Zeznanie podatkowe to jeden z najważniejszych dokumentów potwierdzających roczne rozliczenie podatków. Jeśli zauważyliśmy błąd, konieczna będzie korekta zeznania podatkowego. Zastanawiasz się jak je poprawić?
Błędy w rozliczeniach, zarówno z urzędem skarbowym, jak i innym organem, mogą grozić poważnymi konsekwencjami. Gdy popełnimy błąd, trzeba go jak najszybciej skorygować. W materiale wyjaśniamy, jak poprawić zeznanie podatkowe.
Spis treści
Korekta zeznania podatkowego
Korekta zeznania podatkowego, a mówiąc inaczej korekta PIT, jest to przekazanie poprawki do wcześniej złożonej deklaracji podatkowej. Jest to tzw. deklaracja korygująca. Formalności polegają na tym, że wypełniamy ten sam dokument, który składaliśmy wcześniej z tą różnicą, że wpisujemy do niego poprawne dane. Na początku zaznaczamy jednak, że jest to korekta.
Przyczyna korekty
Przyczyny korekty zeznania podatkowe mogą być różne. Do tych formalnych zaliczyć można np. złożenie zeznania na złym druku, błąd w danych podatnika, czy brak wymaganych załączników. Poważnymi konsekwencjami grożą szczególnie pomyłki rachunkowe. Jeśli na deklaracji podano za niskie kwoty, to trzeba jak najszybciej złożyć korektę, a brakującą kwotę dopłacić. Szybka reakcja może uchronić podatnika od kary.
CZYTAJ TAKŻE: Dlaczego samodzielne prowadzenie księgowości może być lepsze od pomocy biura rachunkowego?
Kiedy można złożyć korektę zeznania podatkowego?
Korektę zeznania podatkowego można złożyć praktycznie zawsze. Jest jednak wyjątek. Nie będzie to możliwe, jeśli jest prowadzone wobec podatnika postępowanie skarbowe lub urzędnicy prowadzą kontrolę. Na złożenie korekty mamy pięć lat. Czas ten liczymy od końca roku, w którym złożyliśmy zeznanie podatkowe. Dane zeznanie możemy korygować dowolną ilość razy.
Jak złożyć korektę PIT?
Korektę zeznania składa się na tym samym druku, który wypełnialiśmy, składając zeznanie „pierwotne”. Wypełnia się wszystkie rubryki z zeznania, które wpisaliśmy. Tym razem musimy wpisać poprawne dane.
Co istotne, na druku zaznaczamy koniecznie kwadrat „korekta zeznania”. Nie musimy pisać, dlaczego dokonujemy korekty. Ważne, by wypełnić wszystkie pola. Zeznanie korygujące ma bowiem status obowiązującego. Tak długo aż nie przekażemy kolejnej korekty.
Korekta zeznania podatkowego może być przekazana bezpośrednio do urzędu pocztowego, wysłana pocztą albo przekazana poprzez system e-deklaracje. Sposób przekazania korekty nie musi być taki sam jak zeznania pierwotnego. Mówiąc wprost, jeśli pierwotne zeznanie wysłałeś pocztą, to korektę możesz wysłać przez e-deklarację albo osobiście do urzędu skarbowego.
Składając korektę zeznania podatkowego, trzeba oczywiście dokument podpisać. I tu ważna uwaga. Brak podpisu cały czas jest jednym z najczęściej pojawiających się błędów w zeznaniach podatkowych. Jeśli korekta nie będzie podpisana, nie będzie mogła być uznana za poprawną i obowiązującą złożyć korektę PIT?
CZYTAJ TAKŻE: Moja Firma w Google. Jak stworzyć wizytówkę firmy w Google?
Korekta nie tylko z powodu pomyłki
Ciekawą informacją jest to, że korektę można złożyć nie tylko w przypadku gdy popełniliśmy wcześniej błąd. Podatnik może złożyć korektę choćby z powodu tego, by skorzystać z ulgi podatkowej, której wcześniej nie wykorzystywaliśmy.
Zdarza się, że pomyłkę w zeznaniu podatkowym znajdzie urzędnik skarbowy. Może on samodzielnie wprowadzić poprawki. W takiej sytuacji jednak podatnik musi być o tym poinformowany i w razie konieczności zgłosić poprawkę. Urząd nie może poprawić zeznania podatkowego, jeśli wysokość zwrotu lub nadpłaty podatku jest wyższa niż 5 000 zł.
Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.