Strona główna Blog Strona 82

Ile zarabia ochroniarz?

0
Ile zarabia ochroniarz

Ile zarabia ochroniarz? Zarobki ochroniarza zależą w części od jego kompetencji i miejsca pracy. Zobacz, gdzie może pracować i czym się zajmować pracownik ochrony.

To, ile zarabia ochroniarz, zależy od tego, jaką funkcję spełnia. Czasami to starszy pan doglądający monitoringu lub spacerujący po centrum handlowym. Innym razem to dobrze zbudowany, wyszkolony profesjonalista nieopuszczający ani na krok swojego klienta. Pracownik ochrony, choć wykonuje ważne zadania, nie zawsze cieszy się szacunkiem.

Ile zarabia ochroniarz? Gdzie pracuje?

Ochroniarze pracują w wielu miejscach. Mogą pilnować nie tylko sklepów, czy dużych zakładów, ale także osoby prywatne, czy znane gwiazdy. Dbają o bezpieczeństwo obiektów, chroniąc je przed wandalami lub tymi, którzy chcą dokonać kradzieży. Ochroniarz wykonuje swoją pracę zgodnie z zapisami Ustawy o ochronie osób i mienia.

Warto wiedzieć, że nie wszyscy ochroniarze mogą wykonywać czynności, o których mówi przytaczana ustawa. Najczęściej jest tak, że ochroniarze pracujący w magazynach nie mają skończonych specjalistycznych szkoleń. Mogą oczywiście pilnować obiektu, kontrolować monitoring. Jeśli nie przeszli specjalistycznych szkoleń, nie posiadają licencji, to ich uprawnienia są takie same jak każdego innego obywatela.

Takie zadania powierza się więc najmniej doświadczonym ochroniarzom. Zwykle takie obowiązki wykonują dorywczo emeryci lub studenci, a także osoby z niepełnosprawnością. Ile zarabia ochroniarz w takim przypadku? Zazwyczaj bardzo niewiele.

Ochroniarz z licencją

Żeby być prawdziwych ochroniarzem z „krwi i kości” trzeba zdobyć licencję. Prawa i obowiązki pracownika uregulowane są w ustawie o ochronie osób i mienia. Czytamy w niej, że od rodzaju licencji zależą uprawnienia ochroniarza. Podstawowa licencja, którą legitymują się np. osoby ochraniające budynki, upoważnia do używania środków przymusu bezpośredniego (choć nie wszystkich). Należą do nich np. kajdanki, paralizator, pałka.

Doświadczeni ochroniarze z licencją najczęściej zatrudniani są do pracy w firmie ochroniarskiej i pracują przy ochronie obiektów objętych szczególną ochroną. Część ochroniarzy tworzy SUFO (specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne). Im więcej dodatkowych kompetencji posiada ochroniarz, tym więcej zarabia.

Kurs ochroniarza

Kwalifikowany ochroniarz posiada licencję i wpis do rejestru pracowników ochrony fizycznej. Licencja ochroniarza wydawana jest po ukończeniu kursu ochroniarskiego. Do jego zaliczenia wymagany jest egzamin. Składa się z części teoretycznej i praktycznej. Podczas egzaminu oprócz wiedzy teoretycznej z prawa cywilnego i karnego oraz ustawy o ochronie osób i mienia, sprawdza się też sprawność fizyczną.

Ochroniarz musi wiedzieć, jak udzielać pierwszej pomocy i jak strzelać z broni. Minimalny wiek dla ochroniarza to 21 lat i status osoby niekaranej. Bardziej zaawansowana, licencja ochrony drugiego stopnia daje jeszcze większe uprawnienia. Wraz ze wzrostem uprawnień rośnie wynagrodzenie, jakiego można się spodziewać na stanowisku ochroniarza.

Ile zarabia ochroniarz?

Ochroniarz niewykwalifikowany zatrudniany jest najczęściej dorywczo. Jego stawka to zwykle najniższa krajowa. Gdy ochroniarz ma już doświadczenie i licencję, może liczyć na 4500-5000 zł brutto. Warto zaznaczyć, że licencja to często „przepustka” do zatrudnienia na umowę o pracę. Większość ochroniarzy bez kwalifikacji zatrudnianych jest na umowę zlecenie. Sporo więcej zarabiają osoby zatrudnione przy ochronie VIP-ów.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.

Doradztwo podatkowe online – na czym polega? Czy potrzebna jest do niego kasa fiskalna?

0
doradztwo podatkowe online

Doradztwo podatkowe online sprawia, że ta usługa staje się coraz bardziej dostępna. Głównie z powodu skomplikowanych przepisów i częstych zmian prawa w tym zakresie. Im bowiem bardziej zagmatwane przepisy, tym chętniej korzystamy z doradcy podatkowego.

Doradztwo podatkowe online umożliwia doradcy podatkowemu trafienie do szerszej grupy klientów. Sprawdź, kiedy może świadczyć swojego usługi przez internet. Czym zajmuje się doradca podatkowy?

Doradztwo podatkowe online – kim jest doradca podatkowy?

Głównym zadaniem doradcy podatkowego jest pomoc w interpretacji przepisów podatkowych. Zwykle doradca podatkowy dopasowuje odpowiednie rozwiązania prawne do sytuacji, w której znalazła się konkretna firma. O pomoc dorady podatkowego proszą też indywidualni podatnicy.

Sprawy podatkowe firm są bardzo skomplikowane i wymagają zwykle bieżących kontaktów z przedstawicielem firmy, a przynajmniej wizyt i spotkań w siedzibie firmy. Jednak pomoc indywidualnym podatnikom, którzy nie mają tak dużego spektrum możliwości odliczeń podatkowych, wydaje się znacznie łatwiejsza do realizacji.

A ile zapłacisz za taką usługę? O tym przeczytasz w Ile kosztuje doradca podatkowy?

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Doradztwo podatkowe online – czy jest możliwe?

I tu pojawia się pytanie, czy doradca podatkowy może swoje usługi świadczyć online. Taka forma jest zdecydowanie łatwiejsza, a także pomaga załatwić więcej spraw w tym samym czasie. Co za tym idzie, usługi doradcy podatkowego są więc bardziej dostępne.

Przepisy określają, że doradca podatkowy jako profesjonalista musi świadczyć swoją pomoc z należytą starannością jako ekspert. Efekt jest taki, że jeśli jego porada będzie niewłaściwa, to osoba lub podmiot, który zlecił taką pomoc, może domagać się odszkodowania.

Doradztwo podatkowe online – czy opinia doradcy jest wiążąca?

Doradca podatkowy, podobnie jak adwokat wydaje swoją opinię wedle swojej interpretacji opartej na przepisach prawa. Odpowiada jako profesjonalista za taką opinię i za skutki, które niesie za sobą. Jeżeli doradca popełni błąd, bo nie zna przepisów albo z powodu zaniechania, to ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną. Doradca podatkowy może też być pociągnięty do odpowiedzialności karnej skarbowej.

CZYTAJ TAKŻE: Odpowiedzialność doradcy podatkowego. Czy jego opinia jest wiążąca?

Po okresie pandemii przyzwyczailiśmy się, że sporo usług świadczonych jest online. Nie pominięto tutaj też podatków. Doradcy podatkowi zaczęli świadczyć swoje usługi online. Nie ma co kryć. Jest to głównie pomoc osobom fizycznym. Czy więc doradca podatkowy może świadczyć usługi online? Jak najbardziej. I taka forma pomocy jest równoważna z taką dokonana podczas osobistej wizyty. Szczególnie że zwykle interpretacja danej sytuacji i tak dokonywana jest na piśmie.

Doradztwo podatkowe online a kasa fiskalna

Świadczenie usług doradztwa podatkowego w formie online ma jednak istotną konsekwencję. Stwierdziliśmy, że w większości przypadków doradztwo podatkowe opiera się na pomocy przedsiębiorcom. Po zrealizowaniu usługi doradca podatkowy wystawia fakturę. Świadcząc usługi doradztwa podatkowego online, mamy większą szansę na trafienie z ofertą do osób indywidualnych.

Pojawia się wtedy problem posiadania kasy fiskalnej. Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy VAT podatnicy, którzy dokonują odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych muszą ewidencjonować sprzedaż przy użyciu kasy fiskalnej.

CZYTAJ TAKŻE: Doradca podatkowy a księgowy

Tu pojawia się pytanie, czy doradca podatkowy musi posiadać kasę fiskalną. Istnieje bowiem zapis, który mówi, że jeśli sprzedaż dla osób indywidualnych nie jest wyższa niż 20 000 zł, to kasy fiskalnej mieć nie trzeba. Mało tego. Przepisy wskazują, że jeśli doradca podatkowy świadczy usługi wyłącznie przez internet, to kasy fiskalnej mieć nie musi. Dodatkowo musi być zachowana zasada, że płatność została dokonana w formie elektronicznej.

Odpowiadając na pytanie postanowione na początku materiału, trzeba powiedzieć, że doradca podatkowy może świadczyć usługi online. Wiąże się to jednak z określonymi konsekwencjami.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Więcej na tematy związane z rachunkowością przeczytasz w kategorii Biuro rachunkowe.

Czy księgowa odpowiada za błędy?

0
czy księgowa odpowiada za błędy

Czy księgowa odpowiada za błędy? Nawet bardzo doświadczony księgowy nie uniknie przynajmniej raz w życiu pomyłki. Z perspektywy przedsiębiorcy największe konsekwencje ma sytuacja, gdy księgowy nie kwapi się z poprawieniem błędów.

Błędy w księgach zawsze trzeba poprawić, możesz się jednak zastanawiać, czy księgowa odpowiada za błędy? Zwykle ich korekty dokonuje osoba, której przedsiębiorca zleca prowadzenie ksiąg rachunkowych. Kłopot może się pojawić w sytuacji, gdy księgowy nie kwapi się z poprawieniem błędów.

Czy księgowa odpowiada za błędy? Wypowiedzenie umowy z księgowym

Jeśli przedsiębiorca nie jest zadowolony z usług księgowego, może zawsze wypowiedzieć z nim umowę i zaangażować do tego zadania kogoś innego. Szczególnie jeśli często musiał odpowiadać sobie na pytanie: czy księgowa odpowiada za błędy?

Zmiana biura rachunkowego jest dozwolona nie tylko na przełomie roku podatkowego, ale i w jego trakcie. Najważniejsze będzie wtedy przekazanie wszystkich dokumentów. Niejednokrotnie zdarza się, że w trakcie zmiany księgowego, nowe biuro rachunkowe trafia na błędne zapisy.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Czy księgowa odpowiada za błędy księgowe?

Błędy księgowe mogą dotyczyć najróżniejszych elementów. To, w jaki sposób poprawiać będziemy błąd, zależeć będzie od rodzaju błędu i tego kiedy został zauważony. W przypadku gdy błąd wykryto jeszcze w trakcie miesiąca księgowego, to wystarczy zwykłe skorygowanie pomyłki. Błąd w księgach wykryty już po zakończeniu miesiąca poprawiamy tzw. storno. Warto wiedzieć, że błąd może być poprawiony w każdej chwili. Oczywiście najważniejsze by był skorygowany poprawnie.

Tylko profesjonalnie działający księgowy sprawdza zapisy księgowe „po sobie” lub weryfikuje je, dając do sprawdzenia innemu księgowemu w biurze. Jeśli współpracujemy z księgowym – wolnym strzelcem, a na dodatek jako przedsiębiorcy mamy niewielkie pojęcie o księgowaniu, prawdopodobieństwo pomyłki jest spore. Zwykle dowiadujemy się o niej, gdy trafimy na doświadczone biuro księgowe.

Zmiana księgowego i wypowiedzenie umowy z biurem księgowym, z którym do tej pory współpracowaliśmy, może skutkować tym, że nie będzie ono chciało dokończyć wszystkich rozliczeń. Gdy zdarzą się błędy, nie będzie chciał ich poprawiać.

Czy może odmówić poprawy błędów? Teoretycznie tak. Głównie dlatego, że to przedsiębiorca ostatecznie zawsze ponosi odpowiedzialność za wszelkie zapisy księgowe, a biuro rachunkowe jedynie działa na „jego zlecenie”. W związku z tym, w przypadku błędów popełnionych przez księgowego, rozwiązaniem może być tylko próba uzyskania odszkodowania za te błędy. Żeby jednak to się stało, trzeba wytoczyć sprawę z powództwa cywilnego.

Czy księgowy może odmówić poprawienia błędów?

W związku z tym może się zdarzyć, że księgowy odmówi poprawienia błędów i angażowania się w dokończenie rozliczeń.  Szczególnie gdy zamierzamy zmienić obsługujące nas biuro rachunkowe. Praktyka rynkowa wskazuje, że w takiej sytuacji najlepiej działa mechanizm, według którego poprawek dokonuje nowy księgowy, a dotychczas obsługujące firmę biuro rachunkowe jest obciążane kosztami ponownego przeliczenia błędnie wprowadzonych rozliczeń.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.

Ile kosztuje call center? Co wpływa na cenę?

0
ile kosztuje call center

Zastanawiasz się, ile kosztuje call center? Czy taka usługa jest droga? Dowiedz się, kiedy warto skorzystać z usług call center. Co trzeba wziąć pod uwagę, zanim zdecydujesz się na skorzystanie z tego rozwiązania?

Ile kosztuje call center i z czego ta cena wynika? Call center to jedna z tych usług, które zwykle jako pierwsze zleca się na zewnątrz. Wszystko dlatego, że obsługa call center poza strukturami firmy może być tańsza niż organizowanie go i utrzymywanie samodzielnie.

Ile kosztuje call center? Sytuacja na rynku

Na rynku call center działają firmy o ogromnych obrotach (m.in. Arvato, czy Contact Center), które obsługują największe korporacje. Są też dziesiątki mniejszych firm, które działają dla klientów o mniejszych budżetach. Ze względu na to, to ile kosztuje call center, będzie się różnić w zależności od sytuacji.

Część firm przyjmuje minimum wartości projektu, od którego rozpoczynają pracę. Jeśli więc chcemy przetestować usługi call center, musimy przygotować się na to, że firma może odrzucić bardzo małe zlecenie. Warto jednak pamiętać, że jeśli już decydujemy się na rozmowy z call center, zwykle jesteśmy w stanie wydać 3-4 tysiące złotych ustanowione jako minimum.

CZYTAJ TAKŻE: Zakup samochodu na firmę. Jak to rozliczyć?

Rosnąca konkurencja na rynku call center powoduje, że ceny obsługi call center są coraz niższe. Jednocześnie rośnie zakres usług oferowanych przez firmy świadczące pomoc w zakresie call center.

Ile kosztuje call center?

Koszt usługi call center zależy przede wszystkim o skali projektu i miasta, w którym będzie realizowana usługa. W dużej mierze wpływ na koszty ma też to:

  • czy obsługa przez konsultanta musi być prowadzona w języku obcym, czy tylko po polsku;
  • czy będzie to odbieranie połączeń przychodzących, czy aktywna sprzedaż przez telefon poprzez połączenia wychodzące.

CZYTAJ TAKŻE: Jak zaksięgować zakup licencji?

Obecnie przyjmuje się, że średnia stawka roboczogodziny w call center to ok. 25 zł. Stawki mogą być niższe, jeśli projekt trwa długo (np. więcej niż pół roku), a także wtedy, gdy konsultanci mogą obsługiwać kilka infolinii jednocześnie. W przypadku połączeń sprzedażowych do minimalnej stawki roboczogodziny często dodaje się często premię za konkretne działanie. Np. pozyskanie danych osoby kontaktowej czy sprzedaż może dawać dodatkowe kilka złotych do stawki godzinowej.

Zakup bazy danych

Trzeba pamiętać, że call center – zwłaszcza wynajmowane w celu prowadzenia telesprzedaży, musi mieć listę numerów do „obdzwonienia”. I tu pojawia się kolejny koszt. Call center najczęściej będzie wymagać dostarczenia przez klienta bazy danych potencjalnych klientów. Dodatkowe opłaty mogą być też pobierane, za zarządzanie projektem, wysyłkę raportów, czy archiwizowanie rozmów.

Koszt call center może być też uzależniony od tego, jakiego rodzaju produkty lub usługi sprzedawane są przez konsultanta. Inna będzie cena przy obsłudze produktów dla klientów indywidualnych, a inna dla klientów biznesowych. Zakup bazy danych to koszt od kilkuset do kilku tysięcy złotych za najmniejsze bazy.

CZYTAJ TAKŻE: Czy zakup opon można wliczyć w koszty uzyskania przychodu?

Automatyczne połączenia

Dziś coraz częściej do pierwszych połączeń z klientami wykorzystuje się automaty, czyli centrale, które przekazują odpowiednie komunikaty osobom, które mogłyby być zainteresowane usługami lub produktami. Dopiero gdy wyrażą chęć nabycia produktu, połączenie jest przekierowywane do konsultanta. Takie rozwiązania najczęściej wykorzystuje się w telefonicznych ankietach dotyczących obsługi.

W przypadku botów, czyli automatów koszt obsługi zwiększany jest o opłatę związaną z przygotowaniem nagrań odpowiednich komunikatów i całego systemu informatycznego. Korzyść, jaką odnosimy to nieporównywalnie wyższa liczba połączeń wychodzących w porównaniu do „żywego” konsultanta. Dzięki czemu koszt tego, ile kosztuje call center w przeliczeniu na jedno połączenia, znacznie się zmniejsza.

Przeczytaj więcej o kosztach w firmie.

Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta

0
mail z ofertą handlową

Mail z ofertą handlową jest jedną z najtańszych i wyjątkowo skutecznych metod pozyskiwania klientów. Czy można wysłać maila do osoby, która nie jest jeszcze naszym klientem? Co rozumie się jako ofertę handlową?

Mail z ofertą handlową, czyli reklama mailowa to skuteczna metoda pozyskania klientów. Jednak trafienie do nowych klientów może być już bardziej skomplikowane. Kiedy możesz wysłać maila z ofertą?

Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta. Jak reklamować firmę w internecie?

Najprostszą formą reklamy online, jest strona internetowa. Kłopot w tym, że o skuteczność tej metody zależy przede wszystkim od tego, ile osób odwiedzi naszą stronę. Znacznie bardziej skuteczne może być wysyłanie maili z ofertą handlową lub informacji o nowych produktach. Takie działanie pozwoli na to by każda osoba, która odbierze wiadomość, mogła się zapoznać z ofertą.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest cold mailing?

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta a ochrona przed spamem

Jeśli firmy wysyłałyby każdemu informacje o wszystkich produktach i usługach, które oferują, skrzynki odbiorcze dawno byłyby zapełnione. W związku z tym prawo wprowadza ograniczenia w zakresie wysyłania informacji handlowych emailem. Podstawowa zasada zakłada, że informację o produkcie lub usłudze można wysłać tylko wtedy, gdy odbiorca wyrazi na to zgodę.

Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta. Co to jest informacja handlowa?

Mówiąc wprost, niezamówiona informacja handlowa nie może być wysłana bez zgody odbiorcy. Co to jest ta informacja handlowa? To każda informacja, notatka, oferta albo reklama produktu. Nawet ogłoszenie o wyróżnieniu produktu, otrzymaniu nagrody branżowej itd. jest informacją handlową. Dlaczego? Bo może wpłynąć pozytywnie na wizerunek firmy, a co za tym idzie zwiększać sprzedaż.

CZYTAJ TAKŻE: MLM – multilevel marketing – co to jest?

Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta. Jak napisać ofertę handlową?

Przy pisaniu oferty handlowej warto pamiętać o kilku istotnych kwestiach:

  1. Zrozumienie potrzeb klienta – przed napisaniem oferty należy dokładnie zrozumieć potrzeby klienta, aby móc zaproponować mu produkt lub usługę, które spełnią jego oczekiwania.
  2. Precyzyjny opis oferowanego produktu lub usługi – w ofercie handlowej powinny znaleźć się szczegółowe informacje na temat oferowanego produktu lub usługi, w tym cechy, zalety, funkcjonalności, parametry techniczne, opis warunków gwarancji i wsparcia posprzedażnego.
  3. Konkurencyjna cena – cena powinna być konkurencyjna w stosunku do oferty konkurencji, a jednocześnie adekwatna do jakości oferowanego produktu lub usługi.
  4. Przejrzyste warunki sprzedaży – w ofercie powinny być jasno określone warunki sprzedaży, w tym terminy dostawy, płatności, koszty przesyłki oraz warunki zwrotu lub reklamacji.
  5. Personalizacja – ofertę można spersonalizować poprzez dostosowanie jej do potrzeb konkretnego klienta, np. poprzez wyróżnienie jego imienia i nazwiska, odwołanie się do jego wcześniejszych zamówień czy preferencji zakupowych.
  6. Profesjonalny styl pisania – informacja handlowa powinna być napisana w profesjonalnym stylu, wolnym od błędów ortograficznych i gramatycznych, a jednocześnie przystępna i czytelna dla odbiorcy.

CZYTAJ TAKŻE: Biznes z małym wkładem finansowym – 9 pomysłów

Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta. Schemat skutecznej informacji handlowej

W każdej informacji handlowej powinny znaleźć się określone punkty, w celu zaprezentowania produktu lub usługi w sposób atrakcyjny dla potencjalnego klienta. Oto przykładowy schemat informacji handlowej:

  1. Nagłówek. Powinien zawierać krótki i przyciągający uwagę tytuł, który zainteresuje odbiorcę i zachęci go do przeczytania dalszych informacji.
  2. Opis produktu lub usługi. Tutaj należy przedstawić dokładny opis oferowanego produktu lub usługi, w tym ich cechy, zalety, funkcjonalności, parametry techniczne, opis warunków gwarancji i wsparcia posprzedażnego.
  3. Korzyści dla klienta. Należy wskazać, jakie korzyści produkt lub usługa przyniosą klientowi, jakie problemy rozwiążą, jakie potrzeby zaspokoją.
  4. Opinie i referencje. Warto przytoczyć opinie innych klientów, którzy już skorzystali z oferowanego produktu lub usługi oraz referencje, które potwierdzą jakość oferowanego produktu lub usługi.
  5. Ceny i warunki sprzedaży. Należy podać cenę produktu lub usługi, wraz z ewentualnymi promocjami, rabatami i innymi dodatkowymi korzyściami, a także określić warunki sprzedaży, w tym terminy dostawy, płatności, koszty przesyłki oraz warunki zwrotu lub reklamacji.
  6. Zachęta do zakupu. Tutaj należy przedstawić argumenty, które zachęcą klienta do zakupu oferowanego produktu lub usługi, np. unikalność, jakość, certyfikaty, referencje, a także ograniczoną dostępność lub specjalne oferty.
  7. Zakończenie. Należy podsumować ofertę i zachęcić do kontaktu lub zakupu, pozostawiając dane kontaktowe i informacje o sposobach zamówienia produktu lub usługi.

CZYTAJ TAKŻE: Kampania w mediach społecznościowych

Pamiętaj, że schemat informacji handlowej może różnić się w zależności od branży, rodzaju produktu lub usługi oraz grupy docelowej. Jednak powinien zawsze być dopasowany do potrzeb klienta i odpowiadać na jego pytania i wątpliwości.

Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta – kara za wysyłanie niezamówionej informacji handlowej

Jeśli przedsiębiorca złamie przepisy i wyśle ofertę, na którą wcześniej odbiorca nie wyraził zgody, popełnia wykroczenie. Jest ono zagrożone karą w wysokości do 5 tys. złotych. Co ważne, żeby takie wykroczenie mogło być udowodnione, wniosek o ściganie musi złożyć pokrzywdzony, czyli osoba, która dostała niezamówioną ofertę. Wysyłanie spamu nie jest ścigane z urzędu.

Inną sankcją za wysyłanie niezamówionych maili z informacją handlową może być skarga do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wszystko dlatego, że wysyłanie maili do odbiorców bez ich zgody staje się czynem nieuczciwej konkurencji. W tym przypadku sprawę może wszcząć od razu prezes UOKiK i to bez upomnienia przedsiębiorcy. Sprawa będzie dotyczyć naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

CZYTAJ TAKŻE: Opinie o firmie w internecie. Jak je zdobywać?

Znacznie poważniejszą sankcją jest utrata renomy przedsiębiorstwa.

Mail z ofertą handlową do nieznanego klienta – jak wysyłać oferty handlowe?

Skoro wiadomo już, że konsument musi wyrazić zgodę na wysyłanie ofert drogą elektroniczną, to warto wiedzieć, że musi on też tę zgodę wyraźnie oznaczyć. W razie sporu to po stronie przedsiębiorcy leży konieczność udowodnienia, że otrzymał on zgodę na wysyłanie ofert drogą elektroniczną.

Trzeba więc przechowywać potwierdzenie wyrażenia zgody, by w razie konieczności móc się nimi posłużyć. A jak wobec tego uzyskać od odbiorcy zgodę na wysyłanie ofert? Przepisy nie wskazują sposobu na to, by zrobić to właściwie. Jedyne co jest ustalone w prawie to fakt, że z oświadczenia musi wynikać jasno, kto złożyć oświadczenie, zgodę na otrzymywanie informacji handlowej.

CZYTAJ TAKŻE: Reklama w Internecie

Może się zdarzyć, że klient poda do wysyłki adres kogoś innego, co spowoduje, że to my przedsiębiorcy będziemy mieli kłopot. W związku z tym warto zastosować podwójne zabezpieczenie polegające choćby na tym, że adres mailowy jest dodatkowo potwierdzany przez zainteresowanego.

Warto pamiętać, że w treści maila, który ma być potwierdzeniem zgody na otrzymywanie informacji handlowej, nie można zawrzeć oferty.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

KSeF – Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

0
ksef ustawa

Jeśli chodzi o KSeF, ustawa wprowadzająca ten system to ta o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Poniżej zapoznasz się z jej tekstem.

„Ustawa o KSeF” reguluje sposób działania tej bazy faktur, i ustrukturyzowanych faktur elektronicznych w ogóle. Nie jest ona jednak odrębnych aktem prawnym, a nowelizacją ustawy z 29 października 2021 roku. Sprawdź, co z niej wynika.

KSeF – ustawa. Co to jest KSeF?

Krajowy System e-Faktur (w skrócie KSeF) to system teleinformatyczny Ministerstwa Finansów umożliwiający wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. Ta wprowadzona na drodze administracyjnej rewolucyjna zmiana w zakresie fakturowania, nakłada nowe obowiązki zarówno na wystawców jak i odbiorców faktur.

Uzyskaj dostęp do KSeF z elektroniczną pieczęcią kwalifikowaną.

Zasady funkcjonowania elektronicznych faktur ustrukturyzowanych (tzw. e-faktur) i Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z dniem 1 stycznia 2022 r. wprowadziła do polskiego systemu prawa podatkowego nowelizacja ustawy o VAT z 29 października 2021 r. Publikujemy tu pełną treść tej nowelizacji, a także całość dokumentu do pobrania w pliku PDF – link pod treścią ustawy.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

KSeF – ustawa

Dz. U. 2021 poz. 2076
ustawa
z dnia 29 października 2021 r.
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Art. 1. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.[2])) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 po pkt 32 dodaje się pkt 32a w brzmieniu:

„32a) fakturze ustrukturyzowanej – rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie;”;

2) w art. 29a w ust. 15 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

„5) wystawienia faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej.”;

3) w art. 42 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

„6. Podatnik wystawia dokument wywozu w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu na rzecz nabywcy, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 4.”;

4) w art. 86:

a) w ust. 19a zdania pierwsze i drugie otrzymują brzmienie:

„W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione.”,

b) po ust. 19c dodaje się ust. 19d w brzmieniu:

„19d. W przypadku, o którym mowa w art. 29a ust. 15 pkt 5, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur fakturę korygującą w postaci faktury ustrukturyzowanej. Przepis ust. 19a zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.”;

5) w art. 87:

a) w ust. 2 wyrazy „ust. 6” zastępuje się wyrazami „ust. 5b, 6”,

b) w ust. 2c wyrazy „ust. 2, 5a” zastępuje się wyrazami „ust. 2, 5a, 5b”,

c) po ust. 5a dodaje się ust. 5b–5d w brzmieniu:

„5b. Urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu różnicy podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 40 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

1) w związku z wykonywaniem czynności, dla których występował obowiązek wystawienia faktur na podstawie art. 106b ust. 1:

a) pkt 1 lub

b) pkt 3, lub

c) pkt 4 – w zakresie, w jakim dotyczy otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1, uwzględnionych w rozliczeniu podatnika za dany okres rozliczeniowy

– podatnik wystawiał wyłącznie faktury ustrukturyzowane,

2) kwota podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w ust. 1, nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana w deklaracji, nie przekracza 3000 zł,

3) podatnik przez kolejne 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot:

a) był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

b) składał za każdy okres rozliczeniowy deklaracje, o których mowa w art. 99 ust. 1–3,

b) posiadał rachunek rozliczeniowy lub imienny rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, zawarty w wykazie, o którym mowa w art. 96b ust. 1

– przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a–2c oraz ust. 4a–4f stosuje się odpowiednio

5c. Przepis ust. 5b stosuje się również w przypadku, gdy w danym okresie rozliczeniowym podatnik oprócz faktur ustrukturyzowanych wystawiał faktury:

1) których nie wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej z powodu braku zgodności z wzorem faktury ustrukturyzowanej, udostępnionym na elektronicznej platformie usług administracji publicznej zgodnie z art. 106nc ust. 3, lub

2) o których mowa w art. 106e ust. 5 pkt 3 – w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

5d. Spełnienie warunków, o których mowa w ust. 5b, jest weryfikowane z wykorzystaniem zasobów teleinformatycznych Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.”;

6) w art. 88 w ust. 3b po wyrazach „do duplikatów faktur” dodaje się wyrazy „oraz kolejnych egzemplarzy faktur”;

7) w art. 106f w ust. 1 w pkt 4 skreśla się wyrazy „cenę jednostkową netto,”;

8) w art. 106g:

a) po ust. 3 dodaje się ust. 3a–3c w brzmieniu:

„3a. Faktura ustrukturyzowana jest udostępniana i otrzymywana za pomocą oprogramowania interfejsowego, o którym mowa w art. 106nc ust. 1.

3b. Jeżeli odbiorca faktury nie wyraził akceptacji, o której mowa w art. 106na ust. 2, faktura ustrukturyzowana może być przesłana temu podmiotowi w postaci z nim uzgodnionej. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio.

3c. Dostęp do faktury ustrukturyzowanej jest możliwy przez podanie danych tej faktury określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 106r pkt 4.”,

b) w ust. 4 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

„Przepisu nie stosuje się do faktur ustrukturyzowanych.”;

9) w art. 106i w ust. 7 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „30. dnia” zastępuje się wyrazami „60. dnia”;

10) w art. 106j:

a) w ust. 1:

– pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,”,

– uchyla się pkt 2,

– pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury”,

b) w ust. 2:

– uchyla się pkt 1,

– po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

„2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca – w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;”,

– w pkt 3 lit. a otrzymuje brzmienie:

„a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1–5,”,

– uchyla się pkt 4,

c) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

„2a. Faktura korygująca może zawierać:

1) wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo „KOREKTA”;

2) przyczynę korekty.”,

d) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. W przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:

1) zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;

2) może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą – w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.”,

e) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

„4. Fakturę korygującą fakturę ustrukturyzowaną wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej.”;

11) w art. 106l ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Faktura wystawiona ponownie:

1) zawiera datę wystawienia;

2) może zawierać wyraz „DUPLIKAT”.”;

12) w art. 106m w ust. 5:

a) w pkt 2 wyrazy „jej danych.” zastępuje się wyrazami „jej danych, lub”,

b) dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

„3) Krajowego Systemu e-Faktur – w odniesieniu do faktur ustrukturyzowanych otrzymanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.”;

13) po art. 106n dodaje się art. 106na–106ne w brzmieniu:

„Art. 106na. 1. Fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur.

2. Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e Faktur wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

3. Faktura ustrukturyzowana jest uznana za otrzymaną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur w dniu przydzielenia w tym systemie numeru identyfikującego tę fakturę.

Art. 106nb. Z Krajowego Systemu e-Faktur mogą korzystać:

1) podatnik,

2) podmioty wskazane przez podatnika,

3) podmioty, o których mowa w art. 106c,

4) osoby fizyczne wskazane przez podmioty, o których mowa w art. 106c,

5) osoby fizyczne wskazane w zawiadomieniu o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur, którym podatnik lub podmioty, o których mowa w art. 106c, nadali uprawnienia do korzystania z tego systemu,

6) podmioty inne, niż wymienione w pkt 1–5, wskazane przez osoby fizyczne korzystające z Krajowego Systemu e-Faktur, jeżeli prawo do wskazywania innego podmiotu wynika z uprawnień nadanych tym osobom fizycznym

– uwierzytelnieni w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 106r pkt 3.

Art. 106nc. 1. Faktura ustrukturyzowana jest wystawiana i otrzymywana przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą oprogramowania interfejsowego, w postaci elektronicznej i zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

2. Oprogramowanie interfejsowe, o którym mowa w ust. 1, jest dostępne na stronie, której adres jest podany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór faktury ustrukturyzowanej.

Art. 106nd. 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi Krajowy System e Faktur i jest administratorem danych w nim zawartych.

2. Krajowy System e-Faktur jest systemem teleinformatycznym służącym do:

1) nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur;

2) powiadamiania podmiotów, o których mowa w art. 106nb, o nadanych uprawnieniach do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur lub ich odebraniu;

3) uwierzytelnienia oraz weryfikacji uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur, posiadanych przez podmioty, o których mowa w art. 106nb;

4) wystawiania faktur ustrukturyzowanych;

5) dostępu do faktur ustrukturyzowanych;

6) otrzymywania faktur ustrukturyzowanych;

7) przechowywania faktur ustrukturyzowanych;

8) oznaczania faktur ustrukturyzowanych numerem identyfikującym przydzielonym w Krajowym Systemie e-Faktur;

9) analizy i kontroli prawidłowości danych z faktur ustrukturyzowanych;

10) powiadamiania podmiotów, o których mowa w art. 106nb, o:

a) dacie i czasie wystawienia faktury ustrukturyzowanej oraz numerze identyfikującym fakturę ustrukturyzowaną przydzielonym w Krajowym Systemie e-Faktur oraz dacie i czasie jego przydzielenia,

b) dacie i czasie odrzucenia faktury w przypadku jej niezgodności z wzorem, o którym mowa w art. 106nc ust. 3,

c) braku możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej – w przypadku niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur;

11) powiadamiania podmiotów innych niż określone w art. 106nb o braku uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.

Art. 106ne. Minister właściwy do spraw finansów publicznych zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra komunikaty dotyczące niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur.”;

14) po art. 106q dodaje się art. 106r w brzmieniu:

„Art. 106r. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

1) rodzaje uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur,

2) sposoby nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur oraz wzór zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu tych uprawnień,

3) sposoby uwierzytelnienia podmiotów korzystających z Krajowego Systemu e Faktur,

4) dane faktury ustrukturyzowanej, których podanie umożliwia dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur

– uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji i weryfikacji podmiotów, o których mowa w art. 106nb, oraz zapewnienia dostępu do faktur ustrukturyzowanych i możliwości zapoznania się z ich treścią.”;

15) po art. 112a dodaje się art. 112aa w brzmieniu:

„Art. 112aa. 1. Faktury ustrukturyzowane są przechowywane w Krajowym Systemie e-Faktur przez okres 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione. Przepisów art. 112 i art. 112a nie stosuje się.

2. Po upływie okresu przechowywania faktur, o którym mowa w ust. 1, podatnik przechowuje faktury ustrukturyzowane poza Krajowym Systemem e-Faktur do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Przepisy art. 112 i art. 112a stosuje się odpowiednio.”.

Art. 2. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 i 1598) w art. 193a po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu:

„§ 1a. Przepisu § 1 nie stosuje się do faktur ustrukturyzowanych w rozumieniu art. 2 pkt 32a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.”.

Art. 3. W ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 422, z późn. zm.[3])) w art. 35:

1) w ust. 3 w pkt 1 w lit. e średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. f w brzmieniu:

„f) Krajowego Systemu e-Faktur, o którym mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;”;

2) w ust. 4 skreśla się wyrazy „zawarte w dokumentach i informacjach”.

Art. 4. Tworzy się Krajowy System e-Faktur.

Art. 5. Czynności, o których mowa w art. 106a ustawy zmienianej w art. 1, dokonane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w stosunku do których termin wystawienia faktury upływa po dniu 31 grudnia 2021 r., mogą być udokumentowane fakturą ustrukturyzowaną, o której mowa w art. 2 pkt 32a ustawy zmienianej w art. 1.

Art. 6. Przepisy art. 87 ust. 2, 2c i 5b–5d ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do okresów rozliczeniowych przypadających począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 7. 1. W latach 2022–2031 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym niniejszej ustawy wynosi 229 528 837 zł, w tym w:

1) 2022 r. – 30 112 255 zł;

2) 2023 r. – 29 796 170 zł;

3) 2024 r. – 27 003 419 zł;

4) 2025 r. – 29 809 867 zł;

5) 2026 r. – 24 345 604 zł;

6) 2027 r. – 19 658 116 zł;

7) 2028 r. – 19 658 116 zł;

8) 2029 r. – 19 658 116 zł;

9) 2030 r. – 19 658 116 zł;

10) 2031 r. – 9 829 058 zł.

2. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczeniem przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, zostanie zastosowany mechanizm korygujący polegający na obniżeniu wydatków związanych z realizacją zadań wynikających z regulacji wprowadzanych niniejszą ustawą.

3. Organem właściwym, który monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 2, jest minister właściwy do spraw finansów publicznych.

Art. 8. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. Duda

Specjaliści z branży bezpieczeństwa do weryfikacji w systemie KSeF rekomendują zastosowanie rozwiązań z certyfikatem kwalifikowanym, czyli odpowiednio podpisów kwalifikowanych dla osób fizycznych i pieczęci kwalifikowanych dla osób prawnych. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów już w 2023 roku ustandaryzowane faktury mają być obowiązkowe dla wszystkich podmiotów wystawiających faktury i podlegających polskim przepisom podatkowym.

Pieczęć elektroniczna do nabycia najtaniej w sklepie dziennika „Rzeczpospolita” na sklep.rp.pl

POBIERZ PLIK Z TREŚCIĄ USTAWY PDF

CZYTAJ TAKŻE: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur

Zainteresowanych szerszą informacją o zastosowaniu pieczęci elektronicznej w KSeF zachęcamy do pozostawienia danych kontaktowych.

Krajowy System Faktur, czyli KSeF

0
krajowy system faktur

Krajowy System Faktur stanie się obowiązkowy dla wszystkich prawdopodobnie w połowie 2025 roku. Można korzystać z niego już obecnie i warto skorzystać z tej szansy, by go poznać. Dowiedz się wszystkiego, co ważne o KSeF i wypróbuj tę wiedzę w praktyce.

Krajowy System e-Faktur działa już od 1 stycznia 2022 roku. Dotychczas przedsiębiorcy korzystają z niego dobrowolnie, jednak niedługo stanie się to obowiązkiem. Zobacz, na jakiej podstawie KSeF wszedł w życie i o czym trzeba pamiętać, żeby z niego korzystać.

Krajowy System Faktur – podstawa prawna

Nowelizacja ustawy o VAT z 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 2076) wprowadza (od 1 stycznia 2022 r.) do polskiego systemu prawa podatkowego i określa zasady funkcjonowania elektronicznych faktur ustrukturyzowanych (e-faktur) i Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Drugim dokumentem określającym działanie KSeF jest Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (Dz. U. 2021, poz. 2481).

Krajowy System Faktur – terminy

Uwaga! Data wejścia w życie została po raz kolejny przesunięta podczas konferencji Ministerstwa Finansów z dnia 19 stycznia 2024 roku. Obecnie nie ma informacji na temat tego, kiedy system KSeF stanie się obowiązkowy. Wiemy tylko, że będzie to najszybciej w przyszłym roku. Możliwym terminem jest połowa 2025 roku.

W 2022 roku korzystanie z e-faktur ustrukturyzowanych jest dla podatników dobrowolne, natomiast od 2023 roku Ministerstwo Finansów zamierza wdrożyć obowiązkowe stosowanie e-faktur dla wszystkich przedsiębiorców. KSeF miał stać się obligatoryjny od 2024 roku. Początkowo miał to być II kwartału 2023 r. (najwcześniejszym możliwym terminem był 1 kwietnia).

Dostęp do systemu e-Faktur

Są dwie możliwości, by wystawić e-fakturę za pośrednictwem systemu.

Darmowe aplikacje

Pierwsza to skorzystanie z darmowych aplikacji, które udostępni Ministerstwo Finansów. Jest polecana zwłaszcza dla mniejszych firm, które nie wystawiają wielu faktur i nie mają potrzeby korzystania z bardziej rozbudowanego oprogramowania.

Komercyjne narzędzia

Możliwość druga to skorzystanie z komercyjnych narzędzi do rozliczeń podatkowo-księgowych, które będą zintegrowane z KSeF dzięki interfejsowi API. Podatnik najpierw wygeneruje plik w formacie xml za pomocą oprogramowania, z którego korzysta, a następnie prześle ją do bazy KSeF. Gdy system nada przesłanemu plikowi unikalny numer, stanie się on fakturą.

Niezależnie od przyjętych rozwiązań korzystanie z KSeF wymaga uwierzytelniania.

Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów planowana jest aktualizacja oprogramowania e-Mikrofirma w sposób, który umożliwi wystawianie i odbieranie faktur ustrukturyzowanych. Aplikacja ta została udostępniona w II kwartale 2022 roku. Warto jednak zaznaczyć, że jest to oprogramowanie służące do obsługi niewielkich spółek. Duzi przedsiębiorcy, czy spółki z sektora SME będą zobowiązani do samodzielnego dostosowania swoich systemów podatkowych i księgowych do nowego obowiązku.

Pieczęć elektroniczna a Krajowy System Faktur

Wykorzystanie pieczęci elektronicznej w procesie KSeF zostało wskazane jako jedna z możliwych metod uwierzytelnienia podatnika [Rozporządzenie ministra finansów z 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (Dz. U. 2021, poz. 2481)].
Zgodnie z treścią § 5. tego rozporządzenia:

1. Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur wymaga uwierzytelnienia:

  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo
  • kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, albo
  • podpisem zaufanym, albo
  • wygenerowanym przez Krajowy System e-Faktur, po uwierzytelnieniu się podatnika lub podmiotu uprawnionego w sposób, o którym mowa w pkt 1-3, ciągiem znaków alfanumerycznych, z wyłączeniem znaków interpunkcyjnych, przypisanym do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień

– oraz weryfikacji posiadanych uprawnień.

2. W przypadku kwalifikowanych podpisów elektronicznych niezawierających numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL podatnika będącego osobą fizyczną, uwierzytelnienie oraz weryfikacja posiadanych uprawnień są możliwe również po zgłoszeniu danych unikalnych identyfikujących ten podpis, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w zawiadomieniu, o którym mowa w § 4.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Podmioty zobowiązane

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów ustandaryzowane faktury docelowo mają być obowiązkowe dla wszystkich podmiotów wystawiających faktury i podlegających polskim przepisom podatkowym.

Umowa najmu biura. Jak ją renegocjować?

0
kasy fiskalne online

Umowa najmu biura w pewnym momencie może przestać być opłacalna. Nadchodzi wtedy czas, aby ją zmienić. Sprawdź, jak podejść do zadania renegocjacji umowy najmu. Na co zwracać uwagę?

Koszty, jakie pierwotnie zakłada umowa najmu biura, mogą by sporym obciążeniem dla firmy w czasie spowolnienia. W jaki sposób negocjować zmianę umowy biura? Kiedy zmiana warunków umowy się nie opłaca?

Umowa najmu biura

O tym, że zmiana warunków umowy najmu biura jest tematem aktualnym, niech świadczy fakt, że tylko w Warszawie prawie 50 proc. umów najmu powierzchni zostało zrenegocjowanych. Wzrost jest gigantyczny, ponieważ zwykle nie jest to więcej niż 25-30 proc.

Obecna sytuacja powoduje jednak, że renegocjacje kontraktów biurowych na nowo stały się koniecznością. Szczególnie że w samej Warszawie obecnie jest jeden z najniższych poziomów powierzchni w budowie. Z kwartału na kwartał zmniejsza się liczba budów biurowców.

Renegocjowanie umowy najmu biura

Warto wiedzieć, że jeszcze niedawno standardem rynkowym był wynajem biur na okres od trzech do pięciu lat. Dziś zdarza się, że jest to rok. Jednak właściciele budynków, którymi są fundusze inwestycyjne nie chcą zgadzać się na takie warunki. Renegocjacja opłaca się bo może wygenerować oszczędności. Zbyt częste przenosiny firmy to koszty, których możemy nie doceniać przy relokacjach.

Zmiana biura

Zmiana biura może jednak spowodować znaczącą obniżkę czynszu. Wszystko przez to, że nowa lokalizacja może być lepiej przygotowana.

Umowa najmu biura – jak negocjować?

Jeśli mamy umowę wynajmu biura, to do negocjacji z właścicielem trzeba podejść przynajmniej rok przed zakończeniem umowy. Im mniej czasu do końca umowy, tym nasza pozycja jako „lokatora” danego miejsca jest słabsza.

Nawet jeśli nie chcemy ostatecznie zmieniać biura, to warto na bieżąco śledzić ofertę. Może bowiem na rynku pojawić się atrakcyjna propozycja efektywniejszych kosztowo biur. Warto też pamiętać o tym, że jeśli zaczniemy negocjacje, to może się okazać, że właściciel sam podejmie rozmowy z bardziej prestiżowym partnerem biznesowym i może mu nie być na rękę przedłużanie z nami umowy.

Czynsz bazowy

W negocjacjach bez wątpienia pomoże znajomość rynku, czyli informacje o stawkach czynszu, oferowanych w okolicy. Gdy przekonamy właściciela, że w okolicy są tańsze biura, być może zechce obniżyć cenę. Warto pamiętać, żeby zaproponowana stawka była rozsądna. Taką strategię warto zastosować również w przypadku przenoszenia się do nowego biura. Niższa opłata początkowa może zrekompensować koszty relokacji.

Limit podwyżki czynszu

Koniecznie wynegocjuj limit podwyżki czynszu. Dzięki temu nie będziesz zaskoczony zwiększającymi się stawkami czynszu.

Podnajem

W przypadku problemów ze zbyt wysokimi kosztami biurami, można spróbować wynegocjować u właściciela możliwość podnajmowania biura. Jest to szczególnie ważne, gdy takiego zapisu nie ma od początku w umowie.

Koszty powierzchni wspólnych

I jeszcze jeden element, na który rzadko zwraca się uwagę. Koniecznie ustal z właścicielem, w jaki sposób obliczane są koszty utrzymania części wspólnych. Jeśli zajmujesz niewielki metraż, twój udział w kosztach wspólnych powinien być zdecydowanie niższy. Musisz dokładnie wiedzieć, za co płacisz. Co składa się na koszty części wspólnych. Jeśli czegoś nie rozumiesz, dopytuj.

Bardzo istotne jest też prawo pierwszeństwa. Dotyczy ono możliwości pierwszeństwa negocjacji, gdy kończy się umowa najmu. Chodzi o to, by najpierw właściciel zaoferował nowe warunki tobie, a dopiero gdy nie uda się wam dogadać, skierował ją do innych firm.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur – od kiedy będzie obowiązkowy?

0
krajowy system e faktur od kiedy

KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur – od kiedy będzie obowiązkowy? To ważne pytanie, które zadają sobie wszyscy przedsiębiorcy. Na razie używają go tylko ci, którzy tak zdecydują, jednak już nie długo będzie inaczej. Poznaj datę i sposób działania KSeF.

Krajowy System e-Faktur będzie obowiązkowy prawdopodobnie od połowy 2025 roku. Poznaj Rozporządzenie Ministra Finansów, na podstawie którego ten system działa już od początku 2022 roku. Sprawdź, co trzeba o nim wiedzieć.

Krajowy System e-Faktur – od kiedy będzie obowiązkowy? Co to jest KSeF?

Krajowy System e-Faktur – w skrócie KSeF – to system teleinformatyczny Ministerstwa Finansów umożliwiający wystawianie i udostępnianie faktur ustrukturyzowanych. Ta wprowadzona na drodze administracyjnej rewolucyjna zmiana w zakresie fakturowania, nakłada nowe obowiązki zarówno na wystawców, jak i odbiorców faktur. Z uwagi na zakres danych dostarczanych do KSeF, kluczowym elementem tego procesu jest bezpieczeństwo.

Uzyskaj dostęp do KSeF z elektroniczną pieczęcią kwalifikowaną.

Do tego celu ustawodawca zobowiązał uczestników obrotu gospodarczego do weryfikacji uprawnień do systemu w ściśle określony sposób. Regulacje w tym zakresie wyznacza Rozporządzenie ministra finansów z 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (Dz. U. 2021, poz. 2481). Publikujemy tu pełną treść rozporządzenia, a także całość dokumentu do pobrania w pliku PDF (link pod treścią rozporządzenia).

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Krajowy System e-Faktur – od kiedy będzie obowiązkowy?

Data wejścia w życie KSeF-u została po raz kolejny przesunięta podczas konferencji Ministerstwa Finansów 19 stycznia 2024 roku. Obecnie nie ma informacji na temat tego, kiedy system KSeF stanie się obowiązkowy. Wiemy tylko, że będzie to najszybciej w przyszłym roku. Możliwym terminem jest połowa 2025 roku.

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie KSeF

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 27 grudnia 2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur

Na podstawie art. 106r ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1

Rozporządzenie określa:

1) rodzaje uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur;
2) sposoby nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur oraz wzór zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu tych uprawnień;
3) sposoby uwierzytelnienia podmiotów korzystających z Krajowego Systemu e-Faktur;
4) dane faktury ustrukturyzowanej, których podanie umożliwia dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur.

§ 2

1. Uprawnieniami do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur są uprawnienia do:

1) nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur;
2) wystawiania lub dostępu do faktur ustrukturyzowanych;
3) wystawiania faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”, będących fakturami ustrukturyzowanymi.

2. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, posiada:

1) podatnik;
2) osoba fizyczna wskazana przez podatnika;
3) podmioty, o których mowa w art. 106c ustawy;
4) osoba fizyczna wskazana przez podmiot, o którym mowa w art. 106c pkt 1 ustawy.

3. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, posiada:

1) podatnik;
2) osoba fizyczna wskazana przez podatnika;
3) podmiot wskazany przez podatnika;
4) osoba fizyczna wskazana przez podmiot, który został wskazany przez podatnika;
5) podmioty, o których mowa w art. 106c ustawy;
6) osoba fizyczna wskazana przez podmiot, o którym mowa w art. 106c ustawy.

4. Uprawnienia, o których mowa ust. 1 pkt 2, posiadane przez podmiot wskazany przez podatnika są również uprawnie- niami osób fizycznych wskazanych przez ten podmiot.

5. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, posiada wskazany przez podatnika nabywca towarów lub usług oraz podmioty uprawnione przez tego nabywcę do wystawiania faktur ustrukturyzowanych.

§ 3

1. Nadawanie, zmiana lub odbieranie uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur jest dokonywane za pomocą oprogramowania interfejsowego, o którym mowa w art. 106nc ust. 1 ustawy, dostępnego na stronie, której adres jest podany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, i następuje z zastosowaniem specyfikacji tego oprogramowania interfejsowego, po weryfika- cji posiadanych uprawnień.

2. Nadanie, zmiana lub odebranie uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wymaga podania:

1) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;
2) danych podmiotu lub danych osoby fizycznej, którym jest nadawane, zmieniane lub odbierane uprawnienie:

a) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu albo numeru identyfikacji podatkowej (NIP) lub numeru PESEL osoby fizycznej,
b) imienia i nazwiska osoby fizycznej albo nazwy podmiotu,
c) daty urodzenia osoby fizycznej, w przypadku niepodania numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL,
d) numeru i serii dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby fizycznej wraz z krajem jego wydania, w przypadku nieposiadania numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL,
e) danych unikalnych identyfikujących kwalifikowany podpis elektroniczny uprawnionej osoby fizycznej, w przypadku gdy podpis ten nie zawiera numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL;

3) rodzaju uprawnienia;
4) informacji, czy podmiot lub osoba fizyczna, którym jest nadawane, zmieniane lub odbierane uprawnienie, jest przed- stawicielem podatkowym, o którym mowa w art. 18a ustawy.

3. Nadanie, zmiana lub odebranie uprawnienia do wystawiania faktur ustrukturyzowanych przez osobę fizyczną uprawnioną przez podmioty, o których mowa w art. 106c ustawy, wymaga podania:

1) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podmiotu, o którym mowa w art. 106c pkt 2 ustawy, lub urzędu obsługującego podmiot, o którym mowa w art. 106c pkt 1 ustawy, oraz
2) danych, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. b–e.

§ 4

1. W przypadku podatników lub podmiotów niebędących osobami fizycznymi, nieposiadających możliwości uwierzytelnienia się w sposób, o którym mowa w § 5 ust. 1, nadawanie lub odbieranie uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur jest dokonywane przez złożenie w postaci papierowej do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.

2. Wzór zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur określa za- łącznik do rozporządzenia.

§ 5

1. Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur wymaga uwierzytelnienia:

1) kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo
2) kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną, albo
3) podpisem zaufanym, albo
4) wygenerowanym przez Krajowy System e-Faktur, po uwierzytelnieniu się podatnika lub podmiotu uprawnionego w sposób, o którym mowa w pkt 1–3, ciągiem znaków alfanumerycznych, z wyłączeniem znaków interpunkcyjnych, przypisanym do podatnika lub podmiotu uprawnionego i jego uprawnień
– oraz weryfikacji posiadanych uprawnień.

2. W przypadku kwalifikowanych podpisów elektronicznych niezawierających numeru identyfikacji podatkowej (NIP) i numeru PESEL podatnika będącego osobą fizyczną, uwierzytelnienie oraz weryfikacja posiadanych uprawnień są możli- we również po zgłoszeniu danych unikalnych identyfikujących ten podpis, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w zawiadomieniu, o którym mowa w § 4.

§ 6

Dostęp do faktury ustrukturyzowanej jest możliwy poprzez podanie:

1) numeru identyfikującego daną fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o którym mowa w art. 106nd ust. 2 pkt 8 ustawy;
2) numeru faktury, o którym mowa w art. 106e ust. 1 pkt 2 ustawy;
3) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) lub innego identyfikatora nabywcy towarów lub usług albo informacji o braku identyfikatora;
4) imienia i nazwiska lub nazwy nabywcy towarów lub usług albo informacji o braku tych danych;
5) kwoty należności ogółem.

§ 7

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Minister Finansów: wz. S. Skuza

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów od 2025 roku ustandaryzowane faktury mają być obowiązkowe dla wszystkich podmiotów wystawiających faktury podlegające polskim przepisom podatkowym. Specjaliści z branży bezpieczeństwa do weryfikacji w systemie KSeF rekomendują zastosowanie rozwiązań z certyfikatem kwalifikowanym, czyli odpowiednio podpisów kwalifikowanych dla osób fizycznych i pieczęci kwalifikowanych dla osób prawnych.

Pieczęć elektroniczna do nabycia najtaniej w sklepie dziennika „Rzeczpospolita” na sklep.rp.pl

POBIERZ PLIK Z TREŚCIĄ ROZPORZĄDZENIA PDF

CZYTAJ TAKŻE: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Zainteresowanych szerszą informacją o zastosowaniu pieczęci elektronicznej w KSeF zachęcamy do pozostawienia danych kontaktowych.

Ile zarabia programista?

0
ile zarabia programista

Ile zarabia programista? Dowiedz się, czym zajmują się osoby pracujące w branży IT. Jakie są średnie zarobki programistów w Polsce i za granicą? Poznaj najważniejsze informacje.

To, ile zarabia programista, szybko się zmienia. Jednak to nie tylko wysokie wynagrodzenia programistów skłaniają ich do pracy w danej firmie. To również spora liczba różnych benefitów, które firmy muszą proponować informatykom za to, żeby programiści chcieli dla nich pracować.

Co robi programista?

Branża IT skupia w sobie wiele zawodów. Mogą uznać, że pracują w niej menedżerowie projektów, analitycy systemowi, specjaliści SEO, a także programiści. Ci ostatni należą do segmentu lepiej zarabiających ekspertów w IT.

Co robi programista? Przede wszystkim tworzy programy komputerowe i aplikacje, uczestniczy we wdrażaniu programów i aplikacji, tworzy też i testuje strony internetowe, tworzy dokumentacje systemów informatycznych. Jego zakres obowiązków łączy się z tym, ile zarabia programista.

Ile zarabia programista?

Powyżej średniej krajowej może zarobić programista z niewielkim doświadczeniem. Zarobki programistów z dużym doświadczeniem (tzw. mid) to zwykle pięciocyfrowe kwoty. Wynagrodzenie programisty zależy przede wszystkim od stażu pracy, doświadczenia i znajomości języków obcych. Zarobki zależą też od wielkości firmy, która zatrudnia programistę, a także od tego, jaki rodzaj umowy będzie zaproponowany programiści. Inne zarobki dotyczą zatrudnienia na umowę o pracę, a inne umowy B2B.

Zarobki programistów

Bazując na danych GUS, wiadomo, że średnie zarobki pracowników IT to 7-15 tys. złotych miesięcznie w zależności od rodzaju umowy. To, co specyficzne dla branży programistycznej, to to, że wynagrodzenie programisty już na początku kariery jest dość wysokie. Pieniądze, które zarabia programista, zależą też od języka, w jakim programuje. Popularne są języki Java, czy Python.

Programista – praca zdalna

Ogromna liczba programistów pracuje zdalnie, wielu z nich podpisuje umowy B2B, czyli prowadzą działalność gospodarczą dla klientów z zagranicy. Wtedy ich zarobki wzrastają kilkukrotnie. Przykładowo. Amerykańskie firmy płacą programistom min. 10 tys. dolarów miesięcznie, niemieckie przynajmniej 4 tys. euro.

Ile zarabia programista w Polsce?

Wielu programistów pracuje dla zagranicznych firm, cały czas mieszkając w Polsce. W związku z tym trudno rozdzielić dokładnie zarobki programistów pracujących w Polsce i tylko mieszkających w Polsce, ale pracujących dla zagranicznych firm. Można przyjąć, że dobry programista każdego miesiąca jest w stanie zarobić przynajmniej 15 tys. złotych.

Tak wysokie zarobki sprawiają, że firmy z branży IT, muszą coraz mocniej walczyć o najlepszych pracowników. Według danych serwisu rekrutacyjnego No Fluff Jobs jedynie co piąty programista nie planuje zmiany pracy. 40 proc. aktywnie nie szuka, ale rozważy możliwość zmiany, gdy pojawi się taka propozycja. Co czwarty rozgląda się za nową pracą, 16% szuka aktywnie.

Jak zostać programistą?

Sporo kadr programistycznych kształcą prywatne szkoły programowania. Jednak jak w wielu zawodach, najwięcej korzyści przynosi samodzielne uczenie się i dokształcanie. Zmienia się zainteresowanie poszczególnymi językami programowania, ale nie zmienia zapotrzebowanie na programistów.

Dowiedz się więcej i zadbaj o finanse firmy.