Jak działa split payment? Na czym polega? Sprawdź, od kiedy jest obowiązkowy i kto musi stosować split payment. W naszym artykule znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje na temat płatności podzielonej.
Split payment to inaczej model podzielonej płatności. Dotyczy rozliczeń podatku VAT. Mechanizm podzielonej płatności wprowadzono w połowie 2017 roku, a obowiązują od lipca 2018 roku. Celem płatności podzielonej ma być lepsza kontrola rozliczenia podatku od towaru i usług (podatku VAT).
Spis treści
Jak działa split payment?
Żeby można było transakcję rozliczyć według mechanizmu split payment trzeba mieć fakturę, na której wykazana jest kwota podatku. Podczas płatności, kwota dzielona jest na dwie części. Jedna stanowi kwotę netto i ta trafia na rachunek odbiorcy, a kwota stanowiąca wartość VAT trafia na specjalny rachunek VAT.
CZYTAJ TAKŻE: Czy konto bankowe firmowe jest potrzebne?
W związku z tym banki uruchomiły każdemu przedsiębiorcy odrębne rachunki, które są rachunkami VAT i służą do rozliczania podzielonej płatności. Na rachunek VAT może wpłynąć jedynie podatek VAT pochodzący z przelewu za fakturę lub zwrot podatku VAT. Jednocześnie rachunek VAT nie pozwala robić dowolnych przelewów.
Możliwe jest skorzystanie z pieniędzy zgromadzonych na tym rachunku tylko po to, by zapłacić podatek VAT, rozliczyć podatek PIT, składki ZUS, podatek akcyzowy, należności celne, rozliczenie błędnie zapłaconego podatku VAT. Z rachunku VAT można skorzystać też w przypadku konieczności zrealizowania zajęcia w czasie egzekucji należności z tytułu VAT.
Co daje rozliczanie split payment?
Jeśli przedsiębiorca reguluje swoje zobowiązania przy zastosowaniu płatności podzielonej, nie podlega np. odpowiedzialności i sankcjom, jeśli wobec jednego z kontrahentów toczyłoby się postępowanie związane z nieprawidłowościami związanymi z VAT. W związku z tym warto realizować w ten sposób płatności.
CZYTAJ TAKŻE: Nadpłata podatku VAT i zaliczki na podatek dochodowy. Jak dostać zwrot?
Kto musi stosować split payment?
Split payment obowiązkowy jest dla transakcji:
- których wartość w przypadku pojedynczej faktury przekracza 15 tys. złotych,
- sprzedawca i nabywa, są płatnikami VAT,
- przynajmniej jedna z pozycji na fakturze jest tą wymienioną w załączniku do ustawy.
Link do ustawy znajdziesz tutaj.
Jak zrealizować przelew płatności podzielonej?
Realizacja przelewu split payment przypomina realizację zwykłego przelewu. Różnice polegają na tym, że obowiązkowo musimy wpisać w okienkach przelewu NIP odbiorcy, a także rozdzielić kwotę z faktury na brutto/netto i wartość VAT. Wykonujemy jeden przelew, a dopiero system bankowy rozdziela płatność pomiędzy dwa rachunki odbiorcy płatności.
CZYTAJ TAKŻE: Faktura nie ma wszystkich danych. Czy jest ważna?
Zwrot środków z rachunku VAT
Jak już wspomnieliśmy, środki zgromadzone na rachunku VAT nie są ogólnodostępne. Mogą być spożytkowane wyłącznie do płatności danin publiczno-prawnych (choć i tak nie wszystkich). Jeśli z jakichś względów na rachunku zbierze się wysoka kwota i chcielibyśmy z niej skorzystać, trzeba wystąpić z wnioskiem do naczelnika swojego urzędu skarbowego.
Ten po weryfikacji zasadności takiego wniosku wyda postanowienie. Ma na to 60 dni. Pieniądze mogą być przelane wyłącznie na rachunek bankowy związany z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Jak wystawić fakturę split payment w Małej Księgowości?
Aby w Małej Księgowości wystawić fakturę z uwzględnieniem mechanizmu podzielonej płatności, wystarczy:
- Wystawić fakturę usługową (’Sprzedaż’ > 'Dokumenty’ > 'Faktura’ > 'Nowy’) lub sprzedaży (’Sprzedaż’ > 'Dokumenty’ > 'Wydanie zewnętrzne’ > 'Księguj’).
- W polu 'Transakcja’ wybrać opcję 'mechanizm podzielonej płatności’.