Konto przedsiębiorcy na biznes.gov.pl to rozwiązanie dla osób prowadzących własną działalność gospodarczą, które chcą ograniczyć niezbędne formalności do absolutnego minimum. Dzięki rejestracji na portalu rządowym można uniknąć wizyt w urzędach, a zaoszczędzony czas przeznaczyć na działania sprzyjające rozwojowi biznesu.
Platforma biznes.gov.pl przeznaczona jest dla osób, które już prowadzą lub dopiero zamierzają rozpocząć prowadzenie firmy. Jej cel to wsparcie w realizowaniu spraw dotyczących zakładania i prowadzenia działalności, a tym samym uproszczenie formalności. W ten sposób można załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu – wystarczy założyć konto przedsiębiorcy na rządowym portalu.
Spis treści
Konto przedsiębiorcy – rejestracja
Konto przedsiębiorcy w serwisie biznes.gov.pl to pierwszy krok, aby korzystać ze wszystkich e-usług dostępnych na platformie, a przy tym zyskać dostęp do informacji z rejestru CEIDG, Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Założenie takiego konta jest jedynym sposobem, aby załatwiać sprawy w CEIDG przez Internet.
Rejestracja konta przedsiębiorcy możliwa jest w trakcie pierwszego logowania do systemu na stronie biznes.gov.pl. Po założeniu konta użytkownik może bezpłatnie i w jednym miejscu załatwiać sprawy urzędowe w wielu instytucjach takich jak między innymi: Urząd Stanu Cywilnego, Państwowa Inspekcja Pracy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Narodowy Fundusz Zdrowia czy Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Aby zarejestrować konto przedsiębiorcy, należy zalogować się za pomocą jednej z dostępnych usług autoryzacyjnych – Profil Zaufany, mojeID lub e-Dowód. Dostęp do pełnej funkcjonalności założonego konta zapewnia podanie prawidłowego adresu e-mail (bez względu na wybrany sposób logowania).
Konto przedsiębiorcy – logowanie
Każde kolejne logowanie odbywa się za pośrednictwem wybranego sposobu autoryzacji użytkownika (Profil Zaufany, mojeID, e-Dowód). Profil Zaufany wymaga założenia konta na portalu – logowanie za pomocą nazwy użytkownika/adresu e-mail i hasła lub za pomocą banku (wymagana autoryzacja u dostawcy usług).
E-Dowód pozwala na potwierdzenie tożsamości w systemie teleinformatycznym poprzez specjalny czytnik lub aplikację eDO App. MojeID to logowanie do usług bankowości internetowej, które stanowi potwierdzenie tożsamości użytkownika (dostępne dla osób fizycznych) poprzez przekazanie wiarygodnych danych z systemu bankowego (np. PESEL, imię i nazwisko itp.).
Sprawy, które można załatwić po zalogowaniu na serwis biznes.gov.pl to między innymi rejestracja, zawieszenie/wznowienie lub zakończenie działalności, zaświadczenie potwierdzające status podatnika VAT lub zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS.
Konto przedsiębiorcy – CEIDG
Rejestracja działalności gospodarczej w CEIDG to jedna z najpopularniejszych usług, do jakich zapewnia dostęp platforma biznes.gov.pl. Dzięki temu w dowolnym miejscu i czasie można wypełnić i wysłać wniosek oraz załatwić formalności w urzędzie skarbowym czy Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Po zaakceptowaniu i wysłaniu wniosku informacje zostają automatycznie przekazane do danych instytucji.
Konto przedsiębiorcy pozwala dokonać zmiany danych firmy w CEIDG, a przygotowanie wniosku do wysłania ułatwia specjalny kreator. Wniosek tworzony jest na bazie danych dostępnych w systemie i pytań dopasowanych do konkretnej sprawy. Można zrobić to za pośrednictwem komputera lub urządzenia mobilnego.
Dodatkowo zakładka „Wyszukiwarka firm” po wprowadzeniu danych wybranej firmy pozwala wyszukać ją w systemie CEIDG i KRS. Taką możliwość ma każdy użytkownik platformy, bez względu na to, czy posiada konto przedsiębiorcy.
Jak korzystać z konta przedsiębiorcy?
Konto przedsiębiorcy to baza wiedzy odnośnie do prowadzenia biznesu oraz miejsce, w którym można załatwić większość formalności związanych z prowadzeniem firmy. Na portalu odpowiedź na pytania znajdą przyszli i obecni przedsiębiorcy – zebrano tam między innymi informacje dotyczące aktualnych przepisów i formalności odnoszących się do prowadzenia biznesu oraz treści odnośnie do prowadzenia działalności gospodarczej Czym jest CEIDG? Jak sprawdzić przedsiębiorcę w CEIDG? Jak uzyskać wpis do CEIDG? zarówno w Polsce, jak i w Unii Europejskiej (import/eksport, podatki, ubezpieczenia społeczne itp.).
Portal biznes.gov.pl zapewnia dostęp do wszystkich pism, jakie zostały wysłane do urzędów za pośrednictwem platformy poprzez zakładkę „Moje sprawy”. Z kolei wnioski do CEIDG dostępne są w zakładce „Moja firma” – to tutaj znajdują się aktualne dane firmy i statusy złożonych wniosków. Informacje o zmianach statusów i odpowiedzi z urzędów znajdują się w zakładce „Powiadomienia”.
Za pośrednictwem biznes.gov.pl można ustanowić pełnomocnictwo. W tym celu w zakładce „Pełnomocnicy” należy złożyć elektroniczny wniosek o wpisanie pełnomocnika/prokurenta do CEIDG. W tym miejscu można także zarządzać udzielonymi już uprawnieniami.
Jeśli na stronie nie ma odpowiedzi na nurtujące pytania, wsparcie zapewnia Centrum Pomocy Przedsiębiorcy. Konsultanci dostępni są za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji – jest to formularz zgłoszeniowy, numer telefonu i live chat.