Instalacja LPG w samochodzie firmowym to ciekawa alternatywa dla napędu zasilanego benzyną czy olejem napędowym. Im droższe tradycyjne paliwo, tym więcej pytań o opłacalność instalacji LPG.
LPG jako rodzaj paliwa ma się w Polsce bardzo dobrze. Samochody z silnikami o dużej pojemności doposażane są w butle, co bezpośrednio obniża koszty tankowania. Gdy dodamy do tego bardzo drogie konwencjonalne paliwo, wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy instalacja LPG w samochodzie firmowym, nawet takim o niewielkiej mocy i małej pojemności się opłaca.
Spis treści
Instalacja LPG w samochodzie firmowym
Załóżmy, że firmowy samochód jeździ napędzany benzyną. Jeśli jest wprowadzony do ewidencji środków trwałych, używamy go w firmie wszelkie wydatki związane z samochodem wliczamy do kosztów uzyskania przychodu.
Zarówno te związane z naprawami, serwisem, jak i koszty tankowania. Jeśli zdecydujemy się na montaż instalacji LPG, to koszt takiej operacji będzie mógł być zaliczony do wydatków związanych z samochodem. Sposób rozliczenia będzie jednak zależał od kosztu zakupu i montażu.
CZYTAJ TAKŻE: 8 sposobów na oszczędności firmowe, gdy rosną koszty
Instalacja LPG tańsza niż 10 000 zł
Jeśli montaż instalacji gazowej jest niższy niż 10 000 zł z założeniem, że jest to kwota netto dla podatników VAT, a brutto dla przedsiębiorców, którzy są zwolnieniu z VAT, to w takim przypadku koszt instalacji zaliczamy do kosztów uzyskania przychodu od razu w całości.
Instalacja gazowa droższa niż 10 000 zł
Gdy instalacja gazowa do samochodu firmowego kosztuje więcej niż 10 000 zł (podobnie jak wcześniej zakładamy, że w przypadku podatników VAT aktywnych dotyczy to kwoty netto, a w przypadku przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia VAT, jest to kwota brutto), uznaje się ją za ulepszenie środka trwałego. Mówiąc inaczej, zwiększamy wartość początkową pojazdu. W związku z tym wydatek ten rozliczany jest w ramach amortyzacji.
Ulepszenie środka trwałego
Wspominaliśmy o ulepszeniu środka trwałego. Co to jest to ulepszenie? O ulepszeniu środka trwałego możemy przeczytać w art. 22 ustawy o podatku dochodowym. Ulepszenie jest efektem wydatków, które ponosimy, by:
- rozbudować,
- przebudować,
- zrekonstruować,
- zaadoptować lub,
- zmodernizować środek trwały,
a wartość takiego zmiany jest wyższa niż 10 000 zł, a jednocześnie powoduje to wzrost wartości użytkowej. Gdy wydatek spełnia cechy ulepszenia, to wartość ulepszenia podnosi wycenę środka trwałego.
CZYTAJ TAKŻE: Co to jest środek trwały?
Amortyzacja samochodu z LPG
Załóżmy więc, że wartość instalacji LPG w samochodzie firmowym przekracza 10 000 zł. W takiej sytuacji musimy zwiększyć wartość początkową środka trwałego, jakim jest samochód. Wartość zaktualizowana staje się podstawą do obliczania wartości odpisów amortyzacyjnych.
Trzeba pamiętać, że sam fakt ulepszenia nie powoduje zmiany metody amortyzacji. Nie zmienia się też stawka amortyzacyjna. Będzie się tylko zwiększała wartość miesięcznego odpisu. Wyższa wartość odpisu amortyzacyjnego „zafunkcjonuje” od pierwszego dnia następnego miesiąca, w którym została zamontowana instalacja gazowa LPG, a co za tym idzie, doszło do ulepszenia samochodu.
LPG i VAT
Mówiąc o instalacji LPG w samochodzie, nie możemy pominąć kwestii rozliczeń VAT. Sposób rozliczania podatku VAT zależy od tego, czy samochód jest autem firmowym, dla którego prowadzi się ewidencję przebiegu, czy nie. W tym przypadku można odliczyć 100% podatku VAT. Gdy samochód używa się w trybie mieszanym, w przypadku zakupu instalacji LPG można odliczyć 50% VAT.
Czy instalacja LPG w samochodzie się opłaca?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy instalacja LPG się opłaca. O ile spada spalanie pojazdu, co przekłada się na niższe koszty na stacji, o tyle zwiększa się częstotliwość serwisów samochodów i możliwość awarii pojazdu. Przeciwnicy gazu LPG montowanego w samochodach przekonują, że obniża on osiągi samochodu.
Zyskowność instalacji LPG zależy przede wszystkim od tego, czy zostanie ona odpowiednio dopasowana do samochodu. W przypadku nowych samochodów producenci coraz rzadziej decydują się na montaż fabryczny. Instalacji może być zamontowana u dilera.
W przypadku samochodów używanych cały proces może być korzystniejszy. Jeśli mamy do czynienia z bardzo nowoczesnym silnikiem, może on radzić sobie średnio z instalacją gazową. Choć wielu monterów instalacji gazowej LPG wskazuje klientom możliwe korzyści, zawsze warto sprawdzić, czy w naszym modelu samochodu, faktycznie będzie to opłacalne.
O innych zagadnieniach ważnych dla przedsiębiorcy przeczytasz w kategorii Działalność gospodarcza.