Zwolnienie z PIT – umowa zlecenie. Jak rozliczyć podatek ze zlecenia za 2023 rok? Co można odliczyć?

0
zwolnienie z pit umowa zlecenie

W jakich sytuacjach możliwe jest zwolnienie z podatku dochodowego od przychodów z umowy zlecenia, jak prawidłowo rozliczyć się z Urzędem Skarbowym oraz jakie koszty można odliczyć od przychodów, aby zmniejszyć należny podatek? Odpowiedź na te i inne pytania ważne dla zleceniobiorców przedstawiamy w naszym podstawowym przewodniku.

Czy umowa zlecenie może być objęta zwolnieniem z PIT?

Umowa zlecenie może być objęta zerowym PIT. Zwolnione z podatku będą dochody osób, które nie ukończyły 26 roku życia (tzw. zerowy PIT dla młodych). Jednak nie każdy młodych człowiek zatrudniony na zlecenie nie zapłaci daniny państwu. Aby tak się stało, jego roczny przychód nie może przekroczyć 85 528 zł.

To nie wszystko. Zerowy PIT obejmie również przychody uzyskane ze zlecenia przez osoby, która mogą skorzystać z ulgi na powrót, ulgi rodzina 4+ oraz ulgi dla pracujących seniorów. Trzeba jednak pamiętać, że roczny przychód nie może przekroczyć w sumie limitu 85 528 zł ze wszystkich ulg, z których korzysta zleceniobiorca.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Gdzie w PIT-37 wpisać przychody z umowy zlecenia?

Przychody z umowy zlecenia należy wpisać w PIT-37 w wierszu „działalność wykonywana osobiście” w części E.1. Dochody/straty ze źródeł przychodów.

Co można odliczyć w PIT od przychodów z umowy zlecenia?

Od przychodów uzyskanych z umowy zlecenia można odliczyć koszty uzyskania przychodu w wysokości 20% przychodu. W ten sposób zostanie pomniejszona podstawa opodatkowania. Podatnik, którego KUP były wyższe niż zastosowana 20%, może przyjąć koszty w wysokości wydatków faktycznie poniesionych.

W przypadku osób korzystających z ulgi dla młodych:

  • KUP umów zlecenia stosuje się w wysokości nieprzekraczającej kwoty przychodów z umów podlegających opodatkowaniu;
  • od przychodów objętych ulgą dla młodych nie oblicza się kosztów ustalanych według normy procentowej w wysokości 20%.

Zastosowanie mają też zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodów jeżeli dotyczą rozporządzenia prawami autorskimi lub innymi wartościami niematerialnymi i prawnymi, które są wymienione w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT.

Podatnik, który uzyskał przychody z umowy zlecenia, może skorzystać z ulgi na dziecko, ulgi rehabilitacyjnej, ulgi na internet, ulgi termomodernizacyjnej, ulgi abolicyjnej, ulgi na zabytki, ulgi IKZE oraz odliczyć darowizny.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Zwolnienie z PIT – kto nie płaci podatku dochodowego? Nie tylko ulga dla młodych
  2. Zwolnienie z PIT. Umowa o dzieło – czy zwolnienie z PIT dotyczy dochodów z umowy o dzieło?
  3. PIT 0 dla seniora
  4. Ulga dla młodych
  5. PIT-36 – kogo dotyczy? Jak go wypełnić?

Do jakiej kwoty zwolnienie z PIT na umowie zlecenie?

Każdy zleceniobiorca korzysta z kwoty wolnej od podatku, która w 2024 roku wynosi 30 000 zł. Osoby, które nie ukończyły 26 roku życia, mogą również uwzględnić 0 PIT dla młodych z limitem rocznego przychodu w wysokości 85 528 zł. Ten limit dotyczy również zerowego PIT dla korzystających z ulgi na powrót, ulgi rodzina 4+ oraz ulgi dla pracujących emerytów.

Czy trzeba rozliczyć PIT z umowy zlecenie?

Z zasady podatnik, który uzyskał przychody z umowy zlecenia, musi rozliczyć PIT. Jeżeli nie innych przychodów, zrobi to na formularzu PIT-37. Osoba pracująca na podstawie umowy zlecenia ma obowiązek samodzielnie rozliczyć się z tytułu uzyskanych przychodów. Są jednak wyjątki. 

Rocznego zeznania podatkowego nie muszą składać osoby korzystające z zerowego PIT np. dla młodych (o ile nie miały przychodów z innych źródeł), a ich przychód nie przekroczył 85 528 zł rocznie.

Zleceniobiorca korzystający z zerowego PIT będzie musiał złożyć zeznanie podatkowe jeżeli oprócz przychodów objętych ulgą uzyskał dochody podlegające opodatkowaniu na ogólnych zasadach według skali podatkowej, ubiega się o zwrot nadpłaconego podatku lub musi doliczyć do dochodu/podatku kwoty uprzednich odliczeń, do których utracił prawo. W takiej sytuacji w zeznaniu PIT-36/PIT-37 wykazuje także przychody objęte ulgą.

Chcesz dostawać regularne dawki wiedzy na temat rozliczania podatku dochodowego? Zapisz się do naszego newslettera!

Czy dostanę zwrot podatku z umowy zlecenia?

To, czy zleceniobiorca otrzyma zwrot podatku, zależy m.in. od wysokości jego przychodów, zastosowanych ulg podatkowych oraz wpłaconych zaliczek na podatek.

Jeśli w trakcie roku zaliczki były pobierane od całego dochodu bez uwzględnienia kwoty wolnej od podatku, to po rozliczeniu rocznym zleceniobiorca  może otrzymać zwrot nadpłaconego podatku. W przypadku, gdy jego dochody nie przekroczyły pierwszego progu podatkowego, czyli 85 528 zł i nie korzystał z żadnych ulg, zwrot może być równy wpłaconym zaliczkom.

Jaki PIT dla osoby zatrudnionej na umowę zlecenie?

Osoby zatrudnione na umowę zlecenie, które nie osiągają dodatkowych przychodów z innych źródeł, są zobowiązane do złożenia deklaracji PIT-37. To formularz używany przez zleceniobiorców, którym zaliczki na podatek oblicza i pobiera płatnik, czyli zleceniodawca. 

Zleceniobiorcy, którzy rozliczają się samodzielnie (bez pośrednictwa płatników), wypełniają deklarację PIT-36. W PIT-36 należy również rozliczyć przychody z umowy zlecenia zawartej z osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej. To również formularz dla podatników, którzy uzyskują przychody z wielu źródeł i rozliczają się według skali podatkowej (12% i 32 %). Należą do nich m.in. osoby prowadzące własną działalność gospodarczą.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej na temat rozliczania podatku dochodowego w kategorii PIT.

Składki ZUS w kosztach jednoosobowej działalności gospodarczej – kiedy można je odliczyć?

0
składki zus w kosztach jednoosobowej działalności gospodarczej

Kiedy składki ZUS stanowią koszt uzyskania przychodów, jak je prawidłowo odliczyć i zaksięgować? To może być wyzwanie, nie tylko dla początkujących przedsiębiorców. Oto najważniejsze informacje, jak zrobić to w prawidłowy sposób.

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą ma obowiązek (z zasady) opłacenia składek do ZUS. To składki na:

  • ubezpieczenie społeczne:
    • emerytalne (19,52%),
    • rentowe (8%),
    • wypadkowe (1,67% dla firm zatrudniających do 9 osób),
    • chorobowe (dobrowolne, 2,45%),
  • składka zdrowotna – jej wysokość zależy od formy opodatkowania i dochodu.
  • Fundusz Pracy (FP) i Fundusz Solidarnościowy (FS) – łącznie 2,45% podstawy wymiaru, nie obowiązuje jeżeli przedsiębiorca opłaca składki od preferencyjnej podstawy lub ukończył 60 lat (mężczyzna) i 55 lat (kobieta).

Minimalna podstawa wymiaru składek w 2024 roku to 4694,40 zł. Przedsiębiorca na JDG zapłaci za siebie 1600,32 zł plus składkę zdrowotną (minimum 381,78 zł).

Należy też pamiętać, że młodzi stażem przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulgi na start (przez 6 miesięcy zapłacą tylko składkę zdrowotną), a następnie obniżonej składki od preferencyjnej podstawy i Małego ZUS PLUS.

Składki ZUS w kosztach jednoosobowej działalności gospodarczej – kiedy składki na ubezpieczenia społeczne są kosztem? Jak je odliczyć, jak zaksięgować?

Koszty uzyskania przychodów to wydatki, które przedsiębiorca poniósł, aby osiągnąć przychody, zachować lub zabezpieczyć źródła przychodów (art. 22. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wydatki muszą być faktycznie poniesione i nie mogą należeć do katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu (umieszczonego w art. 23 ustawy).

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

 

Składki ZUS – na ubezpieczenia społeczne – można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu jeżeli przedsiębiorca opłaca je za siebie. Warunkiem jest, że zostały opłacone w terminie, dotyczą osoby prowadzącą JDG, a nie dotyczą osób, które zawarły umowę o pracę z własną firmą. Jeżeli składki ZUS nie zostaną opłacone w terminie, stanowią koszt uzyskania przychodów w miesiącu, w którym nastąpiła ich wpłata.

Składki można też odliczyć od dochodu (przychodu) i w ten sposób zmniejszyć podstawę opodatkowania (z wyjątkami, o których niżej). 

Jak ująć składki ZUS w księdze przychodów i rozchodów? Składki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w kolumnie 13 KPiR – Pozostałe wydatki.

Zasady rozliczenia składek ZUS zależą też od formy opodatkowania, którą wybrał przedsiębiorca.

Skala podatkowa

Prowadząc JDG można zaliczyć składki do kosztów uzyskania przychodów lub odliczyć je od dochodu. W obu przypadkach chodzi o składki faktycznie opłacone.

Podatek liniowy

Przedsiębiorca na podatku liniowym może zaliczyć składki – faktycznie opłacone – do kosztów uzyskania przychodów lub odliczyć je od przychodu.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

Nie ma możliwości zaliczenia składek ZUS do kosztów uzyskania przychodu, ale przedsiębiorca może odliczyć je od przychodu.

Karta podatkowa

Przedsiębiorcy rozliczający się kartą podatkową nie mają możliwości odliczyć składek od podatku lub przychodu czy zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodu.

Chcesz dostawać regularne dawki wiedzy na temat ZUS-u? Zapisz się do naszego newslettera!

Składki ZUS w kosztach jednoosobowej działalności gospodarczej – czy składki na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy są kosztem uzyskania przychodu?

Tak, składki na FP i FS mogą być kosztem uzyskania przychodu. Podobnie, jak w przypadku składek ZUS wiele zależy od formy opodatkowania przedsiębiorcy.

Skala podatkowa

Składki na FP i FS nie można odliczyć od podatku, ale można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Podatek liniowy

Składki na FP i FS nie można odliczyć od podatku, ale można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Ryczałt

Przedsiębiorca płacący ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie może odliczyć składek na FP i FS od podatku i nie można ich zaliczyć do KUP.

Karta podatkowa

Przedsiębiorca płacący ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie może odliczyć składek na FP i FS od podatku i nie można ich zaliczyć do KUP.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Ile wyniosą składki ZUS w 2024 roku? 
  2. Pierwsza składka ZUS 
  3. Zbieg tytułów do ubezpieczeń ZUS w 2024 roku – kiedy nie zapłacisz składek? 
  4. Koszt zatrudnienia pracownika – umowa zlecenie i umowa o dzieło 
  5. Koszt zatrudnienia pracownika na umowę o pracę 

Czy składkę na ubezpieczenie zdrowotne można odliczyć od kosztów uzyskania przychodu?

Część składki zdrowotnej mogą:

  • odliczyć od dochodu/zaliczyć do KUP przedsiębiorcy rozliczający się podatkiem liniowym – do limitu 11 600 zł zapłaconych składek,
  • odliczyć od przychodów 50% składek zapłaconych w danym roku podatkowym (podatnicy na ryczałcie),
  • pomniejszyć podatek o 19% zapłaconych składek (przedsiębiorcy na karcie podatkowej).

Czy składki ZUS pracowników mogą być odliczone od przychodu pracodawcy?

Niektórzy właściciele firm płacący składki za pracowników mogą je odliczyć od przychodu. Jednak nie wszyscy. To przywilej tylko przedsiębiorców rozliczających się według skali lub stawki liniowej. Do KUP zaliczone są składki emerytalna, rentowa, wypadkowa, na FP i FS oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w części zapłaconej przez przedsiębiorcę. Przedsiębiorca nie może odliczyć składki zdrowotnej pracownika (to zatrudniony ją opłaca, a pracodawca jest tylko płatnikiem do ZUS).

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii ZUS.

Ewidencja przychodów na ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych – jak ją prowadzić?

0
ewidencja przychodów

Zastanawiasz się, czy przejść na rozliczanie podatku na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych? Oto najważniejsze informacje, jak prawidłowo prowadzić ewidencję przychodów, która jest niezbędnym elementem rozliczeń z urzędem skarbowym.

Co to jest przychód ewidencjonowany?

Przychód ewidencjonowany związany jest z ryczałtem ewidencjonowanym, czyli uproszczoną formą opodatkowania działalności gospodarczej. W ryczałcie ewidencjonowanym opodatkowaniu podlegają przychody (w przeciwieństwie do opodatkowania na zasadach ogólnych). Taką formę opodatkowania stosują osoby prowadzące własną działalność gospodarczą, spółki cywile lub spółki jawne. 

Wysokość stawki zryczałtowanego podatku dochodowego może wynosić: 17%, 15%, 14%, 12,5%, 12%, 10%, 8,5%,  5,5%, 3%, 2% (art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Co ważne, podstawę opodatkowania stanowi przychód, który nie uwzględnia kosztów jego uzyskania.

Przychód ewidencjonowany obejmuje całość przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej. Powstaje na skutek zobowiązania podatnika do prowadzenia ewidencji przychodów. 

Ewidencja przychodów prowadzona przez przedsiębiorcę pozwala mu precyzyjnie wyliczyć podatek.

Czy wiesz, że…?

ewidencję przychodów możesz prowadzić za pomocą Małej Księgowości za jedyne 149 złotych za rok?

Należy pamiętać o limicie przychodów, który można osiągnąć na ryczałcie. To 2 mln euro, czyli 9 218 200 zł w 2024 roku (kurs euro NBP obowiązujący 2 października 2023 r.). W 2023 roku limit był wyższy i wynosił 9 654 400 zł.

Niektórzy podatnicy nie mogą korzystać z opodatkowania ryczałtem, to m.in. prowadzący apteki, handlujący wartościami dewizowymi, prowadzący działalność w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz wytwarzający wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym. Pełną listę zawiera art. 8.1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Podatnicy stosujący ryczałt ewidencjonowany na koniec roku rozliczają się z uzyskanych dochodów w zeznaniu rocznym PIT-28. Termin składania deklaracji upływa 31 stycznia roku następującego po roku, którego dotyczy rozliczenie.

Co to jest ewidencja przychodów?

Ewidencja przychodów to dokumentacja finansowa, którą przedsiębiorca prowadzi w celu rejestrowania wszystkich przychodów uzyskanych z działalności gospodarczej.

Kto musi prowadzić ewidencję przychodów?

Ewidencję przychodów musi prowadzić przedsiębiorca, który wybrał formę opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Co powinna zawierać ewidencja przychodów? Wzór wg. Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

Co powinna zawierać ewidencja przychodów? To:

  • data wpisu,
  • data uzyskania przychodu,
  • numer dowodu, na podstawie którego dokonano wpisu,
  • kwota przychodu ogółem,
  • przychody objęte ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki,
  • ewentualne uwagi.

Szczegóły znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.  Podatnicy są zobowiązani prowadzić ewidencję według wzoru określonego w załączniku do tego rozporządzenia.

Zapisy w ewidencji przedsiębiorca dokonuje na podstawie:

  • faktur;
  • faktur VAT RR;
  • rachunków oraz dokumentów celnych, zwanych dalej „fakturami”, wystawionych zgodnie z odrębnymi przepisami, jeżeli sprzedaż jest udokumentowana fakturami;
  • w przypadku sprzedaży bez faktur – na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego.

Podatnicy, którzy ewidencjonują sprzedaż przy użyciu kas rejestrujących, dokonują zapisów w ewidencji na podstawie danych wynikających z raportów fiskalnych dobowych skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodów.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – kto może z niego skorzystać?
  2. Ryczałt od przychodów – stawki 2024
  3. Zmiany w ryczałcie 2024 – więcej osób będzie mogło rozliczać się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
  4. Do czego służy PIT-28? Termin złożenia PIT-28 w 2023
  5. Formy opodatkowania działalności gospodarczej  

Jak prowadzić ewidencję przychodów?

Ewidencję można prowadzić w formie papierowej lub elektronicznej. Zgodnie z rozporządzenie powinna być prowadzona rzetelnie i zgodnie z przepisami, odzwierciedlać stan rzeczywisty i być aktualizowana do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

Po zakończeniu miesiąca należy podsumować zapisy, obliczyć i wpisać do ewidencji wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a także wysokość przysługujących odliczeń od tego ryczałtu. Podatnik jest obowiązany zbroszurować ewidencję i kolejno ponumerować jej karty (jeżeli prowadzona jest w formie papierowej).

Podatnicy, którzy nierzetelnie prowadzą ewidencję przychodów, muszą liczyć się z karą. Urząd skarbowy może sam szacować przychód podatnika i narzucać podatek pięciokrotnie wyższy od należnego (może sięgnąć nawet 75% przychodu).

Warto przypomnieć, że ewidencję uznaje się za rzetelną i niewadliwą, również gdy brak właściwych zapisów jest związany z nieszczęśliwym wypadkiem lub zdarzeniem losowym, które uniemożliwiło podatnikowi prowadzenie ewidencji.

Regularnie publikujemy na temat ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zapisz się do naszego newslettera i nie przegap najważniejszych informacji.

Ewidencja przychodów a JPK_EWP

JPK_EWP, czyli Jednolity Plik Kontrolny dla ewidencji przychodów, to elektroniczna forma raportowania tych przychodów do organów podatkowych na żądanie. Czym się różni od ewidencji przychodów? 

Ewidencja jest prowadzona przez przedsiębiorców na bieżąco, służy do rejestrowania wszystkich przychodów z działalności oraz stanowi podstawą do obliczenia należnego podatku ryczałtowego. Tymczasem JPK-EWP to elektroniczny odpowiednik ewidencji przychodów generowany i przekazywany tylko na żądania organów podatkowych.

Plik JPK_EWP zawiera informacje dotyczące sprzedaży z danego okresu, w tym dane firmy, data utworzenia pliku, okres, jakim są objęte dane w pliku, liczbę porządkową, datę wpisu dokumentu sprzedaży do ewidencji, datę uzyskania przychodu oraz numer dowodu księgowego.

Prowadź ewidencję przychodów w Małej Księgowości

W Małej Księgowości możesz obejrzeć i wydrukować Ewidencję Przychodów za wybrany miesiąc roku podatkowego, oraz obejrzeć i wydrukować zestawienie Przychodów i podatku od przychodów ewidencjonowanych.

Na temat ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przeczytasz więcej w kategorii Rozliczanie podatku.

Kto podpisuje sprawozdanie finansowe za 2023 rok w spółce?

0
kto podpisuje sprawozdanie finansowe

Sporządzenie rzetelnego sprawozdania finansowego za 2023 rok to obowiązek każdego przedsiębiorcy czy spółki. Kto powinien podpisać taki dokument? Co zrobić, jeżeli jeden lub wielu członków zarządu firmy nie może tego zrobić? Czy podpis księgowej musi znaleźć się na sprawozdaniu finansowym? Odpowiedzi na te i inne ważne pytania dotyczące podpisania sprawozdania przedstawiamy poniżej.

Kto podpisuje sprawozdanie finansowe – podstawa prawna

Sprawozdanie finansowe podpisuje kierownik jednostki oraz osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych (najczęściej to główny księgowy). Ten obowiązek wynika z art. 52 ust 2 ustawy o rachunkowości.

Przypomnijmy, że kierownikiem jest osoba fizyczna prowadząca własną działalność gospodarczą, wspólnicy prowadzący sprawy spółki jawnej i spółki cywilnej oraz komplementariusze prowadzący sprawy spółki (spółka komandytowa) czy zarząd spółki z o.o. (wtedy mówimy o kierownictwie wieloosobowym).

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Czy wszyscy członkowie zarządu muszą podpisać sprawozdanie?

Sprawozdanie musi podpisać kierownik jednostki, a w przypadku zarządu spółki wszyscy członkowie zarządu, czyli wieloosobowego kierownictwa. 

Czasem jest to jednak trudne ze względów praktycznych. Dobrym przykładem są zarządy, w skład których wchodzą obcokrajowcy – nie zawsze mogą przyjechać lub przylecieć na podpisanie dokumentu.

Z tego powodu sprawozdanie finansowe może podpisać co najmniej jedna osoba wchodząca w skład kierownictwa po złożeniu przez pozostałe osoby oświadczeń, że dokument spełnia wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości, lub o odmowie złożenia takich oświadczeń (art. 52 ust. 2 ustawy). 

W tym miejscu warto przypomnieć, że członkowie zarządu mogą odmówić podpisania sprawozdania finansowego. Mają jednak obowiązek złożyć pisemne uzasadnienie.

Chcesz dostawać regularne dawki wiedzy na temat sprawozdań finansowych? Zapisz się do naszego newslettera!

Czy sprawozdanie finansowe może podpisać jeden członek zarządu?

Tak, sprawozdanie może podpisać jeden – co najmniej – członek zarządu spółki. Zgodnie z art. 52 ust 2b ustawy, warunkiem jest, że pozostali członkowie kierownictwa złożą lub odmówią złożenia oświadczeń, że dokument spełnia ustawowe wymagania.

Co jeśli członek zarządu nie może podpisać sprawozdania finansowego?

Jeżeli członek wieloosobowego kierownictwa jednostki nie może podpisać sprawozdania finansowego, to wystarczy, że złoży oświadczenie, w którym potwierdza, że dokument spełnia wymagania nałożone ustawą o rachunkowości. Jest jednak warunek. Na sprawozdaniu musi się znaleźć podpis przynajmniej jednego członka zarządu.

Kto podpisuje sprawozdanie finansowe zarząd czy wspólnicy?

Czasem pojawia się wątpliwość, kto powinien złożyć swój podpis na sprawozdaniu, członkowie zarządu czy wspólnicy. Ustawa o rachunkowości jest w tym względzie precyzyjna. To obowiązek zarządu spółki. Sprawozdanie finansowe będzie kompletne i skutecznie sporządzone jeżeli znajdą się na nim podpisy członków zarządu (co najmniej jednego), którzy pełnili swoją funkcję w dniu sporządzenia dokumentu.

ZOBACZ TAKŻE:

  1. Odmowa podpisania sprawozdania finansowego przez księgowego
  2. Kara za niezłożenie sprawozdania finansowego
  3. Sprawozdanie finansowe – jak je przygotować? Co musi zawierać?
  4. Czym jest bilans w rachunkowości?
  5. Kwalifikowany podpis elektroniczny – jak go zdobyć?

Czy sprawozdanie finansowe musi być podpisane przez księgową?

Zgodnie z ustawą o rachunkowości sprawozdanie finansowe „podpisują – podając zarazem datę podpisu – osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy – wszyscy członkowie tego organu albo co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu (art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości)”.

Czy sprawozdanie finansowe może podpisać tylko prezes?

Podpis może złożyć jeden członek zarządu, np. prezes. Trzeba jednak pamiętać, że pozostali członkowie wieloosobowego kierownictwa jednostki muszą przygotować oświadczenia o spełnianiu przez sprawozdanie ustawowych wymagań.

Gdy tylko jeden członek wieloosobowego zarządu podpisuje sprawozdanie – oświadczenie, że sprawozdanie jest zgodnie z ustawą

Oświadczenia o zgodności sprawozdania z ustawą o rachunkowości mogą złożyć członkowie wieloosobowego kierownictwa jednostki jeżeli nie mogą podpisać sprawozdania. 

Taką opcję wprowadziła ustawa  z 14 października 2021 o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Warto jednak przypomnieć, że na sprawozdania musi widnieć podpis przynajmniej jednego członka zarządu (oprócz osoby, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych). Zasady te reguluje art. 52 ust. 2b ustawy. 

Członkowie kierownictwa mogą też odmówić podpisania sprawozdania lub odmówić złożenia wspomnianego oświadczenia. Odmowa wymaga sporządzenia pisemnego uzasadnienia.

Oświadczenie, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie, oraz odmowa złożenia takiego oświadczenia są dołączane do sprawozdania finansowego.

Jak podpisać sprawozdanie finansowe?

Sprawozdanie finansowe (także oświadczenie członków zarządu) sporządza się w formie elektronicznej lub papierowej podpisanej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Więcej o sprawozdaniach finansowych przeczytasz w kategorii Biuro rachunkowe.

Jaka klauzula do CV obowiązuje obecnie? Aktualna treść i podstawa prawna

0
klauzula do cv

Aby Twoje CV zostało wzięte pod uwagę przez potencjalnego pracodawcę, pamiętaj o umieszczeniu w nim klauzuli RODO. Jak powinna wyglądać? Gdzie ma się znaleźć? Aktualny wzór klauzuli znajdziesz w dalszej części artykułu.

Klauzula do CV 2024

Nie ma ustalonej treści dla klauzuli do CV. Ważne, żeby zawrzeć w niej upoważnienie do przetwarzania Twoich danych osobowych przez przyszłego pracodawcę. Może więc ona wyglądać tak:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [NAZWA FIRMY] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko.

Albo tak:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Klauzula do CV na rzecz przyszłych rekrutacji

Jeśli chcesz, aby potencjalny pracodawca brał Cię pod uwagę również w przyszłych rekrutacjach, musisz zawrzeć tę informację w wyrażanej zgodzie:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez [NAZWA FIRMY] w celu prowadzenia rekrutacji na aplikowane przeze mnie stanowisko oraz w przyszłych rekrutacjach.

Klauzula do CV według pracodawcy

Jeśli pracodawca zawarł w ogłoszeniu klauzulę, której wymaga, lepiej użyć jej, niż pozostawać przy napisanej przez siebie.

Gdzie umieścić klauzulę RODO w CV?

Klauzula RODO w CV powinna znaleźć się na końcu każdej strony. Nie tylko na końcu dokumentu, ale na końcu każdej strony, jeśli dokument ma ich więcej niż jedną.

Niecałe dwa tygodnie przed ostatecznym złożeniem PIT-u nie działa Urząd Skarbowy

0
nie działa e-urząd skarbowy

Użytkownicy, którzy chcieli dzisiaj rano zalogować się do e-Urzędu Skarbowego zostali zaskoczeni komunikatem błędu. Na stronie https://urzadskarbowy.gov.pl/ widnieje komunikat: „Mamy przerwę w działaniu e-Urzędu Skarbowego. Robimy wszystko, aby jak najszybciej udostępnić nasze e-usługi. Przepraszamy za utrudnienia i zapraszamy już wkrótce”.

nie działa e-urząd skarbowy

Czy Twój e-PIT działa?

Na swoim koncie na platformie X (dawniej Twitter) Ministerstwo Finansów informuje: „W związku z przerwą w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl informujemy, że usługa #TwójePIT działa poprawnie. Deklaracje podatkowe można składać po zalogowaniu się bezpośrednio z adresu epit.podatki.gov.pl.”

Uwaga! Przechodząc bezpośrednio na stronę epit.podatki.gov.pl nie zalogujesz się do e-PIT, ponieważ ta ścieżka wymaga logowania przez e-Urząd Skarbowy. Użyj linka użytego w poście MF, który kieruje do strony logowania, albo kliknij TUTAJ.

Kiedy będzie można zalogować się do Urzędu Skarbowego?

Według RMF FM nie wiadomo, kiedy zostanie usunięta awaria. Jak donosi radio, jest to spory problem, który zaskoczył Ministerstwo Finansów.

Kiedy będzie kwota wolna od podatku 60 tys. zł? Czy będzie obowiązywać z datą wsteczną od 1 stycznia 2024 roku?

0
kwota wolna od podatku 60 tys

Jeżeli kwota wolna od podatku wzrośnie do 60 000 zł, znacznie zwiększy się liczba osób, które w ogóle nie zapłaci podatku dochodowego. Sprawdź, kiedy spodziewać się tej zmiany. 

Kwota wolna od podatku 2024

Kwota wolna od podatku to suma dochodów, od której nie odprowadza się podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). 

Kwota wolna od podatku dotyczy tylko tych podatników, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych (według skali podatkowej), czyli na podstawie deklaracji PIT-36 lub PIT-37. Nie dotyczy ona przychodów opodatkowanych liniowo czy ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Nie korzystają z niej również osoby uzyskujące dochody z odsetek, zbycia akcji, sprzedaży nieruchomości czy sprzedaży kryptowalut.

W 2024 roku kwota wolna od podatku wynosi 30 000 zł rocznie. Co to oznacza w praktyce? Podatnicy, którzy zarobili w ciągu roku taką kwotę albo niższą i rozliczają się według skali podatkowej, nie zapłacą podatku.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Kiedy będzie kwota wolna od podatku 60 tys. zł?

Podwyższenie kwoty wolnej od podatku do 60 000 zł rocznie zaproponowała Koalicja Obywatelska podczas kampanii przedwyborczej w 2023 roku.

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od osób fizycznych (druk nr 194) został skierowany do Sejmu w lutym 2024 r. Według tego projektu, kwota wolna od podatku 60 tys. zł ma obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.

Dwukrotne zwiększenie kwoty wolnej od podatku oznacza wyższe dochody dla wielu gospodarstw domowych, ale z drugiej strony znacznie zmniejszy wpływy do budżetu państwa. Konsekwencje? M.in. osłabienie finansów samorządów terytorialnych.

Z tego względu wprowadzenie kwoty wolnej od podatku może zostać opóźnione.

Warto przypomnieć, że poprzedni raz kwota wolna od podatku została podniesiona od stycznia 2022 r. (z 8 000 zł do 30 000 zł rocznie).

Jak zmiana kwoty wolnej od podatku zmieni wysokość podatku PIT?

Zmiana kwoty wolnej od podatku wpłynie bezpośrednio na wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Jeżeli dochód podatnika w danym roku podatkowym nie przekroczy kwoty wolnej od podatku, to nie zapłaci on żadnego podatku.

Oznacza to, że podatku dochodowego nie zapłaci nikt, czyje przychody nie przekraczają 5 tysięcy miesięcznie.

60 000 zł kwoty wolnej od podatku oznacza, że osoby fizyczne rozliczające się na zasadach ogólnych zapłacą:

  • przy pierwszym progu podatkowym: 12% podatku od dochodu od 60 000 zł do 120 000 zł,
  • przy drugim progu podatkowym: 7 200 zł (12% podatku od różnicy między 120 000 zł a 60 000 zł) plus 32% z nadwyżki ponad 120 000 zł.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Ile wynosi kwota wolna od podatku w 2024 roku? 
  2. Kwota zmniejszająca podatek 2024. Kwota zmniejszająca podatek a kwota wolna od podatku
  3. Podatek liniowy vs skala. Co się bardziej opłaca? 
  4. Czy warto wybrać podatek liniowy jako formę opodatkowania dla działalności gospodarczej? 
  5. Drugi próg podatkowy – ile wynosi i jak go obliczyć? 

Ile wyniesie kwota zmniejszająca podatek przy 60 000 kwoty wolnej od podatku?

Zgodnie z obecną ustawą o PIT kwota wolna od podatku wynosi 30 000 zł rocznie, czyli 2 500 zł miesięcznie. Stawka opodatkowania PIT wynosi 12%, więc 12% z 2 500 zł daje 300 zł. To tzw. kwota zmniejszająca podatek, która miesięcznie wynosi 300 zł, a rocznie 3 600 zł.

Po podniesieniu kwoty wolnej od podatku wzrośnie także kwota zmniejszająca podatek. Dzięki temu podatnicy zapłacą niższy podatek PIT.

Kwota zmniejszająca podatek jest iloczynem kwoty wolnej od podatku oraz 12%, czyli stawki podatku dochodowego dla dochodów nieprzekraczających 120 000 zł w skali roku. Przy kwocie wolnej od podatku w wysokości 60 000 zł, kwota zmniejszająca podatek wyniesie 7200 zł rocznie, czyli 600 złotych miesięcznie.

Kto zyska na podwyższeniu kwoty wolnej od podatku? Jaka forma opodatkowania się opłaci?

Podwyższenie kwoty wolnej od podatku będzie korzystne dla osób fizycznych, które rozliczają się na zasadach ogólnych. Wśród nich znajdą się przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, osoby na umowie o pracę oraz emeryci.

Najwięcej zyskają osoby fizyczne z dochodami do 5 000 zł brutto, które nie zapłacą podatku dochodowego w ogóle. Zmiana przyniesie korzyści także zarabiającym więcej, czyli powyżej 60 000 zł rocznie.

Warto jednocześnie pamiętać, że składka zdrowotna i ubezpieczenia społeczne pozostaną bez zmian.

Podniesienie kwoty wolnej od podatku nie wpłynie bezpośrednio na podatników rozliczających się np. liniowo, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych czy w formie karty podatkowej. 

Po wprowadzeniu kwoty wolnej od podatku w wysokości 60 000 zł, na atrakcyjności zyska opodatkowanie na zasadach ogólnych, czyli według skali 12% i 32%.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii Podatki.

Jak rozliczyć PIT z ZUS za zwolnienie lekarskie? Zasiłek chorobowy wypłacany przez ZUS w deklaracji rocznej PIT

0
pit z zus za zwolnienie lekarskie

PIT-11A otrzymała każda osoba, która pobierała zasiłek macierzyński lub chorobowy od ZUS. Sprawdzamy, co z nimi zrobić. Jak rozliczyć PIT z ZUS? Czy za otrzymany zasiłek należy zapłacić podatek dochodowy?

Rozliczenie podatku od zasiłku chorobowego i wynagrodzenia chorobowego

Wynagrodzenie chorobowe to świadczenie wypłacane przez pracodawcę za pierwsze 33 dni nieobecności pracownika (lub za pierwsze 14 dni w przypadku pracowników powyżej 50 roku życia). Opodatkowane jest jako przychód ze stosunku pracy i należy je wykazać w deklaracji PIT-11, którą pracodawca przekazuje pracownikowi.

Po wyczerpaniu okresu wynagrodzenia chorobowego, pracownik może otrzymywać zasiłek chorobowy z ZUS. Zasiłek ten jest traktowany jako przychód z innych źródeł i również podlega opodatkowaniu. Informacje o wypłaconym zasiłku chorobowym znajdują się w formularzu PIT-11A, który ZUS przekazuje ubezpieczonemu.

Pracownik powinien uwzględnić te formularze w rocznym zeznaniu podatkowym, np. w PIT-36 lub PIT-37.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Kiedy dostaje się PIT z ZUS-u?

ZUS wysyła deklaracje podatkowe PIT do końca lutego. Dokumenty trafią do wszystkich osób, które w ubiegłym roku otrzymały świadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Wysyłane są deklaracje PIT-40A, PIT-11A i PIT-11. Warto wiedzieć, że są one również dostępne na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Można je np. pobrać i wydrukować po zalogowaniu się do swojego konta na PUE:

  • PIT-40A otrzymają:
    • emeryci i renciści, którzy pobierali świadczenie z ZUS przez cały rok kalendarzowy, a w wyniku rozliczenia podatku uzyskają niedopłatę podatku/zerowe rozliczenie;
    • osoby korzystające ze świadczenia lub zasiłku przedemerytalnego;
    • osoby korzystające z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego;
    • osoby korzystające z renty socjalnej;
  • PIT-11A wysyłany jest do:
    • osób pobierających zasiłki chorobowe i macierzyńskie;
    • tych, którzy w chwili rozliczenia podatku nie otrzymują już świadczeń z ZUS;
    • tych, którzy złożyli w ZUS oświadczenie o zamiarze wspólnego rozliczania dochodów z małżonkiem lub dziećmi;
    • osoby, które złożyły wniosek o obliczanie i pobieranie zaliczki na podatek według wyższej skali podatkowej;
    • osoby, które złożyły wniosek o niesporządzaniu rocznego obliczenia podatku na PIT-40A;
  • PIT-11 trafi do pobierających w ubiegłym roku:
    • świadczenia należne po osobie zmarłej;
    • alimenty potrącone ze świadczenia wypłacanego przez ZUS na podstawie wyroku sądu/ugody.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Zwolnienie lekarskie dla przedsiębiorcy
  2. Jak przebiega kontrola ZUS L4? Kiedy można się jej spodziewać?
  3. Czy będzie L4 płatne 100 procent? Kto już teraz na chorobowym dostaje pełną pensję?
  4. Umowa zlecenie a zwolnienie lekarskie – czy na zleceniu można iść na chorobowe?
  5. Wyczerpanie 182 dni okresu zasiłkowego – czy zwolnienie lekarskie może potrwać dłużej niż 182 dni? Czy po 6-miesięcznym chorobowym można wrócić na zwolnienie?

Jak rozliczyć PIT z ZUS?

Termin rozliczenia PIT z ZUS mija 30 kwietnia. Czy każdy musi rozliczyć PIT, który otrzymał? Spójrzmy na poszczególne formularze.

Czy trzeba rozliczyć PIT-40A z ZUS?

Osoby, które otrzymały PIT-40A nie muszą składać zeznania podatkowego do swojego urzędu skarbowego.

Czy trzeba rozliczyć PIT-11A z ZUS?

Podatnicy, którzy otrzymali PIT-11A lub PIT-11, mogą samodzielnie złożyć zeznanie do swojego urzędu skarbowego, a jeżeli tego nie zrobią, to urząd skarbowy automatycznie zaakceptuje zeznanie PIT-37 wygenerowane w usłudze Twój e-PIT.

Czy zasiłek chorobowy wypłacany przez ZUS jest opodatkowany?

Tak, zasiłek chorobowy wypłacany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest opodatkowany na zasadach ogólnych, według skali podatkowej 12% i 32% (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Kwota zasiłku chorobowego powinna być wykazana w formularzu PIT-11, który ZUS przekazuje ubezpieczonemu. Informacja uwzględniana jest w podczas rocznego rozliczenia podatku dochodowego.

Gdzie w PIT-37 wpisać zasiłek chorobowy z ZUS?

Zasiłek chorobowy z ZUS wykazuje się w PIT-37 w części E w 'Inne źródła, niewymienione w wierszach od 1 do 9 (w tym emerytury – renty z zagranicy)’ czyli w wierszu 10.

Gdzie w PIT-36L wpisać zasiłek chorobowy z ZUS?

Przedsiębiorcy rozliczający się podatkiem liniowym, wypełnia deklarację PIT-36L jednak dochód z zasiłku chorobowego musi wykazać w formularzu PIT-36, który przeznaczony jest do rozliczenia przychodu na zasadach ogólnych. Robi to w części E.1 w wierszu 5 jako 'Inne źródła, niewymienione w wierszach od 1 do 4′.

PIT z ZUS a ulga dla młodych

Ulga dla młodych (PIT 0) to preferencja podatkowa, która pozwala osobom do ukończenia 26 roku życia na niepłacenie podatku dochodowego od przychodów z niektórych umów (o pracę, zlecenia, praktyk absolwenckich, staży uczniowskich) do rocznego limitu 85 528 zł. Młody człowiek, który nie przekroczył limitu w roku podatkowym, nie musi składać deklaracji PIT za ten rok. 

Osoba, która uzyskała inne dochody podlegające opodatkowaniu, musi złożyć deklarację PIT i rozliczyć tylko te kwoty wynagrodzeń, które przekroczyły limit. Zasiłek chorobowy nie jest objęty ulgą dla młodych i trzeba go uwzględnić w swoim rocznym rozliczeniu podatkowym składany w urzędzie skarbowym.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii PIT.

PIT 36L – jak rozliczyć podatek liniowy za rok podatkowy 2023? Rozliczenie PIT online i wzór formularza

0
pit 36l

PIT-36L to deklaracja, którą składają przedsiębiorcy rozliczający się za pomocą podatku liniowego, czyli płacący podatek w wysokości 19%, niezależnie od wysokości dochodów. Jak wypełnić deklarację? Jakie załączniki dodać? Odpowiedź na te i inne pytania przedstawiamy w naszym przewodniku.

PIT-36 a PIT 36L – różne formularze zależne od formy opodatkowania

PIT-36 a PIT-36L wypełniają przedsiębiorcy, jednak różnica polega na formie opodatkowania, jaką wybierze podatnik. 

PIT-36 przeznaczony jest dla podatników, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych, czyli według 12% i 32% stawki podatku. 

PIT-36L jest przeznaczony dla podatników, którzy wybrali rozliczenie na zasadach podatku liniowego, w wysokości 19%.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Do kiedy złożyć deklarację PIT-36L?

Deklarację PIT-36L należy złożyć do końca kwietnia roku następującego po roku podatkowym. W przypadku deklaracji za rok 2023, termin ten upływa 30 kwietnia 2024 roku. Podatnik może złożyć PIT-36L osobiście w urzędzie skarbowym, wysłać pocztą, lub zrealizować obowiązek za pomocą usługi Twój e-PIT na stronie podatki.gov.pl. Należny podatek wynikający z zeznania PIT-36L należy wpłacić również do 30 kwietnia.

Aby złożyć PIT-36L online wybierz deklarację po zalogowaniu w usłudze Twój e-PIT lub skorzystaj z formularza na podatki.gov.pl (wymaga certyfikatu kwalifikowanego lub danych autoryzujących).

Jak rozliczyć podatek liniowy? Złóż PIT-36L online!

Podatek liniowy można rozliczyć w tradycyjny sposób (w formie papierowej) lub online, czyli w formie elektronicznej, za pośrednictwem strony podatki.gov.pl.

Uwaga! Zeznanie PIT-36L nie podlega automatycznej akceptacji w usłudze Twój e-PIT. Złożenie zeznania elektronicznego potwierdza otrzymanie urzędowego poświadczenia odbioru (UPO).

Druk PIT-36L

Formularz PIT-36L jest dostępny do pobrania na stronie Ministerstwa Finansów lub w systemie e-Deklaracje. 

Druk PIT-36L składa się z:

  1. Części A – miejsce i cel składania zeznania (urząd, do którego jest adresowane zeznanie, złożenie zeznania/korekta zeznania, rodzaj korekty).
  2. Części B – dane identyfikacyjne podatnika (nazwisko, pierwsze imię, data urodzenia).
  3. Części C – informacje dodatkowe (m.in. podatnik wybrał kwartalny sposób wpłacania zaliczek, podatnik wybrał wpłacanie zaliczek w formie uproszczonej, podatnik korzystał ze zwolnień).
  4. Części D – przychody zwolnione od podatku (ulga na powrót, ulga dla rodzin 4+, ulga dla pracujących seniorów).
  5. Część E – dochody/straty ze źródeł przychodów (pozarolnicza działalność gospodarcza, działy specjalne produkcji rolnej, przychód, koszty uzyskania przychodów, dochód, strat, należna zaliczka).
  6. Część F – odliczenia od dochodu (m.in. straty z lat ubiegłych, składki na ubezpieczenia społeczne, odliczenia wskazane w części B załącznika PIT/0).
  7. Części G – ustalenie podstawy obliczenia podatku/straty.
  8. Części H – obliczenie podatku (podstawa obliczenia podatku, obliczony podatek, doliczenie do podatku, podatek).
  9. Części I – odliczenia od podatku (odliczenia wykazane w części C załącznika PIT/0).
  10. Części J – obliczenie zobowiązania podatkowego (podatek po odliczeniach, podatek należny, suma należnych zaliczek za rok podatkowy, różnica między podatkiem należnym a sumą należnych zaliczek na rok podatkowy, różnica między sumą należnych zaliczek za rok podatkowy a podatkiem należnym).
  11. Części K – zaliczki  (zaliczki należne i zapłacone).
  12. Część L – podatek do zapłaty/nadpłata.
  13. Część M – zryczałtowany podatek dochodowy (wypełniają osoby niemające miejsca zamieszkania na terytorium RP uzyskujące przychody, o których mowa w art. 29 ustaw o podatku dochodowym, bez pośrednictwa płatników).
  14. Część N – odsetki naliczone zgodnie z art. 22E ust. 1 pkt 4 i ust. 2 ustawy.
  15. Część O – dochody/przychody wykazywane na podstawie art. 45 ust. 3c ustawy.
  16. Część P – wniosek o przekazanie 1,5% podatku należnego na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP).
  17. Część Q – informacje uzupełniające.
  18. Część R – informacje o załącznikach.
  19. Część S – rachunek osobisty właściwy do zwrotu nadpłaty.
  20. Część T – karta dużej rodziny.
  21. Część U – podpis podatnika.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Rozlicz PIT-36. Jak wypełnić deklarację podatkową PIT dla osób prowadzących działalność gospodarczą za 2023 rok?
  2. Czy warto wybrać podatek liniowy jako formę opodatkowania dla działalności gospodarczej?
  3. Podatek liniowy vs skala. Co się bardziej opłaca?
  4. Który PIT złożyć? Formularze online i do druku. Sprawdź, który wypełnić, w zależności od uzyskiwanego przychodu
  5. Roczne rozliczenie PIT za 2023 w 2024 roku – sprawdź jak zrobić rozliczenie podatku dochodowego online

PIT-36L  – często zadawane pytania (FAQ)

Jakie załączniki do PIT-36L?

Załącznikami do zeznania PIT-36L to:

  1. PIT/B – informacje o wysokości dochodu lub straty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
  2. PIT/IP –  informacje o wysokości dochodu (straty) z kwalifikowanych praw własności intelektualnej oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.
  3. PIT/ZG – informacje o wysokości dochodów/przychodów z zagranicy i zapłaconym podatku.
  4. PIT/BR – informacje o odliczeniu od podstawy obliczenia podatku kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową.
  5. PIT/DS – informacje o wysokości dochodu (straty) z działów specjalnych produkcji rolnej.
  6. PIT/Z –  informacje o wysokości dochodu (straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzonej przez podatników korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 44 ust. 7a ustawy, osiągniętego (poniesionej).
  7. PIT/PM – informację o wysokości wartości rynkowej składnika majątku tymczasowo przeniesionego poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  8. PIT/O – składają podatnicy dokonujący odliczeń od dochodu i od podatku.
  9. PIT/NZI –  informacje o wysokości wartości rynkowej składnika majątku określonej w państwie członkowskim Unii Europejskiej do celów opodatkowania podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków.
  10. PIT/MIT – informacje o środkach trwałych oraz o podstawie opodatkowania składaną przez podatnika obowiązanego do zapłaty podatku, o którym mowa w art. 30g ustawy.
  11. PIT/SE – informacje o wysokości dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub na podstawie decyzji o wsparciu.

Czy do PIT-36L trzeba dołączyć PIT B?

Tak, do zeznania PIT-36L należy dołączyć załącznik PIT/B. Zawiera on informacje o wysokości dochodu lub straty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W załączniku PIT/B podatnicy wykazują przychody, koszty, dochód lub stratę z działalności prowadzonej samodzielnie, a także w spółkach niebędących osobami prawnymi, w których są wspólnikami.

Czy trzeba składać zerowy PIT-36L? / Jak złożyć zerowy PIT-36L?

Tak, podatnik ma obowiązek złożyć zerowy PIT-36L jeżeli nie uzyskał przychodu z działalności opodatkowanej podatkiem liniowym. Brak przychodów może wynikać z zawieszenia działalności lub braku obrotów. Składając zerowy PIT-36L należy wpisać '0′ w części dotyczącej przychodów.

Czy PIT-36L można złożyć papierowo?

Tak, PIT-36L można złożyć w formie papierowej (bezpośrednio w urzędzie skarbowym, za pośrednictwem centrum obsługi lub wysłać pocztą), choć bardziej wygodnym i szybszym sposobem jest skorzystanie z formy elektronicznej (usługa Twój e-PIT).

Czy PIT-36L można rozliczyć z małżonkiem?

Zeznania PIT-36L nie można rozliczyć wspólnie z żoną lub mężem. Przedsiębiorca, który zdecydował się na opodatkowanie swoich dochodów z działalności gospodarczej w formie liniowej, traci możliwość wspólnego opodatkowania dochodów z małżonkiem (art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Jak zapłacić PIT-36L?

Aby zapłacić podatek wynikający z formularza PIT-36L, należy dokonać wpłaty na swój indywidualny mikrorachunek podatkowy. Można to zrobić gotówką w placówce pocztowej lub bezgotówkowo, czyli przelewem bankowym.

W tytule przelewu podatnik powinien podać odpowiedni symbol formularza (PIT-36L) oraz okres, za który dokonuje zapłaty.

Gdzie w PIT-36L wpisać PIT 11?

PIT-11 zawiera informacje o uzyskanych przez podatnika dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych, oraz wysokość potrąconych składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. W deklaracji znajdą się przychody, koszty i zaliczki m.in. z pracy.

To oznacza, że przedsiębiorca, który jednocześnie ma dochody opodatkowane liniowo i pracuje na etacie, musi złożyć dwa oddzielne zeznania roczne (dochody z etatu na PIT-37).

Jak złożyć PIT-36L po terminie?

Podatnik, który nie zdążył złożyć PIT-36L w terminie (czyli do 30 kwietnia), powinien skorzystać z instytucji czynnego żalu: złożyć zaległy PIT (plus zapłacić ewentualny podatek wraz z odsetkami) oraz przesłać do urzędu skarbowego pismo wyjaśniające powód opóźnienia.

Ważne, aby zrobić to przed wezwaniem urzędu skarbowego do złożenia zeznania. Karą za uchylanie się od obowiązku podatkowego jest grzywna lub/i kara pozbawienia wolności. Konsekwencją złożenia PIT po terminie jest brak możliwości przekazania 1,5% na Organizację Pożytku Publicznego.

Rozlicz podatek z Małą Księgowością

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Jakie warunki trzeba spełnić, żeby dostać świadczenie przedemerytalne 2024? Ile wynosi na rękę?

0
świadczenie przedemerytalne

Na jaką pomoc może liczyć osoba pozbawiona zatrudnienia na kilka lat przed emeryturą, która nie może znaleźć pracy? W grę wchodzi świadczenie przedemerytalne. Jednak nie każdy może je otrzymać. Poznaj najważniejsze informacje na temat tego świadczenia.

Świadczenie przedemerytalne przeznaczone jest dla pracowników w zaawansowanym wieku, którzy mają problem ze znalezieniem zatrudnienia po tym, jak stracili pracę z przyczyn niezależnych od siebie i spełniają wymagane kryteria wieku oraz stażu pracy. Przejdźmy do szczegółów.

Ile wynosi świadczenie przedemerytalne 2024 netto?

Świadczenie emerytalne wynosi w 2024 roku 1417,90 zł netto miesięcznie. Ta kwota jest wynikiem tegorocznej waloryzacji i podniesienia kwoty brutto świadczenia z 1600,70 zł do 1794,70 zł.

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Ile wynosi świadczenie przedemerytalne po 40 latach pracy?

Wysokość świadczenia przedemerytalnego nie zależy od liczby przepracowanych lat, lecz od spełnienia określonych warunków, takich jak wiek czy okres ubezpieczenia.

Jakie warunki trzeba spełnić, żeby dostać świadczenie przedemerytalne?

Zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2004 roku o świadczeniach przedemerytalnych, prawo do świadczenia przysługuje:

  • osobie, która:
    • była zatrudniona lub pozostawała w stosunku służbowym przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy;
    • ukończyła co najmniej 56 lat – kobieta oraz 61 lat – mężczyzna;
    • posiada okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn;
  • do dnia rozwiązania stosunku pracy lub stosunku służbowego z przyczyn dotyczących zakładu pracy, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (ustawa o promocji zatrudnienia) osobie która:
    • była zatrudniona przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy;
    • ukończyła co najmniej 55 lat – kobieta oraz 60 lat – mężczyzna;
    • posiada okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 30 lat dla kobiet i 35 lat dla mężczyzn;
  • do dnia rozwiązania stosunku pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy, w rozumieniu przepisów ustawy o promocji zatrudnienia, osobie która:
    • była zatrudniona przez okres nie krótszy niż 180 dni;
    • posiada okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn;
  • do 31 grudnia roku poprzedzającego rozwiązanie stosunku pracy, z powodu likwidacji pracodawcy lub niewypłacalności pracodawcy, w rozumieniu przepisów o ochronie roszczeń pracowniczych, osobie która:
    • była zatrudniona przez 180 dni;
    • posiadała okres uprawniający do emerytury, wynoszący co najmniej 34 lata dla kobiet i 39 lat dla mężczyzn.

Świadczenie przedemerytalne w przypadku likwidacji pracodawcy lub stanowiska pracy

Likwidacja pracodawcy lub likwidacja stanowiska musiała nastąpić z przyczyn:

  • ekonomicznych,
  • organizacyjnych,
  • produkcyjnych,
  • technologicznych,
  • wygaśnięcia stosunku pracy z powodu śmierci pracodawcy,
  • rozwiązania stosunku pracy przez pracownika z uwagi na ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków wobec pracownika.

Świadczenie przedemerytalne po rencie

Świadczenie przedemerytalne przyznawane jest również po 5 latach pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy po spełnieniu pozostałych kryteriów dotyczących wieku oraz okresu składkowego.

Świadczenie przedemerytalne dla przedsiębiorców

Świadczenie przedemerytalne przysługuje również po ogłoszeniu upadłości działalności gospodarczej prowadzonej nieprzerwanie przez przynajmniej 24 miesiące, z opłaconymi składkami na ubezpieczenia społeczne i po spełnieniu pozostałych kryteriów dotyczących wieku.

Świadczenie przedemerytalne dla osób bezrobotnych

Świadczenie przedemerytalne przysługuje po upływie co najmniej 180 dni pobierania zasiłku dla bezrobotnych, o którym mowa w ustawie o promocji zatrudnienia, jeżeli osoba ta spełnia łącznie następujące warunki: 

  • nadal jest zarejestrowana jako bezrobotna;
  • w okresie pobierania zasiłku dla bezrobotnych nie odmówiła bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, w rozumieniu ustawy o promocji zatrudnienia, albo zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych lub robót publicznych;
  • złoży wniosek o przyznanie świadczenia przedemerytalnego w terminie nieprzekraczającym 30 dni od dnia wydania przez powiatowy urząd pracy dokumentu poświadczającego 180-dniowy okres pobierania zasiłku dla bezrobotnych.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Działalność gospodarcza na emeryturze
  2. Waloryzacja emerytur 2024 – jakiej podwyżki świadczeń mogą spodziewać się emeryci w przyszłym roku? Wskaźnik waloryzacji niższy niż w 2023
  3. Okres ochronny przed emeryturą
  4. Komu przysługuje zasiłek dla bezrobotnych? Ile wynosi zasiłek dla osób bezrobotnych w 2024 roku? Jakie są warunki przyznania?
  5. Kto może dołączyć do Pracowniczego Programu Emerytalnego? Czym PPE różni się od PPK?

Ile trzeba mieć lat, żeby przejść na zasiłek przedemerytalny?

Aby przejść na zasiłek przedemerytalny (świadczenie przedemerytalne), kobieta musi mieć co najmniej 55 lat, a mężczyzna co najmniej 60 lat. Należy jednak pamiętać, że wiek nie jest jedynym kryterium przyznania świadczenia przedemerytalnego. Wymagany jest też staż pracowniczy wynoszący minimum 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn.

Czy świadczenie przedemerytalne wpływa na wysokość przyszłej emerytury?

Świadczenie przedemerytalne nie wpływa bezpośrednio na wysokość przyszłej emerytury. Wśród świadczeń, które obniżają podstawę obliczenia emerytury, ustawodawca nie wymienił świadczenia przedemerytalnego.

Jaka jest różnica między świadczeniem a zasiłkiem przedemerytalnym?

Określenia świadczenie przedemerytalne i zasiłek przedemerytalny są często używane zamiennie. Jednak w ustawie z 30 kwietnia 2004 roku mowa jest o świadczeniu przedemerytalnym, a nazwa 'zasiłek’ to określenie potoczne.

Zasiłek przedemerytalny funkcjonował przed wejściem w życie ustawy o świadczeniach przedemerytalnych, finansował go Fundusz Pracy, a wypłaty robił ZUS. Zasady przyznawania zasiłku przedemerytalnego regulowała ustawa o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Otrzymywały go osoby, które spełniały warunki do uzyskania statusu bezrobotnego i prawa do zasiłku oraz posiadające okres uprawniający do emerytury (30 lat dla kobiet i 35 lat dla mężczyzn).

Czy świadczenie przedemerytalne to to samo co emerytura pomostowa?

Nie, emerytura pomostowa nie jest tym samym co świadczenie przedemerytalne. 

Emerytura pomostowa może być przyznana osobom pracującym w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, które z tego powodu mają prawo do wcześniejszej emerytury. Inaczej mówiąc, to świadczenie emerytalne dla osób, które wykonywały prace uznane za szkodliwe lub niebezpieczne dla zdrowia.

Świadczenie przedemerytalne przeznaczone jest natomiast dla osób, które straciły pracę z przyczyn niezależnych od siebie, spełniających określone kryteria wieku oraz stażu pracy i niemające jeszcze prawa do emerytury.

Czy można pracować na zasiłku przedemerytalnym?

Z zasady zasiłek przedemerytalny przeznaczony jest dla osób, które nie są w stanie znaleźć zatrudnienia i oczekują na osiągnięcie wieku emerytalnego. Jednak nie wyklucza to możliwości 'dorobienia’, czyli uzyskania dodatkowych przychodów.

Osoba, która pobiera zasiłek przedemerytalny i uzyskała przychód, musi o tym powiadomić ZUS. 

Świadczenie przedemerytalne zostanie zawieszone w przypadku osiągnięcia przychodów z tytułu działalności lub służby jeżeli wysokość tego przychodu przekracza miesięcznie kwotę 25% przeciętnego wynagrodzenia w roku kalendarzowym poprzedzającym termin waloryzacji, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do celów emerytalnych (dopuszczalna kwota przychodu), nie przekracza jednak kwoty 70% tego wynagrodzenia (graniczna kwota przychodu).

Jeżeli kwota przychodu przekracza dopuszczalną kwotę przychodu, świadczenie przedemerytalne pomniejsza jest o kwotę tego przekroczenia. Jeżeli kwota świadczenia przedemerytalnego będzie niższa niż 800,35 zł, świadczenie przedemerytalne wyniesie 800,35 zł.

Wyjątkiem jest sytuacja, w której kwota przychodu przekracza kwotę graniczną – świadczenie przedemerytalne zostaje zawieszone.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Przeczytaj więcej w kategorii ZUS.