Ile czasu na odliczenie VAT z faktury? Termin odliczenia VAT naliczonego

Przedsiębiorcom będącym czynnymi podatnikami VAT przysługuje możliwość obniżenia należnego podatku o podatek naliczony, a więc odliczenia podatku VAT. Ile czasu na odliczenie VAT przewidział ustawodawca? Co zrobić w przypadku przekroczenia terminu? Przeczytaj i sprawdź.

Posiadanie statusu czynnego podatnika VAT posiada jedną podstawową zaletę – możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur zakupowych od wysokości podatku należnego. Taki zabieg pozwala obniżyć podstawę opodatkowania, a tym samym zapłacić niższy podatek dochodowy. Oczywiście odliczeń należy dokonać w odpowiednim terminie.

Termin odliczenia podatku naliczonego VAT według regulacji prawnych

Przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT mają możliwość odliczenia kwoty naliczonego podatku VAT, który wynika z faktur zakupowych od wysokości podatku należnego. Generowanie kosztów pozwala na obniżenie podstawy opodatkowania, a więc przyczynia się w bezpośredni sposób do obniżenia wysokości koniecznego do zapłacenia podatku dochodowego.

Ważne jest jednak, że w koszty „wrzucać” można jedynie wydatki ściśle powiązane ze świadczonymi przez przedsiębiorcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Mogą to być zatem wydatki poniesione w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Ile czasu na odliczenie VAT z faktur zakupu

Zgodnie z zapisami artykułu 86. ustawy o VAT przedsiębiorcy mają prawo do odliczenia VAT w deklaracji składanej za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Przywilej ten powstaje jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. Jeśli jednak podatnik VAT nie dokonał odliczenia za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, to ma prawo to zrobić za jeden z dwóch lub trzech kolejnych okresów rozliczeniowych.

W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy rozliczający się z podatku VAT w trybie miesięcznym, mają trzy miesiące na dokonanie odliczenia podatku, a przedsiębiorcy rozliczający się w trybie kwartalnym – dwa kwartały.

Termin odliczenia VAT po terminie przewidzianym w ustawie

Wyjątek od powyższej zasady stanowi sytuacja, kiedy przedsiębiorca otrzyma fakturę z opóźnieniem. Czasami brak dokumentu potwierdzającego zakup powoduje brak możliwości odliczenia VAT-u w terminie.

W takich sytuacjach należałoby stosować się do interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 września 2013 roku (IPPP3/443-538/13-2/LK), która wskazuje, że przedsiębiorca, który nie otrzymał faktury zakupowej w terminie pozwalającym mu na terminowe zrealizowanie obowiązku podatkowego, ma prawo do odliczenia podatku VAT zgodnie z datą otrzymania dokumentu.

Sytuacja jest bardziej skomplikowana, kiedy podatnik zgubi faktury przed dokonaniem ich rozliczenia i odnajdzie je dopiero po terminie ustawowym. W takim wypadku jedynym wyjściem pozwalającym na odliczenia podatku VAT będzie wprowadzenie korekty pliku JPK_V7. Taka korekta nie może zostać wprowadzona później niż w ciągu 5 lat od początku roku,  w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Podsumowując, czynni podatnicy podatku VAT mają prawo do dokonania odliczeń podatkowych, dzięki czemu mogą zapłacić niższy podatek. Muszą jednak zrobić to w odpowiednim terminie.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Jaki jest podatek od darowizny w 2024 roku? Czy zapłacisz podatek za darowiznę od rodziców?

Podatek od darowizny jest obowiązkowy, nawet gdy dotyczy on najbliższej rodziny. Z tego artykułu dowiesz się, jak go wyliczyć, jakie są wolne kwoty od...

Czynny żal do Urzędu Skarbowego – kiedy należy go złożyć? Wzór

Jak wygląda czynny żal? Wzór pozwoli szybciej go wypełnić. Zobacz, jak wygląda. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić, aby można było złożyć czynny żal. Przeczytaj...
pieczęc kwalifikowana

Najnowsze

Jak wygląda weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej?

Weryfikacja podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej pozwala potwierdzić, czy są one ważne i nie zostały naruszone od czasu ich złożenia. Proces ten pozwoli wykryć,...

PAdES a XAdES – czym różnią się różne formaty certyfikatu kwalifikowanego?

Aby podpisać dokument podpisem kwalifikowanym lub złożyć pieczęć elektroniczną, należy najpierw wybrać ich parametry. Jednym z nich jest format PAdES lub XAdES. Czym się...

KSeF dopiero od 2026 roku: „Groził nam paraliż polskiej gospodarki”

26 kwietnia 2024 roku Ministerstwo Finansów przeprowadziło briefing prasowy, na którym dokonane zostało podsumowanie audytu dotyczącego Krajowego Systemu e-Faktur. Przypominamy, że KSeF miał zostać...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!