Ile wyniesie najniższa emerytura w drugiej połowie 2024 roku?

0
najniższa emertura 2024

Pytanie o wysokość minimalnej emerytury w drugiej połowie 2024 roku spędza sen z powiek wielu emerytom. Marcowa waloryzacja przyniosła wzrost świadczeń, ale inflacja sprawia, że seniorzy obawiają się utraty siły nabywczej pieniądza. Sprawdzamy, na jakie świadczenie mogą liczyć od lipca 2024 roku.

Prawo do najniższej emerytury mają osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn) i mają odpowiedni staż pracy (20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn). Osoby, które nie mają wymaganego stażu, otrzymają świadczenie w wysokości odpowiadającej wysokości zgromadzonych składek.

Ile wyniesie najniższa emerytura od lipca 2024?

Najniższa emerytura od lipca 2024 roku będzie taka sama jak w maju i czerwcu (w kwietniu do emerytów trafiła razem z tzw. trzynastką). To oznacza, że emeryci otrzymają z ZUS gwarantowane świadczenia w wysokości przynajmniej:

  • emerytura, renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, renta socjalna i renta rodzinna – 1780,96 zł brutto;
  • renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy – 1335,72 zł;
  • renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy w związku z wypadkiem lub chorobą zawodową i renta rodzinna wypadkowa – 2137,15 zł;
  • renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy w związku z wypadkiem lub chorobą zawodową – 1602,86 zł;
  • kwota świadczenia przedemerytalnego – 1794,70 zł.

Rząd nie przewiduje w tym roku dodatkowej waloryzacji. Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych należy ją przeprowadzić jeżeli średnia inflacja w pierwszej połowie roku przekroczy 5 proc.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Jakie warunki trzeba spełnić, żeby dostać świadczenie przedemerytalne 2024? Ile wynosi na rękę?
  2. Kto może dołączyć do Pracowniczego Programu Emerytalnego? Czym PPE różni się od PPK?
  3. PIT-40A – jak rozliczyć PIT emeryta lub rencisty za 2023 rok?
  4. Emerytura dla osób, które nie pracowały
  5. Okres ochronny przed emeryturą

Czternasta emerytura 2024

Jednak są też dobre wiadomości dla emerytów. We wrześniu będzie wypłacana tzw. czternastka – w wysokości minimalnej emerytury. 1780,96 zł brutto otrzymają osoby, których emerytura nie przekracza 2900 zł brutto. Powyżej tego limitu dostaniemy czternastkę pomniejszoną o kwotę nadwyżki (ZUS zastosuje zasadę „złotówki za złotówkę”). Chyba że emerytura wyniosłaby poniżej 50 zł – nie będzie wówczas wypłacona.

Minimalna emerytura netto a brutto

Minimalna emerytura brutto wynosi – po waloryzacji z marca 2024 roku – 1780,96 zł brutto. Na rękę, czyli netto, jest to 1620,65 zł.

Ile wynosi najniższa emerytura rolnicza?

Najniższa emerytura rolnicza wynosi 1 780,96 zł. Emerytury i renty rolnicze wzrosły 1 marca 2024 roku.

Ile wyniosła waloryzacja emerytur 2024?

Coroczna waloryzacja emerytur przeprowadzana jest 1 marca, tak też było w 2024 roku. Ile wyniosła? Najniższa emerytura wzrosła z 192,52 zł do 1780,96 zł brutto, czyli o 12,12 proc. Warto pamiętać, że przy waloryzacji emerytur uwzględniamy realny wzrost płac oraz poziom inflacji.

Książeczka zdrowia do celów sanitarno-epidemiologicznych. Jak ją wyrobić, ile kosztuje? Najważniejsze informacje

0
książeczka sanepidowska

Planujesz podjąć nową pracę? Zastanawiasz się, czy nadal potrzebna jest książeczka sanepidowska? A może słyszałeś o orzeczeniu lekarskim? Oto przewodnik o tym, jak krok po kroku wyrobić niezbędne dokumenty do celów sanitarno-epidemiologicznych. Dowiesz się, ile to kosztuje i jakie są terminy.

Książeczka na potrzeby sanitarno-epidemiologiczne (nazywana książeczką sanepidowską), to dokument medyczny, który potwierdza brak obecności pałeczek konkretnych bakterii w organizmie człowieka (duru brzusznego, durów rzekomych A, B, C, Salmonelli i Shigelli).

Co ważne, książeczka nie jest obowiązkowa – zgodnie z przepisami ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, niektóre osoby muszą posiadać orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych. W praktyce orzeczenie może przybrać postać omawianej książeczki, bo przepisy nie regulują, jak powinno wyglądać orzeczenie.

Jakie zawody potrzebują książeczki sanepidowskiej?

Książeczka sanepidowska jest potrzebna osobom, które pracują w styczności z żywnością, czyli przede wszystkim w gastronomii (kucharze, pomoce kuchenne, kelnerzy). Orzeczenie muszą także posiadać osoby myjące naczynia i pojemniki przeznaczone na jedzenie, wodę lub leki, wykonujące pracę związaną z lekami doustnymi, mające kontakt z dużą liczbą ludzi (m.in. kosmetyczki, fryzjerzy, przedszkolanki, masażyści, lekarze, pielęgniarki), a także pracownicy sklepów spożywczych.

Zgodnie z ustawą, osoba poszukująca zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, przy wykonywaniu której istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby, musi zawnioskować o przeprowadzenie badania sanitarno-epidemiologicznego. Wnioskodawca wskazuje jakiego rodzaju prac ma dotyczyć badanie wydawane na jego podstawie orzeczenie lekarskie dla celów sanitarno-epidemiologicznych (Art. 6. 1. 2a).

Jak wyrobić książeczkę sanepidowską?

Uzyskanie książeczki sanepidowskiej (od 2008 r. orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych) wymaga przeprowadzenia badań laboratoryjnych i lekarskich. Skierowanie może wystawić pracodawca, badania można też wykonać z własnej inicjatywy, aby np. wpisać posiadanie orzeczenia do CV.

Zaczyna się od wizyty w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej i przeprowadzenia badań laboratoryjnych. Badanie obejmuje oddanie trzech próbek kału w trzech kolejnych dniach na wymazówki z podłożem transportowym. Próbki trafiają do laboratorium.

Do uzyskania książeczki potrzebne jest też badanie sanitarno-epidemiologiczne, które wykonuje lekarz podstawowej opieki zdrowotnej lub lekarz wykonujący zadania służby medycyny pracy. Na to badanie należy zabrać wyniki uzyskane w laboratorium. Aby otrzymać książeczkę sanepidowską, lekarz musi wydać orzeczenie o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy. Wcześniej może zlecić dodatkowe badania np. morfologię czy RTG klatki piersiowej.

Przed wykonaniem badania należy za nie zapłacić, a dowód wpłaty przedstawić w PSSE przy oddawaniu materiału do laboratorium.

Orzeczenie wydaje lekarz, biorąc pod uwagę wyniki obu badań oraz ew. dodatkowych badań i konsultacji specjalistycznych.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

  1. Jaka jest stawka VAT usług cateringowych?
  2. Ile zarabia sprzedawca w sklepie spożywczym?
  3. Jak dorabiać do pensji? 12 sposobów na dodatkowy zarobek w 2024 roku. Sprawdź, ile można dorobić do wypłaty
  4. Koszt zatrudnienia pracownika na umowę o pracę
  5. Jak zatrudnić pierwszego pracownika?

Ile kosztuje książeczka sanepidowska?

Badanie przeprowadzane w PSSE kosztuje ok. 250 zł. Zgodnie z kodeksem pracy, to pracodawca ponosi koszt badań lekarskich, jednak często ich wykonanie opłacane jest przez przyszłego pracownika, bo jednym z warunków zatrudnienia jest posiadanie orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych. Koszt uzyskania orzeczenia mogą powiększyć dodatkowe badania zlecone przez lekarza.

Ile jest ważna książeczka sanepidowska?

Orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych jest ważne w terminie wskazanym przez lekarza, które je wydaje. Zazwyczaj to 2-3 lata, można nawet uzyskać orzeczenie ważne bez wyznaczonego terminu. Warto pamiętać, że wyniki badań na nosicielstwo są ważne bezterminowo.

Jak wygląda książeczka zdrowia?

Książeczka zdrowia dla celów sanitarno-epidemiologicznych zawiera zazwyczaj następujące informacje (ujęte w kolumnach):

  • datę badania lekarskiego;
  • datę badania na nosicielstwo drobnoustroju chorobotwórczego;
  • stację sanitarno-epidemiologiczną, w której dokonano badania oraz numer karty badania;
  • określenie, czy istnieją przeciwwskazania do pracy oraz czy mają one charakter trwały, czy okresowy;
  • datę następnego badania;
  • podpis lekarza;
  • uwagi i adnotacje organu właściwej inspekcji sanitarnej.

Warto pamiętać, że książeczka sanepidowska nie obowiązuje od 2008 roku. Zastąpiło ją orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych wydawane przez lekarza rodzinnego/medycyny pracy, który przeprowadza badania.

Jakie badania trzeba wyrobić do książeczki sanepidowskiej?

Do uzyskania orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych (zastąpiło tzw. książeczkę sanepidowską) należy wykonać badania laboratoryjne oraz u lekarza rodzinnego/lekarza medycyny pracy. Badania laboratoryjne obejmują trzy próbki kału zebrane z trzech kolejnych dni na wymazówki z podłożem transportowym.

Ile się czeka na książeczkę sanepidowską?

Wyniki badań laboratoryjnych gotowe są w ciągu kilku dni (zazwyczaj nie dłużej niż 10-14 dni), natomiast wynik badań przeprowadzonych przez lekarza rodzinnego/medycyny pracy zależą od terminu, w którym zapiszemy się na wizytę. Jeżeli lekarz zaleci dodatkowe badania lub konsultacje, to należy wykonać je możliwie szybko, aby skrócić czas oczekiwania na wydanie orzeczenia.

Książeczka sanepidowska online

W internecie działają serwisy, które umożliwiają uzyskania orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych online. To płatna usługa, a przed wideorozmową z lekarzem (odbywa się przez smartfona/komputer), należy mieć wyniki badań laboratoryjnych wykonanych w stacji sanitarno-epidemiologicznej. Skan/zdjęcie wyników badań należy przesłać do serwisu oferującego orzeczenia online (po opłaceniu usługi). Orzeczenie wysyłane jest zazwyczaj w ciągu doby od internetowych konsultacji z lekarzem. Cena badania to ok. 120-140 zł. Uwaga! Aby uniknąć oszustów, należy dokładnie sprawdzić, czy serwis oferujący orzeczenia faktycznie zatrudnia lekarzy i wykonuje badanie sanitarne online.

Co zrobić w przypadku zagubienia książeczki zdrowia?

Jeżeli orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych zaginie, to należy ponownie zgłosić się do lekarza rodzinnego/medycyny pracy o jego wydanie. Na wizytę trzeba zabrać wyniki badań na nosicielstwo lub wykonać je ponownie jeżeli też zaginęły.

Czy książeczka sanepidowska zostaje u pracodawcy?

Książeczka sanepidowska (a od 2008 roku orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych) jest własnością pracownika. Nie zostaje u pracodawcy po ustaniu stosunku pracy.

Aplikacja mObywatel – jak z niej korzystać?

0
mobywatel

mObywatel to jedno z najważniejszych narzędzi, które każdego dnia ułatwia nam życie. Jednak czym jest ta aplikacja, jak z jej korzystać, gdzie się przyda i w jakich dwóch sytuacjach będzie bezużyteczna? Sprawdzamy, jak w pełni wykorzystać możliwości aplikacji mObywatel i uczynić z niej swojego cyfrowego asystenta w kontaktach z administracją publiczną (i nie tylko).

Aplikacja mObywatel 2.0 udostępniona przez Ministerstwo Cyfryzacji, to rodzaj cyfrowego portfela obywatela RP.  Oferuje szereg udogodnień i usług, które ułatwiają życie i załatwianie spraw urzędowych. Aplikacja jest bezpłatna i można ją zainstalować na smartfony/tablety z systemem Android i iOS. Usługa działa również na laptopach i komputerach stacjonarnych jako portal internetowy mObywatel.gov.pl. Obie wersje różnią się zakresem usług.

Jak założyć konto mObywatel?

Konto na mObywatel można założyć po pobraniu aplikacji z Google Play lub App Store. Po otwarciu aplikacja należy kliknąć przycisk Zarejestruj się, przeczytać i zaakceptować regulamin oraz politykę prywatności, a następnie ustawić hasło (odpowiednio mocne i unikatowe). Kolejny krok to potwierdzenie tożsamości i ew. dodatnie pozostałych dokumentów. Potwierdzenie tożsamości polega na aktywacji mDowodu – przy pomocy profilu zaufanego, bankowości elektronicznej lub mojeID.

Jak założyć mObywatel bez profilu zaufanego?

mObywatel można założyć, korzystając z bankowości online (w czerwcu 2024 roku umożliwiało to 14 banków oraz wiele banków spółdzielczych) lub dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (e-dowód) z czytnikiem NFC.

Jak zalogować się do mObywatela?

Podczas logowania do mObywatel mamy do wyboru trzy sposoby:

  • poprzez stronę mObywatel.gov.pl;
  • przez stronę gov.pl (przycisk Zaloguje w prawym, górnym rogu);
  • przez aplikację mObywatel 2.0.

W obu przypadkach do logowania służy profil zaufany, e-dowód, certyfikat kwalifikowany, bankowość elektroniczna oraz aplikacja mobilna mObywatel 2.0.

mObywatel – kontakt

Kontakt w sprawach związanych z aplikacją mObywatel odbywa się za pośrednictwem e-maila: mobywatel.biznes@cyfra.gov.pl oraz infolinii z pomocą techniczną: +48 42 253 54 74 (poniedziałek – piątek, godz. 7:00-18:00).

mObywatel – logowanie biometryczne

Do aplikacji mObywatel można się zalogować, stosując m.in. biometrię. Logowania biometryczne ustawimy po wejściu do aplikacji, kliknięciu przycisku Więcej i wybraniu Logowania biometrycznego (Ustawienia). Aby włączyć biometrię, należy najpierw dodać skan palca lub zarejestrować swoją twarz w ustawieniach telefonu.

Jak zaktualizować mObywatela?

Aplikację mObywatel najłatwiej zaktualizować wyszukując ją w Google Play lub App Store. Jeżeli dostępna jest nowa wersja mObywatela, to zobaczymy informację o możliwości jej aktualizacji.

Jak przenieść mObywatel na nowy telefon?

Aby skorzystać z mObywatel 2.0 na nowym telefonie, należy zainstalować na urządzeniu aplikację – zawartość konta będzie na nim dostępna. Uwaga! Z aplikacji mObywatel można korzystać tylko na jednym smartfonie czy tablecie. Aktywacja mObywatela na innym urządzeniu oznacza, że zostanie ona automatycznie wyłączona na poprzednio używanym.

mObywatel – zmiana PIN-u

Aby zmienić PIN do logowania biometrycznego do mObywatela, należy zalogować się do aplikacji przy użyciu hasła, a następnie wybrać opcję Więcej >Wyłącz logowanie biometryczne. Kolejny krok to ponowne ustawienie logowania biometrycznego i wybranie nowego PIN-u. W przypadku problemów można odinstalować i ponownie zainstalować aplikację.

Czy dziecko może mieć mObywatela?

Tak, dziecko może mieć aplikację mObywatel. Warunkiem jest ukończenie 13 roku życia, posiadania dowodu osobistego i środka identyfikacji elektronicznej (np. profilu zaufanego). W mObywatel dziecko może mieć dostęp do elektronicznej wersji legitymacji szkolnej. Legitymacje można aktywować jeżeli dana szkoła nawiązała współpracę z Ministerstwem Cyfryzacji.

Jak dodać dowód do mObywatela?

Aby dodać dowód do mObywatela, należy pobrać aplikację, zarejestrować się i dodać mDowód – potwierdzić swoją tożsamość profilem zaufanym, bankowością elektroniczną lub e-dowodem.

Jak zastrzec dowód osobisty w mObywatelu?

Nie można zastrzec mDowodu w mObywatelu, ale można unieważnić certyfikat i zablokować dostęp do usług i dokumentów. W mObywatel można zastrzec swój numer PESEL.

Jak zastrzec pesel w mObywatel krok po kroku?

Numer PESEL można zastrzec w mObywatel wykonując kolejne czynności:

  • zalogować się do mObywatel.gov.pl;
  • wybrać Twoje dane (menu z lewej strony);
  • kliknąć Zastrzeż PESEL.

W aplikacji mobilnej mObywatel przycisk Zastrzeż PESEL znajduje się na pulpicie. Po jego kliknięciu można dokonać zastrzeżenia lub je cofnąć.

Prawo jazdy w mObywatelu

Informację o prawie jazdy znajdziemy po wybraniu Kierowca i pojazdy w serwisie mObywatel.gov.pl (menu z lewej strony). mPrawo jazdy (również Tymczasowe) można dodać w aplikacji mobilnej mObywatel – wybrać Dokumenty >Dodaj dokument.

Jak w mObywatelu mieć prawo jazdy przed jego odebraniem?

Po zdaniu egzaminu na prawo jazdy można natychmiast kierować pojazdem – uprawnienia potwierdza Tymczasowe elektroniczne prawo jazdy. Użytkownicy mObywatela otrzymują powiadomienie o nowym dokumencie zaraz po zdaniu egzaminu. Po wybraniu przycisku Dodaj należy wybrać mPrawo jazdy (również Tymczasowe). Dane zostaną pobrane z Centralnej Ewidencji Kierowców – na ekranie głównym pojawi się kafelek mPrawo jazdy. Tymczasowe prawo jazdy jest ważne przez 30 dni od dnia zdania egzaminu (w tym czasie należy uzyskać fizyczny dokument).

PRZECZYTAJ TAKŻE:

  1. Co można załatwić z profilem zaufanym?
  2. Podpisywanie dokumentów profilem zaufanym
  3. PUE ZUS logowanie – jak zalogować się do serwisu ZUS przez profil zaufany, bankowość elektroniczną, e-mail?
  4. e-Doręczenia: system doręczeń elektronicznych obowiązkowy prawdopodobnie od 1 stycznia 2024 roku
  5. Profil zaufany a podpis elektroniczny – czy to jest to samo? Czym się różnią?

Jak dodać prawo jazdy w mObywatelu?

Dostęp do prawa jazdy w aplikacji mObywatel 2.0 możliwy jest po dodaniu tego dokumentu – należy kliknąć Dokumenty >Dodaj dokument >mPrawo jazdy (również Tymczasowe).

Dowód rejestracyjny w mObywatelu

Dowód rejestracyjny dostępny jest w mObywatel.gov.pl po kliknięciu Kierowca i pojazdy. W aplikacji mobilnej mObywatel należy wybrać Dokumenty >Dodaj dokument >Moje pojazdy.

mObywatel – punkty karne

Aktywne i tymczasowe punkty karne sprawdzimy w aplikacji mObywatel wybierając przycisk Punkty karne na ekranie głównym (pulpicie). W mObywatel.gov.pl informację znajdziemy po kliknięciu Kierowca i pojazdy (menu po lewej stronie).

EKUZ w mObywatel

EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego) nie jest dostępna w mObywatel jednak sprawy z nią związane można załatwić na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) w zakładce Moje konto:

  • sprawdzić ważność EKUZ;
  • złożyć wniosek o wydanie karty;
  • sprawdzić stan realizacji wniosku;
  • śledzić przesyłkę od momentu wysłania jej z NFZ.

Za pośrednictwem mojeIKP otrzymamy też certyfikat zastępujący EKUZ (np. jeżeli użytkownik zapomniał złożyć wniosek o wydanie karty lub ją zgubił).

mObywatel – recepty

Wystawione recepty znajdziemy w mobilnej aplikacji mObywatel w zakładce Usługi >eRecepta. Recepty w wersji elektronicznej oraz historię realizacji recept można też znaleźć na swoim Internetowym Koncie Pacjenta (IKP).

Jak dodać legitymację do mObywatela?

Legitymację można dodać do aplikacji mObywatel wchodząc do zakładki Dokumenty >Dodaj dokument i wybierając:

  • legitymację emeryta-rencisty;
  • legitymację studencką;
  • legitymację szkolną;
  • legitymację Ulgowych Usług Transportowych;
  • legitymację adwokacką;
  • legitymację radcy prawnego;
  • legitymację aplikanta radcowskiego.

mObywatel – legitymacja rencisty

Legitymacja rencisty dostępna jest w zakładce Dokumenty >Dodaj dokument w mobilnej aplikacji mObywatel.

Legitymacja nauczyciela w mObywatel

Ministerstwo Cyfryzacji planuje wprowadzić w mObywatel legitymację służbową dla nauczycieli (mLegitymacja). E-dokument będzie nadawany automatycznie w ciągu 14 dni od dnia nawiązania stosunku pracy przez nauczyciela. Termin wprowadzenia mLegitymacji nie jest znany (stan na czerwiec 2024 r.).

Czy mObywatel działa za granicą?

Nie, mObywatel nie działa za granicą. To oznacza, że np. korzystając z cyfrowego odpowiednika dowodu osobistego, nie można przekroczyć granicy, a e-prawo jazdy nie przyda się w kontaktach z policją drogową w innych krajach. Aplikacja mObywatel można natomiast być szalenie pożyteczny podczas wizyty w ambasadzie RP (np. po utracie dokumentów fizycznych).

Czy mObywatel jest bezpieczny?

mObywatel 2.0 to aplikacja rządowa, która posiada profesjonalne zabezpieczenia: szyfrowanie danych, certyfikaty bezpieczeństwa, dwuetapową weryfikację tożsamości (przy użyciu kodu wysyłanego SMS-em oraz profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej) i biometrię (logowanie za pomocą odcisku palca lub dzięki rozpoznawaniu twarzy).

mObywatel – gdzie można używać?

Aplikacja mObywatel przyda się do załatwiania spraw w urzędach (także w urzędzie stanu cywilnego), bankach, sądach, w przychodni, u notariusza, podczas podpisywania umowy telekomunikacyjnej, w firmie ubezpieczeniowej, podczas głosowania, przy wynajmowaniu rowerów czy kajaków, a nawet w sklepach (mDowodem można potwierdzić swój wiek, kupując alkohol). Z zasady mDowód zastosujemy tam, gdzie wymagany jest tradycyjny dowód fizyczny (z wyjątkiem przekraczania granicy kraju i gdy składa się wniosek o dowód osobisty).

mObywatel na lotnisku

Aplikacja mObywatel – konkretnie mDowód – nie pozwala przekroczyć granicy kraju, czyli nie można wykorzystać go podczas odprawy na lotnisku.

Na wybory z mObywatelem

Aplikację mObywatel (mDowód) użyjemy, aby potwierdzić swoją tożsamość podczas głosowania w wyborach (samorządowych, do Sejmu i Senatu oraz do Parlamentu Europejskiego).

Co można załatwić z profilem zaufanym?

0
profil zaufany

Dziś coraz więcej spraw można załatwić online. Aby to ułatwić, rząd RP stworzył profil zaufany –  bezpłatne narzędzie, które umożliwia załatwienie wielu spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Zastanawiasz się, jak możesz wykorzystać profil zaufany? Oto nasz przewodnik z wyczerpującymi informacjami na temat profilu zaufanego.

Profil zaufany to bezpłatna usługa oferowana przez rząd RP, która umożliwia potwierdzanie tożsamości obywatela w internecie. Działa jak elektroniczny dowód osobisty i/lub podpis elektroniczny. Załatwimy dzięki wiele spraw urzędowych, nie wstając od własnego komputera. Pozwala uniknąć drukowania, podpisywania i wysyłania dokumentów. Co więcej, profilu zaufanego można używać również w relacjach z innymi podmiotami (np. pracodawcą lub klientem) – o ile wyrażą na to zgodę.

Rejestracja w profilu zaufanym

Rejestracja w profilu zaufanym jest bardzo łatwa, darmowa i bezpieczna. Nie wymaga zaawansowanych umiejętności technicznych – wystarczy dostęp do internetu, komputer stacjonarny/laptop/smartfon lub tablet. Osoby, które nie chcą rejestrować się online, mogą to zrobić w urzędzie (jednak i tak będą musiały wypełnić wniosek online).

Jak założyć profil zaufany?

Aby uzyskać profil zaufany, należy:

  • wejść na stronę https://pz.gov.pl/pz/register;
  • wybrać metodę uzyskania profilu:
    • bankowość online lub poprzez usługi innego dostawcy tożsamości (teraz to w sumie 16 podmiotów) – korzystamy z banku, w którym mamy konto;
    • w rozmowie online z urzędnikiem – należy wybrać termin i podać swoje dane osobowe i kontaktowe, rozmowa odbędzie się poprzez aplikację Microsoft Teams (trzeba mieć urządzenie z kamerą i mikrofonem, czyli np. smartfona), urzędnik wyśle w e-mailu link do rozmowy;
    • za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną i czytnika NFC – po podaniu swoich danych należy wybrać narzędzie do logowania e-dowodem (smartfon lub czytnik);
    • podczas wizyty w urzędzie (po wypełnieniu wniosku online).

Jak założyć profil zaufany bez konta w banku?

Konto w banku nie jest potrzebne do założenia profilu zaufanego. Rejestrację można przeprowadzić używając e-dowodu osobistego, podczas fizycznej wizyty w urzędzie administracji państwowej lub samorządowej (w tzw. punkcie potwierdzającym, także za granicą) lub podczas rozmowy z urzędnikiem poprzez aplikację Microsoft Teams.

Czy trzeba przedłużać ważność profilu zaufanego?

Tak, trzeba przedłużać ważność profilu zaufanego. Profil zaufany jest ważny przez 3 lata od dnia potwierdzenia. Przedłużenie jego ważności jest niekłopotliwe, wystarczy:

  • wejść na stronę pz.gov.pl;
  • w panelu Profil zaufany wejść w Szczegóły profilu;
  • wybrać Przedłuż ważność lub zmień dane.

Warto pamiętać, że po przedłużeniu ważności profilu nie będzie on powiązany z kontem bankowym (jeżeli użytkownik loguje się e-bankowością). To oznacza, że do autoryzacji będzie służył SMS z jednorazowym kodem/push w aplikacji mObywatel. Można jeszcze raz powiązać swój profil zaufany ze swoim kontem bankowym (zakładka Szczegóły profilu >Zmień dostawcę tożsamości na bank).

Co zrobić, jeśli profil zaufany wygasł?

Jeżeli profil zaufany wygasł, to należy złożyć wniosek o nowy. Trzeba powtórzyć kroki, które opisaliśmy wyżej, w punkcie „Jak założyć profil zaufany?”.

Jak odzyskać profil zaufany?

Może się zdarzyć, że zapomnimy swój login lub hasło. Jak odzyskać dostęp do profilu zaufanego?

Jeżeli potrzebne jest przypomnienie loginu, należy:

  • wejść na stronę pz.gov.pl;
  • wybrać opcję „Zaloguj się”;
  • kliknąć „Nie pamiętam nazwy użytkownika”;
  • podać e-mail użyty do rejestracji konta na profilu zaufanym.

Jeżeli potrzebne jest przypomnienie hasła, należy:

  • wejść na stronę pz.gov.pl;
  • wpisać login i e-mail oraz numer PESEL (opcjonalnie);
  • link do zmiany hasła zostanie wysłany na adres e-mail podany podczas rejestracji konta.

Jak zalogować się do profilu zaufanego?

Logowanie do profilu zaufanego odbywa się na stronie pz.gov.pl/dt/login/login. Należy podać login (nazwę użytkownika lub adres e-mail) oraz hasło, a następnie kliknąć przycisk „Zaloguj się”.

Drugi sposób polega na zalogowaniu się – ze strony pz.gov.pl/dt/login/login – przy pomocy banku/innego dostawy – użytkownik loguje się do swojej bankowości online.

CZYTAJ TAKŻE:

  1. Podpisywanie dokumentów profilem zaufanym
  2. Jak podpisać sprawozdanie finansowe profilem zaufanym?
  3. Profil zaufany a podpis elektroniczny – czy to jest to samo? Czym się różnią?
  4. PUE ZUS logowanie – jak zalogować się do serwisu ZUS przez profil zaufany, bankowość elektroniczną, e-mail?
  5. Aplikacja mObywatel – jak z niej korzystać?

Jak zastrzec PESEL przez profil zaufany?

Zastrzeżenie PESEL przez internet (przy użyciu profilu zaufanego) możliwe jest w aplikacji  mObywatel.gov.pl – należy wejść na www.mobywatel.gov.pl/twoje-dane/rzp-pesel i kliknąć przycisk Zastrzeż PESEL.

W obszarze „Twoje dane” można też m.in. przejrzeć historię, kiedy PESEL był zastrzeżony oraz czy ktoś sprawdzał nasz PESEL.

W tym samym obszarze można cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL. Warto pamiętać, że do wyboru są dwie opcje: bezterminowe odwołanie zastrzeżenia lub wskazanie konkretnego dnia i godziny, kiedy system sam zastrzeże ponownie PESEL.

Profil zaufany dla dziecka

Profil zaufany można założyć dla osób, które mają 13 lat. Nastolatek może mieć profil zaufany jeżeli posiada dokument potwierdzający tożsamość, czyli paszport lub tymczasowy dowód osobisty, złoży wniosek i zweryfikuje swoją tożsamość w jednym z punktów potwierdzających (urzędach administracji publicznej – wyszukiwarkę znajdziemy na stronie pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList). Na potwierdzenie złożonego wniosku jest 30 dni. Co ważne, nastolatek może samodzielnie zarejestrować swój profil zaufany.

Profil zaufany – zmiana numeru telefonu

Numer telefonu w profilu zaufanym można zmienić w:

  • szczegółach konta – po zalogowaniu się na pz.gov.pl wybrać „Zarządzanie kontem” >„Szczegóły konta” >Dane podstawowe >Numer telefonu >Edytuj, a następnie wpisać nowy numer telefonu i go zapisać;
  • w opcjach profilu zaufanego – po zalogowaniu się na pz.gov.pl wybrać Profil zaufany >Mój profil zaufany >Dane użytkownika i Dane profilu zaufanego >Numer telefon >Przedłuż ważność. Po przejściu do formularza należy wpisać nowy numer telefonu i kliknąć  „Weryfikuj wybrany kanał autoryzacji”. Po wpisaniu kodu SMS (otrzymanego na nowy numer telefonu) trzeba kliknąć „Weryfikuj wybrany kanał autoryzacji” – użytkownik otrzyma kolejny kod SMS (na stary numer telefonu), a po jego wpisaniu do formularza klikamy „Autoryzuj i przedłuż ważność profilu zaufanego”.

Jak potwierdzić profil zaufany przez bank?

Do profilu zaufanego można zalogować się poprzez bankowość elektroniczną (w banku, w którym użytkownik posiada konto). Należy zalogować się do swojej e-bankowości i postępować zgodnie z instrukcjami – zazwyczaj potwierdzenie profilu zaufanego odbywa się na zatwierdzeniu operacji kodem SMS lub przy użyciu aplikacji mobilnej banku.

Profil zaufany – podpisywanie dokumentów

Profil zaufany można wykorzystać do podpisania sprawozdania finansowego, dokumentu PDF lub w innym formacie (np. z rozszerzeniem .doc, .txt., .odt, .jpg, .xml) używanego do załatwiania spraw z podmiotami publicznymi. Co więcej, profil zaufany może posłużyć również do podpisania dokumentów w relacjach z innymi podmiotami (np. adwokatami czy kontrahentami), jednak konieczne jest uzyskanie ich zgody.

Jak podpisać dokument podpisem zaufanym? Należy:

  1. Wejść na stronę moj.gov.pl/uslugi/signer/upload.
  2. Wybrać dokument z dysku lub przeciągnąć go i upuścić we wskazanym miejscu.
  3. Kliknąć przycisk „Podpisz”.
  4. Zalogować się do profilu zaufanego (przy użyciu nazwy użytkownika/e-maila lub bankowości elektronicznej).
  5. Wybrać stronę, na której ma się znaleźć podpis i kliknąć myszką w miejscu, w którym chcemy mieć stempel, czyli graficzną wizualizację podpisu.
  6. Kliknąć przycisk „Podpisz podpisem zaufanym”.
  7. Potwierdzić podpisane dokumenty wpisując kod autoryzacyjny wysłany na numer telefonu podany podczas rejestracji.
  8. Podpisany dokument (w formacie PDF) można pobrać na dysk lokalny.

Wykorzystując powyższą ścieżkę, sprawdzimy też, czy inne osoby w prawidłowy sposób podpisały dokument oraz zobaczyć podpisane dokumenty (wystarczy wybrać w punkcie nr 2 dokument z podpisem).

Jak sprawdzić swój NIP przez profil zaufany?

Swój NIP można szybko sprawdzić, korzystając z profilu zaufanego. Należy:

  • wejść na stronę e-Urząd Skarbowy (www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy);
  • zalogować się profilem zaufanym – przy pomocy nazwy użytkownika/adresu e-mail lub za pomocą bankowości online;
  • kliknąć swoje imię i nazwisko (dane konta) w prawym górnym rogu – tam są dane osobowe, w tym NIP.

Jak zaktualizować profil zaufany?

Profil zaufany można zaktualizować w każdej chwili. Aby to zrobić, trzeba zalogować się na stronie https://pz.gov.pl/ (przy użyciu nazwy użytkownika/e-maila lub e-bankowości), a następnie w panelu Profil zaufany wybrać Szczegóły profilu >Przedłuż ważność lub zmień dane.

Jak zmienić hasło na profilu zaufanym?

Najłatwiej zmienić hasło na profilu zaufanym wchodząc na stronę logowania i wybierając opcję Nie pamiętam hasła. Po otwarciu okna Zmień hasło należy podać nazwę użytkownika i numer PESEL. Na podany podczas rejestracji e-mail użytkownik otrzyma wiadomość z linkiem do zmiany hasła. Zmianę hasła należy potwierdzić w aplikacji mObywatel lub za pomocą kodu autoryzującego przesłanego w SMS.

Jest też inna droga. Należy zalogować się do profilu zaufanego i kliknąć swoje dane (w prawym górnym rogu), wybrać zarządzanie kontem i Zmiana hasła. Uwaga! Aby zmienić hasło, należy najpierw podać aktualne, a następnie zaproponować nowe.

Co daje profil zaufany? Co można za jego pomocą załatwić?

Profil zaufany to bardzo wygodne i bezpłatne narzędzie, którym można potwierdzić swoją tożsamość – przede wszystkim w kontaktach z administracją państwową i samorządową – oraz podpisać dowolny dokument w formie elektronicznej podpisem zaufanym.

Profil zaufany umożliwia korzystanie z Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP, która służy do wysyłania wniosków i pism do urzędów (i ich odbioru).

Dzięki profilowi zaufanemu można szybko i wygodnie załatwić swoje sprawy, uniknąć stania w kolejkach i stosować bezpieczny podpis elektroniczny. Co więcej, dzięki profilowi zaufanemu systemy podmiotów publicznych dostępne są 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.

Profil zaufany posłuży m.in. do (pełny katalog spraw znajduje się na serwisie ePUAP):

  • korzystania z serwisów publicznych: pacjent.gov.pl, gov.pl, biznes.gov.pl, ePUAP.gov.pl, empatia.mpips.gov.pl, zus.pl, portal podatkowy;
  • logowania się do Internetowego Konta Pacjenta;
  • złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego;
  • składania podpisu zaufanego;
  • zdobycia Karty Dużej Rodziny;
  • składania wniosków związanych z rejestracją działalności gospodarczej oraz zmianami wpisów w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
  • sprawdzenia punktów karnych;
  • złożenia wniosku o świadczenie 800+;
  • złożenia deklaracji podatkowe na portalu e-Deklaracje;
  • uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego;
  • złożenia wniosku o rejestrację działalności gospodarczej;
  • zdobycia świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego;
  • wysłania pisma do podmiotu publicznego.

Profil zaufany to również metoda na podpisanie dokumentów elektronicznych sporządzanych w relacjach między podmiotami prywatnymi. Warunkiem jest, że obie strony zgodzą się na taką formę.

Warto pamiętać, że profil zaufany nie pozwala na załatwienie onlinie 100 proc. spraw urzędowych. Np. nie można nim zamknąć spółki z o.o., zmieniać danych w KRS o ile spółka nie została zarejestrowana online czy zdobyć nowego paszportu.

Profil zaufany – prawo jazdy

Wniosek o wydanie prawa jazdy można złożyć również przez profil zaufany. Należy zalogować się na serwisie epuap.gov.pl/wps/myportal

Profil zaufany – mandaty

Przy pomocy profilu zaufanego kierowca sprawdzi, ile ma punktów karnych. Wystarczy zalogować się na www.mobywatel.gov.pl/kierowca-pojazdy/punkty-karne. Informacja o punktach karnych znajduje się w dziale Kierowca i pojazdy. Jeżeli użytkownik nie widzi punktów karnych, to może oznaczać, że ich nie ma, nie zostały wpisane do ewidencji prowadzonej przez policję lub przekroczył limit 24 punktów karnych, lub 20 (w przypadku pierwszego prawa jazdy u osób, które mają je krócej niż rok).

Profil zaufany dla obcokrajowca

Obcokrajowiec może założyć profil zaufany, musi jednak mieć PESEL. Ten przyznawany jest osobom, które zameldują się w Polsce na pobyt powyżej 30 dni. Przysługuje też osobom ze statusem uchodźcy lub zezwoleniem na pobyt stały.

Kod zawodu ZUS pracownika biurowego

0
pracownik biurowy kod zawodu

Pracownik biurowy pełni kluczową rolę w funkcjonowaniu firmy. Główny kod tego zawodu to 41: „Sekretarki, operatorzy urządzeń biurowych i pokrewni”. 

Czym się zajmuje pracownik biurowy?

Do obowiązków pracownika biurowego należy m.in. dokumentacja (zarządzanie dokumentami, archiwizacja i przygotowywanie raportów, nadzór nad obiegiem dokumentów), wsparcie kadr i działów (pomoc w sprawach związanych z personelem i dokumentacją), koordynacja pracy biura (zapewnienie sprawnego funkcjonowania biura, obsługa interesantów), kompetencje miękkie (umiejętność komunikacji i organizacji pracy) 

Pracownik biurowy – kod zawodu

Kod zawodu pracownika biurowego zależy od jego specjalizacji i zakresu obowiązków. Główny kod to 41, który oznacza „Sekretarki, operatorzy urządzeń biurowych i pokrewni”. W zależności od szczegółowych zadań można użyć bardziej szczegółowego kodu:

411 – Pracownicy obsługi biurowej

    • 4110 – Pracownicy obsługi biurowej
      • 411002 – Pracownik do spraw ewidencji ludności
      • 411003 – Pracownik kancelaryjny
      • 411004 – Technik prac biurowych
      • 411090 – Pozostali pracownicy obsługi biurowej

412 – Sekretarki (ogólne)

    • 4120 – Sekretarki (ogólne)
      • 412001 – Sekretarka

413 – Operatorzy urządzeń biurowych

    • 4131 – Maszynistki i operatorzy edytorów tekstu
      • 413101 – Maszynistka
      • 413102 – Operator aplikacji komputerowych
      • 413103 – Operator edytorów tekstu
      • 413190 – Pozostałe maszynistki i operatorzy edytorów tekstu
    • 4132 – Operatorzy wprowadzania danych
      • 413201 – Operator wprowadzania danych

 

Kod zawodu ZUS sprzedawcy

0
sprzedawca kod zawodu

Kod zawodu sprzedawcy zależy od branży, w której pracuje oraz zakresu jego obowiązków. Główny kod to 52, który oznacza „Sprzedawcy i pokrewni”.

Sprzedawca na targowisku / bazarze – kod zawodu

Kod zawodu sprzedawcy na targowisku/bazarze to 521101.

Sprzedawca na telefon – kod zawodu

Kod zawodu sprzedawcy na telefon to 524403.

Sprzedawca obwoźny z samochodu (vanseller) – kod zawodu

Kod zawodu sprzedawcy obwoźnego z samochodu (vanseller) to 521102.

Sprzedawca reklam internetowych – kod zawodu

Kod zawodu sprzedawcy reklam internetowych to 333904 (33 – średni personel do spraw biznesu i administracji).

Sprzedawca w branży mięsnej – kod zawodu

Kod zawodu sprzedawcy w branży mięsnej to 522302.

Sprzedawca w branży przemysłowej – kod zawodu

Kod zawodu sprzedawcy w branży przemysłowej to 522303.

Sprzedawca w branży spożywczej – kod zawodu

Kod zawodu sprzedawcy w branży spożywczej to 522304.

Sprzedawca w stacji paliw – kod zawodu

Kod zawodu sprzedawcy w stacji paliw to 524502.

Uliczny sprzedawca produktów nieżywnościowych lub żywności o długim terminie przydatności do spożycia – kod zawodu

Kod zawodu ulicznego sprzedawcy produktów nieżywnościowych lub żywności o długim terminie przydatności do spożycia 952001 (95 – Sprzedawcy uliczni i pracownicy świadczący usługi na ulicach)

Uliczny sprzedawca żywności o krótkim terminie przydatności do spożycia – kod zawodu

Kod zawodu sprzedawcy żywności o krótkim terminie przydatności do spożycia to 521201 (52 – Sprzedawcy i pokrewni).

Sprzedawca – kod zawodu

Bardziej szczegółowe kody zawodu dla sprzedawców to:

521 – Sprzedawcy uliczni i bazarowi

    • 5211 – Sprzedawcy na targowiskach i bazarach
      • 521101 – Sprzedawca na targowisku/bazarze
      • 521102 – Sprzedawca obwoźny z samochodu (vanseller)
    • 5212 – Uliczni sprzedawcy żywności
      • 521201 – Uliczny sprzedawca żywności o krótkim terminie przydatności do spożycia

522 – Pracownicy sprzedaży w sklepach

    • 5221 – Właściciele sklepów
      • 522101 – Antykwariusz
      • 522102 – Kioskarz
      • 522103 – Właściciel małego sklepu
      • 522190 – Pozostali właściciele sklepów
    • 5222 – Kierownicy sprzedaży w marketach
      • 522201 – Kierownik sali sprzedaży
      • 522202 – Kierownik stoiska w markecie
      • 522203 – Kierownik kas
      • 522290 – Pozostali kierownicy sprzedaży w marketach
    • 5223 – Sprzedawcy sklepowi (ekspedienci)
      • 522301 – Sprzedawca
      • 522302 – Sprzedawca w branży mięsnej
      • 522303 – Sprzedawca w branży przemysłowej
      • 522304 – Sprzedawca w branży spożywczej
      • 522305 – Technik handlowiec
      • 522306 – Technik księgarstwa
      • 522390 – Pozostali sprzedawcy sklepowi (ekspedienci)

523 – Kasjerzy i sprzedawcy biletów

    • 5230 – Kasjerzy i sprzedawcy biletów
      • 523001 – Kasjer biletowy
      • 523002 – Kasjer handlowy
      • 523003 – Kasjer w zakładzie pracy
      • 523090 – Pozostali kasjerzy i sprzedawcy biletów

524 – Inni pracownicy sprzedaży i pokrewni

    • 5241 – Modelki i modele
      • 524101 – Modelka / model
    • 5242 – Demonstratorzy wyrobów
      • 524201 – Demonstrator wyrobów
    • 5243 – Agenci sprzedaży bezpośredniej
      • 524301 – Akwizytor
      • 524302 – Konsultant / agent sprzedaży bezpośredniej
      • 524390 – Pozostali agenci sprzedaży bezpośredniej
    • 5244 – Sprzedawcy (konsultanci) w centrach sprzedaży telefonicznej / internetowej
      • 524401 – Ekspedytor sprzedaży wysyłkowej / internetowej
      • 524402 – Organizator obsługi sprzedaży internetowej
      • 524403 – Sprzedawca na telefon
      • 524404 – Telemarketer
      • 524490 – Pozostali sprzedawcy (konsultanci) w centrach sprzedaży telefonicznej / internetowej
    • 5245 – Sprzedawcy w stacji paliw
      • 524502 – Sprzedawca w stacji paliw
    • 5246 – Wydawcy posiłków
      • 524601 – Wydawca posiłków /bufetowy
    • 5249 – Pracownicy sprzedaży i pokrewni gdzie indziej niesklasyfikowani
      • 524901 – Bukieciarz
      • 524902 – Doradca klienta
      • 524903 – Ekspedient w punkcie usługowym
      • 524905 – Ekspedient w stacji obsługi pojazdów
      • 524906 – Pośrednik usług medycznych
      • 524990 – Pozostali pracownicy sprzedaży i pokrewni gdzie indziej niesklasyfikowani

 

Kod zawodu ZUS robotnika gospodarczego i czym się zajmuje

0
pracownik gospodarczy kod zawodu

Zadaniem robotnika gospodarczego jest m.in. utrzymanie porządku w budynkach i na terenie posesji. Jaki jest jego kod zawodu?

Czym zajmuje się robotnik gospodarczy?

Do obowiązków robotnika gospodarczego należy utrzymywanie czystości, wykonywanie prac pomocniczych (m.in. załadunek i rozładunek towarów, prace magazynowe), naprawczych (niewymagających kwalifikowanych umiejętności) oraz innych czynności zleconych przez przełożonego (np. prace konserwacyjne, utrzymanie zieleni czy odśnieżanie zimą). 

Robotnicy gospodarczy zatrudniani są m.in. w budynkach biurowych, placówkach handlowych, urzędach, szkołach, zakładach produkcyjnych i hotelach. Ich praca ma charakter usługowy.

Pracownik gospodarczy – kod zawodu

Kod zawodu robotnika gospodarczego to 515303.

Kod zawodu ZUS profesjonalnego kierowcy

0
kierowca kod zawodu

Kod zawodu kierowcy w Polsce zależy od rodzaju pojazdu, którym kieruje oraz zakresu jego obowiązków. Główny kod to 83, który oznacza „Kierowcy i operatorzy pojazdów”.

Kod zawodu – kierowca samochodu ciężarowego

Kod zawodu kierowcy samochodu ciężarowego to 833203.

Kierowca samochodu dostawczego – kod zawodu

Kod zawodu kierowcy samochodu dostawczego to 832202.

Kierowca autobusu – kod zawodu

Kod zawodu kierowcy autobusu to 833101.

Kierowca taxi – kod zawodu

Kod zawodu kierowcy taxi (taksówkarz) to 832205.

Kod zawodu – kierowca samochodu osobowego

Kod zawodu kierowcy samochodu osobowego to 832203.

Kierowca magazynier – kod zawodu

W Klasyfikacji Zawodów i Specjalności nie ma kodu zawodu kierowca magazynier, natomiast kod zawodu magazynier to 432103, magazynier logistyk to 432106, a pozostali magazynierzy i pokrewni to 432190.

Kierowca ciągnika siodłowego – kod zawodu

Kod zawodu kierowcy ciągnika siodłowego to 833202.

Kierowca kat. B – kod zawodu

W KZiS nie ma kodu zawodu kierowcy kategorii B. Prawo jazdy kategorii B daje uprawnienia do kierowania samochodami o masie całkowitej do 3,5 t, w tym z lekką przyczepą, quadami, ciągnikami rolniczymi, więc odpowiadają jej kody dotyczące m.in.:

  • kierowcy samochodu osobowego (832203),
  • ciągnika rolniczego (834101),
  • kierowcy samochodu dostawczego (832202).   

Kod zawodu – kierowca autobusu

Kod zawodu kierowca autobusu to 833101.

Kierowca samochodu ciężarowego do 3,5 tony – kod zawodu

Kod zawodu kierowcy samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) do 3,5 tony to 833203 (kierowca samochodu ciężarowego) oraz 833290 (pozostali kierowcy samochodów ciężarowych).  

Kod zawodu – kierowca mechanik

Kod zawodu kierowcy mechanika to 832201.

Kierowca C+E – kod zawodu

W KZiS nie ma kodu zawodu kierowca C+E. Prawu jazdy kategorii C+E odpowiadają m.in. kody:

  • 834101 (kierowca ciągnika rolniczego),
  • 832203 (kierowca samochodu osobowego),
  • 833203 od zawodu kierowcy samochodu osobowego to (kierowca samochodu ciężarowego).   

Kierowca kurier – kod zawodu

W KZiS nie ma kodu kierowca kurier, występuje natomiast kod zawodu:

  • kurier (441202),
  • kurier motocyklowy (832101).

Kierowca międzynarodowy – kod zawodu

W KZiS nie występuje kod kierowca międzynarodowy. Tej pracy mogą natomiast odpowiadać kody:

  • 833101 (kierowca autobusu),
  • 833201 (kierowca autocysterny),
  • 833202 (kierowca ciągnika siodłowego),
  • 832201 (kierowca mechanik),
  • 832206 (kierowca pojazdu uprzywilejowanego),
  • 833203 (kierowca samochodu ciężarowego),
  • 832202 (kierowca samochodu dostawczego),
  • 832203 (kierowca samochodu osobowego). 

Kierowca lawety – kod zawodu

W KZiS nie ma kodu zawodu dla kierowcy lawety. Do prowadzenia lawet wystarcza zazwyczaj prawo jazdy kategorii B (ew. B+E). Z tego względu takiej pracy mogą odpowiadać kody:

  • 832203 (kierowca samochodu osobowego),
  • 833203 (kierowca samochodu ciężarowego),
  • 832201 (kierowca mechanik). 

Kierowca autocysterny – kod zawodu

Kod zawodu kierowcy autocysterny to 833201.

Kierowca ciągnika rolniczego – kod zawodu

Kod zawodu kierowcy ciągnika rolniczego to 834101.

Kierowca ciągnika siodłowego – kod zawodu

Kod zawodu kierowcy ciągnika siodłowego to 833202.

Kierowca drezyny i wózka motorowego – kod zawodu

Kod zawodu kierowcy drezyny i wózka motorowego to 831101.

Kierowca lokomotywy spalinowej – kod zawodu

Kod zawodu kierowcy lokomotywy spalinowej to 831102

Kierowca operator wózków widłowych – kod zawodu

Kod zawodu kierowcy operator wózków jezdniowych (widłowych) to 834401

Kierowca pojazdu uprzywilejowanego – kod zawodu

Kod zawodu kierowcy pojazdu uprzywilejowanego to 832206.

Kierowca trolejbusu – kod zawodu

Kod zawodu kierowcy trolejbusu to 833102.

Kierowca kombajnu – kod zawodu

Kod zawodu kierowcy kombajnu (kombajnista) to 834102.

Programista – kod wykonywanego zawodu w ZUS

0
programista kod zawodu

Programista to osoba, która tworzy, testuje i przygotowuje do wdrożenia aplikacje na komputery lub urządzenia mobilne. Kod zawodu programisty to 251401.

Co należy do obowiązków programisty?

Praca programisty polega na analizie projektu, projektowaniu architektury aplikacji, pisaniu kodu aplikacji w wybranym języku i środowisku programowania, testowaniu kodu w celu wykrycia i usunięcia błędów oraz wdrażaniu programu (przygotowaniu do instalacji i uruchomienia).

Rolą technika programisty jest natomiast projektowanie, tworzenie, zarządzanie i testowanie stron internetowych, aplikacji internetowych i mobilnych oraz baz danych. Technik programista administruje systemami CMS oraz biegle obsługuje komputery PC (dobór i konfiguracja sprzętu oraz oprogramowania) i systemy informatyczne.

Główny kod dla programistów to 25 „Specjaliści do spraw technologii informacyjno-komunikacyjnych”, a w szczególności 2514 „Programiści aplikacji”.

Programista – kod zawodu ZUS

Kod zawodu, który powinien podać programista w dokumentach ZUS ZUS/ZUS ZZA to 251401.

Programista aplikacji – kod zawodu ZUS

Kod zawodu programisty aplikacji to 251401.

Trzeba pamiętać, że wyróżniony został programista aplikacji mobilnych, dla którego kod to 251402.

Pozostali programiści aplikacji mają kod 251490

Inne kody zawodu osób zajmujących się programowaniem

Warto zwrócić uwagę, że występują jeszcze kody zawodu powiązane z programowaniem:

  • specjalista do spraw doskonalenia i rozwoju aplikacji – 251201;
  • architekt stron internetowych – 251301;
  • administrator stron internetowych – 351401;
  • menedżer zawartości serwisów internetowych – 262205;
  • specjalista do spraw rozwoju stron internetowych – 251303;
  • specjalista do spraw rozwoju sztucznej inteligencji – 251908;
  • specjalista do spraw rozwoju oprogramowania systemów informatycznych – 251202
  • inżynier automatyki i robotyki – 214903;
  • technolog-programista obrabiarek – 214931;
  • analityk baz danych – 252102.

Technik programista – kod zawodu ZUS

Kod zawodu technik programista to 351406

Jak zmienić kod zawodu w ZUS?

Zmianę kodu zawodu należy zgłosić w formularzu ZUS ZUA albo ZUS ZZA. Płatnik ma obowiązek zrobić to w ciągu 7 dni. Dokument należy dostarczyć do ZUS w formie elektronicznej (poprzez program Płatnik lub aplikację e-Płatnik na PUE) lub bezpośrednio w placówce/tradycyjnym listem w formie papierowej.

Informacje o zawodzie wykonywanym przez ubezpieczonego podaje się w formularzach zgłoszeniowych ZUS ZUA i ZUS ZZA od 2021 roku. Co ważne, takiego obowiązku nie ma dla osób zgłoszonych do ubezpieczeń przed 16 maja 2021 r. Kod zawodu należy wpisać na dokumentach zgłoszeniowych składanych pierwszy raz oraz na dokumentach składanych w trybie korekty/zmiany.

Uwaga! Kod wykonywanego zawodu musi być zgodny z klasyfikacją zawodów z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2021 r. poz. 2285).

Pracownik budowlany – kod wykonywanego zawodu

0
pracownik budowlany kod zawodu

Kod zawodu robotnika budowlanego to 711104. Jednak kategoria Robotnicy budowlani i pokrewni jest bardzo obszerna i obejmuje aż sto różnego rodzaju zawodów.  

Czym się zajmuje pracownik budowlany?

Robotnicy budowlani wykonują różnorodne prace fizyczne związane z budową lub rozbiórką budynków i innych obiektów budowlanych. Do ich obowiązków należą m.in.: prace zbrojeniowe, prace murarskie, prace ciesielskie, prace zbrojarskie, prace wykończeniowe oraz prace pomocnicze. Robotnicy budowlani mogą również obsługiwać proste maszyny i urządzenia budowlane, np. betoniarki, wiertarki, młotki pneumatyczne.

Pomocniczy robotnik budowlany – kod zawodu

Kod zawodu pomocniczy robotnik budowlany to 931301.

Robotnik budowlany – kod zawodu

Kod zawodu robotnik budowlany to 711104. Ogólny kod zawodu to 71- Robotnicy budowlani i pokrewni. 

Trzeba pamiętać, że kod zwodu 71 jest obszerny i obejmuje następujące kody:

  • 711 – Robotnicy budowlani robót stanu surowego i pokrewni;
  • 712 – Robotnicy budowlani robót wykończeniowych i pokrewni;
  • 713 – Malarze, pracownicy czyszczący konstrukcje budowlane i pokrewni.

Pełna lista kodów dla robotników budowlanych zawiera różnorodne specjalizacje (z jeszcze bardziej szczegółowym podziałem) np. kategoria 711 Robotnicy budowlani robót stanu surowego i pokrewni to 7111 – Monterzy konstrukcji budowlanych i konserwatorzy budynków, 7112 – Murarze i pokrewni, 7113 – Robotnicy obróbki kamienia, 7114 – Betoniarze, betoniarze-zbrojarze i pokrewni, 7115 – Cieśle i stolarze budowlani, 7116 – Robotnicy budowy dróg, 7117 – Monterzy budownictwa wodnego, 7119 – Robotnicy robót stanu surowego i pokrewni gdzie indziej niesklasyfikowani.