Dropshipping to w ostatnich latach gorący temat. Kursy, na których możemy się nauczyć, jak samemu działać w tym zakresie są reklamowane niemal na równi z produktami pochodzącymi z dropshippingu. O co w tym chodzi? Co to w ogóle jest dropshipping?
Jeśli szukasz pomysłu na biznes, dropshipping na pewno nie jest nazwą zupełnie ci obcą. Sprawdź, czy dropshipping nadal się opłaca. Zobacz, jak zacząć go od zera. Przeczytaj i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć na temat dropshippingu.
Spis treści
O co chodzi w dropshippingu?
Dropshipping to model biznesu sprzedażowego, który polega na tym, że sprzedawca przyjmuje zamówienia bez realnego posiadania towaru. Zamiast tego, przekazuje te zamówienia, oraz przyporządkowane do nich adresy dostawy do hurtowni lub bezpośredniego wytwórcy.
CZYTAJ TAKŻE: Pomysły na biznes 2023 – lista 10 pomysłów
W dropshippingu sprzedawcy zarabiają na różnicy pomiędzy ceną hurtową a detaliczną. Po ich stronie leży stworzenie brandu i rozreklamowania produktu, a także infrastruktura związana ze składaniem zamówień przez klientów indywidualnych.
Nie muszą natomiast posiadać magazynu, czy chociażby fizycznego sklepu, nie zajmują się także wysyłką towaru. W wielu przypadkach tacy sprzedawcy nie ingerują nawet w żaden sposób w sprzedawany towar, np. dodając swoje logo.
Jak zarabiać sprzedając nie swoje produkty?
Na pierwszy rzut oka, można pomyśleć, że w takim razie dropshipping niczym nie różni się od sprzedaży prowadzonej przez większość sklepów. Przecież ona również polega na tym, że zamawia się masowo towar z hurtowni, po czym odsprzedaje go po wyższych cenach klientom indywidualnym.
Między tymi modelami biznesu jest jednak zasadnicza różnica. Większość sklepów, czy nawet osób fizycznych, które zajmują się taką odsprzedażą w Internecie, najpierw zamawia produkt, przechowuje go u siebie, po czym osobiście wysyła do klienta. W dropshippingu produkt wysyłany jest z hurtowni wprost do klienta, a sprzedawca staje się tylko niejakim pośrednikiem.
Taki model biznesu ma liczne zalety, nie jest jednak pozbawiony wad. Omówimy je wszystkie w dalszej części artykułu.
CZYTAJ TAKŻE: Jak zarobić pieniądze? 20 sposobów na zarabianie
Czy dropshipping jest legalny w Polsce?
Dropshipping jest całkowicie legalny. Co do zasady nie różni się on znacznie od zwykłej sprzedaży detalicznej.
Inną kwestią jest to, jakie warunki trzeba spełnić, żeby taki biznes legalnie prowadzić. Dobrą wiadomością dla osób, które chcą sprawdzić, czy dropshipping to coś dla nich jest to, że nie muszą one od razu rejestrować działalności gospodarczej.
Dropshippingiem można się zajmować w ramach nierejestrowanej działalności gospodarczej. Tą możemy prowadzić do osiągnięcia limitu przychodów w wysokości 50% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia, co w kwietniu 2023 roku wynosi 1745 złotych. Jeśli zarobimy więcej, będzie trzeba już taką działalność zarejestrować.
Więcej o działalności nierejestrowanej przeczytasz tutaj:
- Działalność nierejestrowana – jak założyć? Kiedy warto?
- Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna
- Działalność nierejestrowana a praca na etacie
Czy dropshipping jest łatwy?
Dropshipping, jak każdy biznes, będzie wymagał od nas, by poświęcić mu dużo pracy. Z pewnością jest mniej wymagający dla początkującego sprzedawcy niż model, w którym ten musiałby samodzielnie składować sprzedawane produkty. Nie oznacza to jednak, że nie postawi przed nami żadnych wyzwań. Poniżej przedstawiamy jego wady i zalety.
Zalety dropshippingu
- Łatwo rozpocząć działanie w tym biznesie. Potrzebujesz strategii marketingowej, którą możesz zrealizować za darmo na social mediach i kontaktu z hurtownią.
- Możesz rozpocząć dropshipping z minimalnymi środkami. Będziesz potrzebować przynajmniej kilku przykładów produktu, który chcesz sprzedawać (np. żeby pokazać go w ramach kampanii reklamowej), ale za produkty zamówione przez twoich klientów możesz płacić, gdy otrzymasz od nich środki.
- Nie potrzebujesz żadnej przestrzeni magazynowej do składowania swojego produktu.
- Nie musisz obsługiwać procesu wysyłki, zajmować się tym będzie hurtownia.
- Możliwość szybkiej zmiany asortymentu sklepu. Nie jesteś ograniczony koniecznością sprzedaży tego, co już zamówiłeś. Jeśli na produkty, które sprzedajesz, nagle maleje zapotrzebowanie, możesz przestawić się na coś zupełnie innego.
CZYTAJ TAKŻE: Pomysły na dodatkowy biznes dla mam
Wady dropshippingu
- To w ostatnich latach bardzo popularny pomysł na biznes, co wiąże się z dużą saturacją rynku. Znalezienie swojej niszy może być ciężkie. Z drugiej strony, masz bardzo szerokie pole wyboru.
- Stajesz się narażony na oszustwo. Ze względu na to, jak popularny jest dropshipping oraz brak osobistego kontaktu między klientami, sprzedawcami i hurtowniami, w tym modelu biznesu niestety bardzo często zdarzają się oszuści. To minus dla ciebie, bo klienci mogą mieć dla twojego sklepu ograniczone zaufanie.
- Brak kontroli nad jakością towaru. Ponieważ towar, który sprzedajesz, w żadnym momencie nie przechodzi przez twoje ręce, nie wiesz, co dostają twoi klienci. Jeśli hurtownia zacznie wysyłać towar nieodpowiadający opisowi lub nie wysyłać go w ogóle, kiedy ty się o tym dowiesz, może być już późno.
- Problem ze zwrotami. Większość hurtowni nie będzie przyjmować zwrotów od twoich klientów. Oznacza to, że będą trafiać one do ciebie, ty będziesz musiał oddawać za nie pieniądze i dopiero zgłaszać reklamacje do hurtowni. Z tego powodu warto wybierać produkty, które rzadko są zwracane, a unikać ubrań i butów.
- Brak kontroli nad asortymentem. Jeśli twój towar w hurtowni się skończy, a do ciebie wciąż będą spływać zamówienia, pojawi się kłopot. Nie mając zgromadzonego u siebie towaru, nie wiesz, kiedy np. usunąć dany produkt ze strony.
Jak zacząć dropshipping od zera?
Jeśli po porównaniu wad i zalet wciąż uważasz, że dropshipping to biznes, w którym się odnajdziesz, świetnie! Prezentujemy krótki przewodnik, w którym przedstawiamy najważniejsze kroki, które trzeba przedsięwziąć.
CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes – jak zarabiać na inflacji?
1. Określ swoje możliwości
Pierwszym, co musisz zrobić, zanim rozpoczniesz swój biznes dropshippingowy, jest realistyczne ustalenie swoich możliwości. Czy planujesz zajmować się sprzedażą w ramach dodatkowego zajęcia, czy poświęcisz jej cały swój czas? Czy masz przestrzeń, w której możesz przechowywać potencjalne zwroty?
W zależności od tego, jak odpowiesz na te pytania, będzie to oznaczać różne rzeczy dla twojego biznesu. Nie będziesz mieć wiele czasu, by zarządzać swoim sklepem? Ustal mniejszy limit asortymentu. Brak przestrzeni na przyjmowanie zwrotów? Ogranicz się do sprzedawania niewielkich przedmiotów, które w razie czego możesz przechowywać w swoim mieszkaniu.
Pamiętaj, że realistyczne podejście do swoich możliwości jest bardzo ważne. Bez niego twój biznes szybko może wymknąć się spod kontroli.
2. Wybierz, co będziesz sprzedawać
Następnym krokiem, który należy podjąć, jest wybranie swojej niszy na rynku. Jeśli interesujesz się dropshippingiem, pewnie masz już jakiś pomysł na to, co chcesz sprzedawać. To czas, aby sprecyzować te pomysły.
Przeprowadź badanie konkurencji. Sprawdź, jakie produkty w zakresie twoich zainteresowań sprzedają się najlepiej. Zastanów się, czego brakuje na rynku. Chcesz prowadzić bardzo wyspecjalizowany sklep i sprzedawać tylko jedną rzecz, czy też będziesz rozprowadzać różnorodne produkty dotyczące jednej branży?
CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes w małym mieście
Zastanów się też, czy będziesz sprzedawać produkty w takiej formie, w jakiej rozprowadza je hurtownia, czy chcesz dodać np. własne logo? Część wytwórców będzie umożliwiać taką opcję. Jeśli chcesz, by produkty zostały zmodyfikowane, to najwyższy czas, by zaprojektować te zmiany.
3. Zaplanuj, jak będziesz zdobywać klientów
Jednym z najważniejszych elementów dropshippingu jest marketing. Bez niego nie dotrzesz do klientów i twój pomysł na biznes po prostu nie wypali. Najprostszym sposobem na promowanie swojego produktu jest wykorzystanie social mediów. Facebook, Instagram, a w ostatnich latach szczególnie TikTok to platformy, które umożliwiają dotarcie do klientów, czasem całkowicie za darmo.
Pamiętaj, że samo pokazanie swojego produktu to za mało. Po pierwsze, najpierw musisz zdobyć widownię. Postaraj się dotrzeć do grupy osób zainteresowanych dziedziną, z którą wiąże się twój produkt i przyciągnąć ich uwagę. Przedstaw im problem, który twój produkt może łatwo rozwiązać. Zbuduj swoją markę.
4. Znajdź dostawcę towarów
Oczywiście, dropshipping jest niemożliwy bez dostawcy towarów. Na całe szczęście, dzięki popularności tego modelu biznesowego, hurtownie są przygotowane na współpracę z tobą. Wiele platform e-commerce także oferuje rozwiązania ułatwiające sprzedawcom pozyskiwanie produktów.
CZYTAJ TAKŻE: Biznes z małym wkładem finansowym – 9 pomysłów
Szukając hurtowni, z którą będzie ci się dobrze pracowało, pamiętaj o tym by:
- dowiedzieć się, jaką ilość zamówień jest w stanie udźwignąć hurtownia;
- zagwarantować sobie przepływ informacji. Jeśli jeden z produktów, który chcesz sprzedawać, ma przestać być produkowany, musisz o tym wiedzieć z wyprzedzeniem;
- upewnić się, że taka hurtownia szybko i sprawnie wysyła zamówienia. Jeśli klienci będą długo na nie oczekiwać, będą kontaktować się z tobą;
- szczególnie dokładnie zweryfikować hurtownię zagraniczną. Jeśli podejmiesz współpracę z dostawcą z Chin i ty będziesz mieć z nim ograniczony kontakt. To może szybko doprowadzić do problematycznej sytuacji.
5. Stwórz sklep internetowy
Jeśli masz już strategię marketingową i towar, czas otworzyć swój sklep. W Internecie dostępnych jest mnóstwo kreatorów sklepów internetowych, które mają wiele przydatnych funkcji, takich jak integracja z markeplace’ami, czy mediami społecznościowymi.
CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes z samochodem
6. Nie zapominaj o formalnościach
Tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, jeśli nie spodziewasz się, żeby twoje przychody miały od razu przekroczyć 1745 złotych, nie musisz przy dropshippingu zakładać działalności gospodarczej. Jeśli jednak tylko tę kwotę przekroczysz, musisz ją zarejestrować. To wiąże się z opłacaniem ZUS-u, czy zaliczki na podatek dochodowy.
Ile można zarobić na dropshipping?
Realizując pomysł na biznes, zawsze zastanawiamy się, czy będzie to intratna inwestycja. Podobnie będzie w tym przypadku. A więc, ile można zarobić na dropshippingu? W Internecie możemy znaleźć wiele informacji obiecujących ogromne pieniądze przy minimalnym nakładzie pracy wkładzie własnym. Jednak realistyczna odpowiedź brzmi: to zależy.
To, ile zarobisz na dropshippingu, będzie zależało w dużej mierze od dwóch czynników: ustalonej przez ciebie wysokości marży, oraz ogólnej cenie sprzedawanych produktów. Jeśli będziesz sprzedawać np. kosztowną elektronikę, to na jednym produkcie zarobisz więcej niż przy sprzedaży biżuterii czy pluszaków, ale ponosisz większe ryzyko i możesz mieć mniej zamówień.
Bardzo ważna jest marża, która przy dropshippingu zazwyczaj wynosi 20-30%. Najprościej rzecz ujmując, jest to różnica pomiędzy tym, za ile ty kupujesz produkt, a ile płaci za niego klient.
CZYTAJ TAKŻE: Jak zapłacić mniejszy podatek dochodowy? 10 pomysłów
Czy na dropshippingu można stracić?
Fakt, że nie masz przy nim nic do stracenia, jest jedną z głównych zalet dropshippingu. Nie zamawiasz wcześniej towarów, nie ryzykujesz więc, że się nie sprzedadzą, zostawiając cię z długami.
Nie oznacza to jednak, że nie można popaść w problemy związane z dropshippingiem. Taka sytuacja pojawia się, gdy dostawca towarów wyśle wybrakowany towar, który kupujący masowo zaczną zwracać. Wówczas będziesz musiał oddać im pieniądze, a jeśli np. hurtownia nie przyjmie twojej reklamacji – nie odzyskasz swoich.
Dropshipping, jak każdy biznes, wymaga dokładnego przygotowania i dużego zaangażowania w jego prowadzenie. Owszem uwalnia cię od niektórych ciężarów, jednak po twojej stronie pozostaje cały marketing i każdy kontakt z klientem. Nawet jeśli to nie ty zawinisz, to ty będziesz odpowiadać przed kupującym. Pamiętaj o tym, realizując swój pomysł na biznes.