Strona główna Blog Strona 85

Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta

0
mail z ofertą handlową

Mail z ofertą handlową jest jedną z najtańszych i wyjątkowo skutecznych metod pozyskiwania klientów. Czy można wysłać maila do osoby, która nie jest jeszcze naszym klientem? Co rozumie się jako ofertę handlową?

Mail z ofertą handlową, czyli reklama mailowa to skuteczna metoda pozyskania klientów. Jednak trafienie do nowych klientów może być już bardziej skomplikowane. Kiedy możesz wysłać maila z ofertą?

Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta. Jak reklamować firmę w internecie?

Najprostszą formą reklamy online, jest strona internetowa. Kłopot w tym, że o skuteczność tej metody zależy przede wszystkim od tego, ile osób odwiedzi naszą stronę. Znacznie bardziej skuteczne może być wysyłanie maili z ofertą handlową lub informacji o nowych produktach. Takie działanie pozwoli na to by każda osoba, która odbierze wiadomość, mogła się zapoznać z ofertą.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest cold mailing?

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta a ochrona przed spamem

Jeśli firmy wysyłałyby każdemu informacje o wszystkich produktach i usługach, które oferują, skrzynki odbiorcze dawno byłyby zapełnione. W związku z tym prawo wprowadza ograniczenia w zakresie wysyłania informacji handlowych emailem. Podstawowa zasada zakłada, że informację o produkcie lub usłudze można wysłać tylko wtedy, gdy odbiorca wyrazi na to zgodę.

Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta. Co to jest informacja handlowa?

Mówiąc wprost, niezamówiona informacja handlowa nie może być wysłana bez zgody odbiorcy. Co to jest ta informacja handlowa? To każda informacja, notatka, oferta albo reklama produktu. Nawet ogłoszenie o wyróżnieniu produktu, otrzymaniu nagrody branżowej itd. jest informacją handlową. Dlaczego? Bo może wpłynąć pozytywnie na wizerunek firmy, a co za tym idzie zwiększać sprzedaż.

CZYTAJ TAKŻE: MLM – multilevel marketing – co to jest?

Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta. Jak napisać ofertę handlową?

Przy pisaniu oferty handlowej warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach:

  1. Zrozumienie potrzeb klienta – przed napisaniem oferty należy dokładnie zrozumieć potrzeby klienta, aby móc zaproponować mu produkt lub usługę, które spełnią jego oczekiwania.
  2. Precyzyjny opis oferowanego produktu lub usługi – w ofercie handlowej powinny znaleźć się szczegółowe informacje na temat oferowanego produktu lub usługi, w tym cechy, zalety, funkcjonalności, parametry techniczne, opis warunków gwarancji i wsparcia posprzedażnego.
  3. Konkurencyjna cena – cena powinna być konkurencyjna w stosunku do oferty konkurencji, a jednocześnie adekwatna do jakości oferowanego produktu lub usługi.
  4. Przejrzyste warunki sprzedaży – w ofercie powinny być jasno określone warunki sprzedaży, w tym terminy dostawy, płatności, koszty przesyłki oraz warunki zwrotu lub reklamacji.
  5. Personalizacja – ofertę można spersonalizować poprzez dostosowanie jej do potrzeb konkretnego klienta, np. poprzez wyróżnienie jego imienia i nazwiska, odwołanie się do jego wcześniejszych zamówień czy preferencji zakupowych.
  6. Profesjonalny styl pisania – informacja handlowa powinna być napisana w profesjonalnym stylu, wolnym od błędów ortograficznych i gramatycznych, a jednocześnie przystępna i czytelna dla odbiorcy.

CZYTAJ TAKŻE: Biznes z małym wkładem finansowym – 9 pomysłów

Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta. Schemat skutecznej informacji handlowej

W każdej informacji handlowej powinny znaleźć się określone punkty, w celu zaprezentowania produktu lub usługi w sposób atrakcyjny dla potencjalnego klienta. Oto przykładowy schemat informacji handlowej:

  1. Nagłówek. Powinien zawierać krótki i przyciągający uwagę tytuł, który zainteresuje odbiorcę i zachęci go do przeczytania dalszych informacji.
  2. Opis produktu lub usługi. Tutaj należy przedstawić dokładny opis oferowanego produktu lub usługi, w tym ich cechy, zalety, funkcjonalności, parametry techniczne, opis warunków gwarancji i wsparcia posprzedażnego.
  3. Korzyści dla klienta. Należy wskazać, jakie korzyści produkt lub usługa przyniosą klientowi, jakie problemy rozwiążą, jakie potrzeby zaspokoją.
  4. Opinie i referencje. Warto przytoczyć opinie innych klientów, którzy już skorzystali z oferowanego produktu lub usługi oraz referencje, które potwierdzą jakość oferowanego produktu lub usługi.
  5. Ceny i warunki sprzedaży. Należy podać cenę produktu lub usługi, wraz z ewentualnymi promocjami, rabatami i innymi dodatkowymi korzyściami, a także określić warunki sprzedaży, w tym terminy dostawy, płatności, koszty przesyłki oraz warunki zwrotu lub reklamacji.
  6. Zachęta do zakupu. Tutaj należy przedstawić argumenty, które zachęcą klienta do zakupu oferowanego produktu lub usługi, np. unikalność, jakość, certyfikaty, referencje, a także ograniczoną dostępność lub specjalne oferty.
  7. Zakończenie. Należy podsumować ofertę i zachęcić do kontaktu lub zakupu, pozostawiając dane kontaktowe i informacje o sposobach zamówienia produktu lub usługi.

CZYTAJ TAKŻE: Kampania w mediach społecznościowych

Pamiętaj, że schemat informacji handlowej może różnić się w zależności od branży, rodzaju produktu lub usługi oraz grupy docelowej. Jednak powinien zawsze być dopasowany do potrzeb klienta i odpowiadać na jego pytania i wątpliwości.

Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta – kara za wysyłanie niezamówionej informacji handlowej

Jeśli przedsiębiorca złamie przepisy i wyśle ofertę, na którą wcześniej odbiorca nie wyraził zgody, popełnia wykroczenie. Jest ono zagrożone karą w wysokości do 5 tys. złotych. Co ważne, żeby takie wykroczenie mogło być udowodnione, wniosek o ściganie musi złożyć pokrzywdzony, czyli osoba, która dostała niezamówioną ofertę. Wysyłanie spamu nie jest ścigane z urzędu.

Inną sankcją za wysyłanie niezamówionych maili z informacją handlową może być skarga do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wszystko dlatego, że wysyłanie maili do odbiorców bez ich zgody staje się czynem nieuczciwej konkurencji. W tym przypadku sprawę może wszcząć od razu prezes UOKiK i to bez upomnienia przedsiębiorcy. Sprawa będzie dotyczyć naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

CZYTAJ TAKŻE: Opinie o firmie w internecie. Jak je zdobywać?

Znacznie poważniejszą sankcją jest utrata renomy przedsiębiorstwa.

Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta – jak wysyłać oferty handlowe?

Skoro wiadomo już, że konsument musi wyrazić zgodę na wysyłanie ofert drogą elektroniczną, to warto wiedzieć, że musi on też tę zgodę wyraźnie oznaczyć. W razie sporu to po stronie przedsiębiorcy leży konieczność udowodnienia, że otrzymał on zgodę na wysyłanie ofert drogą elektroniczną.

Trzeba więc przechowywać potwierdzenie wyrażenia zgody, by w razie konieczności móc się nimi posłużyć. A jak wobec tego uzyskać od odbiorcy zgodę na wysyłanie ofert? Przepisy nie wskazują sposobu na to, by zrobić to właściwie. Jedyne co jest ustalone w prawie to fakt, że z oświadczenia musi wynikać jasno, kto złożyć oświadczenie, zgodę na otrzymywanie informacji handlowej.

CZYTAJ TAKŻE: Reklama w Internecie

Może się zdarzyć, że klient poda do wysyłki adres kogoś innego, co spowoduje, że to my przedsiębiorcy będziemy mieli kłopot. W związku z tym warto zastosować podwójne zabezpieczenie polegające choćby na tym, że adres mailowy jest dodatkowo potwierdzany przez zainteresowanego.

Warto pamiętać, że w treści maila, który ma być potwierdzeniem zgody na otrzymywanie informacji handlowej, nie można zawrzeć oferty.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

KSeF – Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

0
ksef ustawa

Jeśli chodzi o KSeF, ustawa wprowadzająca ten system to ta o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Poniżej zapoznasz się z jej tekstem.

„Ustawa o KSeF” reguluje sposób działania tej bazy faktur, i ustrukturyzowanych faktur elektronicznych w ogóle. Nie jest ona jednak odrębnych aktem prawnym, a nowelizacją ustawy z 29 października 2021 roku. Sprawdź, co z niej wynika.

KSeF – ustawa. Co to jest KSeF?

Krajowy System e-Faktur (w skrócie KSeF) to system teleinformatyczny Ministerstwa Finansów umożliwiający wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. Ta wprowadzona na drodze administracyjnej rewolucyjna zmiana w zakresie fakturowania, nakłada nowe obowiązki zarówno na wystawców jak i odbiorców faktur.

Uzyskaj dostęp do KSeF z elektroniczną pieczęcią kwalifikowaną.

Zasady funkcjonowania elektronicznych faktur ustrukturyzowanych (tzw. e-faktur) i Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z dniem 1 stycznia 2022 r. wprowadziła do polskiego systemu prawa podatkowego nowelizacja ustawy o VAT z 29 października 2021 r. Publikujemy tu pełną treść tej nowelizacji, a także całość dokumentu do pobrania w pliku PDF – link pod treścią ustawy.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

KSeF – ustawa

Dz. U. 2021 poz. 2076
ustawa
z dnia 29 października 2021 r.
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Art. 1. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.[2])) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 po pkt 32 dodaje się pkt 32a w brzmieniu:

„32a) fakturze ustrukturyzowanej – rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie;”;

2) w art. 29a w ust. 15 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

„5) wystawienia faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej.”;

3) w art. 42 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

„6. Podatnik wystawia dokument wywozu w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu na rzecz nabywcy, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 4.”;

4) w art. 86:

a) w ust. 19a zdania pierwsze i drugie otrzymują brzmienie:

„W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione.”,

b) po ust. 19c dodaje się ust. 19d w brzmieniu:

„19d. W przypadku, o którym mowa w art. 29a ust. 15 pkt 5, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur fakturę korygującą w postaci faktury ustrukturyzowanej. Przepis ust. 19a zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.”;

5) w art. 87:

a) w ust. 2 wyrazy „ust. 6” zastępuje się wyrazami „ust. 5b, 6”,

b) w ust. 2c wyrazy „ust. 2, 5a” zastępuje się wyrazami „ust. 2, 5a, 5b”,

c) po ust. 5a dodaje się ust. 5b–5d w brzmieniu:

„5b. Urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu różnicy podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 40 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

1) w związku z wykonywaniem czynności, dla których występował obowiązek wystawienia faktur na podstawie art. 106b ust. 1:

a) pkt 1 lub

b) pkt 3, lub

c) pkt 4 – w zakresie, w jakim dotyczy otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1, uwzględnionych w rozliczeniu podatnika za dany okres rozliczeniowy

– podatnik wystawiał wyłącznie faktury ustrukturyzowane,

2) kwota podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w ust. 1, nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana w deklaracji, nie przekracza 3000 zł,

3) podatnik przez kolejne 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot:

a) był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

b) składał za każdy okres rozliczeniowy deklaracje, o których mowa w art. 99 ust. 1–3,

b) posiadał rachunek rozliczeniowy lub imienny rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, zawarty w wykazie, o którym mowa w art. 96b ust. 1

– przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a–2c oraz ust. 4a–4f stosuje się odpowiednio

5c. Przepis ust. 5b stosuje się również w przypadku, gdy w danym okresie rozliczeniowym podatnik oprócz faktur ustrukturyzowanych wystawiał faktury:

1) których nie wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej z powodu braku zgodności z wzorem faktury ustrukturyzowanej, udostępnionym na elektronicznej platformie usług administracji publicznej zgodnie z art. 106nc ust. 3, lub

2) o których mowa w art. 106e ust. 5 pkt 3 – w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

5d. Spełnienie warunków, o których mowa w ust. 5b, jest weryfikowane z wykorzystaniem zasobów teleinformatycznych Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.”;

6) w art. 88 w ust. 3b po wyrazach „do duplikatów faktur” dodaje się wyrazy „oraz kolejnych egzemplarzy faktur”;

7) w art. 106f w ust. 1 w pkt 4 skreśla się wyrazy „cenę jednostkową netto,”;

8) w art. 106g:

a) po ust. 3 dodaje się ust. 3a–3c w brzmieniu:

„3a. Faktura ustrukturyzowana jest udostępniana i otrzymywana za pomocą oprogramowania interfejsowego, o którym mowa w art. 106nc ust. 1.

3b. Jeżeli odbiorca faktury nie wyraził akceptacji, o której mowa w art. 106na ust. 2, faktura ustrukturyzowana może być przesłana temu podmiotowi w postaci z nim uzgodnionej. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio.

3c. Dostęp do faktury ustrukturyzowanej jest możliwy przez podanie danych tej faktury określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 106r pkt 4.”,

b) w ust. 4 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

„Przepisu nie stosuje się do faktur ustrukturyzowanych.”;

9) w art. 106i w ust. 7 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „30. dnia” zastępuje się wyrazami „60. dnia”;

10) w art. 106j:

a) w ust. 1:

– pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,”,

– uchyla się pkt 2,

– pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury”,

b) w ust. 2:

– uchyla się pkt 1,

– po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

„2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca – w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;”,

– w pkt 3 lit. a otrzymuje brzmienie:

„a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1–5,”,

– uchyla się pkt 4,

c) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

„2a. Faktura korygująca może zawierać:

1) wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo „KOREKTA”;

2) przyczynę korekty.”,

d) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. W przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:

1) zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;

2) może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą – w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.”,

e) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„4. Fakturę korygującą fakturę ustrukturyzowaną wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej.”;

11) w art. 106l ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Faktura wystawiona ponownie:

1) zawiera datę wystawienia;

2) może zawierać wyraz „DUPLIKAT”.”;

12) w art. 106m w ust. 5:

a) w pkt 2 wyrazy „jej danych.” zastępuje się wyrazami „jej danych, lub”,

b) dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

„3) Krajowego Systemu e-Faktur – w odniesieniu do faktur ustrukturyzowanych otrzymanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.”;

13) po art. 106n dodaje się art. 106na–106ne w brzmieniu:

„Art. 106na. 1. Fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur.

2. Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e Faktur wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

3. Faktura ustrukturyzowana jest uznana za otrzymaną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur w dniu przydzielenia w tym systemie numeru identyfikującego tę fakturę.

Art. 106nb. Z Krajowego Systemu e-Faktur mogą korzystać:

1) podatnik,

2) podmioty wskazane przez podatnika,

3) podmioty, o których mowa w art. 106c,

4) osoby fizyczne wskazane przez podmioty, o których mowa w art. 106c,

5) osoby fizyczne wskazane w zawiadomieniu o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur, którym podatnik lub podmioty, o których mowa w art. 106c, nadali uprawnienia do korzystania z tego systemu,

6) podmioty inne, niż wymienione w pkt 1–5, wskazane przez osoby fizyczne korzystające z Krajowego Systemu e-Faktur, jeżeli prawo do wskazywania innego podmiotu wynika z uprawnień nadanych tym osobom fizycznym

– uwierzytelnieni w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 106r pkt 3.

Art. 106nc. 1. Faktura ustrukturyzowana jest wystawiana i otrzymywana przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą oprogramowania interfejsowego, w postaci elektronicznej i zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

2. Oprogramowanie interfejsowe, o którym mowa w ust. 1, jest dostępne na stronie, której adres jest podany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór faktury ustrukturyzowanej.

Art. 106nd. 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi Krajowy System e Faktur i jest administratorem danych w nim zawartych.

2. Krajowy System e-Faktur jest systemem teleinformatycznym służącym do:

1) nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur;

2) powiadamiania podmiotów, o których mowa w art. 106nb, o nadanych uprawnieniach do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur lub ich odebraniu;

3) uwierzytelnienia oraz weryfikacji uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur, posiadanych przez podmioty, o których mowa w art. 106nb;

4) wystawiania faktur ustrukturyzowanych;

5) dostępu do faktur ustrukturyzowanych;

6) otrzymywania faktur ustrukturyzowanych;

7) przechowywania faktur ustrukturyzowanych;

8) oznaczania faktur ustrukturyzowanych numerem identyfikującym przydzielonym w Krajowym Systemie e-Faktur;

9) analizy i kontroli prawidłowości danych z faktur ustrukturyzowanych;

10) powiadamiania podmiotów, o których mowa w art. 106nb, o:

a) dacie i czasie wystawienia faktury ustrukturyzowanej oraz numerze identyfikującym fakturę ustrukturyzowaną przydzielonym w Krajowym Systemie e-Faktur oraz dacie i czasie jego przydzielenia,

b) dacie i czasie odrzucenia faktury w przypadku jej niezgodności z wzorem, o którym mowa w art. 106nc ust. 3,

c) braku możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej – w przypadku niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur;

11) powiadamiania podmiotów innych niż określone w art. 106nb o braku uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.

Art. 106ne. Minister właściwy do spraw finansów publicznych zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra komunikaty dotyczące niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur.”;

14) po art. 106q dodaje się art. 106r w brzmieniu:

„Art. 106r. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

1) rodzaje uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur,

2) sposoby nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur oraz wzór zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu tych uprawnień,

3) sposoby uwierzytelnienia podmiotów korzystających z Krajowego Systemu e Faktur,

4) dane faktury ustrukturyzowanej, których podanie umożliwia dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur

– uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji i weryfikacji podmiotów, o których mowa w art. 106nb, oraz zapewnienia dostępu do faktur ustrukturyzowanych i możliwości zapoznania się z ich treścią.”;

15) po art. 112a dodaje się art. 112aa w brzmieniu:

„Art. 112aa. 1. Faktury ustrukturyzowane są przechowywane w Krajowym Systemie e-Faktur przez okres 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione. Przepisów art. 112 i art. 112a nie stosuje się.

2. Po upływie okresu przechowywania faktur, o którym mowa w ust. 1, podatnik przechowuje faktury ustrukturyzowane poza Krajowym Systemem e-Faktur do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Przepisy art. 112 i art. 112a stosuje się odpowiednio.”.

Art. 2. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 i 1598) w art. 193a po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu:

„§ 1a. Przepisu § 1 nie stosuje się do faktur ustrukturyzowanych w rozumieniu art. 2 pkt 32a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.”.

Art. 3. W ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 422, z późn. zm.[3])) w art. 35:

1) w ust. 3 w pkt 1 w lit. e średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. f w brzmieniu:

„f) Krajowego Systemu e-Faktur, o którym mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;”;

2) w ust. 4 skreśla się wyrazy „zawarte w dokumentach i informacjach”.

Art. 4. Tworzy się Krajowy System e-Faktur.

Art. 5. Czynności, o których mowa w art. 106a ustawy zmienianej w art. 1, dokonane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w stosunku do których termin wystawienia faktury upływa po dniu 31 grudnia 2021 r., mogą być udokumentowane fakturą ustrukturyzowaną, o której mowa w art. 2 pkt 32a ustawy zmienianej w art. 1.

Art. 6. Przepisy art. 87 ust. 2, 2c i 5b–5d ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do okresów rozliczeniowych przypadających począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 7. 1. W latach 2022–2031 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym niniejszej ustawy wynosi 229 528 837 zł, w tym w:

1) 2022 r. – 30 112 255 zł;

2) 2023 r. – 29 796 170 zł;

3) 2024 r. – 27 003 419 zł;

4) 2025 r. – 29 809 867 zł;

5) 2026 r. – 24 345 604 zł;

6) 2027 r. – 19 658 116 zł;

7) 2028 r. – 19 658 116 zł;

8) 2029 r. – 19 658 116 zł;

9) 2030 r. – 19 658 116 zł;

10) 2031 r. – 9 829 058 zł.

2. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczeniem przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, zostanie zastosowany mechanizm korygujący polegający na obniżeniu wydatków związanych z realizacją zadań wynikających z regulacji wprowadzanych niniejszą ustawą.

3. Organem właściwym, który monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 2, jest minister właściwy do spraw finansów publicznych.

Art. 8. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. Duda

Specjaliści z branży bezpieczeństwa do weryfikacji w systemie KSeF rekomendują zastosowanie rozwiązań z certyfikatem kwalifikowanym, czyli odpowiednio podpisów kwalifikowanych dla osób fizycznych i pieczęci kwalifikowanych dla osób prawnych. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów już w 2023 roku ustandaryzowane faktury mają być obowiązkowe dla wszystkich podmiotów wystawiających faktury i podlegających polskim przepisom podatkowym.

Pieczęć elektroniczna do nabycia najtaniej w sklepie dziennika „Rzeczpospolita” na sklep.rp.pl

POBIERZ PLIK Z TREŚCIĄ USTAWY PDF

CZYTAJ TAKŻE: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur

Zainteresowanych szerszą informacją o zastosowaniu pieczęci elektronicznej w KSeF zachęcamy do pozostawienia danych kontaktowych.

Krajowy System Faktur, czyli KSeF

0
krajowy system faktur

Krajowy System Faktur stanie się obowiązkowy dla wszystkich prawdopodobnie w połowie 2025 roku. Można korzystać z niego już obecnie i warto skorzystać z tej szansy, by go poznać. Dowiedz się wszystkiego, co ważne o KSeF i wypróbuj tę wiedzę w praktyce.

Krajowy System e-Faktur działa już od 1 stycznia 2022 roku. Dotychczas przedsiębiorcy korzystają z niego dobrowolnie, jednak niedługo stanie się to obowiązkiem. Zobacz, na jakiej podstawie KSeF wszedł w życie i o czym trzeba pamiętać, żeby z niego korzystać.

Krajowy System Faktur – podstawa prawna

Nowelizacja ustawy o VAT z 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 2076) wprowadza (od 1 stycznia 2022 r.) do polskiego systemu prawa podatkowego i określa zasady funkcjonowania elektronicznych faktur ustrukturyzowanych (e-faktur) i Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Drugim dokumentem określającym działanie KSeF jest Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (Dz. U. 2021, poz. 2481).

Krajowy System Faktur – terminy

Uwaga! Data wejścia w życie została po raz kolejny przesunięta podczas konferencji Ministerstwa Finansów z dnia 19 stycznia 2024 roku. Obecnie nie ma informacji na temat tego, kiedy system KSeF stanie się obowiązkowy. Wiemy tylko, że będzie to najszybciej w przyszłym roku. Możliwym terminem jest połowa 2025 roku.

W 2022 roku korzystanie z e-faktur ustrukturyzowanych jest dla podatników dobrowolne, natomiast od 2023 roku Ministerstwo Finansów zamierza wdrożyć obowiązkowe stosowanie e-faktur dla wszystkich przedsiębiorców. KSeF miał stać się obligatoryjny od 2024 roku. Początkowo miał to być II kwartału 2023 r. (najwcześniejszym możliwym terminem był 1 kwietnia).

Dostęp do systemu e-Faktur

Są dwie możliwości, by wystawić e-fakturę za pośrednictwem systemu.

Darmowe aplikacje

Pierwsza to skorzystanie z darmowych aplikacji, które udostępni Ministerstwo Finansów. Jest polecana zwłaszcza dla mniejszych firm, które nie wystawiają wielu faktur i nie mają potrzeby korzystania z bardziej rozbudowanego oprogramowania.

Komercyjne narzędzia

Możliwość druga to skorzystanie z komercyjnych narzędzi do rozliczeń podatkowo-księgowych, które będą zintegrowane z KSeF dzięki interfejsowi API. Podatnik najpierw wygeneruje plik w formacie xml za pomocą oprogramowania, z którego korzysta, a następnie prześle ją do bazy KSeF. Gdy system nada przesłanemu plikowi unikalny numer, stanie się on fakturą.

Niezależnie od przyjętych rozwiązań korzystanie z KSeF wymaga uwierzytelniania.

Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów planowana jest aktualizacja oprogramowania e-Mikrofirma w sposób, który umożliwi wystawianie i odbieranie faktur ustrukturyzowanych. Aplikacja ta została udostępniona w II kwartale 2022 roku. Warto jednak zaznaczyć, że jest to oprogramowanie służące do obsługi niewielkich spółek. Duzi przedsiębiorcy, czy spółki z sektora SME będą zobowiązani do samodzielnego dostosowania swoich systemów podatkowych i księgowych do nowego obowiązku.

Pieczęć elektroniczna a Krajowy System Faktur

Wykorzystanie pieczęci elektronicznej w procesie KSeF zostało wskazane jako jedna z możliwych metod uwierzytelnienia podatnika [Rozporządzenie ministra finansów z 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (Dz. U. 2021, poz. 2481)].
Zgodnie z treścią § 5. tego rozporządzenia:

1. Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur wymaga uwierzytelnienia:

  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo
  • kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, albo
  • podpisem zaufanym, albo
  • wygenerowanym przez Krajowy System e-Faktur, po uwierzytelnieniu się podatnika lub podmiotu uprawnionego w sposób, o którym mowa w pkt 1-3, ciągiem znaków alfanumerycznych, z wyłączeniem znaków interpunkcyjnych, przypisanym do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień

– oraz weryfikacji posiadanych uprawnień.

2. W przypadku kwalifikowanych podpisów elektronicznych niezawierających numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL podatnika będącego osobą fizyczną, uwierzytelnienie oraz weryfikacja posiadanych uprawnień są możliwe również po zgłoszeniu danych unikalnych identyfikujących ten podpis, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w zawiadomieniu, o którym mowa w § 4.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Podmioty zobowiązane

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów ustandaryzowane faktury docelowo mają być obowiązkowe dla wszystkich podmiotów wystawiających faktury i podlegających polskim przepisom podatkowym.

Umowa najmu biura. Jak ją renegocjować?

0
kasy fiskalne online

Umowa najmu biura w pewnym momencie może przestać być opłacalna. Nadchodzi wtedy czas, aby ją zmienić. Sprawdź, jak podejść do zadania renegocjacji umowy najmu. Na co zwracać uwagę?

Koszty, jakie pierwotnie zakłada umowa najmu biura, mogą by sporym obciążeniem dla firmy w czasie spowolnienia. W jaki sposób negocjować zmianę umowy biura? Kiedy zmiana warunków umowy się nie opłaca?

Umowa najmu biura

O tym, że zmiana warunków umowy najmu biura jest tematem aktualnym, niech świadczy fakt, że tylko w Warszawie prawie 50 proc. umów najmu powierzchni zostało zrenegocjowanych. Wzrost jest gigantyczny, ponieważ zwykle nie jest to więcej niż 25-30 proc.

Obecna sytuacja powoduje jednak, że renegocjacje kontraktów biurowych na nowo stały się koniecznością. Szczególnie że w samej Warszawie obecnie jest jeden z najniższych poziomów powierzchni w budowie. Z kwartału na kwartał zmniejsza się liczba budów biurowców.

Renegocjowanie umowy najmu biura

Warto wiedzieć, że jeszcze niedawno standardem rynkowym był wynajem biur na okres od trzech do pięciu lat. Dziś zdarza się, że jest to rok. Jednak właściciele budynków, którymi są fundusze inwestycyjne nie chcą zgadzać się na takie warunki. Renegocjacja opłaca się bo może wygenerować oszczędności. Zbyt częste przenosiny firmy to koszty, których możemy nie doceniać przy relokacjach.

Zmiana biura

Zmiana biura może jednak spowodować znaczącą obniżkę czynszu. Wszystko przez to, że nowa lokalizacja może być lepiej przygotowana.

Umowa najmu biura – jak negocjować?

Jeśli mamy umowę wynajmu biura, to do negocjacji z właścicielem trzeba podejść przynajmniej rok przed zakończeniem umowy. Im mniej czasu do końca umowy, tym nasza pozycja jako „lokatora” danego miejsca jest słabsza.

Nawet jeśli nie chcemy ostatecznie zmieniać biura, to warto na bieżąco śledzić ofertę. Może bowiem na rynku pojawić się atrakcyjna propozycja efektywniejszych kosztowo biur. Warto też pamiętać o tym, że jeśli zaczniemy negocjacje, to może się okazać, że właściciel sam podejmie rozmowy z bardziej prestiżowym partnerem biznesowym i może mu nie być na rękę przedłużanie z nami umowy.

Czynsz bazowy

W negocjacjach bez wątpienia pomoże znajomość rynku, czyli informacje o stawkach czynszu, oferowanych w okolicy. Gdy przekonamy właściciela, że w okolicy są tańsze biura, być może zechce obniżyć cenę. Warto pamiętać, żeby zaproponowana stawka była rozsądna. Taką strategię warto zastosować również w przypadku przenoszenia się do nowego biura. Niższa opłata początkowa może zrekompensować koszty relokacji.

Limit podwyżki czynszu

Koniecznie wynegocjuj limit podwyżki czynszu. Dzięki temu nie będziesz zaskoczony zwiększającymi się stawkami czynszu.

Podnajem

W przypadku problemów ze zbyt wysokimi kosztami biurami, można spróbować wynegocjować u właściciela możliwość podnajmowania biura. Jest to szczególnie ważne, gdy takiego zapisu nie ma od początku w umowie.

Koszty powierzchni wspólnych

I jeszcze jeden element, na który rzadko zwraca się uwagę. Koniecznie ustal z właścicielem, w jaki sposób obliczane są koszty utrzymania części wspólnych. Jeśli zajmujesz niewielki metraż, twój udział w kosztach wspólnych powinien być zdecydowanie niższy. Musisz dokładnie wiedzieć, za co płacisz. Co składa się na koszty części wspólnych. Jeśli czegoś nie rozumiesz, dopytuj.

Bardzo istotne jest też prawo pierwszeństwa. Dotyczy ono możliwości pierwszeństwa negocjacji, gdy kończy się umowa najmu. Chodzi o to, by najpierw właściciel zaoferował nowe warunki tobie, a dopiero gdy nie uda się wam dogadać, skierował ją do innych firm.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur – od kiedy będzie obowiązkowy?

0
krajowy system e faktur od kiedy

KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur – od kiedy będzie obowiązkowy? To ważne pytanie, które zadają sobie wszyscy przedsiębiorcy. Na razie używają go tylko ci, którzy tak zdecydują, jednak już nie długo będzie inaczej. Poznaj datę i sposób działania KSeF.

Krajowy System e-Faktur będzie obowiązkowy prawdopodobnie od połowy 2025 roku. Poznaj Rozporządzenie Ministra Finansów, na podstawie którego ten system działa już od początku 2022 roku. Sprawdź, co trzeba o nim wiedzieć.

Krajowy System e-Faktur – od kiedy będzie obowiązkowy? Co to jest KSeF?

Krajowy System e-Faktur – w skrócie KSeF – to system teleinformatyczny Ministerstwa Finansów umożliwiający wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. Ta wprowadzona na drodze administracyjnej rewolucyjna zmiana w zakresie fakturowania, nakłada nowe obowiązki zarówno na wystawców, jak i odbiorców faktur. Z uwagi na zakres danych dostarczanych do KSeF, kluczowym elementem tego procesu jest bezpieczeństwo.

Uzyskaj dostęp do KSeF z elektroniczną pieczęcią kwalifikowaną.

Do tego celu ustawodawca zobowiązał uczestników obrotu gospodarczego do weryfikacji uprawnień do systemu w ściśle określony sposób. Regulacje w tym zakresie wyznacza Rozporządzenie ministra finansów z 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (Dz. U. 2021, poz. 2481). Publikujemy tu pełną treść rozporządzenia, a także całość dokumentu do pobrania w pliku PDF (link pod treścią rozporządzenia).

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Krajowy System e-Faktur – od kiedy będzie obowiązkowy?

Data wejścia w życie KSeF-u została po raz kolejny przesunięta podczas konferencji Ministerstwa Finansów 19 stycznia 2024 roku. Obecnie nie ma informacji na temat tego, kiedy system KSeF stanie się obowiązkowy. Wiemy tylko, że będzie to najszybciej w przyszłym roku. Możliwym terminem jest połowa 2025 roku.

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie KSeF

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur

Na podstawie art. 106r ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1

Rozporządzenie określa:

1) rodzaje uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur;
2) sposoby nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur oraz wzór zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu tych uprawnień;
3) sposoby uwierzytelnienia podmiotów korzystających z Krajowego Systemu e-Faktur;
4) dane faktury ustrukturyzowanej, których podanie umożliwia dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur.

§ 2

1. Uprawnieniami do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur są uprawnienia do:

1) nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur;
2) wystawiania lub dostępu do faktur ustrukturyzowanych;
3) wystawiania faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”, będących fakturami ustrukturyzowanymi.

2. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, posiada:

1) podatnik;
2) osoba fizyczna wskazana przez podatnika;
3) podmioty, o których mowa w art. 106c ustawy;
4) osoba fizyczna wskazana przez podmiot, o którym mowa w art. 106c pkt 1 ustawy.

3. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, posiada:

1) podatnik;
2) osoba fizyczna wskazana przez podatnika;
3) podmiot wskazany przez podatnika;
4) osoba fizyczna wskazana przez podmiot, który został wskazany przez podatnika;
5) podmioty, o których mowa w art. 106c ustawy;
6) osoba fizyczna wskazana przez podmiot, o którym mowa w art. 106c ustawy.

4. Uprawnienia, o których mowa ust. 1 pkt 2, posiadane przez podmiot wskazany przez podatnika są również uprawnie- niami osób fizycznych wskazanych przez ten podmiot.

5. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, posiada wskazany przez podatnika nabywca towarów lub usług oraz podmioty uprawnione przez tego nabywcę do wystawiania faktur ustrukturyzowanych.

§ 3

1. Nadawanie, zmiana lub odbieranie uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur jest dokonywane za pomocą oprogramowania interfejsowego, o którym mowa w art. 106nc ust. 1 ustawy, dostępnego na stronie, której adres jest podany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, i następuje z zastosowaniem specyfikacji tego oprogramowania interfejsowego, po weryfika- cji posiadanych uprawnień.

2. Nadanie, zmiana lub odebranie uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wymaga podania:

1) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;
2) danych podmiotu lub danych osoby fizycznej, którym jest nadawane, zmieniane lub odbierane uprawnienie:

a) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu albo numeru identyfikacji podatkowej (NIP) lub numeru PESEL osoby fizycznej,
b) imienia i nazwiska osoby fizycznej albo nazwy podmiotu,
c) daty urodzenia osoby fizycznej, w przypadku niepodania numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL,
d) numeru i serii dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby fizycznej wraz z krajem jego wydania, w przypadku nieposiadania numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL,
e) danych unikalnych identyfikujących kwalifikowany podpis elektroniczny uprawnionej osoby fizycznej, w przypadku gdy podpis ten nie zawiera numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL;

3) rodzaju uprawnienia;
4) informacji, czy podmiot lub osoba fizyczna, którym jest nadawane, zmieniane lub odbierane uprawnienie, jest przed- stawicielem podatkowym, o którym mowa w art. 18a ustawy.

3. Nadanie, zmiana lub odebranie uprawnienia do wystawiania faktur ustrukturyzowanych przez osobę fizyczną uprawnioną przez podmioty, o których mowa w art. 106c ustawy, wymaga podania:

1) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu, o którym mowa w art. 106c pkt 2 ustawy, lub urzędu obsługującego podmiot, o którym mowa w art. 106c pkt 1 ustawy, oraz
2) danych, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. b–e.

§ 4

1. W przypadku podatników lub podmiotów niebędących osobami fizycznymi, nieposiadających możliwości uwierzytelnienia się w sposób, o którym mowa w § 5 ust. 1, nadawanie lub odbieranie uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur jest dokonywane przez złożenie w postaci papierowej do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.

2. Wzór zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur określa za- łącznik do rozporządzenia.

§ 5

1. Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur wymaga uwierzytelnienia:

1) kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo
2) kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, albo
3) podpisem zaufanym, albo
4) wygenerowanym przez Krajowy System e-Faktur, po uwierzytelnieniu się podatnika lub podmiotu uprawnionego w sposób, o którym mowa w pkt 1–3, ciągiem znaków alfanumerycznych, z wyłączeniem znaków interpunkcyjnych, przypisanym do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień
– oraz weryfikacji posiadanych uprawnień.

2. W przypadku kwalifikowanych podpisów elektronicznych niezawierających numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL podatnika będącego osobą fizyczną, uwierzytelnienie oraz weryfikacja posiadanych uprawnień są możli- we również po zgłoszeniu danych unikalnych identyfikujących ten podpis, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w zawiadomieniu, o którym mowa w § 4.

§ 6

Dostęp do faktury ustrukturyzowanej jest możliwy poprzez podanie:

1) numeru identyfikującego daną fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o którym mowa w art. 106nd ust. 2 pkt 8 ustawy;
2) numeru faktury, o którym mowa w art. 106e ust. 1 pkt 2 ustawy;
3) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) lub innego identyfikatora nabywcy towarów lub usług albo informacji o braku identyfikatora;
4) imienia i nazwiska lub nazwy nabywcy towarów lub usług albo informacji o braku tych danych;
5) kwoty należności ogółem.

§ 7

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Minister Finansów: wz. S. Skuza

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów od 2025 roku ustandaryzowane faktury mają być obowiązkowe dla wszystkich podmiotów wystawiających faktury podlegające polskim przepisom podatkowym. Specjaliści z branży bezpieczeństwa do weryfikacji w systemie KSeF rekomendują zastosowanie rozwiązań z certyfikatem kwalifikowanym, czyli odpowiednio podpisów kwalifikowanych dla osób fizycznych i pieczęci kwalifikowanych dla osób prawnych.

Pieczęć elektroniczna do nabycia najtaniej w sklepie dziennika „Rzeczpospolita” na sklep.rp.pl

POBIERZ PLIK Z TREŚCIĄ ROZPORZĄDZENIA PDF

CZYTAJ TAKŻE: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Zainteresowanych szerszą informacją o zastosowaniu pieczęci elektronicznej w KSeF zachęcamy do pozostawienia danych kontaktowych.

Ile zarabia programista?

0
ile zarabia programista

Ile zarabia programista? Dowiedz się, czym zajmują się osoby pracujące w branży IT. Jakie są średnie zarobki programistów w Polsce i za granicą? Poznaj najważniejsze informacje.

To, ile zarabia programista, szybko się zmienia. Jednak to nie tylko wysokie wynagrodzenia programistów skłaniają ich do pracy w danej firmie. To również spora liczba różnych benefitów, które firmy muszą proponować informatykom za to, żeby programiści chcieli dla nich pracować.

Co robi programista?

Branża IT skupia w sobie wiele zawodów. Mogą uznać, że pracują w niej menedżerowie projektów, analitycy systemowi, specjaliści SEO, a także programiści. Ci ostatni należą do segmentu lepiej zarabiających ekspertów w IT.

Co robi programista? Przede wszystkim tworzy programy komputerowe i aplikacje, uczestniczy we wdrażaniu programów i aplikacji, tworzy też i testuje strony internetowe, tworzy dokumentacje systemów informatycznych. Jego zakres obowiązków łączy się z tym, ile zarabia programista.

Ile zarabia programista?

Powyżej średniej krajowej może zarobić programista z niewielkim doświadczeniem. Zarobki programistów z dużym doświadczeniem (tzw. mid) to zwykle pięciocyfrowe kwoty. Wynagrodzenie programisty zależy przede wszystkim od stażu pracy, doświadczenia i znajomości języków obcych. Zarobki zależą też od wielkości firmy, która zatrudnia programistę, a także od tego, jaki rodzaj umowy będzie zaproponowany programiści. Inne zarobki dotyczą zatrudnienia na umowę o pracę, a inne umowy B2B.

Zarobki programistów

Bazując na danych GUS, wiadomo, że średnie zarobki pracowników IT to 7-15 tys. złotych miesięcznie w zależności od rodzaju umowy. To, co specyficzne dla branży programistycznej, to to, że wynagrodzenie programisty już na początku kariery jest dość wysokie. Pieniądze, które zarabia programista, zależą też od języka, w jakim programuje. Popularne są języki Java, czy Python.

Programista – praca zdalna

Ogromna liczba programistów pracuje zdalnie, wielu z nich podpisuje umowy B2B, czyli prowadzą działalność gospodarczą dla klientów z zagranicy. Wtedy ich zarobki wzrastają kilkukrotnie. Przykładowo. Amerykańskie firmy płacą programistom min. 10 tys. dolarów miesięcznie, niemieckie przynajmniej 4 tys. euro.

Ile zarabia programista w Polsce?

Wielu programistów pracuje dla zagranicznych firm, cały czas mieszkając w Polsce. W związku z tym trudno rozdzielić dokładnie zarobki programistów pracujących w Polsce i tylko mieszkających w Polsce, ale pracujących dla zagranicznych firm. Można przyjąć, że dobry programista każdego miesiąca jest w stanie zarobić przynajmniej 15 tys. złotych.

Tak wysokie zarobki sprawiają, że firmy z branży IT, muszą coraz mocniej walczyć o najlepszych pracowników. Według danych serwisu rekrutacyjnego No Fluff Jobs jedynie co piąty programista nie planuje zmiany pracy. 40 proc. aktywnie nie szuka, ale rozważy możliwość zmiany, gdy pojawi się taka propozycja. Co czwarty rozgląda się za nową pracą, 16% szuka aktywnie.

Jak zostać programistą?

Sporo kadr programistycznych kształcą prywatne szkoły programowania. Jednak jak w wielu zawodach, najwięcej korzyści przynosi samodzielne uczenie się i dokształcanie. Zmienia się zainteresowanie poszczególnymi językami programowania, ale nie zmienia zapotrzebowanie na programistów.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość a sprzedaż w sklepie internetowym

0
odstąpienie od umowy zawartej na odległość

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość to prawo każdego konsumenta, który korzysta z zakupów online. Ustawa o prawach konsumenta daje mu możliwość odstąpienia od umowy na określonych warunkach.

Przepisy pozwalają klientom sklepu internetowego na odstąpienie od umowy zawartej na odległość. I to bez podawania przyczyny. Osoba, która prowadzi sklep internetowy, musi zawsze pamiętać o ustawie o prawach konsumenta.

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość

Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość daje możliwość uznania danej transakcji za niebyłą. Dotyczy to zakupów przez internet albo umowy, która została podpisana poza lokalem przedsiębiorcy.

Możliwość taka dana jest klientom z prostego powodu. Gdy kupują oni cokolwiek w sklepie stacjonarnym, mogą towar zobaczyć, sprawdzić jak działa. Mogą upewnić się, że dany produkt zawiera wszystkie funkcje, które są wskazane w ofercie.

Trochę inaczej jest, gdy kupuje się coś w internecie. W tym przypadku polegamy tylko na zdjęciach produktów. Trudniej też przekonać się, czy konkretny produkt faktycznie jest taki, jak go sobie wyobrażamy.

Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość przysługuje konsumentowi niezależnie od tego, czy sprzedawca się na to zgadza, czy nie.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Co oznacza prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość?

Prawo odstąpienia od umowy dotyczy każdego, kto kupuje „na odległość”. Może od takiej umowy odstąpić w ciągu 14 dni. Najważniejsze w tym wszystkim jest to, że nie musi wcale podawać przyczyny tego, dlaczego to robi. Odstąpienie od umowy będzie skuteczne, jeśli w określonym terminie konsument wyśle oświadczenie. Liczy się data złożenia takiego oświadczenia, a nie przyjęcia go przez sprzedawcę.

Obowiązek informacyjny sprzedawcy wobec konsumenta

W związku z tym to przedsiębiorca musi umożliwić klientowi łatwe odstąpienie od umowy. I to on powinien dostarczyć wzór odstąpienia od umowy, który będzie obowiązywał w jego firmie. To ważne o tyle, że jeśli nie poinformuje klienta o możliwości odstąpienia od umowy, to prawo to wydłuża się o 12 miesięcy.

Właśnie dlatego przedsiębiorca musi wyraźnie poinformować klienta, w jaki sposób ten może skorzystać z prawa odstąpienia od umowy. Musi też przekazać informację, że ma na to 14 dni. Jednocześnie obowiązkiem przedsiębiorcy jest dostarczenie wzoru formularza odstąpienia od umowy.

Trzeba pamiętać jednocześnie, że nawet jeśli konsument odstąpi od umowy bez złożenia oświadczenia na formularzu sprzedawcy, nie znaczy to, że nie obowiązuje. Oczywiście przekazanie informacji o chęci odstąpienia na formularzu będzie mogło być dowodem przy sporze między stronami.

Czy formularz odstąpienia jest obowiązkowy?

Skoro wiemy już, że formularz odstąpienia od umowy nie jest obowiązkowy, to w jaki sposób uznaje się, że konsument faktycznie odstąpił od tej umowy? Podpowiedzi znajdujemy w kodeksie cywilnym.

Ten wskazuje na fakt, iż wystarczy, że wola osoby, która dokonuje czynności prawnej, wyrażona jest w taki sposób, że da się ją ujawnić w sposób dostateczny. Oznacza to, że to od konsumenta zależy, w jakiej formie wyrazi oświadczenie woli o odstąpieniu od umowy.

Odesłanie towaru bez oświadczenia

Jeśli konsument odeśle produkt do sklepu internetowego bez wcześniejszego oświadczenia o odstąpieniu od umowy, to uznaje się, że nastąpiło odstąpienie od umowy. Najlepiej jest jednak, jeśli takie oświadczenie zostanie złożone.

Wzór oświadczenia zamieszczamy tutaj.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Zmiana regulaminu sklepu internetowego – kiedy można to zrobić?

0
zmiana regulaminu sklepu internetowego

Zmiana regulaminu sklepu internetowego ma wiele konsekwencji. Kiedy możemy jej dokonać? Jakie działania podjąć, aby to zrobić? Przeczytaj i dowiedz się, jak się za to zabrać.

Zmiana regulaminu sklepu internetowego czasami jest konieczna. Warto pamiętać, by zawsze regulamin był zgodny z aktualnym stanem prawnym. Czy można z własnej woli zmienić regulamin? Kiedy regulamin sklepu internetowego straci ważność?

Zmiana regulaminu sklepu internetowego

Zmiana regulaminu sklepu internetowego zaczyna być konieczna, gdy pojawi się wystarczająco zmian w prawie. Poza tą sytuacją, o konieczności stworzenia regulaminu sklepu internetowego myślimy przede wszystkim podczas tworzenia sklepu.

Są jednak i inne przypadki, w których należy podjąć się zmiany regulaminu sklepu. Koniecznie trzeba też będzie to zrobić, gdy zmienią się dane firmowe, takie jak adres czy nazwa firmy.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Zmiana regulaminu sklepu internetowego – co można zmienić?

Jak już wspomnieliśmy, samodzielna zmiana regulaminu sklepu jest możliwa. Powody, o których wspominaliśmy we wcześniejszym akapicie, są wystarczające, by przygotować zmiany w regulaminie sklepu.

Gdy jednak właściciel sklepu zechce dokonać zmian z innego powodu, sprawa nie będzie już taka prosta. Przede wszystkim regulamin musi na to zezwalać. Znaczy to dokładnie tyle, że trzeba w nim zawrzeć klauzulę, która zezwala na wprowadzenie zmian w regulaminie.

Musi ona jednak zawierać postanowienia zgodne z prawem. Nie można np. wpisać, że właściciel jest upoważniony do zmiany regulaminu bez informowania o tym użytkowników. Nie można też zmienić regulaminu bez podania przyczyny.

Jak zmienić regulamin sklepu?

Może się wydawać, że jeśli wpiszemy możliwość zmiany regulaminu, to możemy to zrobić w każdym momencie. Nic bardziej błędnego. Każda zmiana regulaminu musi mieć określony powód. Ważne jest też to, by zmiana nie naruszała interesu klienta. Każde działanie, które nie będzie zgodne z tymi obostrzeniami, może być uznane za niedozwolone postanowienie umowne.

No dobrze, ale jak formalnie zmienić regulamin, żeby zrobić to zgodnie z prawem? Nawet gdy będziemy przestrzegać wszystkich warunków dotyczących tego, kiedy możemy zmienić regulamin, to zmiana nie polega tylko na umieszczeniu treści nowego regulaminu na stronie.

Obowiązkowe jest umieszczenie dodatkowej informacji, że regulamin się zmienił. Trzeba to zrobić w taki sposób, by każdy użytkownik mógł się zapoznać ze zmienionym regulaminem. Co ważne, konsument ma prawo wypowiedzieć umowę z przedsiębiorcą w przypadku zmiany regulaminu. I informacja o takiej możliwości musi pojawić się wiadomości o zmianie regulaminu.

Obowiązkiem przedsiębiorcy jest udostępnienie regulaminu, zanim ten formalnie zostanie zmieniony lub też, zanim podpisze umowę. Przyjmuje się, że jeśli klient nie widział regulaminu, to regulamin go nie obowiązuje.

Zmiana regulaminu – podsumowanie

Podsumowując: zmiana regulaminu sklepu internetowego możliwa jest wyłącznie w ważnych przypadkach. Stworzenie regulaminu, jak i jego zmianę warto zlecić profesjonalnej kancelarii prawnej. Wszystko po to by nie było w nim zapisów uznawanych za klauzule abuzywne.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Nadpłata podatku VAT i zaliczki na podatek dochodowy. Jak dostać zwrot?

0
nadpłata podatku

Nadpłata podatku może być problematyczna. Każdy przedsiębiorca regularnie opłaca różne daniny. Co jednak w przypadku gdy zapłacimy za dużo podatku w zaliczce na podatek? Czy możemy liczyć na zwrot?

Nadpłata podatku często zdarza się przedsiębiorcom, zobowiązanym do zapłaty wielu danin na rzecz państwa. Może doprowadzić do niej prosty błąd w kalkulacji. Czy nadpłacony podatek da się odzyskać?

Nadpłata podatku

Większość z podatków trzeba rozliczać co miesiąc. Jest też tak, że najczęściej kwotę zobowiązania trzeba wyliczyć samodzielnie. Stąd często wynika nadpłata podatku. Oczywiście przedsiębiorcy pomaga w tym księgowy. Bez wątpienia to jednak obowiązkiem przedsiębiorcy jest prawidłowe wyliczenie takich zobowiązań.

Za niska kwota zaliczki na podatek dochodowy, za mało pieniędzy przelanych jako składka na ZUS. W takiej sytuacji urząd bardzo szybko daje znać o niedopłacie. Upomnienie zawiera prośbę o błyskawiczne uregulowanie brakującej kwoty, a także informację o odsetkach. Często doliczana jest też drobna kwota kary za takie upomnienie.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

CZYTAJ TAKŻE: Nie dostałem zapłaty za fakturę. Czy muszę zapłacić podatek?

Co jednak gdy w obliczeniach się pomylimy i zapłacimy za dużo? Czy wtedy otrzymamy zwrot?

Zwrot nadpłaty podatku

Forma rozliczenia źle obliczonego zobowiązania zależy przede wszystkim od rodzaju takiego zobowiązania. Skupmy się na rozliczeniach z tytułu podatku. Rozważmy sytuację, gdy błąd pojawił się w rozliczeniu podatku VAT lub zaliczki na podatek dochodowy.

Zgodnie z terminologią podatkową, zbyt duża kwota wpłaconego podatku to nadpłata. To, w jaki sposób będzie ona rozliczona, zależy od tego, którego podatku dotyczy. W przypadku podatku VAT może zdarzyć się sytuacja, że nadpłata spowodowana jest wyższym podatkiem do odliczenia niż tym naliczonym.

Nam jednak chodzi o sytuację, w której zapłaciliśmy więcej podatku, niż powinniśmy. Wtedy powinniśmy skierować do urzędu skarbowego pismo z informacją o nadpłacie. Można ją rozliczyć na dwa sposoby.

Pierwsza to prośba o zwrot pieniędzy na rachunek bankowy, druga to zaliczenie kwoty nadpłaty na rzecz przyszłych zobowiązań VAT lub przyszłych innych podatków.

Warto wiedzieć, że nie istnieją przepisy, które nakazują urzędowi odpowiedzieć na takie pismo. Urząd nie jest też ograniczony żadnym terminem zwrotu nadpłaty. To jak szybko sprawa będzie załatwiona, zależy od indywidualnego podejścia urzędnika.

Zbyt duża zaliczka na podatek dochodowy

Trochę inaczej wygląda sprawa, gdy zapłacimy za dużo, rozliczając zaliczkę na podatek dochodowy. W tym przypadku pomniejszamy kolejną zaliczkę o wartość nadpłaty. W przypadku gdy w kolejnych miesiącach przedsiębiorca wykazuje stratę, to nadpłata może być zwrócona dopiero wtedy, gdy podatnik złoży roczne zeznanie podatkowe.

Mówiąc inaczej, trzeba będzie poczekać do zakończenia roku i dopiero wtedy, razem z rocznym zeznaniem, rozliczyć nadpłatę. Jeśli zależy nam na szybszym rozliczeniu zaliczki, która była wpłacona w niewłaściwej wysokości, można złożyć wniosek do urzędu skarbowego o zaliczenie na poczet bieżących zobowiązań.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Kasa fiskalna w myjni samochodowej

0
kasa fiskalna w myjni samochodowej

Kasa fiskalna w myjni samochodowej musi obowiązkowo pojawiać się na mocy rozporządzenia z 2021 roku. Jakie urządzenie wybrać? Do kiedy ostatecznie kasa fiskalna musi być zainstalowana?

Kasa fiskalna w myjni samochodowej może natrafić na problemy techniczne. Duża ilość wody, chemii wykorzystywanej do mycia w połączeniu z obowiązkiem posiadania kasy fiskalnej to dość duże wyzwanie. Szczególnie w myjni samoobsługowej gdzie nie ma biura lub osobnego miejsca do obsługi klientów.

Kasa fiskalna dla myjni samochodowej

Ostateczny termin instalacji kasy fiskalnej w myjni samochodowej ustalono pierwotnie na 1 lipca 2022. Ze względu jednak na kłopoty z zapatrzeniem termin ten przesunięto. Obowiązek ten trzeba było spełnić najpóźniej do 1 października 2022 roku.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Kto musi mieć kasę fiskalną?

Kasa fiskalna w myjni samochodowej stała się obowiązkowa na mocy rozporządzenia ministra finansów z 22 grudnia 2021. Ten obowiązek dotyczy usług świadczonych zarówno w myjniach z biurem, gdzie samochody klientów myją pracownicy, jak i tych, z których klienci korzystają samodzielnie.

Jaka kasa fiskalna dla myjni samochodowej?

Sprawa nie jest skomplikowana w przypadku myjni samochodowej z biurem. W tym przypadku wystarczy standardowa, normalna kasa fiskalna, jak ta wykorzystywana w innych biznesach.

Zdecydowanie trudniejsza sprawa dotyczy myjni samoobsługowych. Wszystko z powodu konieczności wygenerowania paragonu. To ten element jest najważniejszy w fiskalizacji transakcji. Kłopot wynika z tego, że zgodnie z przepisami prawa klient nie może sam wystawić sobie paragonu. Na szczęście ustawodawcy przewidzieli taką sytuację i przygotowali odpowiednie rozwiązanie.

Jaka kasa dla myjni samoobsługowej?

Myjnię bezobsługową, z której samodzielnie korzystają klienci, można wyposażyć w tzw. kasę specjalną. Ma ona specyficzne wymagania techniczne. Mówiąc wprost, może być połączona z kasą, która zamontowana jest w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów.

Zapisy rozporządzenia wskazują, że kasa specjalna nie musi wystawiać papierowego paragonu. Wystarczy, by wyświetlała konkretne pozycje asortymentu na wyświetlaczu. Istotne by były one prezentowane nie krócej niż przez 30 sekund. Dopiero po tym czasie może być wygenerowana następna sprzedaż.

Jak już wspomnieliśmy, istotnym elementem kasy fiskalnej jest paragon. Biorąc pod uwagę, że myjnia samochodowa narażona jest na sporą wilgoć, to drukowanie paragonu staje się problematyczne. Stąd zgoda na to by kasa fiskalna w myjni samoobsługowej nie drukowała paragonu. Rozwiązaniem jest e-paragon albo faktura.

Ile kas w myjni?

Gdy wiemy już jaką kasę zastosować, pora odpowiedzieć na pytanie, ile urządzeń jest potrzebnych? O ile myjnia z biurem ułatwia nam sprawę, o tyle samoobsługowa to już więcej komplikacji.

W pierwszym przypadku najczęściej traktujemy myjnię jako całość. Wtedy wystarczy nam jedna kasa fiskalna. Gdy mamy do czynienia z myjnią samoobsługową, trzeba zastosować model, w którym każde stanowisko jest osobną myjnią. I jako takie potrzebuje osobnej kasy fiskalnej.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.