Przedsiębiorcom będącym czynnymi podatnikami VAT przysługuje możliwość obniżenia należnego podatku o podatek naliczony, a więc odliczenia podatku VAT. Ile czasu na odliczenie VAT przewidział ustawodawca? Co zrobić w przypadku przekroczenia terminu? Przeczytaj i sprawdź.
Posiadanie statusu czynnego podatnika VAT posiada jedną podstawową zaletę – możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur zakupowych od wysokości podatku należnego. Taki zabieg pozwala obniżyć podstawę opodatkowania, a tym samym zapłacić niższy podatek dochodowy. Oczywiście odliczeń należy dokonać w odpowiednim terminie.
Spis treści
Termin odliczenia podatku naliczonego VAT według regulacji prawnych
Przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT mają możliwość odliczenia kwoty naliczonego podatku VAT, który wynika z faktur zakupowych od wysokości podatku należnego. Generowanie kosztów pozwala na obniżenie podstawy opodatkowania, a więc przyczynia się w bezpośredni sposób do obniżenia wysokości koniecznego do zapłacenia podatku dochodowego.
Ważne jest jednak, że w koszty „wrzucać” można jedynie wydatki ściśle powiązane ze świadczonymi przez przedsiębiorcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Mogą to być zatem wydatki poniesione w celu prowadzenia działalności gospodarczej.
Ile czasu na odliczenie VAT z faktur zakupu
Zgodnie z zapisami artykułu 86. ustawy o VAT przedsiębiorcy mają prawo do odliczenia VAT w deklaracji składanej za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Przywilej ten powstaje jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Jeśli jednak podatnik VAT nie dokonał odliczenia za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, to ma prawo to zrobić za jeden z dwóch lub trzech kolejnych okresów rozliczeniowych.
W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy rozliczający się z podatku VAT w trybie miesięcznym, mają trzy miesiące na dokonanie odliczenia podatku, a przedsiębiorcy rozliczający się w trybie kwartalnym – dwa kwartały.
Termin odliczenia VAT po terminie przewidzianym w ustawie
Wyjątek od powyższej zasady stanowi sytuacja, kiedy przedsiębiorca otrzyma fakturę z opóźnieniem. Czasami brak dokumentu potwierdzającego zakup powoduje brak możliwości odliczenia VAT-u w terminie.
W takich sytuacjach należałoby stosować się do interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 września 2013 roku (IPPP3/443-538/13-2/LK), która wskazuje, że przedsiębiorca, który nie otrzymał faktury zakupowej w terminie pozwalającym mu na terminowe zrealizowanie obowiązku podatkowego, ma prawo do odliczenia podatku VAT zgodnie z datą otrzymania dokumentu.
Sytuacja jest bardziej skomplikowana, kiedy podatnik zgubi faktury przed dokonaniem ich rozliczenia i odnajdzie je dopiero po terminie ustawowym. W takim wypadku jedynym wyjściem pozwalającym na odliczenia podatku VAT będzie wprowadzenie korekty pliku JPK_V7. Taka korekta nie może zostać wprowadzona później niż w ciągu 5 lat od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Podsumowując, czynni podatnicy podatku VAT mają prawo do dokonania odliczeń podatkowych, dzięki czemu mogą zapłacić niższy podatek. Muszą jednak zrobić to w odpowiednim terminie.
Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy
Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.