Co to są koszty pośrednie?

Zarządzanie kosztami jest ważne w każdym biznesie. Jednym z pojęć, które pojawia się przy okazji kalkulacji wydatków, są koszty pośrednie. Czym są? Jaki jest podział kosztów pośrednich?

Koszty pośrednie to koszty, których nie można zakwalifikować bezpośrednio do wydatków związanych z wytwarzaniem produktu czy usługi. Takie wydatki nie są bezpośrednio widoczne w cenie produktu, ale trzeba je ponieść. Kosztami pośrednimi są np. koszty wynagrodzeń, czy koszty energii i surowców.

Co zawierają koszty pośrednie?

Koszty pośrednie trzeba ponieść, żeby działalność mogła funkcjonować. Oczywiście powinny być jak najmniejsze. Jednak ograniczenie kosztów pośrednich, takich jak koszty wynagrodzeń pracowników, nie zawsze jest możliwe.

Podział kosztów pośrednich

Koszty pośrednie to koszty, których nie da się przypisać do żadnej konkretnej czynności w firmie. Mówiąc inaczej, to te wydatki, które rozkładają się na wszystkie działy w firmie. Nie da się ich uniknąć i wciąż umożliwić funkcjonowanie firmie.

Do kosztów pośrednich zalicza się między innymi:

  •  koszty ogólnego zarządu (koszty administracji, księgowości, itp.),
  •  koszty utrzymania budynków i urządzeń,
  •  koszty ochrony i bezpieczeństwa,
  •  koszty badań i rozwoju,
  • koszty reklamy i promocji.

Specyfiką kosztów pośrednich jest to, że nie da się ich przypisać do konkretnych produktów.

Wybór metody podziału kosztów pośrednich zależy od wielu czynników, takich jak: rodzaj produktu czy usługi, struktura kosztów, dostępność danych, cel i zakres podziału.

Co wlicza się do kosztów pośrednich?

Koszty pośrednie stanowią istotną część każdego budżetu firmowego. Obejmują one wszelkie koszty, które nie są bezpośrednio związane z produkcją lub sprzedażą towarów, lub usług. Najczęściej koszty pośrednie to koszty administracyjne, w które wliczają się wynagrodzenia dla pracowników biurowych, wynajmy, leasingi

Koszty pośrednie – przykłady

Koszty bezpośrednie to takie, które są związane z osiąganymi przez firmę przychodami, koszt pośredni z kolei to koszt dodatkowy ponoszony przy prowadzeniu przedsiębiorstwa. Podział ten jest oczywiście wyłącznie umowny. 

Koszty są pośrednie kiedy nie są bezpośrednio związane z produkcją lub sprzedażą, ale są niezbędne do jej prowadzenia. Przykładem takich kosztów są koszty administracyjne, koszty ogólnego zarządu, koszty utrzymania maszyn i urządzeń. 

Koszty administracyjne to koszty, które firma ponosi na prowadzenie biura i zatrudnianie pracowników administracyjnych. Są to koszty stałe i muszą być ponoszone niezależnie od tego, jaka dużą sprzedaż generuje firma.

Ustalenie kosztów pośrednich, jak i bezpośrednich pozwala lepiej planować budżet firmowy, a co za tym idzie pracować nad rentownością.

Przeczytaj więcej o rodzajach kosztów.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Podatek od darowizny i spadku w 2025 roku. Kiedy nie trzeba płacić podatku za darowiznę w najbliższej rodzinie?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Zwolnienie z PIT– kto nie płaci podatku dochodowego od osób fizycznych? Nie tylko ulga dla młodych

Zerowy PIT dla młodych ludzi zdobył duży rozgłos – osoby poniżej 26 roku nie muszą płacić daniny państwu. Jednak nie tylko oni mogą skorzystać...

Składki ZUS w kosztach jednoosobowej działalności gospodarczej – kiedy można je odliczyć?

Kiedy składki ZUS stanowią koszt uzyskania przychodów, jak je prawidłowo odliczyć i zaksięgować? To może być wyzwanie, nie tylko dla początkujących przedsiębiorców. Oto najważniejsze...

Czy urlop wychowawczy wlicza się do emerytury?

Jak czas spędzony na urlopie wychowawczym wpłynie na wysokość przyszłej emerytury rodziców czy opiekunów dzieci? Rozwiewamy wątpliwości i wyjaśniamy, czy urlop wychowawczy zaowocuje wyższą...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!