Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, niezatrudniający pracowników ma możliwość zawieszenia swojej działalności. Pisaliśmy o tym, jak to zrobić. A jak wygląda wznowienie działalności gospodarczej?
Wiele osób decyduje się na zawieszenie działalności ze względu na brak konieczności opłacania w tym czasie składek ZUS i podatków dochodowych. Jak natomiast wygląda sytuacja, kiedy chcemy powrócić do prowadzenia swojej firmy i przerwać zawieszenie? Jak przebiega wznowienie działalności gospodarczej?
Spis treści
Wniosek o wznowienie działalności gospodarczej.
Czas, na jaki przedsiębiorca zdecydował się zawiesić swój biznes, ma znaczenie podczas jej wznawiania. Jeżeli przy składaniu wniosku o zawieszenie wskazał konkretną datę kończącą przerwę, firma rozpocznie ponowne funkcjonowanie dokładnie w tym dniu. W takiej sytuacji składanie wniosku o wznowienie działalności gospodarczej nie będzie konieczne.
CZYTAJ TAKŻE: Różnice między działalnością jednoosobową a spółką
Inaczej wygląda schemat działania, gdy działalność została zawieszona na czas nieokreślony. Działania musimy też podjąć, gdy chcemy zmienić datę wznowienia, która została zadeklarowana przy zawieszaniu.
W obu przypadkach niezbędne będzie złożenie wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Po złożeniu wniosku informacja o ponownym starcie działalności gospodarczej automatycznie trafia do Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Sposoby składania wniosku o wznowienie działalności gospodarczej.
Wspomniany wniosek o wznowienie działalności gospodarczej do CEIDG można złożyć na trzy sposoby:
- online przez Internet,
- w dowolnym urzędzie miasta lub gminy,
- wysłać wniosek pocztą tradycyjną.
CZYTAJ TAKŻE: Jak wypełnić wniosek CEIDG?
Najwygodniejszym i najszybszym sposobem wydaje się załatwienie wszystkiego online. Po wejściu na stronę biznes.gov zaloguj się profilem zaufanym lub przez e-dowód. Jeśli to pierwsze logowanie, postępuj zgodnie z instrukcją na stronie. Następnie wystarczy kliknąć zakładkę „Zmień dane w CEIDG” i uzupełnić wniosek.
Z tej samej strony możemy pobrać wniosek „CEIDG-1”, uzupełnić, podpisać i złożyć go osobiście w dowolnym urzędzie miasta lub gminy, ewentualnie wypełnić formularz pobrany na miejscu. Urzędnik pokwituje przyjęcie formularza i wprowadzi zmiany w CEIDG w ciągu jednego dnia.
Trzecim sposobem na wznowienie działalności gospodarczej, jest przesłanie podpisanego wniosku listem poleconym za pośrednictwem Poczty Polskiej. W tym przypadku jednak podpis pod wnioskiem musi zostać poświadczony przez notariusza.
Co, jeśli wniosek został źle złożony?
Jeżeli w składanym wniosku o wznowienie działalności gospodarczej pojawią się jakieś błędy lub nieprawidłowości, CEIDG ma obowiązek poinformować o tym przedsiębiorcę. W przypadku załatwiania sprawy online taka informacja pojawi się natychmiast w systemie. W innych przypadkach urząd również powinien niezwłocznie zawiadomić osobę składającą wniosek o błędach lub brakach w formularzu. Musi nas poinformować też o tym, że mamy 7 dni na uzupełnienie lub korektę.
CZYTAJ TAKŻE: Umorzenie zaległości podatkowej – jak napisać wniosek?
Działalność gospodarcza zostaje wznowiona najpóźniej następnego dnia roboczego po wpłynięciu wniosku do CEIDG. To oczywiście wiąże się z powrotem wszystkich obowiązków podatkowych wobec Urzędu Skarbowego i wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, które były wypełniane przed zawieszeniem działalności.
Czas, w którym przedsiębiorca korzysta z preferencyjnych składek ZUS (ulga na start czy obniżona składaka przez 24 miesiące) również wlicza się w okres zawieszenia działalności. Dlatego należy również pamiętać o ewentualnych formalnościach dotyczących zmiany składki ZUS.