Pomoc członka rodziny w firmie może być dobrym sposobem na odciążenie od obowiązków. W jaki sposób skorzystać z pomocy członka rodziny w firmie?
Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą może skorzystać z pomocy małżonka albo innego członka rodziny, który zamieszkuje z nim w jednym gospodarstwie domowym. Żeby jednak z takiej pomocy skorzystać w zgodzie z prawem, trzeba dochować kilku obowiązków. Chodzi tu przede wszystkim o rozliczenia z ZUS.
Spis treści
Pomoc w firmie. Członek rodziny pomagający w działalności, czyli osoba współpracująca
Członek rodziny, który pomaga w działalności, ma status tzw. osoby współpracującej. Osobą współpracującą może być małżonek, dzieci własne lub drugiego małżonka i przysposobione, rodzice, macocha i ojczym, którzy pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu działalności.
Osobami współpracujący zgodnie z przepisami ZUS nie będzie brat lub siostra. Niezależnie od tego, w jakiej formie członek rodziny pomaga nam w firmie, dla ZUS-u będzie uznany za osobę współpracującą.
Pomoc w firmie. ZUS osoby współpracującej
Status osoby współpracującej powoduje, że trzeba ją objąć ubezpieczeniem ZUS. Wysokość składek i forma rozliczeń zależy przede wszystkim od tego, w jaki sposób rozliczana jest osoba współpracująca. Jeśli będzie pomagała bezpłatnie lub odpłatnie na podstawy umowy o pracę, to składki ZUS będą rozliczane jak za przedsiębiorcę. W przypadku umowy zlecenie i umowę o dzieło składka będzie zależała od wysokości wynagrodzenia, a rozliczamy je tak jak z każdym innym zleceniobiorcą.
Pomoc w firmie a preferencyjny ZUS
Weźmy pod uwagę jeden z najczęściej występujących przypadków. Chodzi o sytuację, gdy małżonek pomaga w firmie i jest zatrudniony na umowę o pracę. Składki ZUS liczy się wtedy tak, jakby była to osoba prowadząca działalność gospodarczą.
Co jest jednak ważne, członek rodziny, który pomaga w biznesie, nie ma możliwości skorzystania z preferencyjnej składki ZUS. Jeśli wiec młody przedsiębiorca, „załapał” się na preferencyjną składkę, to jeśli pomaga mu małżonek, będzie trzeba za niego składki w pełnej wysokości.
Pomoc w firmie za darmo
Podobnie sytuacja wygląda, gdy małżonek chce pomagać nam w firmie bez wynagrodzenia. W takiej sytuacji trzeba będzie również zapłacić pełne składki ZUS za taką osobę. Dla działalności gospodarczej nie będzie to nieopodatkowany przychód.
Pomoc w firmie. Umowa zlecenie z małżonkiem
Małżonek może też pomagać w firmie, rozliczając się w formie umowy zlecenie. W takiej sytuacji wysokość składek ZUS liczona jest jak dla zwykłego zleceniobiorcy, czyli zależne są one od wysokości wynagrodzenia.
Pomoc w firmie. Osoba współpracująca a podatki
Jeśli osoba współpracująca otrzymuje wynagrodzenie (niezależnie z jakiego tytułu), to taka wypłata jest kosztem podatkowym dla działalności. Oznacza to, że trzeba będzie odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy.