Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym?

Podpis zaufany to wygodna, bezpieczna, bezpłatna i coraz bardziej popularna alternatywa dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Jak użyć profilu zaufanego, aby podpisać sprawozdanie finansowe? Przedstawiamy to krok po kroku.

Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym krok po kroku?

Profil zaufany jest wygodnym i bezpłatnym sposobem na podpisanie sprawozdania finansowego. Aby to zrobić, należy:

  1. Wejść na stronę mObywatel (moj.gov.pl/nforms/signer/upload).
  2. Wybrać dokument z dysku, np. sprawozdanie finansowe.
  3. Kliknąć przycisk „Podpisz”.
  4. Zalogować się za pomocą nazwy użytkownika, adresu e-mail lub przy pomocy bankowości elektronicznej.
  5. Sprawdzić informacje o swoim profilu zaufanym (imię, nazwisko, PESEL, datę utworzenie i datę wygaśnięcia).
  6. Wybrać stronę dokumentu i kliknąć myszką w miejscu, w którym ma się pojawić stempel, czyli graficzna wizualizacja podpisu.
  7. Kliknąć „Podpisz podpisem zaufanym”.
  8. Wpisać kod autoryzujący przesłany np. SMS-em.
  9. Dokument z podpisem można pobrać na dysk lokalny (w formacie PDF).
Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak podpisać sprawozdanie finansowe podpisem kwalifikowanym?

Sprawozdanie finansowe można podpisać również podpisem kwalifikowanym. To elektroniczny odpowiednik podpisu własnoręcznego. Jest poświadczony certyfikatem kwalifikowanym, dzięki czemu gwarantuje pewność danych, nienaruszalność podpisanych dokumentów i może być używany do sygnowania oficjalnej dokumentacji.

W przeciwieństwie do profilu zaufanego, za zestaw służący do składania podpisów kwalifikowanych należy zapłacić. Jeśli posiadasz już podpis kwalifikowany i chcesz podpisać nim sprawozdanie finansowe:

  1. Podłącz kartę kryptograficzną do komputera i uruchom program do składania podpisów np. SecureDoc.
  2. Ustaw parametry podpisu. W przypadku sprawozdania finansowego należy wybrać format XAdES i typ podpisu 'otoczony’ (lub inny dedykowany plikom XML).
  3. Wgraj do programu plik sprawozdania. Kliknij 'Podpisz pliki’.
  4. Wybierz odpowiedni certyfikat i potwierdź swoją tożsamość za pomocą kodu PIN.
  5. Sprawdź, czy sprawozdanie zostało skutecznie podpisane.

Szczegółową instrukcję składania podpisu lub pieczęci elektronicznej znajdziesz w naszym artykule Jak użyć certyfikatu kwalifikowanego? Instrukcja krok po kroku składania podpisu lub pieczęci elektronicznej w aplikacji SecureDoc.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Sprawozdanie finansowe – jak je przygotować? Co musi zawierać?
  2. Kto podpisuje sprawozdanie finansowe za 2023 rok w spółce?
  3. Podpis zaufany – jak to działa?
  4. Profil zaufany a podpis elektroniczny – czy to jest to samo? Czym się różnią?
  5. Jak wybrać podpis elektroniczny dla biura rachunkowego? Działanie i zastosowania podpisu kwalifikowanego 

Kto podpisuje elektronicznie sprawozdanie finansowe?

Elektroniczne sprawozdanie finansowe muszą podpisać:

  • kierownik jednostki (także wieloosobowe kierownictwo, czyli zarząd),
  • osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych (np. główny księgowy).

Warto pamiętać, że ustawa o rachunkowości dopuszcza pewien wyjątek – jeżeli sprawozdanie podpisze jeden członek organu wieloosobowego, to pozostali członkowie mogą złożyć oświadczenie, że sprawozdanie spełnia wymagania ustawy lub odmówić złożenia takiego oświadczenia (to równa się odmówieniu złożenia podpisu).

Członkowie zarządu, którzy złożą oświadczenie lub odmówią jego złożenia, muszą to pisemnie uzasadnić. Uzasadnienie należy przygotować w formie elektronicznej i podpisać  podpisem kwalifikowanym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (w przypadku wersji papierowej, z której należy wykonać e-kopię).

Regularnie publikujemy na temat sprawozdań finansowych. Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najważniejszych informacji.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Rafał Panas
Rafał Panas
Od lat zajmuje się przygotowywaniem artykułów na tematy związane z biznesem, prowadzeniem firmy oraz nowymi technologiami. Zafascynowany postępującą cyfryzacją, która kreuje nowe szanse i okazje dla przedsiębiorców. Tworzenie artykułów dla przedsiębiorców łączy z pisaniem powieści, gdyż jak sam przyznaje, nic tak dobrze nie koi nerwów, jak solidny dreszczowiec.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jak wygląda weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej?

Weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej pozwala potwierdzić, czy są one ważne i nie zostały naruszone od czasu ich złożenia. Proces ten pozwoli wykryć,...

PAdES a XAdES – czym różnią się różne formaty certyfikatu kwalifikowanego?

Aby podpisać dokument podpisem kwalifikowanym lub złożyć pieczęć elektroniczną, należy najpierw wybrać ich parametry. Jednym z nich jest format PAdES lub XAdES. Czym się...

KSeF dopiero od 2026 roku: „Groził nam paraliż polskiej gospodarki”

26 kwietnia 2024 roku Ministerstwo Finansów przeprowadziło briefing prasowy, na którym dokonane zostało podsumowanie audytu dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Przypominamy, że KSeF miał zostać...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!