Przedsiębiorcy zawierają między sobą wiele umów. Jednym z jej rodzajów jest umowa dystrybucyjna. Jak działa? Na czym polega umowa dystrybucyjna?
Wielu przedsiębiorców marzy o tym, by sprzedawać produkty znanych marek. Jeśli producent określonego towaru chce wejść na nowe rynki, zdobyć klientów, zwykle decyduje się na współpracę z dystrybutorem. Wyjątkową formą takiej umowy jest umowa wyłącznej dystrybucji.
Spis treści
Jak działa umowa dystrybucyjna?
Umowa dystrybucyjna kojarzy się nam przede wszystkim z kontraktem, który określa warunki dostaw i sprzedaży określonych produktów w danym kraju. Cechą umowy dystrybucyjnej jest to, że zawiera się ją pomiędzy przedsiębiorcami.
Na mocy umowy dystrybucyjnej, producent zobowiązuje się do stałych dostaw określonego produktu lub usługi, a dystrybutor do odebrania towaru i jego odsprzedaży. Dystrybutor może sprzedawać produkt klientom zdobytym samodzielnie, ponieważ działa na własne ryzyko i własny rachunek.
Wynagrodzenie dystrybutora
Umowa dystrybucyjna to umowa odpłatna oparta na wynagrodzeniu. Wynagrodzenie dystrybutora to różnica między ceną kupna, a sprzedaży. Dodatkowo dystrybutor może otrzymywać wynagrodzenie za organizowanie promocji albo reklam produktów producenta.
CZYTAJ TAKŻE: Umowa zlecenie. Kiedy ją podpisać?
Rodzaje umów dystrybucyjnych
Umowa dystrybucyjna to umowa nienazwana. Stosuje się do niej przede wszystkim przepisy Kodeksu Cywilnego. Zakładają one, że umowa może być zawarta na dowolnych warunkach, o ile nie sprzeciwiają się one „właściwościom stosunku między stronami”, a także zasadom współżycia społecznego. Zasady współżycia społecznego to zachowania, które nie są określone w przepisach, ale określają zasady danego społeczeństwa.
Umowa:
- dystrybucyjna może mieć różną formę i określać różnorodny zakres działania.
- wyłączna zakłada, że producent przekazuje wyłączne prawo sprzedaży określonego towaru dystrybutorowi.
- selektywna polega na tym, że określony towar sprzedawany jest wybranemu dystrybutorowi.
Dystrybutor ten może sprzedać produkt klientom końcowym albo innym dealerom. Wybór dystrybutora opiera się najczęściej na zbadaniu możliwości sprzedażowych danego partnera handlowego. Jeśli jest w stanie sprzedać dużo towaru albo ma dostęp do interesującej grupy odbiorców, może zostać dystrybutorem. Umowa selektywna najczęściej dotyczy produktów premium, bardzo niszowych.
Zasada swobody umów
Choć umowa dystrybucyjna, szczególnie w wariancie umowy selektywnej korzysta z prawa swobody umów, to jednak warto zwracać uwagę, by nie zawrzeć w niej zapisów niedozwolonych przez przepisy.
Umowa może określić minimalną wartość zamówień, formę przechowywania i magazynowania towaru, elementy objęte tajemnicą przedsiębiorstwa, formułę prowadzenia działań serwisowych i gwarancji, to, w jaki sposób produkt będzie sprzedawany, jak będą realizowane płatności.
Niedozwolone zapisy umowy dystrybucyjnej dotyczą przede wszystkim przepisów związanych z konkurencją i prawa antymonopolowego. Chodzi tu przede wszystkim o to, by jedna ze stron umowy nie była ograniczona w zakresie handlu danym produktem. W związku z tym umowa dystrybucyjna nie może zakazywać sprzedaży na terytorium dystrybutora, nie może też np. ograniczać ceny produktu.
Mówiąc wprost, sprzedawca nie może określić w umowie dystrybucyjnej, że dystrybutor może sprzedawać dany produkt w ściśle określonej cenie.