Czy piekarnia to dobry pomysł na biznes? Ile zarabia się na piekarni i czy wysokie ceny energii nie powodują, że piekarnia zbankrutuje?
Wysokiej jakości pieczywo zawsze znajdzie swoich zwolenników. W świecie pełnym chemicznych dodatków, polepszaczy, świeże, naturalne pieczywo jest dobrą alternatywą. I choć może się wydawać, że sprzedaż pieczywa jako produktu dostępnego codziennie jest świetnym biznesem, rzeczywistość okazuje się zgoła inna. Piekarnia jako biznes to bardzo wymagający „nomen omen” kawał chleba.
Spis treści
Ile kosztuje założenie piekarni?
Zacznijmy jednak od kosztów początkowych. Te zależeć będą od lokalizacji. Możemy bowiem przejąć już funkcjonujący biznes albo uruchamiać piekarnię całkowicie od podstaw. Koszty zależą też od wielkości piekarni, także rodzaju asortymentu, który chcesz przygotowywać. Jeśli chcesz sprzedawać we własnym sklepiku, trzeba uwzględnić koszty jego aranżacji. Będzie to znacznie droższe niż sprzedaż w już istniejących sklepach. W tym drugim jednak wypadku musisz uwzględnić koszty zbudowania sieci sprzedaży.
Nie zawsze opłaca się oszczędność na sprzęcie. Używane piece czy maszyny mogą być przestarzałe technologiczne, co niekorzystnie wpływa na koszty eksploatacji. Przy wysokich kosztach energii koniecznym będzie zaopatrzenie się w sprzęt, który jest ekonomiczny. Potrzebne będą na pewno piece piekarnicze, wałkownica, krajalnica, wagi kuchenne, a jeśli przygotowujemy też sklep do sprzedaży, to koniecznie trzeba kupić witryny sklepowe i lady, a także wyposażyć sklep w kasy fiskalne.
Właśnie dlatego koszt wyposażenia niewielkiej piekarni to ok. 200-300 tys. złotych. Sporym kosztem będzie też personel. Wykwalifikowany piekarz to koszt przynajmniej 7-8 tysięcy złotych miesięcznie.
Biznesplan piekarni
Wspominaliśmy o rodzajach piekarni. Musisz zdecydować czy będzie to tradycyjna piekarnia tylko z pieczywem, czy może wolisz formułę minikawiarenki. Ważne będzie to czy sprzedajesz detalicznie, tylko w swoich punktach sprzedaży, czy decydujesz się na sprzedaż hurtową.
W pierwszym wariancie najlepsze będą lokalizacje na osiedlach albo przy reprezentacyjnej ulicy miasta. W drugiej opcji piekarnia może być usytuowana nawet na obrzeżach miasta. Taka lokalizacja będzie tańsza, choć zdecydowanie potrzeba będzie większej przestrzeni, bo i ilość produktów, które trzeba wypiekać, będzie wyższy.
Na początku warto więc przygotować biznesplan. Dzięki niemu łatwiej będzie ocenić, jaka jest konkurencja w tym segmencie. Określisz, jakie są twoje mocne i słabe strony, a także jak zaplanujesz finanse biznesu i przewidzieć warianty jego rozwoju, począwszy od najbardziej pesymistycznego, na optymistycznym skończywszy. Nie możesz też zapomnieć o zaplanowaniu marketingu i wymyśleniu tego, jak będziesz zdobywać klientów.
Lokal na piekarnię
W całym biznesie kluczowy będzie lokal. Przede wszystkim musi mieć dostęp do wody i kanalizacji, osobne pomieszczenie do przechowywania półproduktów. Lokal musi przejść kontrolę sanepidu, musi więc być czysty i schludny. Gdy już wybierzesz miejsce i zrobisz biznesplan, pora sformalizować działalność. Załóż firmę poprzez wpis w CEIDG. Przystosuj lokal, kup sprzęt i otwórz piekarnię.
Ile zarabia piekarnia?
Piekarnia jest biznesem o tyle dobrym, że pieczywo jest produktem kupowanym praktycznie codziennie, a lojalność klientów piekarni jest bardzo duża. Raz pozyskany klient, rzadko zmienia miejsce, w którym kupuje pieczywo. Dlatego na początku konieczne będzie wydanie sporych środków na promocję piekarni.
Część ekspertów przekonuje, że uruchamianie piekarni jest podobne do otwierania małej gastronomii. Wszystko ze względu na konieczność spełnienia wielu wymogów sanitarnych.
Miesięczne koszty utrzymania małej piekarni oscylują wokół 50 000 zł. Średnia marża na produktach przekracza znacząco 30 proc. To na czym jednak zarabia się w piekarni to duża masa sprzedanego towaru. Sprzedaż pojedynczej bułki czy chleba nie przynosi dużych zysków. Dopiero handel sporą ilością asortymentu każdego dnia, pozwala cieszyć się sporymi zyskami.
Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.