Marża a narzut – czym się różnią?

Marża i narzut to dwa pojęcia, które są bardzo często stosowane przez przedsiębiorców. Problem w tym, że nie zawsze wiedzą znają oni prawidłowe ich znaczenie. Czym się różnią marża i narzut?

Marża i narzut nie znaczą tego samego. Nie można tych pojęć stosować zamiennie. Warto wiedzieć, jak liczyć marżę i jak liczyć narzut. Te wielkości pozwolą nam obliczyć zysk.

Co to jest marża?

Marża pomaga określić rentowność sklepu. Mówiąc inaczej, jesteśmy w stanie dzięki temu określić, czy biznes się opłaca, czy nie. Marża pozwala dowiedzieć się, ile towaru trzeba sprzedać, żeby uzyskać konkretny zysk na koniec miesiąca.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kosztuje sklep internetowy? Zestawienie wydatków

Dzięki marży możemy też łatwo sprawdzić, który produkt jest najbardziej rentowny. Czym więc jest dokładnie marża? Marża to zysk ze sprzedaży danego towaru. Najprościej mówiąc, jest to różnica między kosztami wytworzenia a ceną sprzedaży.

Jak liczyć marżę?

Skoro marża jest różnicą między kosztami wytworzenia a ceną sprzedaży, to przyjmijmy, że jeden z produktów kupujemy za 10 zł, a sprzedajemy za 17 zł. Różnica to 7 zł. Marża na sprzedaży tego produktu to 7 zł. Nie oznacza to jednak, że całe 7 zł jest naszym zyskiem.

Nie można zapomnieć o kosztach związanych ze sprzedażą danego produktu. Chodzi tu np. o koszty magazynu, opakowań, czy kosztach pracowników. Jeśli więc kupiliśmy produkt za 10 zł, koszt magazynowania i opakowania to 1 zł, a sprzedajemy go za 17 zł, to nasza marża w tym przypadku wyniesie 6 zł. Będzie to marża brutto.

Musimy też od niej odliczyć wszystkie konieczne podatki i dopiero wtedy będziemy mieli marżę netto, czyli czysty zysk.

Co to jest narzut?

Narzut jest to wartość, którą dodaje się do zakupionego produktu, tak by obliczyć cenę, w jakiej będziemy go sprzedawali. Operując na przykładzie: Kupujemy produkt za 10 zł. Jeśli nasz narzut wynosi 100%, to cena sprzedaży danego towaru wyniesie 20 zł.

CZYTAJ TAKŻE: Nierejestrowana działalność gospodarcza

Różnice między marżą a narzutem

Jak widać, różnice między marżą a narzutem są spore. Marżę liczymy „od góry”, a narzut „od dołu”. Marża może być wyrażona kwotowo lub procentowo. Podobnie narzut, choć ten zwykle określamy procentowo.

Przyjmijmy, że koszt zakupu danego produktu to 80 zł. Firma sprzedaje go za 100 zł. W takiej sytuacji zysk to 20 zł, czyli 20%. W tym samym przypadku narzut będzie wynosił 25%. Wszystko dlatego, że cenę zakupu 80 zł trzeba podnieść o 25%, by cena sprzedaży wynosiła 100 zł, a zysk wyniósł 20 zł.

Podsumowując – kwotowo w tym przypadku marża i narzut będą takie same. Inaczej będzie to jednak wyglądało procentowo. Jeśli towar kupujemy za 80 zł, a sprzedajemy za 100 zł, to zarówno marża, jak i narzut będą wynosiły 20 zł. Procentowo będą to jednak inne wartości. Marża wyniesie 20%, a narzut 25%.

Jak zamienić marżę kwotą na procentową?

No dobrze, wiemy już, ile wynosi marża kwotowa. A jak obliczyć ją procentowo? Jeśli cena zakupu produktu to 80 zł, a cena sprzedaży 100 zł t, marża kwotowa wynosi 20 zł. Żeby obliczyć marżę procentową, trzeba zastosować wzór:

Marża procentowa = (cena sprzedaży — cena zakupu) / cena sprzedaży x 100

I tak = (100 zł – 80 zł) / 100 x 100 proc.

Marża procentowa jest więc stosunkiem zysku do ceny sprzedaży.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna

Wzór na narzut

W przypadku narzutu stosujemy trochę inny wzór:

Narzut procentowy = (cena sprzedaży — cena zakupu) / cena zakupu x 100

I tak = (100 zł – 80 zł) / 80 zł x 100 = 25%

Właściwie rozróżnianie pojęć marża i narzut może mieć ogromne znaczenie dla określania zyskowności, a co za tym idzie planów inwestycyjnych i rozwoju firmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...

Czynny żal – wzór i zasada działania

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak umożliwić zdalne podpisywanie umów pracownikom i klientom?

Już nie trzeba spotykać się w siedzibie firmy, czy czekać na podpis pracownika, który akurat przebywa w delegacji. Podpis elektroniczny umożliwia zdalne podpisywanie umów,...

Wdrożenie podpisu elektronicznego w świetle rozporządzenia eIDAS

Wdrożenie podpisu elektronicznego nie byłoby możliwe bez odpowiednich przepisów. W Unii Europejskiej kwestie związane z usługami reguluje rozporządzenie eIDAS. Sprawdź, jak opisuje ono podpis...

Jak wykorzystać podpis elektroniczny w firmie by system działał jak najbardziej efektywnie?

Podpis elektroniczny to wygoda i oszczędność czasu. Jak zaplanować jego wdrożenie, by przyniósł jak najwięcej korzyści? Przede wszystkim zidentyfikuj konkretny problem, który chcesz za...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!