Samochód w kredycie – jak rozliczyć?

Samochód w kredycie to oprócz leasingu jeden z popularniejszych sposobów finansowania zakupu pojazdów firmowych. Jak rozliczyć samochód kupiony na kredyt?

Przedsiębiorcy szukają różnych sposobów na sfinansowanie zakupu samochodu, który wykorzystują w firmie. Jeśli przedsiębiorca nie dysponuje gotówką, która pozwala zapłacić całą kwotę za samochód od razu, może skorzystać z leasingu lub kupić pojazd na kredyt.

Samochód w kredycie vs leasing

Choć leasing jest bardzo popularny (pisaliśmy o nim w jednym z materiałów), to swoich zwolenników ma również kredyt. Główną zaletą takiego rozwiązania jest to, że od początku właścicielem samochodu staje się przedsiębiorca.

Gdy korzystamy z leasingu, właścicielem jest firma leasingowa. To powoduje, że samochód możemy od razu wpisać do środków trwałych  (co to są środki trwałe piszemy tutaj) i możesz go amortyzować.

CZYTAJ TAKŻE: Rozwód i działalność gospodarcza – co to oznacza?

W przypadku kredytu bank dokładnie sprawdza zdolność kredytową przedsiębiorcy, czyli możliwość spłaty rat. Gdy mamy do czynienia z leasingiem tego parametru nie traktuje się tak restrykcyjnie, ponieważ przez cały czas trwania umowy leasingu, pojazd jest własnością firmy leasingowej, a nie jak w przypadku kredytu – przedsiębiorcy.

Samochód na kredyt – amortyzacja

Przepisy pozwalają na amortyzację środków trwałych, które są własnością lub współwłasnością podatnika. Dodatkowo środek trwały musi być kompletny i zdatny do użycia w dniu przyjęcia lub używania.

Co istotne, amortyzacji podlegają te środki trwałe, których okres używania to przynajmniej rok. Ważne też, żeby środek trwały był związany z działalnością, którą prowadzisz.

W przypadku samochodu kupionego na kredyt może się zdarzyć, że bank zechce być wpisany jako właściciel pojazdu. Wtedy nie można amortyzować środka trwałego według całej wartości.

W takiej sytuacji wartość początkową ustala się zgodnie z proporcją, jaka jest ustalona w umowie własności. Jeśli więc koszt samochodu to 100 tys. złotych, przedsiębiorca wpłacił 40 tys., a 60 tys. to kredyt, to wartością początkową do amortyzacji będzie 40 tys.

Samochód w kredycie – raty

Każdy kredyt składa się z raty kapitałowej i raty odsetkowej. Rozróżnienie to jest ważne o tyle, że koszt kredytu można zaliczyć do wydatków związanych z działalnością gospodarczą. Nie da się jednak odliczyć całości.

Kosztem działalności gospodarczej może być jedynie część odsetkowa kredytu. Co istotne, rata musi być zapłacona. Warto pamiętać, że odsetki są kosztem kredytowym. Jeśli naliczono je już na etapie umowy kredytowej, można wliczyć je do wartości początkowej środka trwałego.

Inne wydatki związane z samochodem rozlicza się tak jak w każdym innym przypadku. Paliwo, koszty związane z serwisowaniem samochodu można zaliczać do kosztów działalności. Nie można tu jednak zapominać, że nie zawsze będzie to cała wartość tych kosztów.

W przypadku pojazdów osobowych, które wykorzystuje się w działalności gospodarczej i prowadzi „kilometrówkę”, można odliczyć wydatki w pełni. W pozostałych przypadkach – gdy pojazd wykorzystujesz również w celach prywatnych, nie prowadzisz kilometrówki – możesz odliczyć 75% wydatków.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Kolejny wzrost płacy minimalnej w 2023 roku. Ile wyniesie najniższa krajowa w lipcu?

Ile wynosi płaca minimalna w Polsce w 2023 roku? O ile jest wyższa w porównaniu z 2022 rokiem? Jaka będzie podwyżka najniższej krajowej w...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Pomysł na biznes z małym wkładem własnym – 5 firm, które otworzysz z niskim kapitałem początkowym

Najlepszy pomysł na biznes z małym wkładem własnym to taki, który wykorzystuje inne z Twoich zasobów – Twoją wiedzę i kreatywność. Proponujemy listę 5...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...

Czym jest pomoc de minimis? Jak ubiegać się o pomoc publiczną?

Pomoc de minimis ma na celu wsparcie rozwoju przedsiębiorców funkcjonujących na terenie Unii Europejskiej w sposób, który nie zakłóca wolnej konkurencji oraz nie wpływa...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!