Każdy klient sklepu internetowego ma prawo oddania towaru do sklepu bez podania przyczyny. Pytanie, czy możliwy jest zwrot towaru bez paragonu?
Przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy powinien znać prawa, jakie przysługują klientom. Dzięki temu będzie w stanie zagwarantować najwyższą jakość usług. Sprawdź, jak wygląda kwestia zwrotu towaru bez paragonu.
Spis treści
Odstąpienie od umowy
Jednym z najbardziej podstawowych praw konsumenta, który kupuje w sklepie internetowym, jest możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. I to bez podania przyczyny. Klient w tym czasie może zwrócić całe zamówienie albo jego część.
CZYTAJ TAKŻE: Reklamacja produktu zakupionego przez przedsiębiorcę
Warto też wiedzieć, że klient nie musi podawać przyczyny, dla której od umowy odstępuje. Sprzedawca nie może jednak żądać, by klient podał powód rezygnacji z zamówienia.
Czy wiesz, że…? Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl. |
Zwrot towaru bez paragonu
Prawo zwrotu przy zakupie internetowym wprowadzono dlatego, że klient nie ma możliwości przed zamówieniem zapoznać się z wszystkimi funkcjami danego produktu. Dopiero gdy otrzyma go do domu, może sprawdzić, czy wszystkie elementy i funkcjonalności są tymi, które opisywano w ofercie.
Może też okazać się, że klientowi dany towar nie będzie pasował albo też po prostu mu się nie spodoba. Jeśli od momentu dostarczenia produktu do klienta nie minęło 14 dni, to klient może go oddać. Przedsiębiorca może wydłużyć czas na zwrot, ale nie może go skrócić.
Podstawa do zwrotu
Klient powinien udowodnić, że dany produkt został zakupiony w tym konkretnym sklepie. Dobrze, jeśli ma paragon. Co, jednak gdy paragonu nie ma? Zwrot towaru bez paragonu jest możliwy. Żeby jednak to się udało, to klient musi udowodnić, że konkretny produkt, który chce oddać, został kupiony w danym sklepie.
Brak paragonu zdarza się dość często. Głównie z powodu upowszechnienia się paragonów elektronicznych, które wysyłane są mailem do klienta. Może się więc zdarzyć, że taka wiadomość wpadnie do spamu.
CZYTAJ TAKŻE: Odpowiedzialność za produkt przedsiębiorcy
Zwrot bez paragonu
Jeśli więc klient nie posiada paragonu, to nie oznacza, że zwrot produktu nie będzie możliwy. W takiej sytuacji klient musi udowodnić, że dany produkt faktycznie kupić w tym sklepie.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podaje kilka przykładów, w jaki sposób klient może udowodnić zakupy w sklepie internetowym. Żeby udowodnić kupno towaru, wystarczy wskazać wiadomość mailową z potwierdzeniem złożenia zamówienia i opłacenia rachunku w danym sklepie internetowym.
Może to być też wiadomość mailowa z listą zakupionych produktów, potwierdzenie płatności wygenerowane z rachunku bankowego lub też dane z określonej platformy handlowej. Do zwrotu, zamiast paragonu można też wykorzystać gwarancję wystawioną przez sprzedawcę albo zeznania świadków.
CZYTAJ TAKŻE: Czy można zapłacić podatek za kogoś innego?
Jeśli więc chęć zwrotu zostanie przez klienta zgłoszona w ciągu 14 dni od zakupu, a klient będzie w stanie udowodnić zakup w danym sklepie, to nie musi mieć paragonu, żeby otrzymać z powrotem pieniądze.
Trzeba pamiętać, że choć prawo zwrotu jest dość szerokie, to istnieją pewne ograniczenia. Nie można np. skorzystać z możliwości zwrotu w ciągu 14 dni, jeśli np. produkty zostały wykonane na konkretne zamówienie.
Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy
Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.
Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.