Jeśli prowadzisz działalność nierejestrowaną, faktury nie mogą być ci obce. Może pojawić się sytuacja, w której będziesz musiał ją wystawić. Zobacz czy powinieneś zbierać faktury kosztowe.
Działalność nierejestrowana jest drobną aktywnością zarobkową. Choć może wyglądać jak typowa działalność gospodarcza, to nią nie jest. Przede wszystkim z powodu limitu przychodów, których nie można przekroczyć. Od stycznia 2024 roku wynosi on 3181,50 zł, a od lipca wzrośnie do 3225 zł. Jak wygląda wystawianie faktur na działalności nierejestrowanej?
Spis treści
Działalność nierejestrowana – faktura. Czym jest działalność nierejestrowana?
Specyfiką działalności nierejestrowanej jest to, że nigdzie jej nie zgłaszamy. O ile nie przekraczamy limitu przychodów, to możemy taką działalność swobodnie prowadzić. Nie trzeba też zajmować się księgowością. Wystarczy prosta ewidencja sprzedaży w celu kontroli wysokości przychodów każdego miesiąca. Chodzi o to, by nie przekroczyć limitu przychodów, który wynosi 75% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia.
Gdy taki limit przychodów zostanie przekroczony, działalność musi być od razu zarejestrowana.
Czytaj także: Działalność nierejestrowana – jak założyć? Kiedy warto?
Działalność nierejestrowana – faktury kosztowe
Rozliczanie działalności nierejestrowanej nie wymaga skomplikowanej księgowości. Osoba, która decyduje się na działalność nierejestrowaną, musi prowadzić prostą ewidencję sprzedaży. Może to być arkusz kalkulacyjny lub tabelka w zeszycie, w której wpisujemy osiągnięty każdego dnia przychód.
Na koniec roku podatkowego, razem z zeznaniem podatkowym rozliczamy dochód z tej działalności. Po prostu od przychodu odliczamy koszty. W tym przypadku pomocne będą faktury lub rachunki otrzymane od kontrahentów.
Czytaj także: Działalność nierejestrowana – PIT
Faktury takie potwierdzają, że poniosłeś określony koszt. Faktury mogą być imienne, czyli wystawione na twoje imię i nazwisko, a nie na firmę. Faktury, tak jak inne dokumenty księgowe, trzeba przechowywać przez 5 lat.
Faktury kosztowe pozwalają obliczyć dochód z działalności nierejestrowanej, który należy opodatkować.
Działalność nierejestrowana – faktury przychodowe
Skoro w przypadku działalności nierejestrowanej nie prowadzimy księgowości, nie istnieje obowiązek wystawiania dokumentów potwierdzających sprzedaż, takich jak rachunki czy faktury. Trzeba jednak pamiętać, że na żądanie klienta taki dokument powinno się wystawić.
Jeśli sprzedajesz coś w Internecie, potwierdzeniem sprzedaży może być samo potwierdzenie realizacji transakcji płatniczej (przelewu). Może się jednak zdarzyć, że klient chce otrzymać fakturę. Wtedy musisz ją wystawić. Zasada jest prosta. Rachunek lub fakturę wystawiamy tylko na żądanie klienta. Niezależnie od wszystkiego przychody rejestrujemy w ewidencji sprzedaży.
Czytaj także: Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna
Działalność nierejestrowana – faktura VAT
Może się okazać, że prowadząc działalność nierejestrowaną, będziesz musiał rozliczyć VAT, a co za tym idzie wystawiać faktury z VAT. Jeśli to się zdarzy, faktura będzie musiała mieć dodatkowe elementy.
Prócz oznaczenia stron trzeba też umieścić:
- numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku;
- datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów, lub wykonania usługi bądź datę otrzymania zapłaty, jeżeli nastąpiła ona przed sprzedażą, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
- cenę towaru lub usługi bez podatku;
- stawkę podatku;
- sumę sprzedaży z podziałem na poszczególne stawki podatku;
- kwotę należności ogółem.
Czytaj także: NIP-7 – co to jest i kiedy trzeba wypełnić?
Działalność nierejestrowana – faktura. Jak wystawić fakturę?
W większości przypadków przy działalności nierejestrowanej nie będzie rozliczany podatek VAT. Korzysta się bowiem ze zwolnienia VAT podmiotowego. Oczywiście w niektórych przypadkach takiego zwolnienia nie będzie i trzeba będzie od razu rozliczać VAT. Dzieje się tak np. przy części usług świadczonych w ramach działalności nierejestrowanej.
Faktura działalności nierejestrowanej może być wystawiona w dowolnej formie graficznej. Powinna jednak zawierać elementy, które pozwalają na zidentyfikowanie stron transakcji. To przede wszystkim oznaczenie kupującego i sprzedającego (imiona i nazwiska).
Adresy nie są konieczne, ale warto je wpisać. Koniecznie trzeba też umieścić datę wystawienia faktury i jej numer kolejny. Obowiązkowym elementem jest też nazwa towaru lub usługi, które zostały dostarczone klientowi. Na fakturze zamieszczamy oczywiście cenę jednostkową towaru i kwotę należności.
Każdy inny element nie będzie już obowiązkowy. Można dodać np. swoje logo, adres email.