Kiedy osoba, która pracowała dla nas w przeszłości, możemy zostać poproszeni o przygotowanie referencji dla pracownika? Co powinno się w nich znaleźć? Czy możemy odmówić napisania referencji? Przeczytaj i sprawdź.
Spis treści
Co to są referencje?
Referencje dla pracownika to list polecający dla osoby, która w przeszłości z nami pracowała, weryfikujący jej umiejętności i kwalifikacje. Potencjalni pracodawcy mogą kontaktować się z osobą polecającą i zadawać pytania na temat osoby, dla której napisała referencje.
Ubiegając się o pracę, dobrze jest przygotować listę referencyjną. Pracodawcy zwykle wymagają trzech referencji. Dokumenty te muszą wykazywać umiejętności, zdolności i kwalifikacje odpowiednie do stanowiska, o które się ubiegasz.
Jak przygotować referencje?
Warto wystawić referencje dla pracownika, jeśli nas o takie poprosi. Szczególnie jeśli zależy nam na dobrych stosunkach z pracownikiem. Warto wiedzieć, że referencje są po to, by podkreślić atuty pracownika i wskazać na kwalifikacje.
Co powinny zawierać referencje?
To, co znajdzie się w referencjach, zależne jest w dużej mierze od tego, w jakim celu będą wykorzystane. Referencje dla pracownika mogą być przez niego wykorzystane w poszukiwaniu pracy lub jako potwierdzenie kwalifikacji przed klientami.
Referencje powinny zawierać dokładne dane osoby wystawiającej referencje, a także osoby, która je otrzymuje. Konieczna więc będzie nazwa firmy i dane kontaktowe wystawiającego referencje. Dzięki temu osoba zainteresowana kandydatem do pracy i prosząca o referencje będzie wiedziała, komu zadać dodatkowe pytania.
W referencjach dla pracownika wpisujemy nazwę stanowiska zajmowanego przez osobę, którą polecamy, okres współpracy, a także jaki był zakres obowiązków i główne zadania. Warto opisać też największe sukcesy pracownika. Warto też dać argumenty wskazujące, że warto konkretnego pracownika zatrudnić.
Pracodawca powinien pamiętać, by osiągnięcia opisywać w konkretach, a także, by nie przesadzać z pochwałami, ponieważ wtedy list polecający będzie mało wiarygodny.
Czy pracodawca musi wystawić referencje?
Pracodawca może, ale nie musi wystawiać referencji dla pracownika. Wszystko zależy od jego dobrej woli. Pracownik nie może wymagać wystawienia referencji.
W przypadku rekrutacji pracodawca może poprosić o przekazanie referencji z poprzedniego miejsca pracy. Nie powinno się uzależniać zatrudnienia od przedstawienia lub nie referencji. Trzeba jednak pamiętać, że nie istnieją przepisy, które wprost zakazują takiej praktyki.
Referencje dla pracownika – kto podpisuje?
Ponieważ referencje nie są obowiązkowe, to nie ma prawnie określonego wymogu podpisania ich przez konkretną osobę. Kogo o nie poprosi pracownik, ten powinien się pod nimi podpisać.
Czy można odmówić wydania referencji?
Jak już wspomnieliśmy, wydanie referencji zależy od dobrej woli pracodawcy. Ma więc on w ramach swojej swobody prawo odmowy wydania referencji. Jeśli to zrobi, pracownik nie ma prawa wystąpić z żadnym roszczeniem z tym związanym.
Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.