KSeF – kogo dotyczy obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur?

KSeF to program informatyczny, który ma za zadanie scentralizować proces rejestracji faktur w obrocie gospodarczym. Co powinieneś wiedzieć o tym rozwiązaniu? Kogo dotyczy KSeF? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, czy będziesz musiał korzystać z KSeF.

Krajowy System e-Faktur został wprowadzony przez Ministerstwo Finansów w celu uszczelnienia systemu podatkowego w Polsce. To rozwiązanie korzystne nie tylko z perspektywy państwa, ale również wygodne dla przedsiębiorców. Dzięki niemu będą mogli wystawiać, odbierać i przechowywać faktury ustrukturyzowane. Już w 2024 roku będzie on obligatoryjny dla wszystkich przedsiębiorców.

Co to jest KSeF i do czego ma służyć?

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ogólnopolski program informatyczny utworzony przez Ministerstwo Finansów. Celem wprowadzenia systemu KSeF była centralizacja procesu rejestracji faktur w obrocie gospodarczym. Program daje możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formacie XML.

Polska jest czwartym krajem w Unii Europejskiej, który wdrożył to rozwiązanie. Przed nami uczyniono to we Włoszech, w Hiszpanii oraz w Portugalii.

Funkcje KSeF

Podstawowym zadaniem systemu KSeF jest umożliwienie przedsiębiorcom wystawienia, odbierania oraz przechowywania ustrukturyzowanych faktur w postaci elektronicznej. Przedsiębiorcy mają również możliwość nadawania, zamiany lub odbierania uprawnień do systemu oraz dokonywania analizy i kontroli prawidłowości informacji zawartych w e-fakturach.

Każda faktura generowana przez system jest numerowana. System posiada też wbudowaną funkcję powiadomień o dacie i czasie: wystawienia faktury, nadania jej numeru lub ewentualnego odrzucenia z uwagi na błędy formalne.

Cel wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur

Ujednolicony standard obrotu e-fakturami wprowadzono po to, aby uszczelnić system podatkowy i w konsekwencji zmniejszyć ilość przestępstw i nadużyć podatkowych. Dodatkowo jego wdrożenie wiąże się z szeregiem udogodnień dla przedsiębiorców. Przykładowo:

  1. krótszy czas oczekiwania na zwrot nadpłaconego podatku VAT – 45 dni (było 60 dni);
  2. zwolnienie z obowiązku archiwizowania faktur (system będzie robił to automatycznie);
  3. brak ryzyka zniszczenia i zagubienia faktur;
  4. kontrola dokumentów pod kątem ewentualnych błędów;
  5. automatyzacja procesu fakturowania;
  6. brak konieczności przekazywania do urzędu plików JPK_FA.

Kogo dotyczy obowiązek korzystania z e-faktur KSeF?

Przedsiębiorcy już od początku 2022 roku mogą dobrowolnie korzystać z platformy KSeF. Od początku lipca 2024 roku korzystanie z platformy będzie obowiązkowe dla:

  1. przedsiębiorców zwolnionych z płacenia podatku VAT;
  2. czynnych podatników VAT-u;
  3. podatników zweryfikowanych w Polsce do procedury unijnej OSS posiadających polski identyfikator podatkowy NIP.

Kto jest zwolniony z korzystania z faktur ustrukturyzowanych?

Do 2024 roku korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur będzie dobrowolne. Po tym terminie będzie ono dla obligatoryjne. Spod systemu zostaną wyłączone 3 rodzaje faktur. Te dalej będą mogły przyjmować wersję papierową:

  1. faktury konsumenckie w typie B2C;
  2. bilety uznawane za faktury, na przykład bilety na płatnych autostradach;
  3. faktury wystawiane w ramach OSS oraz IOSS.

Podsumowując, KSeF to Krajowy System e-Faktur. Powstał on z myślą o uszczelnieniu polskiego systemu podatkowego. Za jego pomocą możliwe jest odbieranie, wystawianie i przechowywanie faktur ustrukturyzowanych.

Czytaj również

Najchętniej czytane

Nierejestrowana działalność gospodarcza. Jak zarabiać bez rejestracji?

Firma na próbę, zarabianie bez firmy. Choć nierejestrowana działalność gospodarcza ma różne oblicza, pozostaje dobrym sposobem na przetestowanie pomysłu na biznes. Na czym dokładnie...

Kolejny wzrost płacy minimalnej w 2023 roku. Ile wyniesie najniższa krajowa w lipcu?

Ile wynosi płaca minimalna w Polsce w 2023 roku? O ile jest wyższa w porównaniu z 2022 rokiem? Jaka będzie podwyżka najniższej krajowej w...

Jak wygląda przejście w etatu na B2B? O czym trzeba pamiętać, szykując się na taką zmianę?

Przejście z etatu na B2B wybierają zwykle osoby bardzo dobrze zarabiające. To przede wszystkim chęć optymalizacji podatkowej i większej swobody w pracy. Wysokiej klasy specjaliści,...
Mała Księgowość

Najnowsze

Kiedy należy złożyć PCC-3A?

Formularz PCC-3A stosowany jest w niektórych przypadkach podczas zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Sprawdź, kiedy używa się go zamiast druku PCC-3. Jak go złożyć?...

Czym są niskocenne środki trwałe? Definicja, ewidencja i amortyzacja niskocennych składników majątku

W naszym artykule szczegółowo opiszemy, czym są tzw. niskocenne środki trwałe. Dowiesz się, jakie kryteria muszą spełnić, abyśmy mogli zaklasyfikować je do tej kategorii....

Jak rozliczyć darowiznę z budżetu firmy? Odliczenie darowizny od podatku

Darowiznę może przekazać nie tylko osoba fizyczna, takie prawo mają również przedsiębiorstwa. Sprawdzamy, o czym trzeba pamiętać, robiąc lub przyjmując darowiznę od firmy. Kto...

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Wpisz tylko swój email, a będziemy w kontakcie. To takie proste!