Strona główna Blog Strona 103

Ile kosztuje sklep internetowy? Zestawienie wydatków

0
ile kosztuje sklep internetowy

Ile kosztuje prosty sklep internetowy? Prosty sklep w internecie można uruchomić dość tanio. Nie łudź się jednak, że darmowy szablon internetowy ograniczy koszty związane ze sklepem internetowym do zera.

Jeśli zastanawiasz się, ile kosztuje sklep internetowy, musisz wziąć pod uwagę znacznie więcej elementów niż samo stworzenie sklepu. Zobacz, jakie elementy wziąć pod uwagę. Na jakie wydatki trzeba być gotowym przed uruchomieniem sprzedaży w internecie?

Ile kosztuje sklep internetowy? Gotowa platforma do prowadzenia sklepu

Podstawowym pytaniem jest, ile kosztuje sklep internetowy? Zanim odpowiemy na to pytanie, warto uświadomić sobie, że do sprzedaży w internecie wcale nie potrzebujemy sklepu internetowego.

Dobrym pomysłem mogą okazać się platformy sprzedażowe, np. Allegro, czy Amazon. Samo umieszczenie produktu do sprzedaży zwykle nic nie kosztuje. Płacimy za dodatkowe opcje, takie jak np. promowanie danego produktu czy poprawa widoczności w wyszukiwarce. Rozwiązanie takie pozwala nam generować sprzedaż, ale dość trudno będzie budować własną markę.

CZYTAJ TAKŻE: Odstąpienie od umowy zawartej na odległość przez Internet

Na rynku dostępne są też gotowe platformy do prowadzenia sklepów internetowych. Wśród tych najbardziej znanych są: SHOPER, SKY-SHOP, czy REDCART. W ramach opłaty za dostęp otrzymujemy prostą konfigurację sklepu, która pozwala na prowadzenia sprzedaży, a także promowanie konkretnych produktów.

Ile kosztuje sklep internetowy? Indywidualny sklep internetowy

Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest sklep internetowy tworzony na zamówienie. Może on być skrojony zgodnie z oczekiwaniami klienta i mieć tylko te funkcjonalności, z których faktycznie korzystamy. W tym wypadku musimy jednak liczyć się ze sporymi kosztami.

Ile kosztuje sklep internetowy? Działalność nierejestrowana

Jak widać, możliwości związane z uruchomieniem sprzedaży w internecie są spore. Trudno więc jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie ile kosztuje uruchomienie sklepu. Jeśli jednak chcemy prowadzić sprzedaż w internecie, powinniśmy pamiętać o określonych kosztach.

Pierwszym są na pewno koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Kosztów związanych z prowadzeniem firmy możemy uniknąć, jeśli wpiszemy się w tzw. działalność nierejestrowaną (przychód nie większy niż połowa najniższego wynagrodzenia), to nie płacimy nic za prowadzenie firmy. Jeśli „zarobimy” więcej, to zakładamy działalność gospodarczą.

Ile kosztuje sklep internetowy? Koszty działalności gospodarczej

Działalność gospodarcza to przede wszystkim koszty ZUS, koszty podatkowe i koszty księgowości. W przypadku zastosowania stawki preferencyjnej ZUS razem ze składką zdrowotną będzie to około 600 zł. Po dwóch latach trzeba zapłacić „pełny ZUS”. To około 1400 miesięcznie. Koszty działalności gospodarczej to również koszty związane z obsługą księgową. Prosty program księgowy można mieć już za niecałe 100 zł.

CZYTAJ TAKŻE: Najlepszy program do faktur

Ile kosztuje sklep internetowy? Outsourcing

I wreszcie dochodzimy do kosztów sklepu internetowego. Jeśli zlecimy to wyspecjalizowanej firmie, to koszt może wynieść od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Sklep internetowy może być też stworzony przez kreatora stron (np. WebWave, WIX itd.).

Ile kosztuje sklep internetowy? Domena

Domena internetowa jest to, mówiąc jak najprościej, adres danej strony internetowej. Domena stanowi często nazwę sklepu internetowego, która może mieć ogromne znaczenie dla marketingu sklepu internetowego. Domenę w pierwszym roku możemy mieć za darmo, potem płacimy za nią około 100 zł rocznie.

Ile kosztuje sklep internetowy? Hosting?

Kolejnym kosztem jest koszt hostingu. Hosting to przechowywanie danych na serwerze. Mówiąc inaczej: wszystkie pliki, z których składa się nasz sklep internetowy, muszą znajdować się na serwerze, by cała strona działała bez problemu. Możemy wybrać dowolnego dostawcę hostingu. Koszt utrzymania hostingu to około 100-200 zł miesięcznie.

Ile kosztuje sklep internetowy? Certyfikat SSL?

To jeszcze nie wszystkie koszty. Zastanawiając się, ile kosztuje sklep internetowy, trzeba pamiętać, że strona musi mieć jeszcze certyfikat SSL. Certyfikat SSL jest protokołem, który stwierdza, że strona jest bezpieczna. Jeśli nie mamy certyfikatu SSL, Google uzna naszą stronę za niebezpieczną. Koszt certyfikatu to około 100 zł rocznie.

Ile kosztuje sklep internetowy? Regulamin sklepu

Skoro już jesteśmy przy kwestiach prawnych, to nie można zapominać o regulaminie sklepu internetowego. Gotowy regulamin to koszt około 500 zł.

Ile kosztuje sklep internetowy? Koszty wysyłki

Jeśli prowadzimy sklep internetowy, nie można zapominać też o kosztach związanych z obsługą wysyłek. Jeśli sprzedajemy towar na zasadzie dropshippingu, czyli w modelu, gdy nie musimy mieć magazynu, jedyny koszt to obsługa konkretnego zamówienia. W tym przypadku raczej stałych kosztów nie będziemy mieli. Trochę inaczej jest, gdy decydujemy się na sprzedaż towarów, które gromadzimy w magazynie. Tutaj koszty zależą od tego, jak duży magazyn będziemy utrzymywać.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Najlepszy program do faktur

0
Najlepszy program do faktur

Jak wybrać najlepszy program do faktur? Co powinno mieć oprogramowanie do faktur online? Czy za program do faktur trzeba płacić? Sprawdź, na co zwracać uwagę, szukając programu do faktur.

Podstawowym obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest dokumentowanie sprzedaży. Każda czynność, która wiąże się uzyskiwaniem przychodu, musi być potwierdzona. I właśnie dlatego przedsiębiorcy wystawiają swoim klientom paragony lub faktury. Do tego przydaje się jak najlepszy program do faktur.

Najlepszy program do wystawiania faktur

Na rynku jest bardzo dużo oprogramowań tego typu. Jak jednak wybrać najlepszy program do faktur? Aby to zrobić, trzeba wiedzieć, na co pozwalają tego typu programy.

Poza wystawianiem faktur pozwalają one wystawiać też noty księgowe, paragony, czy rachunki. Dostępne są bezpłatne programy do wystawiania faktur i rachunków, a także płatne. W tym drugim przypadku koszt obsługi programu do faktur zależy od tego, ile faktur co miesiąc wystawiamy.

Część programów do faktur sprzężona jest od razu z programem do samodzielnej księgowości. W takiej sytuacji każdy wystawiony dokument od razu jest importowany do programu księgowego i rozliczany.

CZYTAJ TAKŻE: Faktura uproszczona. Wszystko, co musisz, o niej wiedzieć

Program do samodzielnego wystawiania faktur może też działać całkowicie niezależnie od programu księgowego. Wtedy po prostu wystawiamy fakturę, a biuro księgowe importuje taki dokument do swojego programu księgowego. Takie rozwiązanie daje nam niezależność co do wyboru programu księgowego.

Program, który ma opcję księgowania rozliczeń, będzie dobrym rozwiązaniem dla wszystkich tych, którzy samodzielnie prowadzą księgowość. I tu warto przetestować program Mała Księgowość. To obecnie najtańsze tego typu rozwiązanie na rynku.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Jak działa program do faktur?

Dobry program, dzięki któremu można wystawić faktury, umożliwia wystawienie wielu rodzajów dokumentów sprzedażowych. Wśród nich są podstawowe takie jak faktura, faktura proforma, czy rachunki.

Program do faktur pozwala też wystawić np. przypomnienie o zapłacie albo wezwanie do zapłaty. Jeśli księgowość zlecasz zewnętrznej firmie, to prosty program do faktur w zupełności wystarcza. Program do faktur pozwala wystawić szybko fakturę zgodnie z określonym szablonem. System liczy nam również wartość faktury, oblicza podatek VAT.

Dla kogo jest program do faktur?

Fakturę można wystawić online. Oprogramowanie do tego celu na pewno przyda się samozatrudnionym lub specjalistom, którzy w ciągu miesiąca wystawiają nie więcej niż kilka faktur. Jest też dla tych, którzy zdecydowali się przekazać kwestię rozliczeń do biura rachunkowego lub niezależnej księgowej.

Program taki będzie też świetnym rozwiązaniem dla właścicieli sklepów internetowych. Dlaczego? Większość obecnych na rynku rozwiązań można zintegrować z najpopularniejszym oprogramowaniem sklepu internetowego. Pozwala to zautomatyzować proces wystawiania dokumentów sprzedaży.

Program do faktur to również świetne rozwiązanie dla tych, którzy nie prowadzą jeszcze firmy i są na etapie tzw. działalności nierejestrowanej. Choć nie muszą oni prowadzić typowej księgowości, to powinni wystawiać dokumenty potwierdzające sprzedaż.

Wystawianie faktur po NIP

Najlepszy program to ten najprostszy. Dobrze, jeśli program ma możliwość weryfikacji kontrahenta np. po numerze NIP. Podczas wystawiania dokumentu sprzedaży, wystarczy wpisać NIP kontrahenta, a system samodzielnie wypełni dane kontaktowe. Korzysta wtedy z danych CEIDG.

Najlepsze programy do faktur pozwalają na wystawianie faktur cyklicznych. Program taki co tydzień, co miesiąc lub w konkretnie oznaczonym czasie wystawia powtarzające się faktury. Jeśli więc wykonujesz stałe zlecenia dla kilku odbiorców na stałą kwotę, to system automatycznie wygeneruje takie faktury.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak założyć działalność gospodarczą?

0
jak założyć działalność gospodarczą

Własna działalność gospodarcza wciąż kusi wiele osób. Jak założyć działalność gospodarczą w obowiązującym w naszym kraju porządku prawnym? Poznaj najważniejsze informacje.

Jak założyć działalność gospodarczą? Poznaj różne sposoby na to, by rozpocząć własną firmę. Czy lepiej założyć ją przez internet, czy podczas wizyty w urzędzie? Sprawdź, czy cały proces jest prosty.

Jak założyć działalność gospodarczą? Czy to proste?

Jeszcze kilka lat temu w Polsce niezwykle popularne było słynne jedno okienko, gdzie rzekomo można było otworzyć firmę w ciągu jednego dnia. Owszem, można było, jednak praktyka wielu firm pokazała, że zdarzały się sytuacje, kiedy trzeba było jednak spędzić w urzędzie sporo czasu. 

Polski system podatkowy należy do dość skomplikowanych. Akty prawne zmieniają się dość szybko, co skutkuje tym, że proces, który jeszcze rok temu składał się z – na przykład – pięciu formularzy, mógł rozrosnąć się do większej ilości druków lub zniknąć.

Właśnie dlatego tak ważne jest dokładne obserwowanie aktów prawnych i zmian, jakie zachodzą w obowiązujących w naszym kraju aktach prawnych, które przecież każdego dnia wpływają na życie przedsiębiorców. Jak założyć działalność gospodarczą? Czy jest to proste? Na pewno jest łatwiejsze niż kilka lat temu, jednak bez wątpienia wciąż jest wiele do zrobienia.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność gospodarcza i etat. Zalety i wady

Jak założyć działalność gospodarczą przez internet

Jednym z najszybszych i efektywnych sposobów założenia działalności jest wypełnienie formularza CEIDG w internecie. Nie trzeba w tym przypadku odwiedzać ZUS-u, czy urzędu skarbowego.

Kluczową rolę w całym procesie odgrywa formularz CEIDG-1. Jego wypełnienie nie jest zbyt skomplikowane, jednak praktyka wielu osób pokazuje, że przejście przez cały proces może nam zająć nawet ponad godzinę.

Zakładanie działalności gospodarczej przez internet – na co trzeba uważać?

Przede wszystkim na zaznaczenie właściwych kodów dla opłacania składek dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Pamiętajmy o tym, że możemy skorzystać z tak zwanej Ulgi na Start, dzięki której firma przez pierwsze pół roku płaci tylko podstawową składkę zdrowotną.

Jeśli rejestrujemy firmę przez internet, to musimy wybrać odpowiednie oznaczenie: ZUS ZZA. Jeśli jednak uznamy, że chcemy płacić składki w pełnym wymiarze, tym samym rezygnując z Ulgi na Start, musimy zaznaczyć w menu wyboru pole ZUS ZUA. 

Zakładanie działalności gospodarczej przez internet – jak uwiarygodnić nasze dane?

Możemy skorzystać z profilu zaufanego. To podstawowa opcja rekomendowana już przy wejściu na stronę formularza rejestracyjnego CEIDG-1. Nie jest to jednak jedyna możliwość, jaką ustawodawca daje osobom, które chcą założyć firmę.

Coraz częściej zdecydowaną większość procesu można przejść z poziomu naszego konta bankowego. Możemy więc zalogować się na nasze konto w banku i w ten sposób uwiarygodnić się w oczach systemu i zalogować się do CEIDG, a następnie założyć firmę.

Jak zostać płatnikiem VAT? Jak uzyskać NIP?

NIP, czyli Numer Identyfikacji Podatkowej to najważniejszy identyfikator, który muszą prowadzić wszystkie działalności o charakterze rejestrowym, czyli zarówno jednoosobowe działalności gospodarcze, jak i spółki, w tym z o.o. czy cywilne. 

Pod koniec e-formularza CEIDG-1 zostaniemy poinformowani o tym, że nasz numer NIP zostanie nam przyznany, ale sam identyfikator otrzymamy dopiero za kilka dni. Można dostać go na przykład w formie SMS-a lub na e-mail, który podajemy przy rejestracji. Dlaczego?

Wynika to z tego, że z formalnego punktu widzenia numer NIP nie jest nam nadawany przez oprogramowanie zarządzające CEIDG, ale przez właściwego dla miejsca rejestracji firmy naczelnika urzędu skarbowego. Instytucja musi zweryfikować nasze dane, co może trochę potrwać. Właśnie dlatego numer NIP dostaniemy nieco później. 

Dość ciekawie wygląda kwestia tego, jak zostać płatnikiem VAT. Tutaj nie mamy jeszcze do czynienia z pełną informatyzacją procesu. Zazwyczaj musimy zgłosić się do skarbówki osobiście i oddać wypełniony formularz. Powinniśmy pamiętać też o tym, że instytucja może poddać nasze dane adresowe weryfikacji.

W miejscu prowadzenia działalności może pojawić się kontroler, który sprawdzi, czy takie pomieszczenie faktycznie istnieje. Dlaczego to tak ważne? Przede wszystkim dlatego, by sprawdzić, że nie chcemy wyłudzać VAT-u.

Firmowe konto bankowe

Przede wszystkim firmowego konta bankowego. Pozytywnym akcentem jest to, że zdecydowana większość takich kont – już po spełnieniu podstawowych warunków, na przykład opłacaniu przez to konto składek na ubezpieczenie ZUS – dostępna jest za darmo.

Firmowe konto zostanie dla nas automatycznie połączone z tak zwanym kontem split payment, to podstawa, bez której dziś niemal nie da się prowadzić działalności gospodarczej. Wybór jest ogromny, dlatego też warto wybrać tę instytucję bankową, która daje nam najwięcej profitów za jego założenie.

CZYTAJ TAKŻE: Firma w Czechach. Czy to się opłaca?

Dyskusyjna jest konieczność posiadania pieczątki. Kiedyś była one niezbędnym elementem prowadzenia firmy, jednak dziś posługujemy się nią coraz rzadziej. Czy oznacza to, że można o niej zapomnieć? Owszem, ale nie warto tego robić. W praktyce wciąż mogą się zdarzyć sytuacje, kiedy pieczątka będzie potrzebna. Warto więc ją mieć. Tym bardziej że koszt jej wyrobienia to zaledwie kilkadziesiąt złotych, czasem mniej.

Otwarcie działalności gospodarczej w urzędzie

Tak, jak najbardziej jest to możliwe. Można skorzystać zarówno z jednego okienka, jak i z formularzy dostępnych w urzędach gmin. W praktyce oznacza to, że wciąż możemy skorzystać z pomocy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. To metoda, którą nasze prawodawstwo wciąż dopuszcza.

Możemy też skierować się do urzędu gminy. Działają tam wydziały lub biura obsługi inwestora i przedsiębiorcy. Mogą korzystać z nich nie tylko działające podmioty, ale też mogą tam rejestrować się nowe firmy. Zawsze możemy skorzystać też z pomocy pośrednika, na przykład księgowej, która może reprezentować nas w kontaktach z ZUS-em czy fiskusem.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak wypełnić wniosek CEIDG?

0
jak wypełnić wniosek ceidg

Jak wypełnić wniosek CEIDG? Przed założeniem firmy sprawdź, w jaki sposób poruszać się po Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przeczytaj i poznaj najważniejsze informacje.

Gdy już decydujemy się na założenie firmy, możemy założyć ją na kilka sposobów. Obecnie, w erze licznych obostrzeń, jakie pojawiły się za sprawą pandemii COVID-19, najlepszą metodą wydaje się rejestracja przez CEIDG. Jak wypełnić wniosek CEIDG?

Czym jest CEIDG?

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to platforma, która daje nam możliwość samodzielnego założenia firmy całkowicie przez internet, bez konieczności odwiedzania urzędu skarbowego czy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Cały proces zakładania naszej działalności gospodarczej trwa mniej więcej godzinę.

Do CEIDG można zalogować się z wykorzystaniem Profilu Zaufanego. Można też zalogować się za pośrednictwem naszego banku. W tej sytuacji to właśnie te dane mają charakter weryfikacyjny. To duży atut systemu, bo niewspółmiernie większa liczba osób dorosłych w Polsce ma konto w banku niż Profil Zaufany.

CZYTAJ TAKŻE: Ewidencja uproszczona dla celów podatku VAT

Jak wypełnić wniosek CEIDG? Podstawowe informacje

Formularz CEIDG-1 daje nam kilka możliwości zainicjowania procedury. Nas interesować będzie oczywiście wniosek o wpis do bazy CEIDG. Warto wiedzieć o tym, że dokument możemy złożyć samodzielnie (przez sieć), a także przez wyznaczonego pośrednika.

Może być nim na przykład radca prawny lub wybrana instytucja, która założy za nas działalność gospodarczą. Warto jednak zastanowić się nad tym, czy jest to zasadne, bo formularz jest dość prosty i każdy powinien sobie poradzić z jego wypełnieniem. Zaraz dowiesz się jak wypełnić wniosek CEIDG.

Dzięki CEIDG możemy też zawiesić działalność gospodarczą, zlikwidować ją, a także wznowić. Pozwala to stwierdzić, że jest to kompleksowe narzędzie, dzięki któremu przedsiębiorcy – lub osoby, które dopiero chcą się nimi stać – nie muszą wychodzić z domu, by załatwić wiele spraw związanych z życiem firmy.

Wniosek do CEIDG a uzyskanie NIP

NIP, czyli Numer Identyfikacji Podatkowej to kluczowe oznaczenie, bez którego w zasadzie nie da się prowadzić firmy w obowiązującym w Polsce porządku prawnym. Mają go zarówno jednoosobowe działalności gospodarcze, jak i spółki czy fundacje.

Zakładając firmę przez formularz CEIDG-1 zwykle będziemy wybierać opcję Nie posiadam numeru NIP. Czym to skutkuje? Tym, że otrzymamy nowy identyfikator. Warto jednak pamiętać o tym, że nie zostanie on nam przyznany od razu. Na NIP czasem trzeba poczekać nawet i kilka dni.

Wynika to z zawiłości polskiego systemu prawnego. NIP jest nadawany przez właściwego dla miejsca rejestracji firmy urzędu skarbowego, a nadaje go naczelnik. Pozwala to stwierdzić, że dopiero po przejściu całego procesu informacja o Numerze Identyfikacji Podatkowej trafia do przedsiębiorcy. Zazwyczaj w formie SMS-a lub wiadomości e-mail.

Jak wypełnić wniosek CEIDG i dodać kody PKD?

PKD to skrót od Polskiej Klasyfikacji Działalności. Są to pogrupowane cyfry (a czasem cyfry i litery), które są przypisane do poszczególnych typów prowadzenia działalności. Jak to działa w praktyce? Przykładowo, jeśli nasza firma działa w branży remontów i wykończeń, to nasz numer PKD, to 43.39.Z.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna? Zabezpiecz sprawy swojej firmy

PKD składa się z sekcji. Na dziś dzień są one zgrupowane w sekcjach od A do U. Każda sekcja to tak zwany zbiór ogólny. Na przykład w sekcji F znajdują się wszystkie działalności z branży budownictwa. Obowiązujące w Polsce kody PKD są zgodne z wytycznymi Organizacji Narodów Zjednoczonych (NACE v2).

Wypełniając wniosek CEIDG, zawsze lepiej jest wpisać możliwie jak najszerszy zakres PKD. Dlaczego to tak ważne? Jeśli na przykład nasza firma będzie chciała przeprowadzać certyfikację ISO 9001, to możemy ubiegać się o jej przyznanie tylko na te obszary działalności, które mamy wpisane w PKD. Kody Polskiej Klasyfikacji Działalności zawsze możemy modyfikować: dodawać i usuwać.

Wypełnienie wniosku CEIDG – co wpisać w pole rozpoczęcia działalności?

Często uważa się, że data ta musi być taka sama, jak data wypełniania wniosku w CEIDG. Jeśli więc rejestrujemy firmę 20 maja, to datą rozpoczęcia działalności gospodarczej powinien być ten sam dzień. Czy jest to zgodne ze stanem faktycznym? Okazuje się, że niekoniecznie.

Ustawodawca daje nam możliwość wpisania późniejszej daty (niż data złożenia wniosku). Wielu starych przedsiębiorców zwraca uwagę na to, by nie zakładać firmy pierwszego dnia miesiąca. Praktyka wielu firm pokazała, że o wiele lepiej rozpocząć działalność w kolejnych dniach miesiąca.

Wypełnienie wniosku do CEIDG – co z danymi kontaktowymi?

Zakładając firmę, podajemy bardzo dużo danych na nasz temat. Zdecydowana większość z nich nie będzie widoczna dla osób postronnych, jednak istnieje też sporo informacji, które w bazie CEIDG mają charakter jawny. Oznacza to, że do tych informacji mogą dotrzeć na przykład handlowcy.

CZYTAJ TAKŻE: Jak otworzyć działalność gospodarczą przez internet?

Jeśli po założeniu firmy nagle rozdzwoni się nasz telefon, a na skrzynkę e-mail zaczną spływać dziesiątki okazji nie do odrzucenia, to wiemy już, że w odpowiedniej rubryce nie zaznaczyliśmy opcji, iż nie wyrażamy zgody na przetwarzanie i upublicznianie informacji teleadresowych poza rejestrem. 

Wypełnienie wniosku CEIDG – jakie dane podać dla ZUS?

W obowiązującym w Polsce porządku prawnym każdy przedsiębiorca musi płacić składki na ubezpieczenie zdrowotne. Jest jednak od tej reguły pewien wyjątek. W naszym kraju nie można kogoś obłożyć składkami dwa razy. W praktyce oznacza to, że osoby pracujące na etacie, a jednocześnie posiadające firmę, nie zostaną podwójnie oskładkowane przez ZUS. 

Osoby rejestrujące firmę przez CEIDG mają więc możliwość wybrania formularza ZUS ZZA, ZWUA, ZUA, ZCNA oraz ZIUA. W Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalnościach Gospodarczych znajduje się dokładny opis tego, kiedy powinniśmy wybrać konkretny formularz do ZUS. 

CZYTAJ TAKŻE: Działalność gospodarcza i etat. Zalety i wady

Czy mogę komuś zlecić wypełnienie wniosku do CEIDG za mnie?

Mimo tego, że formularz nie jest przesadnie skomplikowany, to wciąż można spotkać osoby, które mają problemy z jego wypełnieniem, a wolałyby uniknąć błędu. Czy ustawodawca daje możliwość wypełnienia danych do CEIDG za nas? 

Owszem, jest taka możliwość. Wniosek może zostać wypełniony przez wskazanego pośrednika. Może to być na przykład wyspecjalizowana w takich działaniach firma czy radca prawny. Dużym ułatwieniem może być też rejestracja firmy z poziomu naszego konta w banku. Wiele instytucji działających w Polsce umożliwia już wykonanie takiego zabiegu.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Działalność gospodarcza i etat. Czy jednoosobowa firma opłaca się bardziej niż praca na etacie?

0
działalność gospodarcza

Jednym z najczęstszych dylematów związanych z pracą jest ten, czy zdecydować się na działalność gospodarczą, czy na etat. Przeczytaj i sprawdź, kiedy działalność gospodarcza jest lepszym wyborem.

Każdy z nas chciałby zarabiać więcej. To najprostszy sposób, by spełniać marzenia zarówno swoje, jak i ważnych dla nas osób. W toku naszej kariery zawodowej podejmujemy wiele decyzji, które mogą pomóc nam osiągnąć wyższe dochody. Jedną z nich jest decyzja, co jest lepsze – działalność gospodarcza, czy etat.

Czym jest działalność gospodarcza?

Prawo przedsiębiorców mówi jasno: działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Działalność gospodarcza a etat – różnice

Na pewno trzeba wskazać na kwestie podatkowe i związane z tym obowiązki. Przedsiębiorca ma wszystko na swojej głowie. Musi samodzielnie pilnować terminów rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych czy z urzędem skarbowym.

Z jednej strony daje to gwarancję tego, że wszystkie opłaty uiścimy na czas, jednak z drugiej strony zachodzi ryzyko przeoczenia terminów, co z kolei może skutkować otrzymaniem mandatu od fiskusa. A to dodatkowy koszt, jaki ponosi nasza jednoosobowa działalność gospodarcza.

Prowadzenie jednoosobowej firmy wiąże się ze znacznie większą odpowiedzialnością związaną z dokumentacją. Zdecydowana większość rachunków i opłat podatkowych jest uiszczana przez pracodawcę, na przykład przez pracującą w firmie księgową czy dział kadr.

Działalność gospodarcza i praca na etat – różnice w urlopie

Osoby pracujące na umowę o pracę są o wiele lepiej zabezpieczone pod kątem prawa pracy. Nie dość, że przysługuje nam jasno określony w Kodeksie Pracy czas wypowiedzenia umowy o pracę, to jeszcze dostajemy ustawowo określoną ilość dni wolnego. Osób wykonujących działalność gospodarczą nic w ten sposób nie broni.

Urlop dla zatrudnionego na stałe, mającego już pewien staż pracy, pracownika, wynosi 26 dni w skali roku. Do tego dochodzą jeszcze dodatkowe dni wolnego na przykład na pogrzeb osoby z rodziny oraz macierzyńskie, a od niedawna także i tacierzyńskie.

Przedsiębiorca – jako osoba pracująca na własny rachunek – pracuje tyle, ile chce. W przeciwieństwie do pracownika etatowego nie musi zawsze spędzać w pracy ośmiu godzin. Jeśli wykona swoje zadania w krótszym czasie, a pracodawca wyrazi na to zgodę, to może iść do domu nawet po pięciu godzinach pracy. Jest to jednak broń obosieczna.

Warto pamiętać o tym, że przedsiębiorca nie ma takiej ochrony, jak osoby pracujące na etacie. Jeśli współpraca opiera się typowo na zasadach B2B, to współpraca między dwoma podmiotami gospodarczymi może zostać zerwana praktycznie z dnia na dzień.

Czy osoba prowadząca działalność ma prawo do urlopu?

Czy osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą ma jakiś urlop, który byłby zapisany w polskim lub europejskim prawodawstwie? Niestety nie. W praktyce każdorazowo konieczne jest dogadanie się z naszym partnerem biznesowym, że na przykład w ciągu roku mamy określoną ilość dni „urlopu” do wybrania.

Działalność gospodarcza a etat – co z chorobowym?

To kolejna kwestia, gdzie uprzywilejowani są pracownicy pracujący na etacie. Gdy czujemy się gorzej, po prostu idziemy do lekarza, ten nas bada, a jeśli uzna, że stan naszego zdrowia jest niezadowalający, to wypisuje nam druk L4 na określony czas. Obecnie system jest już do tego stopnia zautomatyzowany, że nie musimy nawet dzwonić do przełożonego.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą są zdane tylko na siebie. Oczywiście, opłacają składki zdrowotne, więc także mogą korzystać ze służby zdrowia, jednak ich model współpracy niejako wyklucza chorobowe w klasycznym tego słowa znaczeniu. Chyba że – znów – uda nam się porozumieć z naszym partnerem biznesowym.

Wieloletnie dane udostępniane przez różne instytucje pokazują jednak dość jednoznacznie, że osoby samozatrudnione idą na chorobowe o wiele rzadziej niż osoby zatrudnione w formule tradycyjnej umowy o pracę. Pokazuje to dość dobitnie, że w polskim porządku prawnym przedsiębiorcom po prostu nie opłaca się chorować.

Działalność gospodarcza i etat – gdzie zarobię więcej?

Ta kwestia obrosła wieloma mitami. Często twierdzi się, że jednoosobowe firmy pozwalają na uzyskanie większych zysków. Czy to prawda? I tak i nie. Zależy, czy spojrzymy na te zarobki w ujęciu krótko, czy długoterminowym. To podstawowa kwestia.

Młoda firma, która dopiero wchodzi w rynek, może zarobić nieco więcej. Wynika to z tego, że przez pierwsze pół roku firma nie płaci niemal żadnych składek. Dodatkowo możemy skorzystać z Małego ZUS-u Plus, okładając na emeryturę nieco mniej.

Czy firma zarobi wtedy więcej? W tej konkretnej chwili, kiedy będziemy obliczać wynagrodzenie, tak. Różnica może wynieść paręset złotych. Pamiętajmy jednak o tym, że nasze składki na emeryturę będą proporcjonalnie niższe. Skutkuje to tym, że za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat, to osoba zatrudniona na etacie może zyskać nieco więcej.

Działalność gospodarcza i etat – kredyty i leasingi

Jednym z wyróżników działalności gospodarczych, których na próżno szukać w gronie osób zatrudnionych na etacie, jest możliwość odliczania kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli kupimy na przykład do firmy laptopa, na którym będziemy pracować, to część należnej kwoty możemy odjąć od podatku, bo jest to nasz koszt prowadzenia działalności.

Podobnie wygląda też kwestie leasingu firmowego na samochód, a także odliczania od kosztów paliwa. Jeśli nasze auto jest jednocześnie samochodem wykorzystywanym do jazdy do celów prywatnych (a więc na przykład do odbierania dzieci ze szkoły), to możemy odliczyć 50% stawki VAT. Auto eksploatowane tylko w firmie, do którego prowadzona jest kilometrażówka, pozwala na pełne odliczenie VAT-u za paliwo.

Osoby pracujące na etacie nie mają takich przywilejów. Owszem, leasingi konsumenckie cieszą się coraz większą popularnością, jednak wciąż jest to segment niszowy. Ustępuje pola tradycyjnym kredytom finansowym, które nie dają możliwości wprowadzenia niemal żadnych odliczeń.

Działalność gospodarcza i etat – co lepsze?

Nie można udzielić jednej odpowiedzi na to pytanie. Wiele zależy od naszego modelu zatrudnienia, a nawet perspektyw w firmie. Dla jednych lepszym wyborem będzie samozatrudnienie, w innym tradycyjny etat. Wiele wskazuje na to, że po wejściu w życie programu Nowy Ład, przewagę może zyskać praca na etacie. Jednak na końcowe wnioski trzeba jeszcze poczekać.

Przejście z etatu na działalność. Jak założyć firmę jednoosobową?

Porównując pracę na etacie z wykonywaniem działalności gospodarczej, nie można zapomnieć o formalnościach, które wiążą się z założeniem firmy jednoosobowej. Obecnie nie jest to skomplikowany proces, więc jeśli podejmiesz decyzję o założeniu jednoosobowej działalności gospodarczej, możesz załatwić to w jeden dzień. W jaki sposób?

  1. Wybierz nazwę swojej firmy. Pamiętaj, że musi ona zawierać przynajmniej twoje imię i nazwisko.
  2. Zdecyduj na adres firmy, jaki podasz w rejestrze.
  3. Wybierz kod PKD, który odpowiada twojej działalności.
  4. Sprawdź, czy potrzebujesz pozwolenia.
  5. Wybierz formę opodatkowania swojej działalności gospodarczej.
  6. Sprawdź, czy musisz płacić VAT.
  7. Zdecyduj, czy chcesz prowadzić księgowość uproszczoną, czy pełną.
  8. Wybierz, jakim rachunkiem bankowym będziesz się posługiwać.
  9. Sprawdź, jakie składki ZUS będziesz płacić w ramach prowadzenia działalności gospodarczej.
  10. Zdecyduj, czy potrzebujesz pełnomocnika.
  11. Zarejestruj firmę.

Jak zarejestrować firmę?

Po zgromadzeniu tych wszystkich danych możesz zarejestrować działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Możesz zarejestrować firmę online, poprzez stronę biznes.gov.pl. Strona ta służy nie tylko do założenia działalności gospodarczej, a pozwoli ci w przyszłości zmienić dane wpisane do CEIDG, zawiesić działalność oraz ją odwiesić. Możesz za jej pomocą przeprowadzić także likwidację działalności gospodarczej. Pozwala też wyszukiwać firmy.

Po wejściu na powyższą stronę wybierz opcję „Zarejestruj firmę”. Następnie zostaniesz przekierowany do wniosku, w którym będziesz musiał uzupełnić poniższe dane:

  • imię, nazwisko, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia,
  • rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości,
  • PESEL, jeśli masz obywatelstwo polskie lub został ci nadany,
  • wszystkie posiadane obywatelstwa,
  • numer NIP i REGON, jeśli zostały nadane (jeśli ich nie masz, składany wniosek będzie jednocześnie wnioskiem o ich nadanie),
  • adres zamieszkania oraz inne adresy związane z zakładaną działalnością gospodarczą,
  • nazwę zakładanej działalności gospodarczej,
  • nazwę firmy skróconą,
  • kody PKD,
  • liczbę pracowników, których planujesz zatrudnić,
  • datę rozpoczęcia działalności,
  • informacje o ubezpieczeniu w ZUS, KRUS lub za granicą,
  • dane urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce twojego zamieszkania.

Jednoosobowa działalność gospodarcza „na próbę” – działalność nierejestrowana

W przypadku, w którym wciąż wahasz się, czy prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej jest dobrym rozwiązaniem dla ciebie, pamiętaj, że nie zawsze musisz ją rejestrować. Jeśli chcesz rozpocząć własne przedsięwzięcie bez martwienia się o formalności, możesz rozpocząć działalność nierejestrowaną.

Działalność nierejestrowana to indywidualna działalność gospodarcza, która spełnia określone warunki. Przede wszystkim, przychody z niej nie mogą przekraczać 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, czyli:

  • od 1 stycznia do 30 czerwca, w żadnym miesiącu nie przekroczą 1745 zł,
  • od 1 lipca do 31 grudnia, w żadnym miesiącu nie przekroczą 1800 zł.

Nie wszystkie rodzaje działalności można jednak w taki sposób prowadzić. Jeśli określona działalność zarobkowa wymaga koncesji, wpisu do rejestru działalności albo zezwolenia, albo została zdefiniowana w przepisach jako działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy, to konieczne będzie jej zarejestrowanie.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Co to jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna? Zabezpiecz sprawy swojej firmy

0
co to jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna

Co to jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna? Pozwala ona jednoznacznie zweryfikować przedsiębiorcę. Jak działa kwalifikowana pieczęć i co dzięki niej można osiągnąć?

Warto wzmocnić zarówno poczucie bezpieczeństwa, jak i również wiarygodność swojej firmy lub instytucji. Jednym ze sposobów są kwalifikowane pieczęci elektroniczne. Z rocznym certyfikatem mogą kosztować mniej niż 1000 złotych netto! Sprawdź, co to jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna.

Co to jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna?

W czasach, w których praktycznie każdy z nas spotkał się z mniej lub bardziej wyrafinowaną próbą oszustwa w sieci, zdajemy sobie sprawę, jak ważne są kwestie bezpieczeństwa. Szczególnie jeśli dotyczą ważnych spraw firmowych, umów, biznesowej korespondencji czy negocjacji handlowych.

To jak wygląda tradycyjna pieczęć firmowa, wie każdy. Jednak w czasach przekazywania informacji za pomocą sieci, odcisk tuszu na kartce papieru stracił na znaczeniu. Eksperci od bezpieczeństwa opracowali różne sposoby dla zabezpieczenia istotnych dokumentów cyfrowych. Co to jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna?

Decydując się na takie rozwiązanie, pamiętajmy, że mówimy tutaj o całym zestawie narzędzi, które pozwalają nam z jednej strony uwiarygodnić własną działalność, z drugiej zaś zadbać o własne interesy znacznie ograniczając przestrzeń do działania oszustów.

Tzw. kwalifikowana pieczęć elektroniczna, jest usługą zaufania, która jest wydawana wyłącznie dla podmiotów, które mają osobowość prawną. Mowa zatem o firmach, instytucjach, czy podmiotach publicznych. Dzięki niej można pieczętować dowolne dokumenty, czy pliki używając wyłącznie danych firmowych. Eliminuje to konieczność używania do tego celu danych osobowych, z czym mamy do czynienia w przypadku podpisu elektronicznego.

CZYTAJ TAKŻE: Jednoosobowa działalność gospodarcza jest lepsza od spółki? 10 argumentów, które to potwierdzają

Tego rodzaju usług nie wydaje się osobom fizycznym, które co do zasady posługują się innym narzędziem – podpisem elektronicznym.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Co wchodzi w skład zestawu pieczęci elektronicznej?

W skład tego typu zabezpieczenia, które możemy mieć za mniej niż tysiąc złotych netto, otrzymujemy:

  • ważny 12 miesięcy certyfikat kwalifikowany,
  • kartę kryptograficzną lub kartę z czytnikiem,
  • oprogramowanie do składania oraz weryfikacji pieczęci elektronicznej,
  • co bardzo ważne z punktu widzenia organizacji – usługę weryfikacji danych podmiotu.

Jak długo czeka się na elektroniczną pieczęć?

Jeżeli zdecydujemy się na to zaawansowane rozwiązanie, poczekamy na nie nie dłużej niż na tradycyjną pieczęć np. zamawianą przez internet. Zgodnie z zapewnieniami usługodawcy, cały komplet potrzebnych narzędzi, wraz z certyfikatem zostanie dostarczony kurierem na wskazany adres w ciągu zaledwie 48 godzin od zweryfikowania danych podmiotu, który złożył zamówienie.

Do czego jest potrzebna kwalifikowana pieczęć elektroniczna?

Przedsiębiorcy oraz organizacje, które sięgnęły po to rozwiązanie, przyznają, że dziś nie wyobrażają sobie funkcjonowania bez kwalifikowanej pieczęci elektronicznej, szczególnie że w ostatnich miesiącach wiele aktywności, w tym także biznesowych przeniosło się w związku z pandemią do sieci. Niewykluczone, że również po ustaniu zagrożenia, wypracowany ostatnio model współpracy na stałe stanie się nowym standardem np. w relacjach B2B.

Należy wiedzieć, że kwalifikowana pieczęć elektroniczna zapewnia:

  • autentyczność dokumentu,
  • jego źródło pochodzenia,
  • możliwość zidentyfikowania podmiotu, który wydał taki dokument.

Po drugie, to gwarancja, że dokumentu zachowa swoją integralność. Daje pewność niezmienności zwartych w nim danych od momentu opieczętowania. Po trzecie zaś, e-pieczęć oznacza ochronę danych osobowych. Zawiera bowiem jedynie dane podmiotu tj. nazwę oraz numer NIP.

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna a procesy w organizacji

Jak pokazuje doświadczenie firm, które zaimplementowały to rozwiązanie w swojej działalności, kwalifikowana pieczęć elektroniczna przyspiesza procesy – umożliwia ich automatyzację oraz znakowanie dokumentów. Dobrym i praktycznym rozwiązaniem jest jej integracja z systemami, które są odpowiedzialne za tworzenie nowych dokumentów.

Do czego stosuje się kwalifikowaną pieczęć elektroniczną?

Kwalifikowaną pieczęć elektroniczną możemy stosować zarówno do wydawanych zaświadczeń urzędowych, jak i korespondencji firmowej.

Szczególna jej użyteczność pojawia się w przypadku zabezpieczania dokumentów prawnych oraz zaproszeń do złożenia oferty, oraz postępowań przetargowych. Z powodzeniem można jej używać także do potwierdzenia zawarcia transakcji w przypadku usług online, a także faktur elektronicznych.

>>>Zamów kwalifikowaną pieczęć elektroniczną za mniej niż 1000 zł netto

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak wykańczamy nasze telefony – czyli najczęstsze błędy w użytkowaniu smartfonów.

0

Telefon ma służyć człowiekowi, a nie człowiek jemu, jednak warto zadbać o urządzenie, by działało nam jak najdłużej. Niestety, często zdarza się, że smartfon odmawia posłuszeństwa przed końcem umowy lub na długo przed planowanym zakupem innego modelu. Nie zawsze winny jest producent, często problemy wynikają z naszego niedbalstwa.

Telefony a wilgoć

Wiele osób przyznaje się, że sięga po telefon w trakcie wylegiwania w wannie. Pomińmy fakt, że korzystanie z telefonu podpiętego do ładowarki może zakończyć się śmiercią z powodu porażenia prądem – takie zachowanie absolutnie odradzamy!

Musimy jednak pamiętać, że korzystanie ze smartfona czy tabletu w wannie, skraca jego żywotność. Szczególnie jeśli nie spełnia on norm wodoszczelności. Kropelki wody przenoszone są z mokrej dłoni na obudowę, a potem przez łączenia elementów lub złącza USB i słuchawkowe do jego wnętrza.

Regularne narażanie urządzenia na oddziaływanie wilgoci niszczy jego delikatną elektronikę. Serwis, który otworzy tak traktowany telefon, bez trudu zdiagnozuje ślady wilgoci, a nawet… korozji, co może mieć wpływ na niezakwalifikowanie urządzenia do naprawy gwarancyjnej. Często uszkodzony w ten sposób telefon, nie nadaje się już do naprawy, szczególnie jeśli pod wpływem wody uszkodzona została jego płyta główna. Wówczas zapomnijmy nawet o odzyskaniu danych.

Czy telefon wodoszczelny jest rzeczywiście wodoszczelny?

Niestety nie zawsze telefon posiadający normę IP68 jest wodoszczelny przez cały okres użytkowania. Zdarza się bowiem, że w wyniku upadku, narażenia na wysokie temperatury, w tym przegrzanie oraz upływu czasu, zastosowane w nim uszczelniacze przestają spełniać swoją rolę. Przyjmuje się, że bardzo wiele półtorarocznych telefonów, które w momencie zakupu można było myć pod kranem, po takim czasie nie ma już odpowiedniego zabezpieczenia przed oddziaływaniem wody.

Czy trzymanie telefonu pod poduszką jest bezpieczne?

Wiele osób chowa w nocy telefon pod poduszką lub zabiera do łóżka, tak na wszelki wypadek, żeby lepiej usłyszeć budzik. To błąd! Co jakiś czas słychać o groźnych pożarach, wywołanych właśnie przez rozgrzane urządzenie. Dodatkowo, telefon pod poduszką lub kołdrą może zamienić się w prawdziwy termofor. Pracujący cały czas procesor wydziela ciepło, a ukryte urządzenie pod pościelą traci je znacznie wolniej. Często dochodzi do przegrzania, a nawet osiągnięcia krytycznych temperatur dla elektroniki. Przegrzany telefon może ulec nieodwracalnym uszkodzeniom najdelikatniejszych podzespołów znajdujących się w jego wnętrzu, a także awarią wyświetlacza.

Telefon w rozgrzanym samochodzie

Bardzo podobnym przypadkiem do poprzedniego, jest pozostawianie telefonu w rozgrzanym samochodzie. Tu w pierwszej kolejności narażona na uszkodzenia jest bateria, która zgodnie ze specyfikacją nie może prawidłowo działać w wysokiej temperaturze, a nawet grozi… eksplozją! Ponadto istnieje ogromne ryzyko bardzo poważnych uszkodzeń podzespołów elektronicznych

Niskie temperatury a telefon

Podobnie rzecz ma się w przypadku skrajnie niskich temperatur. Telefon pozostawiony np. na stoliku na tarasie, czy w samochodzie podczas siarczystych mrozów, po pierwsze szybko się rozładowuje, po drugie może zwyczajnie nie wytrzymać ekspozycji na niekorzystne warunki. Często dochodzi w takich sytuacjach do uszkodzeń wyświetlacza, awarii złącza USB, głośników oraz mikrofonu.

Odporność telefonów na upadki

Jeśli pamiętamy słynne pancerne Nokie, to wytrzymałość współczesnych smartfonów na uderzenia o twarde podłoże możemy określić jako… zerową. Nawet jeśli po upadki urządzenie działa dalej i nie doszło do (bardzo częstego w takich wypadkach) pęknięcia ekranu, nie wykluczone, że we wnętrzu doszło do mikrouszkodzeń, które skutkują martwymi pikselami lub charakterystycznymi smugami na wyświetlaczu. Kilka upadków telefonu zazwyczaj kończy jego żywot, dlatego warto wyposażyć się w etui i uważać, by sprzęt nie skończył jako złom na płycie chodnikowej.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak działa ZUS? Ubezpieczenia społeczne i emerytalne

0
jak działa zus

Jak działa ZUS? Każdy z nas ma styczność z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Poznaj jego historię. Sprawdź, jak działa. Jakie są rodzaje składek ZUS?

Nazwę Zakład Ubezpieczeń Społecznych słyszał zapewne każdy pracujący Polak. Bez względu na to, czy jest to osoba zatrudniona na etacie, czy przedsiębiorca prowadzący własną działalność gospodarczą. Jak działa ZUS?

Historia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Instytucja powstała w czasach II Rzeczypospolitej, na mocy ustawy z 28 marca 1933 roku o ubezpieczeniach społecznych. Już rok później, w 1934 roku, instytucja rozpoczęła swoje funkcjonowanie. Aktem wykonawczym, który nadał ZUS-owi duże kompetencje, było rozporządzenie prezydenta RP z 24 października 1934 roku.

Jak działał ZUS w tych czasach? W swoich początkach Zakład Ubezpieczeń Społecznych składał się z pięciu różnych filarów: Izby Ubezpieczeń Społecznych, Zakładu Ubezpieczenia na wypadek chorób, Zakładu ubezpieczenia od wypadków, Zakładu Ubezpieczeń pracowników umysłowych oraz Zakładu Ubezpieczenia Emerytalnego Robotników.

Po dekadzie od zakończenia II Wojny Światowej, w 1955 roku, podjęto decyzję o likwidacji ZUS-u. Instytucja została zastąpiona upartyjnionym komitetem. Ten stan rzeczy nie przetrwał jednak długo. Na mocy ustawy z 1960 roku, ZUS został reaktywowany i od tego czasu – mimo wielu zmian ustrojowych – wciąż jest obecny w polskim porządku prawnym.

CZYTAJ TAKŻE: Praca za granicą. Gdzie Polacy wyjeżdżają?

Jak działa ZUS?

Najważniejszą rolą instytucji jest oczywiście egzekucja przepisów o ubezpieczeniach społecznych. W tym miejscu można wskazać na takie kompetencje organu, jak stwierdzanie i ustalanie obowiązku świadczeń czy ustalanie tego, czy dana osoba nabywa już uprawnienia do otrzymywania określonych świadczeń. Na przykład emerytalnych, rentowych czy wypadkowych.

ZUS musi też prowadzić rozliczenia z płatnikami składek, a także prowadzić indywidualne konta osób tam ubezpieczonych. Ważną kompetencją organu jest też orzecznictwo w sytuacji, kiedy trzeba ustalić uprawnienia dla świadczeń na przykład dla osób, które straciły zdolność do wykonywania pracy w wyniku wypadku lub choroby.

ZUS wystawia też legitymacje emeryta i rencisty, a także rozdysponowuje środki z Funduszu Alimentacyjnego. Zgodnie z ustawą, która reguluje działalność Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, instytucja zobligowana jest też do popularyzacji wiedzy o ubezpieczeniach społecznych oraz wydawania własnego biuletynu informacyjnego.

Jakie są rodzaje składek w ZUS?

W polskim porządku prawnym nie istnieje jednolity model składki, jaki pobierałby ZUS. Wyróżniamy składki:

  • emerytalne,
  • rentowe,
  • chorobowe,
  • wypadkowe.

Co warto podkreślić, w większości przypadków ich opłacanie jest obowiązkowe. Takie zasady dotyczą na przykład składki rentowej i emerytalnej.

W ramach struktury Zakładu Ubezpieczeń Społecznych trzeba też wskazać na przekazywanie składki zdrowotnej do Narodowego Funduszu Zdrowia, a także na dystrybuowanie składek, które później trafiają do wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy, skąd są wydawane już bezpośrednio zainteresowanym stronom.

Jakie są stopy procentowe w ZUS na 2021 rok?

Stopy procentowe w tej instytucji nie mają charakteru stałego. To właśnie dlatego z roku na rok zmieniają się (i przeważnie rosną) kwoty, jakie przedsiębiorcy muszą odprowadzać do ZUS-u, by ubezpieczyć zarówno siebie, jak i zatrudnione w firmie osoby.

Największe jest obciążenie emerytalne. Za 2021 rok wynosi ono aż 19,52% podstawy wymiaru składki. Drugie pod kątem wysokości świadczenie to ubezpieczenie rentowe, na które płacimy 8% od podstawowej wysokości wymiaru składki.

Chorobowe „kosztuje nas” 2,45% od podstawy, a wysokość ubezpieczenia wypadkowego zależy od branży, w jakiej działa nasza firma. W zależności od kodów PKD może ono wahać się od 0,4 do nawet 8,12%. Warto podkreślić też, że na wysokość ubezpieczenia wypadkowego wpływa liczba zgłoszonych przez płatnika wypadków w roku poprzedzającym.

Jakie są zasady finansowania składki?

Połowa składki emerytalnej (9,76%) jest opłacana przez ubezpieczonego (czyli pracownika), a druga połowa przez pracodawcę. Składka rentowa ma inne zasady finansowania. Tutaj 1,5% płaci instytucja nas zatrudniająca, a aż 6,5% opłacamy sobie samodzielnie.

Warto pamiętać też o tym, że samodzielnie „zrzucamy się” na swoją składkę chorobową oraz na składkę wypadkową. Mało osób zdaje sobie z tego sprawę, jednak obowiązujący w naszym kraju system świadczeń, którym zarządza ZUS, jest skonstruowany właśnie w taki sposób.

Jak działa ZUS? Czy mogę zrezygnować z ubezpieczenia?

Niektóre świadczenia są obowiązkowe i nie wolno z nich zrezygnować. Ustawodawca nieco inaczej podszedł do ubezpieczenia chorobowego. W niektórych sytuacjach można z niego zrezygnować, jednak jeśli nie mamy prywatnego ubezpieczyciela, może to być dla nas nieopłacalne. Dlaczego?

Z formalnego punktu widzenia rezygnacja z ubezpieczenia chorobowego pozbawia nas prawa do otrzymywania takich świadczeń jak zasiłki chorobowe oraz zasiłek macierzyński. Samozatrudnieni finansują swoje składki w całości, co wynika z tego, że są oni jednocześnie właścicielami działalności oraz zatrudnionymi tam osobami.

W ciągu kilku pierwszych lat – dzięki programowi Ulga Na Start i Mały ZUS+ obciążenie składkami jest niższe, jednak – analogicznie – będziemy mieli odpowiednio niższą emeryturę w przyszłości.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jak założyć szkołę językową?

0
jak założyć szkołę językową

Jak założyć szkołę językową? Nauka języka to w obecnych czasach absolutny must have. Sprawdź, jakie są wymagania konieczne, aby otworzyć taką placówkę.

W erze globalizacji umiejętność posługiwania się językiem obcym to ogromny atut. Nawet jeśli nasza znajomość zasad ortografii i pisowni jest nieduża, to speaking może nam się przydać. Czy w związku z tym wciąż opłaca się inwestować w szkoły językowe? Sprawdź, jak założyć szkołę językową.

Szkoła językowa – dla kogo to świetny pomysł na biznes?

Wbrew pozorom, nie musimy być wybitnie biegli w danym języku, by zainteresować się tym biznesem na poważnie. Bardzo często zdarza się, że najlepszym nauczycielem są osoby, które z danego kraju pochodzą lub spędziły tam dużo czasu.

Jeśli więc nasz partner lub partnerka to – na przykład – obywatel Stanów Zjednoczonych, to jest to niezwykle naturalny pomysł na biznes, który przy odrobinie dobrej woli oraz marketingu, może być wielkim hitem, dzięki któremu zarobimy sporo pieniędzy.

Analogicznie, nie poleca się inwestowania w szkoły językowe przez osoby, które nie dość, że nie mają z danym językiem dużego doświadczenia, to nie mają zaufanych osób, które byłyby speakerem, czyli nauczycielem. Zasada jest taka, że jeśli inwestujemy swój czas i środki w konkretny model biznesu, to powinniśmy coś o nim wiedzieć.

Jak założyć szkołę językową?

Nie, choć byłoby dobrze, gdyby potrafił wykazać, że opanował dany język na przykład na poziomie C2. Polacy preferują takie szkoły językowe, które mogą w naszych oczach „wykazać” posiadaną wiedzę. Im więcej certyfikatów będzie wisieć w poczekalni, tym lepiej.

Żyjemy jednak w czasach, kiedy coraz większą rolę zaczyna odgrywać internet. Trend dodatkowo przyspieszył za sprawą pandemii koronawirusa, która przeniosła sporą część naszej aktywności do internetu. Wiele szkół językowych już niemal w pełni przestawiło się na edukację zdalną.

CZYTAJ TAKŻE: Sklep stacjonarny – czy tylko sklep z alkoholem potrzebuje koncesji? Czy to się opłaca?

Jak założyć szkołę językową?

Jeśli nie interesuje nas kariera wolnego strzelca lub korepetytora, który ma swoje niewielkie grono uczniów, jakich uczy języka obcego, to czeka nas proces formalny. Dobrze będzie uzyskać akredytację Kuratorium Oświaty. Z formalnego punktu widzenia, nasza szkoła przecież uczy, a więc – w pewnym uproszczeniu – jest szkołą, prawda?

Co warto podkreślić, akredytacja w niektórych sytuacjach jest wręcz obowiązkowa. Musimy ją uzyskać, jeśli w naszej szkole językowej znajdują się wydzielone pomieszczenia dydaktyczne do nauki. Kolejną przesłanką jest używanie środków dydaktycznych, które umożliwiają realizację określonych celów programowych.

Praktyka wielu instytucji związanych z tym segmentem rynku pokazuje, że Kuratorium Oświaty zwykle nie stawia zbyt rygorystycznych wymogów, toteż akredytację można zdobyć dość szybko. Zdecydowanie warto wcześniej zadzwonić do właściwego Kuratorium Oświaty i zapoznać się z pełną listą wymagań oraz zasadami wysyłania formularza rejestracyjnego.

CZYTAJ TAKŻE: Jak działa ZUS? Ubezpieczenia społeczne i emerytalne

Gdzie założyć swoją szkołę językową?

Jeśli decyzja o zainwestowaniu w ten biznes już zapadła, to kolejnym krokiem powinno być poświęcenie jak największej ilości czasu na znalezienie takiego biurowca lub sal, które zapewnią nam możliwie najwyższy standard, atrakcyjną cenę oraz będą świetnie skomunikowane z otoczeniem.

Zdecydowana większość szkół językowych ma charakter lokalny. Niezbyt często spotyka się osoby, które są gotowe przejechać 20 czy 50 kilometrów na naukę języka angielskiego z dzieckiem. Przeważnie wybieramy najbliższą względem naszego miejsca zamieszkania placówkę.

Jeśli jest ich kilka, to dużą rolę zaczyna odgrywać wysoki standard, cena, kompetencje nauczycieli. Właśnie w tym miejscu możemy albo szybko zyskać, albo stracić. Jeśli nasza szkoła językowa znajduje się na uboczu i jest do niej utrudniony dojazd (na przykład jest daleko od komunikacji publicznej), to szanse na sukces maleją.

Zakładasz szkołę językową? Sprawdź, z kim będziesz rywalizować

Każdy przedsiębiorca powinien poświęcić odpowiednio dużo czasu na zapoznanie się z ofertą konkurencyjnych szkół językowych. W dużych miastach ich nie brakuje, a przecież musimy się czymś wyróżnić, by szybko pozyskać klientów i zacząć zarabiać.

Nawet w małych miasteczkach i w średniej wielkości ośrodkach miejskich w promieniu kilku kilometrów od siebie można odnaleźć kilka takich szkół. Darmowa pierwsza lekcja może nie wystarczyć do przekonania rodziców. Warto powalczyć nie tylko ceną, ale i kompetencjami, na przykład zatrudniając cenionego w zawodzie nauczyciela lub inwestując w kampanię online.

Formy prawne prowadzenia szkoły językowej

Pozytywnym akcentem jest to, że ustawodawca nie wprowadził tutaj żadnych obostrzeń czy wyłączeń. Szkoła językowa może być spółką (cywilną, jawną, z o.o., S.A.), jak i tradycyjną, jednoosobową działalnością gospodarczą w rozumieniu polskiego prawa. 

Co więcej, przedsiębiorca może rozliczać się na wiele różnych sposobów, w tym przez podatek liniowy, przez ryczałt, kartę podatkową lub tradycyjne opodatkowanie na zasadach ogólnych. Każdy z nas może więc wybrać tę formę, którą uważamy za najbardziej opłacalną.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Sklep stacjonarny – czy to się opłaca?

0
sklep stacjonarny

W czasach, gdy wielu przedsiębiorców buduje biznes online, wielu zastanawia, się czy sklep stacjonarny się opłaca? Kiedy potrzebna jest koncesja na sprzedaż? Jaki sklep potrzebuje specjalnego zezwolenia?

Sklep stacjonarny, mimo rozwoju handlu online, wciąż może być dobrym biznesem. W sklepie stacjonarnym możemy sprzedawać praktycznie wszystko. Warto wiedzieć jednak, że część asortymentu będzie wymagała uzyskania dodatkowego zezwolenia. Kiedy będzie potrzebne zezwolenie na sprzedaż?

Sprzedaż alkoholu w sklepie

Najpopularniejszym rodzajem sklepu stacjonarnego jest sklep spożywczy lub sklep z alkoholem. Musisz pamiętać, że jeśli chcesz sprzedawać artykuły alkoholowe, musisz kupić zezwolenie na sprzedaż alkoholu, nazywane potocznie koncesją na sprzedaż alkoholu.

CZYTAJ TAKŻE: Jednoosobowa działalność gospodarcza jest lepsza od spółki? 10 argumentów, które to potwierdzają

Koncesję wydaje się na każdy rodzaj alkoholu oddzielnie. Pierwsza koncesja obejmuje produkty o zawartości alkoholu do 4,5% i piwo, druga obejmuje produkty alkoholowe o zawartości 4,5% do 18% z wyjątkiem piwa.

Jest jeszcze trzeci rodzaj koncesji, dla produktów o zawartości alkoholu powyżej 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa). Koncesja wydawana jest przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. O właściwości urzędu decyduje lokalizacja punktu sprzedaży.

Sklep stacjonarny – formy prawne

Nie ma ograniczeń w zakresie formy prawnej. Sklep może być prowadzony zarówno jako jednoosobowa działalność gospodarcza, jak i spółka (z o.o., cywilna itd.). Wyjątkiem jest spółka partnerska. Ta jest zarezerwowana dla przedstawicieli wolnych zawodów.

Jeśli prowadzisz sklep jako jednoosobowa działalność gospodarcza, to tak jak w każdym innym biznesie odpowiadasz w pełni za wszystko, co dzieje się w firmie. Jest to najpopularniejszy sposób prowadzenia biznesu w formie sklepu stacjonarnego.

Jednoosobowa działalność gospodarcza nie oznacza, że biznes musisz prowadzić sam. Możesz zatrudniać pracowników i współpracowników. Jeśli jednak zechcesz dopuścić do biznesu inną osobę (z rodziny lub spoza niej) warto założyć spółkę. Najprostszą z nich jest spółka cywilna. Spółka cywilna zakładana jest przez minimum dwie osoby fizyczne lub prawne. Każdy z nich składa oddzielny wniosek do CEIDG z informacją o zawiązaniu spółki.

CZYTAJ TAKŻE: Sklep monopolowy. Jak otworzyć sklep monopolowy w Polsce?

Wszystkie inne spółki są spółkami handlowymi, a ich sposób działania regulowany jest przez kodeks spółek handlowych. Wśród nich najpopularniejsza jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Pomysł na biznes – sklep – jaki podatek?

Jeśli chcesz otworzyć sklep, możesz rozliczać się na zasadach ogólnych (czyli według skali podatkowej), podatek liniowy lub ryczałt albo karta podatkowa. Forma opodatkowania zależy przede wszystkim od rodzaju działalności i wysokości przychodów.

Warto pamiętać, że w przypadku sklepu stacjonarnego najmniej opłacalny będzie ryczałt, ponieważ nie pozwala odliczać kosztów. A przecież każdy produkt, który stanowi asortyment, może być zaliczony w koszty uzyskania przychodu.

Kasa fiskalna w sklepie

Niezależnie od tego, jaki rodzaj asortymentu będziesz sprzedawać w sklepie, to jeśli będzie to sprzedaż dla osób indywidualnych, trzeba będzie obowiązkowo wyposażyć go w kasę fiskalną. Wyjątkiem są obroty poniżej 20 000 zł. Jeśli ich nie przekroczymy, kasy fiskalnej mieć nie musimy.

Nie oznacza to, że możemy sprzedawać produkty, nie prowadząc w ogóle ewidencji. Gdy nie mamy kasy fiskalnej, musimy zapisać wszystkie transakcje w ewidencji sprzedaży.

Czy sklep stacjonarny się opłaca?

Założenie sklepu stacjonarnego może być dobrym sposobem na biznes. O ile oczywiście znajdziemy bardzo dobrą lokalizację i wybierzemy odpowiedni asortyment. Sklep spożywczy mimo konkurencji dyskontów może być opłacalny, gdy zaproponujemy szeroki wybór markowych produktów.

Warto postawić na lokalne produkty. Warto pamiętać, że klienci kupują dziś w małych sklepach, bo są one zlokalizowane blisko ich domu i chcą zrobić zakupy szybko. Sklep specjalistyczny musi mieć bardzo szeroki wybór produktów. Wtedy na pewno taka działalność będzie nam się opłacała.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej