e-Doręczenia to system służący do korespondencji elektronicznej, dzięki której mogą komunikować się wszelkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego. Obecnie skrzynki do e-doręczeń nie są powszechnie obowiązujące, jednak w ciągu najbliższych lat się to zmieni. Sprawdź, na co się przygotować.
Dzięki elektronicznemu odpowiednikowi listu poleconego za potwierdzeniem odbioru komunikacja ma stać się łatwiejsza i bezpieczniejsza. Ich działanie reguluje ustawa o doręczeniach elektronicznych. Za wprowadzanie tego systemu w życie odpowiada Minister Cyfryzacji.
e-Doręczenia dla przedsiębiorców
e-Doręczenia czyli usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego ma znacząco ułatwić i przyspieszyć przepływ korespondencji między firmami i urzędami. Nie trzeba już będzie osobiście „fatygować się” do urzędów, odbierać papierowych listów poleconych, czy archiwizować papierowej korespondencji.
e-Doręczenia to usługa, która pozwala wysyłać i odbierać korespondencję elektronicznie. Jest przy tym równoważna z wysłaniem listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Zaletą takiej usługi jest to, że można wysłać i odebrać taką przesyłką o dowolnej porze, z dowolnego miejsca.
Dzięki e-Doręczeniu mamy gwarancję właściwej identyfikacji nadawcy i adresata, a także integralności przesyłania danych, co sprawia, że zafałszowanie tych danych będzie praktycznie niemożliwe. Da się też skutecznie rozpoznać datę wysłania i otrzymania korespondencji.
Obowiązek e-Doręczeń
Skrzynka do e-Doręczeń będzie obowiązkowa dla wszystkich przedsiębiorców zarejestrowanych w CEIDG, a także w KRS. Adres e-Doręczeń będą miały również podmioty niepubliczne, które są wpisane do KRS. Chodzi tu na przykład o fundacje i stowarzyszenia.
Skrzynka do e-Doręczeń dla obywatela nie będzie tym samym co skrzynka firmowa. Jeśli masz biznes, będzie trzeba założyć drugą dla tego biznesu.
CZYTAJ TAKŻE:
- Dlaczego warto założyć konto przedsiębiorcy na biznes.gov.pl?
- Czy mam obowiązek przyjąć dokument z pieczęcią elektroniczną?
- Jak dokonać zmiany w KRS? Zmiana danych w Krajowym Rejestrze Sądowym
- Jak wypełnić wniosek CEIDG?
- Zastosowanie usług zaufania w systemie faktur elektronicznych KSeF
Od kiedy e-Doręczenia?
Choć podmioty publiczne i jednostki samorządu terytorialnego, a także sądy muszą wprowadzić korespondencję poprzez e-Doręczenia najpóźniej do 2029 roku, to urzędy centralne będą wykorzystywać ten system już od grudnia 2023.
E-Doręczenia – termin dla przedsiębiorców
Przedsiębiorstwa, które będą zarejestrowane w KRS po 10 grudnia 2023, a także firmy zarejestrowane w CEIDG po 1 stycznia 2024 będą miały uruchamiane skrzynki do e-Doręczeń od razu przy rejestracji.
Gdy firma została założona wcześniej, taki wniosek o e-Doręczenia trzeba złożyć odpowiednio:
- do 10 marca 2024 – w przypadku firmy z rejestru KRS;
- do 30 września 2026, w przypadku CEIDG.
e-Doręczenia dla spółek prawa handlowego
Firmy będą musiały posiadać elektroniczną skrzynkę doręczeń i posiadać wpis do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE).
Wpis do Bazy Adresów Elektronicznych oznacza wyrażenie zgody na to, by korespondencja była dostarczana na wskazany adres elektroniczny. Wykorzystywać się go będzie w postępowaniach administracyjnych i cywilnych. Ma to uprościć proces doręczania przesyłek i zastąpić dokumenty papierowe – elektronicznymi.
Wprowadzenie e-doręczeń to zdecydowanie krok naprzód w kontaktach przedsiębiorców z administracją publiczną. Ma to przyspieszyć wiele procesów i ułatwić komunikację z urzędami.
Poznaj pozostałe artykuły z kategorii Działalność gospodarcza.