Przedsiębiorca płaci różne podatki. Może się zdarzyć, że w obliczeniach popełni błąd albo po prostu zapłaci zbyt dużo. Czy może liczyć na zwrot podatku? Kiedy otrzyma zwrot podatku?
Osoba, która nie prowadzi firmy, rozlicza z reguły jeden podatek – podatek dochodowy. I to nawet nie określa samodzielnie jego wysokości, robi to bowiem pracodawca. Nawet płacąc podatek od nieruchomości, nie obliczamy jego wysokości samodzielne, a polegamy na obliczeniach wykonanych przez urzędników. Zupełnie inaczej jest w przypadku przedsiębiorcy. Każdy, kto prowadzi firmę, nie dość, że płaci podatków więcej, robi to częściej, to na dodatek musi jeszcze samodzielnie obliczyć ich wysokość. W efekcie może się zdarzyć, że zapłacony podatek jest za wysoki w stosunku do tego, ile powinniśmy zapłacić.
Spis treści
Zwrot podatku – co zrobić, gdy zapłacisz za dużo podatku?
Najczęściej nadpłata podatku, czyli sytuacja, w której zapłaciliśmy go za dużo „wychodzi” przy okazji rozliczenia rocznego. Dzieje się tak, gdy przygotowujemy roczne rozliczenie PIT. Gdy mamy nadpłatę, to urząd skarbowy będzie musiał zwrócić nam tę kwotę, o którą nadpłaciliśmy podatek. Im szybciej załatwimy formalności związane ze zwrotem, tym prędzej pieniądze znajdą się na naszym koncie.
W przypadku rozliczania podatku PIT i nadpłaty warto jak najszybciej złożyć deklarację podatkową do urzędu skarbowego. W przypadku niskich kwot do zwrotu, które nie przekraczają 5 tys. złotych, zwrot dokonywany jest automatycznie w ciągu kilku dni. Gdy kwoty są wyższe, urzędnicy samodzielnie weryfikują zwroty i dopiero je akceptują, więc trzeba na pieniądze zaczekać nieco dłużej.
Zwrot podatku – automatyzacja zwrotów z PIT
Od 2022 Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiła automatyczny zwrot nadpłaty podatku. Działa on wtedy, gdy kwota zwrotu nie jest wyższa niż 5 tys. zł. System działa nie tylko w przypadku podatku dochodowego, ale i VAT.
Skoro przy VAT jesteśmy. Jako przedsiębiorca możesz mieć okazję do rozliczania podatku VAT (w przypadku statusu podatnika VAT). Wtedy regularnie, co miesiąc lub co kwartał trzeba złożyć odpowiednią deklarację.
Jeśli z rachunków wyjdzie, że należy nam się zwrot VAT, możemy tych pieniędzy nie odbierać, a po prostu zostawić je do rozliczenia w kolejnych okresach rozliczeniowych. Jeśli jednak będziemy chcieli pieniądze otrzymać na konto firmowe, trzeba pamiętać, że w przypadku wyższych kwot do zwrotu urzędnicy będą zwrot weryfikować.
Podstawowa zasada zwrotu polega na tym, że im szybciej złożymy deklarację, tym szybciej dostaniemy zwrot. W przypadku rozliczenia rocznego ewentualny zwrot przyspiesza też złożenie deklaracji online zamiast w tradycyjny papierowy sposób.
Jeśli deklaracja zostanie wysłana internetowo, to pieniądze dostaniemy najpóźniej w ciągu 45 dni, zamiast oczekiwać 3 miesiące. No i jeszcze jedno. Każdy, kto posiada Kartę Dużej Rodziny, otrzymuje zwrot podatku maksymalnie w ciągu 30 dni.
Zwrot podatku do 90 dni
Trzeba pamiętać, że urząd skarbowy zobligowany jest to zwrotu nadpłaty podatku (niezależnie od tego, czy chodzi tu o podatek dochodowy PIT, czy też np. VAT) w ciągu maksymalnie 90 dni. Jeśli więc nie jesteśmy w żadnej z uprzywilejowanych grup, to zwrot dostaniemy nie później niż w ciągu 3 miesięcy.
Okres ten nie może być wydłużony, nawet jeśli urzędnicy weryfikują zasadność zwrotu podatku i będą musieli wykonać dodatkowe czynności z tym związane. Wydłużenie tego terminu możliwe jest wyłącznie w sytuacji, gdy została złożona korekta deklaracji PIT albo też, gdy urząd wykrywa nieprawidłowości i decyduje o przeprowadzeniu kontroli podatkowej.
W przypadku zwrotu nadpłaty podatku PIT warto pamiętać jeszcze o jednej zasadzie. Nawet jeśli złożymy deklarację 1 lub 2 stycznia za rok poprzedni, to data, od której będzie liczony czas na zwrot to 16 lutego. I od tej chwili urząd będzie miał 3 miesiące na zwrot podatku.
Nie ma możliwości otrzymania zwrotu z podatku PIT przed złożeniem rocznej deklaracji, czyli przed 1 stycznia. Inaczej jest z podatkiem VAT. Jeśli decydujemy się na zwrot, to tutaj nie ma konieczności sporządzania rocznego zeznania podatkowego. Ten podatek rozliczamy na bieżąco.
Zwrot podatku – kiedy go nie dostaniesz?
Nawet jeśli z deklaracji wynika, że przysługuje namzwrot podatku, to możemy go nie otrzymać. Nadpłata będzie zatrzymana, jeśli mamy jakieś zaległości podatkowe albo inne zobowiązania podatkowe lub istnieje zajęcie w postępowaniu egzekucyjnym.
Czy można mieć dwie działalności gospodarcze? Czy działalność gospodarcza jest ograniczona w zakresie rodzaju wykonywanych usług lub sprzedaży danych produktów?
Jednoosobowa działalność gospodarcza to wciąż najpopularniejsza forma prowadzenia biznesu. Głównie za sprawą prostoty rozliczeń i relatywnie niskich kosztów. Jednoosobową działalność gospodarczą wybierają zwykle osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z firmą. Czy można mieć dwie działalności gospodarcze?
Dwie działalności gospodarcze – jednoosobowa działalność gospodarcza
Specyfiką jednoosobowej działalności jest to, że jest ona nieodłącznie związana z osobą właściciela. Właśnie dlatego, gdy rejestrujemy działalność gospodarczą to niezależnie od tego, jak ją nazwiemy, zawsze musimy w nazwie zawrzeć imię i nazwisko.
Podczas wpisu do CEIDG-1 podajemy dane osobowe przedsiębiorcy, nazwę firmę, a także kody PKD oraz miejsce wykonywania działalności gospodarczej. Możemy się więc zastanawiać, czy można mieć dwie działalności gospodarcze. Co, gdy chcemy poszerzyć zakres tego, czym się zajmujemy?
Kody PKD określają rodzaj działalności. Stwierdzają, czym się zajmuje konkretny biznes. Nie istnieje ograniczenie w ilości kodów PKD, które wskazujemy podczas zgłoszenia firmy. Warto jednak pamiętać, że określone PKD będą wymagały spełnienia dodatkowych obowiązków. Na przykład sprzedaż napojów alkoholowych wymaga uzyskania specjalnego zezwolenia.
PKD mają też wymiar statystyczny. Wiadomo ile i jakiego rodzaju firmy działają w Polsce. Co istotne, PKD nie zawsze jest zgodny z faktycznym profilem firmy. Dlaczego? Zdarza się, że przedsiębiorca decyduje się na poszerzenie zakresu świadczonych usług czy zmianę typu produktów, które sprzedaje.
I tu dochodzimy do sedna. W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej przedsiębiorca ma zawsze jedną firmę. Po tym, jak zostanie mu nadany numer NIP i po zgłoszeniu działalności, firma zaczyna funkcjonować. Niezależnie od tego, czy w ramach jednoosobowej działalności przedsiębiorca chce jednocześnie prowadzić warsztat mechaniki pojazdowej i restaurację, zawsze będzie to tylko jedna działalność.
Dwie działalności gospodarcze – czy można mieć więcej niż jedną?
Jeśli przedsiębiorca chce zmienić lub poszerzyć działalność, powinien jedynie dodać do rejestru CEiDG kolejne kody PKD. Dokonujemy tego na formularzu CEIDG-1, tym samym, który wykorzystywany jest do zgłoszenia uruchomienia, zawieszenia czy zamknięcia działalności gospodarczej.
Zmiana dotycząca danych osobowych przedsiębiorcy, nazwy firm, adresów prowadzenia działalności czy adresu do doręczeń, a także kodów PKD trzeba zgłosić do CEIDG w ciągu 7 dni.
Wszystko to wskazuje, że jedna osoba fizyczna może mieć tylko jedną działalność gospodarczą. Wedle przepisów działalność to imię i nazwisko przedsiębiorcy. Nawet jeśli przedsiębiorca, nazwałby każde z przedsięwzięć gospodarczych inną nazwą, to formalnie będzie to jedna firma, jedna działalność gospodarcza, ponieważ jest przypisana do jednego imienia i nazwiska i jednego numeru identyfikacji podatkowej.
Jedna osoba fizyczna nie może mieć zarejestrowanych dwóch działalności gospodarczych.
Nie oznacza to jednak, że jeśli zdecydowaliśmy się np. produkować pieczywo, to musimy tylko prowadzić piekarnię. Przedsiębiorca może w ramach jednej działalności wykonywać różne rodzaje przedsięwzięć. Nie muszą one nawet być ze sobą powiązane.
Dwie działalności gospodarcze to dwa biznesy?
Gdy przedsiębiorca chce rozdzielić konkretne przedsięwzięcia gospodarcze, może założyć spółkę. I nie musi to być od razu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Najprostszą spółką jest spółka cywilna.
Nie ma ograniczeń w liczbie spółek, które może założyć przedsiębiorca. Może więc mieć kilka spółek cywilnych, kilka spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. W takiej jednak sytuacji konkretne przedsięwzięcie musi być realizowane przez określony podmiot.
Weźmy pod uwagę następujący przykład. Pan Zdzisław prowadzi jednoosobową działalność. Jest właścicielem lokalnej piekarni. Chciałby dodatkowo otworzyć stacjonarny sklep rowerowy i klub muzyczny. Oczywiście nie musi zmieniać formy prowadzenia działalności i każdą z aktywności rozliczać w ramach jednej działalności gospodarczej.
Jeśli jednak zdecyduje się te przedsięwzięcia rozdzielić i założy dla każdego z nich jakąkolwiek spółkę, to sprzedaż i koszty związane z działalnością piekarni będzie można rozliczyć tylko w ramach piekarni, działalność klubu muzycznego tylko w ramach aktywności klubu muzycznego itd.
Jeśli przedsiębiorca ma kilka spółek osobowych, musi wiedzieć, jak wygląda kwestia: dwie firmy a ZUS. Otóż za każdą z nich należy opłacać dodatkowe składki ZUS. Z pierwotnej działalności zapłaci pełne składki ZUS, a z pozostałych (spółki osobowe) musi płacić składkę zdrowotną. Wysokość składek zależy od rodzaju spółki i wybranej metody opodatkowania.
Podsumowując, przedsiębiorca może realizować sprzedaż w kilku różnych przedsięwzięciach, nawet pod różnymi nazwami, ale formalnie będzie to zawsze jedna działalność gospodarcza (to samo imię i nazwisko i NIP).
Gdy jednak chcemy każde z przedsięwzięć rozdzielić, warto dla każdego z nich założyć spółkę.
Umowa najmu zobowiązuje wynajmującego do udostępnienia najemcy lokalu, w zamian za płacony czynsz, na określony okres. Powinna zostać ostrożnie skonstruowana, tak aby zabezpieczyć interesy obu stron. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, jakie elementy powinna zawierać umowa najmu lokalu mieszkalnego. Pobierz gotowy wzór umowy mieszkania.
Spis treści
Umowa najmu mieszkania – najpierw spisz protokół
Aby uniknąć ewentualnych sporów związanych między innymi z wypłatą kaucji, przed popisaniem umowy należy sporządzić opis stanu mieszkania na dzień wynajmu.Opis przedmiotu najmu powinien zawierać szczegółowy opis lokalu i jego wyposażenia, a więc należy zawrzeć w nim elementy takie jak:
stan umeblowania (jakie meble znajdują się w mieszkaniu, w jakim są stanie);
sprzęt znajdujący się w mieszkaniu (lodówka, kuchenka, zmywarka);
Tak sporządzony protokół należy dołączyć do umowy najmu.
Czy wiesz, że…
Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?
Jakie elementy należy zawrzeć w umowie najmu lokalu mieszkalnego?
Umowa najmu jest rodzajem umowy zdefiniowany w Kodeksie cywilnym. To on określa obowiązki zarówno wynajmującego, jak i najemcy, których należy przestrzegać, lub zawrzeć w umowie postanowienia, które je modyfikują. Przepisy dotyczące tego dokumentu znajdziemy również w Ustawie o ochronie praw lokatorów.
Elementy, które trzeba koniecznie zawrzeć w umowie najmu lokalu mieszkalnego to:
miejsce i data zawarcia umowy;
określenie stron i ich dane ewidencyjne (imię, nazwisko, NIP/PESEL, seria i nr dowodu tożsamości);
opis lokalu mieszkalnego;
wysokość czynszu i jego elementów składowych lub dodatkowych opłat;
czas trwania umowy;
warunki wypowiedzenia umowy;
prawa i obowiązki stron umowy;
podpisy stron.
Kwota czynszu najmu w umowie najmu mieszkania
Jednym z najważniejszych elementów, które muszą znaleźć się w umowie najmu lokalu mieszkalnego, jest określenie wysokości czynszu, a także wszelkich dodatkowych opłat. Podając wysokość czynszu, warto jasno określić, że w tej kwocie zawiera się również czynsz administracyjny i ile ten z kolei wynosi.
Należy również określić czas i sposób płatności, tzn. podać datę, do której czynsz ma być opłacany, a także np. rachunek bankowy, na który najemca ma dokonywać wpłat.
Opłaty za media i inne
Poza samą wysokością czynszu, należy wskazać w umowie inne opłaty, które będzie ponosił najemca, a więc za np.:
prąd,
gaz,
wodę,
Internet,
parking.
Należy wskazać, czy opłaty te zostały wliczone w wysokość czynszu, czy mają być płacone wynajmującemu, czy też najemca zobowiązuje się opłacać je na własną rękę.
Odsetki za niepłacony czynsz
Podczas ustalania wysokości i sposobu płacenia czynszu, warto też ustalić odsetki, jakie najemca zobowiązuje się zapłacić w razie powstania zaległości. Można ustalić je np. jako określoną kwotę, którą należy zapłacić po każdym wezwaniu do zapłaty.
Kaucja
Kaucja wynosi zazwyczaj wysokość miesięcznego czynszu. Jest zwracana po zakończeniu umowy, o ile nie musi zostać wykorzystana na pokrycie powstałych zniszczeń.
Na jaki okres podpisywać umowę najmu lokalu?
Kolejnym ważnym elementem jest jasne określenie czasu trwania umowy. To bardzo ważne, ponieważ jeśli go nie określimy, umowa automatycznie staje się umową najmu na czas nieokreślony.
Jeśli wynajmujący chciałby podpisać umowę najmu lokalu mieszkalnego na czas nieokreślony, ale lokator zażądał umowy na czas określony, to wynajmujący nie może z tego powodu odmówić mu podpisania umowy.
Kwestia piwnicy
Jeżeli do lokalu przynależy piwnica bądź komórka lokatorska, należy wskazać ją w przedmiocie umowy. Warto określić jej powierzchnię i sposób korzystania z niej.
Umowa najmu a ulepszenie lokalu mieszkalnego
Jeśli najemca chce w jakikolwiek sposób ingerować w najmowane mieszkanie, warto, aby wcześniej uzyskał pisemną zgodę wynajmującego. W przeciwnym wypadku wynajmujący może zażądać odwrócenia wszelkich wykonanych zmian.
Jeśli natomiast najemca dokonał ulepszeń lokalu za zgodą wynajmującego, może otrzymać zwrot poniesionych kosztów.
Czym różni się ulepszenie od remontu? Remont to działania, które mają na celu odtworzenie wartości użytkowej budynku. Natomiast ulepszenia zwiększają jego wartość poprzez dodanie lub zamianę elementów.
Ustalenie warunków wypowiedzenia umowy najmu
W przypadku ustalania warunków wypowiadania umowy najmu, należy pamiętać o dwóch kwestiach: okresie wypowiedzenia oraz warunkach uprawniających strony do wypowiedzenia umowy bez jego zachowania.
Pamiętaj, że jeśli nie zawrzesz w umowie okresu wypowiedzenia, stosowane będą przepisy Kodeksu cywilnego. Według nich:
gdy czynsz jest płatny w odstępach czasu dłuższych niż miesiąc, najem można wypowiedzieć
najpóźniej na trzy miesiące naprzód na koniec kwartału kalendarzowego;
gdy czynsz jest płatny miesięcznie – na miesiąc naprzód na koniec miesiąca kalendarzowego;
gdy czynsz jest płatny w krótszych odstępach czasu – na trzy dni naprzód;
gdy najem jest dzienny – na jeden dzień naprzód.
Dodatkowe elementy
Inne kwestie, które można określić w umowie najmu lokalu mieszkalnego to:
kto ponosi koszty naprawy przedmiotów, zużywających się wraz z ich użytkowaniem;
kwestia podnajmu mieszkania osobom trzecim;
lista lokatorów;
warunki i terminy przekazywania bieżących rachunków, dowodów zapłaty oraz korespondencji przychodzącej na nazwisko wynajmującego;
wykaz załączników.
Wzór umowy najmu lokalu mieszkalnego 2023
Przed zawarciem umowy najmu mieszkania warto zapoznać się z przepisami zawartymi w Ustawie o ochronie praw lokatorów.
Wzór umowy najmu lokalu mieszkalnego możesz pobrać tutaj:
zawarta w dniu ____________ w ____________ (miejscowość) pomiędzy:
____________, zamieszkałym/ą _______________________, legitymującym/ą się dowodem osobistym, seria i nr: _________________, nr PESEL: _________________ zwanym/ą dalej „Wynajmującym”
oraz
____________, zamieszkałym/ą _______________________, legitymującym/ą się dowodem osobistym, seria i nr: _________________, nr PESEL: _________________ zwanym/ą dalej „Najemcą”
łącznie zwanymi “Stronami”.
§ 1
Przedmiot umowy
Wynajmujący oświadcza, że jest właścicielem lokalu mieszkalnego mieszczącego się pod adresem:____________________________________, składającego się z ____________ (np. 2 pokoi, kuchni, łazienki). Lokal mieszkalny ma powierzchnię ___ m2 i jest objęty KW nr ___ prowadzoną przez Sąd Rejonowy w ____________ .
Wynajmujący wynajmuje i oddaje Najemcy w użytkowanie lokal mieszkalny wskazany w ust. 1. Lokal mieszkalny jest wyposażony i umeblowany zgodnie z załączonym protokołem przekazania mieszkania (załącznik nr 1).
§ 2
Czas obowiązywania umowy
Umowa najmu zostaje zawarta na czas
§ 3
Wynagrodzenie i nakłady
Czynsz najmu wynosi ______ (słownie: ____________) miesięcznie i będzie płatny z góry w terminie ________________________. Pierwsza wpłata zostanie dokonana do dnia _______________________. Płatności będą dokonywane przelewem na rachunek bankowy nr: _______________________________________.
Najemca poza zapłatą czynszu na rzecz Wynajmującego obowiązany będzie dokonywać wszelkich opłat wynikających z eksploatacji mieszkania:
opłat za energię elektryczną i gaz;
opłat za czynsz administracyjny, wodę i C.O.;
Łączną kwotę należności wymienionych w ust. 2 Najemca będzie płacić Wynajmującemu na podstawie przedstawianych co miesiąc kopii faktur lub rachunków wystawionych przez dostawców wraz z czynszem najmu w terminie płatności czynszu.
Najemca będzie także na własny koszt dokonywał drobnych nakładów na przedmiot najmu połączonych ze zwykłym użytkowaniem lokalu mieszkalnego.
§ 4
Kaucja
Na poczet nieopłaconych należności z tytułu najmu, roszczeń z tytułu zniszczenia lokalu ponad normalną eksploatację i pozostałych roszczeń mogących wyniknąć w związku z niniejszą umową Najemca wpłaca Wynajmującemu kaucję w wysokości ______ (słownie: ____________).
Kaucja zostanie wpłacona do rąk Wynajmującego w momencie zawarcia niniejszej umowy za pokwitowaniem.
§ 5
Wypowiedzenie umowy i zakończenie najmu
Każda ze Stron ma prawo wypowiedzieć umowę w terminie
Wynajmującemu przysługuje prawo natychmiastowego wypowiedzenia umowy najmu bez zachowania okresów wypowiedzenia w następujących przypadkach:
jeżeli Najemca pomimo pisemnego upomnienia nadal używa lokalu w sposób sprzeczny z umową lub niezgodnie z jego przeznaczeniem lub zaniedbuje obowiązki, dopuszczając do powstania szkód, lub niszczy urządzenia przeznaczone do wspólnego korzystania przez mieszkańców albo wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko porządkowi domowemu, czyniąc uciążliwym korzystanie z innych lokali, lub
jeżeli Najemca dwukrotnie nie dotrzymał terminu zapłaty czynszu lub opłat wskazanych w § 3 ust. 2 niniejszej umowy pomimo uprzedzenia go na piśmie o zamiarze wypowiedzenia najmu i wyznaczenia dodatkowego, miesięcznego terminu do zapłaty zaległych i bieżących należności, lub
jeżeli Najemca wynajął, podnajął albo oddał do bezpłatnego używania lokal lub jego część.
Po ustaniu stosunku najmu Najemca zobowiązany jest niezwłocznie zwrócić przedmiot najmu Wynajmującemu w stanie niepogorszonym ponad normalne zużycie.
Najemca jest zobowiązany niezwłocznie poinformować Wynajmującego o wszelkich okolicznościach mających wpływ na pogorszenie przedmiotu najmu ponad normalne zużycie.
§ 6
Zastrzeżenia dotyczące przedmiotu najmu i dodatkowe informacje
Najemca nie ma prawa podnajmować mieszkania ani jego części osobom trzecim.
Najemca nie dokona żadnych zmian budowlanych w przedmiocie najmu, chyba że w formie pisemnej pod rygorem nieważności wyrazi na to zgodę Wynajmujący.
W mieszkaniu będącym przedmiotem najmu mieszkać będą:
______________________
______________________
§ 7
Postanowienia końcowe
W sprawach nieuregulowanych w niniejszej umowie zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego oraz Ustawy ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
Każda ze Stron niniejszej umowy zobowiązana jest do bezzwłocznego informowania pozostałej Strony o wszelkich zmianach o wszelkich zmianach mających wpływ na wypełnianie postanowień niniejszej umowy przez Strony, w szczególności dotyczących adresu. W przypadku zaniechania tego obowiązku wszelkie pisma oraz oświadczenia doręczone pod ostatni wskazany adres uważa się za skutecznie doręczone.
Wszelkie spory wynikające z niniejszej umowy rozstrzygać będzie sąd właściwy ze względu na siedzibę Wynajmującego.
Jeżeli jakiekolwiek postanowienie umowy okaże się prawnie nieskuteczne lub nieważne w całości lub w części, nie narusza to ważności i skuteczności pozostałych postanowień umowy. W sytuacji wskazanej powyżej, Strony zobowiązane są do niezwłocznej zmiany lub uzupełnienia postanowień umowy uznanych za nieskuteczne lub nieważne, zgodnie z przepisami prawa, naturą stosunku prawnego i zgodnym zamiarem Stron.
Wszelkie zmiany niniejszej umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
Niniejsza umowa została sporządzona w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach po jednym dla każdej ze Stron.
podpis wynajmującego
podpis najemcy
_________________________
_________________________
Załączniki
Protokół przekazania mieszkania
Umowa najmu a ochrona wynajmującego
Zwykła umowa najmu nieruchomości obejmuje najemcę bardzo dużą ochroną. Sprawia to, że osoby wynajmujące mieszkania ponoszą konsekwencje niepłacenia czynszu przez lokatora, którego nie mogą eksmitować bez wyroku sądu.
Przed taką sytuacją pozwala się zabezpieczyć umowa najmu okazjonalnego. Podczas gdy sama umowa wynajmu mieszkania nie różni się od tej zaprezentowanej w powyższym artykule, dołącza się do niej ważne oświadczenie w formie aktu notarialnego.
W oświadczeniu tym najemca deklaruje, że w razie wypowiedzenia lub zerwania umowy opuści on mieszkanie. Musi przy tym wskazać inną nierucjość, do której się wtedy wprowadzi, wraz z potwierdzeniem ze strony właściciela tamtej nieruchomości.
Program Mała Księgowość
Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.
Faktury ustrukturyzowane będą przechowywane w systemie e-faktur. Spowoduje to, że nie trzeba będzie archiwizować w żaden inny sposób faktur sprzedażowych.
Faktury ustrukturyzowane to nowy sposób wystawiania, odbierania i obiegu faktur sprzedażowych. Mówiąc najprościej, wystawienie faktury będzie „zapisywało” ją w specjalnym systemie e-faktur, zarządzanym przez Ministerstwo Finansów.
Spis treści
Ile przechowuje się faktury ustrukturyzowane?
Przedsiębiorca powinien wiedzieć, że wszystkie faktury, jak i inne dokumenty księgowe trzeba przechowywać tak długo, aż dojdzie do przedawnienia zobowiązania podatkowego, którego dany dokument może dotyczyć.
W przypadku faktur sprzedażowych jest to pięć lat liczonych od końca danego roku podatkowego. Jeśli więc wystawimy albo przyjmiemy fakturę w styczniu 2022, to trzeba ją będzie przechowywać do stycznia 2028. Wszystko dlatego, że pięć lat będzie de facto liczone od 2023 roku.
Faktura KSeF
W momencie, gdy przedsiębiorca zacznie korzystać z faktur strukturyzowanych KSeF, dokumenty będą przechowywane na serwerze Ministerstwa Finansów i dostęp do tych dokumentów będzie możliwy poprzez ten system.
To wszystko sprawia, że nie będzie już trzeba przechowywać dokumentów księgowych na własnym komputerze. Tym bardziej w formie papierowej w segregatorze. Urzędnicy ministerstwa finansów będą mieli wgląd do tych dokumentów.
Mało tego. Wszystkie dokumenty, które znajdą się w bazie KSeF będą tam przechowywane przez 10 lat. Termin jest tak długi, chociażby ze względu na to, że urzędnicy skarbowi często rozpoczynali przeprowadzanie kontroli w końcowym okresie obowiązywania dokumentów.
W takiej sytuacji okres przedawnienia ulega zawieszeniu. W momencie, gdyby taka kontrola się rozpoczęła, mógłby pojawić się kłopot z uzyskaniem dostępu do „starszych” dokumentów. Z faktur będzie można z nich skorzystać nawet w sytuacji, gdy postępowanie podatkowe się wydłuży. Wszystko dzięki temu, że dokumenty są dostępne w systemie przez 10 lat.
Gdy więc wykorzystując system KSeF wystawimy fakturę w styczniu 2022, to będzie ona w nim widniała do stycznia 2032 roku. Właśnie po to by w razie przedłużania się postępowania podatkowego można było „sięgnąć” do dokumentów.
Jeśli jakieś postępowanie będzie się przedłużać, to po upływie 10 lat podatnik będzie musiał taką fakturę przechować we własnym zakresie. Dlaczego? Ponieważ zniknie ona z zasobów KSeF po tym okresie. Prawo nie przewiduje żadnego wyjątku od tej zasady.
Certyfikat kwalifikowany i niekwalifikowany – różnice między nimi są znaczne. Sprawdź, czym różni się certyfikat kwalifikowany od niekwalifikowanego? Kiedy stosuje się jeden, a kiedy drugi?
Przeczytaj nasz artykuł i poznaj certyfikat kwalifikowany i niekwalifikowany – różnice i podobieństwa między nimi. Kto używa certyfikatu kwalifikowanego, a kto niekwalifikowanego?
Spis treści
Certyfikat kwalifikowany i niekwalifikowany – różnice
Chęć usprawnienia obiegu dokumentów, sprawienia by można było wysyłać elektroniczne dokumenty szybko i sprawnie spowodowała, że na rynku pojawiły się rozwiązania, które potwierdzają autentyczność i integralność danego dokumentu. I tak można używać pieczęci elektronicznej, podpisu elektronicznego itd.
Podpis elektroniczny wykorzystywany jest przede wszystkim przez urzędy i biznes. Zdecydowanie rzadziej korzystają z niego osoby prywatne. Obok nich istnieją certyfikaty. Mamy certyfikaty kwalifikowane i niekwalifikowane. Podstawowa różnica pomiędzy nimi dotyczy gwarancji prawnej.
Certyfikat kwalifikowany jest równoznaczny z podpisem odręcznym. Certyfikatu niekwalifikowanego możemy użyć do zaszyfrowania jakiejś informacji, do podpisania pliku czy logowania do systemu.
Rodzaj certyfikatu zależy też od tego, w jaki sposób go używamy. I tak certyfikat kwalifikowany wykorzystuje się wyłącznie w celu weryfikacji podpisu elektronicznego. Certyfikatu niekwalifikowanego możemy używać praktycznie bez ograniczeń. Oba certyfikaty różnią się też sposobem przechowywania.
Certyfikat kwalifikowany zwykle przechowujemy na zewnętrznym nośniku, którym może być karta albo pendrive. Niekwalifikowany całkiem swobodnie można przechować na komputerze.
Jednak największym wyróżnikiem obu certyfikatów jest sposób jego utworzenia. Certyfikat kwalifikowany wydać może wyłącznie autoryzowane Centrum Certyfikacji. Niekwalifikowany może być wydany przez jakikolwiek podmiot.
Certyfikat niekwalifikowany możemy zastosować do podpisywania poczty elektronicznej, szyfrowania informacji, autoryzacji urządzeń sieciowych oraz zestawiania bezpiecznych połączeń.
Certyfikat kwalifikowany
W przypadku certyfikatu niekwalifikowanego („zwykłego”) Rozporządzenie eIDAS nie narzuca wymagań, co do sposobu generowania i przechowywania klucza prywatnego oraz sposobu generowania podpisu elektronicznego weryfikowanego takim certyfikatem (programowo czy też z wykorzystaniem kart kryptograficznych).
Certyfikat niekwalifikowany można wykorzystać np. do zabezpieczenia konkretnych plików albo poczty e-mail. Certyfikatu kwalifikowanego używa się np. do zabezpieczania dokumentów elektronicznych.
Potrzebujesz usług zaufania? Wykup niezawodną kwalifikowaną pieczęć elektroniczną na pieczeckwalifikowana.pl.
Czy pieczęć elektroniczną można unieważnić? Czy można to zrobić samemu? W jaki sposób działa pieczęć elektroniczna? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o pieczęci elektronicznej.
Pieczęć elektroniczną stosujemy do zatwierdzania autentyczności konkretnego dokumentu. Czy jest tym samym co podpis elektroniczny? Pieczęć elektroniczną używają osoby prawne, czyli firmy. Podpis elektroniczny wykorzystują osoby fizyczne. Choć może się wydawać, że pieczęć elektroniczna ma taką samą funkcję jak podpis, musimy pamiętać, że pieczęć elektroniczna nie jest odpowiednikiem podpisu elektronicznego osoby prawnej.
Spis treści
Do czego wykorzystuje się pieczęć elektroniczną?
Pieczęć elektroniczna wykorzystywana jest po to by szybciej i wygodniej komunikować się w biznesie. Pozwala wysyłać elektronicznie dokumenty. Pieczęć elektroniczna jest potwierdzeniem, że konkretny dokument jest autentyczny, a także jest zachowana jego integralność, czyli nie zmieniono treści dokumentu.
Pieczęć elektroniczna to nic innego jak dane zapisane w postaci elektronicznej, które potwierdzają autentyczność pochodzenia danych i ich integralność.
Jaki są rodzaje pieczęci elektroniczne?
Tak jak e-podpis występuje w kilku wariantach, tak e-pieczęć też ma kilka rodzajów. Zaawansowana pieczęć elektroniczna przeznaczona jest dla osoby prawnej.
Jest unikalna dla tego, kto ją składa. Pozwala rozpoznać tożsamość. Osoba, która składa na dokumencie pieczęć, ma nad danymi pełną kontrolę. Gdy wprowadzamy jakąkolwiek zmianę w dokumencie, to mamy możliwość zobaczyć każdą z nich.
Drugim rodzajem jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Działa tak samo jako zaawansowana pieczęć z tą różnicą, że składa się ją przy pomocy kwalifikowanego urządzenia.
Czy można unieważnić pieczęć elektroniczną?
Skoro wiemy już, że pieczęć elektroniczna to zestaw danych, łatwo można ją unieważnić albo zawiesić. Żeby to zrobić, trzeba zaznaczyć odpowiednią opcję u operatora pieczęci.
Najpierw oczywiście musimy podać dane, na podstawie których identyfikuje się użytkownika pieczęci. Potem zaznaczamy czy chcemy całkowicie ją unieważnić, czy tylko zawiesić. Można to zrobić w każdym momencie.
Kiedy unieważnić pieczęć?
O unieważnieniu lub zawieszeniu pieczęci warto pomyśleć w sytuacji, gdy mamy podejrzenie, że doszło do nieuprawnionego jej użycia. W terminologii fachowej mówi się o kompromitacji klucza prywatnego powiązanego z certyfikatem, używaniu certyfikatu wydanego niezgodnie z przeznaczeniem lub przez nieupoważniony podmiot. Pieczęć należy bez wahania unieważnić, jeśli wykorzystano ją w celach przestępczych.
Ile zarabia nauczyciel dyplomowany? Jakie jest wynagrodzenie nauczyciela?
Początek roku szkolnego to często również wzmożona dyskusja na temat zarobków nauczycieli. Ile realnie zarabiają nauczyciele? Czy zarobki nauczyciela są adekwatne do umiejętności i zaangażowania?
Nie ma co ukrywać. Praca nauczyciela to bardzo wymagający i odpowiedzialny zawód. Wynagrodzenia nauczycieli wywołują jednak ożywioną dyskusję. Z jednej strony pojawiają się głosy, że nauczyciele zarabiają za mało, z drugiej komentatorzy wskazują, że i tak ich zarobki są zbyt wysokie w stosunku do zaangażowania. Wspominają przy okazji o dwumiesięcznych letnich wakacjach, o feriach zimowych i wielu dniach wolnych w ciągu roku. To wszystko powoduje, że w porównaniu do innych, standardowych zajęć, praca nauczyciela wydaje się być optymalnie wynagradzana. Czy na pewno?
Praca nauczyciela zależy przede wszystkim od jego stażu pracy.
Ile zarabia nauczyciel?
Wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela regulują przepisy. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej reguluje minimalnestawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Jednocześnie, ze względu na zmianę ustawy Karta Nauczyciela i kilku innych przepisów, zmniejszono liczbę stopni awansu zawodowego. Wszystko to sprawia, że nauczyciele zarabiają więcej. I tak od 1 września 2022 średnie wynagrodzenie nauczycieli wynosi dla:
nauczyciela początkującego – 120 proc.,
nauczyciela mianowanego – 144 proc.,
nauczyciela dyplomowanego – 184 proc.
kwoty bazowej określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej.
Przepisy wskazują, że w pierwszym roku pracy nauczyciel będzie zarabiał do 120 proc. kwoty bazowej. Od drugiego do czwartego roku pracy zarobi od 111 proc. do 120 proc. kwoty bazowej. Jednocześnie nauczyciel szybciej uzyskuje stopień nauczyciela mianowanego. To już nie 6 lat, a 4 lata. Nauczyciel mianowany więc uzyskuje wynagrodzenie do 144% kwoty bazowej.
Wynagrodzenie zależy więc również od stopnia awansu zawodowego. Nauczyciel stażysta zarabia 2949 zł brutto, nauczyciel kontraktowy – 3034 zł brutto, nauczyciel mianowany – 3445 zł brutto. nauczyciel dyplomowany – 4046 zł brutto. Dotyczy to oczywiście tych pedagogów, którzy mają tytuł magistra i przygotowanie pedagogiczne. Gdy takowego nie posiadają, a mają tytuł licencjata i dyplom kolegium nauczycielskiego zarobią: nauczyciel stażysta – 2800 zł brutto, nauczyciel kontraktowy – 2818 zł brutto, nauczyciel mianowany – 2638 zł brutto, nauczyciel dyplomowany – 3079 zł brutto.
Każdy nauczyciel na początku ma status nauczyciela stażysty. Z czasem zdobywa kolejne stopnie awansu. Żeby to się zadziało, musi przepracować określony czas w szkole, a także zdać egzamin na kolejne stopnie.
Dodatek do wynagrodzenia nauczyciela
Oprócz pensji zasadniczej, nauczyciel ma także możliwość otrzymania dodatków. Pedagodzy mają prawo otrzymać dodatek za wysługę lat. To 1% wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy. Co ważne nie może to być więcej niż 20% wynagrodzenia zasadniczego. Gdy nauczyciel pracuje z trudną młodzieżą albo w terenie lub też z osobami z upośledzeniem to będzie miał dodatek za pracę w trudnych lub uciążliwych warunkach. Ile wyniesie? Zależy to od regulaminu wynagradzania w danej placówce. Nauczyciel dostanie też minimum 300 zł za to, że jest wychowawcą. Nauczyciel pracujący na wsi dostaje też tzw. dodatek wiejski. To 10 proc. wynagrodzenia. Dyrektor szkoły ma prawo dać też dodatek motywacyjny.
Czy sklep całodobowy to dobry pomysł na biznes? Czy sklep całodobowy się opłaca? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć przed otwarciem biznesu.
Rosnąca konkurencja między punktami handlowymi, a także zakaz handlu w niedzielę, spowodował, że wielu przedsiębiorców zastanawia się jak zwiększyć obroty i co za tym idzie zyskowność sklepu. Jednym z pomysłów jest przekształcenie sklepu w punkt całodobowy. Czy sklep całodobowy się opłaca?
Spis treści
Czy sklep całodobowy się opłaca?
Możliwość kupowania przez całą dobę to korzyść znana użytkownikom sklepów internetowych. O każdej porze dnia i nocy, niezależnie od tego, gdzie się znajdują, mogą zamówić określony produkt. Co innego z dostawą. Produkt zostanie dostarczony najwcześniej następnego dnia. Jeśli jednak chcemy, by klient mógł otrzymać produkt „tu i teraz” można spróbować ze sklepem całodobowym. Czy to się jednak opłaca?
Sklep otwarty przez całą dobę to ogromna wygoda dla klientów. Niezależnie od tego, kiedy przyjdą do sklepu, będą mogli kupić produkt i od razu zabrać go ze sobą. Sklep całodobowy kojarzony jest głównie ze sklepem z alkoholami. Wszystko dlatego, że papierosy i alkohol to artykuły, które klienci chcą kupować o każdej porze. Coraz częściej zdarza się również, że w nocy istnieje potrzeba zakupienia określonych artykułów spożywczych. Czy w związku z tym warto otworzyć całodobowy sklep?
Lokalizacja całodobowego sklepu
Wydaje się, że sklep całodobowy to dobry pomysł na biznes. Gdy inne punkty sprzedaży są zamknięte, my ściągamy klientów, którzy mogą kupić najbardziej potrzebne produkty o każdej porze dnia i nocy. Rzeczywistość jest jednak inna. O sukcesie takiego sklepu w dużej mierze decyduje lokalizacja sklepu.
Całodobowy sklep musi być usytuowany nie tylko w miejscu, gdzie jest duży ruch potencjalnych klientów za dnia, ale również w nocy. To wszystko sprawia, że koniecznym okazuje się sprawdzenie, czy w najbliższym otoczeniu nie mamy już punktów otwartych całodobowo, np. stacji benzynowych, na których można już dziś kupić sporo artykułów spożywczych i przemysłowych.
Gdy zastanawiasz się nad uruchomieniem całodobowego sklepu, dobrze jest sprawdzić, czy w pobliżu działają firmy funkcjonujące w systemie trzyzmianowym. Jeśli tak, sprawdź, ilu pracowników przemieszcza się w nocy w pobliżu potencjalnej lokalizacji sklepu. Warto też policzyć, czy osoby postronne też w tej okolicy bywają w nocy.
Asortyment sklepu całodobowego
Jak pokazuje praktyka rynkowa, najczęściej spotykanym rodzajem sklepu całodobowego jest sklep z alkoholem. W wyjątkowych sytuacjach można zastanowić się nad uruchomieniem sklepu spożywczego otwartego całą dobę.
Rosnącym zainteresowaniem cieszą się sklepy bez obsługi, tzw. darkstore. To sklepy, w których nie ma sprzedawców, produkty wystawione są na półkach, a klienci płacą za zakupy specjalną aplikację. Również do samego sklepu dostają się przy pomocy aplikacji. Drzwi sklepu są bowiem na stałe zamknięte.
Otwierają się po skorzystaniu z aplikacji. Warto jednak wiedzieć, że takie rozwiązanie jest dość drogą inwestycją, a to, co jest ważne w sklepie stacjonarnym to umiejętność nawiązywania bezpośrednich kontaktów z klientami. To coś, czego nie da się wycenić, a dla czego klienci przychodzą do konkretnego sklepu.
Czy całodobowy sklep się opłaca? Trudno odpowiedzieć jednoznacznie. Warto uświadomić sobie, że w przypadku całodobowego sklepu musimy mieć znacznie więcej personelu. Praca w nocy musi być też lepiej wynagradzana.
Jeśli lodówki i pełne oświetlenie sklepu działają przez całą dobę, to koszt utrzymania placówki jest zdecydowanie wyższy. Nie zawsze musi to iść w parze ze zwiększonymi obrotami. Powoduje to, że ceny w takim sklepie zwykle są wyższe.
Decyzja o tym, czy otwierać sklep całodobowy powinna więc być bardzo dobrze przemyślana.
Sprzedawca w sklepie spożywczym to profesja, na którą jest ogromne zapotrzebowanie. Praca nie jest lekka, a wynagrodzenia nie należą do najwyższych. Ile zarabia sprzedawca w sklepie spożywczym?
Sprzedawca to bardzo potrzebny zawód. Mimo rosnącej automatyzacji i wprowadzania coraz częściej kas samoobsługowych, w których klient może sam rozliczyć zakupy, sprzedawcy i kasjerzy są cały czas bardzo poszukiwani. Mimo dużego zainteresowania zatrudnianiem sprzedawców, pensje sprzedawców nie są zbyt wysokie. Ile więc powinniśmy zapłacić sprzedawcy?
Spis treści
Obowiązki sprzedawcy
Sprzedawca pomaga klientom w wyborze odpowiedniego produktu, doradza w zakupach, często też dba o wystrój sklepu i uzupełnia towary na półkach. Nierzadko łączy też funkcję sprzedawcy z kasjerem. Wtedy odpowiada za właściwe rozliczenia.
Sprzedawca to zawód, który część osób wybiera jako zawód na całe życie. Inni traktują go wyłącznie przejściowo, by dorobić sobie. Na pracę dorywczą w charakterze sprzedawcy często decydują się studenci albo osoby, które dopiero przeszły na emeryturę. Zdarza się, że pracę sprzedawcy wykonuje się w weekendy lub tylko w nocy (w całodobowych sklepach spożywczych).
No dobrze, to ile zarabia sprzedawca w sklepie spożywczym?
Zarobki sprzedawcy zależą przede wszystkim od doświadczenia i znajomości branży.
Przeciętnie sprzedawca w sklepie spożywczym zarabia 3600 złotych brutto. Gdy pracownik ma spore doświadczenie, zarobi około 4500 złotych. W przypadku sprzedawcy, który dopiero zdobywa doświadczenie najczęściej występujące wynagrodzenie to najniższa pensja, czyli niewiele ponad 3000 zł brutto.
Oczywiście wynagrodzenie sprzedawcy w dużej mierze zależy też od płci pracownika i miejsca, w którym pracuje. Najwięcej sprzedawcy zarabiają w największych sieciach handlowych. Sporo mniej otrzymują sprzedawcy w niezależnych, małych, osiedlowych sklepikach spożywczych.
Porównując wynagrodzenia sprzedawców w różnych branżach, łatwo zauważyć, że sprzedawca w „spożywczaku” zarabia zdecydowanie więcej niż chociażby osoba doradzająca klientom w sklepie z odzieżą.
Co zrozumiałe, najwięcej zarobią sprzedawcy z bardzo dużym doświadczeniem. To oni zarabiają najwięcej. Studenci, czy osoby uczące się wybierają pracę jako sprzedawca po to, by dorobić. Taka praca pozwala też łączyć pracę i naukę. Warto wiedzieć, że pensja studenta będzie korzystniejsza, bo może on skorzystać z ulg podatkowych.
Dane dotyczące wynagrodzeń wskazują, że ponad 80% sprzedawców to kobiety. Choć jest ich więcej, to ich pensje są sporo niższe w porównaniu do tych otrzymywanych przez mężczyzn. Różnica między wynagrodzeniem mężczyzny sprzedawcy, a kobiety sprzedawcy to prawie 500 zł brutto z korzyścią na rzecz mężczyzny.
Dodatki do wynagrodzenia
Jeśli potrzebujesz zatrudnić sprzedawcę do sklepu spożywczego, musisz pamiętać, że oprócz podstawowej pensji, coraz większe znaczenie mają wszelkiego rodzaju dodatki. Może to być premia od sprzedaży. W niektórych firmach sprzedawcy mają zniżki na zakupy, a także otrzymują paczki okolicznościowe na różne święta. Standardem staje się też prywatna opieka medyczna.
Najlepszy sprzedawca
Sklep spożywczy to bardzo wyjątkowe miejsce. Jeśli nie jest to „sieciówka”, bardzo ważne będzie indywidualne podejście do klienta. W małych osiedlowych „spożywczakach” docenić warto umiejętność nawiązywania bardzo bliskich relacji z klientami.
Chodzi o to, by sprzedawca bardzo dobrze poznał klienta i był w stanie proponować mu produkty, które najbardziej mu odpowiadają. Jeśli zastanawiasz się jakiego sprzedawcę do sklepu spożywczego zatrudnić, na pewno zwracaj uwagę na doświadczenie. Szczególnie gdy sklep jest na etapie „rozkręcania”. Dobry sprzedawca może doprowadzić do tego, że szybciej osiągniesz zyski.
Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy
Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.
Inwestowanie w kryptowaluty jest wciąż popularne, a spora zmienność kursów pozwala zarabiać zarówno na wzrostach, jak i na spadkach. Jak inwestować w kryptowaluty?
Rosnąca inflacja, a co za tym idzie coraz wyższe ceny praktycznie wszystkiego, zmuszają inwestorów do zmiany podejścia do inwestowania. Kryptowaluty, tak popularne wśród młodszego pokolenia inwestorów, nie przestają być dobrym sposobem pomnażania kapitału. Jak inwestować w kryptowaluty?
Spis treści
Jak inwestować w kryptowaluty?
Inwestycja w kryptowaluty możliwa jest na kilka sposobów. Jeden z najłatwiejszych to zawarcie kontraktu terminowego na określony rodzaj kryptowaluty. Kontrakt terminowy to rodzaj zakładu, w którym określamy czy kurs danego aktywa wzrośnie, czy spadnie. Możliwość zawierania kontraktów terminowych na kryptowaluty dają platformy polskich i zagranicznych domów maklerskich.
Żeby zainwestować w kryptowaluty, można też skorzystać z usług zagranicznych brokerów. Wystarczy założyć konto inwestycje, potwierdzić swoją tożsamość, wpłacić depozyt i można rozpocząć inwestowanie.
Najlepszy broker kryptowalutowy
W przypadku brokerów kryptowalutowych najważniejszym elementem, na który trzeba zwrócić uwagę, jest wiarygodność danego podmiotu. Spora grupa brokerów oferuje dostęp do materiałów edukacyjnych poświęconych kryptowalutom.
Jak każda inwestycja, także i ta związana z kryptowalutami, obarczona jest ryzykiem. W przypadku kontraktów mamy jeszcze do czynienia z dźwignią finansową. To mechanizm, który pozwala osiągać wysokie zyski, bez konieczności angażowania dużych środków. Jednak jest to broń obosieczna. W przypadku strat bardzo szybko możemy stracić wszystkie zainwestowane pieniądze.
Jak inwestować w kryptowaluty? Giełdy kryptowalut
Różne możliwości inwestowania w kryptowaluty oferują giełdy kryptowalut. Przeznaczone są zarówno dla początkujących inwestorów, jak i tych bardziej zaawansowanych. Poprzez giełdę handlujemy kryptowalutami podobnie jak rynku terminowym. Możemy też kupować „faktyczne” kryptowaluty, zasilając nimi swoje elektroniczne portfele.
Handlując kryptowalutami, warto pamiętać o spreadzie, czyli różnicy między ceną kupna, a sprzedaży. Wartość spreadu jest różna w zależności od kryptowaluty, ale i od pory dnia. Na spread wpływ ma też popularność danej kryptowaluty. Im częściej handluje się określoną kryptowalutą, tym spread jest niższy.
Warto pamiętać, że rynek kryptowalut jest bardzo zróżnicowany i inwestowanie w konkretny rodzaj kryptowaluty może wyglądać całkiem inaczej. Wspominaliśmy już o kontraktach CFD opartych o kryptowaluty. Są jeszcze projekty inwestycyjne, które, choć rozliczane są kryptowalutami, zabezpieczane są prawdziwymi towarami (złoto lub waluta fiducjarna). Są też memecoiny, czyli wirtualne waluty stworzone dla żartu.
Istnieje też możliwość zarabiania na tzw. stakingu, czyli odsetkach za przechowywanie kryptowalut, a także na miningu (czyli „kopaniu” kryptowalut).
Handlowanie kryptowalutami na giełdzie wygląda praktycznie tak samo, jak inwestowanie na giełdzie papierów wartościowych lub rynku forex. Wystarczy złożyć odpowiednie zlecenie i czekać na zysk, gdy dana pozycja zamknie się, tak jak sobie zaplanowaliśmy.
Jak ograniczyć ryzyko inwestowania na rynku kryptowalut?
Jak już wspominaliśmy, inwestowanie w kryptowaluty (jak i w każdy inny instrument) to ryzyko. Jeśli wierzymy we wzrost wartości tego aktywa, to jedną z popularniejszych strategii ograniczania strat jest uśrednianie ceny, czyli regularne dokupowanie określonych kryptowalut po coraz niższej cenie.