Jak założyć sklep internetowy? To bardzo proste. Dużo większym wyzwaniem jest założenie sklepu internetowego, który sprzedaje. Jak to zrobić? Oto najlepsze odpowiedzi.
Liczba sklepów internetowych rośnie. Jednak z roku na rok sporo sklepów kończy swoją działalność. Głównie z powodu tego, że bardzo słabo idzie sprzedaż. Jak założyć sklep internetowy, który sprzedaje?
Spis treści
Jak założyć sklep internetowy? Zdobądź domenę
Dobry sklep internetowy to dobra lokalizacja. W internecie taką lokalizacją, adresem jest domena. Zakup domeny nie jest trudny. Wystarczy wejść na stronę jednego z rejestratorów domen i wybrać taką, która nam się podoba. Do najpopularniejszych dostawców domen należą domeny.pl, az.pl, nazwa.pl
Podczas rejestracji sprawdzimy, czy wcześniej nikt nie zarejestrował domeny, na którą my mamy „chrapkę”. Zamiast kupować nową domenę, można spróbować zdobyć ją na rynku wtórnym, przejmując domenę, od właściciela, który albo zapomniał przedłużyć ją na kolejny rok lub też nie chce już z niej korzystać.
Jak założyć sklep internetowy, który odniesie sukces?
1. Dobre oprogramowanie
Najważniejsze będzie dobre oprogramowanie sklepu internetowego. Takie, które sprawnie działa, ale jednocześnie nie obciąża zbytnio serwera. Jeśli więc wybierasz oprogramowanie, zwróć uwagę na to, czy możesz swobodnie włączyć lub wyłączyć określone funkcje.
Nie ma sensu utrzymywać aktywnych modułów, jeśli z nich nie będziesz korzystać. Nie wybieraj też opcji tysięcy dodawanych produktów, jeśli sprzedajesz ich zdecydowanie mniej.
2. Przejrzystość
Przejrzystość to przede wszystkim umiar w stosowaniu różnych czcionek i banerów. Chodzi bowiem o to, by dało się wszystko bardzo szybko i łatwo znaleźć. Im mniej pól do wypełniania, tym lepiej
3. Odpowiedni opisy
Jeśli zastanawiasz się, jak założyć sklep internetowy, musisz zdać sobie sprawę, że o skuteczności sprzedaży decydują przede wszystkim staranne opisy produktów, a nie różnorodność oferty. Jak zrobić takie opisy?
Przed wszystko muszą być poprawne, czytelne i zachęcać do zakupu. Dobry opis ma wpływ na pozycjonowanie produktu w wyszukiwarkach. Przygotowując opis, nasyć go słowami kluczowymi. Dobrze jest umieścić technikalia konkretnego produktu. No i zdjęcia. Jeśli nie masz możliwości skorzystać z profesjonalnych zdjęć, zadbaj o profesjonalne oświetlenie i tło.
4. Wiele możliwości płatności
Coraz częściej klienci zwracają uwagę na różnorodność możliwości płatności. Prócz standardowych płatności przelewem, blikiem czy kartą, daj klientowi skorzystać z modelu odroczonych płatności.
5. Wsparcie marketingowe
Jednak nawet najlepiej przygotowany sklep internetowy, nie będzie generował sprzedaży, jeśli nie zainwestujemy w marketing. Można skorzystać z płatnych kampanii Google Ads, które pomogą wypozycjonować odpowiednio produkty i sam sklep.
Reklamy Google Ads można dość dokładnie personalizować. Ustawiając kampanię, ustalamy np. wiek, a także miejsce zamieszkania potencjalnego klienta.
6. Partnerstwo influencerów i blogerów
Możesz spróbować współpracy z blogerami czy influencerami. Jeśli sprzedajesz produkty niszowe, nawiąż współpracę z blogerem działającym w tej samej branży. Mniej istotny jest tutaj duży zasięg. Bardziej pożądana jest konwersja.
7. Nie rezygnuj z marketplaceów
Nawet jeśli posiadasz swój własny sklep internetowy, nie rezygnuje z marketplace’ów, czyli platform, które pośredniczą w sprzedaży różnych produktów. Wielu klientów korzysta z takich serwisów ze względu na wygodę korzystania. Z perspektywy sprzedawcy, dają szansę na sprzedaż na całym świecie.
8. Kampanie newsletterowe
Choć może to się wydawać zaskakujące, to newslettery pozwalają generować bardzo dużą sprzedaż. Sukces tkwi jednak w dobrze ułożonych kampaniach newsletterowych. Nie mogą to być suche informacje o nowościach produktowych. To zdecydowanie za mało. Nie można też zapominać o tym, by korzystać z narzędzi, dzięki którym będzie można kontrolować konwersję newsletterów, czyli ich skuteczność
9. Zbieraj opinie
Nie bez znaczenia są też pozytywne opinie. Od wejścia w życie dyrektywy Omnibus to właściciel sklepu odpowiada za to, były one wiarygodne. W związku z tym zachęcaj klientów do tego, by chwalili cię za idealną obsługę.
10. Dbaj o lojalność
W czasach walki cenowej niezmiernie ważne staje się utrzymanie lojalności klientów. Klienci, którzy już znają markę twojego sklepu, po udanych zakupach, na pewno do niego wrócą. Gdy raz pozyskasz klienta, to jego utrzymanie będzie tańsze niż szukanie nowego. Dobrze jest więc wprowadzać program lojalnościowy dla klientów.
Jak widać, na sukces sklepu internetowego wpływa nie tyle platforma, na której jest zbudowany, ile przede wszystkim dobre przygotowanie opisów produktowych i marketing. Ważne jest też to, by ścieżka zakupowa była maksymalnie krótka i prosta.
Jak założyć sklep internetowy? Towar
No dobrze, a skąd wziąć towar do sklepu internetowego? Modele stosowane przez sprzedawców są różne. Część kupuje określone towary z hurtowni, dorzuca marżę i sprzedaje klientowi końcowemu.
Dropshipping
Są i tacy, którzy korzystają z dropshippingu. To model, w którym sprzedaje się produkt, który jest w magazynie producenta lub innego dystrybutora. Właściciel sklepu internetowego jest więc niejako pośrednikiem. Odpowiada za zbieranie zamówień, ale produkt wysyłany jest do klienta przez producenta lub dystrybutora głównego.
Ten model pozwala na wystartowanie ze sklepem internetowym z minimalnym wkładem własnym. Nie trzeba bowiem kupować towarów do własnego magazynu. Sprawia to też, że jest wiele osób zainteresowanych handlem w modelu dropshippingowym, co wzmacnia konkurencję, ale z drugiej strony powoduje sporą presję cenową.
Dropshipping generuje też ryzyko, że określonego produktu nie będzie akurat „na stanie”, i to po naszej, sprzedawcy stronie będzie wyjaśnienie klientowi, dlaczego nie jesteśmy w stanie zrealizować zamówienia.
Sklep internetowy – forma działalności
Sklep internetowy może być prowadzony w praktycznie każdej formie prawnej, choć nie ma co kryć najczęściej wybierana i najwygodniejsza jest jednoosobowa działalność gospodarcza.
W tym modelu majątek firmowy jest jednocześnie majątkiem prywatnym i odwrotnie. Oznacza to, że właściciel sklepu internetowego odpowiada za wszystkie zobowiązania całym swoim majątkiem. Jeśli więc zaciągnie zobowiązania, których nie będzie w stanie pokryć z majątku firmowego, będzie musiał regulować zaległości prywatnymi pieniędzmi.
Drugą najpopularniejszą formą prowadzenia sklepu internetowego jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W tym wariancie sklep jest osobnym bytem, którym właściciel-wspólnik może tylko zarządzać. Wszystkie przychody i koszty rozliczane są przez spółkę. Spółka rekomendowana jest dla przedsięwzięć gospodarczych większych rozmiarów.
Jak założyć sklep internetowy? Ustal politykę cenową
To, jaką politykę cenową przyjmiemy, w dużej mierze zależy, czy sklep osiągnie sukces. Można oczywiście konkurować ceną. Trzeba jednak pamiętać, że zawsze możemy na rynku pojawić się konkurent, który dany produkt zaproponuje taniej. Lepiej więc skupić się na dawaniu wartości klientowi.
Może, zamiast niższej ceny zaproponować lepszą obsługę klienta albo produkt sprzedawać w pakietach? Kalkulując cenę, trzeba też obliczyć, ile musimy w miesiącu sprzedać towaru, mówiąc inaczej, jaki obrót musimy wygenerować, by zarobić na koszty, nie mówiąc już o osiągnięciu zysku. Wartość takich kosztów będzie oczywiście różna i zależeć będzie od sprzedawanego asortymentu, wielkości firmy i np. wartości wydatków reklamowych.
Być VAT-owcem czy nie?
W przypadku sprzedaży w sklepie internetowym pojawia się często pytanie, czy być VAT-owcem, czy nie. Tutaj przepisy są jasne. Jeśli nie przekraczamy obrotów ponad 200 000 złotych rocznie, to możemy wybrać, czy chcemy być czynnym płatnikiem VAT, czy nie.
Jeśli obrót jest wyższy, to trzeba obowiązkowo zarejestrować się do VAT-u. Określone działalności, jak np. apteki, czy sprzedaż części samochodowych, niezależnie od wysokości obrotu, muszą już od pierwszego dnia działalności mieć status czynnego podatnika VAT.
Jak założyć sklep internetowy? Stwórz regulamin
Niezależnie od tego, czy będziesz sprzedawać swoje produkty we własnym sklepie internetowym, czy też na platformach typu marketplace, zawsze musisz mieć regulamin. Określa on np. warunki zwrotów towaru, przekazuje też dokładne informacje o twojej firmie, by kupujący wiedział, kto odpowiada za sprzedawany produkt.
Są na rynku dostępne rozwiązania, które w zamian za stały abonament gwarantują aktualność regulaminu w każdym czasie. Nie warto decydować się na gotowe szablony dostępne w internecie. Szczególnie że firmy prawnicze, które dają gwarancję aktualności regulaminu, przystosowują go do twojej, konkretnej działalności.
Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.