Zawieszenie działalności gospodarczej może być w określonych sytuacjach jedyną ochroną przed bankructwem. Jak to zrobić? Na jak długo można zawiesić wykonywanie działalności? Jak rozliczać podatki, gdy zawieszamy działalność?
Powody zawieszenia działalności gospodarczej mogą być różne. Wśród tych najczęstszych pojawiają się problemy z utrzymaniem płynności finansowej albo nierzetelni kontrahenci, którzy doprowadzają budżet twojej firmy do ruiny. Zamiast jednak likwidować biznes, można czasowo przerwać prowadzenia działalności, zawieszając ją.
Spis treści
Jak zawiesić działalność gospodarczą?
Zawieszenie działalności pozwala ograniczyć koszty biznesowe i przeczekać najtrudniejszy okres. Co jednak z rozliczaniem podatków? W jaki sposób są one rozliczane, w trakcie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej?
CZYTAJ TAKŻE: Kontrola po zamknięciu działalności gospodarczej
Żeby móc zawiesić działalność gospodarczą, przedsiębiorca nie może zatrudniać pracowników. Zawieszenie działalności jest proste. Wystarczy złożenie wniosku o zawieszenie, korzystając np. z profilu zaufanego. Wykorzystuje się do tego tę samą drogę formalną, a także ten sam dokument co do uruchomienia działalności gospodarczej. W przypadku spółki cywilnej swoje działalności muszą zawiesić wszyscy wspólnicy spółki.
Ile kosztuje zawieszenie działalności gospodarczej?
Zawieszenie działalności gospodarczej jest darmowe, o ile zrobimy to samodzielnie. W naszym imieniu za darmo mogą to też zrobić nasi pełnomocnicy, jeśli są naszymi wstępnymi, zstępnymi, lub są zgłoszeni do CEIDG. W innym przypadku zgłoszenie zawieszenia działalności przez pełnomocnika kosztuje 17 złotych.
Zawieszenie działalności gospodarczej – na jak długo?
Działalność gospodarczą możesz zawiesić na czas określony albo nieokreślony. Okres zawieszenia wykonywania działalności może być dowolny, choć nie może trwać krócej niż 30 dni. Zawieszenie działalności nie powoduje jednak, że firma musi całkowicie zaprzestać funkcjonowania. Zgodnie z prawem dozwolone są wszelkie czynności, które przyczyniają się do zachowania albo zabezpieczenia źródła dochodów.
CZYTAJ TAKŻE: Sposoby opodatkowania działalności gospodarczej
Co można podczas zawieszenia działalności?
Przedsiębiorca w okresie zawieszenia działalności może np. przyjmować należności, sprzedawać elementy wyposażenia czy środki trwałe. Przedsiębiorca może też osiągać przychody finansowe. Nie mniej ni więcej, całkiem legalnie może uzyskać pożytki z kapitału, który zainwestował przed czasem działalności. Chodzi tu np. o zysk z lokat bankowych albo innych produktów finansowych.
Oprócz korzyści są i obowiązki. Mimo zawieszenia działalności, przedsiębiorca musi płacić zobowiązania, które zostały zaciągnięte przed okresem zawieszenia. Zabronione jest uzyskiwanie dochodów z bieżącej działalności. Wyjątkiem są zaliczki, które wciąż możesz przyjmować. Traktuje się je bowiem jako przedpłatę na poczet usług, które będą wykonane, gdy działalność będzie wznowiona. Uznaje się je więc za element, który zabezpiecza źródło dochodu.
Zawieszenie działalności gospodarczej rodzi wiele pytań natury podatkowej. Skoro można sprzedawać środki trwałe, to kiedy je zaksięgować i rozliczyć? Zgodnie z prawem, zapłatę za sprzedaż środków trwałych powinieneś zaksięgować, gdy wznowisz działalność. Wydatki, które ponosimy w czasie zawieszenia działalności, można od razu wliczyć do kosztów uzyskania przychodu.
CZYTAJ TAKŻE: Jak zamknąć działalność gospodarczą?
Księgi rachunkowe w czasie zawieszenia działalności
Skoro wiemy już, że pewne obowiązki ciążą na przedsiębiorcy, a także wiemy, że musi on regulować bieżące zobowiązania, warto widzieć, że w związku z tym trzeba cały czas prowadzić ewidencję księgową. Regularnie otrzymywane faktury za telefon, czy internet muszą być na bieżąco księgowane. Gdy działalność gospodarcza zawieszona jest pod koniec roku i okres zawieszenia obejmuje przełom roku, trzeba będzie sporządzić remanent.
Niezależnie od czasu zawieszenia prowadzenia działalności, trzeba składać w określonych terminach deklaracje podatkowe.
CZYTAJ TAKŻE: Jak otworzyć działalność gospodarczą przez Internet?
Jak wygląda więc kwestia: zawieszenie działalności a rozliczenie roczne? Rozliczenie roczne zawsze trzeba złożyć, niezależnie od wszystkiego. Nawet jeśli w danym roku nie uzyskasz żadnego przychodu, złożenie rozliczenia rocznego i tak jest konieczne.
Zaliczki na podatek dochodowy
Jak przedstawia się kwestia: zawieszenie działalności a PIT? Zawieszenie działalności gospodarczej zwalnia z obowiązku płacenia zaliczek na podatek. Mimo to cały czas obowiązuje przymus złożenia rocznego zeznania podatkowego. Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się ryczałtem, nie muszą go wpłacać, w przypadku zawieszenia działalności. W przypadku rozliczenia kartą podatkową przedsiębiorca decyduje o tym, czy zawiesza działalność, czy też chce zgłosić przerwę w jej prowadzeniu. Jeśli zgłosi przerwę na przynajmniej 10 dni, nie będzie musiał płacić podatku.
CZYTAJ TAKŻE: Założenie działalności gospodarczej przez Internet
Gdy sytuacja przedsiębiorcy się poprawi i będzie chciał nadal prowadzić firmę, to od chwili wznowienia działalności rozlicza podatki na takich zasadach jak wcześniej.