Strona główna Blog Strona 77

Pomysł na biznes w małym mieście

0

Biznes w małym mieście może być bardziej opłacalny niż taki w dużej aglomeracji. Przede wszystkim z powodu mniejszej konkurencji. Co najbardziej opłaca się w małym mieście?

Szukając odpowiedzi na pytanie, jaki jest najlepszy pomysł na biznes w małym mieście, łatwo trafić na takie, które opierają się o informatykę lub działania wprost artystyczne. Kłopot mogą mieć ci, którzy albo nie potrafią wykonywać rękodzieła, albo ci, którzy uważają, że sprzedaż kursów online może być realizowana zewsząd, nie tylko z małego miasta.

Biznes w małym mieście

Mniejsze miasta mają swoją specyfikę. I właśnie wykorzystując ten element, warto w taki sposób szukać pomysłu na biznes w małym mieście, by znacząco odróżnić go od tego uruchamianego w dużym mieście.

CZYTAJ TAKŻE: 9 pomysłów na marketing internetowy małej firmy

Stąd tak popularne w małych miastach i wsiach są biznesy oparte na uprawach ekologicznych warzyw i owoców. Wcale nie musisz być właścicielem dużego gospodarstwa, by zaopatrywać sklepy z eko produktami w konfitury z malin własnej roboty. Jeśli masz bardziej ambitne plany, możesz dołączyć do grupy zrzeszającej mini rolników. Takie grupy handlowe promują naturalne produkty i dystrybuują je w sklepach z ekożywnością.

Zarabianie na pasiece dla pszczół

Idąc tropem wysokiej jakości produktów, nie można zapominać o miodzie. Ten naturalny słodzik jest bardzo zdrowy, a jeśli nasze pszczoły wytworzą naprawdę wysokiej jakości miód, możemy liczyć na spore zyski. Pasieka to również biznes, który „wspiera” ekologię, czyli znajdziesz klientów wśród mieszkańców dużych miast.

Agroturystyka i hodowla zwierząt

Choć biznes oparty na agroturystyce jest wymagający, to przynosi sporo satysfakcji. Również tej finansowej. Rozwój serwisów do rezerwacji noclegów pozwala łatwiej wypromować daną lokalizację. W przypadku agroturystyki bardzo ważne jest to, by się wyróżnić.

Warto zainwestować w małe stadko zwierząt. Można wtedy pokazywać odwiedzającym, jak się doi krowę, przygotowywać na miejscu sery albo wędliny. Alpaki dadzą też sierść, która jest bardzo pożądanym i drogim materiałem na okrycia wierzchnie. Inną z propozycji są półkolonie dla dzieci lub pakiety wyjazdowe dla rodzin. Warto pamiętać, że coraz więcej osób zainteresowanych jest odpoczynkiem z dala od cywilizacji.

Zarabianie na imprezach rodzinnych

Małe miasta lub rejony podmiejskie za sprawą lokalizacji są dobrym miejscem na biznes weselny, lub miejsce do organizowania rodzinnych imprez. Najbardziej znane miejsca w tym segmencie rynku mają już rezerwacje na kilka lat do przodu.

Problemem tego biznesu jest to, że od początku potrzebny jest naprawdę spory kapitał. Bardzo ważne będzie wybranie świetnej lokalizacji lub bardzo dobre zaaranżowanie przestrzeni wokół domu weselnego. To te elementy decydują o tym, czy klienci zdecydują się na organizację u nas rodzinnego przyjęcia.

CZYTAJ TAKŻE: Na czym polega praca copywritera? Jak nim zostać? 3 umiejętności, które musi mieć każdy copywriter

Handel i usługi

Małe miasto czy wieś to jednak nie tylko agroturystyka i rolnictwo. Dobrym pomysłem może być sklep spożywczy, gdzie można kupić wszystko szybko i blisko domu. Jeśli nie „spożywka”, to sklep ogrodniczy. Przedmieścia pełne są domów jednorodzinnych, zarówno tych już stojących od dawna, jak i takich, które dopiero są budowane.

Właściciele tych posesji, zamiast jechać do dużego miasta lub czekać na przesyłkę ze sklepu internetowego, wolą skorzystać z pobliskiego sklepu ogrodniczego. Najważniejsze jednak to oferowanie wysokiej jakości produktów, niedostępnych w dużych, sieciowych sklepach.

Najpopularniejszy biznes

Bardzo popularnym biznesem w małym mieście jest warsztat samochodowy. Wystarczy przejechać przez jakiekolwiek małe miasto, by przekonać się, że szyld mechanika pojazdowa spotkać można bardzo często. Równie często, jak salon fryzjerski lub kosmetyczny.

Małe miasto to dobre miejsce na stworzenie lokalnego biznesu. Szans jest tu nie mniej niż w dużym mieście. I to na takie biznesy, które nie wymagają otwierania kolejnego sklepu internetowego.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Pomysł na biznes bez wkładu własnego

0
biznes bez wkładu własnego

Czy możliwy jest biznes bez wkładu własnego? Ile pieniędzy potrzeba na uruchomienie biznesu? Sprawdź, w jaki sposób możesz założyć własne przedsiębiorstwo, nawet jeśli nie masz możliwości zainwestowania.

Kwestia wkładu na początek biznesu rozpala tych, którzy marzą o uruchomieniu własnego biznesu. Zastanawiają się oni czy da się rozpocząć biznes, jeśli nie dysponujemy żadnymi pieniędzmi. Przeglądając poradniki biznesowe, znajdziemy sporo materiałów, które wskazują pomysły biznesowe bez wkładu. Czy faktycznie można otworzyć biznes bez pieniędzy? Spójrzmy.

Czy można zacząć biznes bez wkładu własnego?

Jeśli nie masz bardzo dużych oszczędności, nie warto stawiać wszystkiego na jedną kartę i od razu uruchamiać biznes. Gdy pracujesz na etacie, najpierw postaraj się realizować zlecenia po godzinach, by sprawdzić, jak duże jest zainteresowanie usługami, które masz zamiar oferować w swoim biznesie. Zanim zaczniesz, sporo testuj.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysły na biznes 2023 – lista 10 pomysłów

Jaki biznes da się otworzyć bez wkładu? Mówiąc zupełnie szczerze, nie ma takiego biznesu. Nawet jeśli nie masz pieniędzy, będziesz musiał przeznaczyć na biznes swój czas, swoje umiejętności. Nierzadko będzie trzeba też poszerzyć swoje kwalifikacje, inwestując w jakiś kurs.

Pomysły na biznes bez wkładu własnego

Pamiętajmy, że pomysłów jest bardzo dużo. Warto więc wykorzystać to, co już masz. Jeśli na co dzień korzystasz z profesjonalnego komputera z oprogramowaniem graficznym, możesz spróbować swoich sił w projektowaniu graficznym.

Idąc za ciosem, niewielkiego wkładu będzie wymagał pomysł na biznes związany z projektowaniem stron internetowych. Na tego rodzaju usługi wciąż jest zapotrzebowanie. Jeśli te propozycje ci nie odpowiadają, możesz spróbować jako twórca kursów online.

Kursy online

W przypadku kursów online najważniejsze jest to, by w przystępny sposób przekazywać swoją wiedzę. Nawet jeśli nie znasz określonych pojęć czy zagadnień, szybko możesz je opanować. Gdy potrafisz taką wiedzę przedstawić w ciekawy sposób, na pewno będziesz miał wielu klientów na swoje kursy online.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysły na dodatkowy biznes dla mam

Specjalista w zakresie social media

Zdecydowanie najłatwiej uruchomić biznes bez wkładu własnego w branży internetowej. Jesteś cenionym specjalistą w zakresie mediów społecznościowych? Spróbuj obsługi klientów jako jednoosobowy przedsiębiorca.

Pomysł na biznes bez wkładu własnego: sprzedaż online

Dla bardziej odważnych jest też sprzedaż w sklepie online. Na początek wystarczy jedna z platform sprzedażowych typu Allegro, Amazon czy eBay. W tym przypadku jednak problemem może być konieczność konkurowania wyłącznie ceną. Większą szansę na sukces będziesz mieć wtedy, gdy zaoferujesz produkty z wysoką marżą.

Przedstawiciel handlowy

Niezależny przedstawiciel handlowy to kolejny pomysł na biznes, do którego nie potrzeba dużego wkładu własnego. W tym przypadku można sprzedawać produkty w zamian za prowizję. Im więcej sprzedajesz, tym więcej zarabiasz.

CZYTAJ TAKŻE: Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? 10 pomysłów

Czy potrzeba wkładu finansowego? Gdy dobrze poszukasz, okaże się, że nie będziesz musiał nawet płacić za produkty, które dystrybuujesz klientom. Z producentem rozliczysz się dopiero po odsprzedaży produktu.

Lektor języka obcego

Nauka języka obcego, praca jako lektor języka obcego jest idealnym pomysłem na biznes z niskim wkładem dla osób otwartych na nowe wyzwania, a także tych, którzy mają spore umiejętności interpersonalne.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorcy w jednoosobowej działalności

0
ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorcy

Ubezpieczenie zdrowotne to składka, która przedsiębiorca wpłaca do ZUS-u, ale jej odbiorcą jest podmiot, który zarządza służbą zdrowia. Sprawdź, jak wygląda ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorcy.

Ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorcy to coś, o czym musi pamiętać każda osoba prowadząca działalność gospodarczą. Przeczytaj nasz artykuł i zobacz, co koniecznie musisz o nim wiedzieć.

Ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorcy. Po co jest składka zdrowotna?

Składka zdrowotna pozwala finansować służbę zdrowia. Potwierdzenie ubezpieczenia, jakim jest składka zdrowotna, daje możliwość korzystania z publicznej służby zdrowia. Dzięki temu mamy dostęp do szpitala, karetki, a także lekarzy.

Jednak tylko w formie publicznych świadczeń. Prywatne przychodnie, także zabiegi płatne są poza zakresem obsługi ubezpieczenia zdrowotnego. Oczywiście może być tak, że prywatna placówka ma kontrakt z NFZ i realizuje publiczne usługi zdrowotne.

Ile wynosi składka zdrowotna?

Składka zdrowotna była stała dla wszystkich przedsiębiorców. To znaczy, płaciło się określony procent podstawy. Było to 75% kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w czwartym kwartale poprzedniego roku. Gdy już mieliśmy taką wartość, to składka zdrowotna stanowiła 9% takiej podstawy.

Jednak w 2022 roku wraz z Polskim Ładem zmieniono zasady obliczania składki zdrowotnej. Zmiany dotyczą przede wszystkim osób prowadzących działalność gospodarczą. To ile wynosi składka zdrowotna, zależy przede wszystkim od tego, jaka forma opodatkowania została wybrana przez przedsiębiorcę.

Jeszcze na początku roku przedsiębiorcy nie byli w stanie odliczać składki zdrowotnej od podatku. Jednak po zmianach wprowadzonych na początku roku mogą pomniejszyć podstawę opodatkowania o zapłaconą składkę zdrowotną. Rozliczający się podatkiem liniowym lub ryczałtem mogą odliczyć składkę zdrowotną w ramach określonych limitów.

Składka zdrowotna, a podatek na zasadach ogólnych

W przypadku, gdy przedsiębiorca rozlicza podatek na zasadach ogólnych, to składka zdrowotna obliczana jest od podstawy wymiaru. Jest to dochód za poprzedni miesiąc. W największym skrócie mówiąc, wysokość składki zdrowotnej zależy od dochodu uzyskanego przez przedsiębiorcę.

Czy można odliczyć składkę zdrowotną?

Jeśli przedsiębiorca rozlicza się na zasadach ogólnych, to nie może zaliczyć od dochodu składki zdrowotnej. Może to zrobić ten, kto rozlicza się podatkiem liniowym. W tym jednak przypadku limit odliczenia nie może przekroczyć 8700 zł. Gdy przedsiębiorca rozlicza się ryczałtem, to może odliczyć od przychodu połowę zapłaconych składek. W przypadku rozliczania kartą podatkową odlicza się 19% zapłaconych składek.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej

Limity odliczeń składki zdrowotnej dotyczą całego roku. Nie oznacza to jednak, że rozliczamy ją raz w roku. Płacimy co miesiąc, ale na koniec roku rozliczamy nadpłatę lub niedopłatę.

Ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorcy. Ile wynosi składka zdrowotna?

Wiemy już, że w przypadku rozliczenia skalą podatkową, składka zdrowotna to 9% podstawy wymiaru, a przy podatku liniowym 4,9%. Jednocześnie trzeba pamiętać, że składka zdrowotna nie może być niższa niż 270,90 zł. Płaci się ją wtedy, gdy przedsiębiorca nie uzyskuje dochodu albo, gdy dochód jest niższy niż 3010 zł.

Składka zdrowotna przy ryczałcie

W przypadku rozliczania ryczałtem, jeśli przychód roczny nie przekracza 60 tys. złotych, to miesięcznie płacić trzeba 335,94 zł. Przy przychodzie od 60 tys. zł do 300 tys. zł składka zdrowotna wynosi 559,89 zł, a powyżej 300 tys. zł – 1007,81 zł.

Co istotne, połowę składki zdrowotnej możemy odliczyć od podatku.

Praca na etacie i działalność gospodarcza

Oczywiście zdarza się, że jedna osoba pracuje na etacie, a jednocześnie prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W takiej sytuacji z etatu będzie rozliczana składka zdrowotna w wysokości 9% podstawy wymiaru składki, a z działalności gospodarczej zgodnie z zasadami obowiązującymi przy konkretnej formie rozliczeń podatku.

Zawieszenie działalności a ZUS

0
zawieszenie działalności a zus

Przedsiębiorca musi wiedzieć, że ma możliwość zawieszenia działalności. Zawieszenie działalności pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy na składkach ZUS. Jak to możliwe? Jak wygląda kwestia: zawieszenia działalności a ZUS.

Zawieszenie działalności to zaprzestanie na określony czas prowadzenia działalności gospodarczej. Najczęściej z zawieszenia działalności korzystają wszyscy ci, którzy mają przejściowe problemy finansowe w firmie, branża jest w nieco gorszej sytuacji, a także z każdego innego powodu, gdy chcą zrobić sobie przerwę od biznesu z założeniem jednak, że po jakimś czasie wrócą do prowadzenia ten firmy.

Zawieszenie działalności a ZUS. Dlaczego zawieszamy działalność?

Jedną z najczęściej pojawiających się przyczyn zawieszenia działalności jest chęć oszczędności na składkach ZUS. Wszystko dlatego, że w czasie zawieszenia działalności nie musimy ich płacić. Jak się jednak okazuje, są okresy, kiedy zawieszenie działalności opłaca się bardziej i takie, kiedy korzyść jest mniejsza. Oczywiście bierzemy tu pod uwagę wyłącznie składki ZUS.

Zasady zawieszenia działalności gospodarczej

Prawo pozwala zawiesić przedsiębiorcy działalność gospodarczą na czas określony lub na czas nieokreślony. Zawsze jednak czas zawieszenia działalności gospodarczej nie może być krótszy niż 30 dni.

Żeby móc zawiesić działalność gospodarczą, przedsiębiorca nie może zatrudniać pracowników. Jest tutaj jeden wyjątek. Zawieszenie jest możliwe, jeśli przedsiębiorca zatrudnia wyłącznie pracowników, którzy przebywają na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym.

Co można robić w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej?

Zgodnie z prawem podczas zawieszenia działalności nie można osiągać bieżących przychodów z działalności. Nie oznacza to jednak, że wszystkich zajęć całkowicie się zabrania. Można np. robić wszystko to, co przyczynia się do tego, że jesteśmy w stanie zabezpieczyć lub zachować źródło dochodów.

Dodatkowo można też przyjmować należności. Jednocześnie trzeba płacić wszystkie zobowiązania, które powstały przed datą zawieszenia. Można też sprzedawać wyposażenie i środki trwałe.

Gdy wobec przedsiębiorcy prowadzone są postępowania sądowe lub podatkowe, to musi w nich brać udział, nawet jeśli działalność jest zawieszona. Prawo pozwala też na czerpanie profitów finansowych. Chodzi np. o odsetki, dywidendy itd. lub pożytki z inwestycji, które jednak rozpoczęły się przed zawieszeniem działalności.

Jak zgłosić zawieszenie działalności?

Działalność zawiesza się, składając wniosek na tym samym formularzu, którego używa się do otwierania lub zamykania działalności. We wniosku określamy datę rozpoczęcia zawieszenia. Określamy też okres, w którym działalność będzie zawieszona. Wniosek może być złożony elektroniczne.

CZYTAJ TAKŻE: Wakacje kredytowe 2022. Jak z nich skorzystać?

W tym materiale chcemy skupić się na tym, co oznacza zawieszenie dla przedsiębiorcy z perspektywy płatnika składek ZUS. Po tym, jak złożymy wniosek zawieszenie, informacja trafia automatycznie do ZUS-u. ZUS wtedy wyrejestrowuje płatnika, wyrejestrowuje przedsiębiorcę z ubezpieczeń, a także – jeśli byli zgłoszeni – członków rodziny przedsiębiorcy.

Zawieszenie działalności a ZUS

Od chwili zawieszenia działalności, przedsiębiorca nie musi płacić składek społecznych ZUS. Nie musi też płacić składki zdrowotnej. Ta jednak nie będzie naliczana za każdy pełny miesiąc zawieszenia działalności.

Kiedy zawiesić działalność, aby nie płacić żadnych składek?

Trzeba więc pamiętać, że jeśli przedsiębiorca chce zawiesić działalność i zrobi to w środku miesiąca, to będzie zwolniony ze składek społecznych od pierwszego dnia zawieszenia. Musi więc rozliczyć składki proporcjonalnie za dni miesiąca do chwili zawieszenia.

Jeśli np. działalność zawiesimy 10 lipca, to przedsiębiorca musi zapłacić składki społeczne za pierwszych 9 dni. Składka zdrowotna musi być jednak zapłacona za cały miesiąc. Dopiero w kolejnym miesiącu, jeśli oczywiście będzie wciąż trwało zawieszenie działalności, składki zdrowotnej nie trzeba płacić.

Łatwo wywnioskować więc, że da się nie płacić ZUS od początku zawieszenia. Trzeba jednak zawiesić działalność pierwszego dnia konkretnego miesiąca. Wtedy nie trzeba opłacać składek społecznych ZUS i składki zdrowotnej.

Zwrot towaru bez paragonu w sklepie online. Czy można?

0
zwrot towaru bez paragonu

Każdy klient sklepu internetowego ma prawo oddania towaru do sklepu bez podania przyczyny. Pytanie, czy możliwy jest zwrot towaru bez paragonu?

Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy powinien znać prawa, jakie przysługują klientom. Dzięki temu będzie w stanie zagwarantować najwyższą jakość usług. Sprawdź, jak wygląda kwestia zwrotu towaru bez paragonu.

Odstąpienie od umowy

Jednym z najbardziej podstawowych praw konsumenta, który kupuje w sklepie internetowym, jest możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. I to bez podania przyczyny. Klient w tym czasie może zwrócić całe zamówienie albo jego część.

CZYTAJ TAKŻE: Reklamacja produktu zakupionego przez przedsiębiorcę

Warto też wiedzieć, że klient nie musi podawać przyczyny, dla której od umowy odstępuje. Sprzedawca nie może jednak żądać, by klient podał powód rezygnacji z zamówienia.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Zwrot towaru bez paragonu

Prawo zwrotu przy zakupie internetowym wprowadzono dlatego, że klient nie ma możliwości przed zamówieniem zapoznać się z wszystkimi funkcjami danego produktu. Dopiero gdy otrzyma go do domu, może sprawdzić, czy wszystkie elementy i funkcjonalności są tymi, które opisywano w ofercie.

Może też okazać się, że klientowi dany towar nie będzie pasował albo też po prostu mu się nie spodoba. Jeśli od momentu dostarczenia produktu do klienta nie minęło 14 dni, to klient może go oddać. Przedsiębiorca może wydłużyć czas na zwrot, ale nie może go skrócić.

Podstawa do zwrotu

Klient powinien udowodnić, że dany produkt został zakupiony w tym konkretnym sklepie. Dobrze, jeśli ma paragon. Co, jednak gdy paragonu nie ma? Zwrot towaru bez paragonu jest możliwy. Żeby jednak to się udało, to klient musi udowodnić, że konkretny produkt, który chce oddać, został kupiony w danym sklepie.

Brak paragonu zdarza się dość często. Głównie z powodu upowszechnienia się paragonów elektronicznych, które wysyłane są mailem do klienta. Może się więc zdarzyć, że taka wiadomość wpadnie do spamu.

CZYTAJ TAKŻE: Odpowiedzialność za produkt przedsiębiorcy

Zwrot bez paragonu

Jeśli więc klient nie posiada paragonu, to nie oznacza, że zwrot produktu nie będzie możliwy. W takiej sytuacji klient musi udowodnić, że dany produkt faktycznie kupić w tym sklepie.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podaje kilka przykładów, w jaki sposób klient może udowodnić zakupy w sklepie internetowym. Żeby udowodnić kupno towaru, wystarczy wskazać wiadomość mailową z potwierdzeniem złożenia zamówienia i opłacenia rachunku w danym sklepie internetowym.

Może to być też wiadomość mailowa z listą zakupionych produktów, potwierdzenie płatności wygenerowane z rachunku bankowego lub też dane z określonej platformy handlowej. Do zwrotu, zamiast paragonu można też wykorzystać gwarancję wystawioną przez sprzedawcę albo zeznania świadków.

CZYTAJ TAKŻE: Czy można zapłacić podatek za kogoś innego?

Jeśli więc chęć zwrotu zostanie przez klienta zgłoszona w ciągu 14 dni od zakupu, a klient będzie w stanie udowodnić zakup w danym sklepie, to nie musi mieć paragonu, żeby otrzymać z powrotem pieniądze.

Trzeba pamiętać, że choć prawo zwrotu jest dość szerokie, to istnieją pewne ograniczenia. Nie można np. skorzystać z możliwości zwrotu w ciągu 14 dni, jeśli np. produkty zostały wykonane na konkretne zamówienie.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Samozatrudnienie i finanse. O czym musisz pamiętać?

0
samozatrudnienie

Rzucić etat i rozpocząć nowy etap życia jako przedsiębiorca. To marzenie wielu osób. Warto jednak wiedzieć, jak podejść do finansów, gdy mamy własną firmę. O czym pamiętać, gdy zaczynamy samozatrudnienie?

Dlaczego pracownicy chcą przejść na samozatrudnienie? Dlaczego uruchamiamy firmy? Przede wszystkim własna firma to dużo swobody (głównie związanej z możliwością ustawiania czasu pracy), a także zarobków, które nierzadko przekraczają zarobki menedżerów średniego szczebla. Warto jednak pamiętać, że początkujący przedsiębiorca, przede wszystkim samozatrudniony musi zadbać o kilka elementów. Inaczej może szybko doprowadzić do bankructwa swojej firmy.

Samozatrudnienie a kontakty biznesowe

Freelancer, samozatrudniony ceni sobie swobodę pracy. To, że nie musi chodzić codziennie do biura, „wynagradza” sobie pracą w domu. Jednak taka praca sprawia, że bardzo łatwo odizolować się od ludzi. A im mniej kontaktów, tym gorzej z kolejnymi zleceniami. Wszystko dlatego, że utrzymywanie szerokiej sieci kontaktów szybko okazuje się podstawą sprawnie działającego biznesu. Nie zamykaj się w czterech ścianach. Wychodź do ludzi, także tych niezwiązanych z twoją działalnością biznesową.

CZYTAJ TAKŻE: Samozatrudniony – definicja. Czym się różni od przedsiębiorcy?

Jak poszerzać kontakty biznesowe?

Stowarzyszenie, grupy biznesowe organizują regularne spotkania dla przedsiębiorców. Wystarczy odwiedzić kilka z nich, by wybrać tę najbardziej odpowiednią. Dobrym pomysłem na zyskanie nowych kontaktów mogą być, chociażby przestrzenie coworkingowe, czyli miejsca pracy dla freelancerów.

Jak dobrze wyceniać zlecenia?

Błąd, który popełnia wielu freelancerów na początku swojej pracy, związany jest z faktem niedoceniania tego, ile warta jest praca. Zbyt nisko wyceniają swoje zlecenia, uważając, że na początku prowadzenia firmy, muszą być tańsi od doświadczonych w branży przedsiębiorców. Trzeba pamiętać, że tutaj liczą się głównie umiejętności, a mniej staż.

CZYTAJ TAKŻE: Jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka z o.o.?

Intuicja biznesowa na samozatrudnieniu

Wciąż niedocenianym elementem na samozatrudnieniu jest intuicja biznesowa. To ona jest najważniejszym elementem biznesowej rozgrywki. Jeśli więc nie czujesz dobrej nici porozumienia z klientem, z którym przyszło ci prowadzić interesy, czasem lepiej odpuścić, niż na siłę utrzymywać ten kontrakt.

Im więcej masz doświadczenia biznesowego, tym łatwiej będzie ci w ten sposób podchodzić do klientów. Musisz wiedzieć, że im lepszy kontakt z klientem, tym lepiej zrozumieć jego oczekiwania.

Jak komunikować się z klientami?

Freelancerzy często zajmują się biznesami związanymi z grafiką komputerową, doradztwem, zarządzaniem projektami. Klienci muszą więc dokładnie wiedzieć, za co płacą, w jaki sposób przebiega ich projekt, a także upewniaj się, że klienci rozumieją, co do nich mówisz.

CZYTAJ TAKŻE: Przejście z etatu na B2B. Jak to wygląda?

Samozatrudnienie i odpowiednie zarządzanie finansami

Freelancer, jednoosobowy przedsiębiorca musi wiedzieć, że jego finanse będą wyglądały inaczej. Głównie z powodu tego, że sam rozlicza podatki, jest też odpowiedzialny za księgowość (może to robić samodzielnie albo zlecić biuru rachunkowemu). Samodzielnie odpowiada też za terminowe opłacanie wszystkich zobowiązań.

Prowadzenie działalności gospodarczej wymaga całkowicie innego podejścia do finansów. Pojawią się bowiem zatory płatnicze, kontrahenci nie zawsze będą płacili w terminie. Mało tego. Będziesz zmagać się z koniecznością zdobywania nowych zleceń, zapewnić sobie przypływ gotówki do firmy. Tylko od ciebie zależy bowiem to, ile będziesz zarabiał.

Co to jest stagflacja?

0
stagflacja

Stagflacja to pojęcie, które słyszymy coraz częściej. Warto więc wiedzieć, co oznacza dokładnie. Czym jest stagflacja? Czy stagflacja jest niebezpieczna?

Stagflacja – pojęcie

Stagflacja to pojęcie ekonomiczne, które oznacza sytuację, gdy jednocześnie występuje wysoka inflacja, a także stagnacja gospodarcza. Stagflacja ma skrajnie niebezpieczne skutki dla gospodarki.

Dlaczego stagflacja jest niebezpieczna? Przede wszystkim dlatego, że w tym samym momencie gospodarkę nawiedzają dwie sytuacje – pierwsza to wyjątkowo wysoka inflacja (czyli powszechny wzrost cen), a z drugiej spowolnienie gospodarcze, z powodu mniejszej chęci do inwestowania. Skutkiem stagflacji jest to, że rosną koszty życia, a gospodarka jest w recesji. Brak wzrostu gospodarczego powoduje konieczność ograniczania kosztów przez firmy, a to skutkuje np. zwiększającym się bezrobociem.

Przyczyny stagflacji

A co powoduje stagflację? Przede wszystkim negatywny szok podażowy. Najpierw następuje wzrost cen na rynku, ograniczenie dostępności surowców, co w konsekwencji prowadzi do kryzysu gospodarczego. Stagflację może też powodować nadmierne wsparcie finansowe państwa. Chodzi tu np. o dodatkowe zasiłki czy świadczenia

Stagflacja – skutki

Podstawowym skutkiem stagflacji jest pogorszenie ogólnej koniunktury, zdecydowany wzrost bezrobocia, ograniczenie dostępności surowców i wzrost cen.

Nieruchomości i stagflacja

Gdy gospodarkę męczy stagflacja, każdy, kto posiada jakiekolwiek oszczędności chce je koniecznie ochronić przed spadkiem wartości. Modne stają się wtedy tzw. bezpieczne aktywa. Rośnie zainteresowanie lokowaniem pieniędzy np. w nieruchomości. Gdy inne produkty słabo się sprzedają, nieruchomości cieszą się sporym zainteresowaniem. Co ważne, chodzi tu przede wszystkim o inwestowanie w nieruchomości, a nie tylko kupowanie ich na własne cele mieszkaniowe. Skąd ta różnica? W momencie stagflacji coraz droższe staje się finansowanie kredytem, a to powoduje, że na zakup nieruchomości decydują się przede wszystkim inwestorzy „gotówkowi”.

To co jest charakterystyczne dla stagflacji to spory wzrost cen. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać niezbyt realne bo skoro gospodarka zwalnia, to wszystko powinno być coraz tańsze. W rzeczywistości jednak spada wartość pieniądza, a koszty życia idą w górę. Realnie zarabiamy mniej, a wydawać musimy coraz więcej.

Walka ze staglacją

Walka ze stagflacją nie jest łatwym zadaniem. Jednocześnie trzeba zwalczyć rosnącą inflację i rozbujać gospodarkę. Jednym z podstawowych zadań jest więc obniżanie stóp procentowych. To jednak może powodować wzrost cen. To bowiem odpowiedź na poprawę dostępności kredytów za sprawą niższych stóp. Warto jednak pamiętać, że jeśli stopy procentowe idą w górę, to pogłębi się spowolnienie gospodarcze.

Podwyższenie kapitału zakładowego spółki z o.o.

0
podwyższenie kapitału zakładowego

Kapitał zakładowy spółki to wartość, którą musi dysponować spółka. Kwota kapitału zakładowego w największym skrócie jest wartością, do jakiej za zobowiązania odpowiadają wspólnicy. Jak wygląda podwyższenie kapitału zakładowego spółki z.o.o.?

Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o kapitale zakładowym spółki z organiczną odpowiedzialnością. Co, gdy chcemy ją dokapitalizować. Jak wygląda podwyższenie kapitału zakładowego spółki?

Dokapitalizowanie spółki

Jeżeli chcemy dokapitalizować spółkę, możemy to zrobić poprzez podwyższenie kapitału zakładowego. Minimalny kapitał zakładowy dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością to 5000 zł. W każdym momencie możemy tę wartość zwiększyć.

Najlepiej na początku, gdy dopiero zakładamy spółkę określić kapitał zakładowy na poziomie pozwalającym zaciągać wyższe zobowiązania. Może się bowiem okazać, że jeśli spółka będzie chciała dokonać zakupu wartości za kwotę znacząco przewyższającą, kapitał zakładowy będzie trzeba uzyskać zgodę wspólników.

Gdy spółka notuje stratę, również potrzebne będzie zasilenie jej w dodatkowy kapitał. W innym przypadku pozostanie jedynie ogłoszenie likwidacji lub upadłości spółki. Bo spółka musi mieć wystarczająco dużo kapitału.

Jeśli chcemy podnieść zdolność kredytową spółki, a także zwiększyć jej wiarygodność u kontrahentów, być może będziemy musieli podwyższyć kapitał.

Gdy spółka potrzebuje większego kapitału, można ją dokapitalizować. Da się to zrobić w formie dopłaty od wspólników albo też pożyczki dla spółki.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka?

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Kiedy można podnieść kapitał zakładowy?

Kapitał zakładowy można podnieść w każdym momencie działalności spółki. Można to zrobić na początku, podczas jej tworzenia, można też to uczynić już po zarejestrowaniu, gdy spółka istnieje.

Sposoby podwyższenia kapitału zakładowego spółki z o.o.

Kodeks spółek handlowych pozwala podnieść kapitał zakładowy na jeden z dwóch sposobów:

  • Podwyższenie kapitału przez zmianę umowy spółki. W tym modelu konieczne będzie sporządzenie uchwały wspólników sporządzonej u notariusza, jeśli spółka była zawiązywana w standardowym trybie.
  • Podwyższenie kapitału bez zmiany umowy spółki. Wtedy podwyższenia kapitału dokonujemy w trybie uproszczonym. Nie trzeba wtedy zmieniać umowy. Oczywiście umowa spółki musi określać, że można taki tryb zastosować.

Jeśli spółka została powołana na podstawie wzorca umowy poprzez serwis S24, to można do tego celu wykorzystać również wzorzec uchwały, który znajdziemy w portalu S24. Nie będzie to możliwe w sytuacji, gdy umowa spółki została zmieniona np. u notariusza.

Podwyższenie kapitału zakładowego spółki z o.o. przez zmianę umowę spółki

Jeśli decydujemy się na podwyższenie kapitału zakładowego spółki, zmieniając przy okazji umowę spółki, to wspólnicy muszą przygotować odpowiednią uchwałę, którą potwierdza notariusz. W takim przypadku uchwałę trzeba przegłosować większością 2/3 głosów. Co ważne nie trzeba w tym przypadku uzyskiwać kworum.

Jeśli wspólnicy zdecydują, że podwyższenie kapitału wymaga innego rozkładu głosów, to oczywiście mogą taki zapis w umowie spółki zawrzeć. Ważne jest jednak to, by nie było to mniej niż 2/3. Samo kworum, choć nieobowiązkowe można wpisać jako wymóg, który musi być wypełniony.

Uchwałę taką podejmuje się na zgromadzeniu wspólników w formalnym trybie. Jeśli na spotkaniu reprezentację ma cały kapitał zakładowy i nikt nie wyraża sprzeciwu, to można taką uchwałę podjąć w trybie zwyczajnym.

Podwyższenie kapitału zakładowego spółki z o.o. bez zmiany umowy spółki

W drugim przypadku, gdy umowa spółki zezwala na podwyższenie kapitału spółki bez jej zmiany, to podwyższenie będzie możliwe. W takiej jednak sytuacji umowa spółki powinna zawierać informację o tym, o jaką maksymalną wysokość może być podniesiony kapitał zakładowy, a także musi być wskazany termin, do kiedy powinno być wykonane.

Taki zapis może np. brzmieć, że podwyższenie kapitału zakładowego spółki do kwoty miliona złotych, które będzie dokonane do końca grudnia 2030 roku, nie będzie skutkowało koniecznością zmiany umowy spółki.

Zmiana umowy spółki

Warto wiedzieć, że zwykle takie zapisy umieszcza się w umowie spółki już podczas jej zawiązywania. Nie oznacza to jednak, że nie można ich wprowadzić na etapie funkcjonowania spółki. Można to jednak zrobić dopiero wtedy, gdy zmiany w umowie zostaną wpisane do KRS.

Rejestracja podwyższenia kapitału zakładowego w KRS

Podwyższając kapitał zakładowy spółki, trzeba pamiętać o tym, że musimy zgłosić taką zmianę do sądu rejestrowego. Do tego, pod który podlega spółka lokalizacyjnie.

Jak zgłosić podwyższenie kapitału w KRS?

Zgłoszenia dokonujemy, jak każdego innego dołączając do wniosku oświadczenia o objęciu udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym oraz oświadczenie wszystkich członków zarządu, że wkłady na podwyższony kapitał zakładowy zostały w całości wniesione.

Podatek od podwyższenia kapitału

Trzeba pamiętać, że podwyższenie kapitału spółki wymaga zapłacenia podatku. W momencie podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału pojawia się obowiązek podatkowy. Podatek ten płaci spółka.

Stawka podatku to 0,5% od wartości, o którą podwyższono kapitał zakładowy. Spółka składa wiec do urzędu skarbowego deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych i wpłaca podatek w terminie 14 dni. Gdy uchwała zawiązywana jest u notariusza, to on rozlicza podatek.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Najem okazjonalny – co to jest i jak działa?

0
najem okazjonalny

Co to jest najem okazjonalny? Jakich formalności wymaga? Kto może skorzystać z najmu okazjonalnego? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Najem okazjonalny ma w znacznie większym stopniu chronić interesy właściciela mieszkania. Żeby jednak zaczął „działać”, konieczne jest spełnienie określonych formalności.

Najem okazjonalny – co to jest?

Jak wiadomo, prawa właściciela lokalu, który wynajmuje swoją nieruchomość, są w dosyć dużym stopniu ograniczone. Mówiąc wprost, gdy lokator nie płaci za wynajem, właściciel nie ma wielu możliwości, by szybko mieszkania go wyrzucić. By pomóc właścicielom nieruchomości, do obrotu prawnego kilka lat temu wprowadzono pojęcie „najem okazjonalny”.

Najem okazjonalny to forma umowy najmu lokalu, która odnosi się wyłącznie do lokalu mieszkalnego. Umowa taka musi być zawarta na czas określony, który nie jest dłuższy niż 10 lat. Co istotne, z najmu okazjonalnego może skorzystać wyłącznie osoba, która wynajmuje swoje mieszkanie jako osoba prywatna. Stroną umowy najmu okazjonalnego nie może więc być osoba prowadząca działalność gospodarczą w zakresie wynajmu mieszkań.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Najem okazjonalny – co zrobić, żeby umowa była ważna?

Umowa najmu, aby mogła być zakwalifikowana jako umowa najmu okazjonalnego musi mieć formę pisemną. Poza tym koniecznie jest zgłoszenie najmu okazjonalnego naczelnikowi urzędu skarbowego. Właściciel mieszkania ma na to 14 dni od momentu podpisania umowy.

Najem okazjonalny – forma

Umowa najmu okazjonalnego formalnie niewiele różni się od zwykłej umowy najmu. Zapisy są praktycznie takie same. Określamy w niej okres najmu, wysokość opłat obowiązki stron. Natomiast, przy umowie najmu okazjonalnego najemca składa ważne oświadczenie. Deklaruje on w nim, że podda się egzekucji i zobowiązuje do opróżnienia i wydania lokalu w terminie wskazanym w umowie. Takie oświadczenie składane jest w formie aktu notarialnego.

Co więcej, na etapie zawierania umowy najmu mieszkania, najemca musi wskazać w tym dokumencie dane innej nieruchomości, w której zamieszka, jeśli będzie trzeba się wyprowadzić. Żeby można było spełnić ten warunkiem, potrzebne jest również oświadczenie właściciela lub użytkownika drugiej nieruchomości, w którym wyraża ona zgodę na przyjęcie najemcy we wskazanym w oświadczeniu notarialnym lokalu.

Podstawową zaletą umowy najmu okazjonalnego lokalu jest gwarancja udzielana właścicielowi mieszkania, że w razie wypowiedzenia umowy lub jej zerwania lokator opuści mieszkanie.

Podobnie jak w przypadku „zwykłej” umowy najmu, także w przypadku najmu okazjonalnego lokator wpłaca kaucję. Kaucja taka nie może być jednak wyższa niż dwunastokrotność miesięcznego czynszu.

Najem okazjonalny – wypowiedzenie umowy

Ważnym zagadnieniem jest kwestia wypowiedzenie najmu okazjonalnego. Jako że w przypadku najmu okazjonalnego mamy z góry oznaczony czas trwania umowy, to dotyczą jej zasady umów terminowych. W praktyce oznacza to tyle, że nie możemy rozwiązać jej z dowolnego powodu.

Jak więc podejść do rozwiązania umowy najmu okazjonalnego? Oczywiście, po pierwsze, umowa przestaje obowiązywać z końcem czasu, na jaki została zawarta. Co jednak, jeśli chcemy ją wypowiedzieć wcześniej? O tym należy myśleć już na etapie zawarcia umowy najmu.

Tworząc umowę najmu okazjonalnego mieszkania, należy zawrzeć w niej sytuacje, w których możliwe będzie jej wypowiedzenie. Mogą to być kwestie takie jak:

  • zaleganie przez najemcę z czynszem,
  • zaniedbywanie mieszkania,
  • rażące zakłócanie porządku domowego (np. powtarzające się sytuacje, w których sąsiedzi musieli wzywać policję ze względu na hałas).

Najem okazjonalny – jak eksmitować lokatora, który nie płaci?

W przypadku, gdy skończy się czas obowiązywania umowy najmu, a lokator nie będzie chciał opuścić lokalu, wykorzystujemy możliwości, które daje nam umowa najmu okazjonalnego.

Na początek należy wystosować pisemne żądanie, by lokator opuścił zajmowany lokal. W piśmie trzeba wpisać termin opróżnienia lokalu. Nie może być jednak krótszy niż 7 dni. Jeśli lokator nie wykona żądania, właściciel musi zawnioskować o nadanie klauzuli wykonalności. Wniosek składa się do komornika. Komornik rozpocznie eksmisję lokatora.

Często zadawane pytania – najem okazjonalny

Najem okazjonalny – co to?

Najem okazjonalny jest najmem lokalu mieszkalnego osobie przez osobę fizyczną. Wraz z umową najmu lokator takiego mieszkania podpisuje oświadczenie, że w razie niedotrzymania warunków umowy dobrowolnie opuści mieszkania.

Umowa najmu okazjonalnego notariusz – kto płaci?

Prawo nie określa, kto powinien ponieść koszt opłat notarialnych podczas podpisywania umowy najmu okazjonalnego. Lokator i wynajmujący mogą ustalić to między sobą. Zazwyczaj przyjmuje się jednak, że ponieważ taka forma umowy zabezpiecza interes właściciela mieszkania, to on powinien zapłacić za notariusza.

Kiedy umowa najmu okazjonalnego jest nieważna?

Umowa najmu okazjonalnego jest nieważna, jeśli najem ten nie został zgłoszony naczelnikowi urzędu skarbowego.

Ile kosztuje umowa najmu okazjonalnego?

Umowa najmu okazjonalnego będzie kosztować do 400 złotych. To koszty związane z jego obsługą notarialną.

Jak zgłosić najem okazjonalny do urzędu skarbowego?

Najem okazjonalny należy zgłosić do urzędu skarbowego w terminie do 14 od rozpoczęcia najmu. Aby to zrobić, uzupełnij i wyślij do urzędu wzór zgłoszenia najmu okazjonalnego.

Najem okazjonalny – na jaki okres?

Umowę najmu okazjonalnego należy zawrzeć na czas określony, nie dłuższy niż 10 lat.

Najem okazjonalny – jakie dokumenty?

Do umowy najmu okazjonalnego należy dołączyć: oświadczenie najemcy o poddaniu się egzekucji w formie aktu notarialnego i wskazanie lokalu, w którym najemca będzie mógł zamieszkać po egzekucji, wraz z oświadczeniem właściciela tego lokalu. W oświadczeniu tym muszą się zawierać jego dane, informacje o lokalu i zgoda na zamieszkanie najemcy w nim. Na żądanie wynajmującego to oświadczenie może mieć formę aktu notarialnego.

Czy najem okazjonalny jest bezpieczny dla najemcy?

Najem okazjonalny chroni przede wszystkim właściciela mieszkania. W związku z tym nie będzie bezpieczny dla lokatora zalegającego z płatnościami.

Czy najem okazjonalny jest dobry?

Najem okazjonalny jest dobrym rozwiązaniem dla właściciela mieszkania.

Przed czym chroni najem okazjonalny?

Najem okazjonalny chroni właściciela mieszkania przed utrudnioną eksmisją niepłacących lokatorów.

Czy umowa najmu okazjonalnego musi być zawarta u notariusza?

Umowy najmu okazjonalnego nie trzeba zawierać u notariusza. Potwierdzone notarialnie musi być jedynie oświadczenie najemcy o poddaniu się egzekucji.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej i poznaj lepiej prawo gospodarcze.

Zmiana nazwy firmy – jak to zrobić?

0
zmiana nazwy firmy

Czy możliwa jest zmiana nazwy firmy? Kiedy można to zrobić, a w jakich przypadkach jest to niemożliwe? W jaki sposób zmienić nazwę firmy? Jakiej nazwy nie możemy nadać naszej firmie i dlaczego?

Nazwa firmy jest niezbędna do jej rejestracji. Nazwa musi spełnić określone warunki. Co istotne, można ją zmienić w każdym momencie. Jak więc to zrobić? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, co musisz wiedzieć o zmianie nazwy firmy.

Nazwa jednoosobowej działalności gospodarczej

Nazwa firmy w przypadku jednoosobowej działalność musi zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy. Do imienia i nazwiska można dodać dowolne oznaczenie słowne. Najważniejsze jednak by zawsze zawierała ona właśnie imię i nazwisko. Jeśli nie będzie tego elementu, to nie będzie można zarejestrować firmy w CEiDG.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Nazwa firmy – elementy

To, jakie elementy zawiera nazwa firmy, zależy w dużej mierze od formy prawnej, w jakiej będzie prowadzona działalność. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej musi zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy. W przypadku spółki cywilnej nazwa firmy musi mieć imię i nazwisko każdego ze wspólników.

Nazwa może zawierać dowolnie wybrane elementy, takie jak określenie profilu firmy, czy też inny wyróżnik. Ważne, by zawsze było też imię i nazwisko. Na fakturze zawsze trzeba wpisać pełną nazwę firmy. W dokumentach marketingowych, czy np. na stronie internetowej można zgodnie z prawem używać skróconej nazwy.

Nazwa firmy – czego nie można?

O ile nazwa firmy może być dowolna (z zastrzeżeniem, że w konkretnych przypadkach powinna mieć imię i nazwisko) to trzeba pamiętać, by nie wprowadzała w błąd. Jeśli więc prowadzimy działalność w zakresie stolarstwa, nie możemy w nazwie umieścić Cukiernia Jan Kowalski.

Mało tego. Nazwa musi być tak określona, by dało się łatwo odróżnić firmę od innych, które działają w tej samej branży. Stąd warto pamiętać o tym, by sprawdzić, czy nazwa, której chcemy użyć, nie została już wykorzystana. Dobrym sposobem jest po prostu sprawdzenie nazwy w wyszukiwarce Google albo w spisie nazw zastrzeżonych (urząd patentowy).

Zmiana nazwy firmy – kiedy można to zrobić?

Zmiana nazwy firmy może nastąpić w dowolnym momencie. Najczęściej na zmianę nazwy przedsiębiorca decyduje się w sytuacji zmiany profilu działalności albo też chęci wejścia na nowe rynki. Niezależnie jednak od powodu zmiany w przypadku jednoosobowej działalności nie można zrezygnować z imienia i nazwiska w nazwie firmy.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Jak założyć działalność gospodarczą?
  2. Jak wypełnić wniosek CEIDG? 
  3. Jak dokonać zmiany w KRS? Zmiana danych w Krajowym Rejestrze Sądowym 
  4. Zmiana regulaminu sklepu internetowego – kiedy można to zrobić? 
  5. Firma z małżonkiem. Kwestie prawne, rozliczenia

Jak zmienić nazwę?

Żeby zmienić nazwę firmy, trzeba to zrobić poprzez Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej. Dokonuje się tego na tym samym wniosku, który wykorzystujemy do założenia lub zamknięcia działalności gospodarczej.

Jeśli wniosek składany jest przez internet, zmiana nazwy firmy może obowiązywać od następnego dnia. Nazwa może być zmieniona w każdym momencie prowadzenia firmy. Nowa będzie obowiązywała od chwili zgłoszenia zmiany.

Faktury po zmianie nazwy firmy

Jeśli zmienimy nazwę firmy, to pojawia się pytanie, czy trzeba korygować faktury, które już zostały wystawione. Odpowiedź na tak zadane pytanie jest prosta. Nie trzeba, ponieważ i tak najważniejszym elementem nazwy firmy zawsze jest imię i nazwisko przedsiębiorcy. Niezależnie od wszystkiego pozostaje więc to ono niezmienne. Po zmianie nazwy po prostu wystawiamy faktury z nową nazwą bez korygowania już wystawionych.

Znacznie ważniejsze będzie jak najszybsze poinformowanie kontrahentów o zmianie nazwy. Chodzi o to, by wystawili faktury na poprawne dane. Jeśli tego nie zrobią, trzeba będzie zrobić korektę danych formalnych. Wszystko dlatego, że do poprawnego rozliczenia podatku VAT konieczne jest potwierdzenie zakupu dokumentem z poprawnymi danymi.

Kilka działalności gospodarczych – czy to możliwe?

Zgodnie z prawem jeden przedsiębiorca może prowadzić jedną działalność gospodarczą. Nawet jeśli zajmuje się różnymi dziedzinami, a działalność obejmuje całkowicie odmienne obszary, to nawet jeśli do każdej z dziedzin wymyślimy inną nazwę, będzie to traktowane jako jedna działalność. Wszystko dlatego, że każda nazwa musi zawierać imię i nazwisko przedsiębiorcy.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.