Remanent, inaczej spis z natury to obowiązkowa część rocznego rozliczenia firmy. Wiele można przeczytać w internecie o tym, jak przygotować spis z natury i kiedy dokładnie trzeba go zrobić. Co jednak grozi, jeśli nie zrobimy remanentu?
Każdy podatnik musi sporządzić i wpisać do rozliczenia na koniec roku spis z natury wszystkich towarów handlowych i materiałów. Kwota remanentu wpływa na dochód, a co za tym idzie na podatek dochodowy, który trzeba zapłacić. Porównuje się w tym przypadku spis z natury z tym zrobionym w zeszłym roku. Jeśli wartość jest większa, to powiększa się dochód, a co za tym idzie podatek. Jeśli towaru jest mniej, pojawia się strata, czyli dochód się zmniejsza.
Kiedy zrobić remanent?
Remanent nie musi być zawsze wykonany na koniec roku. Można go zrobić np. w połowie roku. To opłacalne, wtedy gdy stan towarów jest znacznie mniejszy. W takiej sytuacji płacimy niższą zaliczkę na podatek dochodowy i możemy mieć więcej pieniędzy w obrocie. Co ważne, jeśli chcemy zrobić remanent śródroczny, to nie musimy nawet zawiadamiać o tym fakcie urzędu skarbowego.
CZYTAJ TAKŻE: Remanent i spis z natury. Czy to jest to samo?
Inwentaryzacja przy pełnej księgowości
Jeśli firma rozlicza się na podstawie pełnej księgowości, to inwentaryzacja musi być bardziej szczegółowa. Oprócz spisu wszystkich towarów i materiałów trzeba dokładnie policzyć stan gotówki w firmie, stan aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, środków trwałych, a także nieruchomości, którą są inwestycją.
Najczęściej spis z natury przygotowujemy na koniec roku podatkowego. Samo sporządzenie spisu to dopiero początek. Spis z natury musi być przygotowany w sposób trwały i staranny. Na wycenę spisu z natury mamy 14 dni. Jeśli więc zakończymy spis kilka dni po końcu roku, to czas wyceny liczymy od ostatniego dnia spisu.
CZYTAJ TAKŻE: Jak zamknąć działalność gospodarczą?
Warto o tym pamiętać, szczególnie jeśli mamy bardzo dużo pozycji towarowych. W takiej sytuacji będzie to bowiem bardzo pracochłonna czynność.
Działalność usługowa, a remanent
Remanent to spis z natury towarów. Co ma więc zrobić przedsiębiorca, który prowadzi działalność usługową? Będzie sporządzał remanent, jeśli wykorzystuje jakieś materiały w swojej działalności. W każdym innym momencie stan remanentu będzie wynosił „0”
Jaka jest kara za brak remanentu? Remanent a podatek
Jeśli nie przygotujemy na koniec roku remanentu, to nie będziemy w stanie poprawnie obliczyć podatku. Mało tego. Nawet jeśli przygotujemy remanent, obliczymy jego wartość, ale nie dołączymy go do ksiąg na koniec roku, popełniamy wykroczenie skarbowe związane z nieprawidłowym prowadzeniem księgi przychodów i rozchodów.
Takie wykroczenie zagrożone jest mandatem w wysokości od 175 do 3500 złotych. Przepisy wskazują na obowiązek umieszczenia spisu w księdze. Jeśli do księgi wpisano tylko sumę remanentu, to w takiej sytuacji dochodzi do popełnienia wykroczenia.
CZYTAJ TAKŻE: Zmiana biura rachunkowego w trakcie roku podatkowego
Jeśli urząd skarbowy przeprowadzi kontrolę i wykryje, że brak remanentu w księdze jest spowodowany np. chęcią ukrycia nierzetelności, to podatnik zagrożony jest odpowiedzialnością karno skarbową. Oprócz nierzetelnego prowadzenia księgi może być też rozpatrywane oszustwo skarbowe.
Braki w remanencie a koszty uzyskania przychodu
Może zdarzyć się, że pojawią się braki w remanencie. Przypadek taki dotyczy np. sytuacji, w której zostaliśmy okradzeni, część naszych materiałów komuś pożyczyliśmy, lub nastąpił ubytek związany ze specyfiką danego towaru. Są to braki niezawinione i materiały, których dotyczą, możemy wciąż wliczyć w koszty uzyskania przychodu.
Inaczej jest w przypadku braków zawinionych, czyli materiałów, które utraciliśmy w wyniku świadomych działań albo zaniedbań osoby za nie odpowiedzialnej. Tych braków w remanencie nie możemy wliczyć w koszty uzyskania przychodu.