Zatrudnienie emeryta może być dobrym sposobem na wsparcie osób w starszym wieku. Raz, zyskujemy pracownika ze sporym doświadczeniem – zarówno życiowym, jak i zawodowym. Dajemy też tej osobie możliwość dorobienia do emerytury. Jak zatrudnić emeryta?
Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co trzeba wiedzieć o zatrudnieniu emeryta. Jakie składki się odprowadza? Czy można jednocześnie otrzymywać emeryturę i wynagrodzenie za pracę?
Spis treści
Zatrudnienie emeryta – kto to jest emeryt?
Warunki zatrudnienia emeryta i rencisty są praktycznie takie same, dlatego będziemy w materiale skupiać się na obu grupach. To ile będzie kosztowało pracodawcę zatrudnienie emeryta lub rencisty, zależy przede wszystkim od tego, jaka forma umowy będzie z nim zawarta. Inaczej będzie to bowiem wyglądać w przypadku umowy cywilnoprawnej, a inaczej w przypadku umowy o pracę.
Zanim przejdziemy do spraw związanych z zatrudnieniem emeryta lub rencisty, dobrze jest zorientować się najpierw, kim zgodnie z prawem jest emeryt i rencista to osoba, która ma ustalone prawo do otrzymania świadczenia emerytalnego lub rentowego.
Mówiąc inaczej, musi ona spełniać określone warunki do tego by ZUS lub KRUS, mogły wydać decyzję o przyznaniu prawa do tego świadczenia. To, czy taką decyzję wyda ZUS, czy KRUS, zależy od tego, gdzie była ubezpieczona osoba, starająca się o prawo do emerytury lub renty.
Podstawowym warunkiem otrzymania emerytury jest osiągnięcie wieku emerytalnego. Renta jest przyznawana osobom, które nie są zdolne do świadczenia pracy.
Zatrudnienie emeryta a składki ZUS – emeryt na umowie o pracę
Jak wygląda kwestia: zatrudnienie emeryta a składki ZUS? Zatrudnienie emeryta na umowę o pracę wymaga odprowadzania od wynagrodzenia:
- składek na ubezpieczenie emerytalne,
- składek rentowych,
- składek chorobowych, składek wypadkowych,
- składek na ubezpieczenie zdrowotne.
Inaczej podchodzi się w tej sytuacji do składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. W przypadku kobiet, które ukończyły 55 lat i mężczyzn, którzy skończyli 60 lat, się ich nie odprowadza.
CZYTAJ TAKŻE: Składka zdrowotna. Po co ją płacimy?
Zatrudnienie emeryta – utrata emerytury
Może być tak, że emeryt zdecyduje się na rezygnację z pobierania świadczenia, bo wciąż chce pracować. Wówczas, aż do przekroczenia limitu 85 528 zł z jego wynagrodzenia nie odprowadza się zaliczki na podatek dochodowy.
Zatrudnienie emeryta na umowę zlecenie a składki ZUS
W przypadku umowy zlecenia z emerytem sytuacja też nie jest skomplikowana. Jeśli umowa zlecenie to jedyna forma zatrudnienia, podlega ona obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu, a także zdrowotnemu. Ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne.
Jeśli emeryt zatrudniony jest w innym miejscu na umowę o pracę z minimalnym wynagrodzeniem, pracodawca płaci tylko ubezpieczenie zdrowotne. Wyjątek stanowi umowa zlecenie z własnym pracodawcą. Wtedy takie wynagrodzenie traktuje się jak to uzyskiwane z umowy o pracę. Trzeba wówczas rozliczać pełne składki ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego.
Jeśli umowy zlecenia emeryt podpisał z kilkoma firmami, to wszystkie z nich są normalnie oskładkowane aż do momentu, gdy ich wartość osiągnie kwotę minimalnego wynagrodzenia.
Zatrudnienie emeryta na umowę o dzieło
Z emerytem można też oczywiście podpisać umowę o dzieło. W tym przypadku nie ma konieczności płacenia składek ZUS. Dochód jest jednak normalnie opodatkowany.
Emerytura, gdy emeryt pracuje
Jeśli emeryt decyduje się podjąć pracę, to musi jak najszybciej powiadomić o tym ZUS, lub KRUS. Wszystko dlatego, że od wysokości dochodu uzyskiwanego z pracy będzie zależało to, czy emeryt otrzyma niższe, czy wyższe świadczenie.
Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.