Informacja dodatkowa stanowi integralną część sprawozdania finansowego. Do czego służy, co się na nią składa i jak ją dołączyć do e-sprawozdania – odpowiedź na te i inne najważniejsze pytania przedstawiamy w naszym przewodniku.
Sprawozdanie finansowe przedstawia sytuację finansową i kondycję jednostki na określony dzień (tzw. dzień bilansowy) oraz jej wyniki finansowe za rok obrotowy. Sporządza się je na podstawie ksiąg rachunkowych jednostki. Składa się z bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej. Przyjrzyjmy się bliżej temu trzeciemu elementowi.
Spis treści
Do czego służy informacja dodatkowa do sprawozdania?
Informacja dodatkowa jest integralną częścią sprawozdania finansowego dostarczającą szczegółowe dane i objaśnienia, których nie zawiera bilans, rachunek zysków i strat czy zestawienie zmian w kapitale własnym. Dzięki informacji dodatkowej łatwiej zrozumieć sytuację finansową i kondycję jednostki.
Zasady sporządzania informacji dodatkowej reguluje Ustawa o rachunkowości z dnia 15 września 2001 r. (art. 48).
Czy wiesz, że…
Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? |
Co składa się na informację dodatkową do sprawozdania finansowego?
Zgodnie z art. 48 ustawy informacja dodatkowa do sprawozdania finansowego składa się z:
- Wprowadzenia do sprawozdania finansowego:
- zawiera ono opis przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, w tym metod wyceny i sporządzenia sprawozdania finansowego w zakresie, w jakim ustawa pozostawia jednostce prawo wyboru;
- prezentuje przyczyny i skutki ewentualnych zmian w zasadach (polityce) rachunkowości w stosunku do roku poprzedzającego.
- Dodatkowych informacji i objaśnień:
- obejmują one szczegółowe dane i wyjaśnienia do pozycji bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych za okresy sprawozdawcze objęte sprawozdaniem finansowym;
- prezentują proponowany podział zysku lub pokrycia straty;
- zawierają podstawowe informacje dotyczące pracowników i organów jednostki;
- obejmują inne istotne informacje dla zrozumienia sprawozdania finansowego.
Ustawa o rachunkowości oraz załączniki do niej określają minimalny zakres informacji, które muszą znaleźć się w informacji dodatkowej dla różnych typów jednostek (np. banków, zakładów ubezpieczeń i reasekuracji).
Czy jednostka mała musi dołączać informację dodatkową do sprawozdania?
Jednostka mała ma obowiązek dołączenia informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego. Szczegółowy zakres informacji dodatkowej dla jednostek małych zawiera załącznik nr 5 do ustawy o rachunkowości.
Jednostka mała, która nie sporządza uproszczonej informacji dodatkowej, przygotowuje informację dodatkową w zakresie nie mniejszym niż określony w załączniku nr 5 do ustawy.
Przypomnijmy, że jednostka mała to spółka, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących wielkości:
- 25 500 000 zł w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
- 51 000 000 zł przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
- 50 osób (średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty).
To również osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie oraz przedsiębiorstwa w spadku, których przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły równowartość co najmniej 2 000 000 euro.
CZYTAJ TAKŻE:
- Sprawozdanie finansowe – jak je przygotować? Co musi zawierać?
- Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym?
- Jak wygląda sprawozdanie finansowe osoby fizycznej? Kiedy przedsiębiorca musi składać sprawozdanie finansowe?
- Oświadczenie, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości
- Na czym polega konsolidacja sprawozdań finansowych? Dopuszczalne metody konsolidacji
Jak dołączyć informację dodatkową do e-Sprawozdania?
Zgodnie z ustawą o rachunkowości, sprawozdanie finansowe – wraz z informacją dodatkową – musi być przygotowane w formie elektronicznej, w odpowiedniej strukturze i formacie pliku, zgodnym z wytycznymi Ministerstwa Finansów. Do jego przygotowania i złożenia można użyć komercyjnego programu księgowego lub bezpłatnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe dostępnej na stronie e-sprawozdania.mf.gov.pl/ap.
Aby dołączyć informację dodatkową do e-Sprawozdania, należy wybrać z menu głównego odpowiedni przycisk (np. utwórz nowe lub wczytaj sprawozdanie). Po wybraniu opcji utwórz nowe sprawozdanie finansowe, aplikacja uruchomi kreator plików sprawozdania, a kolejnym krokiem będzie wybór typu jednostki, a następnymi podanie danych podstawowych oraz uzupełnienie kolejnych elementów sprawozdania, czyli wprowadzenia, bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian w kapitale, rachunku przepływów pieniężnych oraz dodatkowych informacji i objaśnień.
W elemencie „Dodatkowe informacje i objaśnienia” należy wybrać typ informacji i jednostki (np. zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy o rachunkowości) oraz wypełnić zakładkę „Ogólne” oraz „Dotyczące podatku dochodowego – rok bieżący”. Wypełnienie tej drugiej zakładki nie jest konieczne jeżeli dodatkowe informacje i objaśnienia sporządzane są zgodnie z załącznikiem nr 4 albo załącznikiem nr 5 do ustawy o rachunkowości.
Następnie należy wypełnić pole „Opis” (zawiera treść dodatkowych informacji i objaśnień) oraz ewentualnie wybrać i załączyć pliki. Jeżeli wszystkie informacje dodatkowe zawarte są w dodanym załączniku, w polu „Opis” umieszcza się informację o tym fakcie.
Po prawidłowym wypełnieniu wszystkich wymaganych pól, zobaczymy aktywny przycisk „Dalej”. O tym, że sprawozdanie finansowe wraz z informacją dodatkową jest gotowe do wysyłki, czyli wszystkie wymagane pola zostały wypełnione, świadczą zielone chorągiewki w panelu bocznym. Składający sprawozdanie zobaczy aktywny przycisk „Generuj”. Po wygenerowaniu sprawozdania zostaniemy przeniesieni na ekran „Podsumowanie”. Sprawozdanie należy jeszcze podpisać (wybrać przycisk „Podpisz sprawozdanie” w menu głównym).
Program Mała Księgowość
Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.