Strona główna Blog Strona 104

Co to jest pieczęć elektroniczna? FAQ

0
co to jest pieczęć elektroniczna

Co to jest pieczęć elektroniczna? Poznaj to bardzo ważne narzędzie, bez którego firmie ciężko dzisiaj funkcjonować. Sprawdź, czym różni się od popisu elektronicznego. Poznaj najczęściej zadawane pytania.

Dowiedz się wszystkiego, co najważniejsze na temat tego, co to jest pieczęć elektroniczna. Kto może jej używać? Gdzie możesz ją uzyskać? To tylko niektóre z odpowiedzi, jakie uzyskasz w naszym artykule.

Czym różni się pieczęć elektroniczna od podpisu elektronicznego?

Główną różnicą jest to, kto się podpisuje elektronicznie. W przypadku podpisu podpisuje się osoba z imienia i nazwiska, a w przypadku zastosowania pieczęci podpisuje się firma bądź instytucja – bez danych osobowych.

Zatem pieczęć elektroniczna nie stanowi alternatywy dla podpisu, jest inną formą zabezpieczenia i znajduje zastosowanie, kiedy ważne jest potwierdzenie prawdziwości wystawcy dokumentu oraz jego niezmienionej zawartości. Także z powodzeniem można korzystać z obu tych rozwiązań równolegle i wykorzystywać ich potencjał.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Ile kosztuje pieczęć elektroniczna?

Kwalifikowana pieczęć może występować w kilku wariantach, stąd też na potrzeby udzielenia odpowiedzi wybrany został jeden popularny wariant, czyli kompletny zestaw umożliwiający pieczętowanie dokumentów elektronicznych zgodnie z eIDAS. Ceny takich zestawów u operatorów usług zaufania wahają się od 1 400 do 2 000 zł (ceny netto).

Pieczęć elektroniczna najtaniej do nabycia w ramach limitowanej oferty sklepu dziennika „Rzeczpospolita” -> sprawdź cenę

Kto może używać pieczęci elektronicznej?

Pieczęć elektroniczna wydawana jest podmiotom posiadającym osobowość prawną, a nie osobom fizycznym, dla których przewidziany jest indywidualny podpis elektroniczny. Z pieczęci mogą korzystać firmy, instytucje, urzędy, jednostki podległe, a także ich oddziały, delegatury, filie, czy przedstawicielstwa. Pieczęć elektroniczna odpowiada stosowaniu pieczęci tradycyjnej „firmowej”, przy czym zapewnia więcej korzyści.

Czy pieczęć jest widoczna na dokumentach?

Tak, pieczęć jest widoczna na dokumentach. Można ją samodzielnie zdefiniować w kilku formatach łączących tekst z grafiką, w tym także zastosować własne pliki graficzne.

Co to jest pieczęć elektroniczna? Jak ją wyrobić?

Wyrobienie pieczęci elektronicznej możliwe jest całkowicie online, czyli bez konieczności osobistej wizyty w punkcie certyfikacji. Wymagana prawem weryfikacja prawdziwości danych podmiotu występującego o pieczęć elektroniczną odbywa się poprzez złożenie oświadczenia i podpisania go kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez jedną z osób reprezentujących dany podmiot i ujawnioną w dokumentach rejestrowych np. KRS.

Na tej podstawie na kartę kryptograficzną wgrywany jest certyfikat i wysyłany do zamawiającego. W przypadku nieposiadania podpisu kwalifikowanego niezbędna jest wizyta w punkcie certyfikacji i dokonanie weryfikacji tożsamości.

Co wchodzi w skład oferowanego zestawu pieczęci elektronicznej?

W skład oferowanego zestawu pieczęci elektronicznej wchodzi: karta kryptograficzna wraz z czytnikiem, 12-miesięczny certyfikat kwalifikowany, oprogramowanie oraz zdalne wsparcie techniczne. Dodatkowo bezpłatna przesyłka kurierska na terenie całego kraju.

Co to jest pieczęć elektroniczna? Jak ją wyrobić?

Pieczęć zawiera dane podmiotu, dla którego wgrany został certyfikat bezpieczeństwa, czyli nazwa podmiotu, dane adresowe oraz numer identyfikacyjny np. NIP. Mogą zostać zawarte także dodatkowe dane posiadacza pieczęci. Ważnym wyróżnikiem pieczęci elektronicznej jest brak zawartych na niej danych osobowych.

Czy można pieczętować wiele dokumentów równocześnie?

Tak, oznaczanie dokumentów w ten sposób może odbywać się równocześnie dla wielu plików, bądź pojedynczo – w zależności od potrzeb. Ponadto pieczęć elektroniczna może zostać zaimplementowana do innych systemów i stanowić jeden z elementów automatyzacji pracy z dokumentami elektronicznymi.

Ile osób może korzystać z pieczęci elektronicznej?

W odróżnieniu od podpisu elektronicznego, który wydawany jest dokładnie dla pojedynczego użytkownika (imię i nazwisko na podpisie), z pieczęci może korzystać wiele osób, co pozwala na jej efektywne wykorzystanie niezależnie od rotacji pracowników, okresu urlopowego, czy zwolnień lekarskich. W przypadku podpisu w takich sytuacjach potrzebny jest zakup wielu takich certyfikatów, aby zachować płynność działania.

Pieczęć elektroniczna najtaniej w sklepie dziennika „Rzeczpospolita”

Zainteresowanych ofertą i możliwością nabycia Pieczęci Elektronicznej w najniższej cenie zachęcamy do pozostawienia danych kontaktowych



Kwalifikowana pieczęć elektroniczna dla firm

0
kwalifikowana pieczęć elektronicznaa

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna jest cyfrowym odpowiednikiem tradycyjnej pieczęci firmowej i jej zastosowanie jest tak szerokie, jak zastosowanie tzw. stempla. Zobacz, jak ją zdobyć.

Zasadniczą różnicą pomiędzy kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną a stemplem to zarazem główna cecha pieczęci. W odróżnieniu od stempla zabezpiecza dokumenty elektroniczne przed zmianami, czy celowym fałszerstwem. Poznaj wszystkie jej zastosowania.

Co to jest pieczęć elektroniczna?

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna wykorzystywana jest do uwierzytelniania i zapewniania integralności tworzonych dokumentów elektronicznych. Poświadcza prawdziwość ich zawartości, a także zabezpieczania ich przed ewentualnymi zmianami.

To zastosowanie ważne jest zarówno dla posiadacza pieczęci, jak i dla odbiorców jego dokumentów. Te, opatrzone pieczęcią kwalifikowaną gwarantują odbiorcy także prawdziwość ich pochodzenia. Na przykład faktura potwierdzona pieczęcią gwarantuje odbiorcy, że pochodzi od konkretnego wystawcy, a zawarte w niej dane nie zostały w żaden sposób zmienione. Eliminuje to możliwość podrobienia faktury, bądź jej przechwycenia i np. zmianę numeru konta.

Dowiedz się więcej, jak pieczęć elektroniczna chroni przed fałszywymi fakturami.

Jakakolwiek edycja dokumentu elektronicznego powoduje wyświetlenie komunikatu o braku spójności między opieczętowanym plikiem a zmodyfikowaną wersją.

Zapomnij o papierze, podpisuj elektronicznie z pieczęcią kwalifikowaną

Zastosowanie pieczęci elektronicznej

Pieczęć elektroniczna zawiera takie informacje jak:

  • nazwa organizacji,
  • adres,
  • inne dane istotne dla prowadzonej działalności.

Dla dokładniejszego wyjaśnienia możliwych zastosowań pieczęci kwalifikowanej można wyróżnić dwa obszary: zastosowanie wewnętrzne w ramach własnej organizacji oraz zastosowanie zewnętrzne, czyli w komunikacji wychodzącej.

CZYTAJ TAKŻE: Pieczęć elektroniczna – często zadawane pytania (FAQ)

Zastosowanie wewnętrzne

Wykorzystanie kwalifikowanej pieczęci elektronicznej wewnątrz organizacji pozwala na oznaczanie i uwiarygodnianie dokumentów otrzymywanych oraz funkcjonujących wewnętrznych twojej firmy.

Dzięki temu będziesz mieć pewność, że wszelkie dokumenty wymagające rejestracji, czy archiwizacji, a opatrzone pieczęcią elektroniczną, będą tymi, które rzeczywiście przyjąłeś. To ułatwia zarządzanie nimi oraz stanowi dowód ich zawartości. Mogą być to:

  • otrzymane faktury,
  • oferty,
  • zamówienia, w
  • szelka dokumentacja pracownicza,
  • dokumenty istotne dla firmy takie jak plany, budżety, strategie,
  • archiwizacja umów, ważnych ofert, sprawozdań, czy raportów.

Co więcej, jeśli przechowujesz dokumenty kadrowe, czy finansowe w formie elektronicznej, będziesz mógł archiwizować je krócej niż w przypadku papierowych. Dodatkową i prozaiczną korzyścią może być także oszczędność miejsca w przypadku dużych ilości dokumentów.

4000 użytkowników Małej Księgowości wzięło udział w ankiecie dotyczącej usług zaufania? Zobacz wyniki

Zastosowanie zewnętrzne

To obszar, w którym pieczęć elektroniczna pozwoli na zabezpieczenie dokumentów cyfrowych wychodzących do zewnętrznych podmiotów np.

  • obsługiwanych klientów,
  • potencjalnych partnerów biznesowych,
  • urzędów,
  • innych odbiorców związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jaka aktywność może wymagać takich gwarancji? Są to na przykład:

  • faktury wychodzące,
  • umowy i inne dokumenty prawne,
  • oferty wraz z cenami i warunkami świadczeń,
  • zamówienia,
  • oficjalna korespondencja z partnerami biznesowymi, klientami, czy urzędami.

Takie dokumenty opatrzone pieczęcią elektroniczną uwierzytelniają ich wystawcę, spełniają wymogi prawne i dają odbiorcy gwarancję prawdziwości treści. Samemu wystawcy gwarantują ochronę przed fałszerstwem, gdyż pieczęci nie można podrobić.

CZYTAJ TAKŻE: Czy muszę przyjąć dokument z pieczęcią elektroniczną?

Przykłady zastosowań pieczęci elektronicznej

  1. Odbiorca faktury opatrzonej pieczęcią elektroniczną nie może podważyć jej pochodzenia, w celu unikania bądź celowego przedłużania dokonywania płatności.
  2. Odbiorca faktury opatrzonej pieczęcią elektroniczną ma pewność, że pochodzi od danego wystawcy i nie została sfałszowana.
  3. Nadawca oferty opatrzonej pieczęcią elektroniczną ma pewność, że zawarte w niej warunki nie zostaną zmienione.
  4. Firma szkoleniowa po szkoleniu potwierdza autentyczność wydawanych dyplomów.
  5. Złożone zamówienie na dostawę towarów nie zostanie „błędnie odczytane”, gdyż jakakolwiek zmiana w dokumencie spowoduje wyświetlenie komunikatu o braku spójności między opieczętowanym plikiem a zmodyfikowaną wersją.

Kwalifikowana pieczęć elektroniczna jest teraz dostępna online w sklepie dziennika „Rzeczpospolita”. Jest ona zgodna z rozporządzeniem eIDAS, spełnia wymogi prawne i jest akceptowana na terenie całej Unii Europejskiej.

Pieczęć elektroniczna najtaniej w sklepie dziennika „Rzeczpospolita”

Zainteresowanych ofertą i możliwością nabycia Pieczęci Elektronicznej w najniższej cenie zachęcamy do pozostawienia danych kontaktowych.



Rozliczanie kwartalne podatku dochodowego. Kiedy można je zastosować?

0
rozliczanie kwartalne podatku dochodowego

Rozliczanie kwartalne podatku dochodowego, to jedna z dostępnych dla przedsiębiorcy możliwości. Często jednak o niej zapominamy. Kto może z niej skorzystać? Kiedy nie możemy rozliczać się kwartalnie?

Osobom, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z własną działalnością gospodarczą, często wydaje się, że wszystkie daniny publiczne musimy opłacać co miesiąc. To jednak nieprawda. Kiedy możemy wybrać rozliczanie kwartalne podatku dochodowego?

Jakie podatki można rozliczać w systemie kwartalnym?

Ustawodawca starał się tutaj pójść na rękę przedsiębiorcom, co skutkuje całkiem dużą liczbą danin, jakie można opłacić właśnie w ten sposób, rezygnując przy tym z tradycyjnego rozliczenia w systemie miesięcznym, który wciąż jest w Polsce niezwykle popularny.

W gronie tych danin znajduje się podatek dochodowy. Musimy uiścić go do 20 dnia miesiąca następującego po danym kwartale. Oznacza to, że podatek dochodowy opłacamy do 20 kwietnia, 20 lipca, 20 października oraz 20 stycznia.

Warto pamiętać o tym, że jeśli dwudziesty dzień miesiąca przypadłby na przykład na sobotę, to zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, nasz czas na przelanie należnego podatku przedłuża się do kolejnego dnia roboczego.

CZYTAJ TAKŻE: Rejestracja VAT – jak się zarejestrować do VAT?

Rozliczanie kwartalne podatku dochodowego – ważne informacje

Z tej formy rozliczeń nie mogą korzystać wszystkie podmioty gospodarcze funkcjonujące w Polsce. Faworyzowane są małe podmioty gospodarcze. Zgodnie z obowiązującym w naszym kraju prawem, mogą skorzystać z nich te firmy, które w poprzednim roku sprzedażowym nie osiągnęły przychodów ze sprzedaży przewyższającą wartość 2 milionów euro. 

Ustawodawca w bardzo podobny sposób podszedł do podatku VAT. Możemy opłacić go do 25 dnia miesiąca po danym kwartale. Tutaj również obowiązuje zasada przesunięciu terminu na najbliższy dzień roboczy, jeśli dzień ten wypadnie na przykład na weekend.

Daniny płacimy do: 25 kwietnia, 25 lipca, 25 października oraz 25 stycznia. Po stronie ciekawostek warto wskazać, że z tego systemu rozliczeń nie można skorzystać od pierwszego dnia prowadzenia działalności. Musi minąć co najmniej rok. Dodatkowo musimy złożyć formularz JPK_V7K.

Obostrzenia i wyłączenia z kwartalnego podatku VAT

W tym ujęciu państwo postawiło na o wiele większą liczbę obostrzeń niż w sytuacji, kiedy rozliczamy podatek dochodowy. Wyłączono z niej nowe firmy. Przywilej kwartalnego rozliczania uzyskamy dopiero po roku prowadzenia firmy. 

CZYTAJ TAKŻE: 10 pomysłów, by zapłacić mniejszy podatek dochodowy

Działalności, które działały na podstawie zwolnień z VAT, mogą skorzystać z tej formy również dopiero po roku od przejścia na rozliczenia tego podatku. Jeśli nasza działalność przekroczyła sprzedaż w wysokości 1,2 miliona euro, to również nie skorzystamy z kwartalnego cyklu rozliczeń z fiskusem.

Kiedy wolno zmienić system rozliczeń z miesięcznych na kwartalne?

Mimo że ustawodawca zapewnia taką możliwość jak rozliczanie kwartalne podatku dochodowego, to jest ona obłożona wieloma restrykcjami. Możemy dokonać takiej zmiany tylko raz w roku, a sam fakt zmiany modelu rozliczeń możemy wykonać z początkiem nowego roku podatkowego.

Nieco inne zasady dotyczą podatku VAT. Tutaj wiążący nie jest rok podatkowy w rozumieniu sensu stricto, ale formularz VAT-R. Takiej modyfikacji możemy dokonać aż czterokrotnie w ciągu roku. Widać więc dość wyraźnie, że w kwestii podatku VAT ustawodawca poszedł zupełnie inną drogą niż przy podatku dochodowym.

Co zyskamy dzięki kwartalnym rozliczeniom podatkowym w praktyce?

Istnieje wiele zalet takiego rozwiązania. Na pewno warto tu wskazać na zmniejszenie liczby dokumentów. Zamiast dwunastu różnych rozliczeń, będziemy musieli wysyłać różnym instytucjom w Polsce tylko cztery pliki dokumentów rocznie.

CZYTAJ TAKŻE: Podatek liniowy vs skala. Co się bardziej opłaca?

Ogromnym, a często niedocenianym atutem, jaki zapewnia nam rozliczenie w systemie kwartalnym, jest też zwiększenie płynności finansowej przedsiębiorstwa. Czy tego chcemy, czy nie, składki i obowiązkowe daniny publiczne w Polsce nie należą do najniższych w Europie.

Mogą być one szczególnie odczuwalne dla tych firm, które są nieco mniejsze. Szczególnie zagrożone są więc jednoosobowe działalności gospodarcze i mikroprzedsiębiorstwa, które nie mają takiego kapitału, jak o wiele większe podmioty. 

Dlaczego dla tych firm system kwartalnych rozliczeń to ogromna korzyść? Wystarczy wyobrazić sobie scenariusz, kiedy na skutek splotu niezależnych od nas zdarzeń mieliśmy gorszy pod względem obrotów miesiąc. Kwartalny system rozliczeń da nam niezbędny czas na odkucie się lub skonsolidowanie środków, by w porę rozliczyć się z państwem. 

Praktyka wielu firm pokazuje, że przejście na system kwartalny może czasem nawet uchronić naszą działalność od bankructwa. Zwłaszcza teraz, w erze pandemii i obostrzeń, które dotknęły wiele gałęzi przemysłu, jest to rozwiązanie, które warto wziąć pod uwagę na poważnie.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Ulga na start – na czym polega?

0
ulga na start

Ulga na start to jedna z inicjatyw, która ma w Polsce zachęcać do zakładania firmy. Sprawdź, na czym polega i co ułatwia nowym przedsiębiorcom. Kto może ubiegać się o jej przyznanie?

W prowadzenie w firmy w Polsce wpisanych jest wiele obowiązkowych danin. Niestety, ale liczba składek i obowiązkowych opłat, jakie firmy z miesiąca na miesiąc muszą odprowadzić, wykazuje tendencję rosnącą. Częściowo może temu zaradzić ulga na start. Na czym polega?

Ulga na start – podstawowe informacje

Nowe działalności gospodarcze, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze światem biznesu, często nie mają dużych zasobów finansowych ani pokaźnej liczby klientów. Muszą dopiero zbudować swoją pozycję, by w przyszłości rywalizować na równych zasadach z konkurencją.

Tu pojawia się bardzo ważne pytanie: w jaki sposób młode firmy mają walczyć z konkurencją? Obciążone pełną wysokością składek już od pierwszego dnia funkcjonowania nie mogłoby tego zrobić. Ustawodawca wyszedł tutaj ze słusznego założenia, że trzeba takie nowe działalności nieco wesprzeć.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność gospodarcza a praca na etacie – czy muszą się wykluczać?

Formą wsparcia, jaką zapewnia polski rząd, jest właśnie Ulga na Start. To radykalne obniżenie opłat, jakie taka działalność przez pierwsze pół roku swojej działalności przelewa na konto Zakładu Ubezpieczeń Zdrowotnych. Podatnik płaci tylko składkę zdrowotną, dzięki czemu musi miesięcznie wygospodarować zaledwie 381 złotych zamiast ponad 1400.

Oznacza to, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy prowadzenia działalności nie są odprowadzane daniny: emerytalna, wypadkowa, chorobowa i rentowa. Niesie to ze sobą wymierne korzyści finansowe. Mogą zaważyć one na tym, czy firma przetrwa na rynku, czy nie. Trzeba też pamiętać o zagrożeniach.

Czym skutkuje ulga na start w przyszłości?

Pamiętajmy o tym, że osoby zatrudnione na etacie oraz ci, którzy w pełni opłacają swoje składki zdrowotne, robią to z myślą o emeryturze. Chcemy, by była ona w odpowiedniej wysokości. Powinna starczyć nie tylko na przeżycie, ale i na w miarę godne życie.

Skoro ulga na start zwalnia nas z obowiązku opłacania części składek na ubezpieczenia ZUS, w tym także składki emerytalnej, to warto zadać sobie pytanie o to, co to oznacza dla nas w przyszłości. Niestety, ale system został pomyślany w taki sposób, że państwo nie rekompensuje nam tych opłat. 

Przedsiębiorcy, którzy skorzystali z ulgi na start, stracą więc nieco na emeryturze. Te pół roku zostanie im w pewnym sensie odjęte od wszystkich zgromadzonych składek. To może skutkować zmniejszeniem się kwoty, jaką później wyśle nam Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

CZYTAJ TAKŻE: Ulga abolicyjna. Jak rozliczyć zagraniczne dochody?

Kto może skorzystać z ulgi na start?

Przede wszystkim przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze. Istnieje jednak sporo obostrzeń, co znacznie zmniejsza liczbę podmiotów, które mogą cieszyć się przelewaniem na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych niższych składek. 

Muszą to być podmioty, które tworzą firmą po raz pierwszy lub jest to ich kolejna działalność od co najmniej 60 miesięcy od zawieszenia, lub zamknięcia poprzedniej. Ważnym obostrzeniem jest też zakaz świadczenia usługi pracy na rzecz byłego pracodawcy.

Oznacza to, że jeśli założyliśmy firmę po to, by cieszyć się nieco wyższym wynagrodzeniem za pracę u byłego zatrudniającego nas na umowę o pracę, to otrzymamy decyzję odmowną. Nie można skorzystać z ulgi, jeśli u takiego pracodawcy będziemy wykonywać takie same czynności, jak wtedy, gdy pracowaliśmy tam na umowę o pracę.

CZYTAJ TAKŻE: Jak nie płacić ZUS? 7 sposobów zgodnych z prawem

Na liście wyłączeń znajdują się też rolnicy. Wynika to z tego, że działalność rolnicza w polskim porządku prawnym nie leży w kompetencji ZUS-u, ale KRUS. Wyłączeni z tego przywileju są też wszyscy ci, którzy w chwili rejestracji działalności świadomie zrezygnowali z ulgi na start. 

Co po zakończeniu ulgi na start?

Warto przypomnieć, że przedsiębiorca ma prawo rezygnacji z ulgi w trakcie jej obowiązywania. W takiej sytuacji musimy wypełnić tylko odpowiedni formularz i odesłać go do ZUS-u. Jeśli jednak nie skorzystamy z tej możliwości, to mamy dwie możliwości.

Po ustaniu ulgi możemy od razu przejść na pełne składki, co oznacza, że nasza opłata wzrośnie z 381 złotych do ponad 1400 na miesiąc (wliczając chorobowe). To spora cena, jednak jeśli emerytura jest dla nas ważniejsza, możemy od razu opłacać daniny właśnie w tej wysokości.

Jeśli jednak wciąż chcemy cieszyć się niższymi składkami, możemy skorzystać z rządowego programu Mały ZUS Plus, który nawet przez 36 miesięcy zapewni nam niższe daniny, jakie będziemy opłacać na rzecz państwa. 

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Kod wykonywanego zawodu w ZUS

0
kod wykonywanego zawodu

Zobacz, czym jest kod wykonywanego zawodu. Czy na liście możemy znaleźć każdy możliwy zawód? Kiedy trzeba wybrać kod? Przeczytaj i dowiedz się wszystkiego, co ważne.

Polskie prawo podatkowe zmienia się w ostatnich latach bardzo dynamicznie. Rząd co rusz wprowadza zmiany, które mają jeszcze bardziej uszczelnić system podatkowy. Jedną z ostatnich innowacji są tak zwane kody wykonywanego zawodu. Co trzeba o nich wiedzieć?

Kod wykonywanego zawodu w ZUS – podstawowe informacje

Zmiany w prawie weszły w życie 16 maja 2021 roku. Właśnie od tego dnia na deklaracjach do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych muszą znajdować się dane o zawodzie, jaki wykonuje osoba ubezpieczona. Czy prawo obliguje też do wprowadzenia kodu zawodu umowy zawarte przed 16 maja? 

Co do zasady, nie. Jednak jeśli uzupełniamy lub aktualizujemy zgłoszenie, to mamy już prawny obowiązek podania kodu zawodu. Musimy w tym celu wypełnić właściwe dane na formularzu ZUA oraz ZZA. W tym pierwszym przypadku jest to rubryka nr 1, a w formularzu ZZA właściwe dane znajdują się w bloku V.

CZYTAJ TAKŻE: Działalność gospodarcza i etat. Zalety i wady

Mojego zawodu nie ma na liście – co teraz?

Ustawodawca podszedł do tej kwestii w sposób praktyczny. Jeśli na liście nie ma naszego zawodu, bo jest to na przykład jedna z nowych dyscyplin, która dopiero się kształtuje, to musimy wybrać zawód, który jest najbardziej zbliżony do tego, jaki wykonujemy.

Doskonale można wytłumaczyć to na przykładzie specjalisty SEM. To nowa dziedzina, która dopiero się kształtuje. Jeśli tego zawodu nie znajdziemy w formularzu, a znajdzie się tam na przykład specjalista SEO, czyli zawód pod wieloma względami bardzo podobny, to możemy wybrać właśnie ten.

Po stronie ciekawostek warto wskazać, że kod  wykonywanego zawodu musimy też uzupełnić u współpracowników, z jakimi pracujemy w ramach na przykład umowy o dzieło lub zlecenie. Tutaj ustawodawca zdecydował się na zastosowanie dokładnie tego samego klucza.

Kod wykonywanego zawodu w ZUS a podstawa prawna

Warto pamiętać o tym, że nie możemy wpisywać w formularze dowolnych zawodów. Ich lista jest zgodna z obowiązującymi w Polsce kodami PKD, czyli z tak zwaną klasyfikacją zawodów. Dokładne zasady reguluje tutaj rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 7 sierpnia 2014 roku w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku sprawy oraz zakresu jej stosowania.

CZYTAJ TAKŻE: Jak działa ZUS? Ubezpieczenia społeczne i emerytalne

Wszystkie kody, które możemy wykorzystać podczas uzupełniania formularzy ZUS, znajdziemy na stronach Głównego Urzędu Statystycznego. Znajdą się też w samym rozporządzeniu regulującym tę kwestię w polskim porządku prawnym.

Czasem może zdarzyć się sytuacja, kiedy w swojej pracy osoba korzysta z umiejętności, które są typowe dla dwóch zawodów. To dość specyficzna, jednak wcale nie nazbyt rzadka sytuacja. Jak osoba, która porusza się na płaszczyźnie dwóch zawodów (na przykład mechanik-lakiernik) ma wypełnić formularze?

Odpowiedź na to pytanie uzyskujemy bezpośrednio z interpretacji rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej. W takiej sytuacji musimy wskazać zawód dominujący, czyli ten, który w naszej codziennej pracy wykonujemy częściej.

Paradoks dotyczy jednoosobowych działalności gospodarczych. Co do zasady, każda osoba samozatrudniona mogłaby określać się mianem kierownika lub prezesa. W ich sytuacji o wiele rozsądniej będzie jednak wskazać właściwie wykonywany zawód, czyli na przykład redaktora, korektora tekstu lub specjalisty do spraw reklamy.

CZYTAJ TAKŻE: Mały ZUS a praca na etacie – czy można z niego korzystać?

Dlaczego dane o wykonywanych zawodach mają dla ZUS tak duże znaczenie?

Warto tu wskazać na szybkie odnajdowanie zawodów nadwyżkowych i deficytowych. Są to zawody, w których kierunku mogą się kształcić osoby młode, dopiero wchodzące na rynek pracy, by zwiększyć swoje szanse na sukces zawodowy.

Pozwala to stwierdzić, że intencją Zakładu Ubezpieczeń Społecznych może być lepsze dopasowanie ofert z sektora kształcenia zawodowego. Jeśli z analizy danych okaże się, że na rynku pojawia się duża nadwyżka marketingowców, to będzie to doskonała poszlaka dla uczelni i osób młodych, by szybko zmienić swoje priorytety zawodowe.

Analogicznie, jeśli na rynku będzie na przykład brakowało specjalistów do spraw energii elektrycznej czy architektów, to właściwe podmioty będą mogły w porę zareagować i zaoferować taki model kształcenia, który pozwoli szybko uzupełnić te braki.

Ukrytym beneficjentem tych wszystkich zmian będą też imigranci zarobkowi, którzy trafiają do Polski z wielu różnych państw z Europy i świata. Dane o deficycie w różnych sektorach rynku będą udostępniane opinii publicznej. Dowiedzą się o nich wybrani specjaliści, którzy będą mogli reagować, np. aplikując o wizę pracowniczą.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Zgłoszenie do ubezpieczeń ZUS

0
zgłoszenie do ubezpieczeń zus

Kiedy jest obowiązkowe zgłoszenie do ubezpieczeń ZUS? Sprawdź, kto musi zgłosić ubezpieczenie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych? Jak przebiega to zgłoszenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych jest w polskim systemie prawnym ulokowany w sposób niezwykle mocny. To jedna z niewielu instytucji w Polsce, która niemal w żadnym aspekcie swojej działalności nie ma konkurencji. Kogo obejmuje zgłoszenie do ubezpieczeń ZUS? Jak się za to zabrać?

Kto musi zgłosić ubezpieczenie w ZUS?

Konieczność zgłoszenia do ubezpieczenia ZUS dotyczy praktycznie każdej osoby zatrudnionej. Nie jest prawdą, że tylko osoby zatrudnione na etacie odprowadzają do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych sporą część swojego wynagrodzenia. Bardzo podobne zasady dotyczą też działalności gospodarczych.

W ich sytuacji spotykamy się jednak z dwoma głównymi programami pomocowymi, dzięki którym składki przez pewien czas mogą być niższe. Są to:

  • ulga na start,
  • mały ZUS+.

Ulga na start jest przyznawana podmiotom, które dopiero rozpoczęły swoje funkcjonowanie na rynku, czyli nowym firmom. Przedsiębiorcy, którzy z niej skorzystali, przez pół roku opłacają tylko składki zdrowotne, co oznacza dla nich ogromne oszczędności.

CZYTAJ TAKŻE: ZUS – za co tak naprawdę płacisz składki. Jak działa ZUS?

Zamiast kwoty 1457 złotych (wraz ze składką na chorobowe) oddajemy Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych tylko 381 złotych. Oczywiście w parze z opłacaniem mniejszych danin dla państwa, idzie też w parze proporcjonalne zmniejszenie naszej składki emerytalnej w przyszłości.

Podobnie można wypowiedzieć się o programie Mały ZUS Plus. To z gruntu bardzo wysoko oceniany przez przedsiębiorców program. Umożliwia on dodatkowe cieszenie się niższymi składkami przez 36 miesięcy. Możemy skorzystać z niego zaraz po ustaniu ulgi początkowej lub rozłożyć korzystanie z niego w czasie. 

Preferencyjny Mały ZUS Plus na 2022 rok wynosi 647 złotych. Widać więc dość dokładnie, że wciąż to ponad o połowę mniej niż w sytuacji, gdybyśmy płacili państwu tę daninę w pełnej wysokości. Tutaj również musimy pamiętać o tym, że ceną za niższe składki w teraźniejszości będzie obniżony przelicznik emerytury w przyszłości. Oczywiście tylko za czas, kiedy korzystamy z Małego ZUS-u Plus. 

W jakiej roli może występować przedsiębiorca zgłaszający się do ubezpieczeń w ZUS?

Dla osób, które przez lata pracowały na etacie, to właśnie tutaj rysuje się jedna z największych zmian. W oczach ZUS-u jesteśmy jednocześnie podmiotem opłacającym składki oraz ubezpieczonego. Wynika to z tego, że jednocześnie reprezentujemy zarówno firmę (jako osobowość prawną), jak i siebie.

CZYTAJ TAKŻE: Mały ZUS i działalność gospodarcza na emeryturze

Kto odpowiada za przelewy dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

Często mylnie twierdzi się, że pełną odpowiedzialność ponosi dział kadr lub księgowa, jaką zatrudniamy. To mylne założenie, które może wpędzić przedsiębiorców w tarapaty. Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, pełną odpowiedzialność ponosi pracodawca. Dotyczy to zarówno terminowości ich opłacania, jak i obliczenia należytej wysokości.

Pamiętajmy też o tym, że rejestracja płatnika składek na ubezpieczenie społeczne to zupełnie inny proces niż zgłoszenie się do ubezpieczeń. ZUS stawia tutaj sprawę bardzo jasno: najpierw trzeba być ubezpieczonym płatnikiem składek, a dopiero później możemy zgłosić do ubezpieczenia tak siebie, jak i współpracowników.

Jak przebiega zgłoszenie do ubezpieczeń ZUS?

Najprościej będzie dokonać go poprzez Centralną Ewidencję Działalności Gospodarczych (CEIDG) na etapie rejestracji firmy. Wtedy nasze dane automatycznie zostaną przekazane Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, a my unikniemy konieczności odwiedzania tej instytucji i czekania w kolejkach.

CZYTAJ TAKŻE: Mały ZUS a praca dla byłego pracodawcy

Na etapie wypełniania formularza możemy określić się jako płatnik składek – w tym celu wybieramy formularz ZFA. Dane o rachunkach bankowych, z których będą przekazywane przelewy do tej instytucji wypełniamy na zgłoszeniu ZBA, a dzięki zgłoszeniu ZUS ZAA dostarczamy informację o adresie (lub adresach), gdzie prowadzona jest firma. Warto też podkreślić, że CEIDG daje nam możliwość poprawienia i edycji tych danych, na przykład, gdy firma zmieni swój adres.

Warto pamiętać też o pewnym ułatwieniu, jakie Zakład Ubezpieczeń Społecznych przewidział dla jednoosobowych działalności gospodarczych, czyli tych podmiotów, których w Polsce jest zdecydowanie najwięcej i które w dużej mierze napędzają gospodarkę i zapewniają rządowi wpływy do budżetu.

Jednoosobowe firmy płacą składki tylko za siebie, nie muszą opłacać składek zleceniobiorców. Daniny w ZUS opłacamy oczywiście nie tylko wtedy, gdy prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą. Prawo narzuca też konieczność ich opłacania dla wspólników spółek (m.in. jawnej, partnerskiej, z o.o.), pracowników, a także tak zwanych osób współpracujących, z którymi mieszkamy, a które pomagają przy prowadzeniu firmy. W takiej sytuacji musimy opłacić też obowiązkowe ubezpieczenie na przykład dla rodziców.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Prowadzenie księgowości małej firmy. Samemu czy z biurem rachunkowym?

0
prowadzenie księgowości małej firmy

Prowadzenie księgowości małej firmy może być wyzwaniem, szczególnie dla nowego przedsiębiorcy? Robić to samemu, czy wybrać biuro rachunkowe? Co jest lepsze dla małego przedsiębiorcy?

Jedną z decyzji, które musi podjąć osoba rozważająca uruchomienie działalności gospodarczej, jest ta dotycząca księgowości. Czy za prowadzenie księgowości małej firmy wziąć się samemu, czy skorzystać z pomocy biura rachunkowego? Odpowiedź nie jest łatwa.

Samodzielna księgowość, czy biuro rachunkowe?

W przypadku najmniejszych działalności, czyli takich, które prowadzimy jako uzupełnienie etatu albo też samodzielnych działalności rozliczanych ryczałtem lub kartą podatkową księgowość nie będzie bardzo skomplikowana i można ją prowadzić samodzielnie.

W przypadku ryczałtu, czy karty podatkowej nie trzeba jej będzie ona nawet konieczna. Nie trzeba będzie każdego miesiąca sporządzać zestawień ani deklaracji. Wystarczy tylko dobrze obliczyć podatek i zapłacić go do urzędu skarbowego.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Samodzielne prowadzenie księgowości małej firmy

Jeśli rozpoczynamy działalność gospodarczą, warto przez jakiś czas samemu poprowadzić księgowość. Zwłaszcza gdy używamy do tego celu internetowego programu do księgowości. Oczywiście wiele takich rozwiązań to typowe biura rachunkowe, które rozliczają przedsiębiorców z tą różnicą, że wszystkie dokumenty są generowane online.

Jeśli samodzielnie prowadzisz księgowość, twoje dokumenty rachunkowe i tak zostaną wgrane do systemu, a mechanizm księgowania podpowie, jeśli czegoś brakuje. Jednocześnie wyliczy samodzielnie podatki do zapłaty, składki ZUS itp.

CZYTAJ TAKŻE: Samodzielne prowadzenie księgowości. Co musisz wiedzieć?

Dlaczego samodzielne prowadzenie księgowości jest dobre? Przede wszystkim dlatego, że samodzielnie prowadząc rachunki, łatwiej zrozumieć mechanizm obliczania podatków i innych rozliczeń dokonywanych w związku z prowadzeniem firmy. Nie trzeba przy okazji obawiać się błędów.

Prowadzenie księgowości małej firmy a pomyłki rachunkowe

Pomyłki rachunkowe system szybko nam wyłapie, podpowie też, czy dany dokument jest wystawiony poprawnie (tzn. czy ma wszystkie wymagane przepisami elementy). System księgowy nie podpowie nam jednak czy zakup, którego dokonaliśmy, pozwala na odliczenie go od podstawy opodatkowania.

Mało tego. Nawet księgowy nam tego nie powie, bo nie jest on doradcą podatkowym. Księgowy odpowiedzialny jest za to, by prawidłowo rozpisać wszystkie dokumenty, które mu dostarczy przedsiębiorca.

CZYTAJ TAKŻE: Odpowiedzialność biura rachunkowego – na czym polega?

Pomoc biura księgowego przyda się, gdy nasza działalność jest trochę bardziej skomplikowana, generujemy bardzo dużo dokumentów albo też nie mamy po prostu czasu na to, by samodzielnie wystawiać faktury. Warto jednak i tak samodzielnie prowadzić zapiski dotyczące tego, ile nasza firma generuje przychodów, jakie ma koszty i ile ostatecznie zarabia.

Biuro rachunkowe dla początkującego przedsiębiorcy

Pamiętaj też, że wynajęcie księgowego lub biura rachunkowego nie zwalnia cię z odpowiedzialności za błędy księgowe. Niech nie zwiedzie cię to, że biuro rachunkowe ma polisę odpowiedzialności cywilnej.

W każdym przypadku to ty jako przedsiębiorca zawsze ostatecznie odpowiadasz za błędy. Po co więc biuru rachunkowemu polisa? Choćby po to by można było wypłacić ci odszkodowanie za straty, których doznałeś w wyniku błędu.

CZYTAJ TAKŻE: Jak wybrać biuro rachunkowe?

W takiej jednak sytuacji będziesz musiał najpierw udowodnić, że to biuro popełniło błąd i wytoczyć proces sądowy na drodze cywilnej. A to trwa. Najpierw i tak z własnej kieszeni zapłacisz karę do urzędu skarbowego lub innego urzędu.

Ale przecież nie chodzi o to, żeby rozpatrywać już na początku taką sytuację. Kiedy biuro rachunkowe będzie bardziej pomocne? Przede wszystkim w sytuacji, gdy nie czujemy się pewnie w kwestiach wszelkich formalności. Biuro rachunkowe nie podpowie nam jak zoptymalizować wydatki, ale z dużą pewnością dobrze policzy nasze podatki.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Faktura czy paragon? Jaki dokument wystawić?

0
faktura czy paragon

Zaczynasz przygodę z biznesem? Ruszasz ze swoją firmą? Na pewno zastanawiasz się jakie dokumenty musisz wystawić, żeby potwierdzić dokonanie sprzedaży. Do wyboru są dwa podstawowe rodzaje. Paragon i faktura. Kiedy wystawić paragon, a kiedy fakturę?

Jako przedsiębiorca musisz dokumentować sprzedaż. Chodzi o to, by było wiadomo, jaki osiągasz przychód, kto jest stroną transakcji i ile ostatecznie zarabiasz, co ma wpływ na obliczenie należnego podatku, który musisz odprowadzić do urzędu skarbowego. Zasadnicze pytanie dotyczy jednak tego, czy powinieneś wystawić paragon, czy fakturę. Odpowiedź na to pytanie nie jest tak skomplikowana, jak mogłoby się wydawać.

Faktura czy paragon?

Podstawowa zasada mówi, że jeśli transakcja dokonywana jest między podatnikami VAT, trzeba wystawić fakturę. W przypadku niewielkich kwot (nieprzekraczających 450 zł) rolę tzw. faktury uproszczonej stanowi paragon. Rolę faktury mogą też stanowić bilety albo potwierdzenia opłat za autostradę.

CZYTAJ TAKŻE: Jaka stawka VAT dla towaru lub usługi. Gdzie to sprawdzić?

Czy wiesz, że…

Mała Księgowość to program księgowy świetny zarówno dla biur rachunkowych, obsługujących małe i średnie firmy, jak i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?

Faktura uproszczona

Przedsiębiorca, który prowadzi działalność na rzecz klientów indywidualnych, bardzo często dokumentuje sprzedaż za pomocą paragonów. Drukowane one są z kasy fiskalnej. Paragon dokumentuje sprzedaż, ale nie daje możliwości odliczenia kwoty podatku VAT dla danej transakcji.

Chyba że zastosujemy przepisy o tzw. fakturze uproszczonej. W takiej sytuacji kwota transakcji nie może być wyższa niż 450 zł lub 100 euro. Żeby jednak paragon taki mógł być traktowany jako faktura, musi zawierać kilka elementów:

  • datę wystawienia takiego dokumentu,
  • numer kolejny,
  • NIP nabywcy i sprzedawcy,
  • rodzaj towaru lub usługi,
  • datę sprzedaży,
  • kwotę należności,
  • określenie kwoty podatku VAT.

Faktury uproszczonej nie można zastosować w przypadku sprzedaży wysyłkowej, czy wewnątrzwspólnotowej wymiany towarów.

CZYTAJ TAKŻE: Faktura wystawiona na dane osoby prywatnej zamiast na firmę

Jaki dokument wystawić?

W pozostałych wypadkach, jeśli chcemy rozliczyć prawidłowo VAT, musimy mieć fakturę. Jeśli wiec kupujemy coś od innego podmiotu, musimy poprosić o wystawienie faktury zamiast paragonu. Jeśli to klient chce rozliczyć VAT, na pewno poprosi nas o to, byśmy wystawili mu fakturę.

Kiedy więc wystawić paragon, a kiedy fakturę? Najprościej rzecz ujmując, jeśli sprzedajesz produkty lub usługi i masz obowiązek dokumentować sprzedaż przy pomocy kasy fiskalnej, to podstawowym dokumentem będzie paragon fiskalny.

Dzieje się tak najczęściej, jeśli sprzedajemy produkty lub usługi osobom, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Jeśli natomiast nie masz obowiązku używania kasy fiskalnej (np. sprzedajesz wyłącznie dla firm), to podstawowym dokumentem będzie faktura.

CZYTAJ TAKŻE: Wystawianie faktur – jak robić to poprawnie?

Co ważne, nie zawsze będzie to faktura VAT. Jeśli twoja działalność zwolniona jest z VAT lub sam jako przedsiębiorca zdecydowałeś, że nie będziesz rejestrował się jako płatnik VAT, wtedy też wystawisz fakturę, ale nie będzie ona zawierała informacji o kwocie podatku VAT.

Podwójne opodatkowanie faktury uproszczonej

Warto pamiętać, że jeśli paragon jest fakturą uproszczoną, a kontrahent poprosi nas o wystawienie „normalnej” faktury, to może to spowodować, że będzie trzeba podwójnie opodatkować daną transakcję.

Program Mała Księgowość

Program Mała Księgowość ma wszystkie funkcje potrzebne do prowadzenia księgowości małej lub średniej firmy. Możesz skorzystać z niego niezależnie od wybranej formy opodatkowania. Wystawisz dzięki niemu faktury, zapłacisz podatek dochodowy i VAT, będziesz mógł zarządzać listą płac, kontrolować zobowiązania, amortyzować środki trwałe i korzystać z wielu, wielu innych funkcjonalności, których pełną listę znajdziesz na mk.rp.pl.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka z o.o.?

0
jednoosobowa działalność

Jednoosobowa działalność, czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością? Na co się zdecydować? Przeczytaj nasz artykuł i poznaj najważniejsze informacje na temat różnić między JDG a spółką z o.o.

Jednoosobowa działalność, czy spółka? To jedno z najczęściej pojawiających się pytań. Nasilenie notuje się w momencie, gdy urzędnicy zapowiadają zwiększenie składek ZUS od przedsiębiorców albo innych kosztów związanych z prowadzeniem biznesu. Co jest więc lepsze, jednoosobowa działalność czy spółka?

Czym jest jednoosobowa działalność gospodarcza?

Jednoosobowa działalność gospodarcza to najprostsza forma prowadzenia firmy. Działa się na wtedy we własnym imieniu i na własne ryzyko. Jednoosobowa działalność gospodarcza (w skrócie JDG), często wybierana jest przez osoby, które prowadzą niewielkie biznesy, obarczone niewielkim ryzykiem.

Najczęściej jest to tzw. samozatrudnienie, czyli świadczenie usług dla obecnego pracodawcy. Jednoosobową działalność wybierają osoby, które prowadzą niewielkie sklepy internetowe, a także te, które dorabiają do etatu.

Korzyścią jednoosobowej działalności gospodarczej jest możliwość skorzystania np. z preferencyjnego ZUS-u, a gdy prowadzimy działalność w połączeniu z etatem, to kontakt z ZUS mamy tylko taki, że płacimy składkę zdrowotną.

Jednoosobowa działalność pozwala też na rozliczanie się kartą podatkową lub ryczałtem. Dotyczy to bardzo prostych działalności jak np. szewc czy taksówkarz. Jeśli zdecydujemy się jednak na inny rodzaj biznesu, to najczęściej jednoosobowa działalność gospodarcza niewielkich rozmiarów wymaga prowadzenia prostej księgowości.

Jednoosobowa działalność vs spółka

Spółka z o.o. przewidziana jest dla zdecydowanie bardziej poważnych biznesów. Są jednak tacy, którzy spółkę z o.o. zakładają tylko po to, by oszczędzić na ZUS. Jak to możliwe? Jednoosobowa działalność gospodarcza związana jest bezpośrednio z osobą przedsiębiorcy.

I w związku z tym trzeba opłacać składki ZUS. Spółka z o.o. natomiast jest całkowicie odrębnym podmiotem. W związku z tym, jeśli nikt nie będzie zatrudniony w spółce, nie ma obowiązku płacenia ZUS. Zysk spółki z o.o. jest też korzystniej niż w przypadku JDG, opodatkowany.

Gdy w przypadku JDG płacimy 17 proc. najniższej stawki podatku dochodowego, to spółka płaci 9 proc. od zysku. Jeśli założymy spółkę z o.o i będziemy jej wspólnikiem, to nie musimy płacić ZUS.

Zakładanie działalności

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej wystarczy założyć firmę na formularzu dostępnym w internecie. Nie ma wymogu posiadania kapitału zakładowego, a założenie firmy nic nie kosztuje.

Zakładanie spółki

W przypadku spółki rozważamy najpopularniejszy jej rodzaj, czyli spółkę z o.o. W takiej sytuacji konieczne będzie zawarcie umowy spółki. Należy sporządzić ją w formie pisemnej. Jeśli rejestrujemy spółkę przez Internet przy użyciu tzw. wzorca umowy spółki, nie musimy iść do notariusza. Jeśli nie korzystamy ze wzorca, umowa spółki z o.o. musi być podpisana u notariusza.

Zalety JDG

JDG daje większą niż spółka elastyczność finansową. Pieniądze firmowe są jednocześnie pieniędzmi właściciela. Łatwiej rozliczać więc transakcje firmowe. Zapłata z konta prywatnego za należność firmową nie rodzi tak dużych konsekwencji, jak np. w sytuacji, gdy zrobimy to samo w spółce. Prowadzenie księgowości jednoosobowej działalności gospodarczej jest tańsze. W skrajnych wypadkach można nawet zrobić to samemu.

W przypadku działalności gospodarczej część składki ZUS jest kosztem uzyskania przychodu. Obniża więc nam podatek do zapłaty.

Księgowość w spółce z o.o.

Spółka z o.o. musi mieć prowadzone księgi rachunkowe (tzw. pełną księgowość). W związku z tym musimy zlecić to zadanie profesjonalnemu księgowemu. Raczej nie jest możliwe, byśmy prowadzili samodzielnie takie rozliczenia. Dodatkowo spółka musi składać dodatkowe sprawozdania, a część dokumentacji musi być potwierdzana notarialnie. W związku z tym spółka z o.o. generować może spore koszty „formalne”.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej

Często zadawane pytania – działalność jednoosobowa czy spółka z o.o.?

Co lepiej spółka czy jednoosobową działalność?

Spółka z o.o. będzie lepszym wyborem, jeśli chcesz ograniczyć swoją odpowiedzialność majątkową, jednak wiąże się z większą liczbą formalności, a jej prowadzenie jest droższe.

Czym różni się jednoosobowa działalność gospodarcza od spółki cywilnej?

Przede wszystkim, spółka cywilna wymaga co najmniej dwóch przedsiębiorców. Poza tym wymaga wkładu własnego

Kiedy spółka z o.o. jest jednoosobowa?

Spółka z o.o. będzie jednoosobowa, gdy wszystkie jej udziały będą należały do jednego wspólnika lub akcjonariusza. 

Kiedy spółka z o.o. nie płaci ZUS?

Spółka z o.o., która ma więcej niż jednego wspólnika, nie musi opłacać składek ZUS. Wyjątkiem jest przypadek, w którym 

Jak wyciągnąć pieniądze ze spółki z o.o.?

Pieniądze ze spółki z o.o. można za pomocą dywidendy. Ponadto, w swojej spółce można się zatrudnić i pobierać wynagrodzenie lub pracować dla spółki na podstawie umowy cywilnoprawnej. 

Czy wspólnik spółki z o.o. płaci składkę zdrowotną?

Wspólnik spółki z o.o. nie ma obowiązku opłacania składki zdrowotnej, chyba że jest to spółka jednoosobowa.

Która spółka jest najtańsza?

Za najtańszą spółkę uznawana jest spółka cywilna.

Założenie działalności gospodarczej przez Internet

0
założenie działalności gospodarczej przez internet

Planujesz założenie działalności gospodarczej przez internet i zastanawiasz się, jak to zrobić? Bardzo prosto. Wystarczy wpis do CEIDG. Oto szczegółowy poradnik jak otworzyć firmę przez internet.

Planujesz założenie działalności gospodarczej przez internet? Czego będziesz potrzebować, aby to zrobić? Jak wypełnić wniosek Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej?

Definicja działalności gospodarczej

Zanim dowiemy się, jak otworzyć firmę, dobrze będzie poznać definicję działalności gospodarczej. Bo to ten model przedsiębiorstwa jest najbardziej popularny wśród wszystkich tych, którzy pragną zarabiać, prowadząc firmę.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsza działalność gospodarcza – o czym pamiętać

Jednoosobowa działalność gospodarcza to taki rodzaj firmy, którą można prowadzić samodzielnie. Oczywiście można mieć pracowników, ale specyfika działalności gospodarczej polega na tym, że właściciel odpowiada całym majątkiem prywatnym za wszystkie zobowiązania.

Obecnie możliwe jest założenie działalności gospodarczej przez internet. Można to zrobić, wypełniając wniosek za pośrednictwem strony firma.gov.pl lub ceidg.gov.pl Są to witryny rządowe i jako jedyne pozwalają założyć firmę przez internet.

Złożony na jednej z tych wniosek o wpis do CEIDG jest podstawową czynnością, którą trzeba wykonać. Procedura różni się w zależności od tego, czy mamy podpis elektroniczny, czy też takowego nie posiadamy.

Podpis kwalifikowany

W pierwszym przypadku możemy założyć działalność, korzystając z podpisu kwalifikowanego albo używając profilu zaufanego. Podpis kwalifikowany wymaga podpięcia go do komputera przy pomocy specjalnego tokena, a swoją tożsamość potwierdza się u notariusza lub u wystawcy podpisu. Znacznie łatwiej jest założyć profil zaufany. To darmowe rozwiązanie. Jeśli nie mamy profilu zaufanego, można go założyć poprzez aplikację bankową lub w urzędzie skarbowym.

CZYTAJ TAKŻE: Podpis elektroniczny – zastosowanie, rodzaje

Jeśli posiadamy jeden z tych podpisów, wystarczy wypełnić elektronicznie wniosek o wpis do CEIDG i podpisać elektronicznie. System automatycznie przekaże wniosek do Urzędu Skarbowego, który nada numer NIP, do Głównego Urzędu Statystycznego, który nada REGON, a także przekaże informacje o uruchomieniu działalności.

Założenie działalności gospodarczej przez internet. Jak wypełnić wniosek CEIDG?

We wniosku musisz wypełnić nazwę firmy. Jednoosobowa działalność gospodarcza musi być oznaczona imieniem i nazwiskiem przedsiębiorcy. Dopuszczalne są dodatkowe określenia, ale nazwa musi zawierać imię i nazwisko.

Kolejnym elementem jest oznaczenie daty rozpoczęcia działalności. Od tego dnia będzie trzeba rozliczać składki na ubezpieczenie społeczne. Następnym punktem w formularzu jest miejsce prowadzenia działalności, czyli siedziby. Adres siedziby ma znaczenie przede wszystkim ze względu na właściwość urzędu skarbowego. Adres wpisujemy też na fakturach. Prowadząc jednoosobową działalność, możesz zarejestrować ją we własnym mieszkaniu lub też pod każdym innym adresem, z którego możesz korzystać. (np. na podstawie umowy najmu czy użyczenia).

Gdy już wypełnimy te elementy, należy wybrać odpowiedni kod PKD. Kody PKD określają, czym zajmuje się konkretna działalność gospodarcza.

CZYTAJ TAKŻE: Rejestracja VAT – jak się zarejestrować do VAT?

Czy muszę mieć konto firmowe?

Wniosek CEIDG trzeba też uzupełnić o wybraną formę opodatkowania (ryczałt, karta podatkowa, zasady ogólne, podatek liniowy), a także numer rachunku bankowego. To ważne o tyle, że ten numer będzie służył do rozliczeń m.in. z urzędem skarbowym i ZUS więc musi być dla tych urzędów jawny.

Na koniec określamy czy będziemy płatnikami VAT, czy nie, a także, w jaki sposób będzie prowadzona księgowość. Czy będzie to robione samodzielnie, czy przez biuro księgowe.

Gdy wszystkie te dane są już wypełnione, wystarczy wniosek podpisać. Tak jak zaznaczaliśmy wcześniej, można to zrobić albo podpisem kwalifikowanym, albo przez profil zaufany.

Rejestracja działalności gospodarczej przez internet jest darmowa.

Mała Księgowość Rzeczpospolitej