fbpx

Podpis zaufany – jak to działa?

Podpis zaufany można wygenerować przy pomocy Profilu Zaufanego. Możliwości zastosowania podpisu zaufanego jest coraz więcej. Jak działa podpis zaufany i czy jest bezpieczny?

Podstawowym założeniem podpisu zaufanego jest możliwość potwierdzania tożsamości i podpisywania dokumentów elektronicznych wysyłanych do urzędów. Robi się to dzięki Profilowi Zaufanemu. To bezpłatne narzędzie, które potwierdza tożsamość elektronicznej administracji. Profil zaufany ważny jest przez 3 lata. Każdy obywatel może mieć tylko jeden Profil Zaufany.

Co to jest podpis zaufany?

Podpis zaufany to integralna część Profilu Zaufanego. Pozwala na podpisanie każdego dokumentu elektronicznego niezależnie od tego czy są to formularze urzędowe, czy stworzone samodzielnie dokumenty zapisane na lokalnym dysku. Podpisanie dokumentu potwierdza się kodem autoryzacyjnym SMS. Podpis zaufany zastępuje własnoręczny podpis. Warto pamiętać, że samo zalogowanie do Profilu Zaufanego nie jest równoznaczne z podpisem zaufanym. Żeby dokument podpisać, trzeba przeprowadzić dodatkową autoryzację poprzez SMS.

Jak podpisać podpisem zaufanym dokument zapisany na dysku?

Jeśli chcemy podpisać dokument przygotowany samodzielnie na komputerze a dokument zapisany jest w jednym z formatów: .txt, .rtf, .pdf, .xps, .odt, .doc, .xls, .ppt, .docx, .csv czy .jpg wchodzimy na stronę podpisywania podpisem zaufanym, kliknąć „wybierz dokument z dysku”, potem kliknąć „podpisz”. W tym momencie zostaniemy przekierowani do konta Profilu Zaufanego. Gdy wybierzemy opcję „Podpisz podpisem zaufanym i potwierdzimy całość smsem, system wygeneruje plik .xml. Wybierając opcję „pobierz” można zapisać dokument na komputerze. Potem można już wysyłać dokument jako podpisany.

CZYTAJ TAKŻE: Marża i narzut – czym się różnią?

Czy obcokrajowiec może podpisać dokument podpisem zaufanym?

Żeby móc podpisywać dokumenty podpisem zaufanym, trzeb mieć Profil Zaufany. Do uruchomienia Profilu Zaufanego potrzebny jest numer PESEL. Jeśli więc cudzoziemiec posiada prawo stałego pobytu, to z urzędu nadawany jest mu numer PESEL. Bez spełnienia tego warunku, obcokrajowiec może podpisać w ten sposób jedynie sprawozdanie finansowe spółki.

Reasumując, profilu zaufanego używa się wyłącznie do załatwiania spraw urzędowych. Podpis zaufany może być wykorzystany do podpisywania dokumentów wykorzystywanych nie tylko przez urzędy.

Podpis elektroniczny potwierdza autentyczność danego dokumentu. Podpis zawiera zapisane dane o imieniu i nazwisku, numerze PESEL, a także dacie podpisania konkretnego dokumentu.

Nowy dowód osobisty, a podpis elektroniczny

Od kwietnia 2019 roku wydawane są nowe dowody osobiste, wyposażone w warstwę elektroniczną. Pozwala ona składać tzw. podpis osobisty. Jest to zaawansowany podpis elektroniczny, którego nośnikiem jest właśnie dowód. Czym różni się od podpisu zaufanego? Choćby tym, że podpis zaufany składa się zdalnie, można to zrobić z każdego miejsca i o każdej porze. W przypadku podpisu osobistego, konieczna jest obecność pracownika administracja państwowej. Jeśli chcemy go użyć zdalnie, musimy mieć specjalny czytnik.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Działalność nierejestrowana. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć działalność nierejestrowana ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie polega...

Zwolnienie L4 i działalność gospodarcza

Czy przedsiębiorca może pójść na zwolnienie lekarskie? Jak działa zwolnienie L4 przedsiębiorcy? Choroba, czasowa niedyspozycja, konieczność regeneracji zdrowotnej. Powody, dla których przedsiębiorca musi zrobić sobie...

Czy można mieć dwie działalności gospodarcze?

Czy można posiadać więcej niż jedną działalność gospodarczą? Czy działalność gospodarcza jest ograniczona w zakresie rodzaju wykonywanych usług lub sprzedaży danych produktów? Jednoosobowa działalność gospodarcza...
Mała Księgowość

Najnowsze

Jak działa wykup wierzytelności?

Jak wykupić dług? Kto dokonuje wykupu wierzytelności? Na czym polega? Co daje? Utrata płynności finansowej może bardzo szybko spowodować problemy finansowe. Nieopłacone faktury, zaległości w...

Kontrola urzędu skarbowego po zamknięciu działalności gospodarczej

Kiedy urząd skarbowy może skontrolować firmę? Czy możliwa jest kontrola podatkowa po zamknięciu działalności gospodarczej? Kontrola urzędu skarbowego u wielu przedsiębiorców wzbudza niepokój. Nie...

Przejście z etatu na B2B. Jak to wygląda?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!