Jak bezpieczny podpis elektroniczny chroni Twoje dane?

Podpis elektroniczny ma zastępować podpis własnoręczny. Poznaj go lepiej. Czym jest bezpieczny podpis elektroniczny? Czy podpis elektroniczny chroni przed cyberatakami? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej na temat cyberbezpieczeństwa. 

Rozwój nowoczesnych technologii powoduje, że coraz więcej spraw jesteśmy w stanie załatwiać szybciej i wygodniej. Czy współczesne rozwiązania są jednak bezpieczne? Czy bezpieczny podpis elektroniczny chroni przed cyberatakami? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Czy podpis elektroniczny jest bezpieczny?

Podpis elektroniczny powstał dla ograniczenia tzw. biurokracji. Pozwala na załatwienie wielu spraw w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca. Jego systematycznemu upowszechnianiu oraz coraz częstszemu zastosowaniu w codziennym życiu, zaczęło towarzyszyć pytanie: czy podpis elektroniczny jest bezpieczny?

CZYTAJ TAKŻE: Jak umożliwić zdalne podpisywanie umów pracownikom i klientom?

Odpowiedź brzmi: tak. Podpis elektroniczny to rozwiązanie  bezpieczne co potwierdza fakt, że korzystają z niego np. banki, Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz inne urzędy.

Choć w sieci można znaleźć informacje o aktywności cyberprzestępców, którzy chcą przejąć dostęp do podpisu elektronicznego, jednak są to przypadki dość rzadkie. 

Usługi zaufania w tym kwalifikowany podpis elektroniczny oferują w Europie podmioty certyfikowane, spełniające określone wymogi prawne. W Polsce usługi takie realizowane są przez firmy certyfikowane przez Narodowe Centrum Certyfikacji. 

Jak podpis elektroniczny zwiększa bezpieczeństwo danych?

Każdy podmiot, który oferuje usługi zaufania, jest weryfikowany, audytowany i wpisywany do specjalnego rejestru na mocy rozporządzenia eIDAS. Dzięki temu podpis elektroniczny zwiększa bezpieczeństwo dokumentów. 

Najbezpieczniejszy jest podpis kwalifikowany. Dzięki temu, że wykorzystuje on certyfikat kwalifikowany, dane osoby podpisującej są potwierdzane z największą pewnością, a ryzyko użycia tych danych przez osoby trzecie jest minimalne.

CZYTAJ TAKŻE: Jak wygląda podpisywanie dokumentów prawnych podpisem kwalifikowanym?

Jak działa podpis elektroniczny?

Gdy podpisujesz dokument, system oblicza tzw. skrót podpisywanego dokumentu. Potem przy pomocy specjalnego oprogramowania, dane są szyfrowane prywatnym kluczem podpisu. 

Wszystko to dzieje się na poziomie oprogramowania. Ty wybierasz w programie opcję podpisu, a widocznym skutkiem tego jest graficzna reprezentacja podpisu, która pojawia się w dokumencie elektronicznym. 

Bezpieczny podpis elektroniczny

Najwyższy poziom bezpieczeństwa ma kwalifikowany podpis elektroniczny. Bezpieczny podpis elektroniczny składa się za pomocą kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu. Opiera się on na kwalifikowanym certyfikacie podpisu elektronicznego. 

Certyfikat potwierdza, że tożsamość osoby podpisującej dokument została zweryfikowana. Jeden certyfikat przypisany jest do jednego, konkretnego urządzenia i generowany jednokrotnie. To sprawia, że nie da się podrobić podpisu elektronicznego.

CZYTAJ TAKŻE: Podpis elektroniczny, podpis kwalifikowany i podpis biometryczny – podstawowe różnice

Podpis kwalifikowany jest traktowany na równi z podpisem własnoręcznym. Dzięki temu za jego pomocą można wygodnie i zdalnie podpisywać nawet najważniejsze dokumenty, które w innej sytuacji wymagałyby osobistej wizyty u klienta bądź w urzędzie. To także ograniczenie logistyki związanej z przekazywaniem papierowych dokumentów pomiędzy stronami i zagrożeń, jakie mogą się w tym procesie pojawić, np. podmiana strony, czy zagubienie dokumentu. 

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Kolejny wzrost płacy minimalnej w 2023 roku. Ile wyniesie najniższa krajowa w lipcu?

Ile wynosi płaca minimalna w Polsce w 2023 roku? O ile jest wyższa w porównaniu z 2022 rokiem? Jaka będzie podwyżka najniższej krajowej w...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...
Mała Księgowość

Najnowsze

Dodatek do emerytury – kto może na niego liczyć?

Dodatek do emerytury pozwala zwiększyć kwotę podstawowego świadczenia emerytalnego. Aby go uzyskać, należy złożyć stosowny wniosek lub osiągnąć określony przepisami wiek. Dodatek do emerytury może...

Indywidualna interpretacja podatkowa 2023 – utrata ważności i nowe opłaty

Indywidualna interpretacja podatkowa 2023 to rozwiązanie dla osób, które mają wątpliwości odnośnie do prawidłowości zastosowania regulacji podatkowych. Uzyskanie informacji od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej...

Kim jest pracownik młodociany? Kiedy można go zatrudnić? Zmiany w prawie dotyczącym zatrudnienia młodocianych

Pracownik młodociany podejmuje zlecenia zarobkowe przede wszystkim po to, aby zdobyć określone kwalifikacje zawodowe. Zatrudnienie młodocianych w celu przygotowania zawodowego jest możliwe, jeśli osoba...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!