Jak bezpieczny podpis elektroniczny chroni Twoje dane?

Podpis elektroniczny ma zastępować podpis własnoręczny. Poznaj go lepiej. Czym jest bezpieczny podpis elektroniczny? Czy podpis elektroniczny chroni przed cyberatakami? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej na temat cyberbezpieczeństwa. 

Rozwój nowoczesnych technologii powoduje, że coraz więcej spraw jesteśmy w stanie załatwiać szybciej i wygodniej. Czy współczesne rozwiązania są jednak bezpieczne? Czy bezpieczny podpis elektroniczny chroni przed cyberatakami? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Czy podpis elektroniczny jest bezpieczny?

Podpis elektroniczny powstał dla ograniczenia tzw. biurokracji. Pozwala na załatwienie wielu spraw w dowolnym czasie i z dowolnego miejsca. Jego systematycznemu upowszechnianiu oraz coraz częstszemu zastosowaniu w codziennym życiu, zaczęło towarzyszyć pytanie: czy podpis elektroniczny jest bezpieczny?

CZYTAJ TAKŻE: Jak umożliwić zdalne podpisywanie umów pracownikom i klientom?

Odpowiedź brzmi: tak. Podpis elektroniczny to rozwiązanie  bezpieczne co potwierdza fakt, że korzystają z niego np. banki, Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz inne urzędy.

Choć w sieci można znaleźć informacje o aktywności cyberprzestępców, którzy chcą przejąć dostęp do podpisu elektronicznego, jednak są to przypadki dość rzadkie. 

Usługi zaufania w tym kwalifikowany podpis elektroniczny oferują w Europie podmioty certyfikowane, spełniające określone wymogi prawne. W Polsce usługi takie realizowane są przez firmy certyfikowane przez Narodowe Centrum Certyfikacji. 

Jak podpis elektroniczny zwiększa bezpieczeństwo danych?

Każdy podmiot, który oferuje usługi zaufania, jest weryfikowany, audytowany i wpisywany do specjalnego rejestru na mocy rozporządzenia eIDAS. Dzięki temu podpis elektroniczny zwiększa bezpieczeństwo dokumentów. 

Najbezpieczniejszy jest podpis kwalifikowany. Dzięki temu, że wykorzystuje on certyfikat kwalifikowany, dane osoby podpisującej są potwierdzane z największą pewnością, a ryzyko użycia tych danych przez osoby trzecie jest minimalne.

CZYTAJ TAKŻE: Jak wygląda podpisywanie dokumentów prawnych podpisem kwalifikowanym?

Jak działa podpis elektroniczny?

Gdy podpisujesz dokument, system oblicza tzw. skrót podpisywanego dokumentu. Potem przy pomocy specjalnego oprogramowania, dane są szyfrowane prywatnym kluczem podpisu. 

Wszystko to dzieje się na poziomie oprogramowania. Ty wybierasz w programie opcję podpisu, a widocznym skutkiem tego jest graficzna reprezentacja podpisu, która pojawia się w dokumencie elektronicznym. 

Bezpieczny podpis elektroniczny

Najwyższy poziom bezpieczeństwa ma kwalifikowany podpis elektroniczny. Bezpieczny podpis elektroniczny składa się za pomocą kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu. Opiera się on na kwalifikowanym certyfikacie podpisu elektronicznego. 

Certyfikat potwierdza, że tożsamość osoby podpisującej dokument została zweryfikowana. Jeden certyfikat przypisany jest do jednego, konkretnego urządzenia i generowany jednokrotnie. To sprawia, że nie da się podrobić podpisu elektronicznego.

CZYTAJ TAKŻE: Podpis elektroniczny, podpis kwalifikowany i podpis biometryczny – podstawowe różnice

Podpis kwalifikowany jest traktowany na równi z podpisem własnoręcznym. Dzięki temu za jego pomocą można wygodnie i zdalnie podpisywać nawet najważniejsze dokumenty, które w innej sytuacji wymagałyby osobistej wizyty u klienta bądź w urzędzie. To także ograniczenie logistyki związanej z przekazywaniem papierowych dokumentów pomiędzy stronami i zagrożeń, jakie mogą się w tym procesie pojawić, np. podmiana strony, czy zagubienie dokumentu. 

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Do kiedy PIT za 2023 rok? Terminy rozliczania PIT 2024

Każdy podatnik ma obowiązek złożyć w urzędzie skarbowym roczne rozliczenie. Sprawdzamy, kiedy upływa czas na rozliczenie poszczególnych deklaracji PIT. Do kiedy PIT-11 przekazuje pracodawca? Pracodawca ma...

Do kiedy rozliczyć składkę zdrowotną za 2023 rok? Roczne rozliczenie składki ZUS 2024

Jako przedsiębiorca, masz obowiązek co miesiąc odprowadzać składkę zdrowotną do ZUS. W większości przypadków robisz to do 20 dnia miesiąca. Pamiętaj, że w maju...

Nowa tabela stawek ryczałtu w 2024 roku

Ryczałt podatkowy to jeden ze sposobów rozliczania podatków. Podstawowa zasada rozliczania ryczałtem oznacza, że płacimy stałą stawkę podatkową od przychodu. Nie rozliczamy kosztów, nie...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!