Podpis zaufany – jak to działa?

Podpis zaufany można wygenerować przy pomocy Profilu Zaufanego. Możliwości zastosowania podpisu zaufanego jest coraz więcej. Jak działa podpis zaufany i czy jest bezpieczny?

Podstawowym założeniem podpisu zaufanego jest możliwość potwierdzania tożsamości i podpisywania dokumentów elektronicznych wysyłanych do urzędów. Robi się to dzięki Profilowi Zaufanemu. To bezpłatne narzędzie, które potwierdza tożsamość elektronicznej administracji. Profil zaufany ważny jest przez 3 lata. Każdy obywatel może mieć tylko jeden Profil Zaufany.

Podpis zaufany – co to jest?

Podpis zaufany to integralna część Profilu Zaufanego. Pozwala na podpisanie każdego dokumentu elektronicznego niezależnie od tego, czy są to formularze urzędowe, czy stworzone samodzielnie dokumenty zapisane na lokalnym dysku.

Podpis zaufany jest zaawansowanym podpisem elektronicznym.

podpis zaufany

Podpisanie dokumentu potwierdza się kodem autoryzacyjnym SMS. Podpis zaufany zastępuje własnoręczny podpis. Warto pamiętać, że samo zalogowanie do Profilu Zaufanego nie jest równoznaczne z podpisem zaufanym. Żeby dokument podpisać, trzeba przeprowadzić dodatkową autoryzację poprzez SMS.

Podpis zaufany – jak podpisać nim dokument zapisany na dysku?

Jeśli chcemy podpisać dokument przygotowany samodzielnie na komputerze, a dokument zapisany jest w jednym z formatów:

  • .txt,
  • .rtf,
  • .pdf,
  • .xps,
  • .odt,
  • .doc,
  • .xls,
  • .ppt,
  • .docx,
  • .csv,
  • .jpg

wchodzimy na stronę podpisywania podpisem zaufanym, kliknąć „wybierz dokument z dysku”, potem kliknąć „podpisz”. W tym momencie zostaniemy przekierowani do konta Profilu Zaufanego.

Gdy wybierzemy opcję „Podpisz podpisem zaufanym” i potwierdzimy całość SMS-em, system wygeneruje plik .xml. Wybierając opcję „pobierz” można zapisać dokument na komputerze. Potem można już wysyłać dokument jako podpisany.

Podpis zaufany – czy obcokrajowiec może go używać?

Żeby móc podpisywać dokumenty podpisem zaufanym, trzeba mieć Profil Zaufany. Do uruchomienia Profilu Zaufanego potrzebny jest numer PESEL. Jeśli więc cudzoziemiec posiada prawo stałego pobytu, to z urzędu nadawany jest mu numer PESEL. Bez spełnienia tego warunku, obcokrajowiec może podpisać w ten sposób jedynie sprawozdanie finansowe spółki.

Reasumując, profilu zaufanego używa się wyłącznie do załatwiania spraw urzędowych. Podpis zaufany może być wykorzystany do podpisywania dokumentów wykorzystywanych nie tylko przez urzędy.

Potwierdza on autentyczność danego dokumentu. Podpis zawiera zapisane dane o imieniu i nazwisku, numerze PESEL, a także dacie podpisania konkretnego dokumentu.

Podpis zaufany – mowy dowód osobisty, a podpis elektroniczny

Od kwietnia 2019 roku wydawane są nowe dowody osobiste, wyposażone w warstwę elektroniczną. Pozwala ona składać tzw. podpis osobisty. Jest to zaawansowany podpis elektroniczny, którego nośnikiem jest właśnie dowód.

Czym różni się od podpisu zaufanego? Choćby tym, że podpis zaufany składa się zdalnie, można to zrobić z każdego miejsca i o każdej porze. W przypadku podpisu osobistego konieczna jest obecność pracownika administracji państwowej. Jeśli chcemy go użyć zdalnie, musimy mieć specjalny czytnik.

Często zadawane pytania – podpis zaufany

Jak zrobić podpis zaufany?

Podpis zaufany możesz założyć przez Internet albo w punkcie potwierdzającym. Oba te sposoby są bezpłatne. Przed Internet możesz go założyć, jeśli masz elektroniczny podpis kwalifikowany lub konto w systemie banku, lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego.

Co to znaczy podpis zaufany?

Podpis zaufany to podpis elektroniczny, tak samo ważny, jak podpis własnoręczny, przeznaczony do użycia w kontaktach z administracją państwową.

Czy podpis zaufany to samo co podpis elektroniczny?

Podpis zaufany jest rodzajem podpisu elektronicznego, którym możemy posługiwać się za darmo, jednak jedynie w kontaktach z administracją państwową. Nie da się go używać w celach komercyjnych.

Jak podpisać pismo podpisem zaufanym?

Aby podpisać pismo podpisem zaufanym, otwórz gov.pl. Naciśnij START i wybierz odpowiednią z opcji: podpisywanie sprawozdania finansowego, dokumentu PDF lub dokumentu w innym formacie. Postępuj zgodnie z dalszymi instrukcjami.

Czy ePUAP to profil zaufany?

Profil zaufany to podpis elektroniczny pozwalający na poświadczenie swojej tożsamości w kontaktach z urzędami. ePUAP to platforma pozwalająca na załatwianie takich spraw. Na platformie ePUAP można poświadczać swoją tożsamość m.in. za pomocą profilu zaufanego.

Jakie dokumenty można podpisać podpisem zaufanym?

Podpisem zaufanym można podpisywać dokumenty w kontaktach z administracją państwową lub innymi instytucjami, które go honorują.

Czy dokument PDF można podpisać profilem zaufanym?

Dokument PDF oraz dokumenty w wielu innych formatach można podpisywać profilem zaufanym.

Jak sprawdzić, czy dokument PDF jest podpisany profilem zaufanym?

Czy dokument PDF jest podpisany profilem zaufanym, można sprawdzić za pomocą strony gov.pl.

Kto może założyć profil zaufany?

Profil zaufany może założyć każdy, kto ma:

  • numer PESEL,
  • przynajmniej ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
  • ważny dowód osobisty lub paszport.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Kiedy będzie kwota wolna od podatku 60 tys. zł? Czy będzie obowiązywać z datą wsteczną od 1 stycznia 2024 roku?

Jeżeli kwota wolna od podatku wzrośnie do 60 000 zł, znacznie zwiększy się liczba osób, które w ogóle nie zapłaci podatku dochodowego. Sprawdź, kiedy...

Jak rozliczyć PIT z ZUS za zwolnienie lekarskie? Zasiłek chorobowy wypłacany przez ZUS w deklaracji rocznej PIT

PIT-11A otrzymała każda osoba, która pobierała zasiłek macierzyński lub chorobowy od ZUS. Sprawdzamy, co z nimi zrobić. Jak rozliczyć PIT z ZUS? Czy za...

PIT 36L – jak rozliczyć podatek liniowy za rok podatkowy 2023? Rozliczenie PIT online i wzór formularza

PIT-36L to deklaracja, którą składają przedsiębiorcy rozliczający się za pomocą podatku liniowego, czyli płacący podatek w wysokości 19%, niezależnie od wysokości dochodów. Jak wypełnić...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!