Odszkodowanie za błędy biura rachunkowego

Każdy przedsiębiorca, który współpracuje z biurem rachunkowym, zastanawia się, co się stanie, jeśli księgowość będzie prowadzona nierzetelnie. Czy przysługuje ci odszkodowania za błędy biura rachunkowego?

W jakich przypadkach odszkodowanie za błędy biura rachunkowego to coś, czego możemy się spodziewać? Jak sformułować umowę z biurem rachunkowym? Sprawdź i uchroń się przed odpowiedzialnością za cudze błędy.

Po co współpracować z biurem rachunkowym?

Przedsiębiorca może prowadzić księgowość samodzielnie albo zlecając to wyspecjalizowanemu księgowemu. Niezależnie od tego, czy wszystkie rachunki rozliczamy samodzielnie, czy płacimy za to biuru rachunkowego, zawsze i tak to my, jako przedsiębiorcy odpowiadamy w całości za jakość rozliczeń.

CZYTAJ TAKŻE: Jak wybrać biuro rachunkowe?

Po co więc zlecać prowadzenie rachunków? Choćby po to, by mieć więcej czasu na prowadzenie swojej firmy. No i po to, że profesjonalista z reguły zrobi to lepiej niż my. Przedsiębiorca bowiem nie musi wcale znać się na rachunkach.

Odszkodowanie za błędy biura rachunkowego

Przyjmijmy jednak, że w księdze przychodów i rozchodów albo w księgach handlowych pojawiły się błędy. Kontrola wykazała braki lub nieścisłości, a urzędnicy domagają się kary. Czy można w takiej sytuacji żądać od biura rachunkowego odszkodowania?

Umowa z biurem rachunkowym zakłada zwykle (a przynajmniej powinna), że księgowy prowadzi nasze sprawy z zachowaniem najwyższej staranności i rzetelności. Mimo to może zdarzyć się, że natrafimy na błąd. Jako że i tak przedsiębiorca zawsze za ewentualne błędy odpowiada, będzie musiał zapłacić karę lub mandat za nierzetelne prowadzenie ksiąg. Dopiero potem może on domagać się odszkodowania za błędy biura rachunkowego.

CZYTAJ TAKŻE: Prowadzenie księgowości małej firmy. Samemu czy z biurem rachunkowym?

Jak wybrać najlepsze biuro rachunkowe?

Jeśli przedsiębiorca poniesie straty związane z tym, że rozliczenia były prowadzone nierzetelnie, ma prawo domagać się odszkodowania za błędy. Żeby jednak takie odszkodowanie od biura rachunkowego uzyskać, będzie musiał wystąpić na drogę cywilną. Zgodnie z zapisami kodeksu cywilnego, w przypadku szkody związanej z niewykonania albo nienależytego wykonania zobowiązania, trzeba będzie taką szkodę wynagrodzić.

Co daje ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej biura rachunkowego?

Biura rachunkowe chwalą się często w materiałach promocyjnych wysoką sumą ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za ewentualne błędy. To dobrze, że taką polisę mają. Nie możemy jednak zapominać, że sam fakt posiadania takiego ubezpieczenia, nie oznacza automatycznie, że odszkodowanie dostaniemy. Zawsze musi być poprzedzone postępowaniem cywilnym.

CZYTAJ TAKŻE: Najlepsze biuro księgowe. 5 rzeczy do zrobienia zanim wybierzesz księgowego

Wymaga to udowodnienia, że błędy powstały na skutek działania biura rachunkowego. A to może być dość trudne. Jeśli osoba, która realizuje rozliczenia, wykaże, że to nie z jej winy doszło do błędów, może się w całości uwolnić od odpowiedzialności.

Umowa a odszkodowanie za błędy biura rachunkowego

I właśnie dlatego, by uniknąć nieporozumień w przyszłości, warto bardzo dokładnie określić warunki umowy między nami a biurem rachunkowym. Szczególną uwagę warto poświęcić zapisom dotyczącym odpowiedzialności za prawidłowe sporządzenie dokumentów, a także zapisać kary umowne. Te będą zupełnie niezależne od ewentualnego odszkodowania.

Co istotne, trzeba będzie koniecznie ustalić bardzo dokładny zakres działań biura rachunkowego. Błąd w dokumentach może być bowiem skutkiem niezrozumienia, kto był odpowiedzialny za dostarczenie określonych dokumentów i kiedy. Uzyskanie odszkodowania za błędy w rozliczeniach nie jest niemożliwe. Warto jednak wiedzieć, że w określonych sytuacjach może to być procedura długotrwała. Niezależnie od wszystkiego i tak w razie błędu, to my, jako przedsiębiorcy, będziemy musieli zapłacić mandat lub karę, a dopiero potem ewentualnie dochodzić odszkodowania.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

 

Czytaj również

Najchętniej czytane

Działalność nierejestrowana. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć działalność nierejestrowana ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie polega...

Czynny żal – wzór i zasada działania

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...

Czy można mieć dwie działalności gospodarcze?

Czy można posiadać więcej niż jedną działalność gospodarczą? Czy działalność gospodarcza jest ograniczona w zakresie rodzaju wykonywanych usług lub sprzedaży danych produktów? Jednoosobowa działalność gospodarcza...
Mała Księgowość

Najnowsze

Działalność nierejestrowana a praca na etacie

Czy praca na etacie pozwala prowadzić działalność nierejestrowaną? Czy są jakieś ograniczenia z tym związane? Dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat: działalność nierejestrowana...

Działalność nierejestrowana – koszty. Co się do nich zalicza?

Dowiedz się, jak na czym polega działalność nierejestrowana, koszty i ich rozliczanie. Co w przypadku straty? Jak wygląda kwestia kosztów w działalności nierejestrowanej? Przeczytaj...

Działalność nierejestrowana – jak założyć? Kiedy warto?

Działalność nierejestrowana to świetny sposób przetestowania biznesu. Nie wymaga praktycznie żadnych formalności. Działalność nierejestrowana – jak założyć? Przeczytaj i sprawdź. Działalność nierejestrowana to forma aktywności...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!