Jakie są metody uwierzytelniania w KSeF? Kto może korzystać z KSeF i w jaki sposób uzyskujemy dostęp do Krajowego Systemu eFaktur? Poznaj odpowiedzi na te pytania.
System KSeF to specjalny rejestr e-faktur zapisywanych w formie specjalnych plików, faktur strukturyzowanych. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj metody uwierzytelniania w KSeF.
Spis treści
Uwierzytelnienie w KSeF
Autoryzacja użytkownika w KSeF wymagana jest niezależnie od tego, czy wykorzystujemy narzędzia komercyjne, czy też korzystamy z aplikacji udostępnionej przez Ministerstwo Finansów.
Żeby skorzystać z Krajowego Systemu e-faktur, trzeba uwierzytelnić się kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Możemy też skorzystać z kwalifikowanej pieczęci elektronicznej, która jest odpowiednikiem pieczątki firmowej. Można też uwierzytelnić się specjalnym tokenem, który jest przypisany do danej osoby.
Jeśli poświadczymy już tożsamość użytkownika, uzyskamy dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur. Można będzie zarówno przeglądać, wystawiać, jak i otrzymywać faktury ustrukturyzowane. Przedsiębiorca nie musi sam wykonywać czynności związanych z fakturą strukturyzowaną. Można dać uprawnienie do korzystania z systemu np. przez biuro rachunkowe.
Uwierzytelnianie osób fizycznych w KSeF
Jeśli osoba fizyczna chce uwierzytelnić się w KSeF, czyli np. przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, warto pamiętać, że autoryzacji można dokonać poprzez kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany – profil zaufany albo też poprzez API i wygenerowany wcześniej token.
CZYTAJ TAKŻE: Jaka jest ważność podpisu elektronicznego?
Podpis elektroniczny, który potwierdza tożsamość, powinien zawierać NIP oraz PESEL. Jeśli ich nie ma, do uwierzytelnienia potrzebne będzie zgłoszenie danych unikalnych, które identyfikują ten podpis (tzw. odcisk palca) w zawiadomieniu ZAW-FA, które należy wysłać do urzędu skarbowego.
Jak uwierzytelnić podmiot niebędący osobą fizyczną?
Podmiot niebędący osobą fizyczną może uwierzytelnić się w systemie za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej lub składając w urzędzie zawiadomienie ZAW-FA.
W nim wyznaczamy określoną osobę fizyczną (w ramach swojej struktury) do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Mogą to być działania takie jak nadawanie i odbieranie uprawnień, wystawianie faktur w imieniu podmiotu, dostęp do faktur.
CZYTAJ TAKŻE: Zaawansowana i kwalifikowana pieczęć elektroniczna
Ze strony Ministerstwa Finansów dowiadujemy się, że w przypadku aplikacji udostępnionej przez MF możliwy jest anonimowy dostęp do faktury bez uwierzytelniania. Pozwala na anonimowy dostęp do pojedynczej e-faktury. Żeby się do niej „dostać”, trzeba jednak podać:
- numer identyfikujący fakturę w systemie,
- standardowy numer faktury,
- numer NIP nabywcy,
- dane nabywcy,
- kwotę faktury.