Co to jest reklamacja? 

Na czym polega reklamacja? Jak złożyć reklamację? Kiedy klient może zareklamować towar? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania. Pamiętaj, co musisz zagwarantować konsumentom.

Kiedy kupujemy jakąś rzeczy, jesteśmy przekonani, że otrzymujemy towar w pełni sprawny, który spełnia wszystkie obietnice określone w ofercie. Jeśli tak nie jest, przyjmuje się, że towar ma wadę. Wtedy do gry wchodzi reklamacja.

Co to jest reklamacja?

Czym więc jest reklamacja? Reklamacja to proces, podczas którego kupujący domaga się od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru albo zwrotu całej, lub częściowej wartości produktu. 

Reklamacja może być złożona, gdy klient uważa, że stan zakupiony produkt lub usługa odbiega od oczekiwanego. Składając reklamację, klient decyduje, czy będzie ją realizował w ramach rękojmi sprzedawcy, czy w ramach gwarancji.

Reklamacja – czego może żądać klient?

Gdy klient składa reklamację, może zwrócić się do sprzedawcy, by ten podjął jedno z czterech zadań. Może to być:

  • wymiana towaru na nowy, 
  • naprawa towaru, 
  • obniżenie ceny, 
  • odstąpienie od umowy.

Sprzedawca może odmówić naprawy lub wymiany tylko w dwóch sytuacjach. Pierwsza dotyczy tego, gdy naprawa nie jest możliwa albo gdy koszt naprawy byłby niewspółmierny do efektów i np. znacznie droższy niż wymiana na nowy. Jeśli jednak sprzedawca nie zgodzi się spełnić żądania klienta, to musi zaproponować inne rozwiązanie.

Kiedy klient może złożyć reklamację?

Gdy klient złoży reklamację, sprzedawca musi na nią odpowiedzieć w ciągu 14 dni kalendarzowych. Jeśli tego nie zrobi, to reklamacja uznawana jest za zasadną i bezwarunkowo musi spełnić żądanie kupującego.

Odmowa reklamacji

Warto pamiętać, że reklamacja musi być przez sprzedawcę przyjęta. Nie oznacza to jednak, że zawsze zostanie załatwiona po myśli kupującego. Z odrzuceniem reklamacji spotkamy się, gdy minął już okres rękojmi albo gwarancji. 

Reklamacje nie będzie też załatwiona pozytywnie, jeśli klient wiedział o wadzie produktu w chwili zakupu. Reklamacje będzie odrzucona również wtedy, gdy klient próbował samodzielnie ulepszać produkt lub go naprawiać.

Rękojmia sprzedawcy

Sprzedawca zawsze ponosi odpowiedzialność za produkt, który sprzedaje. W związku z tym, gdy ujawni się wada towaru, to konsument może złożyć reklamację na podstawie rękojmi. Wtedy reklamacja składana jest do sprzedawcy. 

Żeby klient mógł złożyć reklamację, produkt musi mieć wadę. 

Wady dzieli się na fizyczne i prawne. Fizyczne dotyczą głównie niezgodności towaru z umową. Chodzi np. o to, że sprzęt nie jest wodoodporny, choć oferta wskazywała na taką cechę, albo gdy np. kubek na gorące napoje pęka po zalaniu go wrzątkiem. 

Wada prawna to sytuacja, gdy sprzedany produkt jest w rzeczywistości własnością kogoś innego i został np. skradziony albo jest zabezpieczeniem w postępowaniu karnym.

Gwarancja a rękojmia

W przypadku reklamacji warto wiedzieć, z jakiego tytułu ma być załatwiona reklamacja. Czy będzie to rękojmia, czy reklamacja? Rękojmia to niezbywalna odpowiedzialność sprzedawcy za produkty lub usługi, które oferuje. Gwarancja udzielana jest dobrowolnie, co znaczy, że nie każdy produkt musi gwarancję posiadać.

I to kupujący, który domaga się załatwienia sprawy w związku z wadą produktu, decyduje, czy będzie się powoływał na przepisy rękojmi, czy gwarancji. Oba uprawnienia są od siebie niezależne.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jak wygląda weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej?

Weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej pozwala potwierdzić, czy są one ważne i nie zostały naruszone od czasu ich złożenia. Proces ten pozwoli wykryć,...

PAdES a XAdES – czym różnią się różne formaty certyfikatu kwalifikowanego?

Aby podpisać dokument podpisem kwalifikowanym lub złożyć pieczęć elektroniczną, należy najpierw wybrać ich parametry. Jednym z nich jest format PAdES lub XAdES. Czym się...

KSeF dopiero od 2026 roku: „Groził nam paraliż polskiej gospodarki”

26 kwietnia 2024 roku Ministerstwo Finansów przeprowadziło briefing prasowy, na którym dokonane zostało podsumowanie audytu dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Przypominamy, że KSeF miał zostać...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!