Motocykl na firmę to alternatywa dla firmowego samochodu. Pozwala szybciej i zdecydowanie taniej poruszać się nie tylko w mieście, ale i na przedmieściach. Jak go rozliczyć?
Motocykl w firmie to ciekawa opcja dla przedsiębiorców, którzy muszą być mobilni. Jeśli pracują w siedzibie klienta albo osoby, które świadczą usługi na podstawie B2B jednemu kontrahentowi, często muszą dojeżdżać w określone miejsce. W związku z tym zaczynają rozważać zakup jednośladu.
Spis treści
Motocykl na firmę – leasing
Leasing motocykla na firmę to forma finansowania, która pozwala na korzystanie z motocykla przez określony czas, w zamian za comiesięczne raty. W tym przypadku firma nie staje się właścicielem pojazdu, ale wynajmuje go od leasingodawcy na określony czas.
CZYTAJ TAKŻE: Koszty uzyskania przychodu. Wrzucanie w koszty – przykład
Oto kilka kwestii, o których warto wiedzieć przed podjęciem decyzji o leasingu motocykla na firmę:
- Warunki umowy leasingowej: przed podpisaniem umowy leasingowej należy dokładnie przejrzeć warunki umowy, aby upewnić się, że są one korzystne dla firmy. Należy zwrócić uwagę na wysokość comiesięcznych rat, długość trwania umowy, a także na ewentualne dodatkowe koszty, takie jak opłata za wcześniejszą spłatę leasingu.
- Stan techniczny motocykla: przed podpisaniem umowy leasingowej warto również dokładnie obejrzeć motocykl, który będzie wynajmowany przez firmę. Należy upewnić się, że jest on w dobrym stanie technicznym, aby uniknąć kosztownych napraw w trakcie trwania umowy.
- Zabezpieczenia: leasingodawca może wymagać od firmy dodatkowych zabezpieczeń, np. w postaci poręczenia, ubezpieczenia czy zastawu na nieruchomości.
- Ubezpieczenie: leasingodawca może wymagać, aby firma posiadała ubezpieczenie motocykla na czas trwania umowy leasingowej. Warto więc przed podpisaniem umowy sprawdzić, czy firma posiada odpowiednie ubezpieczenie lub skorzystać z oferty ubezpieczeniowej proponowanej przez leasingodawcę.
- Wartość końcowa: przed podpisaniem umowy warto zwrócić uwagę na to, jaka jest wartość końcowa motocykla. Wartość ta będzie miała wpływ na wysokość rat leasingowych oraz na to, czy firma będzie miała możliwość wykupienia motocykla po zakończeniu umowy.
- Przepisy dotyczące leasingu: należy pamiętać, że leasing motocykla podlega przepisom ustawy o leasingu oraz innym przepisom prawa, które regulują umowy finansowe. Warto znać swoje prawa i obowiązki jako klient leasingowy.
CZYTAJ TAKŻE: Amortyzacja środków trwałych – co to?
Motocykl na firmę – zakup na kredyt
Kredyt na firmowy motocykl może być atrakcyjną opcją dla przedsiębiorców, którzy potrzebują środka transportu do celów służbowych. Jednak przed podjęciem decyzji o zaciągnięciu takiego kredytu, warto pamiętać o kilku ważnych kwestiach.
Po pierwsze, należy zwrócić uwagę na koszty kredytu, takie jak oprocentowanie, prowizja, opłaty dodatkowe i ubezpieczenie. Warto porównać oferty różnych instytucji finansowych, aby wybrać najkorzystniejszą. Należy pamiętać, że niższe oprocentowanie może nie zawsze oznaczać tańszy kredyt, ponieważ banki mogą stosować różne koszty ukryte.
Po drugie, przedsiębiorca musi ocenić swoją zdolność kredytową i zaplanować spłatę kredytu tak, aby nie wpłynęło to negatywnie na finanse firmy. Warto zrobić dokładne obliczenia, aby określić, ile będzie wynosić miesięczna rata kredytu i czy jest to kwota, którą przedsiębiorca jest w stanie regularnie spłacać.
CZYTAJ TAKŻE: Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? 10 pomysłów
Po trzecie, należy zwrócić uwagę na warunki ubezpieczenia motocykla. W przypadku firmowego motocykla ubezpieczenie jest szczególnie istotne, ponieważ użytkowanie pojazdu wiąże się z większym ryzykiem. Warto porównać oferty różnych ubezpieczycieli i wybrać polisę, która zapewni najlepszą ochronę w przypadku wypadku lub kradzieży.
Po czwarte, przedsiębiorca musi pamiętać o zobowiązaniach wynikających z umowy kredytowej, takich jak terminowa spłata rat, konieczność utrzymywania motocykla w dobrym stanie technicznym i pilnowanie terminów opłat związanych z użytkowaniem pojazdu. Nieprzestrzeganie tych zasad może skutkować dodatkowymi kosztami lub nawet utratą motocykla.
Podsumowując, biorąc kredyt na firmowy motocykl, przedsiębiorca powinien dokładnie przeanalizować swoje potrzeby, zdolność kredytową i koszty związane z użytkowaniem pojazdu. Warto porównać oferty różnych instytucji finansowych i ubezpieczycieli oraz dokładnie zapoznać się z warunkami umowy kredytowej, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości.
CZYTAJ TAKŻE: Co można wliczyć w koszty firmy?
Motocykl na firmę – jak rozliczyć?
Żeby poprawnie rozliczyć motocykl na firmę, najważniejsze będzie określenie, czy motocykl, którego mamy zamiar używać, będzie spełniał definicję pojazdu. Ustawa prawo o ruchu drogowym wskazuje, że pojazd samochodowy:
- ma silnik,
- ma konstrukcję, która pozwala na jazdę szybciej niż 25 km/h,
- nie jest ciągnikiem rolniczym.
W tej samej ustawie mamy także definicję motocykla. I tak, motocykl również jest pojazdem samochodowym dwukołowym, dwukołowym z bocznym wózkiem albo czterokołowcem. Każdy z tych pojazdów zaliczany jest to określonej kategorii.
Skoro motocykl jest pojazdem samochodowym, to pod względem podatkowym będzie traktowany jak samochód osobowy. Rozliczać go będziemy więc tak samo jako samochód. Oznacza to, że tak samo, jak zakup samochodu możemy wliczyć w koszty uzyskania przychodu, tak samo zakup motocykla będzie stanowić koszt firmowy.
CZYTAJ TAKŻE: Co to są koszty uzyskania przychodu?
Motocykl na firmę – odliczenie VAT
Podobnie będzie z odliczeniem podatku VAT. Także w tym przypadku zastosujemy te same zasady, które funkcjonują w odniesieniu do samochodu osobowego. Tak jak w samochodzie VAT może być rozliczony na dwa sposoby.
Jeśli motocykl będzie wykorzystywany wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą, to można odliczyć pełną kwotę VAT-u z faktury zakupu motocykla, a także wszystkich kosztów związanych z eksploatacją maszyny. Żeby jednak móc odliczać 100% podatku VAT trzeba pojazd zgłosić do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26, a także prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu (tzw. kilometrówkę).
Drugi sposób opiera się na założeniu, że motocykl wykorzystujemy zarówno prywatnie, jak i w ramach działalności gospodarczej. W tym przypadku można rozliczać połowę VAT-u od zakupu samej maszyny, a także połowę VAT-u od wszystkich innych wydatków, takich jak wydatki na paliwo, czy wydatki na naprawę.
Korzystając z tej formy rozliczenia, nie trzeba spełniać żadnych dodatkowych obowiązków. Można więc powiedzieć, że domyślnie rozliczać można połowę podatku VAT. Żeby odliczać go w całości, trzeba spełnić określone wymagania, o których pisaliśmy wcześniej.
CZYTAJ TAKŻE: Leasing na używany samochód. Jak to działa?
Motocykl na firmę – kask motocyklowy w kosztach działalności
Skoro wiadomo, że rozliczenie motocykla w firmie wygląda tak samo, jak samochodu osobowego, sporo wątpliwości może rodzić kwestia wydatków związanych z zakupem odzieży wykorzystywanej podczas jazdy motocyklem, a także zakup kasku ochronnego.
Ten aspekt budzi sporo niejasności. Urzędy podatkowe stoją na stanowisku, że zakup kasku czy specjalnej odzieży służy wyłącznie ochronie zdrowia i życia użytkownika. Nie ma natomiast wpływu na to, czy firma będzie miała przychody, czy nie. Dlaczego? To czy użytkownik motocykla nosi odzież ochronną i kask nie przesądza o tym, że będzie miał przychody z działalności gospodarczej, czy nie.
Te dwa elementy garderoby traktowane są bowiem jako odzież osobista. Żeby można było ich zakup wliczyć do kosztów uzyskania przychodu, trzeba pozbawić je charakteru osobistego. Może to być np. umieszczenie na kombinezonie motocyklowym logotypu firmy. Trzeba to jednak zrobić w taki sposób, by oznaczenie to było stałe.
CZYTAJ TAKŻE: Brak faktury dokumentującej wydatek a wliczenie w koszty
Warto jednak pamiętać, że szczególnie w kwestii zakupu kasku ochronnego, czy odzieży ochronnej, urzędy skarbowe kwestionują możliwość zaliczenia takich faktur. Rozwiązaniem może być wystąpienie o indywidualną interpretację podatkową.
Motocykl na firmę. Amortyzacja motocykla
Na koniec warto jeszcze wspomnieć o amortyzacji motocykla. Tutaj, podobnie jak to jest przy samochodzie osobowym, musimy określić wartość pojazdu. Jeśli jest mniejsza niż 10 000 zł, można zastosować jednorazowy odpis amortyzacyjny.
Jeśli motocykl kosztował więcej, do wyboru jest amortyzacja liniowa ze stawką podstawową na poziomie 20% lub amortyzacja indywidualna, w przypadku której można skorzystać nawet ze stawki 40%. Nie można zapomnieć o tym, że amortyzacja rozliczana jest od środków trwałych. W związku z tym motocykl trzeba wprowadzić do ewidencji środków trwałych.
Motocykl na firmę – koszty eksploatacji motocykla
Koszty eksploatacji motocykla składają się z wielu czynników, w tym:
- Paliwo: Warto monitorować zużycie paliwa i koszty tankowania, aby dokładnie oszacować koszty paliwa. Można to zrobić, licząc zużycie paliwa na 100 kilometrów oraz średni koszt litra paliwa.
- Olej i filtry: Regularna wymiana oleju oraz filtrów powietrza i oleju są kluczowe dla utrzymania motocykla w dobrej kondycji. Koszty tych wymian zależą od marki i modelu motocykla oraz rodzaju oleju i filtrów.
- Części zamienne: Z czasem niektóre części motocykla mogą wymagać wymiany, na przykład opony, hamulce, łańcuch, itp. Koszty tych części zależą od marki i modelu motocykla oraz od rodzaju części.
- Usługi serwisowe: Regularne przeglądy i naprawy są ważne dla utrzymania motocykla w dobrym stanie. Koszty tych usług zależą od marki i modelu motocykla oraz od wybranej firmy serwisowej.
- Ubezpieczenie: Koszt ubezpieczenia motocykla zależy od wielu czynników, takich jak wiek i doświadczenie kierowcy, model i rok produkcji motocykla, rodzaj polisy i wiele innych.
CZYTAJ TAKŻE: Koszty prowadzenia działalności gospodarczej
Aby dokładnie rozliczyć koszty eksploatacji motocykla, warto prowadzić dokładną dokumentację kosztów i regularnie monitorować wydatki związane z eksploatacją motocykla. Można to zrobić, tworząc arkusz kalkulacyjny i rejestrując wszystkie koszty wraz z datami i szczegółowymi informacjami na temat wykonywanych prac i zakupów.
Motocykl na firmę – prywatny motocykl użytkowany w firmie
Rozważając kwestie motocykla na firmę, nie można zapomnieć o jeszcze jednym scenariuszu. Może się zdarzyć, że motocykl jest pojazdem prywatnym, nie stanowi majątku firmowego, a mimo to wykorzystuje się go w działalności gospodarczej. W tym przypadku stosuje się limit odliczenia w wysokości 20% poniesionych kosztów. W kwestii VAT-u sposób rozliczenia jest taki sam jak w przypadku pojazdu firmowego (50% lub 100% odliczenia).