Strona główna Blog Strona 85

Ile kosztuje doradca podatkowy?

0
Ile kosztuje doradca podatkowy

Ile kosztuje doradca podatkowy i w jaki sposób z nim współpracować? Coraz bardziej skomplikowane i szybko zmieniające się przepisy powodują, że dla wielu przedsiębiorców nieodłącznym partnerem biznesowym jest doradca podatkowy.

To, ile kosztuje doradca podatkowy, zależy od sposobu wyceniania usług i tego, czego od niego wymagamy. Zobacz, czym się zajmuje i w czym może pomóc twojej firmie.

Co robi doradca podatkowy?

Ile kosztuje doradca podatkowy, zależne jest od tego, jakie usługi dla nas wykona. Podpowiada on jak „ułożyć” strukturę firmę i dopasowuje rozwiązania prawne, tak by działalność prowadzona była w sposób optymalny.

Doradca podatkowy może też prowadzić rachunkowość firmy, czyli zastępować księgowego. W przeciwieństwie jednak do księgowego jest prawnie umocowany do udzielania porad, wyrażania opinii i wyjaśniania zawiłości podatkowych.

Przeczytaj o tym, jakie są różnice między doradcą podatkowym a księgowym.

Doradca podatkowy to zawód oparty na profesjonalnym podejściu do sprawy. Musi więc przeprowadzać analizy z zachowaniem staranności przynależnej ekspertowi. Opinie doradcy podatkowego są wiążące. Oznacza to, że jeśli doradca podatkowy zarekomenduje złe rozwiązanie, a firma w związku z tym poniesie szkodę, będzie można dochodzić od doradcy podatkowego odszkodowania.

Więcej artykułów o doradztwie podatkowym znajdziesz w kategorii Biuro rachunkowe.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak wybrać doradcę podatkowego?

Doradca podatkowy, podobnie jak prawnik nie może bezpośrednio reklamować swoich usług. W związku z tym doradcy podatkowi zdobywają klientów poprzez polecenia albo dzięki korzystnym analizom, którymi pochwali się opinii publicznej.

Ile kosztuje doradca podatkowy?

Rozliczenie kosztów doradcy podatkowego można porównać do sposobu wyceniania usług przez prawników. Najczęściej doradca podatkowy pobiera opłatę za godzinę porady. To, ile kosztuje doradca podatkowy za godzinę, waha się zazwyczaj od 300 do 500 zł.

Porady mogą odbywać się u klienta albo na miejscu, w kancelarii doradcy podatkowego. Tak jak w przypadku usług prawnych, również i doradcy podatkowemu można zlecić przygotowanie pisma, a także poprosić o możliwość reprezentowania przedsiębiorcy w przypadku kontroli skarbowej.

W takim przypadku też najczęściej rozliczamy się z doradcą według stawki godzinowej. Przygotowanie zeznania podatkowego albo deklaracji podatkowej to zwykle ok. 100 zł za jeden dokument.

Doradca może też stworzyć audyt podatkowy, czyli przeanalizować bardzo dokładnie strukturę firmy, jej przychody, koszty i zaproponować optymalizację podatkową. Tu można rozliczyć się za cały projekt zamiast stawki godzinowej.

Doradca podatkowy online

Coraz większa grupa doradców podatkowych świadczy swoje usługi online. W prostych, powtarzalnych przypadkach, podobnie działających biznesach da się w ten sposób przedstawić analizę podatkową.

Doradztwo podatkowe online polega na tym, że przedstawiamy swoja pytania, wątpliwości dotyczące określonej sytuacji prawnej, potem otrzymujemy wycenę. Po jej zatwierdzeniu i opłaceniu faktury otrzymujemy wyjaśnienie wątpliwości.

Odpowiedzialność doradcy podatkowego

Warto wiedzieć, że doradca podatkowy ma sporą odpowiedzialność. Jeśli popełni błąd, to nie tylko przedsiębiorca może żądać od niego odszkodowania, ale sam doradca podlega odpowiedzialności z zakresu kodeksu karnego skarbowego.

Mało tego. Interpretacja dotycząca podatków sporządzona przez doradcę podatkowego jest wiążąca. Może więc być podstawą w sporach z fiskusem.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Więcej o tym przeczytasz w Odpowiedzialność doradcy podatkowego. Czy jego opinia jest wiążąca?

Windykator a komornik – zakres uprawnień

0
windykator a komornik

Windykator a komornik może wydawać się subtelnym rozróżnieniem. Warto jednak wiedzieć, że windykator i komornik mają zupełnie inne uprawnienia.

Windykator a komornik to zawody o zaskakująco różnym zakresie zobowiązań i uprawnień. Dowiedz się, co może zająć komornik, a co windykator.

Windykator a komornik – podstawowe różnice

Rozważając zagadnienie „windykator a komornik”, trzeba pamiętać przede wszystkim, że windykator ma zdecydowanie mniejsze uprawnienia niż komornik. Jego podstawowym zadaniem jest doprowadzenie do tego polubownej spłaty zobowiązania. Windykator działa na zlecenie wierzyciela, z którym ma umowę.

Komornik to funkcjonariusz publiczny. Jego główne zadanie to egzekwowanie należności na podstawie rozstrzygnięć sądowych. Choć zarówno windykator, jak i komornik zajmują się odzyskiwaniem długów, to mają całkiem inne obowiązki i uprawnienia.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Windykator a komornik. Co może windykator?

Warto pamiętać, że windykator może jedynie nakłaniać dłużnika do tego, by ten dobrowolnie spłacił zobowiązanie. Gdy to za mało, sprawa musi trafić do sądu. Wtedy sprawą zajmuje się już komornik.

Ze względu na to, że windykator zajmuje się odzyskaniem długu, zanim ten trafi do sądu, to ma ograniczone uprawnienia. Może np. wysyłać wezwania do zapłaty (w formie listów tradycyjnych, e-maili i SMS-ów), dzwonić do dłużnika i odwiedzać go w miejscu zamieszkania.

CZYTAJ TAKŻE: Umowa B2B z pracownikiem. Jakie koszty dla pracodawcy?

Działania windykatora muszą prowadzić do tego, by dłużnik zechciał spłacić zobowiązanie. Sposób działania windykatora jest ograniczony. Nie może on np. przekazywać informacji o zadłużeniu znajomym i rodzinie dłużnika. Nie ma też prawa wchodzić na posesję dłużnika bez jego zgody. Windykator nie może odwiedzać dłużnika w pracy.

Co może komornik?

W porównaniu do windykatora komornik może zdecydowanie więcej. Żeby jednak komornik mógł rozpocząć swoje działanie, sprawa musi być pozytywnie rozpatrzona przez sąd. Komornik działa na podstawie tzw. tytułu wykonawczego, czyli postanowienia sądu.

Komornik może np. zająć majątek dłużnika, nieruchomości, ruchomości, a także wynagrodzenie. Nie ma jednak w tym zakresie wolnej ręki. Prawo dokładnie reguluje, czego nie może, a co może zająć komornik. Chodzi głównie o to, by dłużnik i jego najbliżsi nie pozostali bez środków do życia.

CZYTAJ TAKŻE: Czy windykacja to dobry pomysł na biznes?

Czy komornik może zająć komputer?

Komornik kojarzy się często z osobą, która zajmuje się zajmowaniem różnych ruchomości i nieruchomości. Zdecydowanie najczęściej komornik zajmuje wynagrodzenie za pracę. Nie może jednak zabrać z pensji wszystkiego. Musi zostawić na koncie przynajmniej minimalne wynagrodzenie za pracę.

Gdy pensja jest wyższa, to może zająć 60% wynagrodzenia. Chyba że dług to skutek niepłacenia alimentów. Wtedy komornik może zająć połowę pensji. Gdy dłużnik uzyskuje wynagrodzenie z umowy cywilno-prawnej to komornik może je zająć w całości, chyba że to jedyny dochód dłużnika.

Komornik ma prawo zajęcia nieruchomości. I to nawet wtedy, gdy dłużnik jest jedynie współwłaścicielem tej nieruchomości. Komornik może również zająć ruchomości, takie jak np. telewizor czy kanapa.

Co nie podlega zajęciu przez komornika?

Komornik nie może zająć wszystkiego. Wyłączone z zajęcia są m.in. świadczenia w ramach 500+, zasiłki pielęgnacyjne, renty sieroce, a także rzeczy osobiste takie jak np. ubrania, czy żywność. Komornik nie może też zabrać przedmiotów, które są potrzebne do pracy.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Przedawnienie składek ZUS

0
przedawnienie składek zus

Czym jest przedawnienie składek ZUS? Kiedy dochodzi do takiej sytuacji? Co, kiedy nie zapłacimy składek ZUS? Czy po latach trzeba uzupełnić te braki?

Przedawnienie składek ZUS to hasło, które może być niezrozumiała. Przeczytaj i dowiedz się, z czym wiąże się niepłacenie składek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Co dzieje się, kiedy trwa to przez kilka lat?

Niepłacenie składek ZUS

Przedawnienie składek ZUS to temat, który może dotyczyć wielu przedsiębiorców. Składki ZUS to jedno z obciążeń, na które narzekają przedsiębiorcy. Szczególnie ci prowadzący najmniejsze firmy. Konstrukcja składek ZUS wymusza ich opłacanie również, wtedy gdy dochód jest niski, a nawet gdy firma przynosi straty.

Gdy przedsiębiorca wpada w problemy finansowe, może się zdarzyć, że nie zapłaci kilku składek ZUS. Choć nie jest to zgodne z prawem, bo składki ZUS są obowiązkowe, nieoficjalnie niektórzy przedsiębiorcy przyznają, że w czasie złej koniunktury zdarza im się nie opłacić składek ZUS za siebie. Co innego za pracowników. Te składki zwykle płaci się rzetelne.

Przedawnienie składek ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych wskazuje, że składki ZUS przedawniają się po 5 latach. Termin ten liczy się od dnia, kiedy stały się wymagalne. Termin wymagalności to data, w której trzeba opłacić daną składkę.

Co istotne, okres przedawnienia może zostać zawieszony albo przerwany. Dzieje się tak, gdy ZUS rozpoczyna czynności, które zmierzają do wyegzekwowania zaległych należności. Okres przedawnienie skrócił się do 5 lat w 2010 roku. Każde zobowiązanie z 2019 przedawniło się dopiero w 2019, a to, które powstało w 2011 roku, przedawniło się wcześniej, bo już w 2016.

Przedawnienie składki zdrowotnej

Trzeba pamiętać, że przedawnienie dotyczy nie tylko składek ubezpieczenia społecznego, ale również składki zdrowotnej i składek na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych.

Zawieszenie przedawnienia

Jak już wspomnieliśmy, bieg przedawnienia może ulec zawieszeniu albo przerwaniu. Do zawieszenia przedawnienia dochodzi np. w sytuacji, gdy przedsiębiorca zawiera z ZUS umowę o odroczenie płatności albo rozłożenie jej na raty. W takiej sytuacji zawieszenie przedawnienia obejmuje czas od podpisania umowy do terminu płatności należności.

Przerwanie biegu przedawnienia nastąpi też w chwili podjęcia pierwszej czynności, która zmierza do wyegzekwowania należności, do chwili zakończeniu postępowania egzekucyjnego. Dojdzie też do niego w sytuacji zgonu dłużnika.

Jeszcze innym przykładem, gdy przedawnienie jest przerywane to ogłoszenie upadłości przez dłużnika. Jeśli przedawnienie jest przerwane, to po nastąpieniu przesłanek związanych z jego zakończeniem bieg przedawnienia biegnie od nowa.

Jak rozliczane są składki ZUS

Kwestia przedawnienia składek ZUS może interesować przede wszystkim tych przedsiębiorców, którzy zalegają ze składkami. Warto pamiętać, że rozliczanie składek ZUS następuje w taki sposób, że każda wpłata pokrywa najpierw zaległość, a dopiero potem właściwą składkę. Może się więc zdarzyć, że wpłacone pieniądze zostaną rozliczone do należności, która jest już przedawniona. Najbardziej widoczne będzie to, poprzez elektroniczny profil użytkownika.

Czy ZUS może pobierać przedawnione składki?

To bardzo istotne. Warto wiedzieć bowiem, że jeśli ZUS domaga się składek za okresy wcześniejsze niż 5 lat, a bieg przedawnienia nie został zawieszony, to mamy prawo złożyć odwołanie od takiej decyzji. Odwołanie składa się do właściwego sądu rejonowego.

Mamy na to 30 dni od dnia otrzymania decyzji. W odwołaniu podnosimy zarzut przedawnienia i wnosimy o uchylenie decyzji. Dokumenty trzeba złożyć w placówce ZUS. To ZUS samodzielnie przekazuje te dokumenty do ZUS.

Wynika z tego, że jeśli istnieją zaległości w ZUS starsze niż 5 lat, a przedawnienie nie zostało przerwane lub zawieszone, to nie musimy ich płacić.

Praca w nadgodzinach. Jak ją rozliczać?

0
praca w nadgodzinach

Są tacy, którzy uważają, że praca w nadgodzinach to domena firm, w których panuje niezbyt dobra organizacja zadań. Niezależnie od tego, czy zgadzasz się z takim stwierdzeniem, czy nie, jako przedsiębiorca musisz wiedzieć, jak rozliczać pracę w nadgodzinach.

Praca w nadgodzinach i problemy z jej rozliczaniem to temat dla tych, którzy zatrudniają pracowników na podstawie umowy o pracę. Praca w nadgodzinach jest bowiem sytuacją, która może się zdarzyć „etatowcom”. Wszystko dlatego, że jeśli zatrudniasz pracownika na umowę o pracę, to może on pracować nie dłużej niż 8 godzin w ciągu doby i 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy. Prawo daje możliwość wydłużenia godzin pracy w ciągu doby, oczywiście, jeśli system będzie odpowiednio zmieniony.

Kiedy pracownik ma nadgodziny?

A kiedy występują nadgodziny? Definicję nadgodzin znajdziemy w art. 151 § 1 Kodeksu pracy. Nadgodziny to każda praca, która jest wykonywana ponad normy pracy. Nadgodziny pracownik może odbyć, jeśli trzeba przeprowadzić akcję ratowniczą dla ratowania życia i zdrowia, mienia albo usunięcia awarii, a także, gdy występują szczególne potrzeby pracodawcy.

CZYTAJ TAKŻE: Jak zatrudnić pracownika z Ukrainy?

Co za nadgodziny?

W przypadku gdy pracownik wykonuje nadgodziny, trzeba mu to zrekompensować. Zwykle rekompensata za nadgodziny to czas wolny. To ile tego czasu wolnego będzie zależne przede wszystkim od tego, kto zaproponował dni wolne za nadgodziny. Gdy wystąpi o to pracownik, to za każdą przepracowaną godzinę nadliczbową otrzymuje godzinę wolnego.

Pracownik ma prawo wskazać termin, w którym odbierze dzień wolny. Jeśli to pracodawca wystąpi z propozycją dni wolnych w określonym terminie, to za każdą godzinę nadliczbową musi „oddać” pracownikowi 1,5 godziny wolnego.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Czas wolny za nadgodziny

Żeby rozliczyć nadgodziny czasem wolnym dla pracownika, trzeba to zrobić do końca danego okresu rozliczeniowego. Jeśli okres rozliczeniowy jest dłuższy niż miesięczny, to trzeba bardzo dokładnie kontrolować, ile nadgodzin trzeba „oddać”, żeby nie okazało się, że w danym okresie nie będzie miał kto pracować.

W sytuacji, kiedy nie da się udzielić pracownikowi wolnego za nadgodziny, trzeba wypłacić dodatkowe wynagrodzenie za nadgodziny. Ile wynosi dodatek za nadgodziny?

Ile wynosi dodatek za nadgodziny?

Kodeks pracy bardzo dokładnie określa, ile trzeba zapłacić za nadgodziny. Oprócz zwykłej, uzgodnionej w umowie o pracę stawki godzinowej, każda nadgodzina rozliczana jest dodatkowo.

Dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych to 100% wynagrodzenia, gdy „nadgodziny” odbywają się w nocy, w niedzielę i święta, które nie są dniami pracy tego konkretnego pracownika lub gdy godziny nadliczbowe są wykonywane w dniu wolnym od pracy, który został ustalony w zamian za pracę w niedzielę i święto.

W każdym innym przypadku, za pracę w godzinach nadliczbowych płaci się dodatkowo 50% normalnego wynagrodzenia. To normalne wynagrodzenie to pensja zasadnicza, a także wszystkie dodatki wypłacane do pensji.

Sumę tych wszystkich elementów dzieli się przez wymiar czasu w danym miesiącu. Wtedy będziemy wiedzieć, ile wynosi stawka godzinowa. Wystarczy pomnożyć to przez liczbę przepracowanych godzin nadliczbowych i gotowe.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Nabycie sprawdzające

0
nabycie sprawdzające

Co to jest nabycie sprawdzające? Kiedy urzędnicy skarbowi mogą kontrolować przedsiębiorcę? Czy kontrola urzędu skarbowego musi być zapowiedziana?

Nabycie sprawdzające to nowe pojęcie, określające sposób kontroli. Zobacz, kto może ją przeprowadzić i na czym dokładnie polega. Jak się je dokumentuje? Przeczytaj więcej i poznaj najważniejsze informacje.

Nabycie sprawdzające – niezapowiedziana kontrola

Nabycie sprawdzające wiąże się z kontrolą celno-skarbową i kontrolą podatkową. Te jednak czynności, urząd przeprowadza po spełnieniu określonych przesłanek. Chodzi głównie o to, by przedsiębiorca mógł się do takiej kontroli przygotować. W związku z tym każda kontrola, którą przeprowadza urząd skarbowy, musi być zapowiedziana. Przedsiębiorcę należy poinformować o niej z wyprzedzeniem.

Kłopot polega na tym, że zapowiedziana kontrola podatkowa nie zawsze przynosiła oczekiwany skutek. W związku z tym wprowadzono tzw. nabycie sprawdzające. Najprościej wytłumaczyć można nabycie sprawdzające jako niezapowiedzianą kontrolę, możliwość sprawdzenia podatnika w każdym momencie. Pojęcie nabycia sprawdzającego wprowadzono przy okazji szeregu ustaw nazwanych Polskim Ładem.

Podobnie działa tzw. prowokacja policyjna, gdy policja albo inne służby tj. ABW czy CBA dokonują tzw. zakupu kontrolowanego. Kupują jakiś produkt, nie ujawniając na początku swojej tożsamości. Ma to pomóc w zebraniu dowodów, chociażby przy podejrzeniu korupcji.

Nowa ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej zezwala urzędnikom skarbowym sprawdzić przedsiębiorcę w każdym momencie. Instytucja nabycia sprawdzającego ma pomóc zwalczać nieuczciwych podatników.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak działa nabycie sprawdzające?

Nabycie sprawdzające pozwala na zakup towaru lub usługi przez urzędnika KAS wyłącznie po to, by sprawdzić, czy podatnik wystawia paragon lub fakturę i czy ewidencjonuje daną czynność. Mówiąc wprost, nabycie sprawdzające dotyczy określonej czynności, a nie historycznie przeprowadzanych transakcji.

Kto może dokonać nabycia sprawdzającego?

Do przeprowadzenia nabycia sprawdzającego upoważniony jest wyłącznie pracownik Krajowej Administracji Skarbowej, który ma przy sobie legitymację służbową. Musi też mieć upoważnienie do takiego nabycia, które wydaje naczelnik urzędu skarbowego. Na upoważnieniu naczelnik musi wskazana m.in.:

  • data i miejsce wystawienia dokumentu,
  • podstawa prawna,
  • dane sprzedającego,
  • podpis osoby, która daje upoważnienie do nabycia sprawdzającego.

CZYTAJ TAKŻE: Jak się przygotować do kontroli skarbowej?

Wystarczy, że na dokumencie brakuje jednego dokumentu, by cały proces mógł być uznany za nieważny. Warto wiedzieć, że sensem nabycia sprawdzającego jest to, że funkcjonariusz KAS legitymuje się dopiero po jego przeprowadzeniu. Po tym, gdy produkty zostaną kupione w drodze nabycia sprawdzającego, są zwracane przedsiębiorcy, o ile oczywiście specyfika produktu na to pozwala.

Wyjątek stanowi sytuacja, gdy zakupiony przedmiot jest dowodem przestępstwa. W przypadku usług nie ma możliwości ich zwrotu, jeśli zostały wykonane.

Dokumentowanie nabycia sprawdzającego

Nabycie sprawdzające musi być dobrze udokumentowane. Podstawowym potwierdzeniem takiej czynności jest notatka. Przygotowuje się ją, gdy nie zostało wykryte wykroczenie skarbowe. Jeśli nieprawidłowości wystąpiły, przygotowuje się protokół nabycia sprawdzającego.

Kilka kontroli skarbowych jednocześnie

Prawo zakazuje prowadzenia więcej niż jednej kontroli jednocześnie u przedsiębiorcy. Przypadek nabycia sprawdzającego jednak nie podlega temu ograniczeniu. Nawet jeśli u przedsiębiorcy jest już prowadzona jakaś kontrola, nie wyklucza to możliwości przeprowadzenia nabycia sprawdzającego.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Nabycie sprawdzające. Na czym polega? Nowe uprawnienie urzędników skarbowych

0
nabycie sprawdzającee

Co to jest nabycie sprawdzające? Kiedy urzędnicy skarbowi mogą kontrolować przedsiębiorcę? Czy kontrola urzędu skarbowego musi być zapowiedziana?

Kontrola celno-skarbowa albo kontrola podatkowa to czynności, które urząd może przeprowadzić po spełnieniu określonych przesłanek. Chodzi głównie o to, by przedsiębiorca mógł się do takiej kontroli przygotować. W związku z tym każdą kontrolą urząd skarbowy powinien zapowiedzieć i z wyprzedzeniem poinformować o niej przedsiębiorcę.

Nabycie sprawdzające – niezapowiedziana kontrola

Kłopot polega na tym, że zapowiedziana kontrola podatkowa nie zawsze przynosiła oczekiwany skutek. W związku z tym wprowadzono tzw. nabycie sprawdzające. Najprościej wytłumaczyć można nabycie sprawdzające jako niezapowiedziana kontrola, możliwość sprawdzenia podatnika w każdym momencie. Pojęcie nabycia sprawdzającego wprowadzono przy okazji szeregu ustaw nazwanych Polskim Ładem.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Podobnie działa tzw. prowokacja policyjna, gdy policja albo inne służby tj. ABW czy CBA dokonują tzw. zakupu kontrolowanego. Kupują jakiś produkt, nie ujawniając na początku swojej tożsamości. Ma to pomóc w zebraniu dowodów, chociażby przy podejrzeniu korupcji.

Nowa ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej zezwala urzędnikom skarbowym sprawdzić przedsiębiorcę w każdym momencie. Instytucja nabycia sprawdzającego ma pomóc zwalczać nieuczciwych podatników.

Jak działa nabycie sprawdzające?

Nabycie sprawdzające pozwala na zakup towaru lub usługi przez urzędnika KAS wyłącznie po to, by sprawdzić, czy podatnik wystawia paragon lub fakturę i czy ewidencjonuje daną czynność. Mówiąc wprost, nabycie sprawdzające dotyczy określonej czynności, a nie historycznie przeprowadzanych transakcji.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Kto może dokonać nabycia sprawdzającego?

Do przeprowadzenia nabycia sprawdzającego upoważniony jest wyłącznie pracownik Krajowej Administracji Skarbowej, który ma przy sobie legitymację służbową. Musi też mieć upoważnienie do takiego nabycia, które wydaje naczelnik urzędu skarbowego.

Na upoważnieniu należy wskazać m.in. datę i miejsce wystawienia dokumentu, podstawę prawną, dane sprzedającego, a także podpis osoby, która daje upoważnienie do nabycia sprawdzającego.

CZYTAJ TAKŻE: Jak się przygotować do kontroli skarbowej?

Wystarczy, że na dokumencie brakuje jednego dokumentu, by cały proces uznać za nieważny. Warto wiedzieć, że sensem nabycia sprawdzającego jest to, że funkcjonariusz KAS legitymuje się dopiero po jego przeprowadzeniu. Po tym, gdy produkty zostaną kupione w drodze nabycia sprawdzającego, są zwracane przedsiębiorcy, o ile oczywiście specyfika produktu na to pozwala.

Wyjątek stanowi sytuacja, gdy zakupiony przedmiot jest dowodem przestępstwa. W przypadku usług nie ma możliwości ich zwrotu, jeśli zostały wykonane.

Dokumentowanie nabycia sprawdzającego

Nabycie sprawdzające musi być dobrze udokumentowane. Podstawowym potwierdzeniem takiej czynności jest notatka. Przygotowuje się ją, gdy nabycie sprawdzające nie doprowadziło do wykrycia wykroczenia skarbowego. Jeśli nieprawidłowości wystąpiły, przygotowuje się protokół nabycia sprawdzającego.

Kilka kontroli skarbowych jednocześnie

Prawo zakazuje prowadzenia więcej niż jednej kontroli jednocześnie u przedsiębiorcy. Przypadek nabycia sprawdzającego jednak nie podlega temu ograniczeniu. Nawet jeśli u przedsiębiorcy jest już prowadzona jakąś kontrolą, nie wyklucza to możliwości przeprowadzenia nabycia sprawdzającego.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Leasing na używany samochód. Jak to działa?

0
leasing na używany samochód

Najczęściej myślimy o leasingu w kategorii samochodów nowych. Warto jednak wiedzieć, że leasing samochodu używanego może być równie atrakcyjny.

Leasing jest jedną z najczęściej wybieranych przez przedsiębiorców opcji finansowania samochodu. W największym uproszczeniu leasing polega na tym, że firma leasingowa kupuje i płaci za wybrany przez przedsiębiorcę samochód, a ten może go użytkować w zamian za comiesięczne raty. Co ważne, na koniec umowy leasingu, samochód można wykupić. Umowa zakłada, że jest to najczęściej 1-20 proc. wartości pojazdu. Wtedy samochód staje się własnością przedsiębiorcy. O leasingu sporo piszemy w kilku poprzednich materiałach. Zachęcamy do zapoznania się również z nimi.

Leasing na używany samochód – jak działa?

Rozważając leasing jako opcję finansowania, najczęściej myślimy o leasingu nowego pojazdu. Tymczasem świetnym wyborem może być leasing na używany samochód. Działa on praktycznie tak samo, choć oczywiście mogą tutaj zaistnieć pewne ograniczenia. Choćby te związane z maksymalnym wiekiem pojazdu, który ma być sfinansowany.

Oczywiście dokładne warunki leasingu „używek” określają poszczególne firmy leasingowe. Dobrze jest jednak założyć, że samochód nie starszy niż sześcioletni powinniśmy móc wyleasingować raczej bez kłopotów. Trzeba jednak zaznaczyć, że najczęściej leasinguje się używane pojazdy, które mają maksymalnie 3-4 lata. Im starszy samochód, tym krótszy będzie możliwy na spłatę rat.

CZYTAJ TAKŻE: Samochód w leasingu – jak rozliczyć?

Leasing na używany samochód – maksymalny okres leasingu

Ogólna zasada zakłada, że łączny czas okresu leasingu i wieku pojazdu nie powinien łącznie przekroczyć 8 lat. W związku z tym sześcioletnie auto sfinansujemy maksymalnie na 2 lata, pięcioletni na 3 lata itd. Oczywiście zdarzają się firmy leasingowe, w których ten czas można wydłużyć do 10 lat, ale jednocześnie musimy być świadomi, że są to wyjątki.

Leasing samochodu używanego od samochodu nowego może różnić też wysokość wpłaty własnej. O ile samochód nowy możemy odebrać bez konieczności wpłaty własnej, to w przypadku „używek” trzeba posiadać przynajmniej 15-20% wartości samochodu.

Na jakość oferty leasingu auta używanego ma też wpływ to, kto dany samochód sprzedaje. Najlepiej jeśli będzie to samochód od autoryzowanego dealera. Na kolejnych miejscach są komisy, a także firmy importujące samochody.

CZYTAJ TAKŻE: Leasing operacyjny, leasing finansowy. Różnice

Bardzo ważne będzie też to jaki dokument zostanie wystawiony przy zakupie pojazdu. Najlepiej jeśli będzie to pełna faktura VAT. Sporo komisów wystawia dokument faktura VAT marża, co może utrudnić realizację takiego finansowania.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej
Leasing na używany samochód – leasing auta z zagranicy

Ograniczona liczba nowych samochodów na rynku, zaburzone łańcuchy dostaw powodują, że sporym zainteresowaniem cieszą się auta pochodzące z zagranicy.

I tu pojawia się pytanie: czy możliwy jest leasing auta z zagranicy? Tak, jest to możliwe, ale będzie trochę bardziej skomplikowane niż w przypadku samochodu krajowego.

Zdecydowanie najdroższą opcją będzie zakup z zagranicy samochodu bezpośrednio przez firmę leasingową. O takim rozwiązaniu warto myśleć w przypadku bardzo drogich samochodów.

Drugą możliwością jest wyjazd za granicę po samochód, kupno go za gotówkę i uzyskanie leasingu zwrotnego. Mówiąc wprost, sami kupujemy auto, które potem „odkupuje” od nas firma leasingowa, a my spłacamy raty leasingowe.

CZYTAJ TAKŻE: Jak wykupić samochód z leasingu? Nowe zasady

Trzecią możliwością jest sprowadzenie samochodu z zagranicy za pośrednictwem komisu. Ten sposób powoduje, że komis doliczy sobie dodatkową marżę, za sprzedaż samochodu w Polsce.

Leasing na używany samochód – jak to sfinansować?

Im starszy samochód, tym trudniej będzie uzyskać na niego finansowanie w formie leasingu. W niektórych wypadkach korzystniejsze może okazać się skorzystanie z kredytu bankowego na zakup samochodu.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Kiedy trzeba zapłacić cło od towarów kupowanych za granicą?

0
cło

Ze względu na fakt przynależności do Unii Europejskiej i możliwości korzystania z wewnętrznego rynku cło stało się niepotrzebne. Nie znaczy to jednak, że cła w ogóle się nie płaci. Kiedy trzeba zapłacić cło od towarów kupowanych za granicą?

Zakupy w zagranicznych sklepach internetowych albo zamówienia od kontrahentów z dalekich stron świata mogą skutkować koniecznością zapłacenia cła. Kiedy trzeba zapłacić cło? Co to jest cło i dlaczego trzeba je zapłacić?

Cło – co to jest?

Cło jest to opłata, którą nakładają państwa w celu ochrony lokalnego rynku przed przywozem lub wywozem określonych towarów. Opłaty celne zasilają budżet państwa.

Efektem nałożenia cła jest to podniesienie kosztów danego towaru. Jeśli dany towar wyjeżdża poza granice kraju, w którym dany produkt jest objęty cłem, musimy opłatę uiścić. Cło pobierane jest albo od ilości danego towaru, albo wartości.

Cło – rodzaje

Głównym podziałem cła jest ten ze względu na kierunek ruchu towarów.

Cło importowe

Cło importowe, znane również jako cło lub opłata celna, jest to forma opłaty pobieranej przez państwo przy przekraczaniu granicy przez towary importowane z innych krajów. Jest to jedna z metod regulacji handlu międzynarodowego i ochrony krajowej gospodarki.

Cło importowe jest stosowane przez rządy w celu promowania rozwoju przemysłu krajowego, ochrony miejsc pracy, kontrolowania konkurencji zagranicznej oraz generowania dochodów dla państwa. Stawki celne mogą być ustalane na podstawie procentu wartości towaru (cło ad valorem) lub w formie określonej kwoty pieniężnej za jednostkę miary towaru (specyficzne).

Cło eksportowe

Cło eksportowe, znane również jako opłata eksportowa, jest to forma opłaty pobieranej przez państwo przy wywozie towarów za granicę. Cło eksportowe może być stosowane w celu regulacji eksportu, ochrony krajowych zasobów, kontrolowania inflacji, generowania dochodów dla państwa lub promowania produkcji przemysłowej w kraju.

Cło eksportowe może być narzucane na określone produkty lub sektory gospodarki, które państwo chce kontrolować lub chronić. Może również być stosowane w celu ograniczenia eksploatacji zasobów naturalnych lub promowania przetwórstwa w kraju, aby zwiększyć wartość dodaną eksportowanych towarów.

Cło tranzytowe

Cło tranzytowe to forma opłaty pobieranej przez państwo za przeprowadzenie towarów przez swoje terytorium w drodze z jednego kraju do drugiego, bez przeznaczenia ich do konsumpcji ani do sprzedaży na tym terenie. Jest to opłata za przemieszczenie towarów przez terytorium kraju tranzytowego, którego nie jest ostatecznym miejscem przeznaczenia towarów.

Cło tranzytowe ma na celu kontrolę i regulację przepływu towarów przez dany kraj. Może być stosowane w celu monitorowania importu i eksportu towarów, ochrony interesów krajowych przed nieuczciwą konkurencją oraz generowania dochodów dla państwa. Stawki cła tranzytowego mogą być ustalane na podstawie różnych kryteriów, takich jak waga, wartość lub rodzaj towaru.

Poza tym, cło dzielimy ze względu na jego charakter ekonomiczny na:

  • cła fiskalne,
  • cła ochronne,
  • cła ekspansywne.

Istnieje też podział cła ze względu na sposób określania jego wysokości:

  • cło ad valorem,
  • cło specyficzne,
  • cło mieszane (kombinowane).

Cło dzielimy również ze względu na rodzaj taryfy celnej na:

  • minimalne,
  • maksymalne,
  • optymalne.

Ostatnim podziałem jest ten na zróżnicowanie traktowania:

  • dyskryminacyjne,
  • preferencyjne.

Cło – czy obowiązuje w Unii Europejskiej?

Jak już stwierdziliśmy, przynależność do Unii Europejskiej powoduje, że możemy korzystać z wewnętrznego rynku w ramach Unii Celnej. Efektem tej unii jest to, że przewożąc towary na terenie Unii Europejskiej, nie trzeba rozliczać cła. Niezależnie od tego, czy towar kupujemy z Hiszpanii, czy Czech, nie trzeba płacić cła importowego.

Cło – kiedy płacimy?

Cło zapłacimy za towary, które kupujemy w krajach spoza Unii Europejskiej. Dotyczy to np. zakupów dokonywanych w Stanach Zjednoczonych, Chinach, a nawet w Wielkiej Brytanii, która wyszła ze struktur Unii Europejskiej.

Nawet jeśli nabywamy jakieś produkty pochodzące spoza Unii Europejskiej, nie oznacza to automatycznie, że zapłacimy opłatę celną. Cłem nie są objęte produkty o nieznacznej wartości (nie więcej niż 150 euro), a także, jeśli produkty nie są przeznaczone na handel. Niezależnie od wartości cło zapłacimy np. za alkohol, czy perfumy.

CZYTAJ TAKŻE: Świadczenie usług dla zagranicznego podmiotu, a rezydencja podatkowa

Cło – wysokość

Kwota cła zależy przede wszystkim od kierunku, z jakiego pochodzi towar. Procentową wartość opłaty celnej można sprawdzić, korzystając z Informacyjnego Systemu Zintegrowanej Taryfy Celnej (ISZTAR4). System ten dokładnie pokazuje jaki rodzaj produktów wymaga uiszczenia cła w odpowiedniej wysokości.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Cło z Chin

Wciąż popularnym kierunkiem przywozu towarów są towary z Chin. Jeśli kupujemy w Chinach elektronikę, to cła w ogóle nie zapłacimy. Jeśli więc kupujemy towary na Aliexpress może się okazać, że po doliczeniu cła, a także podatku VAT, takie zakupu mogą stać się mało opłacalne.

Nie można bowiem zapominać, że zakupów z Aliexpress dotyczy również podatek VAT. (przeczytasz o tym np. tutaj). Osoby, które kupują poprzez Aliexpress omijają konieczność opłacania cła, zamawiając towar bezpośredni z Chin, z lokalnego magazynu.

Podobnie jest z towarami z amerykańskiego Amazona. Jeśli kupimy produkt z lokalnego magazynu firmy, nie trzeba będzie opłacać cła. O ile oczywiście wartość towaru nie przekracza 150 euro.

Osoby, które zawodowo kupują produkty poprzez Aliexpress czy Amazon raczej nie ominą cła. Wszystko dlatego, że wartość zamawianych produktów jest zwykle wyższa. Cło trzeba więc wliczyć w koszt nabycia danego produktu.

Cło za towary z USA

Innym popularnym kierunkiem zakupów są wspominane już Stany Zjednoczone. Kiedy zapłacimy cło z USA? Opłata celna w przypadku wymianą handlową ze Stanami Zjednoczonymi będzie naliczone na towary o wartości powyżej 150 euro.

Co ważne, jeśli kupujemy coś dla siebie, a nie na handel, to całość rozliczenia następuje po stronie firmy kurierskiej, która dostarcza nam produkt. W przypadku kupowania produktów na handel, w hurtowych ilościach, sprawy związane z cłem trzeba załatwić samodzielnie.

Fani amerykańskiej motoryzacji muszą pamiętać, że kupując samochód ze Stanów, trzeba zapłacić opłatę celną w wysokości 10 proc. Dodatkowo musimy też dołożyć VAT i opłatę akcyzową.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Jak założyć działalność? Poradnik dla programisty

0
działalność

Programista nie musi wykonywać swoich obowiązków w ramach umowy o pracę. Może założyć działalność. Jak to zrobić? Tłumaczymy w naszym poradniku.

Programista, który nie chce pracować w ramach umowy o pracę, może założyć firmę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki. Jednoosobową działalność gospodarczą prowadzimy samodzielnie i na własne ryzyko. W przypadku spółki odpowiedzialność rozkłada się na kilka osób.

Co to jest działalność gospodarcza?

Programista, który tworzy jakieś dzieło (np. pisze kod) nie musi od razu zakładać działalności gospodarczej. Wszystko dlatego, że przychód taki można potraktować jako przychód z praw autorskich. O działalności gospodarczej możemy mówić dopiero w przypadku gdy jest to proces ciągły, zorganizowany, ale przede wszystkim nastawiony na zysk.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Działalność gospodarczą dokładnie definiują przepisy. I tak jest to działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Co ważne musi być prowadzona zarobkowo. Jeśli programista jeden raz stworzył stronę internetową albo przeprowadził jedną akcję reklamową w social mediach, to nie jest to koniecznie działalność gospodarcza. Żeby nią była, musi być powtarzalna.

I w drugą stronę. Może się okazać, że urzędnicy zakwestionują umowy o dzieło i będą przekonywali, że sposób działania programisty to działalność gospodarcza. Właśnie dlatego trzeba sobie zdać sprawę, że lepiej założyć działalność gospodarczą.

Jak zarejestrować działalność?

Proces rejestracji działalności gospodarczej nie jest skomplikowany. Wniosek można wypełnić przez internet poprzez stronę biz.gov.pl (dawne CEiDG). Można też założyć firmę, wybierając się do urzędu miasta lub gminy i tam złożyć wniosek. Podczas składania wniosku automatycznie zostanie nadany numer NIP i REGON.

Po zarejestrowaniu firmy, mamy 7 dni na zgłoszenie się jako płatnik składek ZUS. Jeśli to pierwsza działalność gospodarcza, istnieje możliwość skorzystania z preferencyjnej składki ZUS przez 24 miesiące. Z takiego przywileju nie można skorzystać, jeśli w ramach działalności gospodarczej świadczymy usługi dla byłego pracodawcy.

Jeśli działalność jest prowadzona razem z etatem, a w ramach umowy o pracę zarabia się przynajmniej najniższą krajową, to w ramach działalności gospodarczej nie trzeba płacić pełnych składek ZUS, a tylko składkę zdrowotną.

Opodatkowanie działalności programisty

To jakie podatki będzie płacił programista, należy ustalić już w momencie rejestracji firmy. Do wyboru są skala podatkowa, ryczałt, podatek liniowy.

Skala podatkowa i podatek liniowy pozwalają na odliczanie od dochodu wydatków związanych z działalnością gospodarczą. Ryczałt nie pozwala na to, ale jest zdecydowanie niższy niż skala i podatek liniowy. Pełna lista stawek ryczałtu dostępna jest tutaj.

Czy programista może być VAT-owcem?

Inną ważną kwestią jest to, czy programista powinien być płatnikiem podatku VAT, czy też w każdym przypadku musi nim być. O tym, jak podejść do tematu VAT-u dla programisty można przeczytać tutaj.

W największym skrócie VAT będzie obowiązkowy dla tych, którzy osiągają przychody roczne powyżej 200 000 zł, a także tych, którzy generują sporo kosztów, od których można odliczyć podatek VAT.

Działalność programisty – jakie kody PKD?

Podczas uruchamiania działalności trzeba wybrać też kody PKD. To po prostu wskazanie, czym dokładnie zajmuje się firma. Liczba kodów PKD, którą podajesz, jest nieograniczona. Istotne jest, by spośród nich wybrać jeden, który będzie uznawany za główny. Zwykle programiści wybierają następujące kody PKD:

  • 62.01.Z – Działalność związana z oprogramowaniem
  • 62.02.Z – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki
  • 62.03.Z – Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi
  • 62.09.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych

Gdzie zarejestrować działalność?

W przypadku jednoosobowej działalności możemy ją zarejestrować we własnym lub wynajmowanym  mieszkaniu albo w wynajętym biurze. W przypadku rejestracji firmy we własnym mieszkaniu musisz być świadomy faktu, że adres prywatny będzie widoczny we wszystkich rejestrach.

Jeśli chcesz tego uniknąć, można firmę zarejestrować np. w wirtualnym biurze. Niezależnie od tego, jakie miejsce rejestracji firmy zostanie wybrane, urzędnicy będą sprawdzać, czy mamy prawo do dysponowania tym lokalem, a także czy działalność jest faktycznie prowadzona.

Co można wrzucić w koszty?

Programista może wrzucić w koszty wydatki związane z prowadzeniem jego biznesu. Chodzi tu np. o zakup mebli biurowych, opłaty za telefon, czy te związane z marketingiem lub księgowością. Pamiętać trzeba, że można do kosztów działalności gospodarczej wliczyć tylko te wydatki, które są faktycznie związane z koniecznością osiągnięcia przychodu.

Programista a VAT. Czy programista musi być VAT-owcem?

0
programista a vat

Programista a VAT. Programista, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, może rozliczać się ryczałtem lub według skali. Co jednak z podatkiem VAT? Czy programista powinien się rejestrować do VAT?

Pytanie, czy muszę być podatnikiem VAT jest jednym z najczęściej pojawiających się. Sporo wątpliwości w tej kwestii mają programiści, którzy zakładają działalność gospodarczą. Czy VAT się opłaca? Kiedy trzeba zarejestrować się jako płatnik VAT?

Czy programista musi być VAT-owcem?

Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w przepisach. Są sytuacje, gdy przedsiębiorca musi być płatnikiem VAT. Wystarczy, że zajdzie jeden z dwóch przypadków. Pierwszy to przekroczenie rocznych przychodów ponad 200 000 zł. Drugi dotyczy przypadków wymienionych w artykule 113 ustawy o VAT. Są tam podane określone rodzaje usług, które przymusowo objęte są VAT-em. Znajdziemy tam np. doradztwo.

Jeśli więc programista w ramach swojej umowy zajmuje się doradztwem w zakresie informatyki i taka pozycja znajduje się na fakturze wystawianej kontrahentowi, to trzeba będzie zarejestrować się do VAT. Warto pamiętać, że pojęcie „doradztwa” jest bardzo szerokie. W przepisach podatkowych na próżno szukać dokładnej definicji.

Przyjmuje się więc, że wystarczy wpisać na fakturze tak nazwaną pozycją, by uznać, że jest to usługa objęta podatkiem VAT. W każdym innym przypadku o tym, czy być VAT-owcem, czy nie decyduje samodzielnie przedsiębiorca. I to on podejmuje decyzję w tej sprawie.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Kiedy opłaca się być VAT-owcem?

Wybór statusu podatnika zarejestrowanego do VAT będzie z pewnością opłacalny dla programisty, który świadczy swoje usługi firmom, które są VAT-owcami, a także firmom zagranicznym.

W pierwszym przypadku status VAT-owca „zmusi” programistę do wystawiania faktury sprzedaży powiększonej o wartość VAT. Jednak w przypadku poniesienia wydatków, które są objęte podatkiem VAT, będzie można odliczyć wartość tego podatku i do urzędu zapłacić tylko różnicę. Oszczędność może być spora. W przypadku współpracy z firmą zarejestrowaną za granicą programista VAT-owiec będzie mógł odliczyć VAT.

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku faktur sprzedażowych sytuacja. Jest wówczas trochę bardziej skomplikowana (podatek rozlicza nabywca), ale nie przeszkadza to w odliczaniu VAT-u od faktur kosztowych. W obu przypadkach wyższe wydatki firmowe oznaczają więcej odzyskanego VAT-u.

Programista a VAT. Zwolnienie z podatku

Może się jednak zdarzyć, gdy programiście nie będzie opłacało się rejestrować jako podatnik VAT. Abstrahując od sytuacji przekroczenia obrotu powyżej 200 000 zł (o którym mówiliśmy na początku), to podstawowa zasada zakłada, że jeśli programista świadczy usługi dla osób prywatnych (a nie dla firm), może się okazać, że bycie VAT-owcem nie będzie mu się opłacało.

Dlaczego? Jeśli będzie płatnikiem VAT, musi wystawić fakturę z VAT. Klient indywidualny nie odliczy tego podatku, a programista i tak musi całość odprowadzić do urzędu skarbowego. W efekcie jego usługa jest o kilkanaście procent droższa. Gdy w tej samej sytuacji programista korzysta ze zwolnienia z VAT, faktura wystawiona przez niego za usługi nie jest powiększona o należny podatek VAT.

Kiedy VAT się opłaca?

Znasz już zagadnienie: programista a VAT. Powiedzieliśmy, w jakich sytuacjach bycie VAT-owcem może się opłacać, a kiedy będzie to pozbawione sensu. Podejmując decyzję w tej sprawie, trzeba pamiętać, żeby rozpatrywać to zawsze indywidualnie. Każda działalność programistyczna może być różna, a dwie na pozór identyczne usługi mogą znacząco odbiegać od siebie.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.