Marża a narzut – czym się różnią? Jaka jest różnica w ich obliczaniu?

Marża i narzut to dwa pojęcia, które są bardzo często stosowane przez przedsiębiorców. Problem w tym, że nie zawsze wiedzą znają oni prawidłowe ich znaczenie. Czym się różnią marża i narzut?

Marża i narzut nie znaczą tego samego. Nie można tych pojęć stosować zamiennie. Warto wiedzieć, jak liczyć marżę i jak liczyć narzut. Te wielkości pozwolą nam obliczyć zysk.

Marża a narzut – co to jest marża?

Marża pomaga określić rentowność sklepu. Mówiąc inaczej, jesteśmy w stanie dzięki temu określić, czy biznes się opłaca, czy nie. Marża pozwala dowiedzieć się, ile towaru trzeba sprzedać, żeby uzyskać konkretny zysk na koniec miesiąca.

Dzięki marży możemy też łatwo sprawdzić, który produkt jest najbardziej rentowny. Czym więc jest dokładnie marża? Marża to zysk ze sprzedaży danego towaru. Najprościej mówiąc, jest to różnica między kosztami wytworzenia a ceną sprzedaży.

Marża a narzut – jak obliczyć marżę?

Skoro marża jest różnicą między kosztami wytworzenia a ceną sprzedaży, to przyjmijmy, że jeden z produktów kupujemy za 10 zł, a sprzedajemy za 17 zł. Różnica to 7 zł. Marża na sprzedaży tego produktu to 7 zł. Nie oznacza to jednak, że całe 7 zł jest naszym zyskiem.

Nie można zapomnieć o kosztach związanych ze sprzedażą danego produktu. Chodzi tu np. o koszty magazynu, opakowań, czy kosztach pracowników. Jeśli więc kupiliśmy produkt za 10 zł, koszt magazynowania i opakowania to 1 zł, a sprzedajemy go za 17 zł, to nasza marża w tym przypadku wyniesie 6 zł. Będzie to marża brutto.

Musimy też od niej odliczyć wszystkie konieczne podatki i dopiero wtedy będziemy mieli marżę netto, czyli czysty zysk.

Marża a narzut – jak zamienić marżę kwotową na marżę procentową?

No dobrze, wiemy już, ile wynosi marża kwotowa. A jak obliczyć ją procentowo? Jeśli cena zakupu produktu to 80 zł, a cena sprzedaży 100 zł t, marża kwotowa wynosi 20 zł. Żeby obliczyć marżę procentową, trzeba zastosować wzór:

Marża procentowa = (cena sprzedaży — cena zakupu) / cena sprzedaży x 100

I tak = (100 zł – 80 zł) / 100 x 100 proc.

Marża procentowa jest więc stosunkiem zysku do ceny sprzedaży.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Czym jest krzywa popytu? W jaki sposób używać tej wiedzy w biznesie? 
  2. Jak wykorzystać konkurencję dla poprawy własnego biznesu? 
  3. W jaki sposób wykorzystywać dobra substytucyjne, by zaspokoić popyt? 
  4. Jak zarobić jak najwięcej, czyli czym jest maksymalizacja zysku? 
  5. Dystrybucja i kanały dystrybucji

Marża a narzut – co to jest narzut?

Narzut jest to wartość, którą dodaje się do zakupionego produktu, tak by obliczyć cenę, w jakiej będziemy go sprzedawali. Operując na przykładzie: Kupujemy produkt za 10 zł. Jeśli nasz narzut wynosi 100%, to cena sprzedaży danego towaru wyniesie 20 zł.

Marża a narzut – jak obliczyć narzut?

W przypadku narzutu stosujemy trochę inny wzór:

Narzut procentowy = (cena sprzedaży — cena zakupu) / cena zakupu x 100

I tak = (100 zł – 80 zł) / 80 zł x 100 = 25%

Marża a narzut – czym się różnią?

Jak widać, różnice między marżą a narzutem są spore. Marżę liczymy „od góry”, a narzut „od dołu”. Marża może być wyrażona kwotowo lub procentowo. Podobnie narzut, choć ten zwykle określamy procentowo.

Przyjmijmy, że koszt zakupu danego produktu to 80 zł. Firma sprzedaje go za 100 zł. W takiej sytuacji zysk to 20 zł, czyli 20%. W tym samym przypadku narzut będzie wynosił 25%. Wszystko dlatego, że cenę zakupu 80 zł trzeba podnieść o 25%, by cena sprzedaży wynosiła 100 zł, a zysk wyniósł 20 zł.

Podsumowując – kwotowo w tym przypadku marża i narzut będą takie same. Inaczej będzie to jednak wyglądało procentowo. Jeśli towar kupujemy za 80 zł, a sprzedajemy za 100 zł, to zarówno marża, jak i narzut będą wynosiły 20 zł. Procentowo będą to jednak inne wartości. Marża wyniesie 20%, a narzut 25%.

Marża a narzut – konsekwencje mylenia pojęć

Właściwie rozróżnianie pojęć marża i narzut może mieć ogromne znaczenie dla określania zyskowności, a co za tym idzie planów inwestycyjnych i rozwoju firmy. Ich mylenie może prowadzić do podejmowania niekorzystnych decyzji biznesowych. Jeśli niewłaściwie wskażemy narzut zamiast marży, w konsekwencji możemy zarobić znacznie mniej, niż planowaliśmy.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Co można zrobić w e-Urzędzie Skarbowym?

e-Urząd Skarbowy to serwis na stronie podatki.gov.pl, który ułatwia załatwianie spraw podatkowych online – bez wychodzenia z domu lub z dowolnego miejsca z dostępem...

Jak działa portal S24?

Portal S24 to nowoczesne narzędzie, które znakomicie ułatwia zakładanie i prowadzenie firm. Dzięki temu serwisowi wiele czynności związanych z działalnością spółki można załatwić online,...

Czym są różnice kursowe?

Transakcje w walutach obcych są powszechne wśród wielu firm, a to wiąże się ze zjawiskiem różnic kursowych. Czym są, kiedy powstają i jak je...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!