Strona główna Blog Strona 78

Informacja o stanie konta ZUS

0
informacja o stanie konta zus

Każdy ubezpieczony w ZUS może sprawdzić informację o stanie konta. Jak to zrobić? Jak wygląda informacja o stanie konta ZUS? Przeczytaj i poznaj najważniejsze informacje.

Każdy ubezpieczony w ZUS, a więc i osoba, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, płaci m.in. składkę emerytalną. To od niej zależy, chociażby wysokość przyszłej emerytury. A jak to sprawdzić? Osoba ubezpieczona w ZUS, czyli np. przedsiębiorca może zapoznać się z informacją o stanie konta ZUS IOSKU. Tylko w tym roku takich dokumentów wygenerowano ponad 23 mln. Żeby ściągnąć takie informacje, trzeba skorzystać z platformy PUE ZUS. Informacje o stanie konta ZUS funkcjonuje teraz w formie cyfrowej.

Koniec papierowych informacji od ZUS-u?

ZUS sporo zmienia, jeśli chodzi o kwestię cyfryzacji. Do lamusa odchodzi coraz więcej papierowych dokumentów. Już od kilku lat ZUS nie wysyła tradycyjnych listów z informacją o stanie konta ubezpieczonego. I właśnie dlatego, „Informacja o Stanie Konta Ubezpieczeniowego” IOSKU będzie dostępna jedynie w wersji elektronicznej.

Informacja o stanie konta ZUS – jak uzyskać do niej dostęp?

Żeby uzyskać dostęp do Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego trzeba mieć założony profil w Platformie Usług Elektronicznych PUE ZUS. Konta ma już tutaj ponad 8,5 mln ubezpieczonych. Gdy zalogujemy się do platformy, będziemy w stanie zobaczyć, jakie środki udało nam się zgromadzić zarówno na koncie, jak i subkoncie emerytalnym na koniec zeszłego roku.

Co znajduje się w IOSKU?

Dokument, który generowany jest w platformie ZUS, tworzony jest przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, co roku. Można dzięki niemu sprawdzić wysokość zwaloryzowanego kapitału początkowego oraz zwaloryzowanych składek na ubezpieczenie emerytalne. To także suma składek na ubezpieczenie emerytalne za 2021 r. (tutaj jednak nie mówimy o waloryzacji).

Ile wyniesie moja emerytura?

No dobrze, a ile wyniesie przyszła emerytura?

Każdy ubezpieczony, który ukończył 35 lat do końca grudnia 2021 roku, (czyli rocznik 1986 i starsze) dowie się także, jaką hipotetyczną emeryturę wyliczył dla niego ZUS. Informacja ta jest publikowana w dwóch wariantach:

„– pierwszy – przy założeniu, że ubezpieczony będzie pracował do momentu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego i na jego konto będą wpływały składki (tzw. hipotetyczne składki),

– drugi – na podstawie kwot zapisanych na koncie do końca 2021 r.” – czytamy w objaśnieniach ZUS.

A jaka jest twoja przyszła emerytura?

Urlop wypoczynkowy. Kiedy można go udzielić?

0
urlop wypoczynkowy

Czym jest urlop wypoczynkowy? Prawo do urlopu wypoczynkowego przysługuje każdemu pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę. Kiedy trzeba udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego?

Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, komu przysługuje urlop wypoczynkowy? Kiedy trzeba go udzielić? Jak długo może trwać? Zobacz, co powinien zrobić pracownik przez otrzymaniem urlopu wypoczynkowego.

Urlop wypoczynkowy – zasady

Urlop wypoczynkowy należy się każdemu pracownikowi, który jest zatrudniony na umowie o pracę. Przysługuje co roku, musi być nieprzerwany i płatny. Celem urlopu wypoczynkowego jest regeneracja sił pracownika. Co do zasady urlopu nie można się zrzec, jest to bowiem prawo podmiotowe o charakterze osobistym.

Pracownik musi go wykorzystać bezpośrednio. Nie może zdecydować o tym, że nie wykorzysta urlopu, tak samo, jak pracodawca nie może stwierdzić, że nie będzie go udzielał. Gdyby pracodawca zapisał takie postanowienia w umowie, to są one nieważne. Osobisty charakter urlopu oznacza, że nie można go np. przenieść na kolegę z pracy.

Kiedy można udzielić urlopu?

Podstawowa zasada udzielania urlopu wypoczynkowego jest taka, że można go udzielić pracownikowi za dni, które są jego dniami pracy, zgodnie z rozkładem czasu pracy. Znaczy to dokładnie tyle, że urlop wypoczynkowy będzie obowiązywał nie tylko w dni powszednie. Jeśli system pracy zakłada wykonywanie obowiązków zawodowych również w sobotę albo niedzielę, to urlopu wypoczynkowego udziela się też na te dni.

Urlopu wypoczynkowego trzeba udzielić w roku kalendarzowym, w którym należy się on pracownikowi. Zwykle jest tak, że urlop udziela się zgodnie ze stworzonym wcześniej w firmie planem urlopów. Co za tym idzie, pracownik za każdym razem musi złożyć wniosek o urlop, a pracodawca nie może go zmusić do wykorzystania urlopu.

Chodzi tu przede wszystkim o to, że pracodawca nie może „odgórnie” ustalać terminu urlopu i wysłać na niego pracowników. Trzeba to z nimi uzgodnić.

Urlop wypoczynkowy – wymiar

Długość urlopu wypoczynkowego nie jest dowolna. Określa to ustawa. W zależności od stażu pracy urlop wynosi od 20 do 26 dni w każdym roku. I to jest standardowa długość urlopu. Może być go trochę więcej, jeśli pracownika obejmują szczegółowe przepisy.

Do czasu pracy, który ma wpływ na długość urlopu, wlicza się też okres nauki. I tak:

  • ukończenie zasadniczej lub innej równorzędnej szkoły zawodowej daje nam 3 lata stażu,
  • średniej szkoły zawodowej – czas trwania nauki, nie więcej jednak niż 5 lat,
  • średniej szkoły zawodowej- 5 lat,
  • średniej szkoły ogólnokształcącej – 4 lata,
  • szkoły policealnej – 6 lat,
  • szkoły wyższej (niezależnie czy studia ukończono z tytułem zawodowym licencjata, czy magistra) – 8 lat.

Liczy się zawsze „najwyższy” stopień wykształcenia. Jeśli więc pracownik ma wyższe wykształcenie, to do stażu zaliczymy tylko studia, a nie szkołę średnią.

Termin urlopu

Plan urlopów pomaga w przydzielaniu urlopów pomiędzy pracowników firmy. Tworzy się jednak z uwzględnieniem wniosku pracownika. Przekazuje się go potem do ogólnej informacji dla pracowników. Jeśli planu urlopu nie ma, to urlop wypoczynkowy przydziela się na wniosek pracownika.

Urlop wypoczynkowy – często zadawane pytania

Urlop wypoczynkowy – ile dni?

Wymiar urlopu wypoczynkowego zależny jest od długości stażu pracy. Jeśli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat, wynosi 20, a jeśli dłużej niż 10 lat – 26 dni.

Czy urlop wypoczynkowy jest płatny 100 procent?

Urlop wypoczynkowy jest płatny w stu procentach. Za czas spędzony na urlopie wypoczynkowym pracownik musi otrzymać takie samo wynagrodzenie, jak gdyby w tym czasie pracował. 

Ile dni wcześniej trzeba zgłosić urlop wypoczynkowy?

Przepisy nie określają, o ile wcześniej trzeba zgłosić urlop wypoczynkowy. Będzie to zależne od wewnętrznych ustaleń firmy. 

Czy można wykorzystać urlop wypoczynkowy do przodu?

Nie ma możliwości, by wykorzystać urlop wypoczynkowy do przodu. Pracownik może wykorzystać tylko urlop, do którego nabył prawo. Jeśli po wykorzystaniu całości urlopu wypoczynkowego na dany rok chce wziąć dodatkowe dni urlopu, może wnioskować o urlop bezpłatny.

Kiedy przysługuje urlop wypoczynkowy w nowej pracy?

Jeśli nie jest to nasza pierwsza praca, prawo do urlopu wypoczynkowego mamy od rozpoczęcia nowej pracy. Jeśli jednak jesteśmy po raz pierwszy zatrudnieni na umowę o pracę, prawo do pierwszych dni urlopu wypoczynkowego zaczyna przysługiwać nam dopiero po przepracowaniu pełnego miesiąca. 

Jak liczyć 14 dni kalendarzowych urlopu wypoczynkowego?

W nieprzerwane dwa 14 dni kalendarzowych urlopu wypoczynkowego należy wliczać niedziele i święta.

Czy KRUS wlicza się do urlopu wypoczynkowego?

Czas pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym nie wlicza się do stażu pracy, na podstawie którego obliczamy, ile dni urlopu nam przysługuje. 

Czy urlop wypoczynkowy przepada?

Zaległy urlop wypoczynkowy i roszczenia z niego wynikające przepadają ostatecznie dopiero po 3 latach. Jednak powinniśmy go wykorzystywać najpóźniej do 30 września następnego roku. 

Na przykład:

Jeśli masz prawo do 20 dni urlopu wypoczynkowego, a w roku 2022 wykorzystałeś jedynie 14 dni, pozostałe 6 dni wykorzystaj do 30 września 2023. 

Czy pracodawca może odmówić urlopu wypoczynkowego?

Pracodawca może nie może odmówić udzielenia urlopu wypoczynkowego w ogóle, ale może go odmówić w danym terminie. Może to zrobić, jeśli wzięcie przez pracownika urlopu w tym terminie spowodowałoby znaczące zakłócenie toku pracy. 

Co zrobić, żeby mieć 26 dni urlopu?

Aby mieć 26 dni urlopu należy przepracować 10 lat. Co ważne, do stażu pracy wlicza się również szkoła średnia i edukacja wyższa. 

Ile jest urlopu za każdy przepracowany miesiąc?

W pierwszej pracy za każdy przepracowany miesiąc nabywamy prawa do 1/12 całości urlopu przysługującego nam ze względu na staż pracy.

Czy liceum ogólnokształcące wlicza się do urlopu?

Ukończenie liceum ogólnokształcącego wlicza się do stażu pracy, na podstawie którego uzyskujemy urlop, jako 4 lata.

Koncesja na biznes. Jakie działalności wymagają specjalnego zezwolenia?

0
koncesja

Przedsiębiorcy cenią sobie wolność gospodarczą i chcą prowadzić firmę wedle zasady „co nie jest zabronione, jest dozwolone”. I choć generalnie można prowadzić każdy rodzaj działalności, to pewne biznesy wymagają specjalnych zezwoleń.

Koncesja nie jest tym samym co zezwolenie na prowadzenia określonego rodzaju działalności. Choć biznes w większości może być prowadzony bez dużych ograniczeń, określone branży czy segmenty działalności wymagają koncesji lub zezwolenia.

CZYTAJ TAKŻE: Sklep stacjonarny – czy tylko sklep z alkoholem potrzebuje koncesji? Czy to się opłaca?

Zezwolenie na działalność

Część biznesów podlega określonym regulacjom, wymaga spełnienie dodatkowych warunków. Podstawą jest zezwolenie na prowadzenie danej działalności. Zezwolenie potrzebne jest dla działalności takiej jak np.:

  • organizacja imprez turystycznych – obowiązuje tych, którzy nie tyle sprzedają gotowe imprezy turystyczne, ale je organizują. W takiej sytuacji trzeba uzyskać wpis do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych.
  • nauka jazdy – zezwolenie potrzebne jest tym, którzy chcą prowadzić szkołę jazdy. W takiej sytuacji trzeba będzie uzyskać wpis do rejestru prowadzonego przez starostę. We wniosku o uzyskanie zezwolenia trzeba wykazać, że dysponujemy odpowiednim wyposażeniem, samochodem i placem manewrowym.
  • działalność detektywistyczna – w tym przypadku potrzebne będzie zezwolenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Oprócz zaświadczenia o niekaralności trzeba będzie wykazać odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie.
  • gabinet lekarski – żeby otworzyć gabinet lekarski, trzeba uzyskać wpis do rejestru działalności leczniczej.
  • działalność kantoru – zezwolenie na działalność związaną z wymianą walut wydaje Narodowy Bank Polski.
  • sprzedaż alkoholu – jednym z bardziej znanych ograniczeń biznesowych jest sprzedaż alkoholu. Żeby sprzedawać napoje alkoholowe, potrzebne jest zezwolenie, koncesja na sprzedaż napojów alkoholowych.
Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Koncesja na sprzedaż alkoholu

Żeby sprzedawać alkohol, trzeba mieć koncesję. Jej uzyskanie  jest uzależnione np. od usytuowania lokalu. Jeśli znajduje się zbyt blisko szkoły lub kościoła, nie będziemy mogli sprzedawać alkoholu. Poza tym gminy mają prawo samodzielnie decydować o tym, gdzie może być sprzedawany alkohol i ile takich miejsc w gminie może funkcjonować.

Ile kosztuje zezwolenie na alkohol?

Zezwolenie na sprzedaż alkoholu wiąże się z koniecznością wniesienia opłaty. Pierwsza jest stała i nie zależy od tego, jak duży obrót będzie generowany. Za sprzedaż wszystkich rodzajów alkoholi trzeba zapłacić ponad 3000 zł. W kolejnych latach wysokość koncesji jest określonym procentem wartości sprzedaży alkoholu.

Zezwolenie na sprzedaż alkoholu

Dokładna kwota zależy od tego, jaki rodzaj trunku chcemy sprzedawać. Jeśli mamy kilka punktów sprzedaży, to na każdy punkt sprzedaży musi być wydana osobna koncesja. I tak

  • za sprzedaż napojów zawierających do 4,5 proc. alkoholu i piwa – 525 zł,
  • ​za sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5 proc., jednak nie więcej niż 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa) – 525 zł,
  • za sprzedaż napojów zawierający powyżej 18 proc. alkoholu – 2100 zł.

CZYTAJ TAKŻE: Jak otworzyć sklep z bronią?

Koncesja, a zezwolenia

Choć część zezwoleń nazywa się potocznie koncesją, to trzeba wiedzieć, że zezwolenie nie jest tym samym co koncesja. Koncesję uzyskuje się dla biznesów, które są związane z bezpieczeństwem państwa lub ważnym interesem publicznym. Koncesję trzeba uzyskać dla jednego z 7 rodzajów działalności:

  • działalność wydobywcza – dotyczy wydobywania złóż gazowych i ropy naftowej, węgla, rud metali, soli, torfu, a także składowania odpadów pod ziemią.
  • produkcja i handel bronią – koncesja nadawana jest przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
  • wytwarzanie, przetwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucja paliw i energii
  • firma ochroniarska – zajmująca się ochroną mienia i firm
  • rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych. Koncesja nie jest wymagana, jeśli chcemy nadawać programy wyłącznie przez internet.
  • działalność lotnicza – koncesja wymagana jest dla biznesu związanego z przewożeniem pasażerów i towarów samolotami.
  • koncesja na kasyno – koncesja taka wydawana jest na 6 lat. Jedna koncesja jest wydawana na jedno kasyno. Żeby uzyskać taką koncesję, trzeba udowodnić, że pieniądze na ten biznes pochodzą z legalnego źródła. Minimalny kapitał, którym trzeba dysponować to 4 mln złotych.

Koncesja nie jest wydawana raz na zawsze. W przypadku wykrycia nieprawidłowości, albo łamania zapisów koncesji, ta może być cofnięta lub zmieniony jej zakres.

Zwykle koncesja wydawana jest na okres od 5 do 50 lat.

Jak uzyskać koncesję?

Żeby uzyskać koncesję, trzeba złożyć wniosek o koncesję. We wniosku wskazujemy dokładną nazwę firmy, określamy zakres działalności, którą chcemy wykonywać i do której potrzebna jest koncesja. Jeśli trzeba dołączyć jakieś zaświadczenia, to je dołączamy. Urząd ma 14 dni na wezwanie do  uzupełnienia brakującej dokumentacji. Ze względu na to, że proces udzielania koncesji trwa, to można uzyskać promesę na koncesję. Jest to forma przyrzeczenia, że koncesja zostanie wydana, jeśli skompletujemy pełną dokumentację.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Szukasz pomysłu na biznes? Zainspiruj się naszymi propozycjami.

Nisza rynkowa – jak ją znaleźć?

0
nisza rynkowa

Jak sprawdzić zapotrzebowanie rynku na daną usługę czy produkt? Jak odnaleźć swoją niszę rynkową? Czym dokładnie jest nisza rynkowa? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź.

Zapotrzebowanie na konkretną usługę czy produkt może decydować o sukcesie lub porażce biznesu. Bardzo ważne jest więc znalezienie wycinka danej branży, w której chcemy prowadzić biznes. Znalezienie niszy rynkowej to jedna z popularniejszych strategii biznesowych. Choćby dlatego, że jest mniejsza konkurencja. Obsługa wąskiego wycinka rynku powoduje też, że rentowność takiej firmy jest z reguły wyższa.

Nisza rynkowa – jak ją znaleźć

Najlepszym sposobem na skuteczne wykorzystanie niszy rynkowej jest znalezienie odpowiedniej grupy przyszłych odbiorców i dopasowanie do niej produktu lub usługi. Można to zrobić, choćby przeszukując branżowe fora tematyczne.

Użytkownicy często wpisują swoje potrzeby, przekazują informacje o tym, czego nie ma na rynku, a to dobry sposób na skuteczne badanie rynku. Co za tym idzie, przeglądaj też tematyczne grupy w mediach społecznościowych. Rozmawiaj też z potencjalnymi odbiorcami swoich usług lub produktów. Pytaj ich o potrzeby.

Badanie rynkowe

Rozmowy z klientami to początek badania rynkowego. Pamiętaj, że nie zawsze to, co ty uważasz za atrakcyjne, będzie takim dla klienta. Śledź, co proponują firmy, które już działają na rynku. Przeanalizuj, w jaki sposób działają, jak zdobywają klientów.

Jeśli masz pomysł na produkt lub usługę, zrób małe badanie rynkowe. Pamiętaj jednak, żeby sprawdzać zapotrzebowanie na produkt wśród potencjalnie zainteresowanych, a nie wśród rodziny i znajomych. Dlaczego? Rodzina i znajomi z sympatii do ciebie mogą nieobiektywnie ocenić twój pomysł.

Nisza rynkowa a lokalny biznes

Część osób uważa, że nisza rynkowa to działanie wyłącznie w ramach lokalnego rynku. W sposób, który pozwoli zdobyć w tym wycinku branży dominującą pozycję. Dobrym sposobem może być dopasowanie globalnego biznesu do potrzeb lokalnej społeczności.

Wartość dodana do już istniejącego produktu

Dziś bardzo trudno jest wymyślić unikalny produkt. Znacznie łatwiejsze jest dodanie funkcjonalności to już istniejącego rozwiązania. Choćby dodanie poradnika spawacza amatora do sprzedaży produktów spawalniczych albo dodanie gratis ubezpieczenia domu do usługi remontowej, którą wykonujesz.

Popularnym modelem jest usługa montażu przy sprzedaży produktów albo dodatkowe usługi serwisowe dla produktu, gdy gwarancja producenta się skończy.

Zmiany w prawie – pomysł na biznes

Budowanie niszy rynkowej można oprzeć na zmianach w prawie. Jeśli wiesz, że niedługo zostanie uchwalony nowy obowiązek rejestracyjny lub pojawi się konieczność uzyskiwania określonych uprawnień dla jakiejś dziedziny, warto to wykorzystać.

Świetnym przykładem było wprowadzenie kilka lat temu ustawy RODO, która wymusiła na wielu firmach stworzenie programów ochrony danych osobowych. To spowodowało, że powstało wiele nowych firm, które pomagały we wdrożeniu tego elementu. Podobnie było w przypadku zmian prawnych związanych z koniecznością wymiany pieców na bardziej ekologiczne. To było pole do popisu wielu firm instalatorskich.

Nisza rynkowa. Jak sprawdzić, czego potrzebują klienci?

Zastanawiasz się, czego potrzebują klienci? Najłatwiej sprawdzić to z pomocą narzędzi internetowych. Wyszukiwarka słów kluczowych Google wskazuje, czego szukają użytkownicy internetu. Można zobaczyć, ile wyszukiwań ma dane zapytanie. Google pozwala też zestawić odpowiednie słowa kluczowe i porównać je z konkurencją. Google Trends porównuje frazy wpisywane przez użytkowników z częstotliwością ich występowania.

Sprzedaż na Allegro

Są przedsiębiorcy, którzy próbują swoich sił jako sprzedawca Allegro. Zastanawiają się, co najlepiej sprzedaje się na platformie Allegro. Ciekawe narzędzie do sprawdzenia popularności konkretnych produktów jest Trade Watch. Analizuje trendy rynkowe i wskazuje jaki poziom sprzedaży konkretnego produktu generowany jest w platformie. Narzędzie pomaga w ocenie, co cieszy się dużym zainteresowaniem wśród klientów.

Niezależnie od tego, na jaki rodzaj biznesu się zdecydujesz, pamiętaj, że każda działalność wiąże się z ryzykiem niepowodzenia. Zanim znajdziesz swoją niszę rynkową, musisz więc umiejętnie ocenić, jak dużą stratę jesteś w stanie ponieść, żeby zdecydować się na dany biznes.

Księgowość pełna czy uproszczona? Co się bardziej opłaca?

0
księgowość pełna czy uproszczona

Początkujący przedsiębiorca zastanawia się, czy korzystniejsza dla niego będzie uproszczona księgowość, czy pełna księgowość? Przeczytaj i podejmij decyzję: księgowość pełna czy uproszczona.

To, w jaki sposób wybierzemy formę opodatkowania firmy, będzie miało wpływ na to, czy prowadzone będzie księgowość pełna, czy uproszczona. Jest to szczególnie ważne w przypadku firm średniej wielkości. Jednoosobowa działalność gospodarcza, zwłaszcza mała, może ograniczyć się tylko do wystawiania faktur i dbania o porządek w dokumentach. Kiedy wiec możemy stosować uproszczoną księgowość, a kiedy będzie potrzeba pełna księgowość?

Księgowość pełna czy uproszczona? Co to jest pełna księgowość?

Pełna księgowość, inaczej określana jako księgi rachunkowe to rozbudowany system ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych. To nie tylko rejestracja przychodów i rozchodów. Pełna księgowość pozwala w łatwy sposób przedstawić sytuację finansową firmy. Wszystko dlatego, że pełna księgowość opiera się na kilku dodatkowych dokumentach. To księga główna, księgi pomocnicze, spis aktywów i pasywów, a także zestawienie obrotów i sald.

W przypadku pełnej księgowości ewidencjonuje się przepływ każdej, nawet najmniejszej kwoty, rejestruje się każde zdarzenie, które niesienie skutki finansowe. W ramach pełnej księgowości ewidencjonuje się nawet operacje bezgotówkowe, które jednak wpływają na wynik finansowy.

CZYTAJ TAKŻE: Czy księgowa odpowiada za błędy?

Podstawową zaletą pełnej księgowości jest to, że pozwala ona łatwiej analizować dane firmowe i na tej podstawie zarządzać firmą. Pełna księgowość umożliwia w prosty sposób kontrolować wydatki firmy. Łatwiej też planować przyszłe inwestycje, ponieważ mamy wgląd do całej działalności szybko i przejrzyście. Wadą pełnej księgowości jest to, że raczej nie będziemy w stanie poprowadzić jej sami, jeśli nie mamy doświadczenia w rachunkowości.

Księgowość pełna czy uproszczona? Jak działa księgowość uproszczona?

Uproszczona księgowość jak sama nazwa wskazuje, ogranicza do minimum sposób ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w firmie. Stosuje się ją, np. rozliczając się kartą podatkową. Prosta księgowość to również rozliczanie księgą przychodów i rozchodów. Księgowość w taki sposób może prowadzić każdy przedsiębiorca, nawet samodzielnie. Wystarczy skorzystać z programu do fakturowania i księgowości.

Księgowość pełna czy uproszczona? Jak rozliczać ryczałt?

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może być stosowany w przypadku wybranych działalności. Wtedy podatnik rozlicza określoną z góry stawkę podatku (od 2% do 17%) zależną od wyłącznie od rodzaju działalności gospodarczej. W przypadku rozliczania ryczałtem nie ma znaczenia, jakie koszty ponieśliśmy w działalności gospodarczej. Podatek rozliczamy wyłącznie od przychodu.

Co to powoduje? Choć na pierwszy rzut oka stawki podatku ryczałtowego są znacznie niższe, to jednak podatek zapłacimy także, wtedy gdy w danym okresie ponieśliśmy wyższe koszty od przychodów. Dzieje się tak dlatego, że podatek płacimy tylko od przychodu, niezależnie od tego, jak wysokie mamy koszty. Ryczałt możliwy jest dla niewielkich firm, których roczny przychód nie przekracza równowartości 2 mln euro.

CZYTAJ TAKŻE: Jakie informacje księgowy musi przekazać na koniec miesiąca?

Księgowość pełna czy uproszczona? Podatkowa księga przychodów i rozchodów

Podatkowa księga przychodów i rozchodów uznawana jest za najpopularniejszy sposób rozliczania firmy. Księga przychodów i rozchodów odnosi się do rozliczania podatku liniowego (stała stawka 19%), a także według skali (12%,32%). Co istotne, w tym przypadku podatek płaci się tylko wtedy kiedy firma generuje zysk.

Księgowość pełna czy uproszczona? Obowiązek korzystania z pełnej księgowości

Wielu początkujących przedsiębiorców zastanawia się, czy prowadzić uproszczoną księgowość, czy lepsza będzie pełna księgowość. Warto wiedzieć, że w przypadku określonych form prowadzenia firmy, pełna księgowość będzie obowiązkowa. I tak pełna księgowość musi być prowadzona przez spółki kapitałowe, spółki komandytowe, komandytowo-akcyjne i przez wszystkie firmy, których obroty przekraczają równowartość 2 mln euro.

CZYTAJ TAKŻE: Usługi księgowe. Ile można na tym zarobić?

Nie ma zakazu prowadzenia pełnej księgowości przez firmy o mniejszych rozmiarach. Nie zawsze będzie to jednak opłacalne. Choćby z tego powodu, że koszty prowadzenia pełnej księgowości są znacznie wyższe od księgowości uproszczonej.

Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.

Jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych?

0
Jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych

Strata może się przytrafić każdemu przedsiębiorcy. Dla niektórych może to być sposób na obniżenie podatku. Jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź.

Zobacz, czym jest strata i czy zawsze musi być zła dla przedsiębiorcy. Jak się ją rozlicza i ile lat bierze się pod uwagę? Jak Polski Ład wpłynął na przepisy dotyczące rozliczania straty. Sprawdź, jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych?

Co to jest strata?

Strata niekoniecznie musi być zła dla przedsiębiorcy. Może bowiem wskazywać na to, że firma dużo inwestuje i rozwija się. Strata to sytuacja, w której koszty są wyższe niż przychody. Rozliczenie strat z ubiegłych lat pozwoli też zapłacić niższy podatek. Od 2022 są nowe zasady rozliczenia strat.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych?

Stratę można rozliczyć przez pięć kolejnych lat. Potem strata ulega przedawnieniu. Dodatkowo w jednym roku przedsiębiorca miał prawo odliczyć maksymalnie 50% kwoty poniesionej straty.

Od 2020 roku stratę z działalności do 5 000 000 zł można rozliczać szybciej. O ile oczywiście mamy wystarczający dochód do odliczenia całej straty.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych możemy przeczytać, że strata poniesiona w roku podatkowym, może obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5.000.000 zł.

Nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty. Niezależnie od wszystkiego przedsiębiorca stratę może odliczyć przez 5 lat. Jeśli tego nie zrobi, strata się przedawni.

Według nowych zasad można było rozliczać stratę dopiero od zeznania podatkowego składanego za 2020 rok. Jeśli w 2019 przedsiębiorca miał stratę, to może ją rozliczyć w całości. Trzeba pamiętać, że stratę z lat ubiegłych można rozliczyć dopiero wtedy, gdy osiągniemy w danym roku dochód. Musimy mieć z czego ją bowiem rozliczać.

Rozliczenie straty z lat ubiegłych

Możliwość rozliczenia strat z lat ubiegłych pozwala obniżyć podatek za rok, w którym osiągnęliśmy wysoki dochód. Mało tego. Jeśli strata nie jest wyższa niż 5 mln złotych, to można ją rozliczyć w całości od razu. Nie ma też znaczenia, w jaki sposób oblicza się podatek.

Mówiąc inaczej, jaką formę opodatkowania stosuje podatnik. Można to zrobić nawet w przypadku ryczałtu. W jaki sposób? To, że w danym roku podatnik rozlicza się ryczałtem, nie oznacza, że w ten sposób podatek był liczony wcześniej.

Nietrudno wyobrazić sobie przypadek, gdy kilka lat wstecz podatnik rozliczał się liniowo albo skalą podatkową, a teraz jest „ryczałtowcem”. W takiej sytuacji możliwe jest rozliczenie straty z lat ubiegłych nawet wtedy, gdy obecnie rozliczany jest ryczałt.

Jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych a Polski Ład

Jeśli w 2022 podatnik rozlicza się „liniowo”, ważne będzie właściwe policzenie składki zdrowotnej. Od niej bowiem zależy dochód. W tym momencie trzeba zdać sobie sprawę, że nie można podstawy składki zdrowotnej odliczyć od straty z lat ubiegłych.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii Biuro rachunkowe.

Likwidacja spółki jawnej

0
Likwidacja spółki jawnej

Likwidacja spółki jawnej wydaje się procesem prostym. W rzeczywistości wymaga wielu dokumentów i skomplikowanej procedury. Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, jak przebiega.

Zobacz, czym jest spółka jawna i w jaki sposób funkcjonuje. Jak przebiega likwidacja spółki jawnej? Co, jeśli podczas likwidacji spółka ma długi? Jak dzieli się majątek spółki jawnej podczas jej likwidacji?

Czym jest spółka jawna?

Spółka jawna to jeden z rodzajów spółek prawa handlowego. Nie ma osobowości prawnej. Samo jej prowadzenie nie jest bardzo trudne i skomplikowane. Spółka jawna jest popularnym rodzajem spółki.

O sprawach spółki w drobnych sprawa decyduje każdy ze wspólników oddzielnie. Jeśli jeden ze wspólników spółki jest przeciwny takiemu sposobowi reprezentacji, to trzeba sformalizować ten element. Jeśli zaś chodzi o sprawy bardziej skomplikowane, to wymaga to podjęcia uchwały.

Ogólnie można przyjąć, że spółka jawna jest prosta do prowadzenia. Zdecydowanie więcej „zachodu” wymaga proces likwidacji spółki jawnej.

Czy wiesz, że…

Pieczęć kwalifikowana to niezastąpione narzędzie, w które powinna wyposażyć się każda spółka? 

Kupuję najtaniej na pieczeckwalifikowana.pl!

Procedura likwidacji spółki jawnej

Likwidacja spółki jawnej może mieć przyczynę w bankructwie firmy albo niemożności prowadzenia działalności przez wspólników. Ze względu na to, że spółka jawna wymaga wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, to pierwszym krokiem będzie poinformowanie sądu o tym, że spółka jawna będzie likwidowana.

Dowodem na to będzie uchwała podjęta przez wspólników. Wniosek o likwidacji spółki składamy do sądu. Dołącza się do niego dokumenty księgowe. Wniosek składają wszyscy wspólnicy, chyba że w uchwale postanowią inaczej. Nie składa się w tej sprawie żadnych dokumentów papierowych. Wszystko odbywa się elektronicznie.

Likwidacja spółki z długami

Po zgłoszeniu do sądu likwidacji spółki, dalsze kroki zależeć będą od tego, w jakiej jest ona sytuacji. Jeśli spółka ma długi, to zanim zostanie zlikwidowana, te długi muszą być spłacone. Potem majątek spółki dzielony jest między jej wspólników.

Ogólna zasada zakłada, że majątek spółki powinniśmy rozdzielić w formie pieniężnej. Chyba że wspólnicy podejmą inną decyzję w zakresie tego podziału.

Majątek spółki w likwidacji

Jeśli majątek uda się już rozdzielić między wspólników tak, że spółka nie ma już majątku, to przygotowywany jest bilans. Do sądu składa się informację o tym, że zakończyliśmy likwidację. Wtedy sąd otrzymuje wniosek o wykreślenie spółki.

Umowa spółki jawnej

Proces likwidacji jest dość skomplikowany. Nie trzeba też przekonywać, że jest drogi. Wszystko dlatego, że każdy dokument to koszty. Likwidacja spółki jawnej może być tańsza…i prostsza, jeśli już w momencie zawiązywania spółki ustalimy, w jaki sposób będziemy ją rozwiązywać.

Jeśli wspólnicy ustalą, że chcą rozwiązać spółkę bez procesu likwidacji, to można to zrobić. W takiej jednak sytuacji wspólnicy muszą dokonać dokładnych ustaleń, co w momencie likwidacji będzie się działo z majątkiem spółki. Jeśli te kwestie uregulujemy znacznie wcześniej, do likwidacji wystarczy jeden krok, a mianowicie wykreślenie spółki z rejestru.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Niedopełnienie obowiązków służbowych – co za to grozi?

0
niedopełnienie obowiązków służbowych

Niedopełnienie obowiązków służbowych może dotyczyć przede wszystkim zatrudnionych na umowie o pracę. Wszystko dlatego, że w takiej umowie istnieje podległość służbowa. Co grozi za niedopełnienie obowiązków służbowych?

Umowa o pracę reguluje podległość służbową i obowiązki tak pracownika, jak i pracodawcy. Wskazuje, że pracownik podlega bezpośredniemu przełożonemu. Ponosi pełną odpowiedzialność za to, by w należy sposób wypełnić obowiązki służbowe. Jeśli ich nie wykona, musi liczyć się z konsekwencjami za niedopełnienie obowiązków służbowych.

Odpowiedzialność za niedopełnienie obowiązków służbowych

W sytuacji, gdy pracownik nie wykona obowiązków służbowych albo gdy je narusza, pracodawca może próbować zdyscyplinować pracownika. Żeby jednak do tego doszło, warto wiedzieć, czym jest naruszenie obowiązków służbowych?

Kodeks pracy, który reguluje kwestie związane z obowiązkami pracodawcy i pracownika, wskazuje, że obowiązkiem pracownika jest sumiennie i staranne wykonywanie zadań, a także stosowanie się do poleceń przełożonego. Co ważne, jeśli pracownik nie wykona polecenia, które jest niezgodne z prawem albo jest niezgodne z umową o pracę, którą zawarł, to nie może mu za to grozić kara.

Obowiązki pracownika

Do czego jest więc zobowiązany pracownik? Oprócz wspomnianego już sumiennego i starannego wykonywania pracy i stosowania się do poleceń przełożonego pracownik musi przestrzegać regulaminu, przepisów BHP i przeciwpożarowych.

Pracownik musi też dbać o dobro firmy, chronić jej mienie i zachowywać w tajemnicy to, co mogłoby zaszkodzić firmie. Nie bez znaczenia jest też obowiązek przestrzegania zasad współżycia społecznego.

Jeśli któryś z tych obowiązków nie zostanie spełniony, to pracownikowi mogą grozić surowe konsekwencje.

Naruszenie a niedopełnienie obowiązków służbowych

Niedopełnienie obowiązków jest traktowane tak samo, jak ich naruszenie. Wszystko dlatego, że podstawową powinnością pracownika jest rzetelne wypełnienie swoich zobowiązań. Oczywiście nie każde naruszenie będzie miało tę samą wagę, a co za tym idzie, będzie podlegało jednakowym konsekwencjom.

O rażącym lub ciężkim naruszeniu obowiązków pracowniczych mówimy wtedy, gdy pracownik poprzez brak sumienności i rzetelności zaniechał określonych czynności lub jego działanie szkodzi firmie.

Gdy istnieje związek między działaniem a pracownikiem, dość łatwo można przypisać pracownikowi niedbalstwo. W tym pracodawca może zwolnić pracownika dyscyplinarnie i zażądać odszkodowania, w celu naprawienie szkody spowodowanej przez niedopełnienie obowiązków służbowych.

Kary dla pracownika

Zwolnienie dyscyplinarne to dość poważne w skutkach następstwo niewywiązywania się z obowiązków. Oczywiście pracodawca nie zawsze musi stosować aż tak poważne środki. Pracownika można zdyscyplinować np. karą upomnienia i nagany lub karą pieniężną.

Upomnienie lub nagana można nałożyć na pracownika, gdy ten nie przestrzega zasad obowiązujących w firmie albo ignoruje przepisy BHP, lub przeciwpożarowe. Warto też pamiętać, że naganą można ukarać pracownika, jeśli ten nie przestrzega zasad związanych z potwierdzeniem wykonywania obowiązków. Chodzi więc np. o podpisanie listy obecności.

Gdy takie naruszenia zdarzają się często, pracownika można obciążyć karą pieniężną. Taka kara może być zastosowana także wtedy, gdy pracownik przychodzi do pracy w stanie nietrzeźwości, opuszcza miejsce pracy bez usprawiedliwienia.

Zwolnienie dyscyplinarne to kara za naprawdę ciężkie naruszenie obowiązków. Zwolnienie dyscyplinarne jest rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo pracy.

9 pomysłów na marketing internetowy małej firmy

0
marketing internetowy

Marketing internetowy w przypadku małej firmy może być najlepszym sposobem na jej wypromowanie. Oto 9 prostych pomysłów na marketing internetowy w niewielkim przedsiębiorstwie.

Będąc odpowiedzialnym za własny marketing, musimy wykorzystywać najprostsze sposoby. Sprawdź, jakie działania rzeczywiście będą efektywne. Jak wykorzystać marketing internetowy? Oto 9 sposobów.

Marketing internetowy małej firmy

Oto najprostsze sposoby, za pomocą których możesz reklamować swoją firmę w Internecie. Zapoznaj się z tymi rodzajami marketingu:

1. Darmowa reklama w internecie

Wielu przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają ze swoją działalnością, szuka darmowej reklamy w internecie. W sieci jest dostępnych wiele możliwości darmowej reklamy.

2. Google Moja Firma

Google Moja Firma pozwala pokazać firmę w Google. Wizytówka firmy w Google to prosty sposób na jej promocję. Prezentujemy tutaj dane kontaktowe, godziny otwarcia i rodzaj działalności. Można też zamieścić kilka zdjęć firmy.

Wizytówka Google umożliwia też stworzenie specjalnych wpisów, które prezentują ofertę albo konkretne produkty firmy. Po wpisaniu nazwy firmy te dane pojawiają się w Google. To najprostszy możliwy marketing internetowy.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

3. Media społecznościowe

Po tym, jak stworzymy wizytówkę w Google, warto zainwestować w profile w mediach społecznościowych. I nie chodzi tu tylko o Facebook, ale również Instagram, Youtube. Dzięki mediom społecznościowym można docierać do użytkowników za darmo.

Rodzaj medium społecznościowego zależeć będzie od tego, w jakiej branży działasz. Usługi można ciekawie reklamować np. dzięki TikTokowi. Pinterest będzie dobrym miejscem do pokazania np. wizualizacji, jeśli jesteś projektantem.

4. Marketing internetowy na portalach ogłoszeniowych

Firmę dość łatwo rozreklamować na portalach typu Oferto, czy OLX. Można też spróbować ogłaszać się na portalach lokalnych.

5. Content marketing

Content marketing to treści udostępniane na stronie internetowej firmy, a także w mediach społecznościowych. Najczęściej są to opisy zrealizowanych projektów, akcje prowadzone dla klientów, czy prezentacja ciekawych produktów sprzedawanych na nowych rynkach.

6. Marketing internetowy poprzez mailing

Darmowym sposobem reklamy może być też e-mail marketing. Na rynku jest wiele narzędzi do bezpłatnej wysyłki newsletterów, można więc uznać, że jest to bezpłatny system reklamowy. Pracochłonne może być jednak zdobycie odpowiednio dużej bazy odbiorców.

Gdy uda się ją już zebrać, wystarczy wysyłać ciekawe informacje o promocjach czy nowych produktach. Ważne jest, by dostarczać ciekawe, wartościowe materiały. Jeśli takie będą, to łatwiej będzie zdobywać nowych odbiorców.

7. Marketing internetowy – SEO

SEO, czyli optymalizacja w wyszukiwarkach internetowych. SEO pozwala uzyskać wysoką pozycję strony w wyszukiwarce. Jeśli w biznesie używasz swojej strony internetowej, to powinna być ona przygotowana w taki sposób, by algorytm, czyli system wyszukiwania odpowiednich treści w przeglądarce, pokazywał je wysoko.

8. Płatne reklamy Google

O ile dobre SEO można robić bezkosztowo (nie wliczając w to honorarium dla copywritera, jeśli go zatrudniamy, zamiast pisać teksty samemu) to w przypadku płatnych reklam internetowych warto zdecydować się na pomoc specjalistów.

9. Płatne reklamy Facebook

Podobnie jak Google, tak i Facebook daje możliwość zakupienia reklamy płatnej. Reklamę taką można bardzo dokładnie stargetować (dobrać do potrzeb konkretnego odbiorcy), odpowiednio można też dopasować budżet. W zależności od tego ile pieniędzy możemy przeznaczyć na reklamę, tyle ustawimy w swoim budżecie reklamowym.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przewóz na potrzeby własne. Na czym polega?

0
przewóz na potrzeby własne

Co to jest przewóz na potrzeby własne? Czy przedsiębiorca, który przewozi towar, którym handluje, musi zarejestrować usługi transportowe? Na czym faktycznie polega przewóz towarów na potrzeby własne?

Transport towarów kojarzy się głównie z dużymi ciężarówkami jeżdżącymi po trasach międzynarodowych. Nie można jednak zapominać, że spora część transportu odbywa się po drogach krajowych. Wśród nich są pojazdy wykorzystywane na potrzeby własne przedsiębiorcy. Jak najłatwiej ocenić, czy przedsiębiorca, który ma w swojej firmie samochody dostawcze lub ciężarowe, wykonuje transport zarobkowy, czy wykorzystuje pojazdy do przewozu na potrzeby własne? Czym jest przewóz na potrzeby własne?

Przewóz na potrzeby własne

Przewóz na potrzeby własne to taka forma transportu, która nie jest związana bezpośrednio z uzyskiwaniem zarobku za taki przewóz. Mówiąc inaczej, to taki przewóz, za który bezpośrednio lub pośrednio nie otrzymuje się pieniędzy.

Jak czytamy w ustawie o transporcie drogowym:

„przewóz na potrzeby własne to przewóz niezarobkowy z pasażerami lub bez, pojazdem z ładunkiem lub bez, który jest wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do podstawowej działalności gospodarczej”.

Żeby przewóz można było uznać za niezarobkowy, trzeba spełnić łącznie trzy warunki. Po pierwsze pojazdy muszą być prowadzone przez przedsiębiorcę albo jego pracowników. Po drugie, przedsiębiorca musi mieć tytuł prawny do dysponowania pojazdem. Jeśli nie są one jego własnością, musi mieć umowę leasingu lub umowę użyczenia.

Po trzecie, jeśli w pojeździe znajdują się towary, to muszą one być własnością przedsiębiorcy albo też sam je kupił, sprzedał, wynajął lub wydzierżawił albo wyprodukował, lub przetworzył, albo naprawił. Towar trzeba przewozić z firmy na własne potrzeby.

To samo tyczy się przewozu pracowników. Jeśli przedsiębiorca nie prowadzi działalności transportowej, to jeśli chce wozić osoby (pracowników) lub towary na potrzeby własne, to musi dokonać zgłoszenia przewozu na potrzeby własne. Takiego zgłoszenia wymaga się od przedsiębiorców, którzy dysponują pojazdami o masie ponad 3,5 t.

Czy wiesz, że…?

Pieczęć kwalifikowaną w najniższej cenie znajdziesz na pieczeckwalifikowana.pl.

Po co zgłoszenie o transporcie na potrzeby własne?

Jeśli przedsiębiorca nie dokona zgłoszenia transportu na potrzeby własne (przy pojeździe o masie ponad 3,5 t) to nawet jeśli będzie prowadził ten pojazd samodzielnie, może być trudno wykazać, że realizuje przewóz w celach prywatnych. To ważne o tyle, że przewozy zarobkowe, działalność transportowa wymaga uzyskania specjalnych zezwoleń.

W przypadku ciężarówek dotyczy ona zarówno przewozów zagranicznych, jak i krajowych. Jeśli chodzi o samochody mniejsze, do 3,5 tony to od niedawna dotyczy to przewozów zagranicznych. Właściciele firm transportowych muszą uzyskać specjalne zezwolenie, a także odpowiednie certyfikaty (certyfikat kompetencji zawodowych). Potrzebne jest też zabezpieczenie finansowe. Pisaliśmy o tym w materiale o firmie transportowej.

Kto korzysta z transportu na potrzeby własne?

Przepisy zezwalające na transport na potrzeby własne wykorzystują np. piekarnie, realizujące samodzielnie dostawy do swoich punktów, przedsiębiorcy, którzy wożą towary swoich klientów, a nie korzystają z kurierów. Choćby tacy, którzy mają kilka magazynów i przemieszczają produkty z nich do punktów, w których sprzedają towary.

Warto pamiętać, że niezależnie od rodzaju prowadzonego biznesu, jeśli mamy konieczność samodzielnego transportu towaru, warto złożyć (nawet jeśli to nie jest konieczne) zgłoszenie transportu na potrzeby własne. Robimy to w Inspektoracie Transportu Drogowego.

Pieczęć kwalifikowana – wygodne rozwiązanie dla Twojej firmy

Pieczęć kwalifikowana to usługa zaufania przeznaczona dla osób prawnych. Za jej pomocą potwierdzisz, że dokument jest autentyczny i nie został naruszony. To niezawodne narzędzie w kontaktach z kontrahentami i wewnętrznych działaniach firmy. Pieczęć elektroniczną pochodząca od kwalifikowanego dostawcy zaufania kupisz na pieczeckwalifikowana.pl. Jest absolutnie niezbędna, jeśli chcesz wygodnie korzystać z KSeF.

Przeczytaj więcej w kategorii prawo gospodarcze.