Przedsiębiorca ma kilka możliwości wysyłki pliku JPK_VAT do systemu Ministerstwa Finansów. Podpowiadamy, jak najlepiej je wykorzystać. Niezależnie od tego, czy posługujesz się programem księgowym, czy stroną ministerstwa.
Spis treści
Wysyłka JPK przez program księgowy
Podatnicy mogą wysyłać JPK, korzystając z programu księgowego. Aby zrobić to za pomocą Małej Księgowości, należy wejść w 'Księgowość’ > 'Zestawienia’ > 'Jednolity Plik Kontrolny’. Następnie:
- utwórz nowy plik – wprowadź wszystkie potrzebne dane, wykorzystaj opcję sprawdzenia jego poprawności ze strukturą XSD;
- kliknij 'Podpisz i wyślij’ – plik możesz podpisać profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym;
- możesz również sprawdzić stan wysyłki, wybierając taką opcję.
Wysyłka JPK za pomocą e-mikrofirma
E-mikrofirma to bezpłatna aplikacja do wystawiania i zapisywania faktur krajowych, tworzenia ewidencji VAT oraz generowania i wysyłania plików JPK_VAT i JPK_FA. Dostępna jest w serwisie e-Urząd Skarbowy pod adresem https://urzadskarbowy.gov.pl/services.
Aby wysłać JPK za pomocą e-mikrofirma, należy:
- zalogować się do aplikacji przy użyciu login.gov.pl (korzystając np. ze swojej bankowości elektronicznej) lub mObywatel;
- w menu bocznym wybrać sekcję „Rozliczenia”, użytkownik zobaczy m.in. okres rozliczenia, daty rozliczenia, status rozliczenia, warto zwrócić uwagę na czerwony wykrzyknik – oznacza, że wewnątrz okresu znajdują się pozycje rozliczeń, które nie zostały jeszcze przesłane do systemu MF;
- kliknąć „Generuj i wyślij JPK_VAT” – przycisk będzie aktywny jeżeli okres nie został jeszcze rozliczony/rozliczenie zostało cofnięte – lub kliknąć „Wyślij”;
- podatnik zostanie przeniesiony automatycznie do aplikacji Klient JPK WEB, aby sfinalizować wysyłkę pliku;
- jeśli wysyłka zakończyła się niepowodzeniem, użytkownik zobaczy komunikat „Odrzucony”, możliwa jest ponowna wysyłka odrzuconego pliku, po zaznaczeniu wiersza oraz wybraniu przycisku „Wyślij”;
- użytkownik będzie informowany o statusie wysłanych plików, np. wysyłka JPK komunikat 120 oznacza, że sesja została poprawnie zakończona i trwa weryfikacja dokumentu.
Przed pierwszym skorzystaniem z e-mikrofirma podatnik musi zarejestrować się w aplikacji. Podczas rejestracji podaje się dane identyfikacyjne (NIP, imię, nazwisko, datę urodzenia), dane adresowe oraz dane do rozliczeń.
Wysyłka JPK do US za pomocą e-mikrofirma wymaga dostępu do internetu.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:
- Do kiedy JPK?
- Korekta JPK, czyli jak skorygować Jednolity Plik Kontrolny?
- Jednolity Plik Kontrolny dla faktur VAT – JPK_FA
- JPK_KR, czyli Jednolity Plik Kontrolny dla Ksiąg Rachunkowych
- JPK_V7 – Jednolity Plik Kontrolny
Jak wysyłać JPK przez Ministerstwo Finansów?
Wysyłka JPK V7 jest możliwa przez aplikację Ministerstwa Finansów, czyli e-mikrofirma. Aplikacja znajduje się w serwisie e-Urząd Skarbowy pod adresem https://urzadskarbowy.gov.pl/services.
Z e-mikrofirma skorzystają osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Wysyłka JPK do US to niejedyna funkcjonalność aplikacji. Dzięki niej można również wystawić faktury krajowe (z wyłączeniem procedur szczególnych), a aplikacja na podstawie wprowadzonych danych stworzy ewidencję VAT i deklarację VAT.
Wszystkie bezpłatne narzędzia służące do przygotowania, generowania, podpisywania i wysyłki wszystkich plików JPK przez Ministerstwo Finansów znajdują się pod adresem https://www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/jpk-vat-z-deklaracja/bezplatne-narzedzia. To:
- klient JPK WEB do podpisywania i wysyłania wszystkich JPK do MF;
- formularz uproszczony do przygotowania i wysyłki JPK_V7M i JPK_V7K;
- podgląd i edycja pliku (wyświetlanie plików JPK_VAT zapisanych w .xml w formie wizualnej oraz edycja zapisanej kopii roboczej);
- sprawdzenie statusu JPK i pobranie UPO (urzędowego poświadczenie odbioru).
JPK_WEB
Aby wysłać JPK za pomocą e-mikrofirma, należy przejść do zakładki „Wyślij dokumenty”. Zakładka dostępna jest pod adresem: https://e-mikrofirma.mf.gov.pl/jpk-client/send.
Wybrany dokument/dokumenty należy przeciągnąć do pola wysyłki lub przez przycisk „dodaj pliki”. Dokumenty muszą być w formacie .xml (czyli w ustalonym przez Ministerstwo Finansów), a ich rozmiar nie może przekraczać 100 MB.
Aplikacja e-mikrofirma służy do wysyłania do systemu Ministerstwa Finansów plików:
- JPK_VAT: JPK_V7M(2), JPK_V7K(2), JPK_V7M(1), JPK_V7K(1), JPK_VAT(3), JPK_GV(1);
- JPK na żądanie: JPK_FA(4), JPK_FA_RR(1), JPK_EWP(3), JPK_EWP(2), JPK_EWP(1), JPK_PKPIR(2), JPK_KR(1), JPK_MAG(1), JPK_WB(1);
- informacji: CUK(2), CUK(1), ALK(2), ALK(1).
Wysyłka JPK_VAT przez MF – formularz uproszczony
Formularz uproszczony do wysyłki JPK_VAT dostępny jest pod adresem https://e-mikrofirma.mf.gov.pl/jpk-form/. Aby z niego skorzystać, należy zalogować się do e-mikrofirma, służy do tego profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczna.
Formularz uproszczony przeznaczony jest dla przedsiębiorców, którzy potrzebują tylko przygotować i wysłać JPK_VAT z deklaracją.
Pierwszy krok, to wybór formularza (JPK_V7M lub JPK_V7K) i celu złożenia (po raz pierwszy lub korekta). Następnie podatnik podaje kod urzędu oraz okres, dane podmiotu (osoba fizyczna/osoba niefizyczna) i dane sprzedaży. Przed wysyłką dokumentu można go podejrzeć i ewentualnie edytować.