Mail z ofertą handlową jest jedną z najtańszych i wyjątkowo skutecznych metod pozyskiwania klientów. Czy można wysłać maila do osoby, która nie jest jeszcze naszym klientem? Co rozumie się jako ofertę handlową?
Mail z ofertą handlową, czyli reklama mailowa to skuteczna metoda pozyskania klientów. Jednak trafienie do nowych klientów może być już bardziej skomplikowane. Kiedy możesz wysłać maila z ofertą?
Jak reklamować firmę w internecie?
Najprostszą formą reklamy online, jest strona internetowa. Kłopot w tym, że o skuteczność tej metody zależy przede wszystkim od tego, ile osób odwiedzi naszą stronę. Znacznie bardziej skuteczne może być wysyłanie maili z ofertą handlową lub informacji o nowych produktach. Takie działanie pozwoli na to by każda osoba, która odbierze wiadomość, mogła się zapoznać z ofertą.
Mail z ofertą handlową a ochrona przed spamem
Jeśli firmy wysyłałyby każdemu informacje o wszystkich produktach i usługach, które oferują, skrzynki odbiorcze dawno byłyby zapełnione. W związku z tym prawo wprowadza ograniczenia w zakresie wysyłania informacji handlowych emailem. Podstawowa zasada zakłada, że informację o produkcie lub usłudze można wysłać tylko wtedy, gdy odbiorca wyrazi na to zgodę.
Co to jest informacja handlowa?
Mówiąc wprost, niezamówiona informacja handlowa nie może być wysłana bez zgody odbiorcy. Co to jest ta informacja handlowa? To każda informacja, notatka, oferta albo reklama produktu. Nawet ogłoszenie o wyróżnieniu produktu, otrzymaniu nagrody branżowej itd. jest informacją handlową. Dlaczego? Bo może wpłynąć pozytywnie na wizerunek firmy, a co za tym idzie zwiększać sprzedaż.
CZYTAJ TAKŻE: MLM multilevel marketing co to jest?
Wysyłanie niezamówionej informacji handlowej – kara
Jeśli przedsiębiorca złamie przepisy i wyśle ofertę, na którą wcześniej odbiorca nie wyraził zgody, popełnia wykroczenie. Jest ono zagrożone karą w wysokości do 5 tys. złotych. Co ważne, żeby takie wykroczenie mogło być udowodnione, wniosek o ściganie musi złożyć pokrzywdzony, czyli osoba, która dostała niezamówioną ofertę. Wysyłanie spamu nie jest ścigane z urzędu.
Inną sankcją za wysyłanie niezamówionych maili z informacją handlową może być skarga do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wszystko dlatego, że wysyłanie maili do odbiorców bez ich zgody staje się czynem nieuczciwej konkurencji. W tym przypadku sprawę może wszcząć od razu prezes UOKiK i to bez upomnienia przedsiębiorcy. Sprawa będzie dotyczyć naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Znacznie poważniejszą sankcją jest utrata renomy przedsiębiorstwa.
Jak wysłać maila z ofertą handlową?
Skoro wiadomo już, że konsument musi wyrazić zgodę na wysyłanie ofert drogą elektroniczną, to warto wiedzieć, że musi on też tę zgodę wyraźnie oznaczyć. W razie sporu to po stronie przedsiębiorcy leży konieczność udowodnienia, że otrzymał on zgodę na wysyłanie ofert drogą elektroniczną.
Trzeba więc przechowywać potwierdzenie wyrażenia zgody, by w razie konieczności móc się nimi posłużyć. A jak wobec tego uzyskać od odbiorcy zgodę na wysyłanie ofert? Przepisy nie wskazują sposobu na to, by zrobić to właściwie. Jedyne co jest ustalone w prawie to fakt, że z oświadczenia musi wynikać jasno, kto złożyć oświadczenie, zgodę na otrzymywanie informacji handlowej.
Może się zdarzyć, że klient poda do wysyłki adres kogoś innego, co spowoduje, że to my przedsiębiorcy będziemy mieli kłopot. W związku z tym warto zastosować podwójne zabezpieczenie polegające choćby na tym, że adres mailowy jest dodatkowo potwierdzany przez zainteresowanego.
Warto pamiętać, że w treści maila, który ma być potwierdzeniem zgody na otrzymywanie informacji handlowej, nie można zawrzeć oferty.