Dziś coraz więcej spraw można załatwić online. Aby to ułatwić, rząd RP stworzył profil zaufany – bezpłatne narzędzie, które umożliwia załatwienie wielu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Zastanawiasz się, jak możesz wykorzystać profil zaufany? Oto nasz przewodnik z wyczerpującymi informacjami na temat profilu zaufanego.
Profil zaufany to bezpłatna usługa oferowana przez rząd RP, która umożliwia potwierdzanie tożsamości obywatela w internecie. Działa jak elektroniczny dowód osobisty i/lub podpis elektroniczny. Załatwimy dzięki wiele spraw urzędowych, nie wstając od własnego komputera. Pozwala uniknąć drukowania, podpisywania i wysyłania dokumentów. Co więcej, profilu zaufanego można używać również w relacjach z innymi podmiotami (np. pracodawcą lub klientem) – o ile wyrażą na to zgodę.
Spis treści
Rejestracja w profilu zaufanym
Rejestracja w profilu zaufanym jest bardzo łatwa, darmowa i bezpieczna. Nie wymaga zaawansowanych umiejętności technicznych – wystarczy dostęp do internetu, komputer stacjonarny/laptop/smartfon lub tablet. Osoby, które nie chcą rejestrować się online, mogą to zrobić w urzędzie (jednak i tak będą musiały wypełnić wniosek online).
Jak założyć profil zaufany?
Aby uzyskać profil zaufany, należy:
- wejść na stronę https://pz.gov.pl/pz/register;
- wybrać metodę uzyskania profilu:
- bankowość online lub poprzez usługi innego dostawcy tożsamości (teraz to w sumie 16 podmiotów) – korzystamy z banku, w którym mamy konto;
- w rozmowie online z urzędnikiem – należy wybrać termin i podać swoje dane osobowe i kontaktowe, rozmowa odbędzie się poprzez aplikację Microsoft Teams (trzeba mieć urządzenie z kamerą i mikrofonem, czyli np. smartfona), urzędnik wyśle w e-mailu link do rozmowy;
- za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i czytnika NFC – po podaniu swoich danych należy wybrać narzędzie do logowania e-dowodem (smartfon lub czytnik);
- podczas wizyty w urzędzie (po wypełnieniu wniosku online).
Jak założyć profil zaufany bez konta w banku?
Konto w banku nie jest potrzebne do założenia profilu zaufanego. Rejestrację można przeprowadzić używając e-dowodu osobistego, podczas fizycznej wizyty w urzędzie administracji państwowej lub samorządowej (w tzw. punkcie potwierdzającym, także za granicą) lub podczas rozmowy z urzędnikiem poprzez aplikację Microsoft Teams.
Czy trzeba przedłużać ważność profilu zaufanego?
Tak, trzeba przedłużać ważność profilu zaufanego. Profil zaufany jest ważny przez 3 lata od dnia potwierdzenia. Przedłużenie jego ważności jest niekłopotliwe, wystarczy:
- wejść na stronę pz.gov.pl;
- w panelu Profil zaufany wejść w Szczegóły profilu;
- wybrać Przedłuż ważność lub zmień dane.
Warto pamiętać, że po przedłużeniu ważności profilu nie będzie on powiązany z kontem bankowym (jeżeli użytkownik loguje się e-bankowością). To oznacza, że do autoryzacji będzie służył SMS z jednorazowym kodem/push w aplikacji mObywatel. Można jeszcze raz powiązać swój profil zaufany ze swoim kontem bankowym (zakładka Szczegóły profilu >Zmień dostawcę tożsamości na bank).
Co zrobić, jeśli profil zaufany wygasł?
Jeżeli profil zaufany wygasł, to należy złożyć wniosek o nowy. Trzeba powtórzyć kroki, które opisaliśmy wyżej, w punkcie „Jak założyć profil zaufany?”.
Jak odzyskać profil zaufany?
Może się zdarzyć, że zapomnimy swój login lub hasło. Jak odzyskać dostęp do profilu zaufanego?
Jeżeli potrzebne jest przypomnienie loginu, należy:
- wejść na stronę pz.gov.pl;
- wybrać opcję „Zaloguj się”;
- kliknąć „Nie pamiętam nazwy użytkownika”;
- podać e-mail użyty do rejestracji konta na profilu zaufanym.
Jeżeli potrzebne jest przypomnienie hasła, należy:
- wejść na stronę pz.gov.pl;
- wpisać login i e-mail oraz numer PESEL (opcjonalnie);
- link do zmiany hasła zostanie wysłany na adres e-mail podany podczas rejestracji konta.
Jak zalogować się do profilu zaufanego?
Logowanie do profilu zaufanego odbywa się na stronie pz.gov.pl/dt/login/login. Należy podać login (nazwę użytkownika lub adres e-mail) oraz hasło, a następnie kliknąć przycisk „Zaloguj się”.
Drugi sposób polega na zalogowaniu się – ze strony pz.gov.pl/dt/login/login – przy pomocy banku/innego dostawy – użytkownik loguje się do swojej bankowości online.
CZYTAJ TAKŻE:
- Podpisywanie dokumentów profilem zaufanym
- Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym?
- Profil zaufany a podpis elektroniczny – czy to jest to samo? Czym się różnią?
- PUE ZUS logowanie – jak zalogować się do serwisu ZUS przez profil zaufany, bankowość elektroniczną, e-mail?
- Aplikacja mObywatel – jak z niej korzystać?
Jak zastrzec PESEL przez profil zaufany?
Zastrzeżenie PESEL przez internet (przy użyciu profilu zaufanego) możliwe jest w aplikacji mObywatel.gov.pl – należy wejść na www.mobywatel.gov.pl/twoje-dane/rzp-pesel i kliknąć przycisk Zastrzeż PESEL.
W obszarze „Twoje dane” można też m.in. przejrzeć historię, kiedy PESEL był zastrzeżony oraz czy ktoś sprawdzał nasz PESEL.
W tym samym obszarze można cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL. Warto pamiętać, że do wyboru są dwie opcje: bezterminowe odwołanie zastrzeżenia lub wskazanie konkretnego dnia i godziny, kiedy system sam zastrzeże ponownie PESEL.
Profil zaufany dla dziecka
Profil zaufany można założyć dla osób, które mają 13 lat. Nastolatek może mieć profil zaufany jeżeli posiada dokument potwierdzający tożsamość, czyli paszport lub tymczasowy dowód osobisty, złoży wniosek i zweryfikuje swoją tożsamość w jednym z punktów potwierdzających (urzędach administracji publicznej – wyszukiwarkę znajdziemy na stronie pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList). Na potwierdzenie złożonego wniosku jest 30 dni. Co ważne, nastolatek może samodzielnie zarejestrować swój profil zaufany.
Profil zaufany – zmiana numeru telefonu
Numer telefonu w profilu zaufanym można zmienić w:
- szczegółach konta – po zalogowaniu się na pz.gov.pl wybrać „Zarządzanie kontem” >„Szczegóły konta” >Dane podstawowe >Numer telefonu >Edytuj, a następnie wpisać nowy numer telefonu i go zapisać;
- w opcjach profilu zaufanego – po zalogowaniu się na pz.gov.pl wybrać Profil zaufany >Mój profil zaufany >Dane użytkownika i Dane profilu zaufanego >Numer telefon >Przedłuż ważność. Po przejściu do formularza należy wpisać nowy numer telefonu i kliknąć „Weryfikuj wybrany kanał autoryzacji”. Po wpisaniu kodu SMS (otrzymanego na nowy numer telefonu) trzeba kliknąć „Weryfikuj wybrany kanał autoryzacji” – użytkownik otrzyma kolejny kod SMS (na stary numer telefonu), a po jego wpisaniu do formularza klikamy „Autoryzuj i przedłuż ważność profilu zaufanego”.
Jak potwierdzić profil zaufany przez bank?
Do profilu zaufanego można zalogować się poprzez bankowość elektroniczną (w banku, w którym użytkownik posiada konto). Należy zalogować się do swojej e-bankowości i postępować zgodnie z instrukcjami – zazwyczaj potwierdzenie profilu zaufanego odbywa się na zatwierdzeniu operacji kodem SMS lub przy użyciu aplikacji mobilnej banku.
Profil zaufany – podpisywanie dokumentów
Profil zaufany można wykorzystać do podpisania sprawozdania finansowego, dokumentu PDF lub w innym formacie (np. z rozszerzeniem .doc, .txt., .odt, .jpg, .xml) używanego do załatwiania spraw z podmiotami publicznymi. Co więcej, profil zaufany może posłużyć również do podpisania dokumentów w relacjach z innymi podmiotami (np. adwokatami czy kontrahentami), jednak konieczne jest uzyskanie ich zgody.
Jak podpisać dokument podpisem zaufanym? Należy:
- Wejść na stronę moj.gov.pl/uslugi/signer/upload.
- Wybrać dokument z dysku lub przeciągnąć go i upuścić we wskazanym miejscu.
- Kliknąć przycisk „Podpisz”.
- Zalogować się do profilu zaufanego (przy użyciu nazwy użytkownika/e-maila lub bankowości elektronicznej).
- Wybrać stronę, na której ma się znaleźć podpis i kliknąć myszką w miejscu, w którym chcemy mieć stempel, czyli graficzną wizualizację podpisu.
- Kliknąć przycisk „Podpisz podpisem zaufanym”.
- Potwierdzić podpisane dokumenty wpisując kod autoryzacyjny wysłany na numer telefonu podany podczas rejestracji.
- Podpisany dokument (w formacie PDF) można pobrać na dysk lokalny.
Wykorzystując powyższą ścieżkę, sprawdzimy też, czy inne osoby w prawidłowy sposób podpisały dokument oraz zobaczyć podpisane dokumenty (wystarczy wybrać w punkcie nr 2 dokument z podpisem).
Jak sprawdzić swój NIP przez profil zaufany?
Swój NIP można szybko sprawdzić, korzystając z profilu zaufanego. Należy:
- wejść na stronę e-Urząd Skarbowy (www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy);
- zalogować się profilem zaufanym – przy pomocy nazwy użytkownika/adresu e-mail lub za pomocą bankowości online;
- kliknąć swoje imię i nazwisko (dane konta) w prawym górnym rogu – tam są dane osobowe, w tym NIP.
Jak zaktualizować profil zaufany?
Profil zaufany można zaktualizować w każdej chwili. Aby to zrobić, trzeba zalogować się na stronie https://pz.gov.pl/ (przy użyciu nazwy użytkownika/e-maila lub e-bankowości), a następnie w panelu Profil zaufany wybrać Szczegóły profilu >Przedłuż ważność lub zmień dane.
Jak zmienić hasło na profilu zaufanym?
Najłatwiej zmienić hasło na profilu zaufanym wchodząc na stronę logowania i wybierając opcję Nie pamiętam hasła. Po otwarciu okna Zmień hasło należy podać nazwę użytkownika i numer PESEL. Na podany podczas rejestracji e-mail użytkownik otrzyma wiadomość z linkiem do zmiany hasła. Zmianę hasła należy potwierdzić w aplikacji mObywatel lub za pomocą kodu autoryzującego przesłanego w SMS.
Jest też inna droga. Należy zalogować się do profilu zaufanego i kliknąć swoje dane (w prawym górnym rogu), wybrać zarządzanie kontem i Zmiana hasła. Uwaga! Aby zmienić hasło, należy najpierw podać aktualne, a następnie zaproponować nowe.
Co daje profil zaufany? Co można za jego pomocą załatwić?
Profil zaufany to bardzo wygodne i bezpłatne narzędzie, którym można potwierdzić swoją tożsamość – przede wszystkim w kontaktach z administracją państwową i samorządową – oraz podpisać dowolny dokument w formie elektronicznej podpisem zaufanym.
Profil zaufany umożliwia korzystanie z Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP, która służy do wysyłania wniosków i pism do urzędów (i ich odbioru).
Dzięki profilowi zaufanemu można szybko i wygodnie załatwić swoje sprawy, uniknąć stania w kolejkach i stosować bezpieczny podpis elektroniczny. Co więcej, dzięki profilowi zaufanemu systemy podmiotów publicznych dostępne są 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.
Profil zaufany posłuży m.in. do (pełny katalog spraw znajduje się na serwisie ePUAP):
- korzystania z serwisów publicznych: pacjent.gov.pl, gov.pl, biznes.gov.pl, ePUAP.gov.pl, empatia.mpips.gov.pl, zus.pl, portal podatkowy;
- logowania się do Internetowego Konta Pacjenta;
- złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego;
- składania podpisu zaufanego;
- zdobycia Karty Dużej Rodziny;
- składania wniosków związanych z rejestracją działalności gospodarczej oraz zmianami wpisów w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
- sprawdzenia punktów karnych;
- złożenia wniosku o świadczenie 800+;
- złożenia deklaracji podatkowe na portalu e-Deklaracje;
- uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego;
- złożenia wniosku o rejestrację działalności gospodarczej;
- zdobycia świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego;
- wysłania pisma do podmiotu publicznego.
Profil zaufany to również metoda na podpisanie dokumentów elektronicznych sporządzanych w relacjach między podmiotami prywatnymi. Warunkiem jest, że obie strony zgodzą się na taką formę.
Warto pamiętać, że profil zaufany nie pozwala na załatwienie onlinie 100 proc. spraw urzędowych. Np. nie można nim zamknąć spółki z o.o., zmieniać danych w KRS o ile spółka nie została zarejestrowana online czy zdobyć nowego paszportu.
Profil zaufany – prawo jazdy
Wniosek o wydanie prawa jazdy można złożyć również przez profil zaufany. Należy zalogować się na serwisie epuap.gov.pl/wps/myportal
Profil zaufany – mandaty
Przy pomocy profilu zaufanego kierowca sprawdzi, ile ma punktów karnych. Wystarczy zalogować się na www.mobywatel.gov.pl/kierowca-pojazdy/punkty-karne. Informacja o punktach karnych znajduje się w dziale Kierowca i pojazdy. Jeżeli użytkownik nie widzi punktów karnych, to może oznaczać, że ich nie ma, nie zostały wpisane do ewidencji prowadzonej przez policję lub przekroczył limit 24 punktów karnych, lub 20 (w przypadku pierwszego prawa jazdy u osób, które mają je krócej niż rok).
Profil zaufany dla obcokrajowca
Obcokrajowiec może założyć profil zaufany, musi jednak mieć PESEL. Ten przyznawany jest osobom, które zameldują się w Polsce na pobyt powyżej 30 dni. Przysługuje też osobom ze statusem uchodźcy lub zezwoleniem na pobyt stały.