Strona główna Blog Strona 99

Stawka VAT 2024. Jakie są stawki podatku VAT od towarów i usług?

0
stawka VAT

Jaka stawka VAT jest właściwa dla danego produktu czy usługi? Czy Vatowiec może sprzedawać usługi zwolnione z podatku VAT? Gdzie szukać właściwej składki VAT

Przedsiębiorca, który zdecyduje się zarejestrować jako płatnik VAT, musi wystawiać faktury VAT. Problem może pojawić się w przypadku stawki VAT. Jaka stawka VAT jest prawidłowa? W jaki sposób ją wybrać i gdzie sprawdzić, czy dobrze ją określiliśmy.

Stawka VAT 2024 w Polsce

Podstawowa stawka VAT w Polsce to 23%. Jest to właściwa stawka VAT dla większości towarów. Może się jednak zdarzyć, że produkt lub usługa może być objęta niższą stawką. Koniecznie trzeba wtedy sprawdzić, kiedy będzie miało zastosowanie obniżenie stawki VAT.

Matryca stawek VAT

Zaktualizowana matryca stawek VAT obowiązuje od 1 lipca 2020 roku. Zmieniła ona klasyfikację towarów i usług na potrzeby VAT. Zmiany stawek VAT miały na celu uproszczenie do tej pory bardzo skomplikowanego systemu.

Stawka VAT – jak ją sprawdzić?

Wysokość stawki VAT ustawa o podatku VAT, a także rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych. Rozporządzenie to wymienia towary i usługi, do których można zastosować obniżoną stawkę VAT.

Jeśli jednak i ten dokument nie pomoże w określeniu właściwej stawki VAT, trzeba poprosić o indywidualną interpretację. Jak bardzo jest to ważne, niech świadczy przykład sprzed kilku lat, gdy zwykłą betoniarkę sprzedawano ze stawką 23%. Jednak część producentów nazwała ten produkt mieszalnikiem budowlanym.

Choć niewiele się od siebie różnią, miały inne stawki VAT, co powodowało, że przy tej samej wartości, jeden był tańszy dla klienta końcowego. Podobnie jest z tzw. ciepłymi lodami. Jeden z producentów takich smakołyków miał kłopot z urzędem skarbowym, który podawał sprzeczne interpretacje dotyczące właściwej stawki vat. Z jednej strony uważano ten produkt za lody, z drugiej za ciastko (a te mają inne stawki VAT).

I właśnie dlatego przyjmujemy podstawową stawkę VAT na poziomie 23%, a oprócz niej są jeszcze obniżone. Informacji o nich szukamy we wspomnianym rozporządzeniu.

Obniżona stawka VAT 2024

Oprócz stawki 23% mamy też stawki VAT obniżone:

  • stawka 8% VAT – jest to stawka obniżona, którą powinniśmy stosować przede wszystkim przy robotach budowlanych, sprzedaży leków i produktów farmaceutycznych, a także gazet i czasopism;
  • stawka 5% VAT – stawka obniżona, którą stosuje się np. dla produktów spożywczych, czy produktów rolnych, a także książek.

Jest jeszcze stawka 0%. Zerową stawkę VAT stosujemy przede wszystkim dla transakcji zagranicznych z firmami z Unii Europejskiej.

Nie można też zapomnieć, że w obrocie gospodarczym używa się też stawek ZW (zwolnienie z VAT).

Dodatkowo stosuje się dwa inne rodzaje oznaczeń. Są to: ZW (zwolnienie z VAT) oraz NP (nie podlega opodatkowaniu).

PRZECZYTAJ TAKŻE:

  1. VAT-Z – czym jest, kiedy należy go złożyć?
  2. Rezygnacja z VAT
  3. Faktura zaliczkowa a VAT – czy faktura zaliczkowa daje prawo do odliczenia VAT?
  4. Ile czasu na odliczenie VAT z faktury? Termin odliczenia VAT naliczonego
  5. Czy można prowadzić działalność gospodarczą bez VAT? Kiedy można skorzystać ze zwolnienia z VAT?

Stawka VAT 0%

Stawkę 0% stosuje się m.in.:

  • w eksporcie towarów, pod warunkiem że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymasz dokument, który potwierdza wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej (UE);
  • do dostaw towarów do wolnych obszarów celnych lub składów celnych;
  • do usług transportu międzynarodowego;
  • do usług, które polegają na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów;
  • do dostaw i importu jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, oraz dostaw części i wyposażenia tych jednostek, jeżeli są w nie wbudowane lub służą do ich eksploatacji;
  • do dostaw i importu środków transportu lotniczego oraz części zamiennych do nich i wyposażenia pokładowego dla przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym;
  • do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz: instytucji UE lub organów utworzonych przez UE, organizacji międzynarodowych, które posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa (uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Polskę), sił zbrojnych NATO, które posiadają przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz członków ich personelu, a także sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.

Zerowa stawka VAT na żywność

Do od lutego 2022 do końca 2023 roku obowiązywała zerowa stawka VAT na żywność. Obejmowała:

  • mięso i ryby oraz przetwory z nich,
  • mleko i produkty mleczarskie,
  • jaja,
  • miód naturalny,
  • orzechy,
  • warzywa i owoce oraz ich przetwory,
  • tłuszcze zwierzęce i roślinne jadalne,
  • zboża i przetwory ze zbóż, w tym pieczywo i pieczywo cukiernicze,
  • określone preparaty i mleko do żywienia niemowląt i dzieci oraz dietetyczne środki spożywcze specjalnego przeznaczenia medycznego.

Stawka VAT a zwolnienie z podatku

Zwolnienie z podatku VAT dotyczy wybranych przedsiębiorców i może być dwojakiego rodzaju. Podmiotowe zwolnienie z VAT dotyczy tych przedsiębiorców, którzy generują w roku obrotowym nie więcej niż 200 000 zł. Przedmiotowe natomiast dotyczy specyficznych zawodów, np. lekarzy. Oznaczenie NP stosujemy, gdy sprzedajemy usługi poza Polskę. Wtedy to kupujący nalicza i płaci podatek VAT.

Stawka VAT 0% a ZW

Często pojawia się pytanie o różnice między stawką 0%, a ZW. Przecież w tym przypadku wartościowo jest to ta sama kwota. Okazuje się jednak, że różnice leżą gdzie indziej. Jeśli przedsiębiorca zamiast ZW zastosuje stawkę 0%, to będzie mógł odliczyć VAT od wszystkich wydatków, które są związane z tym konkretnym przychodem. Jeśli natomiast na fakturze wpisze stawkę ZW, to takie odliczenie nie będzie możliwe.

Zła stawka VAT – co mi grozi?

Niezależnie od tego, czy VAT źle określiliśmy z powodu błędu albo pomyłki, może to grozić karą za wykroczenie karnoskarbowe.

W przypadku gdy stawkę VAT błędnie zawyżyliśmy, to jeśli podatek został wpłacony za wysoki, to sprzedawca może, ale nie musi wystawić korektę. Gdy stawka VAT jest zaniżona, to trzeba obowiązkowo wystawić fakturę korygującą i dopłacić podatek z odsetkami.

Jak wprowadzać i zarządzać stawkami VAT w Małej Księgowości?

Aby wprowadzić nową stawkę VAT w programie Mała Księgowość, należy:

  1. Wejść w zakładkę Księgowość > Ustawienia > Stawki VAT.
  2. Kliknąć 'Nowy’
  3. Wprowadzić dane: datę (od kiedy stawka będzie obowiązywać), okres przejściowy (jeśli dla danego okresu mają być dostępne zarówno stawki z poprzedniego okresu, jak i te, które właśnie wprowadzamy) i stawki Podatku od Towarów i Usług (PTU-A, B, C i D).

Wprowadzone stawki możemy edytować po kliknięciu przycisku 'Edytuj’.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Zmiana biura rachunkowego w trakcie roku podatkowego

0
zmiana biura rachunkowego

Zmiana biura rachunkowego  najczęściej odbywa się na przełomie roku. Tak by od stycznia rozpocząć przygodę z nowym biurem rachunkowym. Czy to jednak jedyny sposób na to, by zrezygnować ze współpracy z obecnym księgowym?

Niezbyt dobra komunikacja, mało przejrzyste rozliczenia i brak pewności co do poprawności prowadzenia rachunków. To najczęściej pojawiające się uwagi w stosunku do biura rachunkowego. Warto wtedy pomyśleć o zmianie. Czy możliwa jest jednak zmiana biura rachunkowego w środku roku podatkowego?

Kiedy zmienić biuro rachunkowe?

Powody do zmiany biura rachunkowego mogą być różne. Jednym z najczęstszych jest podejrzenie nierzetelnego prowadzenia rachunków. Mała działalność wymaga rozliczeń w formie księgi przychodów i rozchodów. Nawet jeśli nie jesteś biegły w kwestiach księgowych, będziesz mógł łatwo zorientować się, czy rozliczenia są prowadzone prawidłowo.

Jeśli masz nawet najmniejsze podejrzenia w tym zakresie, koniecznie zleć audyt (sprawdzenie) rozliczeń, a jeśli okaże się, że są prowadzone błędnie, zmień biuro rachunkowe. Pamiętaj, że zawsze to ty jako przedsiębiorca odpowiadasz za poprawność rozliczeń. Polisa OC biura rachunkowego pozwala jedynie uzyskać odszkodowanie w przypadku błędów.

CZYTAJ TAKŻE: Najlepsze biuro księgowe. 5 rzeczy do zrobienia, zanim wybierzesz księgowego

Jednym z innych powodów może być zła komunikacja z księgowym albo udzielanie mało konkretnych odpowiedzi na pytania, które mu zadajesz. Nie warto też zapominać o takim aspekcie, jakim są dojazdy do biura rachunkowego.

Praktycznie wszystkie dokumenty można już wysyłać w formie elektronicznej. Jeśli jednak księgowy prosi o przekazywanie dokumentów w formie papierowej, co zmusza do jeżdżenia do siedziby biura rachunkowego, warto zastanowić się nad zmianą.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Termin zmiany biura rachunkowego

Biuro rachunkowe możesz zmienić w każdym momencie. Nie jest istotne, jaka to część roku podatkowego. Jest jednak warunek. Zmiana powinna być dokonana po tym, gdy zostanie zrealizowane zamknięcie okresu rozliczeniowego, będą złożone wszystkie deklaracje i opłacone podatki. Warto też sprawdzić jak długi jest okres wypowiedzenia umowy w biurze rachunkowym, z którym masz podpisaną umowę.

Zanim zmienić biuro rachunkowe, zastanów się, czy nowe będzie w stanie kontynuować rozliczenia i czy nowe biuro rachunkowe będzie w stanie spełnić wszystkie twoje wymagania. Po co dokonywać zmiany (i to w trakcie roku podatkowego), gdy nie będzie poprawy.

CZYTAJ TAKŻE: Odszkodowanie za błędy biura rachunkowego

W przypadku skomplikowanej działalności najlepszym momentem będzie zmiana biura rachunkowego z początkiem nowego roku podatkowego. Zmiana biura rachunkowego w ciągu roku może być skomplikowana. Co nie oznacza, że jest niemożliwa. Po prostu nowe biuro rachunkowe będzie musiało zapoznać się z dokumentacją.

Zmiana biura rachunkowego – instrukcja

Żeby zmienić biuro rachunkowe, najpierw konieczne jest wypowiedzenie umowy z biurem księgowym, z którego rezygnujemy. Sprawdź, jak długi jest okres wypowiedzenia. Jeśli okres wypowiedzenia jest długi, będziesz mieć wystarczająco dużo czasu, by znaleźć nowe biuro.

Umowę z nowym biurem rachunkowym podpisz w dniu następującym po rozwiązaniu poprzedniej umowy. Dzięki temu zapewnisz sobie ciągłość opieki księgowej. Po zmianie biura księgowego musisz zrobić aktualizację wpisu do CEiDG.

W rejestrze tym znajdują się informacje o tym, kto prowadzi rachunkowość danej firmy, a także gdzie przechowywana jest dokumentacja księgowa. Jeśli nowe biuro otrzymało od przedsiębiorcy pełnomocnictwo, może taki obowiązek wypełnić samo.

Przekazanie dokumentów do biura rachunkowego

Gdy umowa z dawnym biurem jest już wypowiedziana, trzeba koniecznie przekazać dokumenty do nowego biura. Warto przygotować się do tego wcześniej. Mało prawdopodobne jest, że biuro rachunkowe będzie w stanie całą dokumentację przygotować w jeden dzień.

Dokumenty, które biuro rachunkowe musi przekazać to:

  • wydruki z księgi przychodów i rozchodów,
  • rejestry VAT zakupów i sprzedaży,
  • ewidencje środków trwałych, wyposażenia,
  • deklaracje rozliczeniowe ZUS,
  • deklaracje podatkowe (np. VAT-7, VAT-7K) oraz potwierdzenia ich wysłania,
  • struktury JPK, wraz z potwierdzeniem wysyłki,
  • dokumentację związaną z kadrami i płacami,
  • faktury, rachunki, wyciągi bankowe, potwierdzenia zapłaty należności, umowy.

Przy przekazaniu dokumentów dobrze jest sporządzić protokół odbioru. Dzięki temu będziemy mieli potwierdzenie, że wszystkie dokumenty zostały nam przekazane.

Zmiana biura rachunkowego w ciągu roku daje więcej czasu na skorygowanie ewentualnych błędów. Warto wiedzieć, że nie zawsze będzie trzeba przepisywać rozliczenia przygotowane przez dawne biuro rachunkowe. Nawet jeśli dotychczasowe biuro używało innego programu księgowego niż nowe, da się zaimportować wszystkie dane. Wystarczy je przygotować w odpowiednim formacie.

Odpowiedzialność nowego biura księgowego

Zmieniając biuro rachunkowe, warto też określić bardzo dokładnie zakres odpowiedzialności nowego biura. Chodzi tu przede wszystkim o odpowiedzialność za przejęcie ksiąg rachunkowych.

Jeśli zmieniamy biuro rachunkowe w ciągu roku podatkowego, dobrze jest też w umowie zawrzeć zapisy o tym, w jaki sposób będą przenoszone dane, a także jak będą składane korekty rozliczeń za poprzednie okresy. Nowe biuro zwykle musi i tak przeliczyć jeszcze raz wszystkie deklaracje od początku roku, by poprawnie naliczać je w kolejnych miesiącach.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Więcej o odpowiedzialności biura księgowego przeczytasz w naszym artykule Odpowiedzialność biura rachunkowego – na czym polega?

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Spis z natury a remanent. Czy to jest to samo?

0
spis z natury

Spis z natury i remanent są stosowane zamiennie. Ale czy słusznie? Czy remanent jest tym samym co spis z natury? Czym jest inwentaryzacja? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze informacje.

Każdy przedsiębiorca musi prowadzić ewidencję posiadanego majątku. Na koniec roku trzeba przygotować inwentaryzację takiego majątku. W jaki sposób przeprowadza się ten proces? Sprawdź koniecznie.

Co to jest remanent?

Remanent i spis z natury znaczą to samo. Jest to spis wszystkich towarów, całego majątku, który wchodzi w skład przedsiębiorstwa na koniec roku lub koniec określonego okresu rozliczeniowego.

Inwentaryzacja jest działaniem, które ma ustalić rzeczywisty stan ilościowy i wartościowy majątku firmy. Dzięki temu łatwiej wyjaśnić pojawiające się różnice między stanem stwierdzonym podczas inwentaryzacji a tym, co jest w rzeczywistości i księgach rachunkowych.

Inwentaryzację najczęściej realizuje się poprzez spis z natury, zwany potocznie remanentem. Jak więc widać, oba pojęcia są tożsame.

CZYTAJ TAKŻE: Jak nie płacić ZUS? 7 sposobów zgodnych z prawem

Co to jest spis z natury?

Spis z natury, inaczej remanent jest to fizyczne przeliczenie składników aktywów. Pierwsze liczenie (zwane pełnym) obejmuje wszystkie składniki majątki. Po nim można przeprowadzić liczenie kontrolne.

Ono jednak powinno być przeprowadzone przez osoby, które nie brały udziału w liczeniu pierwszym. Podczas liczenia kontrolnego nie trzeba ponownie zliczać całości majątku. Sprawdzenie może być dokonane „na wyrywki”.

Spis z natury. Co trzeba policzyć w remanencie?

Remanent to spis wszystkich składników majątku. Gdy już je spiszemy, musimy dokonać wyceny takiego majątku.

W remanencie trzeba koniecznie zawrzeć:

  • towary handlowe,
  • wyroby gotowe,
  • materiały podstawowe i pomocnicze,
  • półwyroby,
  • produkcję w toku,
  • braki własnej produkcji i odpady,
  • wszystkie towary, które są własnością firmy, ale które w dniu remanentu fizycznie nie znajdowały się w zakładzie oraz towary obce znajdujące się w zakładzie.

Jak zrobić wycenę remanentu?

Samo spisanie majątku to dopiero połowa obowiązku. Nie można zapominać o tym, że po spisaniu wszystkich stanów, trzeba też dokładnie je wycenić. Zgodnie z przepisami, przedsiębiorca musi to zrobić w ciągu 14 dni od zakończenia spisu.

W wycenie określamy cenę zakupu, cenę nabycia, cenę rynkową lub koszt wytworzenia danego produktu. Wszystko po to, by w momencie złożenia spisu z natury, mieć wiedzę o tym, jak dużym majątkiem dysponuje przedsiębiorstwo. Towary handlowe zwykle wycenia się według cen zakupu, a te, które są w produkcji według kosztu wytworzenia.

Remanent się nie zgadza

Jeśli po przeliczeniu spisu z natury wartość produktów wykazuje nadwyżkę, to jest ona opodatkowana. W przypadku niedoboru mamy stratę.

Kiedy zrobić remanent?

Przedsiębiorca ma obowiązek zrobić remanent na koniec każdego roku podatkowego. Rozliczenie remanentu należy dołączyć do ksiąg rachunkowych. Nie znaczy to, że nie można zrobić remanentu również w środku roku.

W firmie może być robiony spis z natury w dowolnym czasie. Raz w roku jest to jednak obowiązkowe. Robienie remanentu w dowolnym okresie może pomóc np. wykazać niezgodności w towarze, a także stwierdzić wartość towaru zniszczonego lub ukradzionego.

Spis z natury robiony na koniec roku musi być wpisany do księgi przychodów i rozchodów. Jeśli ten obowiązek nie zostanie spełniony, popełniamy wykroczenie karno-skarbowe jako wadliwe prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Nie wystarczy nawet wpisać samej wartości remanentu. Do księgi trzeba dołączyć spis z natury. Jak już wspomniałem za wykroczenie karno-skarbowe grozi grzywna. Może to być kwota od jednej dziesiątej do dwudziestokrotności minimalnego wynagrodzenia.

Jak przeprowadzić spis z natury w Małej Księgowości?

Przeprowadzenie spisu z natury będzie znacznie łatwiejsze, jeśli skorzystasz z programu księgowego. W Małej Księgowości to tylko kilka kliknięć.

Spis z natury zgodny ze stanem magazynowym przeprowadzisz, wchodząc w 'Magazyn’ > 'Towary’ > 'Spis z natury’. Kliknij 'Utwórz’ by wygenerować spis na wybrany dzień.

Potem należy tylko czekać. Uwaga! Generowanie spisu z natury może potrwać dłuższą chwilę, szczególnie jeśli generujesz go na dzień z dalszej przeszłości.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Co grozi za wystawienie faktury po terminie? Co wiąże się z niewystawieniem faktury za usługę?

0
niewystawiona faktura

Czy trzeba zawsze wystawić fakturę? Jakie konsekwencje przyniesie niewystawiona faktura? Jaki jest termin wystawienia faktury? Na te pytania odpowiadamy w naszym materiale.

Każda osoba prowadząca działalność gospodarczą powinna wystawić dokument potwierdzający zawarcie danej transakcji. Takim dokumentem może być paragon albo faktura. Dotyczy to również przedsiębiorców rozliczających się kartą podatkową. Zgodnie z zasadami karty podatkowej nie muszą oni prowadzić dokładnej ewidencji przychodów i kosztów. Jednak na wyraźne żądanie klienta, taką fakturę lub rachunek musi wystawić.

CZYTAJ TAKŻE: Karta podatkowa. Kto może z niej skorzystać?

Niewystawiona faktura – terminy wystawiania faktur

Mówiąc o samej fakturze jako takiej, to obowiązek jej wystawienia mają czynni podatnicy VAT. Nie muszą wystawiać faktury, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna i kupuje produkt dla celów prywatnych. W każdym wypadku, gdy kupujący tego zażąda, sprzedawca musi wystawić fakturę.

Fakturę najlepiej wystawić od razu po sprzedaży. Podstawowa zasada mówi jednak, że fakturę powinniśmy wystawić nie później niż do 15. dnia następnego miesiąca, w którym została wykonana usługa lub dostarczono produkt. W sytuacji, gdy nabywca zapłacił za towar całość lub część kwoty jeszcze zanim jego kontrahent wywiązał się ze swoich obowiązać, to od tego momentu istnieje już obowiązek wystawienia faktury. Jednocześnie trzeba wiedzieć, że jeśli mamy do czynienia z fakturą VAT to nie można jej wystawić wcześniej niż 30 dni przed dostawą towaru lub usługi albo przed wpłatą zaliczki.

Datę wystawienia faktury reguluje ustawa o podatku od towarów i usług. W artykule 106 ustawy o VAT możemy przeczytać, że „fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9” a „jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość, lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy”.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Niewystawiona faktura – opóźnienie

Skoro ustaliliśmy, do kiedy powinniśmy wystawić fakturę, pora zająć się opóźnieniem. Każdy dokument, który został wystawiony po 15 dniu następnego miesiąca, albo wcześniej niż 30 dni przed usługą lub dostawą towaru, jest uznany za dokument, który nie został wystawiony w terminie.

Niewystawiona faktura – konsekwencja opóźnienia terminu wystawienia

Faktura VAT jest potwierdzeniem dokonania transakcji, jednak pod względem prawnym jest to mniej istotna czynność niż poprawne obliczenie podatku. Niezależnie od tego, czy fakturę wystawimy we właściwym terminie i prawidłowo, zawsze obowiązkiem przedsiębiorcy jest właściwie obliczyć i wykazać do urzędu skarbowego należny podatek VAT. Istnieje bowiem coś takiego jak termin obowiązku podatkowego.

Nawet jeśli faktury nie wystawimy w określonym terminie, to i tak zacznie biec obowiązek podatkowy. Obowiązek podatkowy powstaje w momencie upływu terminu wystawienia faktury, jeśli dla danego dokumentu nie został określony w przepisach termin wystawienia. Niezależenie, od tego, kiedy wystawimy fakturę, to i tak trzeba wykazać urzędowi skarbowemu należny podatek VAT w danym okresie rozliczeniowym.

CZYTAJ TAKŻE: Faktura korygująca – wszystko co musisz wiedzieć

Niewystawiona faktura – przedwczesne wystawienie faktury VAT

Jeśli fakturę wystawimy wcześniej niż 30 dni przed terminem dostawy produktu lub wpłaty zaliczki, może zostać uznana za tzw. „pustą fakturę”. W takiej sytuacji niewystawienie faktury w terminie powinno się skorygować jej anulowaniem albo wystawieniem faktury korygującej. Anulowanie faktury możliwe jest tylko w sytuacji, gdy nie została ona jeszcze przekazana odbiorcy. W przeciwnym razie trzeba będzie skorygować fakturę (poprzez fakturę korygującą do zera) i wystawić nową fakturę w określonym czasie.

Niewystawiona faktura – co za nie grozi?

Weźmy jednak pod uwagę sytuację, gdy przedsiębiorca nie wystawi w ogóle faktury. W takim momencie przedsiębiorca podlega odpowiedzialności zgodnie z kodeksem karnym skarbowym. Podstawową sankcją jest kara grzywny do 180 stawek dziennych. Oznacza to, że taka grzywna może wynieść od 534 do nawet 3 840 000 zł.

Możemy przeczytać o tym w Art, 62 § 1. Kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku, wystawia je w sposób wadliwy albo odmawia ich wydania, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych.

CZYTAJ TAKŻE: Wszystko, co musisz widzieć o duplikacie faktury

Jeżeli niewystawienie faktury zostanie uznane za przypadek mniejszej wagi, może zostać zakwalifikowany jako wykroczenie. Wówczas grzywna może wynieść od 160 do 32.000 zł.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Centralny Rejestr Faktur. Co to jest i jak działa?

0
Centralny Rejestr Faktur

Czym jest Centralny Rejestr Faktur? W jaki sposób działa? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł i poznaj odpowiedzi na te pytania. Każdy przedsiębiorca musi je znać.

Centralny Rejestr Faktur ma wspomagać przedsiębiorców w rozliczeniach, a urzędnikom dać kontrolę przepływu dokumentów między przedsiębiorcami. Ma to ograniczyć nieuczciwe praktyki wobec urzędu skarbowego.

Jak działa Centralny Rejestr Faktur?

Centralny Rejestr Faktur to zbiór wszystkich e-faktur, które wystawiają przedsiębiorcy. W systemie chodzi o to, by urzędnicy mieli większą kontrolę nad poczynaniami przedsiębiorców. Dzięki dostępowi do wszystkich dokumentów będzie można znacznie łatwiej wyłapywać wszystkie przestępstwa podatkowe i związane z tym nadużycia. Pomoże to również skrócić czas kontroli przedsiębiorców.

Centralny Rejestr Faktur będzie jedną z możliwości dokumentowania sprzedaży. System oparty będzie o nową strukturę plików JPK_V7 z deklaracją.

Założenie jest proste. Dokumenty sprzedażowe będą wystawiane przez specjalną rządową platformę. W efekcie każdy podatnik będzie musiał mieć specjalne prywatne konto wykorzystywane do celów podatkowych. W koncie będzie można podejrzeć wszystkie wystawione e-faktury, a także dokumenty przekazane przez kontrahentów.

Centralny Rejestr Faktur zmienia też sposób działania systemu e-faktur. Będzie można się do niego zalogować np. poprzez profil zaufany. W przypadku jednoosobowej działalności domyślnie dostęp do systemu będzie miał właściciel. Jeśli dostęp będzie miał mieć ktoś inny, trzeba będzie o tym poinformować urzędników skarbowych. System będzie miał kilka stopni dostępu. Jedna osoba będzie mogła np. tylko wystawiać faktury, inna je rozliczać itd.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Centralna Baza Faktur

Czy Centralny Rejestr Faktur jest tym samym co Centralny Rejestr Faktur? Tak. To nazwy stosowane wymiennie. System ma działać od 1 października 2021. Od 2023 e-faktury będą obowiązkowe. Polskie przepisy w tym zakresie wzorowane są na Włochach. Tam system funkcjonuje od dwóch lat.

Czy Krajowy Rejestr Faktur będzie obowiązkowy?

KRF stanie się obowiązkowy od 2023 roku. Do tego czasu będzie trwał okres przejściowy i system będzie dobrowolny.

Co daje Krajowy Rejestr Faktur?

Jeden, scentralizowany system wszystkich faktur pozwoli na łatwiejsze rozliczanie obrotu między przedsiębiorcami, a urzędnikom pomoże np. znacznie skutecznie wykryć próbę wyłudzenia podatku VAT. Wszystko dlatego, że fiskus będzie mógł bardzo łatwo porównać faktury wystawione przez przedsiębiorcę z tymi, które wykazał w pliku JPK_V7.

Przedsiębiorcy będą też mieli o tyle łatwiej, że faktura będzie na stałe przechowywana w bazie Ministerstwa Finansów. Nie będzie mogła więc zaginąć albo ulec zniszczeniu. Mało tego. Wzór e-faktury będzie taki sam dla wszystkich i przedsiębiorca bardzo szybko sprawdzi, czy wszystkie faktury, które powinien otrzymać, do niego dotarły. Każdy, kto skorzysta z systemu e-faktur, będzie mógł otrzymać zwrot VAT-u nawet o 20 dni szybciej niż zwyczajowo. Nie trzeba też będzie samodzielnie archiwizować takich faktur.

Wady Centralnego Rejestru Faktur

Centralny Rejestr Faktur pozwoli na monitorowanie wszystkich faktur wystawianych przez przedsiębiorców w czasie rzeczywistym. Innymi słowy. Wystawienie faktury będzie praktycznie automatycznie widoczne w systemach urzędów skarbowych. Wśród minusów eksperci wymieniają konieczność zmiany większości systemów fakturowych, co podniesie koszty prowadzenia działalności. Spore ryzyko widać też po stronie zabezpieczenia danych.

Wiele z nich stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa. W związku z tym mogą być wykorzystane przeciwko przedsiębiorcy. No i oczywiście spora obawa związana jest z ryzykiem nadużycia ze strony urzędników skarbowych. Będą przecież mieli dostęp do danych, które znacznie przewyższają potrzebę wynikającą z konieczności ustalenia zobowiązania.

CZYTAJ TAKŻE: Duplikat faktury – kiedy trzeba go wystawić?

Wciąż problematycznie jest to czy będzie utrzymana na odpowiednim poziomie tajemnica skarbowa. Problem może też stanowić sprawa skomplikowanych faktur. Na ile będą one obciążały systemy komputerowe firm. Może to więc znacznie skomplikować zewnętrzne procesy w wielu przedsiębiorstwach.

Rejestr Faktur w innych krajach

Podobne systemy działające już w innych krajach pozwoliły na poprawę jakości raportowania przez firmy. W Portugalii np. każdy wystawiony dokument raportowany jest w czasie rzeczywistym poprzez specjalny serwis internetowy. Zmniejszył się poziom nadużyć, a system znacząco usprawnił komunikację urzędników z przedsiębiorcami.

W modelu włoskim z systemu e-faktur zwolnione są małe przedsiębiorstwa. Dla większych firm jego wprowadzenia poskutkowało zwiększoną liczbą kar.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Duplikat faktury – kiedy trzeba go wystawić?

0
duplikat faktury

Duplikat faktury odtwarza dane zawarte na fakturze pierwotnej. Duplikat faktury wystawiany jest w momencie, gdy pierwotna faktura została zniszczona lub zagubiona. Czy zawsze w takiej sytuacji trzeba wystawić duplikat faktury?

Duplikat faktury jest związany z koniecznością potwierdzenia każdej transakcji handlowej rachunkiem lub fakturą. To podstawowy obowiązek każdego przedsiębiorcy. Rzetelne prowadzenie takiej dokumentacji pozwala ograniczyć ryzyko mandatu nałożonego przez instytucje kontrolujące. Dlatego każdy przedsiębiorca musi takie dokumenty wystawić. Co w przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zagubieniu?

Co mi grozi, jeśli zgubiłem fakturę?

Jeśli zgubiliśmy jakąś fakturę albo też została ona zniszczona i nie mamy tym samym dokumentu potwierdzającego daną transakcję, musimy złożyć korekty do wcześniej złożonych deklaracji VAT. To zdecydowanie bardziej skomplikowane niż wystawienie duplikatu faktury. Duplikat faktury wystawia podmiot, który przygotował pierwotną fakturę.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Co to jest duplikat faktury?

Duplikat faktury wystawia się do faktury, która już wcześniej została wystawiona. Musi być w takiej samej formie jak faktura pierwotna, tzn. muszą się na niej znajdować takie same dane. Wyróżnikiem jest to, że zawsze taki dokument musi być oznaczony hasłem „duplikat”. Musi mieć także aktualną datę (a nie tę, która widniała na fakturze pierwotnej).

Czy duplikat faktury jest ważny?

Jeśli duplikat wystawiony jest tak, jak wskazaliśmy wyżej, jest pełnoprawnym dokumentem, który pozwala odliczyć naliczone podatki, a dla urzędu skarbowego jest potwierdzeniem faktycznych operacji gospodarczych.

Rozliczenie VAT z duplikatu faktury

Jeśli przedsiębiorca zdążył odliczyć już podatek VAT od transakcji, ale zgubił fakturę, to duplikat faktury będzie potwierdzał taką transakcję. Nie trzeba więc nigdzie dodatkowo wykazywać takiego dokumentu.

W sytuacji, gdy przedsiębiorca z faktury źródłowej nie rozliczył VAT-u, będzie to mógł zrobić na podstawie duplikatu faktury w okresie jej otrzymania albo w ciągu jednego lub dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

CZYTAJ TAKŻE: Faktura elektroniczna – czy jest formalnie tym samy co faktura papierowa?

Jak wystawić duplikat?

Większość rozliczeń księgowych prowadzonych jest przy pomocy programów do księgowości. Pozwalają one na szybkie wystawienie dokumentu, który już wcześniej został wygenerowany.

Jeśli nie mamy programu do faktur, można skorzystać ze wzoru dostępnego w internecie. Warto pamiętać, że wystawiając duplikat faktury, trzeba wstawić do niego aktualną datę.

Nie mamy danych z faktury. Jak wystawić duplikat?

Może się zdarzyć sytuacja, że faktura ulegnie zniszczeniu i nie da się uzyskać danych z faktury pierwotnej. W takiej sytuacji duplikat wystawiany jest na podstawie informacji z ksiąg rachunkowych.

Warto pamiętać, że duplikat można wystawić tylko do istniejącego dokumentu. Żeby można było to zrobić, musi istnieć oryginał. Nie da się wystawić duplikatu, jeśli mamy tylko zdjęcie lub skan pierwotnego dokumentu.

Co ważne, duplikat dokumentu nie zawsze musi być wystawiany przez tego, kto wygenerował fakturę pierwotną. Może to zrobić choćby organ egzekucyjny, czyli np. komornik, gdy prowadzi egzekucję wobec dłużnika. Jeśli komornik posiada faktury lub dostęp do danych z faktury, to może wystawić duplikat takiego dokumentu.

Sprzedawca zgubił fakturę. Co robić

Do tej pory zajmowaliśmy się sytuacją, gdy go odbiorca zgubił fakturę lub doszło do jej zniszczenia. A co w sytuacji, gdy faktury pierwotnej nie ma sprzedawca? Jeśli to się stanie, wystawiana jest tzw. Nota wyjaśniająca.

Jeśli zauważymy brak dokumentu dopiero po dłuższym czasie, trzeba będzie i tak wystawić duplikat z aktualną datą, a rozliczone już podatki (na podstawie dokumentu, którego brakuje) skorygować.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Faktura korygująca – jak ją wystawić?

0
Faktura korygująca

Faktura korygująca może być wystawiona do każdej dostarczonej kontrahentowi faktury. Jak działa faktura korygująca i jak ją wystawić? Przeczytaj i poznaj najważniejsze informacje.

Faktura VAT musi być integralna treściowo. Znaczy to, że po jej wystawieniu nie można zmienić żadnego elementu treści. Nie można zmienić liczby produktów, ceny, wartości i stawki VAT. Co jednak gdy zdarzy się pomyłka i pewne dane wpiszemy błędnie albo odbiorca wycofa się z transakcji. Na takie i kilka podobnych sytuacji jest faktura korygująca.

Korekta faktury

Faktura korygująca jest dokumentem, który ma poprawić błędne informacje z innej faktury. Znaczy to tyle, że nigdy nie istnieje on samodzielnie. Zawsze jest połączona z fakturą pierwotną. Właśnie dlatego, w jej opisie znajduje się zaznaczenie, że jaką fakturę ona koryguje.

Musi mieć wszystkie dane, które znajdują się na fakturze pierwotnej. Najczęściej na początku wpisuje się do faktury korygującej całą treść faktury pierwotnej, a dopiero potem po wyrazie „powinno być” wpisuje się właściwe wartości.

Musi zawierać też przyczynę korekty. Jeśli korekcie podlega podstawa opodatkowania, to trzeba też zaznaczyć, z czego wynika właśnie taka zmiana. Jeśli korekta dotyczy obniżki cen, to korekta faktura musi zawierać wskazanie okresu, jakiego dotyczy.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Faktura korygująca i nota księgowa

Faktura korygująca może być wystawiona tylko przez sprzedawcę. Do końca 2020 roku przekazanie faktury korygującej wymagało uzyskania potwierdzenia jej otrzymania przez odbiorcę. Choćby w formie maila potwierdzające albo pisemnego potwierdzenia odbioru, np. poprzez odebranie faktury wysłanej przesyłką poleconą.

Od początku 2021 można faktury korygujące księgować dwojako:

  • w formule przejściowej przez uzyskanie potwierdzenia jej otrzymania,
  • wykorzystując pakiet Slim VAT.

Zwykle jest tak, że jeśli trzeba poprawić coś na fakturze, to robi to sprzedawca, wystawiając korektę. Gdy poprawka jest drobna, np. literówka, możesz ją poprawić poprzez notę korygującą.

Od 2021 przy fakturze korygującej, która zmniejsza podstawę opodatkowania, nie trzeba uzyskiwać potwierdzenia odebrania faktury. Do końca 2020 było to konieczne.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Faktura nie ma wszystkich danych. Czy jest ważna?
  2. Faktura uproszczona. Wszystko, co musisz, o niej wiedzieć
  3. Nota korygująca do faktury – kto wystawia?
  4. Dane do faktury VAT. Jakie informacje powinna zawierać poprawnie wystawiona faktura?
  5. Jak wystawić i rozliczyć duplikat faktury?

Jak wystawić fakturę korygującą w Małej Księgowości?

Aby wystawić fakturę korygującą w Małej Księgowości, należy:

  1. otworzyć zestawienie faktur;
  2. wybrać dokument, który chcemy skorygować;
  3. wybrać opcję 'Korekta’;
  4. poprawnie uzupełnić dokument.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Elektroniczna faktura – czy formalnie jest tym samym co papierowa?

0
elektroniczna faktura

Elektroniczna faktura coraz częściej używana jest w obrocie gospodarczym. Czy jest pełnoprawnym dowodem potwierdzającym transakcję, czy jednak i tak powinna być potwierdzona dokumentem papierowym?

O tym, że papierowe faktury potrafią być uciążliwe, wiadomo nie od dziś. Szczególnie gdy dokumentów jest bardzo dużo. Wyobraź sobie przeszukiwanie stosu faktur, by znaleźć tę jedną jedyną. Jeśli chcesz mieć wszystkie faktury w wersji cyfrowej, to trzeba je ręcznie zdigitalizować.

Chmura do faktur

Na szczęście papierowe faktury odchodzą powoli do lamusa, a większość rozwiązań księgowych opartych jest na obiegu online. I tu pojawia się pytanie. Czy faktura elektroniczna faktycznie jest tym samym pod względem formalnym co faktura papierowa?

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Co to jest elektroniczna faktura?

Faktura elektroniczna jest to faktura, którą wystawimy w dowolnym formacie elektronicznym. Dokładne przepisy określające sposób i warunki wystawiania, a także wykorzystywania faktur elektronicznych określa ustawa o VAT, dokładnie w artykule 2 pkt. 32.

Elektroniczne faktury optymalizują kwestie związane z obiegiem dokumentów biznesowych. Warto wiedzieć, że faktura elektroniczna nie jest tym samym co skan papierowej faktury. Zgodnie z przepisami, fakturą elektroniczną może być skan papierowej faktury tylko w sytuacji, gdy papierowa faktura nie została wcześniej wystawiona.

Faktura elektroniczna – wymagania

Jak powinna wyglądać faktura elektroniczna? Pod względem formalnym faktura elektroniczna nie różni się niczym o tej wystawionej w formie papierowej.

CZYTAJ TAKŻE: E-faktura KSeF – jak ją wystawić?

Faktura elektroniczna także musi zawierać:

  • dane sprzedawcy i nabywcy,
  • nazwę towaru,
  • datę wystawienia,
  • numer faktury,
  • cenę jednostkową,
  • wartość faktury,
  • stawkę VAT.

Oczywiście na fakturze elektronicznej musi też znaleźć się kwota należności ogółem, a także numer rachunku bankowego.

Jak wystawić fakturę elektroniczną?

Fakturę elektroniczną można wystawić w dowolnym, przeznaczonym do tego programie księgowym. Wiele z nich pozwala na wystawienie faktury za darmo.

Warto wiedzieć, że jeśli wystawimy fakturę elektroniczną, to możemy ją wysłać np. jako załącznik do wiadomości e-mail, albo udostępnić w formie linka do pobrania. Faktura musi być wysłana w taki sposób, by można było określić autentyczność jej pochodzenia, czytelności, a także integralność treści. Chodzi o to, by nie było możliwości zmiany treści faktury po jej przygotowaniu i wysłaniu.

CZYTAJ TAKŻE: Co to jest KSeF – Krajowy System e-Faktur?

Różnicę między fakturą papierową a elektroniczną widać bardzo dobrze choćby w kwestii daty dostarczenia dokumentu. W przypadku papierowej faktury uznaje się, że jest ona dostarczona w momencie wpływu do odbiorcy. Gdy mamy do czynienia z fakturą elektroniczną, którą wysyłamy jako załącznik do wiadomości e-mail, datą otrzymania faktury jest data dostarczenia maila.

Program do wystawiania faktur

Na rynku dostępnych jest sporo programów do wystawiania faktur. Wiele z nich pozwala na wystawianie faktur seryjnych, czyli np. wystawianie ich w regularnych odstępach czasu (co miesiąc, co kwartał). Dodatkowo systemy takie mają możliwość wyboru szablonu faktury.

System do wystawiania faktur pozwala też na śledzenie należności. Można dzięki niemu oszczędzić sporo czasu.

CZYTAJ TAKŻE: Faktury w chmurze. Czy muszę dodatkowo przechowywać ich papierowe wersje?

Jak wysłać e-fakturę?

Wystawienie i wysłanie faktury elektronicznej jest bardzo proste. Wystawiamy ją w dwóch egzemplarzach. Jeden jest wysyłany do kontrahenta pocztą elektroniczną, a drugi znajduje się w dokumentacji księgowej wystawcy. Żeby można było wysyłać do kontrahenta fakturę elektroniczną, konieczne będzie uzyskanie zgody na wysyłkę faktur w formie elektronicznej.

Można ją uzyskać, przygotowując pisemne oświadczenie do podpisu przez kontrahenta albo przesłać mailowo. Przepisy wskazują też na sytuację, w której przedsiębiorca opłaca fakturę otrzymaną elektronicznie. Jeśli to zrobił, to jest to równoznaczne ze zgodą na otrzymywanie dokumentów w formie elektronicznej.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Ryczałt podatkowy – dla kogo?

0
ryczałt

Ryczałt podatkowy jest często wybieraną przez przedsiębiorców formą rozliczania podatków. Wszystko przez swoją prostotę. Dla kogo jest ryczałt? Jakie trzeba spełnić wymagania, by rozliczać się ryczałtem?

Ryczałt jest bardzo prostym sposobem na obliczanie podatków. Przedsiębiorcy rozliczający się ryczałtem płacą podatek od przychodu. Nie muszą więc rozliczać kosztów działalności tak, by obniżyć podstawę opodatkowania (jak to jest np. przy podatku progresywnym).

Ryczałt – jak rozliczać?

Żeby rozliczać się ryczałtem, trzeba zgłosić taką chęć do urzędu skarbowego. Gdy rozpoczynamy działalność, rozliczając się ryczałtem, zgłoszenie musi trafić do urzędu, zanim ją rozpoczniemy, nie później niż w chwili uzyskania pierwszego przychodu.

Jeśli chcemy się rozliczać ryczałtem, prowadząc już działalność, trzeba takie zgłoszenie złożyć do 20. Dnia następnego miesiąca. Gdy ryczałtem chcemy się rozliczać jako spółka osobowa, to wniosek muszą złożyć wszyscy wspólnicy.

Ryczałt – kto może się nim rozliczać?

Ryczałem mogą rozliczać się przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku uzyskali z działalności przychód mniejszy niż 2 mln euro. Jeśli założyliśmy nową działalność i wybraliśmy limit, to w razie przekroczenia limitu można kontynuować rozliczenie ryczałtem do końca tego roku. Dopiero w kolejnym trzeba zmienić formę rozliczenia.

Ryczałt – kto nie może z niego korzystać?

Skoro wiemy, kto może rozliczać się ryczałtem warto wymienić te rodzaje działalności, które ryczałtem nie mogą się rozliczać. Na pewno będzie to prowadzenie aptek, handel dewizami, handel częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, a także wytwarzanie wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Ryczałtu nie można wybrać osoba, która przechodzi z etatu na jednoosobową działalność i będzie świadczyć takie same usługi dla byłego lub obecnego pracodawcy.

Ryczałt – ile wynosi?

Stawki podatku ryczałtowego zależą od rodzaju prowadzonej działalności. W danej branży, czy rodzaju biznesu płaci się określoną stawkę. Jeśli przedsiębiorca prowadzi działalność o dużym stopniu różnorodności, stawka ryczałtowa będzie odpowiednia dla określonej części biznesu.

Jest ona wybierana raz i się nie zmienia. Warto wiedzieć, że w przypadku ryczałtu nie liczy się dochód, a przychód. Jest to więc dobre rozwiązanie dla wszystkich tych, którzy prowadzą wysokomarżowy biznes i mają mało kosztów związanych z prowadzoną działalnością.

Stawki ryczałtu w 2023 roku dla działalności gospodarczej wynoszą: 17%, 15%, 12,5%, 10%, 8,5%, 5,5%, 3% i 2%.

Ryczałt – stawki 2023

  • 17% dla wolnych zawodów,
  • 15% – świadczenie niektórych usług niematerialnych m.in. pośrednictwo w handlu hurtowym, reklamowym, fotografii,
  • 12,5% od przychodów m.in. z tytułu umowy najmu nieruchomości, ze świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem, od nadwyżki ponad 100 000 zł,
  • 10% od przychodów ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek,
  • 8,5% od przychodów m.in. z działalności usługowej, w tym od przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%; od przychodów m.in. z tytułu najmu nieruchomości, ze świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem, do kwoty 100 000 zł,
  • 5,5% m.in. z działalności wytwórczej, robót budowlanych,
  • 3,0% m.in. z działalności usługowej w zakresie handlu, ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą,
  • 2% ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych

źródło stawek: gov.pl

Przedsiębiorca, który wybrał ryczałt ewidencjonowany, musi prowadzić ewidencję przychodów. Nie musi jednak nigdzie ujmować kosztów działalności. Forma prowadzenia tej ewidencji jest dowolna. Może to być robione odręcznie lub przy pomocy programu komputerowego.

Ryczałt – odliczenia od podatku

Jak już wspomnieliśmy, w przypadku ryczałtu nie odlicza się od przychodu kosztów prowadzenia działalności. Wyjątek stanowią składki na ubezpieczenie społeczne. Wartość zapłaconych składek odejmujemy od przychodu. Dopiero to jest podstawą do obliczenia kwoty ryczałtu.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Karta podatkowa. Kto może z niej skorzystać?

0
karta podatkowa

Karta podatkowa to zdecydowanie najprostsza forma rozliczania działalności gospodarczej. Niestety nie można jej zastosować w przypadku każdej firmy. Może też zniknąć od stycznia 2022 roku.

Karta podatkowa to bez wątpienia najprostsza forma opodatkowania. Jeśli przedsiębiorca wybierze ten sposób rozliczeń, to nie musi nawet prowadzić księgowości. Mało tego, będzie płacił też bardzo niski podatek. Co istotne, wysokość podatku przy karcie podatkowej nie zależy od dochodu.

Kto może skorzystać z karty podatkowej

Karta podatkowa zwykle wybierana jest przez najmniejsze firmy. Przepisy wyraźnie precyzują, że działalność gospodarcza w formie karty podatkowej może być prowadzona przez przedsiębiorców, którzy prowadzą:

  • działalność usługową lub usługowo-wytwórczą,
  • usługową polegającą na handlu detalicznym żywnością, napojami, wyrobami tytoniowymi a także kwiatami, za wyjątkiem napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%,
  • usługową polegającą na handlu detalicznym artykułami nieżywnościowymi, za wyjątkiem handlu paliwami silnikowymi, środkami transportu samochodowego, częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, ciągnikami rolniczymi i motocyklami oraz z wyjątkiem handlu artykułami nieżywnościowymi objętego koncesjonowaniem,
  • działalność gastronomiczną,
  • usługi transportowe wykonywane przy użyciu jednego pojazdu,
  • usługi edukacyjne.

Jak liczony jest podatek przy karcie podatkowej?

Skoro przedsiębiorca na karcie podatkowej nie prowadzi księgowości, to jak obliczyć podatek? Miesięczne zobowiązanie podatkowe ustala naczelnik urzędu skarbowego. Wysokość podatku zależy od rodzaju prowadzonej działalności, liczby zatrudnionych pracowników i liczby mieszkańców miejscowości, w której działalność jest prowadzona.

Zalety i wady karty podatkowej

Podstawową zaletą karty podatkowej jest niski podatek nawet w przypadku osiągania bardzo wysokich dochodów. Z drugiej strony, jeśli przedsiębiorca ponosi straty, to przy karcie podatkowej i tak będzie musiał podatek zapłacić.

Kiedy nie można skorzystać z karty podatkowej?

Oczywiście nie zawsze będzie można zastosować rozliczenia w formie karty podatkowej. Stanie się tak, gdy przedsiębiorca podczas prowadzenia firmy będzie korzystał z usług osób, które nie są przez niego zatrudnione na podstawie umowy o pracę, chyba że chodzi o specjalistyczne usługi.

Mówiąc wprost, przedsiębiorca rozliczający się kartą podatkową musi pracować sam albo zatrudniać pracowników na umowę o pracę. Nie można też rozliczyć się kartą podatkową, jeśli przedsiębiorca wytwarza wyroby objęte akcyzą albo gdy prowadzi działalność poza Polską.

Księgowość przy karcie podatkowej

To, że przedsiębiorca rozliczający się kartą podatkową nie musi prowadzić rachunków, nie oznacza, że nie jest obowiązany dokumentować sprzedaży. Na żądanie klienta przedsiębiorca musi wystawić rachunek lub fakturę potwierdzającą sprzedaż. Mało tego. Trzeba taki dokument przechowywać przynajmniej 5 lat.

Przedsiębiorca rozliczający się kartą podatkową płaci podatek do 7. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni.  Karta podatkowa może zniknąć od 2022 roku. Takie zmiany zakłada Polski Ład, który ma wejść w życie właśnie od przyszłego roku.

Przeczytaj więcej o rozliczaniu podatku.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej