Jak poprawić błąd na fakturze w przypadku błędnej kwoty? Zasady wystawiania faktur korygujących

Błędna kwota na fakturze jest poważnym błędem, który należy jak najszybciej skorygować. W tym celu należy wystawić fakturę korygującą. O tym, dlaczego to takie ważne przeczytasz w poniższym artykule. Poznasz też z niego zasady korygowania błędnych faktur.

Błąd na fakturze – dlaczego należy wystawić fakturę korygującą?

Błędna kwota na fakturze jest poważnym problemem. Niezależnie od tego, czy źle została wpisana kwota sprzedaży, podana niewłaściwa stawka VAT, czy po prostu w międzyczasie doszło do obniżki ceny towaru, taki błąd wpłynie na nieprawidłowe obliczenie podatku, zarówno VAT, jak i dochodowego.

Błąd na fakturze – jak poprawić błędną kwotę na fakturze?

Aby poprawić błędną kwotę na fakturze, konieczne jest wystawienie faktury korygującej. Poprawimy w taki sposób m.in. błąd w cenie, stawce lub kwocie podatku, błąd wynikający z naliczenia niewłaściwego rabatu lub też wynikający z tego, że nabywca zwrócił towar.

Co istotne, faktura korygująca może być wystawiona wyłącznie przez ten podmiot, który sporządził fakturę pierwotną.

Błąd na fakturze – zasady korygowania błędów kwotowych. Jak wystawić prawidłową fakturę korygującą?

Żeby faktura korygująca była poprawna, trzeba ją odpowiednio opisać. Przede wszystkim musi mieć dopisek „faktura korygująca” albo „korekta”. Faktury korygujące muszą mieć też kolejny numer, a także datę wystawienia faktury i dokładne ustalenie wystawcy faktury i nabywcy wraz z numerami NIP.

Faktura korygująca musi mieć też dokładną datę dostawy towarów, otrzymania zapłaty, nazwę towaru, który jest objęty korektą, ale co istotne dokładny opis przyczyny korekty. W innym przypadku jest to źle wystawiona faktura korygująca.

Faktura korygująca może zmieniać dane formalne (takie jak np. adres, czy numer NIP). Taka zmiana nie wpływa na kwotę faktury. Po wystawieniu trzeba ją przypiąć do oryginalnej faktury. Nie trzeba jej księgować osobno. Gdy trzeba poprawić pozycje liczbowe faktury, wtedy mamy do czynienia z fakturą korygująca pozycje faktury. W takiej sytuacji należy zaksięgować osobny dokument.

Tę korektę należy już zaksięgować jako osobny dokument. Faktura korygująca, która dotyczy zmian w kwotach na fakturze, wymaga zwykle sporządzenia również korekty rozliczeń podatkowych.

I tu ważna uwaga. W przypadku wystawienia takiej faktury, z korektą powodującą zmiany kwot na fakturze, trzeba mieć dokumenty, które potwierdzają uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługi, w taki sposób by dało się udowodnić, że są przesłanki do zmiany np. podatku VAT. Takie sytuacje mogą wystąpić np. w sytuacji, gdy dochodzi do eksportu towarów i świadczenia usług.

Błąd na fakturze – kiedy nie trzeba wystawić faktury korygującej?

Anulowanie faktury

Anulowanie źle wystawionej faktury, możliwe jest tylko wtedy gdy nie doszło w ogóle do transakcji, a klient faktury nie dostał w ogóle. Faktura już wystawiona i dostarczona może być poprawiona tylko poprzez fakturę korygującą.

Nota korygująca

Źle wystawioną fakturę można poprawić również notą korygującą. Notę korygującą wystawia druga strona, czyli klient, odbiorca faktury. Przy pomocy noty korygującej poprawiamy najczęściej tylko błędy formalne. Notę księgową musi zaakceptować wystawca faktury.

Duplikat faktury

W przypadku gdy fakturę zgubiłeś, nie wystawia się korekty, a duplikat faktury VAT. Chęć otrzymania duplikatu faktury można zgłosić nawet w formie ustnej.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jaka klauzula do CV obowiązuje obecnie? Aktualna treść i podstawa prawna

Aby Twoje CV zostało wzięte pod uwagę przez potencjalnego pracodawcę, pamiętaj o umieszczeniu w nim klauzuli RODO. Jak powinna wyglądać? Gdzie ma się znaleźć?...

Niecałe dwa tygodnie przed ostatecznym złożeniem PIT-u nie działa Urząd Skarbowy

Użytkownicy, którzy chcieli dzisiaj rano zalogować się do e-Urzędu Skarbowego zostali zaskoczeni komunikatem błędu. Na stronie https://urzadskarbowy.gov.pl/ widnieje komunikat: „Mamy przerwę w działaniu e-Urzędu...

Kiedy będzie kwota wolna od podatku 60 tys. zł? Czy będzie obowiązywać z datą wsteczną od 1 stycznia 2024 roku?

Jeżeli kwota wolna od podatku wzrośnie do 60 000 zł, znacznie zwiększy się liczba osób, które w ogóle nie zapłaci podatku dochodowego. Sprawdź, kiedy...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!