Strona główna Blog Strona 81

Nowe terminy obowiązkowego KSeF. Kiedy Krajowy System e-Faktur zastąpi zwykłe faktury?

0
ksef terminy

W styczniu 2024 roku dowiedzieliśmy się o ponownym przesunięciu terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF. Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że obowiązek wystawiania faktur w KSeF pojawi się najwcześniej w 2025 roku, ze względu na wykryte błędy. (Również nieaktualne. KSeF wejdzie w życie w 2026 roku). Jaki będzie termin wdrożenia obowiązkowego KSeF?

System KSef umożliwia wystawianie, przechowywanie, przesyłanie, a także odbieranie faktur ustrukturyzowanych. Urzędnicy dostaną więc wgląd do wszystkich faktur wystawianych w naszym kraju. Kiedy wdrożenie KSeF będzie obowiązkowe?

Nowe terminy obowiązkowego KSeF

Termin wejścia w życie KSeF-u został po raz kolejny przesunięty podczas konferencji Ministerstwa Finansów 19 stycznia 2024 roku. Proponowane terminy wprowadzenia go w życie to 1 stycznia 2025 roku oraz 1 lipca 2025 roku. Jak jednak zauważa doradca podatkowy Iwona Biernat-Baran dla Rzeczpospolitej, te terminy nakładałyby się z zamknięciem roku lub sezonem urlopowym.

Szczegółowy projekt zmian w Krajowym Systemie e-Faktur resort finansów ma przedstawić w drugiej połowie marca. Wiemy, że planowane jest, by proces legislacyjny zamknął się do końca czerwca. 

Status na styczeń 2025: Termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla czynnych płatników VAT i innych podmiotów to 1 lutego 2026 roku.

Wejście w życie Krajowego Systemu e-Faktur – przesunięcia terminów

Krajowy System e-Faktur działał w trybie pilotażowym przez ostatnie trzy miesiące 2021 roku. Następnie od 1 stycznia 2022 r. program wprowadzono do powszechnego użytku, chociaż jako rozwiązanie dobrowolne. Planowano, by terminem obowiązkowego wprowadzenia KSeF był 2023 rok, jednak ten plan nie powiódł się. Datę tę przesunięto na 1 stycznia a później 1 lipca 2024 roku. 

Również ten termin został zmieniony, ze względu na znalezione w systemie błędy. Obecnie skończyły się konsultacje i oczekujemy na datę wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Czy wiesz, że…?

Dostęp do KSeF możesz uzyskać za pomocą pieczęci kwalifikowanej. Zapewnij sobie wygodny dostęp do faktur ustrukturyzowanych korzystając z oferty pieczeckwalifikowana.pl.

Anonimowy dostęp do KSeF

Twórcy KSeF dają też możliwość anonimowego dostępu do systemu. W tym wariancie nie skorzystamy jednak z całości systemu faktur ustrukturyzowanych. Anonimowy dostęp pozwala na przejrzenie pojedynczej faktury. Żeby jednak się do niej dostać, trzeba będzie znać szczegółowe cechy tego dokumentu. Chociażby numer faktury, który został wygenerowany przez system.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Jak skorzystać z faktury w systemie KSeF w 2025 roku?

Żeby skorzystać z systemu KSeF, najpierw trzeba uwierzytelnić się w systemie. Można to zrobić choćby za pomocą podpisu kwalifikowanego. Kolejnym krokiem jest przesłanie faktury do walidacji. W sytuacji, jeśli faktura jest zgodna z wymogami KSeF, system wygeneruje unikatowy numer KSeF. Można też wygenerować fakturę bezpośrednio w KSeF.

CZYTAJ TAKŻE:

  1.  E-faktura KSeF – jak ją wystawić?
  2.  Metody uwierzytelniania w KSeF
  3.  KSeF – struktura faktur ustrukturyzowanych. Nowa od września 2023. Czego się spodziewać?
  4.  Jak wygląda nadawanie uprawnień w KSeF?
  5. Jakie są zastosowania kwalifikowanej pieczęci elektronicznej?

Faktura zostanie dostarczona odbiorcy. Data wystawienia dokumentu będzie jednakowoż datą nadania. W sytuacji, gdy format nie będzie poprawny, system jej nie przyjmie.

Co istotne, będzie można wygenerować dokument w formie pdf. Dzięki temu będzie można zapoznać się z treścią faktury w bardziej przystępny sposób. Należy jednak pamiętać, że faktura w formie elektronicznej to nie to samo co e-faktura.

W ramach KSeF będziemy mieli do czynienia z fakturą ustrukturyzowaną. Zgodnie z ustawą o VAT, to e-faktura „wystawiona przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie”. Ma ona postać pliku w formacie XML, zgodnego z określonym w przepisach wzorem.

Fakturę taką można wystawić wyłącznie przez oprogramowanie, które współpracuje z systemem. Fakturę może wystawić przedsiębiorca, właściciel lub inna osoba, która otrzymała uprawnienia do tego.

Jak uzyskać dostęp do KSeF za pomocą pieczęci kwalifikowanej?

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl.

Pieczęć kwalifikowana jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF. Za jej pomocą nadasz uprawnienia swoim pracownikom i pozwolisz im na weryfikację w systemie. Bez niej konieczne byłoby wykorzystanie czasochłonnego procesu weryfikacji za pomocą tokenów.

Założenie firmy przez obywatela Ukrainy. Jak to zrobić?

0
4-dniowy tydzień pracy

Założenie firmy przez obywatela Ukrainy w Polsce jest możliwe na szczególnych zasadach. Pozwala na to ustawa wprowadzona w wyniku konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy.

Poznaj warunki założenia firmy przez obywatela Ukrainy w Polsce. Zobacz, kiedy może dojść do takiej sytuacji i jakie wymagania muszą zostać spełnione. Dowiedz się też, jak obcokrajowcy z innych krajów mogą zakładać przedsiębiorstwa w Rzeczpospolitej.

Czy obywatel Ukrainy może otworzyć firmę w Polsce?

Obywatel innej kraju może otworzyć firmę w Polsce choć na mocy ustawy z 12 marca 2022 o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, właśnie przedstawiciele Ukrainy mogą liczyć na szczególne zasady uruchamiania firmy. Jak obywatel Ukrainy może otworzyć firmę w naszym kraju?

Warunki założenia firmy w Polsce przez obywatela Ukrainy

Ustawa, o której mowa pozwala na uruchomienie firmy w Polsce Ukraińcom, którzy w naszym kraju przebywają legalnie. Jeśli uzyskają polski numer PESEL, to mają takie same prawa jak Polacy. Prawo takie przysługuje też małżonkowi obywatela Ukrainy, jeśli przybył do Polski w związku z działaniami wojennymi w Ukrainie.

Jeśli pobyt obywatela Ukrainy przestaje być legalny, to przedsiębiorstwo jest wykreślane z ewidencji CEIDG. Warto pamiętać o tym, że na mocy wspomnianych przepisów, każdy obywatel Ukrainy, który wjechał do Polski od 24 lutego i chce w Polsce zostać, dostaje automatycznie legalizację pobytu na czas 18 miesięcy. Dotyczy to też obywateli Ukrainy, którzy posiadają Kartę Polaka.

Firma w Polsce – obcokrajowiec

Niezależnie od wszystkiego, każdy obcokrajowiec może otworzyć firmę w Polsce jeśli ma dokumenty potwierdzające, że w naszym kraju przebywa legalnie. Żeby pobyt uznać za legalny, obcokrajowiec powinien mieć

  • zezwolenie na pobyt stały;
  • zezwolenie na pobyt czasowy;
  • paszport w przypadku wjazdu i pobytu na terytorium Polski w ruchu bezwizowym;
  • zaświadczenie o korzystaniu z ochrony czasowej wydane przez Urząd do Spraw Cudzoziemców;
  • zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej (zezwolenie udzielone w Polsce);
  • pobyt na podstawie wizy Schengen lub wizy krajowej;
  • pobyt na podstawie stempla przekroczenia granicy na zasadach ruchu bezwizowego;
  • pobyt na podstawie karty pobytowej jako członek rodziny obywatela UE;
  • pobyt na podstawie decyzji o statusie uchodźcy;
  • pobyt w oparciu o decyzję o przyznaniu ochrony uzupełniającej;
  • pobyt w oparciu o zezwolenie na pobyt tolerowany;
  • pobyt w oparciu o decyzje o zezwoleniu na pobyt ze względów humanitarnych;
  • pobyt w oparciu o zaświadczenie na podstawie art. 170 ustawy o cudzoziemcach;
  • pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 87 ust. 1, art. 108 ust. 1 pkt 2 lub art. 206 ust. 1 pkt 2 ustawy o cudzoziemcach bądź na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej.

Sam proces uruchamiania firmy jest taki sam jak w przypadku Polaków. Trzeba jednak pamiętać, że będzie tak tylko wtedy gdy obcokrajowiec będzie miał PESEL. PESEL dla obywatela Ukrainy wydają urzędy gmin. Do wniosku o nadanie numeru PESEL trzeba dołączyć fotografię, taką jak do dowodu osobistego, a także pozostawić odciski palców. Gdy tożsamość zostanie potwierdzona na podstawie dokumentów albo oświadczenia, nadawany jest numer PESEL.

KSeF obowiązkowy dla jednoosobowych działalności gospodarczych

0
ksef obowiązkowy

KSeF obowiązkowy będzie najszybciej od 2025 roku. Będzie dotyczył wszystkich przedsiębiorców, również jednoosobowych działalności gospodarczych. Dowiedz się więcej.

Krajowy System e-Faktur to ogromna baza danych wszystkich faktur wystawianych i odbieranych przez przedsiębiorców. Aktualnie korzystanie z KSeF jest dobrowolne, jednak prawdopodobniej od 2025 roku system będzie obowiązkowy. Do tego czasu będzie to rozwiązanie dla chętnych, po to by można je było przetestować, sprawdzić i przygotować się do korzystania z niego. Już teraz dostawcy oprogramowania księgowego przekonują, że ich systemy będą działać z urzędowym KSeF.

KSeF obowiązkowy dla JDG

Na rynku już teraz dostępnych jest wiele aplikacji, które pozwalają korzystać z KSeF, jednak większość z nich jest płatna. Najmniejsi przedsiębiorcy, którzy na co dzień korzystają z darmowych programów do księgowości i faktur też będą zobowiązani do używania KSeF. Jeśli nie chcą użytkować komercyjnych rozwiązań, to specjalnie dla nich przygotowana jest urzędowa wersja Aplikacji Podatnika KSeF. Jest dostępna całkowicie za darmo.

KSeF stanie się obowiązkowy dla każdej firmy, dla każdego przedsiębiorcy. Niezależnie od wielkości firmy i obrotów, a także formy prawnej. Zarówno duże spółki, jak i jednoosobowe działalności gospodarcze będzie trzeba „wtłoczyć” do systemu KSeF.

Na razie operatorów działających na rynku cieszy fakt odsunięcia obowiązku korzystania z KSeF. Wszystko dlatego, że będą mieli więcej czasu na wdrożenie wszystkich funkcjonalności i przetestowanie systemu, a także sprawdzenie możliwie jak największej liczby sytuacji kryzysowych. Cieszą się z tego również księgowi, którzy po zamieszaniu z tzw. Polskim Ładem nie są zbyt chętni uczyć się znów czegoś nowego.

Warto jednak wiedzieć, że z systemu można korzystać już teraz. To dobry moment, żeby zapoznać się z Krajowym System e-Faktur.

Uzyskaj dostęp do KSeF z elektroniczną pieczęcią kwalifikowaną.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Jak działa KSeF? Co to jest faktura ustrukturyzowana?

Krajowy System e-Faktur to centralna baza faktur prowadzona przez Krajową Administrację Skarbową. Funkcjonuje od początku bieżącego roku, chociaż nie jest jeszcze powszechnie wykorzystywana. Znajdują się w niej tzw. faktury ustrukturyzowane – to trzeci rodzaj faktur, obok papierowych i znanych już elektronicznych, dopuszczony do obrotu gospodarczego w Polsce.

Faktura ustrukturyzowana, zgodnie z ustawą o VAT, to e-faktura „wystawiona przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie”. Ma ona postać pliku w formacie XML, zgodnego z określonym w przepisach wzorem.

Fakturę taką można wystawić wyłącznie przez oprogramowanie, które współpracuje z systemem. Fakturę może wystawić przedsiębiorca, właściciel lub inna osoba, która otrzymała uprawnienia do tego.

Zmiany podatkowe od lipca 2022 roku

0

Zmiany podatkowe od lipca 2022 roku to nie tylko obniżenie podstawowej stawki podatku z 17% do 12% to podstawowa zmiana, która wchodzi w życie od 1 lipca. Oto garść informacji dla przedsiębiorców.

Polski Ład nie ułatwił życia przedsiębiorcom i księgowym. Zmiany podatkowe od lipca 2022 roku zostały wprowadzone szybko i bez szczegółowych konsultacji. Wprowadziły początkowo sporo chaosu. Kolejne elementy dodawano, a inne wykreślano. I tak od 1 lipca obowiązują nowe zapisy.

Najważniejsze zmiany podatkowe od lipca 2022 roku

Najważniejszą zmianą, to obniżka podstawowej stawki podatku z 17% na 12%. Dotyczy to wszystkich podatników, którzy uzyskują dochody. Niezależnie od tego, czy otrzymują wynagrodzenie z umowy o pracę, zlecenia, dzieła, czy prowadzą działalność gospodarczą na zasadach ogólnych albo są emerytami lub rencistami. Zachowana będzie kwota wolna od podatku, czyli 30 000 zł.

Nie ma już też  ulgi dla klasy średniej. Według ekspertów podatkowych takie rozwiązanie nie zaszkodzi podatnikom. Nawet gdyby uwzględnić ulgę dla klasy średniej w maksymalnej wysokości, to podatnik na tym nie traci. Co istotne, choć zmiany w przepisach obowiązują od 1 lipca 2022 r., to dotyczą całego roku, od początku 2022.

Zmiana stawki z 17% na 12%

Zmiana stawki z 17% na 12% w połowie roku powoduje, że efektywna stawka podatku przez cały rok to 14,5%. Od 1 lipca możliwa jest też zmiana sposobu opodatkowania. To ewenement, ponieważ do tej pory sposób opodatkowania trzeba było wybrać na początku roku.

Nie oznacza to jednocześnie, że takiej zmiany można dokonać w dowolny sposób. Możliwe jest jedynie przejście na skalę podatkową. To jednak powoduje, że każdy, kto zmieni opodatkowanie na skalę, będzie miał do dyspozycji pełną kwotę wolną od podatku. Sporo kontrowersji wzbudzało rozliczanie składki zdrowotnej.

Każdy, kto rozlicza się od lipca na zasadach ogólnych, nie może odliczyć składki zdrowotnej. Odliczenie możliwe jest przy innych sposobach rozliczania podatków. W przypadku podatku liniowego można odliczyć składki zdrowotne do kosztów prowadzenia. Podstawa opodatkowania zostanie obniżona o wysokość zapłaconych składek zdrowotnych, maksymalnie jednak do kwoty 8700 zł rocznie.

Ci, którzy płacą ryczałt mogą obniżyć przychód o połowę zapłaconych składek zdrowotnych. Rozliczanie kartą podatkową pozwala zmniejszyć opodatkowanie o 19% zapłaconych składek zdrowotnych.

Szczególnie korzystną zmianą jest brak konieczności podwójnego obliczania zaliczek. Takie coś funkcjonowało od początku roku. Warto odnotować też to, że samotni rodzice mogą rozliczyć się razem ze swoim dzieckiem. Jednocześnie znika ulga w kwocie 1500 zł.

Zdecydowanie rewolucyjne będzie wprowadzenie jednego terminu rozliczania podatku. Niezależnie od tego, czy rozliczamy się według skali podatkowej, czy „liniówką” albo też ryczałtem, każdy będzie musiał roczne zeznanie złożyć do 30 kwietnia. Do tej pory terminy były różne w zależności od tego, w jaki sposób się rozliczaliśmy.

Zmiany podatkowe wprowadzone 1 lipca to pierwsza taka sytuacja, gdy weszły w życie w połowie roku podatkowego.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Jak napisać czynny żal? Czy dotyczy podatków gminnych?

0
umowa o świadczenie usług

Czynny żal to jedno z praw podatnika, który pozwala uniknąć sporej odpowiedzialności za błędy popełnione przy rozliczaniu podatków. Czy czynny żal dotyczy też podatków gminnych, np. podatku od nieruchomości?

Sprawdź, jak złożyć czynny żal. W jakich przypadkach można go złożyć, a kiedy jest już za późno. Kiedy w ogóle nie działa? Przeczytaj i poznaj odpowiedzi na te pytania.

Co to jest czynny żal?

Czynny żal to dobrowolne przyznanie się do błędów lub naruszenia przepisów podatkowych. Czynny żal można złożyć, jeśli nie zapłaciliśmy podatku w terminie albo też zapłaciliśmy go w złej wysokości. Może się też zdarzyć, że np. nie złożyliśmy odpowiedniej deklaracji podatkowej. Gdy złożymy czynny żal, mamy szansę uniknąć konsekwencji opóźnień.

Jak złożyć czynny żal?

Czynny żal może być złożony bezpośrednio w urzędzie, można też wysłać pismo listem poleconym albo elektronicznie. Złożenie czynnego żalu z zachowaniem wszelkich zasad pozwala uniknąć odpowiedzialności za błędy. W takiej sytuacji urzędnicy skarbowi lub celno-skarbowi odstępują od wymierzenia kary.

Kiedy czynny żal jest „ważny”

Czynny żal to zawiadomienie o popełnieniu czynu, który jest zabroniony. Podatnik samodzielnie i dobrowolnie składa go w urzędzie skarbowym. Razem ze złożeniem czynnego żalu trzeba dopełnić obowiązków, o których wcześniej się zapomniało.

Jeśli czynny żal dotyczy niezłożenia deklaracji, to niezwłocznie ją składamy. Gdy zawiadomienie dotyczy nieopłacenia podatku, trzeba natychmiast, razem ze złożeniem czynnego żalu taki podatek zapłacić.

CZYTAJ TAKŻE: Doradztwo podatkowa online. Czy doradca podatkowy może świadczyć usługi online?

Kto może złożyć czynny żal?

Prawo przewiduje kilka konkretnych sytuacji, w których można złożyć czynny żal. Chodzi tu np. o niezłożenie w terminie zeznania podatkowego, nierzetelnego prowadzenia ksiąg rachunkowych, nierzetelnego wystawiania faktur, braku zapłaty lub zapłaty w nieodpowiedniej wysokości podatku dochodowego, lub podatku VAT, stosowania złych stawek VAT czy wyłudzenia należności cennej.

Kiedy nie można skorzystać z czynnego żalu?

Podstawowym założeniem czynnego żalu jest przyznanie się do działania niezgodnego z prawem, zanim urząd zainteresuje się naszymi przewinieniami. Czynny żal nic nie da, jeśli urzędnicy wezwali już podatnika do złożenia wyjaśnień albo gdy mają już dowody na to, że wykroczenie skarbowe lub przestępstwo zostało popełnione. Złożenie takiego dokumenty nie pomoże również w sytuacji, gdy już jest prowadzona kontrola.

Termin złożenia czynnego żalu

Czynny żal można złożyć w dowolnym momencie. Nie ma określonego terminu. Trzeba jednak pamiętać, że należy „wyprzedzić” urząd skarbowy. Jeśli urzędnicy mają już dowody na to, że coś zrobiliśmy niezgodnie z prawem, to mamy spory kłopot.

Jakich podatków dotyczy czynny żal?

Jak już wspomnieliśmy, czynny żal dotyczy przede wszystkim należności podatkowych i celnych. Tu jednak ważna uwaga. Chodzi o podatki odprowadzane bezpośrednio do urzędu skarbowego lub celnego, czyli podatków, które są zarządzane centralnie.

W przypadku podatków lokalnych np. koncesji za sprzedaż alkoholu, podatku od nieruchomości, czy innych podatków gminnych, czynny żal raczej nie będzie miał zastosowania. Można oczywiście go złożyć, ale jego skuteczność pod względem prawnym będzie żadna.

Wzór czynnego żalu

Nie istnieje jeden urzędowy wzór czynnego żalu. Za każdym razem trzeba takie pismo przygotować samodzielnie. Przykładowy wzór można pobrać tutaj.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

System KSeF – jak działa? Ile kosztuje?

0
system ksef

System KSeF wprowadza jednolity standard fakturowania. Księgowanie faktur będzie szybsze i praktycznie bezbłędne. Czy za KSeF trzeba będzie płacić? Na jakiej zasadzie działa Krajowy System e-Faktur?

System KSeF to spora nowość w zakresie wystawiania faktur. Faktury będą trafiały od razu do centralnej bazy faktur. Zniknie kłopot związany z koniecznością wystawiania duplikatów. Faktury nie będą już ginęły. KSef to również określony standard e-faktury ustrukturyzowanej. Dzięki temu będzie możliwe właśnie przygotowanie centralnej bazy faktur. Na razie trwa okres przejściowy. Kiedy KSeF stanie się obowiązkowy? To zależy od decyzji rządzących.

Dla kogo system KSeF?

Z systemu KSeF będą korzystać przede wszystkim czynni podatnicy VAT, podatnicy zwolnieni z VAT, a także ci, którzy kwalifikują się jako rozliczający się według szczególnej procedury unijnej OSS.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Jak działa KSeF?

KSeF to centralna baza faktur. Dostęp do systemu KSeF pozwoli na wystawianie, udostępnianie i przesyłanie faktur między kontrahentami. Każda faktura będzie musiała mieć określoną strukturę. Jeśli będzie zgodna z wymogami, trafi do bazy KSeF, gdzie będzie przechowywana przez 10 lat. Faktura będzie po prostu plikiem xml z określonymi danymi. Będą tu np. adresy e-mail, numery telefonów sprzedawcy i nabywcy i bardzo dużo danych identyfikujących strony.

Uzyskaj dostęp do KSeF z elektroniczną pieczęcią kwalifikowaną.

Ile kosztuje system KSeF?

Przedsiębiorcy nie będą płacić za sam dostęp do KSeF. Będzie to po prostu specjalny dodatek do programów do faktur, który pozwoli zakwalifikować fakturę do KSeF. Jeśli przedsiębiorca wyrazi zgodę na otrzymywanie faktur systemem KSeF, to nie będzie mu trzeba wysyłać tych dokumentów w formie e-faktury lub faktury papierowej.

Program do faktur

Programy do faktur mają możliwość wysłania programu do centralnego rejestru faktur. Po jej zatwierdzeniu faktura uzyska indywidualny numer. Centralny Rejestr Faktur pozwoli administracji skarbowej na pełny wgląd do faktur wystawianych przez każdą firmę. Wszystko po to, by uszczelnić system podatkowy i przyspieszyć wykrywanie nadużyć.

Auto w leasingu a stłuczka. Co zrobić?

0
auto w leasingu a stłuczka

Auto w leasingu a stłuczka to przepis na sporo zamieszania. Głównie związanego z formalnościami. Co robić, gdy zdarzy się stłuczka, a auto jest w leasingu?

Auto w leasingu a stłuczka. Dowiedz się, co zrobić w takiej sytuacji. Leasing samochodu to taka forma umowy, która pozwala przedsiębiorcy korzystać z auta. Właścicielem samochodu jest firma leasingowa i to ona decyduje o tym, w jaki sposób trzeba postępować w przypadku stłuczki, zniszczenia lub kradzieży samochodu.

Auto w leasingu a stłuczka

Stłuczka może zdarzyć się każdemu. Jeśli jesteś właścicielem pojazdu, a zniszczenia samochodu nie są poważne, to samodzielnie decydujesz o tym, w jaki sposób go naprawić. Trochę inaczej jest, gdy auto jest w leasingu. Nawet najmniejsza stłuczka może być w takiej sytuacji sporym kłopotem. Bardzo dokładnie zapoznaj się z umową leasingu. Powinno w niej być wskazane jak podejść do sytuacji: auto w leasingu a stłuczka.

Auto w leasingu a stłuczka. Czy trzeba wezwać policję podczas stłuczki?

Policję trzeba wezwać zawsze, gdy ucierpieli ludzie. W sytuacji, gdy nie ma rannych, a zniszczeniu uległy wyłącznie pojazdy, to o tym, czy potrzebna jest policja, decydują zapisy umowy leasingu. Najczęściej jest tak, że obecność policji wymagana jest wtedy, gdy to inny kierowca spowodował kolizję, a szkoda będzie likwidowana z jego polisy OC. Gdy użytkownik pojazdu w leasingu jest winien kolizji, to policja nie będzie musiała koniecznie pojawiać się na miejscu. Oczywiście, szczegóły zawsze zapisane są w warunkach leasingu.

Auto w leasingu a stłuczka – kto pokrywa koszty?

Według prawa, co do zasady, finansujący leasing (czyli właściciel) nie odpowiada za szkody w pojeździe, które nie powstały z jego winy. Samochody w leasingu mają zawsze pełen pakiet ubezpieczenia autocasco. W związku z tym koszty naprawy będą pokrywane z polisy.

Nie oznacza to jednak, że sprawca kolizji nie będzie musiał nic płacić. Jeśli szkoda nie jest całkowita, to wypłata odszkodowania z polisy obniży całkowitą sumę ubezpieczenia. Oznacza to, że gdy dojdzie do drugiej szkody, może nie wystarczyć pieniędzy z polisy na pokrycie kolejnych strat.

Żeby tego uniknąć, należy po każdej stłuczce doubezpieczyć pojazd. Wszelkie opłaty związane z ubezpieczeniem i doubezpieczeniem obciążają użytkownika pojazdu. Również od zapisów umowy leasingu zależy, czy ubezpieczenie będzie wypłacone na konto firmy leasingowej, czy użytkownika pojazdu. Najczęściej stosuje się tutaj pierwszy przypadek.

Nieco inaczej będzie w przypadku wystąpienia szkody całkowitej lub kradzieży pojazdu, gdyż z powodu wygaśnięcia umowy leasingodawca może zażądać zapłaty wszystkich przewidzianych do końca okresu umowy rat.

Auto w leasingu a stłuczka. Poważna stłuczka, czyli szkoda całkowita

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja co do auta w leasingu a stłuczki w przypadku szkody całkowitej. Gdy zniszczenia pojazdu są tak poważne, że nie opłaca się go naprawiać, orzeczona jest szkoda całkowita. W takiej sytuacji umowa leasingu ulega rozwiązaniu. Użytkujący pojazd musi natychmiast spłacić pozostałe raty.

Warto pamiętać, że ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie odpowiadające wartości rynkowej pojazdu z dnia szkody. Może się zdarzyć, że odszkodowanie nie wystarcza na pokrycie reszty rat. Przed takimi sytuacjami chroni ubezpieczenie GAP. To ubezpieczenie od utraty wartości. Jeśli więc wartość rat leasingowych to w sumie 100 000 zł, a ubezpieczyciel z AC wypłacił 70 000 zł, to ubezpieczenie GAP „dopłaca” brakujące 30 000 zł. Pozwala to użytkownikowi w całości rozliczyć pozostałe raty leasingowe.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Co to jest KSeF – Krajowy System e-Faktur?

0
co to jest ksef

Co to jest KSeF? Poznaj nowo wprowadzoną bazę faktur, która już niedługo stanie się obowiązkowa dla wszystkich przedsiębiorców. Jakie daje możliwości? Sprawdź, czym jest Krajowy System e-Faktur.

Informacja o tym, co to jest KSeF, jest kluczowa dla wszystkich przedsiębiorców. Sprawdź, jakie działania będzie usprawniać. Poznaj pojęcia takie jak faktura ustrukturyzowana. Zobacz, gdzie będzie można skorzystać z Krajowego Systemu e-Faktur.

Co to jest KSeF (Krajowy System e-Faktur)?

Zastanawiasz się, co to jest KSeF? To Krajowy System e-Faktur. Najprościej mówiąc, jest to centralna baza faktur, nad którą pieczę sprawuje Krajowa Administracja Skarbowa. KSeF służy do obsługi e-faktur strukturyzowanych.

Co to jest KSeF – od kiedy działa?

System KSeF działa od 1 stycznia 2022 roku. Na razie nie jest obowiązkowy, ale najprawdopodobniej od 2025 roku każda firma będzie musiała korzystać z tego systemu. Baza faktur KSeF dotyczy faktur ustrukturyzowanych. Faktura ustrukturyzowana to nie to samo, co faktura elektroniczna.

Co to jest faktura elektroniczna?

Definicję faktury elektronicznej znajdziemy w ustawie o VAT. Faktura elektroniczna to faktura, która jest wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznych. Co istotne, przepisy nie wskazują, w jakim formacie musi być przygotowana faktura elektroniczna.

Żeby można było przekazywać kontrahentowi faktury elektroniczne, trzeba uzyskać na to jego zgodę. To pojęcie odnosi się również do dokumentów papierowych, które zeskanowaliśmy i wysłaliśmy drogą elektroniczną.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Faktura ustrukturyzowana

Faktura ustrukturyzowana, o której mowa w systemie KSeF nie jest ani typową fakturą elektroniczną, ani papierową, która jest dostarczana drogą elektroniczną. To zupełnie nowy typ faktury. Jest to dokument, który wystawiamy przez Krajowy System e-Faktur. Wystawiana jest dzięki specjalnemu oprogramowaniu, które współpracuje z KSeF. Oprogramowanie to udostępnia Ministerstwo Finansów. Można też skorzystać z oprogramowania komercyjnego. Ustrukturyzowana faktura jest wystawiana w formacie XML.

Uzyskaj dostęp do KSeF z elektroniczną pieczęcią kwalifikowaną.

Co to jest KSeF – jak działa?

Każda faktura ustrukturyzowana jest automatycznie zapisywana w systemie KSeF. W momencie jej wystawienia automatycznie jest ona uważana za otrzymaną. System nadaje każdej fakturze unikalny numer identyfikacyjny. Żeby można było udostępniać faktury ustrukturyzowane, trzeba uzyskać zgodę odbiorcy. Gdy się na to nie zgodzi, to wystawca będzie korzystał z KSeF, ale dostawca musi otrzymać ją tradycyjnie: papierowo lub elektronicznie. Zgoda na wysyłanie faktur elektronicznych nie jest tym samym, co zgoda na fakturę ustrukturyzowaną.

Co to jest KSeF – do czego służy?

Kiedy wiesz już, czym jest KSeF, warto zastanowić się, do czego służy. KSeF ma powodować, że obrót między przedsiębiorcami będzie znacznie łatwiejszy. Nie będzie już problemów z zagubieniem faktury, czy zniszczeniem. Korzystanie z systemu powoduje też, że przedsiębiorca może liczyć na zwrot VAT w ciągu 40, a nie 60 dni.

E-faktura KSeF – jak ją wystawić?

0
e-faktura ksef

E-faktura KSeF może być wystawiona w centralnej bazie faktur. To zupełnie nowy system e-faktur strukturyzowanych. Zmienia sposób, w jaki będą wystawiane faktury. Jak wygląda wystawianie e-faktur w KSeF? Od kiedy działa KSeF?

System, w którym może być wystawiona e-faktura KSeF działa od 1 stycznia 2022 roku. Ta baza faktur dotyczy faktur ustrukturyzowanych. Faktura ustrukturyzowana to nie to samo, co faktura elektroniczna.

E-faktura KSeF – faktura ustrukturyzowana

Faktura ustrukturyzowana to główny element KSeF. Nie jest to ani faktura elektroniczna, ani papierowa. To całkiem nowy rodzaj e-faktury, który można wystawić tylko w systemie KSeF. Oprogramowanie do wystawiania e-faktur KSeF udostępniają zarówno Ministerstwo Finansów, jak i dostawcy komercyjni. Faktura ustrukturyzowana jest wystawiana w formacie XML.

E-faktura KSeF – jak działa?

Wystawienie faktury ustrukturyzowanej jest równoznaczne z zapisaniem jej w bazie. Jednocześnie jest też od razu dostarczona do odbiorcy. Każdy dokument będzie miał swój unikalny numer identyfikacyjny. Odbiorca musi też wyrazić zgodę na to, żeby otrzymywać faktury ustrukturyzowane.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

E-faktura KSeF – jak ją wystawić?

Mamy dwie możliwości wystawiania faktur. Najmniejsze firmy, które nie wystawiają zbyt wielu dokumentów, mogą skorzystać z darmowego oprogramowania, które udostępnia Ministerstwo Finansów. Dla firm, które wystawiają zdecydowanie więcej dokumentów, najlepszym rozwiązaniem będą systemy fakturowe, które dostarczają komercyjni operatorzy ERP. Systemy te będą powiązane z systemem księgowym i zintegrowane z Krajowym Systemem e-Faktur niejako z automatu.

Dzięki oprogramowaniu wystawimy fakturę, a system wygeneruje plik, który automatycznie zostanie przekazany do KSeF. System KSeF nada dokumentowi specjalny unikalny numer identyfikacyjny. Od tej chwili faktura będzie pełnowartościowym dokumentem księgowym. Dokument będzie uwierzytelniony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, profilem zaufanym albo specjalnym tokenem.

Przedsiębiorca będzie mógł też upoważnić do dostępu do KSeF inne osoby, np. wyznaczonych pracowników albo biuro rachunkowe.

Uzyskaj dostęp do KSeF z elektroniczną pieczęcią kwalifikowaną.

E-faktura KSeF – co daje?

Wystawienie faktury poprzez KSeF spowoduje, że wszystkie dokumenty będą jednolite. To pozwoli łatwiej księgować dokumenty. Dodatkowo dokumenty te będzie archiwizować administracja państwowa. Faktury nie ulegną zniszczeniu ani zagubieniu. Nie będzie trzeba wystawiać duplikatów. Dokumenty będą dostępne przez 10 lat w zbiorze Ministerstwa Finansów.

E-faktury KSeF wpłyną na to, że obrót dokumentami będzie szybszy. Gdy faktura będzie nadana w KSeF, to zostanie nadany specjalny numer. Po wystawieniu automatycznie będzie dostarczany do odbiorcy. To pozwoli też szybciej rozliczyć podatek.

Rata leasingu – czy może być stała?

0
rata leasingu

Rata leasingu, którą obecnie płacisz prawdopodobnie sporo wzrosła. W związku z tym pojawia się pytanie, czy możliwe jest wzięcie leasingu ze stałą ratą. Sprawdź, co trzeba wiedzieć na temat wysokości rat leasingu.

Czy podobnie jak w kredycie, rata leasingu może być stała? Leasing to popularny sposób finansowania dla przedsiębiorców. Konstrukcja przypomina trochę kredyt bankowy. Czy jednak wszystkie jego elementy są takie same?

Rata leasingu a stopy procentowe

Leasing wciąż jest dobrym sposobem finansowania działalności gospodarczej. Można rzec, jednym z najpopularniejszym. Zainteresowanie nim nieznacznie spadło z powodu rosnących kosztów obsługi takiego finansowania, przede wszystkim rat leasingu. Ale od początku…

Gdy w 2022 zaczęły rosnąć stopy procentowe, wielu kredytobiorców łapało się za głowę. Raty znacząco wzrosły. Nierzadko dwukrotnie. Spore zaskoczenie przeżywają też przedsiębiorcy finansujący się leasingiem. Także w ich przypadku raty leasingowe poszły w górę. I tu pojawia się pytanie, czy możliwy jest leasing ze stałą ratą, odporną na zmiany stóp procentowych.

Stała rata leasingu

Formuła leasingu jest dość podobna do kredytu bankowego. Co miesiąc regulujemy raty za możliwość korzystania z samochodu, by na koniec uzyskać możliwość wykupu pojazdu. W kredycie przedsiębiorca od razu jest właścicielem samochodu, który finansowany jest za jego pomocą.

Tak jak w przypadku kredytu, leasing może być oparty o stałą albo zmienną stopę procentową. Wybór leasingu ze stałą stopą procentową gwarantuje, że w ciągu umowy leasingowej raty wysokość rat się nie zmieni. Choć takie oferty są na rynku dostępne, to szybka kalkulacja wskazuje, że nie są one zbyt atrakcyjne w stosunku do tych ze zmienną stopą procentową.

Wysokość raty leasingu

Wysokość raty leasingu (rozważamy tu tradycyjny leasing, a nie najem długoterminowy), jest ustalana analogicznie, jak dzieje się to w przypadku kredytu bankowego. Najczęściej to WIBOR 1M lub 3M, które zależą od stóp procentowych. Jeśli stopy procentowe rosną, zmienia się WIBOR i rata leasingu rośnie.

Tu ważna uwaga. Jeśli decydujesz się na leasing ze zmienną stopą procentową, pamiętaj o tym, by zapisać w umowie, że firma leasingowa obniży ratę, jeśli WIBOR pójdzie w dół. Dlaczego to takie ważne? Większość firm leasingowych stosuje wzór umowy, w którym obniżenie raty zależy od decyzji firmy leasingowej.

Leasing ze stałą stopą formalnie działa tak samo, jak leasing ze zmienną stopą oprocentowania. Różnica poleca wyłącznie na tym, jak wysokie będą raty.

Leasing ze stałą stopą – czy to się opłaca?

Leasing ze stałą stopą procentową jest zdecydowanie droższy niż ten ze zmienną. Decyzję o tym, który rodzaj finansowania wybrać zależy przede wszystkim o tego, jak mogą wyglądać stopy procentowe w przyszłości. Jeśli stopy są już wysokie, to raczej większe prawdopodobieństwo jest tego, że będą niższe. Wtedy lepiej więc wybrać kredyt ze zmiennym oprocentowaniem.

Stopy procentowe 2022

Ostatnie lata to okres niskich stóp procentowych. W 2020 podstawowa stopa procentowa wynosiła 0,1 proc. Jednak rosnąca inflacja spowodowała, że stopy zaczęły rosnąć. W kwietniu główna stopa procentowa wynosiła już 4,5 proc.

Korzystając z kalkulatorów dostępnych na stronach poświęconych leasingowi, łatwo policzyć, że przy założeniu wartości samochodu 100 000 zł, 10-procentowej wpłacie własnej i leasingu na 4 lata, rata przy leasingu ze zmienną stopą wyniesie ok. 2185 zł (oproc. 7,70%). Przy stałej wartości stopy będzie to 2248 zł. Cały koszt leasingu będzie droższy o ok. 3000 zł.

Wszystko dlatego, że leasing ze stałą stopą procentową jest obecnie droższy o ok. 2%-3% od tego ze zmienną stopą. Rada Polityki Pieniężnej musiałaby więc dość znacząco podnieść stopy procentowe, żeby wariant ze stałą ratą się opłacał.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.