Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym

Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym może być spowodowane utratą zaufania, czy niezgodnością rozliczeń. Kiedy jest to możliwe i jak to zrobić? O czym należy pamiętać?

Wypowiedzenie umowy z dotychczasowym biurem rachunkowym będzie konieczne, jeśli jesteś niezadowolony z poziomu usług, zauważyłeś nieścisłość w dokumentacji albo po prostu chcesz znaleźć tańsze biuro rachunkowe. Zmianę biura najlepiej przeprowadzić na przełomie roku. Dzięki temu nowe będzie miało „czystą” kartę w rozliczeniach.

Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym

Zdarza się, że biuro rachunkowe nie wypełnia swoich obowiązków rzetelnie, przedsiębiorca otrzymuje informacje o podatkach do zapłaty z opóźnieniem, a nierzadko księgowy nie chce poprawić błędów w dokumentach. W takiej sytuacji wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym nie powinno dziwić.

Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym można złożyć w dowolnym momencie. Musisz wiedzieć jednak, że umowa może być rozwiązania z zachowaniem okresu wypowiedzenia lub bez wypowiedzenia.

Zmiana biura rachunkowego – głównie w ciągu roku – wymaga sprawdzenia wszystkich dokumentów. Może to zająć od kilku tygodni, nawet do kilku miesięcy. W przypadku spółki, gdzie rozliczenia prowadzone są w formie pełnej księgowości, najłatwiej zmiany dokonać na koniec okresu rozliczeniowego.

Wypowiedzenie umowy z biurem rachunkowym – instrukcja

Jak wygląda proces wypowiedzenia umowy z biurem rachunkowym? Przede wszystkim, zanim wypowiesz umowę, poszukaj najpierw nowego biura rachunkowego. Nie każdy będzie chciał bowiem przejmować rozliczenia w środku roku.

Gdy jednak znajdziesz już nowe biuro, składasz wypowiedzenie umowy obecnemu biuru. Po tym, gdy podpiszesz nową umowę, składa się w urzędach nowe pełnomocnictwa do reprezentacji w urzędach. Kolejnym krokiem jest przekazanie wszystkich dokumentów ze starego biura rachunkowego do nowego.

Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność, rozwiązanie umowy z biurem rachunkowym powoduje, trzeba dokonać aktualizacji wpisu do rejestru CEIDG. Przy zmianie biura rachunkowego trzeba koniecznie sprawdzić, czy wszystkie dokumenty zostały przekazane nowemu biuru. Trzeba więc przekazać faktury i rachunki, wszystkie umowy, wyciągi bankowe, rejestry podatkowe, ewidencje środków trwałych, kilometrówki, dokumenty kadrowe.

Umowa z biurem rachunkowym

Nie można zapominać, że nie tylko ty jako klient możesz umowę wypowiedzieć. Wypowiedzenia umowy może dokonać również biuro rachunkowe. Gdy powód wypowiedzenia nie ma ważnego powodu, to wtedy biuro rachunkowe musi naprawić szkodę, której doznajesz jako przedsiębiorca na skutek takiego wypowiedzenia.

Jeżeli umowę zawarliście w formie pisemnej, dokumentowej albo elektronicznej, jej wypowiedzenie musi zachować formę dokumentową, chyba że ustawa lub umowa zastrzega inną formę.

Jeżeli umowę zawarliście w innej formie szczególnej, jej rozwiązanie za zgodą obu stron wymaga zachowania takiej formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia. Wypowiedzenie powinno być natomiast stwierdzone pismem.

Wypowiedzenie umowy o prowadzenie księgowości – rezygnacja z pełnej księgowości

Jednym z powodów, dla których możemy zdecydować się na koniec współpracy z biurem rachunkowym, jest rezygnacja z pełnej księgowości. Jeśli nasze przychody nie osiągają limitu przychodu w wysokości 2 mln euro rocznie, nie musimy jej prowadzić.

Jednak aby zrezygnować z pełnej księgowości, trzeba podjąć też inne działa, poza wypowiedzeniem umowy biuru rachunkowemu. O samej rezygnacji nie trzeba informować urzędu skarbowego. Trzeba jednak złożyć zawiadomienie o prowadzeniu ewidencji w formie księgi przychodów i rozchodów.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Odliczenie krwi od podatku – ile można odliczyć za krwiodawstwo w PIT za 2023? Ulga podatkowa dla honorowych dawców krwi

Czy wiesz, że oddając krew, ratujesz życie, a jednocześnie możesz zarobić pieniądze? Honorowi dawcy krwi mają prawo do ulgi podatkowej, która pozwala na odliczenie...

Na czym polega konsolidacja sprawozdań finansowych? Dopuszczalne metody konsolidacji

Konsolidacja sprawozdań finansowych jest obowiązkowa dla spółek tworzących grupę kapitałową. W ten sposób powstaje spójny obraz ich kondycji finansowej. Dowiedz się: jakie metody zastosować...

Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym?

Podpis zaufany to wygodna, bezpieczna, bezpłatna i coraz bardziej popularna alternatywa dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Jak użyć profilu zaufanego, aby podpisać sprawozdanie finansowe? Przedstawiamy...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!