Strona główna Blog Strona 86

Moja Firma w Google. Jak stworzyć wizytówkę firmy w Google?

0
firma w google

Wizytówka firmy w Google pozwala m.in. na to, by była ona „widziana” w aplikacji Google Maps. Wtedy klienci trafią do ciebie, wpisując do nawigacji nazwę firmy.

Wizytówka firmy w Google jest darmowa. Każdy przedsiębiorca może stworzyć ją samodzielnie, dodając tym samym nazwę firmy i jej adres do bazy Google Maps. Dodatkowo będzie się ona też pojawiała w bazie.

Dodanie wizytówki do Google Moja Firma – koszty

Ile kosztuje dodanie wizytówki do Google Moja Firma? Taka operacja jest darmowa. Bezkosztowe jest także zarządzanie wizytówką. To świetny sposób na darmowy marketing firmy.

Jeśli chcesz poprawić pozycjonowanie swojej firmy, możesz wykupić kampanię reklamową w Google.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak dodać swoją firmę do Google Moja Firma?

Żeby dodać profil firmy do Google Moja Firma, otwieramy stronę Google Moja Firma. Kolejnym krokiem jest kliknięcie okienka „zarządzaj” teraz.  W tym momencie trzeba będzie zalogować do swojego konta Gmail. Jeśli go nie mamy, należy je utworzyć. Po tym wszystkim dodajemy firmę do Google Maps.

Jednak dane nie będą od razu widoczne w aplikacji. Zgłoszenie przedsiębiorstwa musi być zweryfikowane. Tu ważna uwaga. Podczas dodawania nazwy firmy w Google Moja Firma może się okazać, że dane są już w systemie Google.

Może się tak zdarzyć, ponieważ system Google pobiera dane o firmach z oficjalnych rejestrów. Twoją firmę mógł też zgłosić do bazy Google ktoś inny. W takiej sytuacji konieczne będzie zgłoszenie prawa własności do wizytówki.

CZYTAJ TAKŻE: Czy mogę mieć kilka firmowych kont bankowych?

Załóżmy jednak, że nazwy firmy nie ma w Mapach Google. Na początku wpisuje się więc nazwę firmy w formie, która ma być wyświetlona w wizytówce. Nie można stosować słów kluczowych. Drugim krokiem jest wybór kategorii głównej.

Dobry wybór kategorii pomoże łatwiej wypozycjonować stronę. Potem oznaczamy, czy chcemy, by wyszukiwarka wskazała lokalizację firmę. Tu ważna uwaga. Jeśli kategoria główna wymaga wskazania lokalizacji, bo twój biznes to np. restauracja, czy hotel, będzie trzeba zaznaczyć tę opcję.

Adres firmy w Google

Jeśli podamy adres lokalizacji firmy, to Google go zweryfikuje. W jaki sposób? Na podany adres otrzymasz kod weryfikacyjny wysłany tradycyjną kartką pocztową. Istnieje możliwość, że podczas wprowadzania kodu weryfikacyjnego, Google zapyta po raz kolejny czy profil wprowadzasz po raz pierwszy, czy też może taki sam znajduje się już w sieci? Weryfikacja adresu może polegać na wysłaniu kodu podczas automatycznej rozmowy telefonicznej, wysłania wiadomość email albo sms.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes – firma remontowa

Gdzie obsługiwać klientów

Kolejnym krokiem jest odpowiedź na pytanie, czy usługi świadczone są również poza lokalizacją klienta. To wskazanie będzie istotne szczególnie dla usług, dla których mniej ważna jest faktyczna lokalizacja. Można też zaznaczyć obszar, jaki obsługujesz. Google pozwala na zaznaczenie nie więcej niż 20 obszarów. To, co trzeba wybrać, to przynajmniej kraj, w którym świadczysz usługę.

Numer telefonu do firmy

Wizytówka firmy w Google nie może istnieć bez dokładnych danych kontaktowych. Chodzi tu przede wszystkim o prawidłowy numer telefonu i adres strony www. Jeśli nie masz strony internetowej, można stworzyć automatycznie stronę biznesową, która ma funkcję wizytówki.

Gdy wszystkie dane firmowe są zweryfikowane, to firma powinna być widoczna w Google w ciągu kilku godzin.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Firma z małżonkiem. Kwestie prawne, rozliczenia

0
firma z małżonkiem

Firma z małżonkiem to jeden z najpopularniejszych sposobów prowadzenia biznesu rodzinnego. O czym trzeba pamiętać, decydując się na firmę z małżonkiem.

Jednoosobowa działalność gospodarcza „przynależy” zawsze do jednej, konkretnej osoby. Pełną odpowiedzialność za wszystkie decyzje, zobowiązania, a także prawo do zysków ma osoba wskazana jako właściciel. Wyróżnikiem jednoosobowej działalności jest jej oznaczenie imieniem i nazwiskiem konkretnego przedsiębiorcy. Nie oznacza to, że nie można prowadzić działalności z małżonkiem.

Firma z małżonkiem. Jak prowadzić firmę z małżonkiem?

Żeby małżonek mógł prowadzić firmę razem z przedsiębiorcą, to można to uregulować prawnie co najmniej na trzy sposoby. Po pierwsze małżonkowie mogą zawrzeć spółkę cywilną.

Po drugie, małżonek może być zatrudniony w firmie (na umowę o pracę), współpracować na zasadzie umowy cywilnoprawnej (zlecenia lub o dzieło). Trzeci sposób to sytuacja, gdy małżonek staje się  pełnomocnikiem. W zależności od zakresu pełnomocnictwa będzie upoważniony do reprezentowania przedsiębiorcy w określonych sytuacjach.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Spółka cywilna małżonków

Spółka cywilna małżonków nie różni się praktycznie od spółki cywilnej dwóch obcych osób. Każdy z małżonków prowadzi osobną działalność gospodarczą, ale współdziałając w ramach spółki, ponoszą odpowiedzialność za wszelkie poczynania drugiej strony.

Jak zatrudnić małżonka w firmie?

Innym sposobem współpracy jest zatrudnienie małżonka w firmie. W takiej sytuacji małżonek uzyskuje status osoby współpracującej. W przypadku umowy o pracę z małżonkiem, jako osoba współpracująca będzie musiała być rozliczana jak prowadzący działalność gospodarczą. Nieważne jak wysokie wynagrodzenie ustalimy i jakie warunki pracy (nawet jeśli pomoc będzie nieodpłatna).

CZYTAJ TAKŻE: Pomoc małżonka w firmie. Czy potrzebna jest umowa

Istotne jest to, że małżonek musi pozostawać we wspólnym gospodarstwie domowym. W przeciwnym razie nie będzie uznany za osobę współpracującą. Osoba współpracująca musi mieć opłacane pełne składki ZUS. Nawet wtedy, gdy przedsiębiorca korzysta z preferencyjnego ZUS-u (ze względu na prowadzenie firmy po raz pierwszy).

Nie ma znaczenia, czy małżonkowie mają wspólnotę majątkową, czy rozdzielność. Przy umowie zlecenie wysokość składek ZUS zależy od ustalonego wynagrodzenia.

Pełnomocnictwo dla małżonka

Małżonek może też pomagać w firmie jako pełnomocnik. Zakres pełnomocnictwa może być różny. Począwszy od reprezentowania w urzędach, poprzez zamawianie towarów handlowych.

Warto pamiętać, że jeśli małżonek uzyska w ramach pełnomocnictwa szerokie uprawnienia, ZUS może to uznać za współpracę z przedsiębiorcą. Skutkuje to koniecznością opłacania pełnych składek ZUS za małżonka. W związku z tym dobrze jest ustalić taki zakres pełnomocnictwa, który dotyczy raczej drobnych spraw.

Małżonek w firmie a podatki

Jeśli małżonek pomaga w firmie, warto wiedzieć, jak rozliczać podatki. Jeśli przedsiębiorca wybrał sposób rozliczenia skalą podatkową, to małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie. W przypadku ryczałtu, czy rozliczenia podatkiem liniowym takiej możliwości nie będzie.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Pomysł na biznes – jak zarabiać na inflacji?

0
jak zarabiać na inflacji

Gdy na świecie szaleje drożyzna, osoby przedsiębiorcze zastanawiają się jak zarabiać na inflacji. Oto kilka pomysłów na to, jak się wzbogacić w obecnych czasach.

W co inwestować, gdy wokół wszystko coraz droższe? Czy można zarobić w czasie inflacji? Każdy biznes trzeba dobrze zaplanować. O ile jeszcze niedawno można było snuć plany na kilka lat do przodu, obecnie procesy ekonomiczne są wyjątkowo krótkie. W takich realiach biznes prowadzi się zupełnie inaczej.

Jak zarabiać na inflacji?

W jaki sposób opracować pomysł na biznes, gdy wszystko drożeje? Najpierw na pewno uzmysłowić sobie jak naprawdę działa inflacja. Inflacja to wzrost cen. W jej wyniku pieniądze tracą na wartości. Obecnie inflacja sięga 10 proc. rocznie. Oznacza to, że przy tych samych zyskach realnie mamy mniej pieniędzy do dyspozycji. Co więc zrobić, by zarobić?

Przede wszystkim mieć wolną gotówkę. Choć może się to wydawać dziwne, skoro ustaliliśmy, że pieniądz traci na wartości, to dlaczego gotówka? Choćby po to, by móc negocjować rabaty. Przy rosnących cenach każde kilka procent rabatu jest na wagę złota. A jeśli masz gotówkę, będzie to łatwiejsze do zrealizowania. Dobrze jest też zbudować większą niż zazwyczaj poduszkę finansową.

W czasach inflacji warto pomyśleć nad zwiększeniem stanów magazynowych. Szczególnie gdy mówimy o towarze, który się nie psuje.

Jak zarabiać na inflacji? Inwestowanie w waluty obce

Część ekspertów przekonuje, że zakup walut może być dobrym sposobem zarobku. Kłopot w tym, że nie wiadomo, które waluty będą trzymały wartość. Szczególnie że inflacja to kłopot wielu krajów.

Jak zarabiać na inflacji? Handel złotem i srebrem

Sporym zainteresowaniem cieszy się złoto i srebro. I to fizyczne, a nie w formie inwestycji w kontrakty na złoto lub srebro. Te kruszce bardzo dobrze nadają się, by przechować wartość pieniądza w czasie. Co istotne, warto wiedzieć, że złota nie kupuje się i sprzedaje w krótkim czasie. To długoterminowa inwestycja. Jako przedsiębiorca wiedz, że złoto inwestycyjne zwolnione jest z VAT. Można też spróbować z inwestycją w srebro. Jeśli zechcemy zainwestować w ten kruszec, to trzeba wiedzieć, że srebro jest obłożone podatkiem VAT.

Jak zarabiać na inflacji? Inwestowanie na giełdzie

Zastanawiasz się, jak zarabiać na inflacji? Oprócz inwestowania we własny biznes można spróbować inwestowania na giełdzie. Jeśli jesteś początkujący i planujesz inwestować długoterminowo, to dobrym pomysłem może być inwestycja w spółki dywidendowe. Możesz więc mieć szansę na regularny zysk.

Jak zarabiać na inflacji? Inwestycja w nieruchomości

Warto też wspomnieć o inwestycji w nieruchomości. W tym przypadku dobrze jest kupować je za gotówkę. Trzeba uważać na kredyt. Koszty zewnętrznego finansowania są coraz wyższe. Jest ono też trudniej dostępne. Jeśli dysponujesz gotówką, przemyśl strategię przeczekania. Być może warto zachomikować większe kwoty tylko po to, by za kilka miesięcy odkupić za niższą cenę nieruchomości od tych, którzy nie będą mogli pozwolić sobie na spłatę kredytu?

Na koniec jeszcze jedna podpowiedź. Warto też zastanowić się nad nadpłaceniem kredytu. Jeśli raty szybko rosną, warto ograniczyć zadłużenie tak bardzo, jak tylko się da.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Ulga abolicyjna. Jak rozliczyć zagraniczne dochody?

0
ulga abolicyjna

Ulga abolicyjna zmniejsza różnice w rocznym zeznaniu PIT. Komu przysługuje taka preferencja podatkowa?

Osoba, która mieszka na stałe w Polsce, ale uzyskuje dochody zagraniczne, może skorzystać z preferencji podatkowej i obniżyć wysokość podatku do zapłaty. Wszystko dzięki uldze abolicyjnej.

Kogo dotyczy ulga abolicyjna?

Ulga abolicyjna dotyczy podatników, którzy uzyskują przychody lub dochody:

  • ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy,
  • z działalności wykonywanej osobiście,
  • z działalności gospodarczej, opodatkowanej według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
  • z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów,
  • z wykonywanej poza terytorium Polski działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi.

Ulga abolicyjna polega na tym, że zmniejsza się różnice w rozliczaniu zagranicznych dochodów. W przypadku umów między dwoma krajami o unikaniu podwójnego opodatkowania stosuje się model „wyłączenia z progresją”. Gdy państwo, z którym pracujemy, nie ma takiej umowy, stosuje się metodę proporcjonalnego odliczenia.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak działa metoda wyłączenia z progresją?

Jak działa ta metoda? Mówiąc najprościej z podstawy opodatkowania wyłączamy to, co zarobiliśmy za granicą. Żeby jednak ustalić stawkę podatku, sumuje się dwa dochody.

Metoda proporcjonalnego odliczenia

W przypadku proporcjonalnego odliczenia pod uwagę bierzemy dochód, który osiąga się za granicą i opodatkowuje zgodnie z polskimi zasadami rozliczeń. Od podatku, który obliczyliśmy, odejmuje się podatek, który został zapłacony za granicą.

Ulga abolicyjna – dla kogo?

Z ulgi abolicyjnej może skorzystać wyłącznie osoba, która ma polską rezydencję podatkową. Dotyczy więc osób, które mieszkają w Polsce, ale tylko część dochodów uzyskują z zagranicy.

Ulga abolicyjna – limit

W przypadku ulgi abolicyjnej obowiązuje limit odliczenia podatku dla podstawy obliczenia podatku, która nie przekracza 8000 zł. W związku z tym limit podatku to 1360 zł.

Przeczytaj więcej o podatku dochodowym.

Czy darowizna podlega VAT? Jaki jest VAT od darowizny?

0
darowizna

Jeśli przedsiębiorca przekazuje lub przyjmuje darowiznę, może rozważać, czy darowizna podlega opodatkowaniu VAT. Sprawdź, jak wygląda kwestia: darowizna firmy a VAT. Przeczytaj nasz artykuł i zobacz, jaki jest VAT od darowizny.

Rozpatrując kwestię darowizny, często zastanawiamy się, czy musimy zapłacić podatek dochodowy, w jaki sposób zgłosić taką darowiznę i komu? Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że jeśli darowiznę przeprowadzimy w kręgu osób najbliższych, to nie trzeba takiej darowizny opodatkować. Jaki jest VAT od darowizny w innych przypadkach?

Darowizna VAT – opodatkowanie darowizny

No dobrze, a co w przypadku darowizny od przedsiębiorcy? Oprócz kwestii podatku dochodowego ważna jest tu sprawa podatku VAT. Bo sporo produktów i usług musi być rozliczonych z uwzględnieniem podatku VAT. Czy w związku z tym darowiznę taką musimy rozliczać z uwzględnieniem podatku VAT?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, warto najpierw sprawdzić, co z definicji jest opodatkowane VAT. I tak zgodnie z ustawą o VAT, jeśli odpłatnie dostarczamy komuś towar, to na pewno będzie on opodatkowany VAT. Podobnie będzie w przypadku przekazania nieodpłatnego.

Najczęściej nieodpłatnie przedsiębiorca może przekazać towary na cele osobiste swoje lub pracowników. Nierzadko darowizna taka trafia do byłych pracowników albo udziałowców. Podatek VAT trzeba będzie rozliczyć również przy każdej innej darowiźnie, jeśli wcześniej towar ten pozwalał na obniżenie podatku VAT zapłaconego do urzędu. Mówiąc inaczej, jeśli kupując ten towar, odliczyliśmy VAT.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Darowizna a VAT

Ogólna zasada dotyczy więc sytuacji, w której darowany przedmiot lub usługa podlega rozliczaniu VAT. Jeśli istnieje prawo do odliczania VAT, to z definicji darowizna powinna być obłożona podatkiem VAT. I nie jest ważne, czy przedsiębiorca odliczył VAT, czy nie.

Darowizna podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli w momencie nabycia, importu lub wytworzenia przedmiotu darowizny darczyńcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z tym każda darowizna jest traktowana jako przekazanie produktu, czyli jego dostawa. W tym przypadku ważne jest pojęcie dostawy. To zgodnie z prawem możliwość dysponowania produktem, a niekoniecznie przekazanie własności. W momencie dostarczenia produktu możemy już mówić o darowiźnie.

Wszystko dlatego, że ustawa o VAT całkiem inaczej niż kodeks cywilny pojmuje dostawę. I tak przeniesienie własności nie jest tożsame z dostawą.

Darowizna firmy a VAT

Mówiąc o darowiźnie, zazwyczaj mamy na myśli różnego rodzaju towaru, może nawet samochód. Ważną kwestią jest to, jak opodatkowana jest darowizna firmy. Czy zapłacisz podatek, przekazując komuś swoje przedsiębiorstwo? Otóż zbycie przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu VAT. Dotyczy to jednak jedynie przypadku, w którym przekazujemy w darowiźnie całą firmę, a nie tylko niektóre jej elementy.

Zatrudnienie pracownika z Ukrainy

0
zatrudnienie pracownika z ukrainy

Specustawa, która została uchwalona w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, pozwala zatrudniać obywateli Ukrainy znacznie łatwiej niż wcześniej. Jak wygląda zatrudnienie pracownika z Ukrainy?

Przede wszystkim chodzi o uproszczenie zasad zatrudniania pracowników z Ukrainy. To główny cel specustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

Zatrudnienie pracownika z Ukrainy – specustawa

Ze względu na fakt, że Ukraina nie należy do Unii Europejskiej, jej obywatele mogą być zatrudniani w Polsce (i innych krajach UE) jak obcokrajowcy z państw trzecich. Do podjęcia pracy potrzebny jest legalny pobyt, a także zezwolenie na pracę. I nawet, wtedy gdy obywatel Ukrainy chce pracować np. na umowę zlecenie.

Dokumentem, który potwierdza legalny pobyt, jest wiza krajowa, którą wydaje się maksymalnie na rok. Zezwolenie na pobyt pozwala na uzyskanie karty pobytu i ruch bezwizowy. Na legalny pobyt pozwala też status uchodźcy. Warto jednak wiedzieć, że uzyskanie takiego statusu może trwać nawet rok.

Na mocy specustawy, każdy obywatel Ukrainy, który wjechał do naszego kraju nie wcześniej niż 24 lutego 2022, może legalnie przebywać w Polsce przez 18 miesięcy. W każdym innym przypadku obywatel Ukrainy musi złożyć wniosek o rejestrację swojego pobytu w ciągu 60 dni od wjazdu do Polski. Obywatel Ukrainy, który spędzi w Polsce 18 miesięcy, będzie mógł wystąpić z wnioskiem o zezwolenie na pobyt czasowy. Będzie ważne 3 lata.

Specustawa pozwala obywatelowi Ukrainy podjąć pracę bez konieczności uzyskiwania zezwolenia. Jeśli pracodawca chce zatrudnić Ukraińca w tym trybie, powinien w ciągu 14 dni od podjęcia pracy przez obywatela Ukrainy powiadomić urząd pracy. W zgłoszeniu trzeba podać dane pracownika i rodzaj powierzonej mu pracy. Dane te przesyłane są do inspekcji pracy, straży granicznej, a także do ZUS-u lub KRUS-u.

Zatrudnienie pracownika z Ukrainy – jak to zrobić?

Pracodawca, który ma zamiar zatrudnić Ukraińca, składa oświadczenie o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcowi. Chęć zatrudnienia takiej osoby składa się w urzędzie pracy. Wystarczy więc oświadczenie, że chcemy zatrudnić pracownika z Ukrainy i gotowe. W oświadczeniu trzeba podać stawkę wynagrodzenia, rodzaj umowy, miejsce pracy, wymiar pracy, a także okres, na jaki chcemy zatrudnić pracownika.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej uruchomiło specjalną infolinię. Pod numerem telefonu 22 245 61 05 można poznać sposoby składania ofert bezpośrednio do urzędów pracy, a co za tym idzie zatrudniania naszych wschodnich sąsiadów. Wadą tego rozwiązania jest to, że działa ona jedynie od poniedziałku do piątku, między 9:00 a 15:00. W tych godzinach będzie można połączyć się z ekspertami, którzy przeprowadzą pracodawcę przez formalności i doradzą najlepsze rozwiązanie.

Osoba, która zadzwoni na wskazany wyżej numer, będzie miała do wyboru dwa tematy rozmowy. Cyfrę „1” powinny tonowo wybrać ci pracodawcy, którzy chcą dowiedzieć się więcej o ofertach składanych do urzędów pracy. Wybór „2” to ścieżka do uzyskania informacji prawnych i organizacyjnych związanych z zatrudnieniem obywatela lub obywatelki Ukrainy w swojej firmie.

Infolinie wspiera także zespół obsługujący informacyjny adres mailowy pracaua@mrips.gov.pl. Również tam można przesyłać swoje pytania.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

Jak napisać pozew o zapłatę należności?

0
pozew

Jeśli polubownie nie udało się załatwić sprawy płatności, trzeba będzie wytoczyć poważniejsze działa i przygotować pozew o zapłatę. Jak go przygotować?

Pozew o zapłatę należności często jest pismem kierowanym wobec dłużnika, gdy wezwania do zapłaty nie przyniosły skutku. Pozew taki zwykle rozpoczyna postępowanie. Od tego, jak dobrze będzie napisany, zależy to, czy uda się odzyskać pieniądze od dłużnika. Pozew o zapłatę, tak jak większość dokumentów sądowych, musi być przygotowany zgodnie z określonymi wymaganiami. Znajdziemy je w kodeksie postępowania cywilnego.

Elementy pozwu

Głównymi elementami pozwu jest dokładnie określenie żądań (czyli np. zapłaty określonej kwoty), wyjaśnienie, dlaczego to żądanie jest zasadne. Dodatkowo w pozwie trzeba zaznaczyć, że obie strony podjęły próby pozasądowego rozwiązania sporu.

Można też złożyć dodatkowo wniosek o to zabezpieczenie powództwa albo o to by rozprawa była przeprowadzona pod naszą nieobecność. To jednak nie wszystko. Pozew jest pismem formalnym, dlatego koniecznie musi się w nim znaleźć:

  • oznaczenie sądu, do którego składa się pozew,
  • dokładne dane stron i w razie potrzeby dane pełnomocników,
  • określenie rodzaju pisma,
  • treść pozwu i dowody,
  • podpis.

Bardzo ważne przy składaniu pozwu jest właściwe określenie sądu, który się zajmie tą sprawą. W tym przypadku trzeba „przyporządkować” sąd według miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dłużnika.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Pozew do sądu

Zanim skierujemy pozew do sądu, trzeba podjąć decyzję, w jakim trybie będzie prowadzone postępowanie sądowe. I tak funkcjonuje postępowanie zwykłe, postępowanie upominawcze, uproszczone lub nakazowe.

Postępowanie nakazowe jest tanie i szybkie. Wystarczy przedstawić dowody, a sąd wydaje nakaz zapłaty przeciwko dłużnikowi. Nie przeprowadza się rozprawy. Żeby jednak sprawa trafiła do rozpoznania w trybie nakazowym, roszczenie musi mieć charakter pieniężny.

Mówiąc wprost, trzeba domagać się określonej sumy pieniędzy, a także mieć dowody, które wskazują na to, że nie trzeba przeprowadzać rozprawy. Po wystawieniu nakazu zapłaty, dłużnik ma dwa tygodnie na uregulowanie długu lub złożenie sprzeciwu.

Jest jeszcze postępowanie upominawcze. Jego skutkiem jest również wydanie nakazu zapłaty. W tym przypadku też trzeba mieć dowody, które bezspornie wskazują na winę dłużnika. Trzeba też znać adres prowadzenia działalności lub zamieszkania dłużnika.

Tryb uproszczony

Tryb uproszczony charakteryzuje się tym, że pozew składa się na urzędowym formularzu. W tym przypadku jednak mamy ograniczenie wartości przedmiotu sporu. Wartość długu nie może być wyższa niż 20 000 zł. W przeciwnym razie nie można skorzystać z tego trybu dochodzenia należności.

Uzasadnienie pozwu

Uzasadnienie jest bardzo ważnym elementem pozwu. Trzeba jak najdokładniej opisać sytuację, która doprowadziła do tego, że powstało zadłużenie. Jednocześnie warto też dołączyć informację o tym, że wysłano wezwania do zapłaty, ale nie zostały one rozliczone.

W pozwie określa się dokładnie wysokość roszczenia. Zanim złożymy pozew w sądzie, trzeba go opłacić.

Sprzeciw od nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym – jak napisać?

0
sprzeciw od nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym

Dostałeś nakaz zapłaty z sądu? Jeśli nie zgadzasz się z tym dokumentem, musisz koniecznie napisać sprzeciw od nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym. Jak to zrobić?

Nakaz zapłaty to specjalne pismo wydane przez sąd po rozpatrzeniu argumentów wierzyciela. Jego głównym zadaniem jest nakazanie spełnienie określonego żądania bez konieczności przeprowadzania rozprawy sądowej.

Jak zareagować na nakaz zapłaty?

W przypadku gdy sąd wydał nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym, pozwany może wnieść od niego sprzeciw. W przypadku, gdy nakaz zapłaty jest wydany w postępowaniu nakazowym, wnosimy zarzuty. Zanim jednak do tego dojdzie, zwykle jest kierowany wobec nas pozew. W takiej sytuacji zawsze warto na niego odpowiedzieć. Możemy uniknąć niepotrzebnych kosztów w przyszłości.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jaki jest termin na złożenie odpowiedzi na pozew?

Po otrzymaniu pozwu sądowego najlepiej będzie odpowiedzieć na niego od razu. Główna zasada mówi o tym, że odpowiedź na pozew trzeba złożyć, zanim zostanie wyznaczona pierwsza rozprawa. Może też zdarzyć się tak, że sąd sam nakaże nam odpowiedź na pozew. Wtedy wskazuje termin, w jakim należy do zrobić. Nie będzie to jednak mniej niż dwa tygodnie. Jeśli spóźnimy się z odpowiedzią, sąd nam ją zwróci, a samo pismo nie będzie miało żadnych skutków.

Odpowiedź na nakaz zapłaty

Podobnie będzie z nakazem zapłaty. Jeśli go otrzymamy, odpowiedzieć na niego musimy w ciągu dwóch tygodni.

W piśmie koniecznie trzeba zwięźle opisać stan sprawy, a także wypowiedzieć się na temat twierdzeń i dowodów strony przeciwnej. Można też przedstawić swoje dowody. Warto też podać podstawę prawną. Warto zawsze jak najbardziej precyzyjnie odnieść się do wszystkich twierdzeń w pozwie lub nakazie zapłaty.

CZYTAJ TAKŻE: Jak udowodnić, że dług się przedawnił?

Nie odpowiedziałem na nakaz zapłaty

Jeśli nie odpowiemy na nakaz zapłaty, możemy stracić całkowicie możliwość obrony swoich racji, swoich interesów. Brak odpowiedzi na nakaz zapłaty będzie skutkował możliwością wydania klauzuli wykonalności, a to już krótka droga do egzekucji komorniczej, od której nie tak łatwo się uwolnić.

Szczególnie że, jeśli wydano nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym, to może się nawet okazać, że będzie to ostatnia instancja odwoławcza. Nakaz zapłaty wydany przez e-sąd maksymalnie upraszcza i skraca drogę do wyegzekwowania roszczenia. Nakaz taki wydaje się głównie w sprawach cywilnych i gospodarczych. Gdy dłużnik go otrzymuje, ma dwie możliwości. Jedna to pokryć wszystkie roszczenia wraz z kosztami. Druga to złożyć sprzeciw.

Sprzeciw od nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym

Jeśli złożymy sprzeciw, to nakaz zapłaty traci swą moc. Wtedy sąd wyznacza termin rozprawy. Sprzeciw można złożyć również do określonej części nakazu. Mówią inaczej, jeśli nie zgadzamy się z określoną częścią żądania, to tylko ją zaskarżamy. Pozostała część wciąż jest objęta egzekucją.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Przedawnienie długu – czy każdy dług trzeba spłacić?

0
przedawnienie długu

Dług, poprawnie nazywany wierzytelnością to uprawnienie do żądania określonego zobowiązania. Kiedy dług się przedawnia. Czy przedawnienie długu powoduje, że nie trzeba go spłacać?

Prawo wskazuje, że swoich roszczeń można dochodzić w określonym czasie. Gdy minie wskazany w prawie termin, mamy do czynienia z przedawnieniem długu. Co ważne, przedawnieniu ulegają wyłącznie roszczenia majątkowe.

Przedawnienie długu – na czym polega?

Żeby dług się nie przedawnił, wierzyciel musi w określonym czasie rozpocząć odzyskiwanie wierzytelności. Ogólna zasada zakłada, że roszczenie przedawnia się po 6 latach od dnia wymagalności.

Konkretne zobowiązania mogą jednak mieć inne terminy przedawnienia długu. I tak dla zobowiązań, które są powtarzalne (np. comiesięczne abonamenty), albo takich, które są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, przedawnienie wynosi 3 lata.

Dwuletni okres przedawnienia dotyczy roszczeń, które wynikają ze sprzedaży płodów rolnych i leśnych. Dokładne terminy przedawnień konkretnych zobowiązań, podajemy niżej.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Przedawnienie długu – co zrobić by dług się nie przedawnił?

Jeśli kontrahent jest ci winny pieniądze, a nie chcesz, by dług się przedawnił, pamiętaj, że możesz zastosować tzw. przerwanie przedawnienia długu.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Żeby można było przerwać okres przedawnienia, trzeba złożyć wniosek do sądu albo rozpocząć mediację przed sądem polubownym. Mówiąc inaczej, rozpocząć działania, które będą elementem egzekucji długu. Okres przedawnienie przerywa się też, gdy dłużnik uzna roszczenie. W takiej sytuacji bieg przedawnienia liczy się od nowa.

Przedawnienie długu może być zawieszone (a nie przerwane), jeśli roszczenie złożone jest przez dzieci przeciw rodzicom, a także w przypadku osób, które nie mają pełnej zdolności do czynności prawnych.

Przedawnienie długu – czy przedawniony dług nie istnieje?

To, że dług się przedawni, nie oznacza, że przestaje istnieć. Zgodnie z prawem, wierzytelność wciąż funkcjonuje, ale jest uznana za nienależną. Mówiąc wprost, nawet przedawniony dług wciąż istnieje. Jeśli więc dłużnik ma wrażenie, że przedawnienie spowoduje, że nie musi spłacać zobowiązania, to jest w błędzie.

Terminy przedawnienia

Terminy przedawnienia opisuje kodeks cywilny. Podstawowy okres dla roszczeń majątkowych to 6 lat. Po 5 latach przedawniają się roszczenia związane z podatkami. Szybciej, bo w ciągu 3 lat przedawniają się roszczenia z tytułu działalności gospodarczej oraz zobowiązań okresowych.

Podobnie jest w przypadku obowiązku spłaty kredytu lub pożyczki, a także zadłużenia z tytułu czynszu. Roszczenia związane z umową o pracę przedawniają się po 3 latach, te wynikające z tytułu umowy o dzieło ulegają przedawnieniu po 2 latach.

Zdecydowanie najszybciej przedawniają się mandaty, a także kary za brak biletu na przejazd. W tym przypadku przedawnienie działa już po roku.

Przedawnienie długu – czy można go odzyskać?

Żeby nie doprowadzić do przedawnienia długu, trzeba wystarczająco szybko rozpocząć egzekwowanie należności. W przeciwnym razie możemy mieć problem z odzyskaniem zobowiązania. Wystarczy jednak złożyć pozew, rozpocząć mediację by okres przedawnienia został przerwany.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.

Rozliczanie podatku miesięcznie czy kwartalnie? Co jest korzystniejsze?

0
rozliczanie podatku

Przedsiębiorcy są przyzwyczajeni do tego, że podatki trzeba rozliczać regularnie. Niewielu zdaje sobie sprawę z tego, że zamiast rozliczać je miesięcznie, można wykorzystać rozliczanie podatku kwartalnie. Kiedy to możliwe i jak się za to zabrać?

Jeśli przedsiębiorca wystawi kontrahentowi fakturę, to niezależnie od tego, czy płatność za fakturę pojawi się na koncie firmy, czy też nie, przedsiębiorca musi rozliczyć podatek dochodowy. Jeśli jest czynnym płatnikiem VAT, dodatkowo musi rozliczyć jeszcze podatek VAT.

Rozliczanie podatku kwartalne

Brak płatności w terminie powoduje, że musimy rozliczyć podatek od transakcji, która jeszcze nie została uregulowana. Może to stanowić nie lada problem. Szczególnie gdy biznes jest na początkowym etapie rozwoju i nie zawsze dysponujesz wystarczającymi środkami finansowym.

I właśnie dlatego warto zainteresować się kwartalnym rozliczaniem podatku, zarówno dochodowego, jak i VAT.

Rozliczanie podatku kwartalne – jak to zrobić?

Zacznijmy jednak najpierw od podatku dochodowego. Jeśli rozliczamy go miesięcznie, trzeba zapłacić taki podatek do 20.dnia miesiąca następnego. Jeśli rozliczamy luty, to podatek dochodowy, płacimy do 20. marca.

W przypadku rozliczenia kwartalnego też rozliczamy podatek 20 dnia miesiąca, ale w miesiącu, który przypada po danym kwartale. W najlepszym wypadku od transakcji mamy czasem więc prawie 4 miesiące.

Jak to możliwe? Jeśli fakturę wystawiliśmy na początku stycznia, a rozliczamy się kwartalnie, to podatek dochodowy rozliczymy dopiero 20 kwietnia. Za drugi kwartał zapłacimy do 20 lipca, za trzeci – do 20 października, a za czwarty – do 20 stycznia kolejnego roku.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Podatek rozliczany kwartalnie nie jest jednak dla wszystkich. Możliwość taką przewiduje się wyłącznie dla małych podatników, a także dla tych, którzy dopiero rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej. Mały podatnik to podatnik, który w poprzednim roku osiągnął przychód nie wyższy niż 2 mln euro w przeliczeniu na złotówki. W 2022 jest to więc 9 188 000 zł.

Rozliczanie podatku VAT kwartalne

Podobnie jak podatek dochodowy, tak i podatek VAT można rozliczyć kwartalnie. Gdy korzystamy z takiej możliwości, trzeba złożyć plik JPK_V7K i zapłacić VAT do 25 dnia miesiąca po zakończeniu danego kwartału.

Podatek VAT w formie kwartalnej mogą rozliczać wyłącznie mali podatnicy. Podatku VAT kwartalnie nie mogą rozliczać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają dopiero działalność, a także tych, którzy korzystali ze zwolnienia z VAT i zdecydowali się na rejestrację jako płatnicy podatku VAT.

W obu tych przypadkach musi minąć 12 pełnych miesięcy rozliczania podatku VAT miesięcznie, żeby można było skorzystać z możliwości kwartalnego rozliczenia VAT.

CZYTAJ TAKŻE: Nie dostałem zapłaty za fakturę. Czy muszę zapłacić podatek?

Warto wiedzieć, ze w przypadku podatku VAT definicja małego podatnika jest inna niż w przypadku podatku dochodowego. Dla VAT-u limit kwoty, który pozwala na utrzymanie statusu małego podatnika to równowartość 1 200 000 euro. Przeliczając to na złotówki, w 2022 roku limit ten wynosi 5 513 000 zł.

Rozliczanie podatku VAT kwartalne – kiedy nie jest możliwe?

Oprócz wspomnianych wyżej ograniczeń jest jeszcze jeden przypadek, kiedy kwartalne rozliczenie podatku VAT nie będzie możliwe. Chodzi tu o sytuację, gdy w danym kwartale albo w czterech poprzedzających podatnik dokonał dostawy towarów, określonych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Chodzi np. o węgiel czy pręty stalowe Pełna lista znajduje się tutaj, chyba że wartość sprzedanych towarów z załącznika nie przekroczyła 50 000 zł.

Rozliczanie podatku kwartalne – co daje?

Kwartalne rozliczanie podatków to zdecydowanie mniej przelewów do urzędu skarbowego. Oprócz tego można znacznie łatwiej planować finanse firmowe, szczególnie gdy płatności od kontrahentów nie wpływają w terminie. Te, które wpłynęły, można przeznaczyć na bieżące wydatki firmowe.

Rozliczanie podatku kwartalne – jak na nie przejść?

Przejście na rozliczenie kwartalne podatku PIT możliwe jest raz w roku, na początku roku podatkowego. Na kwartalne rozliczenie podatku VAT można przejść 4 razy w roku. Zgłoszenia trzeba dokonać do 25. dnia drugiego miesiąca tego kwartału, od którego chcemy rozliczać się kwartalnie.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.